Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "problemhantering"

Sort by: Order: Results:

  • Rinne, Melanie (2020)
    Socialpedagogisk hästverksamhet är social rehabilitering för att främja social funktionsförmåga. Till sociala funktionsförmågan hör emotionella kompetensen och förmågan till interaktion med andra människor (Haapiainen, 2010). Den socialpedagogiska hästverksamheten strävar efter att förebygga, rehabilitera och ingripa i marginaliseringsprocessen. Marginalisering betyder att personen blir utstött eller är i risk för att bli utstött från samhället t.ex. arbete, skola eller bostad (Madsen, 2006). Med hjälp av den socialpedagogiska hästverksamhetens förbyggande arbete kunde man spara omkring 60 000 euro per person i risk för marginalisering ifall man kunde anse att verksamheten fungerar (Heinonen, Väisänen & Hipp, 2012). Denna avhandlings mål är att med hjälp av en litteraturgenomgång besvara frågan ifall socialpedagogisk hästverksamhet främjar den sociala funktionsförmågan. Studien lyfter fram flera synvinklar med hjälp av sammanlagt 19 tidigare utförda studier som presenteras i litteraturgenomgången. Avhandlingen baserar sig på akademiska forskningskällor och klassiska socialpsykologiska teorier som tillsammans ger läsaren en uppfattning om vad verksamheten går ut på och vad man strävar efter med hjälp av den. Madsen (2001, 2006) hävdade att människan lär sig samhällets oskrivna normer och beteenderegler genom socialisering och interaktion med andra människor. Madsen menade bland annat att personligheten utvecklas med hjälp av socialisering. Ifall personen inte har kompetenserna som socialiseringen kräver kan detta leda till marginalisering. Mead (Farr, 1996; Mead, 1934) för sin del har menat att självmedvetandet och identiteten endast kan uppnås i samspel med andra människor då man börjar se sig själv som ett självständigt objekt. Han menade att individualiseringen är ett resultat av socialiseringen. Studierna tyder på att socialpedagogiska hästverksamheten är en förebyggande och rehabiliterande verksamhet som bör tas i beaktande för att främja sociala funktionsförmågan. Socialpedagogiska verksamheten är ett exempel på hur man kan stöda barn, ungdomar och vuxna individer som riskerar att marginaliseras. I framtiden vore det bra att studera socialpedagogiska hästverksamhetens långsiktiga inverkan och hästens betydelse för interventionerna.