Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "http://www.yso.fi/onto/yso/p6856"

Sort by: Order: Results:

  • Vesterinen, Essi (2017)
    Tämä tutkielma käsittelee verbimorfologian opettamista ranska vieraana kielenä -opetuksessa Suomes-sa. Tutkielman tarkoituksena on analysoida tekniikoita, joita suomessa käytetään verbimorfologian opet-tamiseen ja tarkastella, missä määrin sovelletut lähestymistavat ja tekniikat vastaavat sitä, mitä aikai-sempi tutkimus suosittaa käytettäväksi verbimorfologian opetuksessa. Tutkielmassa pitäydytään tarkas-telemaan indikatiivin preesensin opettamista. Tutkielmassa analysoidaan aluksi aikaisemman tutkimuk-sen perusteella sitä, mitä lähestymistapoja ja tekniikoita verbimorfologian opettamiseksi suositellaan. Sen jälkeen aikaisempaa tietoa verrataan sähköisellä kyselytutkimuksella kerättyyn tietoon opettajien käyttämistä menetelmistä verbimorfologian opettamisessa. Aikaisemman tutkimuksen valossa verbimorfologian opetuksessa suositellaan käytettävän pääosin im-plisiittisiä menetelmiä: Monet verbimuodot opitaan pääosin inputin avulla, eli sanavarasto kehittyy sitä mukaa, kun muotoja kuullaan ja nähdään toistuvasti ympäristössä. Vaikkei oppilas itse osaa vielä tuot-taa näitä muotoja, hän pystyy usein ymmärtämään niitä muiden taitojensa ja kontekstin avulla. Implisiitti-nen opetus suositellaan toteutettavan mahdollisuuksien mukaan autenttisten tehtävien kautta. Autenttisil-la tehtävillä tarkoitetaan aktiviteetteja, joilla on jokin konkreettinen tavoite, jonka saavuttamiseen vaadi-taan erilaisten, muidenkin kuin kielellisten, kompetenssien yhdistämistä. Oppimista voidaan nopeuttaa myös eksplisiittisillä harjoitteilla. Eksplisiittinen opetus tulisi toteuttaa induktiivisesti niin, että oppilaat muodostavat esimerkkien avulla oman käsityksensä rakenteiden säännönmukaisuuksista ja saavat pu-hua näistä käsityksistään omin termein. Kieliopillisia termejä ei siis välttämättä tarvitse käyttää, mutta olisi hyvä pyrkiä keskustelemaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kohdekielellä. Perinteisen kol-meen luokkaan ja kirjoitettuun asuun pohjautuvan luokittelun sijaan tutkijat suosittavat opetuksessa käy-tettäväksi luokituksia, jotka pohjautuvat verbitaivutusten lausuttuihin muotoihin ja tarkemmin ottaen ver-bien erilaisten vartaloiden lukumäärään. Ennen kaikkea opetuksen tulisi tutkijoiden mielestä pohjautua enemmän lausuttuihin verbimuotoihin ja ääntämyksen ja kirjoitusasujen yhteys voitaisiin opetella vasta myöhemmän, esimerkiksi kotitehtävänä. Oppituntien rajoitettu aika tulisi mielellään käyttää mahdollisim-man pitkälti suullisiin harjoituksiin, joissa verbimuotoja opitaan kuulemaan ja käyttämään tosielämän tilanteita muistuttavissa konteksteissa ja sellaisenaan ilman kirjoitettua tukea. Tämän tutkimuksen perusteella Suomessa käytetyt opetusmenetelmät eivät aivan vastaa sitä, mitä tutki-jat aikaisemman tutkimuksen perusteella suosittelevat. Opetus pohjautuu usein eksplisiittisille opetus-menetelmille, jolloin input jää liian niukaksi. Eksplisiittisessä opetuksessa myös sovelletaan usein deduktiivista lähestymistapaa, jossa oppilaille tarjotaan valmis sääntö annettuna. Vallitseva luokitteluta-pa vaikuttaa olevan perinteinen verbien kirjoitettuihin asuihin pohjautuva kolmen luokan jako. Suullisia harjoituksia luokissa on paljon, mutta niissä käytetään yleensä apuna kirjallista tukea eivätkä ne vaikuta useinkaan kovin autenttisilta: Verbitaivutuksia toistetaan sellaisenaan irrallaan kontekstista. Tämän tut-kielman perusteella oppilaat voisivat hyötyä siitä, että inputin, erityisesti suullisen, määrää lisättäisiin oppitunneilla ja eksplisiittiset aktiviteetit teetettäisiin mahdollisuuksien mukaan kotitehtävänä. Eksplisiit-tiset tehtävät tulisi lisäksi toteuttaa niin, että oppilaan omat pohdinnat ja aktiivisuus on keskiössä.
  • Juutilainen, Tuomas (2024)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen heprean kielen verbien muodostusta pilpel-taivutuskaavassa. Vera Agranovskyn mukaan taivutuskaavan verbit kantavat nykyhepreassa yhteistä multiplikatiivis-semelfaktiivista aspektia eli niillä on yhteinen semanttinen profiili. Aiemmissa kielimuodoissa aspekti ei ole yhtä selkeästi nähtävissä. Tavoitteena on selvittää, löytyykö Sketch Enginen ylläpitämästä suuresta, 2,7 miljardin sanan internet-tekstikorpuksesta tietyn morfologisen kategorian verbejä, joita aiemmassa tutkimuksessa ei ole löydetty. Korpus on annotoitu morfosyntaktisesti, mutta sanaluokka-annotoinnissa on paljon virheitä. Monet verbit on annotoitu virheellisesti substantiiveiksi ja mielestäni tämän vuoksi aiemmassa tutkimuksessa joitain verbejä ei ole löydetty. Etsintä joudutaankin toteuttamaan tekemällä korpukseen konkordanssihakuja manuaalisesti. Löydettyjä verbejä analysoidaan konteksteissaan korpuksessa. Huomiota kiinnitetään verbien muodostumistapaan, joita on nykyhepreassa kolme erilaista. Tämän lisäksi mielenkiinnon kohteena on löydettyjen verbien esiintymistaajuus. Matalan esiintymistaajuuden sanat ovat merkki korkeasta produktiivisuudesta. Korpuksesta löytyy verbejä, joita ei aiemmassa tutkimuksessa ole tutkimuksessa ole tullut esille. Näistä osa on syntynyt pohjautuen jo olemassa olevaan sanaan ja osa juuren suoran laajenemisen kautta. Ne eivät kuitenkaan mielestäni kanna yhteistä semanttista profiilia. Verbeillä on matala esiintymistaajuus, joka kertoo taivutuskaavan produktiivisuudesta. Taivutuskaavassa syntyy yhä uusia sanoja.