Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ahlqvist, Milka"

Sort by: Order: Results:

  • Ahlqvist, Milka (2019)
    Aiemmin lähinnä viihdyttämään tarkoitetut videopelit ovat nykyään toisille ammatti, toisille tapa opiskella ja joillekin jopa mahdollisuus kuntoutua. Silti pelaamisesta syntyvää kokemusta tutkimaan luotuja mittareita on validoitu varsin niukasti. Pelaajakokemus on käyttäjäkokemukseen (eng. user experience, UX) pohjautuva käsite, jolle ei vielä ole yhtä virallista määritelmää. Sen puuttuminen johtuu toisaalta suhteellisen nuoresta alasta, toisaalta hankalasta tutkimuskohteesta, jonka mittaamiseen perinteiset metodit eivät sovellu; siksi pelaajakokemusta mittaamaan on kehitetty monia erilaisia kyselyitä. Tutkielman tavoite oli vertailla keskenään kahta pelaajakokemusmittaria: kyselyitä Game Experience Questionnaire (GEQ, IJsselsteijn, de Kort, Poels, Jurgelionis ja Bellotti, 2007) ja Game Engagement Questionnaire (GEngQ, Brockmyer, Fox, Curtiss, McBroom, Burkhart ja Pidruzny, 2009). 39 testaajaa pelasivat kahta peliä kumpaakin noin kymmenen minuuttia ja vastasivat heti pelikertojen päätteeksi kumpaankin kyselyyn. Tulosten korrelaatioita tutkimalla haluttiin selvittää, mittaavatko kyselyt samaa asiaa, ja miten erityisesti kyselyiden samoin nimetyt skaalat suhteutuvat toisiinsa. Käyttämällä kahta erilaista peliä testattiin, säilyvätkö korrelaatiot pelin vaihtuessa, ja haluttiin varmistaa, että kumpikin kysely antaa erilaiset tulokset käyttäjäarvioiltaan ja oletettavasti pelattavuudeltaan eroaville peleille. Molemmat kyselyt erottivat pelit, mutta GEQ:lla mitattuna erot olivat vahvemmat. Tutkimus paljasti, että vaikka kyselyt ovat osittain päällekkäiset, eroja tuli näkyviin huonomman pelin kohdalla. Samoin nimetyt alaluokat eivät mittaa täysin samoja asioita, ja kumpaakin kyselyä olisi mahdollista kehittää sopivammaksi kaikenlaisille peleille. GEQ mittaa pelaajakokemusta monipuolisemmin, muttei ole yhtä vertailukelpoinen kuin unidimensionaalinen GEngQ.