Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by master's degree program "Magisterprogrammet i region- och kulturstudier"

Sort by: Order: Results:

  • Taskinen, Minna (2019)
    In this thesis, I have approached taekwondo from the cultural perspective using ethnographic methods. This martial art form is often associated with Korea; however, its origins seem to lie in the Japanese karate – although Korean sources often claim it to be even 2000 thousand years old tradition practiced in Korean peninsula. Foreign scholars such as Udo Moenig, on the other hand, have conducted convincing studies that illustrate similarities between these two martial forms. Furthermore, many martial art schools – that are considered as the “founding schools” of the “modern taekwondo” - were established after the Second World War. This controversy offered inspiration to look further into taekwondo as an “invented tradition”. In short, according to Eric Hobsbawm and Terrence Ranger’s definition, “invented traditions” are often created by repeating and even manipulating origin stories to establish the preferred history. Moreover, it often strengthens the local nationalism. Therefore, it is important to look into Korean nationalism to understand the reasons to highlight taekwondo’s Korean roots. In the modern day another concept related to taekwondo and Korean nationalism is the so-called “Korean Wave”, also known as hallyu by its Korean name. Especially scholars such as Jin Dal Yong and Kim Bok-rae define hallyu as a “soft power” to disseminate Korean culture globally through cultural products such as television shows, music, food and even sports. Hence, studying foreign people, who do taekwondo or in other words taekwondoin, to see if taekwondo really promotes Korean culture and inspires people to learn more about Korea became the main focus of the project. I decided to focus on the Finnish context because I have been learning taekwondo myself. Additionally, as a Finnish person I am familiar with the Finnish culture due to which understanding both cultures helps to explain the differences between the two cultures. Furthermore, I wanted to see, how much Korean cultural features have been adopted in the Finnish taekwondo gyms. To do this, I observed and attended taekwondo classes in three different taekwondo associations in Southern Finland, and I interviewed seven people with different belt ranks from beginner to master. In Finland taekwondo is typically seen as a martial art form with Korean background. Certain traditions such as bowing to greet and yelling as a response to commands are often associated with martial arts generally. Korean language is used in the class variedly depending on the instructor, but many seem not comfortable memorizing the terms and most common technique names have been translated to Finnish. In addition to this, teaching taekwondo is almost purely volunteer-based, the classes are after work hours, and the space to train is rented and so shared with other sport associations. Although taekwondo gyms might not remind people of Korea, the preserved traditions are seen as a way to pay homage to the founders of the sport.
  • Pirjola, Iiris (2019)
    Suurin osa maailman väestöstä toivoo saavansa lapsia. Kun pariskunta on yrittänyt lasta kahdentoista kuukauden ajan, voidaan puhua tahattomasta lapsettomuudesta. Tahaton lapsettomuus on kivulias kokemus, joka voi tuntua yksinäiseltä, uuvuttavalta ja arvaamattomalta. Tahaton lapsettomuus altistaa yksilön ja pariskunnan sosiaaliselle, taloudelliselle ja emotionaaliselle stressille, jonka seurauksena tuen saamisen tarve kasvaa. Tukea, yhteisöä ja tietoa voidaan antaa ja etsiä digitaalisen kulttuurin tilassa, kuten esimerkiksi videopalvelu YouTubessa. Lapsettomuusvloggaaminen on siellä oma kategoriansa päiväkirjamaisille videoille, joita tekevät lapsettomuudesta kärsivät ihmiset. Tutkielmani päämääränä on analysoida ja pyrkiä ymmärtämään lapsettomuusvloggaamisen kulttuuria keskittyen sukupuolen ja vanhemmuuden, kehollisuuden ja terveyden sekä kielellä luotujen merkitysten teemoihin. Ensimmäinen tutkimuskysymykseni on miten sukupuoli, vanhemmuus sekä kehollisuus näyttäytyvät lapsettomuusvlogeissa ja miten niitä voidaan tulkita. Toiseksi kuvailen ja tulkitsen lapsettomuusvloggaajien tapaa sanoittaa kokemustaan. Lopuksi esitän, millaista aineistoni lapsettomuusvloggamisen kulttuuri on ja miten sitä voidaan ymmärtää. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kolmea lapsettomuusvlogikanavaa Youtubessa: Ayla and Caleb (Kanada), Tim and Celeste (Australia) sekä Jules Furness (Iso-Britannia). Aineisto koostuu yhteensä 84 englanninkielisestä, vuosien 2016-2018 aikana julkaistusta videosta, joissa puhutaan lapsettomuuden kokemuksesta, tuotetaan lapsettoman naisen identiteettiä ja etsitään muita samassa tilanteessa olevia. Videot analysoidaan sisällönanalyysia käyttäen teemoitellen ja tyypitellen, jolloin saadaan kattava kuva siitä, mistä vloggaajat puhuvat. Lisäksi vloggaajien Instagram-tilejä ja internet-kauppoja hyödynnetään toissijaisena aineistona. Lapsettomuusvloggaajat puhuvat vanhemmuuden kaipuusta ja äitiysidentiteetin tärkeydestä sekä kehoon liittyvistä pettymyksen tunteista. He tuottavat kiitollista ja armollista puhetta omaa elämäntilannettaan ja kehoaan kohtaan, mutta kokevat samanaikaisesti itsensä epäonnistuneiksi. Vloggaajat tuottavat lääketieteellisesti tarkkaa puhetta diagnooseista ja hoidoista, ja kääntyvät lapsettomuusvlogiyhteisöihin tiedon ja neuvojen toivossa. He luovat inspiroivaa ja rohkaisevaa tunnelmaa tahattoman lapsettomuuden ympärille, mutta ilmaisevat myös negatiivisia tunteitaan vapautuneesti. Lapsettomuusvloggaajat identifioituvat lapsettomuussotureiksi sekä äideiksi, joilla ei ole lapsia. Lapsettomuusvloggaaminen tekee näkyväksi äitiyden tärkeyden naiselle, kun äitiysidenteetistä muodostuu näiden naisyhteisöjen kantava teema. Kun isyyttä ja mieheyttä ei käsitellä lähes lainkaan, näyttäytyy lapsettomuusvloggaaminen naisten maailmana, jossa naiset tuottavat lapsen ja raskauden kaipuuseen liittyvää sisältöä muille naisille – siitä huolimatta, että vlogikanavien nimissä myös miehet ovat usein läsnä. Vloggaajat sanoittavat lapsettomuuden kokemustaan spesifillä tavalla: he käyttävät termejä matka (journey), vuoristorata (rollercoaster) ja sateenkaari (rainbow) kuvaamaan lapsettomuuden kokemuksen vaihtelevaa ja arvaamatonta luonnetta. He puhuvat itsestään ja vertaisistaan lapsettomuussotureina, ja korostavat naisyhteisöjen tärkeyttä inspiroivissa lainauksissa sekä hashtageissa ivfsisters ja ttcsisters. Lapsettomuusvloggaajat haluavat toisaalta näyttää tahattoman lapsettomuuden tuskan, mutta toisaalta he korostavat soturinaisen pystyvyyttä ja voimaa: he haluvat tulla nähdyiksi vahvoina sotureina, jotka haavoistaan huolimatta jatkavat eteenpäin. Lapsettomuusvloggaajat kertovat katsojalle yksityiskohtaisesti tilanteestaan ja diagnooseistaan sekä suunnitelmistaan tulevien hoitojen suhteen. He jakavat lapsettomuuden herättämiä tunteita, pyrkivät lisäämään tietoa lapsettomuudesta sekä tuottavat aktiivisesti inspiroivaa ja rohkaisevaa puhetta YouTuben julkisessa tilassa. Yhteisön ja tuen kääntöpuolena vloggarit tuntevat myös paineita tietynlaisen tarinan kertomisesta ja positiivisen tunnelman tuottamisesta. Lapsettomuusvlogien tekeminen on silti mahdollisuus jakaa oma kokemus tarinamaisesti täsmälleen omilla ehdoilla ja saada liki välitöntä palautetta ja rohkaisua katsojilta. Lapsettomuusvlogeissa tuotetaan sisältöä, joka näyttää, että lapsettoman naisen kokemus on arvokas ja tärkeä, eikä siinä ole mitään hävettävää.
