Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tillit"

Sort by: Order: Results:

  • Schalin, Sonja (2017)
    En studie om utvecklingen av redaktionell webbanalytik är aktuell i och med att mediebranschen står inför stora möjligheter och utmaningar i en värld där utnyttjande av data för insikter kan vara den viktigaste konkurrensfördelen för en organisation. Mediebranschen har internationellt sett tagit sina första steg mot redaktionell webbanalytik, men samtidigt har den ännu mycket att lära sig från andra branscher. (Cherubini & Nielsen 2016) Samtidigt kommer EU:s nya regler om användningen av konsumenters personliga data i kraft som ger konsumenterna mer makt att bestämma vilka organisationer som får samla in data om dem, och vilken typ av data i så fall (Datainspektionen 2017). För att förstå hur medieorganisationer kan positionera sig bäst för att fortsättningsvis åtnjuta konsumenternas förtroende, och därmed få rätt att samla in data från dem för att få en konkurrensfördel, undersöks i den här studien vilka aspekter som inverkar på om konsumenterna kan acceptera att personlig data samlas in om dem för redaktionell webbanalytik. Den här litteraturstudien går igenom bakgrunden till redaktionell webbanalytik och hur den håller på att utvecklas samt hurdana förändringar som krävs i medieorganisationerna för att möjliggöra ibruktagandet av sofistikerad redaktionell webbanalytik. Jag diskuterar också branschens framtid genom att reflektera över exempel från avancerade journalistiska organisationer och andra relevanta företag. Dessa framtida möjligheter pejlas mot konsumenternas inställning till insamling av personlig data i en mediekontext. Studiens resultat visar att medieorganisationer behöver samla in konsumenternas demografiska data, beteendedata, och ha möjligheten att aggregera de här på ett meningsfullt sätt. Varumärke är centralt för att skapa förtroende för insamling av personlig data hos konsumenterna. Hur varumärket ses inverkas å sin sida av flera aspekter så som journalistisk kvalitet och datans användningssyfte. Konsumenterna är oroliga över hur företag använder enskilda individers personliga data, men så länge företagen erbjuder en värdefull tjänst är konsumenterna villiga att betala för den i form av överlåtelse av personlig data. Studien visar också att i bästa fall kommer EU:s nya regelverk uttryckligen att hjälpa organisationer att skapa pålitliga sätt att använda personlig data och kommunicera om dem.
  • Engberg, Linn (2020)
    Ett möte mellan en ung lagöverträdare och en myndighet är mycket komplext. Utgångspunkten för mötet är präglat av kontroll, makt och systemets regler, vilket kan resultera i brist på tillit och upplevelser av otrygghet. Mötets premisser kan vara olika beroende på vilken myndighet det är frågan om, representanter för polisväsendet kan kopplas till bestraffning medan socialarbetare kan upplevas som någon som beslutar om den ungas liv. Myndighetens yrkesroll innefattar en maktposition och kontrollutövande, vilket kan skapa hinder för samarbete mellan myndighetsrepresentanten och den unga lagöverträdaren. I min studie granskar jag mötet mellan dessa två parter för att förstå vad som kan leda till en god relation, kontra vad som gör att ett möte mellan dessa två parter inte fungerar. Jag har intervjuat både personer som själv i sin ungdom haft att göra med olika myndigheter och personer som representerar myndigheter och jobbar med unga lagöverträdare. Studiens resultat visar att myndigheternas roll i möten är central. Faktorer som respekt och tillit är något som visar sig vara viktigt för att ett möte skall gå väl, dock är det väldigt individuellt hur man uppnår respekt och tillit. Den yrkesroll en företrädande för en myndighet har kan i sig bidra till att mötet går dåligt och inte skapar en grund för samarbete.