Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kuhta, Jenni"

Sort by: Order: Results:

  • Kuhta, Jenni (2016)
    Tämä tutkielma käsittelee verkkoalusta Edmodon käyttöönottoa ja erityisesti sen käyttöä tietokoneavusteisen vuorovaikutuksen tuottamisessa alakoulun neljännen luokan englannin opetuksessa. Tutkimuksen pedagogisena tavoitteena on selvittää, mitä käytännön haasteita uuden verkkoalustan käyttöönotto aiheuttaa sekä mitä hyötyjä ja haittoja verkkoalustalla tuotetuista keskusteluista on neljäsluokkalaisten englannin (suullisen) kielitaidon kehitykselle. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden suhtautumista tietokoneavusteiseen kommunikointiin. Kielispesifinä tavoitteena on tutkia, miten oppilaat käyttävät englantia keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Tutkielma on orientaatioltaan pedagoginen tapaustutkimus, jonka pääpaino on kielispesifin tavoitteen tutkimisessa. Tutkielma on uraauurtava, sillä tietokoneavusteista kommunikointia kieltenopetuksessa ei ole tiettävästi vielä tutkittu alaluokilla. Teoriaosassa käydään läpi sekä soveltavan kielitieteen että kielitieteen kirjallisuutta. Lisäksi tutkielma pyrkii kehittämään teoriaa vuorovaikutuksen osalta kielten opiskelussa. Tutkimusaineisto kerättiin havainnointina, kyselylomakkeella sekä Edmodoon syntyneiden keskustelujen tulosteista. Aineisto analysoitiin sekä kvalitatiivisin menetelmin (sisällön analyysi ja diskurssianalyysi) että kvantitatiivisin menetelmin. Keskeinen tutkimustulos on, että verkkoalusta, joka vaatii tunnukset ja salasanan on hankala nuorille oppilaille, mutta tietokoneiden käyttö ei tuota ongelmia. Tutkielmaan osallistuneet neljäsluokkalaiset keskustelevat mielellään Internetin välityksellä ja lukevat toistensa kommentteja. He kykenevät ilmaisemaan erilaisia toimintoja englanniksi; he osaavat kysyä ja vastata kysymyksiin, antaa palautetta, ilmoittaa epäselvyyksistä, sekä ohjata keskustelua uusin aiheisiin ja laajentaa käsiteltyä aihetta. Johtopäätöksenä tutkimuksessa todetaan, että neljäsluokkalaiset kykenevät tietokoneavusteiseen vuorovaikutukseen keskenään. Tutkimustuloksia ei kuitenkaan voida yleistää, sillä otanta on pieni. Tutkijoita ja opettajia kehotetaan silti ottamaan huomioon tutkimuksen positiiviset tulokset ja heijastamaan ne tämän hetken viestinnällisen kielenopetuksen tavoitteisiin, jotka peräänkuuluttavat tietotekniikan integrointia osaksi opetusta.