  • Vesala, Janina (2023)
    Tutkielmassani tarkastelen pakkomuuton ja identiteettikysymysten representaatioita meksikolaisessa elokuvassa Ya no estoy aquí (2019). Tarkastelen elokuvan representaatioita pakkomuutosta ja siihen linkittyvistä teemoista, joihin lukeutuu esimerkiksi Meksikon poliittinen tilanne, väkivalta, päihteet, yhteiskunnallinen marginalisaatio ja segregaatio. Lisäksi tutkin yksilön kohtaamia identiteettikysy-myksiä ja niiden heijastumista siirtolaiskokemukseen. Tavoitteenani on selvittää, millaisia meksiko-laisen pakkomuuton ja yksilön identiteettikysymysten representaatioita elokuvassa esiintyy, ja miten elokuvassa representoidut identiteettikysymykset ja pakkomuutto vaikuttavat toisiinsa. Tutkielmani on tapaustutkimus, joka käsittelee pakkomuuton juurisyitä ja prosessia, paluumuuttoa, sekä niiden vaikutuksia yksilön identifikaatioihin. Lähestyn aineistoani lähiluvun ja diskurssianalyy-sin kautta tutkimalla elokuvaa yksityiskohtaisesti ja edeten diskursiivisempaan suuntaan. Työni teoreettinen viitekehys nojaa Stuart Hallin ja Leena-Maija Rossin teorioihin identiteeteistä, identifikaatioista ja representaatioista. Lisäksi viittaan useisiin Latinalaiseen Amerikkaan erikoistu-neisiin tutkijoihin, jotka akateemisella annillaan avaavat kompleksisen alueen historiallisia kehitys-kulkuja ja nykypäivää. Tutkimukseni havainnollistaa, kuinka pakkomuuton prosessi muovaa yksilöllisiä identifikaatioita ja kuulumisen kokemuksia suhteessa esimerkiksi paikkoihin, tiloihin, ihmisiin ja kieleen. Elokuvan representaatioiden ytimessä on inhimillisyys, joka konkretisoituu päähenkilö Ulisesin kautta. Ulises identifikaatioineen muuttuu merkittävästi elokuvan representoiman pakkomuuttokokemuksen aikana. Kuitenkin Ulisesin kohtaamia identiteettikysymyksiä määrittää hänen nuori ikänsä ja sosioekonomi-sesti marginalisoitu asemansa. Tutkielmani osoittaa, että tässä tapaustutkimuksessa pakkomuuton seurauksena määrittyvät uudelleen niin identifikaatiot ja niiden merkitykset, kuin kuulumisen koke-mukset ja käsitykset.
  • Eskelinen, Eva (2023)
    During its history China has seen growing numbers of immigration of its population to other countries in hopes of increased opportunities abroad or when returning to China. Finland on the other hand has shifted from an emigration country into an immigration country in the last few decades with immigration numbers increasing. The growing immigration flows and decreasing birth rates have become a source of discussion and dispute. As both China and Finland face similar demographic changes, the migration tendencies along with policies relating to migration and discussion and attitudes surrounding them, have been in change. With Finland’s decreasing fertility rate and workforce, the demand for skilled workers remains high and is expected to keep increase further. As a country with a good reputation for high language skills in English for a non-Anglophone country, peaceful society and good enough reputation in the academic field, this study aims to reflect the experience of ten Chinese and Hong Kong students to previous research while highlighting the possible issues for retaining these Chinese students, and furthermore international students and to some extent, highly skilled migrants in Finland. The socio-political environment in Finland, together with consideration to migration theories, the environment was explained to the extent allowed by this thesis. The case study on Chinese and Hong Kong students was correlated to previous studies on the topic to give a reflection of the lived experience of these individuals in the contemporary setting and how well it correlates with the findings of the previous studies from five or more years ago. The socio-political environment in which Finland is in now, as understood through media, and has been in the past when it comes to the topic of immigration and integration will be evaluated and correlated to the new government plan (2023) with the findings reflected on for a better understanding on the possible challenges that they might bring. The findings of this study show that for these Chinese and Hong Kong students the main concerns for staying in Finland after graduation concern language abilities, employment possibilities, and the social and political environment. While there have been active attempts to increase language learning possibilities by higher education institutions in Finland, it was found that many degree programs don’t allocate enough room and encouragement for language learning. For employment possibilities the main concerns were related to the forming of networks and mastering one of the national languages, Finnish or Swedish, as well as the possible changes to residence permit as proposed by the new government plan. When it comes to the political environment the new government plan has caused much worry for both work-based and study-based migrants and thus decreasing the change of these students staying in Finland after graduation.
  • Saares, Anni (2023)
    In the 21st century Japan has been experiencing massive demographic changes. The country’s birth rate is low, and the population is steadily aging. Women are increasingly needed in the labour force in order for Japan to prosper despite these changes. However, for a long time there has been different type of gender-based employment and hiring practices, which have affected women’s employment and careers in Japan. Due to these practices and Japanese work culture, many women end their careers when they get married or have their first child. Additionally, many women are working part-time. The impact of these gendered divisions of labor can be noted in gender pay gaps and promotion practices. The purpose of this study is to examine whether the employment and hiring practices are changing in Japan and how Japanese work culture and women’s role in it have changed in the last few decades. I interviewed three sets of mothers and daughters about their career dreams and experiences in the Japanese labor market. I also examined the influence of one’s mother on individual’s career decisions. In the theory segment, I review Pierre Bourdieu’s theory of cultural capital which examines how individuals reproduce, embody and aggregate knowledge in the social field. In this study Bourdieu’s theory works as an example of how one’s family and social status can affect their education, employment, and future success. The findings of this study are that Japanese women are often affected by their mothers, family dynamics, and social environment when it comes to employment plans and dreams. Both the mothers and the daughters think that the employment opportunities for Japanese women have increased in recent years and that many companies in Japan seem to be changing their culture and habits to achieve better gender equality. However, there is requirement for more varied sets of work-related role models for women to feel more secure and confident in various areas of labor and work positions. Additionally, flexibility from employers, as well as partnership and participation of husband in child rearing and housework, is required for mothers to be able to continue working.
