Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "utbildning"

Sort by: Order: Results:

  • Björkqvist-Rasmus, Sophia (2019)
    Mitt syfte med denna avhandling var att undersöka vilka utmaningar andra generationens invandrare möter när de väljer andra eller tredje stadiets utbildning i Finland. Därmed var min forskningsfråga ”vilka faktorer som kan anses påverka val av utbildning av andra generationens invandrare samt vilka utmaningar andra generationens invandrare möter i skolgången”. Enligt den teoretiska referensramen kunde man anta att faktorer som socioekonomisk status och föräldrarnas utbildning har en inverkan på val av utbildning. För att undersöka vilka utmaningar andra generationens invandrare möter när de väljer andra eller tredje stadiets utbildning i Finland använde jag mig av kvalitativa metoder som består av semistrukturerade intervjuer. Urvalet i denna avhandling bestod av fyra unga vuxna i åldern 18 – 29, tre kvinnor samt en man. Alla dessa definieras som andra generationens invandrare (minst ena föräldern invandrare). Resultatet av denna avhandling är att den största påverkande faktorn är föräldrarnas positiva attityd gentemot utbildning, vilket står i motsats till tidigare forskning till viss utsträckning eftersom tidigare forskning har lyft fram socioekonomisk status som den mest betydande faktorn. Andra betydande faktorer som denna avhandling kommit fram till är den möjliggivande strukturen, ungdomens egen strävan och utmaningar.
  • von Essen, Matilda (2018)
    I denna kandidatavhandling granskar jag skillnader mellan gymnasiets och yrkesutbildningens effekt på demokratisynen hos studerande, mot bakgrunden av tidigare forskning om skillnader i kunskapsnivå mellan yrkesskole- och gymnasiestuderande (Elo 2009) och effekten av samhällsläraundervisningens innehåll och upplägg (Xenos m.fl. 2014). Analysen utgår från materialet i Ungdomsbarometern 2013, där jag jämför bredden på demokratisynen hos 15–16- och 18–19-åriga gymnasie- och yrkesstuderande. Mina resultat visar att förtroendet för påverkningsmetoder knutna till den representativa demokratin sjunker under yrkesstudierna. Gymnasiestudierna verkar inte ha någon signifikant effekt på demokratisynen.