Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kurki, Katia"

Sort by: Order: Results:

  • Kurki, Katia (2021)
    Poikkitieteellisessä tutkimuksessa tarkastellaan valon, värien ja kontrastien ilmentymistä antiikin kreikkalaisessa kirjallisuudessa ja veistostaiteissa. Jo varhain erilaiset artefaktit määriteltiin perustuen niiden kirkkauteen ja kiiltoon. Kirjallinen tutkimusaineisto koostuu tätä ajatusta tukevasta, pääosin varhaisesta kreikankielisestä kirjallisuudesta. Tarkastelen kirjallisten esimerkkien kautta, miten valon korostunut asema värien ja koko visuaalisen ympäristön havaitsemisen kannalta ilmenee etenkin homeerisessa epiikassa ja mm. Pindaroksella. Arkeologisen tutkimusaineiston muodostavat kolme Attikasta löydettyä marmorista kore-veistosta, joiden värit ovat säilyneet hyvin. Veistokset on ajoitettu typologisesti, stratigrafisesti sekä piirtokirjoituksen perusteella myöhäisarkaaiselle ajalle, n. 540-500 eaa. Arkeologisen aineiston tutkimusmetodina toimivat alkuperäisistä kore-veistoksista laaditut deskriptiot sekä veistosten värirekonstruktioden visuaalinen analysointi. Kore tarkoittaa taidehistoriallisessa kontekstissa keski- ja myöhäisarkaaista (n. 570-480 eaa.) drapeerattua naisveistosta, alastoman miesveistoksen (kouros) vastaparia. Poikilia on tutkimuksen keskeinen, moninaisuuteen liittyvä käsite, joka viittaa ensisijaisesti monivärisiin tekstiileihin ja niiden valmistusmenetelmiin. Arkeologisen lähdeaineiston rajaus perustuu olettamukseen, että kore-veistokset voidaan jo lähtökohtaisesti määritellä käsitteellä poikilia sen ensisijaisen merkityksensä mukaisesti. Miten poikilia ilmeni kore-veistoksissa? Mitkä konkreettiset tekijät synnyttivät sen? Hautapiirtokirjoituksia lukuun ottamatta tutkimusaineistoon kuuluvassa antiikin kirjallisuudessa ei esiinny suoria viittauksia kore-veistoksiin. Haluan tutkimuksellani osoittaa, että kirjallisten esimerkkien avulla voidaan yrittää rekonstruoida meille usein näkymättömäksi jääneitä kore-veistosten osa-alueita, kuten veistoksen koristelua (kosmesis). Tutkimuksen tarkoituksena on myös osoittaa, että kore-veistos muodosti visuaalisesti eloisan kokonaisuuden, jonka ominaisuutena toimi valon, värien ja kontrastien luoma poikilia. Tutkimus jakaantuu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä osassa painottuu kirjallisten esimerkkien kautta tuodut esimerkit tutkimusaiheista. Toinen osa käsittelee veistostaiteita ensin typologisesta näkökulmasta, minkä jälkeen käsitellään veistosten maalauskoristelua, värejä sekä vaatetukseen liittyviä konventioita poikilian näkökulmasta. Toisen osan lopussa käsitellään tarkemmin myöhäisarkaaisia kore-veistoksia ennen arkeologisen tutkimusaineiston kuvauksia ja analysointia. Tutkimus osoittaa, että poikilia esiintyi kore-veistoksissa ensisijaisesti niiden värikkäiden vaatteiden kautta, mutta sen esteettinen merkityskenttä on laaja. Myöhäisarkaaisten kore-veistosten värit muodostivat yhdessä muiden visuaalisten elementtien kanssa eloisan kokonaisuuden ja poikilia toimi keinona animoida veistosta.