  • Liipo, Emilia (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastelen kiinalaisen main melody (zhuxuanlü) elokuvatyypin päähenkilöiden maskuliinisten piirteiden ja käytöksen representaatioita. Main melody tai leitmotif elokuvat on tarkoitettu palvelemaan Kiinan valtion ideologista koneistoa ja ylläpitämään johtavan puolueen legitiimiä. 2000-luvun aikana main melody elokuvat ovat kaupallistuneet, keräten suurempia lipputuloja kuin varhaisemmat kyseisen elokuvatyypin tuotannot. Kiinassa nuoret miespuoliset viihdealan tähdet ovat saaneet osakseen paheksuntaa olemalla liian ”naisellisia.” Heidät vierailunsa on haluttu kieltää televisio-ohjelmissa ja Kiinan opetusministeriö suositteli lisää liikuntatunteja koululaisille, jotta pojat kasvaisivat ”miehekkäämmiksi.” Main melody elokuvat on pitkälti nähty vain propagandana, eivätkä ne ole herättäneet suurta akateemista kiinnostusta. Siksi tutkielmassa on valittu tarkastella maskuliinisuuden representaatioita juuri näissä elokuvissa. Näin on haluttu pyrkiä tasapainottamaan kiinalaisen elokuvan tutkimusta. Tutkielma pyrkii myös tuomaan esiin, millaisia ihanteita Kiinan kommunistinen puolue haluaa nostaa kansalaistensa katsottavaksi. Tutkielma hyödyntää Judith Butlerin teoriaa sukupuolen (gender) performatiivisuudesta, Louie Kamin viitekehystä kiinalaisen maskuliinisuuden wen-wu (kulttuuriset saavutukset – sotilaallinen urhoollisuus) jaottelusta, sekä Mary Vetterling-Bragginin jakoa sukupuolten psykologisista piirteistä. Teksti analyysiä hyödyntämällä on analysoitu neljä main melody elokuvaa: The Wandering Earth (2019), All For One (2019), joka on yksi osa episodielokuvasta My People, My Country, Wolf Warrior 2 (2017) ja Aftershock (2010). Koska maskuliinisia piirteitä voi olla sekä miehillä, että naisilla, tarkastellaan tutkielmassa kahta miespäähenkilöä ja kahta naispäähenkilöä. Tutkielman tuloksissa näkyy, että kiinalaisessa main melody elokuvassa luotetaan pitkälti perinteiseen maskuliinisuus kuvastoon. Hahmot asettuivat sekä wen- että wu -kategorioihin. Päähenkilöt, joilla maskuliinisia piirteitä esiintyy, ottavat johtavan roolin, ovat uhkarohkeita, kykenevät abstraktiin, loogiseen ja analyyttiseen ajatteluun, sekä hallitsevat tunteitaan tai oppivat hallitsemaan niitä. Maskuliinisia piirteitä voidaan löytää myös aikuisista naisista, kunhan esimerkiksi heidän ammattinsa on sovelias siihen. Koska elokuvat heijastelevat puolueen ihanteita, elokuvien päähenkilöistä ei odotetusti löydetty ”naisellisia miehiä.”
  • Lehtonen, Hilde (2023)
    Kenya’s education system and Kenyan teachers are confronted with growing diversity in classrooms and the hierarchies that come along with it (Möllendorff 2022). As role models for future teachers, a lot of responsibility is placed on the shoulders of Kenyan teacher educators to train pre-service competent to face these challenges and become reflective professionals (see Moloney & Turunen 2019). Religious diversity and religious freedom, in particular, have been a very discussed topic during the last decade. Religious and worldview competence, thus, becomes necessary for teachers. This competence concerns attitudes, knowledge, and skills for encountering and interacting with religious and worldview diversity. The aim of this research is to investigate the religious and worldview competence of the teacher trainers who participated in the TOTEMK-project’s fourth training during winter 2022-2023. My goal is to find out what knowledge, attitudes, and skills in relation to religious and worldview competence the studied teacher trainers have. Additionally, I am interested in finding out how the TOT4 training lectures and materials speak to the model of religious and worldview competence and if the teacher educators share more views related to the theme after the training. The theoretical framework is based on studies addressing religious and intercultural competence. Following Darla Deardorff’s (2006) model of intercultural competence and other studies about religious and worldview competence, I adapted a new model of religious and worldview competence to support the research. The study was conducted following case study strategy (see Yin 2009). The research data was gathered by two questionnaires. The materials of the TOTEMK-training were also used as qualitative data. The data analysis methods were thematic analysis and participant observation. The data reveals that the studied teacher trainers had a lot to say in relation to religious and worldview diversity and they were aware of the issues concerning the theme already prior to the training. Based on the findings, the interlocutors have a good overall knowledge of religious and worldview diversity. The findings suggest that their attitudes generally are quite positive towards religious and worldview diversity, while some interlocutors expressed reserved attitudes towards certain religions and worldviews. Some of the participants were able to express having important skills in relation to religious and worldview competence. According to the analysis, the training presentations reflected well on the model of religious and worldview competence. Based on the teacher trainers’ self reporting, the training enhanced their awareness of religious and worldview diversity and awoke new views concerning the theme. In the future, the findings of the study could be used to create a more profound study for a longer period of time and combining together different versatile study methods such as observation, interviews and self-reporting.
  • Heikkinen, Atte (2020)
    This thesis explores the tropes through which the American South is represented in American popular music from the 1910s and 1920s. During the early 20th century, the music publishing industry based in New York City—often referred to as “Tin Pan Alley”—produced hundreds of popular songs whose lyrics romanticized the South as a harmonious paradise free from the troubles associated with living in the urban North. Although popular at the time, these so called “Dixie tunes” have faded into obscurity from the mainstream but continue to be performed in barbershop singing contests around the world. Rather than performing the songs as written in the early 20th century, Barbershop quartets and choruses present audiences with modernized arrangements that often include alterations to song lyrics. The dataset for this thesis consists of 18 “Dixie tunes” that have been used as repertoire by male barbershop groups competing in regional and international contests held by the Barbershop Harmony Society in recent decades. By categorizing the songs thematically, we discuss the most prominent cultural representations they depict. By using copies of original sheet music, we compare the original song lyrics with modern barbershop arrangements in order to understand what types of changes, additions or reductions have been made when these particular songs have been adapted into the barbershop style. We conclude that these songs portray the South through myths and archetypes like the “mammy”, the “happy darkie” and activities such as musical celebrations and performances, while the reality of racial tension in the region is not adressed. These depictions are often preserved in barbershop arrangements. However, lyrics are often altered in order to bowdlerize the racial stereotypes that are present in the original texts.
  • Louhesto, Marjut (2024)
    Tässä tutkielmassa tarkastelen Ukrainan sodan valokuvia ja niiden luomia todistamispositioita The Guardianin kolmessa valokuvaesseessä (2022–2023). Analysoin sodan ensimmäisen vuoden valokuvia, niiden sisältöä, visuaalisia ja teknisiä erityispiirteitä, mahdollisia intertekstuaalisia viittauksia sekä yhteyttä laajempaan sodan kontekstiin. Näiden seikkojen perusteella tarkastelen myös sitä, millaisiin katsomisasemiin eli todistamispositioihin valokuvat ohjaavat katsojaa. Tässä tutkielmassa tarkoitan todistamisella pinnallista ja nopeaa kuvan näkemistä syvempää, osallistavampaa, vastuullisempaa ja tiedostavampaa tapaa katsoa valokuvia. Katsojasta tulee tällöin näkemiensä valokuvien välityksellä osallinen sodan tapahtumiin. Sodan tapahtumien todistaminen vaatii katsojaa tekemään jotakin näkemälleen kärsimykselle. Aineistoni 88 valokuvaa kuvaavat sotaa joko humanitaarisena kriisinä tai aseellisena konfliktina. Sodan humanitaarisesta kriisistä kertovat 50 valokuvaa, joiden teemana on kärsimys, pakeneminen ja sodan arki. Nämä valokuvat kutsuvat todistamaan erityisesti affektiivisesta ja humanitaarisesta todistamispositiosta käsin. Sotaa aseellisena konfliktina ilmentävät 38 valokuvaa, jotka teemoiltaan kuvaavat sodan osapuolia sekä sodan tuhoja. Aseellisen konfliktin valokuvat ohjaavat katsojaa todistamaan tapahtumia ennen kaikkea politisoidusta ja syyttävästä todistamispositiosta käsin. Hyödynnän todistamisen typologisoinnissa mediatutkija Maria Kyriakidoun (2015) tutkimusta, mutta laajennan ja täydennän hänen käsitteellistystään tutkielmaani paremmin sopivaksi. Analysoin näitä sotavalokuvien teemoja nostamalla tarkasteluni keskiöön kustakin teemasta muutamia valokuvia. Nämä yksittäiset valokuvat toimivat esimerkkeinä edustamastaan teemasta, ja niiden avulla pureudun sodan visuaalisiin esitystapoihin. Tarkoituksenani on osoittaa, miten The Guardian esittää yleisölleen Ukrainan sotaa. Sotavalokuviin sisältyy tyypillisesti vähintään implisiittisesti kärsimyksen kuvaaminen. Toisten ihmisten oikeaa kärsimystä sisältäviä valokuvia voi olla vaikea katsoa. Argumentoin, että katsojan vaikeista tunteista huolimatta tällaisia kärsimyksestä, väkivallasta ja materiaalisesta tuhosta kertovia valokuvia on kuitenkin katsottava. On tärkeää ymmärtää, millaisia konflikteja ympärillämme tapahtuu ja millaisilla tavoilla media pyrkii esittämään konflikteja ja kriisejä sekä samalla vaikuttamaan katsojaan. Sotavalokuvat esittävät katsojalleen vaatimuksen siitä, että katsojan on tehtävä jotakin todistamansa kärsimyksen helpottamiseksi.
