Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Cvetinovic, Zdenka"

Sort by: Order: Results:

  • Cvetinovic, Zdenka (2018)
    Tarkastelen tutkielmassani vuoronvaihtoa yläasteen englannin kielen tunneilla. Tutkimukseni on kuvaileva tapaustutkimus ja tavoitteenani on luoda laaja ja yleisluontainen kuvaus vuoronvaihtoon liittyvistä mekanismeista, joita esiintyy kyseisillä oppitunneilla. Analysoin oppilaiden, opettajien sekä opetusharjoittelijoiden puheenvuoroja ja pyrin luomaan eheän kokonaiskuvan vuoronvaihdolle ominaisista piirteistä sekä luomaan yhteyksiä kyseisten piirteiden välille. Tutkimukseeni osallistuu kaksi opettajaa sekä kaksi opetusharjoittelijaa yhdestä koulusta. Aineiston keräämiseen käytän metodeinani observointia sekä äänittämistä, analysointimetodina käytän kategorisointia. Aineistonani käytän yhteensä 15 oppitunnilla äänitettyä nauhoitetta sekä kyseisten oppituntien aikana tekemiäni muistiinpanoja. Jaan tutkimuksessani puheenvuorot kategorioihin niiden pituuden mukaan. Tarkastelen tutkimuksessani tapoja, joilla vuorot vaihtuvat oppilaiden kesken sekä strategioita, joita opettajat käyttävät jakaessaan puheenvuoroja oppilaille. Myös puheenvuorojen päällekkäisyys sekä niiden aikana esiintyvät hiljaisuudet ovat aspekteja, joita tutkin. Tarkastelen lisäksi luokkahuoneen vuorovaikutukseen sekä oppilaiden hallintaan liittyviä piirteitä, kuten myös sitä, kuinka paljon vastausaikaa opettajat antavat oppilaille. Tutkimukseni tuloksista selviää, että vuorot ovat useimmiten vähintään yhden ilmauksen pituisia, ja mitä lyhempiä puheenvuorot ovat, sitä harvemmin niitä esiintyy oppitunneilla. Oppilaiden välinen vuoronvaihto sekä opettajien käyttämät strategiat jakaessaan puheenvuoroja ovat vaihtelevia. Puheenvuorojen päällekkäisyyttä on oppitunneilla, mutta eri opettajien ja harjoittelijoiden välillä on eroja siinä, kuinka paljon kutakin on. Vuorovaikutukselle ominaiset piirteet, kuten vuorottelu, ovat läsnä tuntien aikana, mutta vaihtelua on opettajien ja harjoittelijoiden välillä. Oppilaat ovat jokseenkin oma-aloitteisia, mutta aloitekykyä on vaihtelevasti eri oppitunneilla. Myös opettajien sekä harjoittelijoiden antama vastausaika varioi. Hiljaisuuksia on sekä opettajien että harjoittelijoiden opetuksen aikana, mutta niiden pituus sekä syy vaihtelee. Tutkimuksen pohjalta voi todeta, että vuoronvaihtelu on hyvin vaihtelevaa, eikä selkeitä yleistyksiä pysty tekemään suurimmasta osasta tutkittavia piirteitä. Moni asia, kuten puhujan status, puhujan kokemus ja itseluottamus sekä tunnin aihe, vaikuttaa oppituntien vuoronvaihtoon. Opettajien sekä harjoittelijoiden välillä on sekä yhtäläisyyksiä että eroja, mutta varmoja syitä niiden takaa ei pysty tulosten perusteella antamaan, vaan lisätutkimus on tarpeen. Tutkimusta voisikin tulevaisuudessa laajentaa useampaan kouluun, minkä seurauksena siitä tulisi kattavampi ja tuloksista yleistettävämpiä.