Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "http://www.yso.fi/onto/yso/p8743"

Sort by: Order: Results:

  • Harju, Minna (2023)
    Objectives. This study delves into the cognitive load of multi-objective decision-making (MODM) tasks. It employs a multi-dimensional measurement approach using brain oscillations, eye activity, and self-reports to examine the increase in cognitive load. The study wants to answer how an increasing number of objectives affect the development of cognitive load in the two-alternative choice task. The framework consists of cognitive load and working memory capacity limitations literature and considers decision-making in consumer products. Methods. The participants’ (N=50) task was to choose which one they preferred from two consumer product bundles. The objectives were manipulated with the number of products (2, 4, 6, 8, and 10) included in bundles. The variables used to examine the cognitive load in the MODM task were self-reported cognitive load, EEG measures of frontal theta synchronization, and frontal alpha desynchronization, as well as blink rate and pupil size difference. Results and conclusions. Overall, the findings were partially mixed as the results indicated that the self-reported cognitive load and information overload were increasing linearly as the decision objectives (the number of products in the bundles) increased. However, brain oscillations were not significantly affected by the increase in objectives. Interestingly, the blink rate decreased, but pupil size was not detected to change as a function of an increasing number of objectives. Instead, the eye activity indicated a visual load when there were more objectives in the bundles.
  • Kylmälä, Julia (2020)
    The aim of this thesis is to investigate the effects of the first hit in a round of mixed martial arts competition. The theoretical background comes from theories of psychological momentum. Following these theories, if the first hit is a robust starting point for positive and/or negative psychological momentum, the effect should show in the amount of hitting following the first attack. Perspectives for both self defence and combat sports are considered. Psychological momentum as a phenomenon remains controversial. It has previously been investigated in sports contexts where the opposing player’s actions have an effect on the other player. In a mixed martial arts match that effect is more immediate due to the physical proximity of the fighters to each other. Data was gathered both by viewing Ultimate Fighting Championships matches and from the Fight Metric website, which holds records for all Ultimate Fighting Championships matches. The data consists of a total of 104 matches. A series of linear mixed models is fitted to predict the first attacker’s total strikes based on the opponent’s reaction, and a contrast analysis is used to compare the conditions based on reaction. The main result is that on the third round of the match, if the fighter who hits first is blocked, he or she will hit more during that round. The conclusion is that the fighter attacking first strikes more if his or her attack is blocked, but only on the third round. While this implies that the third round is different from the first two, the reason for that is unclear. This finding can be used to inform combat sports coaches’ strategies, and should motivate further investigations to the significance of the first attack in both self defence situations and in combat sports.
  • Ruotsalainen, Roosa (2020)
    Tämän tutkielman aiheena on vuosien 1863–64 valtiopäivien rautatiekeskustelu. 1860-luvun alussa rautatiet eivät olleet vielä vakiinnuttaneet asemaansa Suomessa, ja aiheesta keskusteltiinkin valtiopäivillä vielä vilkkaasti. Säätyjen tehtävänä oli päättää rakennettaisiinko Helsingistä Hämeenlinnaan 1862 rakennetulta radalta seuraavaksi rataa Tampereelle vai Lahteen. Valtiopäivillä keskusteltiin Suomen tulevaisuudesta ja siitä, miten rautatiet siihen sopisivat. Tutkimuskysymykseni ovat siis: Miksi valtiopäiville valitut säätyjensä edustajat näkivät rautatiet tärkeänä osana Suomen tulevaisuutta? Minkälaisia tarpeita niiden ajateltiin muuttuvassa maailmassa palvelevan? Päälähteenäni käytän säätyjen istuntojen pöytäkirjoja kyseisiltä valtiopäiviltä. Rautateiden rakentaminen oli pitkälti taloudellinen kysymys. Rautatiet olivat kallis investointi, ja toisaalta rautateiden avulla voitiin saavuttaa kaupankäynnin vilkastumista ja siten myös talouskasvua. Valtiopäivämiehet pitivät Suomea köyhänä maana, ja suurin osa koki, että rautateistä voisi olla avuksi Suomen talousahdinkoon. Nopeita voittoja ei kuitenkaan odotettu, vaan muutokset näkyisivät vasta kun enemmän ratoja olisi saatu rakennettua. Osa ajatteli, että rautateiden rakentaminen oli pois erityisesti maanviljelyksen auttamisesta. Maanviljelys olisi saatava jaloilleen ennen kuin voitiin rakentaa rautateitä. Valtiopäivien koolle kutsuminen ensimmäisen kerran sitten vuoden 1809 asetti paineita edustajille saada muutosta ja uudistuksia aikaan. Keinot niiden aikaansaamiseksi vaihtelivat kuitenkin säädystä ja edustajasta toiseen. Rautatiekysymystä käsiteltiin valtiopäivillä pitkälti talousvaliokunnan mietinnön pohjalta. Siinä talousvaliokunta oli eritellyt eri ratalinjojen etuuksia ja vertaillut niitä toisiinsa. Argumentit Lahden radan puolesta koostuivat pitkälti siitä, että rataa voitaisiin jatkaa itään ja edelleen Pietariin, josta Suomella olisi ratayhteys muuhun Eurooppaan. Suomen vesireitit ulkomaille jäätyivät usein talvisin, joten tarve maayhteydelle oli suuri. Tampereen paremmuutta perusteltiin usein kotimaan yhteyksillä, ja erityisesti Tampereelta jatkettavan Pohjanmaan yhteydellä. Tampere oli myös Suomen tärkein teollisuuspaikkakunta, jonka yhteys rannikolle ja sitä myöten ulkomaille oli tärkeää viennin ja tuonnin kannalta. Valtiopäivillä keskusteltiin myös Turun ja Porvoon radoista, mutta niiden kannatus jäi säädyissä vähemmälle. 1860-luvulla valtiopäivien käytänteet eivät olleet vielä vakiintuneet, ja keskustelussa valtiopäivämiesten henkilökohtaisilla mielipiteillä oli paljon sijaa. Maan etu oli kuitenkin asia, jota kaikki kokivat ajavansa puolustamalla rautateitä. Maan edusta ei kuitenkaan käyty avointa keskustelua, ja edustajilla oli selkeästi eri mielipiteitä siitä, mihin suuntaan Suomea tulisi viedä, ja millä tavalla rautatiet istuisivat Suomen tulevaisuuteen.