  • Leskinen, Eeva-Liisa (2019)
    Pro gradu-työssäni tutkin islamin reformista käytävää keskustelua länsimaissa 2000-luvulla. Päälähteinäni käytän Amina Wadudin kirjaa Inside the Gender Jihad ja Tariq Ramadanin kirjaa Radical Reform, joista teen sisällönanalyysia. Tutkimukseni näkökulma on islamin opetuksessa ja pohdin millaista islamia seuraava muslimisukupolvi opettaa ja harjoittaa Euroopassa, millaisiin ajatuksiin, virtauksiin ja tulkintoihin oppilaita tulisi tutustuttaa sekä millaisia käsitteitä tämän päivän islaminopetus tarvitsee. Mitä islamin uudelleenmuotoutuminen tarkoittaa tulee esille siitä, miten sen oikeutus, tavoitteet ja aitous esitetään. Lähteideni mukaan islamin uudelleenmuotoutumisen oikeutusta voidaan vastustaa, epäillä tai puolustaa. Sen voidaan katsoa olevan islamin vastainen tai voidaan ajatella, ettei islam pysty uudelleenmuotoutumaan, mutta reformistit puolustavat uudelleenmuotoutumista ja perustelevat sitä islamin lähteillä (Koraani ja perimätieto) sekä islamin opillisella historialla. Islamin uudelleenmuotoutumisen tavoitteet kertovat myös sen tarkoituksesta. Lähteideni mukaan tavoitteet voivat olla hengellisiä, eettisiä ja käytännöllisiä. Eniten uudelleenmuotoutumisessa puhuttaa kuitenkin sen aitous. Sekulaari uudelleenmuuotoutuminen voi jäädä irralliseksi, koska se ei saa taakseen muslimienemmistön hyväksyntää. Sopeutuva uudelleenmuotoutuminen jää näennäiseksi, sillä se on aina askeleen jäljessä yhteiskunnan muutoksessa. Lähteideni mukaan todellinen islamin uudelleenmuotoutuminen on sellaista, joka johtaa aitoon muutokseen ja vaikuttaa oikeasti muslimien elämään. Erityisesti aitoa muutosta haetaan musliminaisten kokemuksiin elävästä islamista. Esittelen työssäni kaksi menetelmää islamin uudelleenmuotoutumisen saavuttamiseksi. Ensimmäinen on Amina Wadudin “gender jihad”, joka pyrkii lakkauttamaan islamin patriarkaalisen tulkinnan ja tuomaan musliminaisten äänen ja kokemukset tulkinnan keskiöön. Toinen on Tariq Ramadanin “radical reform” joka sopeutuvan reformin lisäksi pyrkii ympäröivän yhteiskunnan muutokseen. Näiden menetelmien analyysissa päädyin esittämään neljää muuttujaa, joiden kautta uudelleenmuotoutumispyrkimyksiä voidaan arvioida: mikä on niiden suhde uskoon, Koraanin jumalalliseen asemaan, perimätietoon ja ympäröivään maailmaan. Näitä muuttujia voidaan tarkastella myös nuorten islamin opetuksessa.
  • Lantto, Niina (2023)
    Tarkastelen tässä tutkielmassa kolmen eurooppalaisen vloggaajan Afganistanissa kuvaamia vlogeja ja niissä esiintyviä representaatioita ja teemoja sekä sitä, miten valtasuhteet eurooppalaisten ja afganistanilaisten välillä näkyvät kyseissä representaatioissa. Tutkin lisäksi vaaravyöhyketurismin ilmiötä, jota vloggaajien matkat Afganistaniin edustavat, sillä he matkustavat vapaaehtoisesti poliittisesti epävakaalle alueelle, johon matkustamista ei suositella. Vloggaajat haluavat itse kokea Afganistanin omin silmin ja näyttää sen katsojilleen, sillä he eivät luota massamedia tuottamiin representaatioihin. Tarkastelen vlogeissa esiintyviä teemoja ja representaatioita laadullisen sisällönanalyysin avulla, jonka lisäksi yhdistän analyysiin myös elementtejä audiovisuaalisesta analyysista. Vlogeja on yhteensä kuusi ja ne on julkaistu vuosina 2020-2022 YouTubessa. Tutkimani vloggaajat ovat puolalainen Eva Zu Beck, ruotsalainen Thomas Brag ja brittiläinen Benjamin Rich. Teemat, jotka nousevat vlogeissa esiin, ovat vaara, turvallisuus, yhteinen ihmisyys, naisten oikeudet, toiseuttaminen ja huumori. Afganistania representoidaan vaarallisena paikkana, jossa naisten asema on huono ja jossa vallitsee jatkuva väkivallan uhka, jota yritetään erilaisten turvallisuusjärjestelyjen avulla välttää. Afganistanilaisia ihmisiä representoidaan joko todella pahoina tai uskomattoman ystävällisinä, eikä näille kategorioille esitetä muita vaihtoehtoja. Thomas ja Eva tuottavat Afganistanista positiivisempia representaatioita kuin Benjamin, jonka luoma kuva Afganistanista on lähes yksinomaan negatiivinen. Benjamin käyttää huumoria keinona tuottaa afganistanilaisista negatiivista mielikuvaa vahvistaakseen olemassa olevia valtarakenteita. Benjamin toistaa massamedian negatiivisia representaatioita, kun taas Thomas ja Eva tuottavat uudenlaisia ja positiivisempia representaatioita Afganistanista, vaikkakin he sortuvat osin positiivisten stereotypioiden tuottamiseen. Thomas ja Eva onnistuvat kuitenkin tuottamaan monipuolisemman kuvan Afganistanista, jossa – kuten kaikissa paikoissa – on sekä negatiivisia että positiivisia puolia.
