Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laaksonen, Antti"

Sort by: Order: Results:

  • Laaksonen, Antti (2020)
    Tutkielma esittelee menetelmän, jonka avulla voidaan tehdä transkriptio PC-tietokoneen ohjelman piipperillä soittamasta musiikista. Piipperi on PC-tietokoneen perinteinen äänilähde, joka tuottaa yksiäänistä kanttiaaltoa annetulla taajuudella. Piipperiä käytettiin PC-pelien musiikin toteuttamiseen erityisesti 1980-luvulla ennen erillisten äänikorttien yleistymistä. Piipperin ominaisuudet rajoittavat säveltäjän mahdollisuuksia, mutta toisaalta piipperin voi nähdä myös haasteena: kuinka tuottaa hyvän kuuloista musiikkia alkeellisin keinoin? Transkriptiomenetelmässä on ideana tarkkailla komentoja, joita PC-tietokoneen ohjelma antaa piipperille ohjelman suorituksen aikana. Menetelmä toteutetaan muokkaamalla avoimen lähdekoodin DOSBox-emulaattorin koodia niin, että se merkitsee muistiin tekstimuodossa piipperitapahtumia. DOSBoxin avulla perinteisiä PC-tietokoneen ohjelmia voidaan suorittaa nykyaikaisessa käyttöjärjestelmässä. Tutkielmassa menetelmää käytetään kahden pelin musiikin transkription tekemiseen. Ensimmäinen peli on vuonna 1984 julkaistu Alley Cat, ja toinen peli on vuonna 1990 julkaistu Stunts. Menetelmän avulla haetaan pelien tuottamat piipperikomennot, joita vastaavat sävelet siirretään edelleen nuottieditoriin. Tuloksena pelien musiikeista saadaan tarkat transkriptiot, joiden avulla voidaan tutkia tarkemmin piipperimusiikissa esiintyviä tekniikoita ja ilmiöitä. Tutkielmassa luodut transkriptiot osoittavat, että esitetty menetelmä piipperimusiikin transkriptioon on toimiva ja käyttökelpoinen. Menetelmän etuna verrattuna perinteiseen tapaan tehdä transkriptio korvakuulolta on, että tarkat tiedot sävelten taajuuksista ja ajanhetkistä haetaan automaattisesti sen mukaisesti, miten peli käyttää piipperiä. Menetelmä helpottaa transkription tekijän työtä ja sen avulla saadaan tietoa, jota voisi olla vaikea hankkia kuulonvaraisesti.