Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "roll"

Sort by: Order: Results:

  • Työlahti, Maria (2018)
    Skolmobbning har länge varit aktuellt inom den allmänna debatten och har forskats om en del genom åren. Eftersom skolmobbning är ett stort problem har det skapats lagliga riktlinjer, vars syfte är att skapa en trygg skolmiljö för eleven. Skolkuratorn bedriver det sociala arbetet i skolan, men vad är kuratorns roll i antimobbningsarbetet? Syftet med denna avhandling är att tillsammans med en överblick av litteratur samt via en kvalitativ undersökning kartlägga skolkuratorns roll i antimobbningsarbetet. Den kvalitativa undersökningen bestod av fyra intervjuer som sedan transkriberades och analyserades. Resultaten visar att skolkuratorns roll är rätt så otydlig, vilket leder till att skolkuratorn arbetar ganska flexibelt och på så vis skapar en egen roll. Skolkuratorns arbete är till en stor del förebyggande och i mobbningsfrågor arbetar skolkuratorn med att öka trivseln i skolorna. Det kommer att belysas likheter samt olikheter i skolkuratorns roll som framkommit via den kvalitativa forskningsintervjun samt vad i antimobbningsarbetet borde förbättras. Avhandlingen avslutas med diskussion där litteraturgenomgången och resultat från den kvalitativa intervjuundersökningen knyts ihop.
  • Storrank, Malena (2020)
    Denna avhandling har syftet att ge en bredare förståelse för socialarbetares upplevelser och erfarenheter kopplade till yrket. Forskningsfrågorna tar upp socialarbetares syn på sitt yrkesval, vilka upplevelser som har format yrkesvalet samt vilken roll som krävs i arbetet och om denna roll sammanstämmer med den professionella identiteten. Sammanlagt intervjuades tre socialarbetare i semi-strukturerade intervjuer för att besvara forskningsfrågorna. Materialet analyserades med hjälp av narrativ analys i två delar, först i en råkategorisering av transkriberingen och senare i en djupare analys och tolkning. Fenomenologi har varit det överhängande perspektivet genom hela forskningsprocessen och begreppet ”livsvärld” är relevant för forskningen. Eftersom ett stort fokus finns på professionen blev professionsforskning den praktiska teorin som användes. Resultatet visar att socialarbetare långt motiverar sitt yrkesval baserat på sin egen personlighet. Yrkesvalet ses som högst personligt och ett resultat av uppväxt, familj, erfarenheter och inställning till samhällsfrågor. Upplevelserna (narrativen) som presenterades i intervjuerna visar på högt empatiskt kännande redan i barndomen och en vilja att hjälpa utsatta genom praktiska handlingar. Upplevelserna visar även på att respondenterna var uppmärksamma på samhällets orättvisor och en ovilja att acceptera dessa orättvisor. Studiens resultat visar att rollen som krävs i arbetet ofta sammanstämmer med socialarbetarnas professionella identitet, men konflikter kan förekomma när respondenterna tvingas vara allvetare eller när en situation kräver att man innehar en disciplinär roll samtidigt som man ska vara opartisk. Det kom även upp att socialarbetarna upplever att deras professionella och privata roll går in i varandra och att egna värderingar och politiska åsikter långt sammanstämmer med det sociala arbetets traditionella värderingar. Studien liksom resultatet är kvalitativt och medför ökad kunskap om socialarbetare i Finland. Resultatet är användbart för socialarbetare för att väcka självreflektion, för utomstående för att få en inblick i professionen samt för arbetsplatser för att få ökad kunskap av yrkesgruppen och vad som kan göras för att förbättra arbetsförhållanden.