  • Zidan, Aishi (2021)
    Radikaali-islamistisen terroristijärjestö Isisin niin sanottu kalifaatti kukistui alkuvuodesta 2019 Syyriassa. Kalifaatin jäljiltä alueella oli tuhansia ulkomaalaisia, jotka olivat matkustaneet Syyrian ja Irakin konfliktialueelle 2010-luvun aikana. Heidän joukossaan oli 11 suomalaista naista ja heidän lapsensa, jotka päätyivät Syyriassa sijaitsevalle al-Holin leirille. He olivat valtavan mediahuomion kohteena loppuvuodesta 2019. Julkisessa keskustelussa kiisteltiin siitä, onko Suomi velvollinen auttamaan al-Holin leirillä olevia naisia ja heidän lapsiaan. Maisterintutkielma analysoi tapoja, joilla al-Holin naisten suhdetta Isisiin ja toimijuutta kuvattiin Helsingin Sanomissa. Erityisesti tarkastellaan, miten sukupuoli vaikutti tapaan, jolla naisten roolia järjestössä kehystettiin. Terroristiseen toimintaan kytkeytyvien naisten kuvaamisesta on tehty kansainvälistä tutkimusta. Myös Syyriaan ja Irakiin lähteneiden naisten mediakuvauksia on tutkittu maailmalla. Aiemman tutkimuksen perusteella tiedetään, että naisten osallistuminen poliittiseen väkivaltaan mielletään poikkeukselliseksi tai jopa luonnottomaksi. Naisten toimintaa kuvaillaan eri tavoin kuin miesten. Sitä selitetään usein ammentamalla erilaisista sukupuoleen liittyvistä stereotypioista. Tyypillistä on, että naisten toimijuutta ja toiminnan poliittisia motiiveja häivytetään. Heidän osallistumistaan poliittiseen väkivaltaan selitetään esimerkiksi henkilökohtaisilla syillä tai naisten kuvaillaan joutuneen manipuloinnin uhreiksi. Tutkielma peilaa aiemmin tehtyä tutkimusta suomalaiseen uutiskontekstiin. Aineistona toimivat Helsingin Sanomien printtilehdessä ja verkkosivuilla joulukuussa 2019 julkaistut jutut. Kaikkiaan artikkeleita oli 72. Tutkielmassa analysoidaan kehyksiä, joita al-Holin naisten toimijuuteen ja sukupuoleen liitettiin. Menetelmänä kehysten tutkimisessa toimi sisällönanalyysi. Tutkielma toteaa, että julkisen keskustelun päähuomio oli joulukuussa 2019 al-Holin ympärille syntyneessä poliittisessa kuohussa. Siksi naisten taustoja ja toimintaa Isisin valtiokokeilussa käsiteltiin tiiviisti suhteessa aiheesta julkaistuun suureen juttumäärään. Usein jutuissa naisten roolia kehystettiin Isisissä lyhyesti. Naisten roolin kuvaamiseen ei ollut lehdessä myöskään yhtä vakiintunutta tapaa. Naisten annettiin ymmärtää olleen lähellä Isisiä esimerkiksi vaimoina tai kalifaatin asukkaina kuvaamatta heitä järjestön varsinaisiksi toimijoiksi. Toisaalta lähes yhtä usein jutuissa oli viittauksia aktiiviseen toimijuuteen, kuten esimerkiksi naisten rooliin Isisin tukitoiminnassa. Sen sijaan viittauksia väkivaltaan osallistumisen mahdollisuuteen oli hyvin harvoin. Muutamissa jutuissa Isisiin liittyvää kehystä ei ollut lainkaan. Naisten suhdetta Isisiin ja toimijuutta kehystettiin varovaisemmin kuin miesten, joihin viitattiin aineistossa usein suoraan Isisin taistelijoina. Vaikka naisten roolia saatettiin kuvata tiiviisti, heidän annettiin toisaalta hyvin usein ymmärtää olevan turvallisuusuhka. Naisten mahdollista auttamista Suomeen perusteltiin heidän lastensa pelastamisella. Lasten oikeudet menivät siis useimmiten uhkan edelle. Juuri lapsista puhuttaessa naisten toimijuus korostui, sillä heidän kuvailtiin olevan vastuussa päätymisestään konfliktialueelle toisin kuin lasten. Toimijuuden esittäminen oli siis myös kontekstisidonnaista. Naisten äitiys korostui usein jutuissa, mikä on tyypillistä naisten kohdalla aiemmankin tutkimuksen valossa. Tutkielma vahvistaa aiemman tutkimuksen viitteitä siitä, että terroristiseen toimintaan kytkeytyvien miesten ja naisten toimintaa kuvataan eri tavoin. Lehden kuvauksissa oli kuitenkin erilaisia vivahteita.
  • Koskinen, Tommi (2022)
    Tutkielmassa tutkitaan Turkin ulkopoliittista viestintää koskien maan asemaa Välimerellä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, voidaanko Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğanin puheista tulkita hänen mielikuvansa Turkin roolista lähialueellaan. Tutkielman teoreettinen tausta on sosiologiasta K. J. Holstin kansainvälisten suhteiden tutkimukseen soveltama rooliteoria. Tutkimusmateriaalina käsitellään vuosina 2020–2021 Turkin tasavallan presidentin Recep Tayyip Erdoğanin pitämiä Välimereen liittyviä puheita. Tutkielmassa sovelletaan teorialähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä. Tutkimusmateriaalista etsittään menetelmän mukaisesti tutkimusaineistoa analyysirungon avulla. Puheista poimittaan ilmaisuja analyysirungon ennalta määrättyihin neljään alaluokkaan, jotka edustavat alueellisten suurvaltojen luokitteluun käytettävää kategorisointia. Alaluokat ovat kognitiivinen, suhteellinen, interaktiivinen ja tuotannollinen taso. Analyysirungon alaluokkiin jakamisen jälkeen aineisto redusoidaan, eli niistä muodostetaan pelkistettyjä ilmaisuja helpottamaan poimittujen ilmaisujen keskeisen viestin tulkitsemista. Lopulta aineistoa analysoidaan alueellisten suurvaltojen kriteerien valossa. Alueellinen suurvalta määritellään tutkielmassa Miriam Prysin kehittämän typologian mukaan. Typologia jakaa alueelliset suurvallat kolmeen, ja asettaa kullekin kriteerit niiden toiminnasta analyysirungon neljällä tasolla. Nämä kolme alueellisen suurvallan tyyppiä ovat alueellinen hegemonia, alueellinen eristyjä, sekä alueellinen dominoija. Viimeiseksi pohditaan, täyttääkö presidentti Erdoğanin puheista välittyvä kuva Turkista alueellisen suurvallan kriteerit valitun typologian vaatimusten mukaisesti. Tutkielman tuloksena puheista ei voida tulkita Turkkia alueellisena suurvaltana. Tutkimuksen kohteena olleissa puheissa Turkki esiintyy Osmanien valtakunnan perillisenä, jota muut alueen toimijat kohtelevat epäreilusti ja laittomasti. Turkista syntyy kuva itsensä haavoittuvaksi ja uhatuksi tuntevasta yksinäisestä valtiosta, joka on katkera jouduttuaan syrjään sille historiallisesti kuuluvasta asemasta Välimerellä. Sen sotilaallisista operaatioista huolimatta sillä ei ole alueelliselta suurvallalta odotettavaa vaikutusvaltaa alueellaan, eikä se puheiden perusteella kykene toimimaan johtavassa asemassa alueen poliittisessa ympäristössä. Tutkielman lopuksi esitetään ajatuksia tutkimuksen tekemisestä, ja pohditaan ehdotuksia valtioiden rooliin keskittyvään tutkimukseen.
  • Kemppainen, Anna (2024)
    Tämän tutkielman aiheena on ryhmäidentiteettien väliset konfliktit ja vastakkainasettelu orçamento secreto -nimiseen budjetointimalliin liittyvissä Reddit-keskusteluissa Brasilian yleisvaalien 2022 aikaan. Mallia on syytetty joidenkin mediatoimijoiden ja poliitikkojen taholta laillistetuksi korruptioksi. Tässä tutkielmassa käsitellään sitä, miten sosiaalisessa mediassa rakennetaan vastakkainasettelua eri identiteettiryhmien välille kielellisesti. Menetelmänä tutkimuksessa on diskurssianalyysi ja erityisesti tulkitsevan diskurssianalyysin muoto. Ryhmien ja identiteettien välinen vastakkainasettelu ja konfliktit ovat globaaleja ilmiöitä, jotka vaikuttavat kaikkialla maailmassa. Tutkielma lähestyy vastakkainasettelua sosiaaliskonstruktionistisesta näkökulmasta. Tämä tutkielma keskittyy poliittiseen vastakkainasetteluun, jota kutsutaan nimellä polarisaatio. Polarisaatio kategorisoidaan tutkielmassa kolmeen luokkaan aikaisemman tutkimuksen perusteella: ideologiseen, affektiiviseen ja faktuaalisten uskomusten polarisaatioon. Tutkielman aineisto koostuu kuudesta kahdella brasilialaisella subreddit-kanavalla olevasta keskustelusta. Kaikki keskustelut liittyvät vaalien puheenaiheena olleeseen budjetointimalliin. Analyysimenetelmänä tutkielmassa käytetään diskurssianalyysia. Tulokset jakautuvat neljään eri diskurssiin: kaksi ensimmäisestä keskittyvät kansan ja poliittiseen eliitin vastakkainasetteluun. Diskurssit ovat epäluottamusdiskurssi ja uhridiskurssi. Kaksi jälkimmäistä diskurssia keskittyy puolestaan äänestäjien väliseen vastakkainasetteluun. Nämä ovat pienemmän pahan diskurssi sekä toiseuden diskurssi. Tutkielman tuloksissa havaitsin, että vastakkainasettelu näkyi aineistossa sekä ideologisesti, affektiivisesti että faktuaalisen uskomusten polarisaationa. Poliittinen eliitti ja kansa nähtiin toisistaan erillisinä entiteetteinä, joilla on hyvin erilaiset intressit. Poliitikkoja kuvattiin aineistossa hyvin kielteisesti. Kansaa puolestaan kuvattiin oikeamielisempänä, mutta toisaalta myös unohtelevana uhrina. Kommentoijien asemoituminen kansan sisällä vaihteli kuvauksen negatiivisuuden ja positiivisuuden mukaan. Kansan sisällä ulkoryhmäksi aineistossa muodostui erityisesti Bolsonaron äänestäjät. Heitä kuvattiin hyvin kielteisesti, heidät erotettiin muusta oikeistosta ja heidän kanssaan ei koettu tarpeellisena keskustella. Kaiken kaikkiaan vastakkainasettelu sai aineistossa hyvin monenlaisia muotoja.
  • Kujala, Kai-Aleksi (2021)
    Boliviassa pidettiin lokakuussa 2019 presidentinvaalit, jotka johtivat vakavaan poliittiseen ja yhteiskunnalliseen kriisiin. Tämän aiheuttamissa levottomuuksissa kuoli kymmeniä ihmisiä. Marraskuussa 2019 vaalien tulokset mitätöitiin, ja maata vuodesta 2006 saakka johtanut presidentti Evo Morales erosi ja lähti maanpakoon. Analysoin maisterintutkielmassani poliittista keskustelua bolivialaisissa sanomalehdissä ennen syksyn 2019 vaaleja. Aineistoni koostuu kuuden sanomalehden presidentinvaaleja koskevasta uutisoinnista kahden viikon ajanjaksolla ennen vaalipäivää. Aineistoni lehdet ovat Cambio, El Deber, El Diario, El Tiempo, La Razón ja Página Siete. Tutkimusmetodinani käytän kehysanalyysiä. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Miten Bolivian presidentinvaalien kampanjointia kehystettiin mediassa? 2. Miten presidenttiehdokkuuksia kehystettiin Bolivian mediassa? Tunnistin aineistoni 52 sanomalehtiartikkelista kolme geneeristä kehystä: konfliktin, moraalin ja vastuullisuuden kehykset. Käytin kehysten tunnistamisessa apuna kehysmatriisia, kehysten alaluokkia ja aineistossa toistuvasti ilmenneitä fraaseja. Analyysini perusteella kehysten käyttö vaihteli lehdissä varsin paljon. Konfliktin kehys oli kehyksistä käytetyin. Myös muut kehykset saivat kuitenkin laajasti palstatilaa. Tutkimukseni osoittaa myös sen, ettei presidentti Evo Moralesin usein esittämä hallituksen ja perinteisten mediatalojen välinen hankala suhde ole tosiasiassa enää niin ongelmallinen kuin Morales on antanut ymmärtää. Tutkimukseni perusteella poliittinen uutisointi Boliviassa on joitakin poikkeuksia lukuunottamatta kunnioittavaa ja tasapuolista. Vaaleja edeltänyt poliittinen keskustelu pysyi odotetuissa teemoissa. Bolivian presidentinvaaleja koskevaa keskustelua on viime vuodet hallinnut presidentin uudelleenvalinnan ja tämän oikeutuksen teema. Aineistoni perusteella hallitus perusteli presidentin uudelleenvalinnan oikeutusta kansan tahdolla ja hyvillä saavutuksillaan. Myös oppositio korosti retoriikassaan kansan tahtoa ja etenkin vuoden 2016 kansanäänestyksen merkitystä Moralesin ehdokkuuden oikeutukselle. Opposition mielestä Morales ei olisi saanut enää asettua ehdolle vuoden 2019 vaaleissa, koska maan perustuslaki rajoittaa presidentin toimikaudet kahteen peräkkäiseen kauteen. Tutkimukseni tuo selkein esimerkein esille, miten presidentinvaaleja edeltänyt keskustelu keskittyi ehdokkaiden välisen vastakkainasettelun korostamiseen. Ehdokkaat saivat kuitenkin äänensä kuuluviin, joten avoimen poliittisen keskustelun käyminen Bolivian mediassa on yhä mahdollista.
  • Myllykoski, Mikael (2022)
    Suomalaista alkoholikulttuuria on pidetty jo pitkään ongelmallisena ja epäterveenä. Tarkoitushakuinen päihtyminen ja sen aiheuttama epäsovinnainen käyttäytyminen ovat leimanneen koko kansan suhdetta alkoholiin, jonka valmistusta, myyntiä ja kulutusta valtiovalta on pyrkinyt säätelemään vaihtelevalla menestyksellä. Alkoholiliikkeen kontrollipolitiikan evoluutio ostajaintarkkailujärjestelmästä alkoholivalistuksen suuntaan oli yritys uudistaa sekä valtion että kansan suhtautumista alkoholiin.1960-luvulla laajentuneen alkoholivalistuksen huomio keskittyi mietoihin juomiin, joiden avulla suomalaisten juomatapojen toivottiin sivistyvän. Alkoholiliikkeen viinikampanja perustui entistä myönteisempään alkoholiviestintään, jossa viinien käyttöä suositeltiin. Tapakulttuurisen valistuksen pyrkimyksenä oli tervehdyttää suomalaisten alkoholisuhdetta ja vähentää alkoholinkulutuksesta koituvia haittoja. Tässä tutkimuksessa keskitytään siihen, miten Alkoholiliike pyrki toteuttamaan tätä tehtävää tutustuttamalla suomalaisia kohtuullisempaan alkoholinkäyttöön, viiniin ja sen käyttöarvoihin. Alkoholiliikkeen julkaisemat Viiniposti ja Alkoholipolitiikka -lehdet toimivat tämän tutkimuksen aineistona, joka sijoittuu 1960-lukuun. Viiniposti edusti asiakaslehtenä suoraan kuluttajille suunnattua julkaisua, jossa suomalaisille jaettiin vihjeitä viinin käyttöön. Alkoholipolitiikka keskittyi enemmän tutkimustietoon ja poliittisiin asiantuntijapuheenvuoroihin, jotka puolsivat viinikampanjan sanomaa. Alkoholipoliittinen ulottuvuus heijastuu lehdissä myönteisenä kerrontana viinikulttuurista ja kohtuullisesta alkoholinkäytöstä. Valistussanomassa painottuvat alkoholin rooli ruoka- ja seurustelujuomana, viinin paremmuus suhteessa väkeviin juomiin ja tarve muuttaa suomalaista alkoholikulttuuria yleiseurooppalaisempaan suuntaan. Viinikampanjan teemallinen ja ajallinen kontekstualisointi on myös tärkeä osa tutkimusta. Suomalaisen yhteiskunnan nopea kehitys 1960-luvulla heijastui myös alkoholioloihin. Kaupungistuminen, ostovoiman kasvu, ulkomaanmatkailu ja maatalousyhteiskunnan evoluutio palveluyhteiskunnaksi muovasivat uudistuvaa Suomea, jossa myös suhde alkoholiin tultaisiin neuvottelemaan uudelleen sekä politiikan että kulttuurin saroilla. Valtion kontrolli väheni ja yksilön vastuu kasvoi. Alkoholin teema eli Suomessa murrosvaihetta, joka kulminoitui vuonna 1968 säädettyyn uuteen alkoholilakiin ja sen rinnakkaiseen keskiolutlakiin. Viinikampanjan 1960-luku näyttäytyy eräänlaisena välivaiheena kieltolain jälkeisen ankaran kontrollipolitiikan ja liberaalimman uuden alkoholilain ajan puristuksessa.
  • Linnasola, Yasmine (2020)
    Venezuela on ollut säännöllisesti esillä medioissa ympäri maailman maan pitkään jatkuneen poliittis-taloudellis-sosiaalisen kriisinsä vuoksi. Suhtautuminen tähän kriisiin on jakanut kansainvälisen yhteisön kahtia, eikä tilanteen ratkaiseminen ole useista yrityksistä huolimatta onnistunut. Tässä syventävien opintojen tutkielmassa analysoin Venezuelan kriisiä koskevaa uutisointia keväällä 2019 kolmessa sanomalehdessä: espanjalaisessa El Paísissa, kolumbialaisessa El Tiempossa ja yhdysvaltalaisessa The New York Timesissa. Kyseisten lehtien kotimaat ovat olleet aktiivisesti mukana Venezuelan kriisin ratkaisemisessa, ja niillä on vahvat siteet Venezuelaan niin poliittisesti kuin kulttuurillisestikin. Tutukimusmetodeinani käytin kehys- ja kenttäanalyysia. Kehysanalyysin avulla selvitin, millaisia teemoja Venezuelan kriisiin liittyvässä uutisoinnissa nousi esiin ja pohdin, miksi juuri nämä teemat nousivat keskeisiksi. Kenttäanalyysiä hyödynsin selvittäessäni, kuka näitä kehyksiä tuottaa, eli ketkä saivat äänensä kuuluviin uutisoinnissa. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Mitkä ovat kaikista suosituimmat kehykset Venezuelan kriisiä koskevassa uutisoinnissa keväällä 2019 El Paísissa, El Tiempossa ja The New York Timesissa ja miksi? 2. Miten Espanjan, Kolumbian ja Yhdysvaltojen asettuminen tukemaan virkaa tekeväksi presidentiksi julistautunutta oppositiojohtaja Juan Guaidóta näkyy maiden suurimpien sanomalehtien uutisoinnissa? 3. Kuka uutisoinnissa pääsee ääneen, missä laajuudessa ja miksi? Löysin 43:sta uutisartikkelista koostuvasta aineistostani viisi geneeristä kehystä: Rauhan ja konfliktin kehys, uskottavuuden kehys, maailmanjärjestyksen kehys, inhimillisyyden kehys ja syiden ja seurausten kehys. Kenttäanalyysin avulla tunnistin erilaisia puhujia, jotka voidaan jakaa neljään kategoriaan: 1. poliitikot 2. asiantuntijat 3. tavalliset kansalaiset ja 4. nimeämättömät informantit. Tarkastelemani uutisointi tuki aineistona toimivien lehtien kotimaiden poliittisia intressejä. Tutkimukseni paljasti, että kaikki valitsemani lehdet asettuivat selkeästi tukemaan Guaidóta ja pyrkivät esittämään hänet uskottavana hallitsijakandidaattina, kun taas Venezuelan sosialistipresidentti Nicolás Maduro esitettiin epäuskottavana ja hänestä luotiin jopa demonisoitua kuvaa. Tästä huolimatta Maduro tukijoukkoineen pääsi kuitenkin itse kertomaan näkemyksensä kevään 2019 tapahtumista. Analysoimieni lehtien välillä on havaittavissa eroja siinä, mitä ne uutisoinnissaan painottavat. The New York Times korostaa kansainvälisen yhteisön näkemyksiä kriisin suhteen ja nostaa esiin sen taloudelliset vaikutukset antaen samalla runsaasti puhetilaa Venezuelan kansalaisille. El Tiempo painottaa asiantuntijoiden näkemyksiä ja jättää kansainvälisen yhteisön sekä Venezuelan kansalaisten näkökulmat vähemmälle huomiolle. El País tuo esiin kansalaisten kärsimystä dramaattisella tarinankerronnalla ja on lehdistä ainoa, joka siteeraa uutisoinnissa myös nimeämättömiä informantteja Monet tutkimustuloksistani ovat linjassa aiemman kehittyvää maailmaa koskevaa uutisointia analysoivan tutkimuksen kanssa. Tarkastelemani uutisointi oli pääasiassa negatiivista, eikä Venezuelan kriisin syitä taustoitettu lähes lainkaan, jolloin kuva globaalin etelän monisyisistä ongelmista jää varsin yksipuoliseksi. Lisäksi kaikista köyhimmät kansanosat eivät saaneet ääntään kuuluviin, vaan poliitikot ja asiantuntijat puhuivat näiden puolesta. Positiivista kuitenkin on, että kokonaisuudessaan Venezuelan kansalaiset saivat siteeraustilasta yli puolet.
  • Penttinen, Kaisa (2024)
    Tutkielman tavoite on selvittää, näkyykö vastuullinen matkailu Kolumbian Amazonian alueelle suunnanneiden ayahuascamatkailijoiden matkakertomuksissa ja jos näkyy, niin miten. Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu matkailun viisiasteisen vastuullisuuden mallille. Vastuullisuuteen liittyvien, Kolumbian Amazonian kontekstissa esiintyvien diskurssien ja kertomuksien määrittelemisen apuna on hyödynnetty ayahuascamatkailusta ja erilaisista siihen liittyvistä ilmiöistä sekä ongelmista tehtyjen tutkimusten ohella alueella toimivien ihmisoikeus- sekä luonnonsuojelujärjestöjen tuottamia raportteja, joiden avulla on huomioitu alueen asukkaiden näkökulmaa vastuullisuutta määriteltäessä. Aineisto koostuu Kolumbiaan ayahuascaseremonioihin suunnanneiden matkailijoiden julkisiksi Youtubeen lataamista kolmestatoista videomuotoisesta matkakertomuksesta. Matkakertomuksista on etsitty matkailun vastuullisuuteen liittyviä kertomuksia, joita on analysoitu narratiivien tutkimuksen ja diskurssien tutkimuksen tarjoamia välineitä soveltuvin osin hyödyntäen. Analyysissa on huomioitu myös aineistosta puuttuvat, mutta tutkimuksissa ja raporteissa esiin nousseet teemat. Kolumbian Amazonian ayahuascamatkaajien Youtubeen lataamista julkisista videomatkakertomuksista oli löydettävissä useita matkailun vastuullisuuteen liittyviä diskursseja sekä kertomuksia. Erityisesti ayahuascaperinteisiin ja niiden tärkeyteen, mutta samalla myös individualistiseen, omaan matkaan ja omaan henkilökohtaiseen kasvuun liittyvät diskurssit ja kertomukset toistuvat aineistossa lukuisia kertoja. Myös alueen luontoa sekä seremoniassa syntynyttä tai vahvistunutta luontoyhteyttä tuotiin hyvin positiiviseen sävyyn säännönmukaisesti ja toistuvasti esille. Paikallisten haasteellisia elinolosuhteita tai rajallista ilmaisunvapautta ei tuotu esille yhdelläkään videolla ja Kolumbian poliittinen konteksti tuli esille yhdellä videolla. Myös ayahuascaperinteiden kaupallistamiseen liittyvät ongelmat ja ayahuascamatkailun moninaiset, paikallisiin yhteisöihin liittyvät vaikutukset jäivät hyvin vähille maininnoille. Yleisesti tutkimuksissa on todettu, että matkailu voi hyödyttää paikallisia, muun ohella antamalla matkailijoiden kautta alueen asukkaille ja heidän ongelmilleen näkyvyyttä tuottamalla vaihtoehtoisia narratiiveja paikallisista todellisuuksista. Tutkielmani osoittaa, että aineistoni ayahuascamatkailijoiden spontaanisti jakamat tarinat ovat luonteeltaan lähinnä henkilökohtaisia ja omaan itseen liittyviä.
  • Hissa, Irina (2023)
    This thesis deals with three official visits by Finnish parliamentarians to the Democratic People's Republic of Korea in the 1970s and 1980s. The first visit was made by a delegation from the Finnish group of the Inter-Parliamentary Union (IPU) in 1972, a few months before Finland recognised both North and South Korea. The second visit, led by Speaker Sukselainen, was in 1975, and the last official parliamentary visit was in 1984, led by Speaker Pystynen. In the early 1970s, North Korea applied to join the Inter-Parliamentary Union, an organization founded by British and French parliamentarians in the late 19th century to bring together members of democratically elected parliaments. The DPRK Supreme People's Assembly's application was not immediately accepted - even though parliamentarians from several other socialist countries had already joined the IPU. The Finnish group of the IPU was ready to accept the North Koreans in the spirit of a détente - and, perhaps, also under the influence of Finlandization, which permeated Finnish foreign and, to some extent, domestic policy at the time. All three visits have been examined chronologically, focusing on the two meetings with "Supreme Leader" Kim Il Sung. Three participants in the 1972 visit have been interviewed and the results analysed. The thesis is based on unpublished reports of three visits, interviews, and handwritten notes from audiences with Kim Il Sung. A memorandum on the audience with President Kekkonen is also among the primary sources. The method used to examine the material was archival research (Ministry for Foreign Affairs, Parliament, and the National Library of Finland), source analysis, and content analysis. The research question is: How did the three official visits of Finnish parliamentary delegations to the DPRK during the Cold War and Finlandization era contribute to the establishment and development of Finnish diplomatic and other relations with Kim Il Sung’s North Korea? The thesis describes and analyses the content of the three visits, including interviews with three participants of the 1972 visit and the audience with President Kekkonen, with particular focus on the main discussions and the meetings with Kim Il Sung. Relations with North Korea were virtually non-existent in 1972. It was therefore natural to try to develop them through exchanges of high-level political and economic delegations that mapped out the terrain and prepared the ground for experts. In this broad context, official delegations from the Finnish Parliament also had a role to play. Given the extensive networks of Finnish MPs, they acted as conduits for further political, economic, and cultural relations between Finland and North Korea. The thesis shows that North Koreans, including Kim Il Sung, were genuinely interested in developing trade and technological cooperation with Finland. He even specified several potential areas for this cooperation. It also shows that President Kim and other North Korean leaders were trying to create the impression that there was no imminent danger of war on the Korean Peninsula, at least not from the northern side, which would have hindered exchanges between North Korea and Finland. Moreover, the thesis reveals that both Finnish diplomats and Members of Parliament were impressed by the various achievements of the North Koreans, although Kim Il Sung had characterised his country as still developing. Contextually, this thesis aims to explore a clearly delineated part of the political history of the Cold War, namely the phenomenon of Finlandization, i.e. Finland's subordinate policy as a small country neighbouring the Soviet superpower, and how Finlandization influenced the establishment of diplomatic relations with a country as distant as North Korea.
  • Leinonen, Mia-Noora (2021)
    Tutkielmassani tarkastelen väkivallan ja naiseuden representaatioita The Last of Us Part II -selviytymiskauhuvideopelissä. The Last of Us Part II kuuluu AAA-luokan videopelinä videopeliteollisuusalan ensiluokkaan. Se ilmestyi yksinoikeudella PlayStation 4 -pelikonsolille kesällä 2020 ja oli myyntimenestys. Videopeli on jatko-osa suositulle The Last of Us -videopelille (2013). Videopelin kehittäjä on yhdysvaltalainen Naughty Dog, ja julkaisija on japanilainen Sony Interactive Entertainment. The Last of Us Part II -videopeli on tarinajohteinen yksinpeli, jonka keskiössä on kosto ja kostonkierre. Videopelissä liikutaan postapokalyptisessä Yhdysvalloissa, jossa virus on muuttanut ihmisiä zombimaisiksi hirviöiksi. Tutkielman keskiössä on videopelin kaksi väkivaltaista naispäähahmoa, Ellie ja Abby, jotka ovat toistensa vihollisia. Tutkielman metodi on lähiluku. Videopelin pelaamisen lisäksi käytän analysoinnissa nauhoitettua pelaamistani. Videopelirepresentaatioiden tarkastelu on mielekästä, koska videopelit ovat merkittävä populaarikulttuurin tuote, ja videopeliteollisuus on miljardien dollarien toimiala. Tutkimus on osoittanut, että yhä useammat ihmiset pelaavat videopelejä ikään, sukupuoleen tai asuinpaikkaan katsomatta. Miehet muodostavat pienen enemmistön pelaajissa ja merkittävän enemmistön videopeliteollisuuden työntekijöissä, minkä nähdään vaikuttaneen videopelihahmojen representaatioihin. Naishahmot ovat kautta videopelihistorian esitetty hyperseksuaalisina, passiivisina ja/tai pelastettavina/palkintoina. Tämän perinteen voi jäljittää yhdysvaltalaisessa kontekstissa vankeusnarratiiveihin, joissa miehet pelastivat naisia “raakalaisilta”. The Last of Us Part II -videopeli rikkoo tätä asetelmaa, eivätkä voimakkaat päähahmot tarvitse miesten pelastusta. Väkivalta on olennainen osa yhdysvaltalaista populaarikulttuuria, historiaa ja mytologiaa. Tutkielman johtopäätökset osoittavat, että The Last of Us Part II -videopeli jatkaa myyttisten ja väkivaltaisten rajaseutunarratiivien perinnettä. Videopelin postapokalyptinen maailma vertautuu Villiin länteen/rajaseutuun, ja naispäähahmot rajaseudun itsenäisiin sankarimiehiin. Päähahmot kohtaavat vaarallisen maailman ja tuntevat sen hirviöt. Tuliaseiden kulttuurillinen asema ja kauhulajin vaikutus ovat merkittäviä. Väkivaltaan kannustetaan pelin aikana, mutta pelin lopussa väkivaltaisia tekoja kyseenalaistetaan. Representaatioissa näkyvät yhteiskunnallisten keskusteluiden ja videopeliteollisuuden epäkohtien huomioiminen. Hahmot ovat moninaisia ja samalla haastavat totuttuja videopeli- ja sukupuolinormeja. Ellie rikkoo videopelinormia lesbohahmona ja Abby hyvin lihaksikkaana naishahmona. Naispäähahmot selviytyvät miehiseksi koodattujen ominaisuuksiensa (väkivaltaisuus, aggressio, fyysinen voima) avulla. Kuitenkin koska päähahmot toimivat myös videopelin pääpahiksina, naiseuteen liitetään hirvittävyys. Naisista tekee “pahan” heidän tuntemansa viha. Äitiys esitetään isyyttä kauheampana. Vaikka päähahmot rikkovat monia normeja, hahmot ovat valkoihoisia, nuoria, kauniskasvoisia, ja naisten tarinat jatkavat videopelien perinnettä olemalla vahvasti sidoksissa mieshahmoihin.