Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lampinen, Max"

Sort by: Order: Results:

  • Lampinen, Max (2018)
    Pro gradu -työni tutkimuskohteena ovat Joonas Konstigin romaanit Totuus naisista (2013) ja Perkele (2015). Vuonna 2012 Joonas Konstig julkaisi kirjallisuuslehti Parnassossa ja blogissaan ”Totaalisen romaanin manifestin”, jossa hän määritteli esteettisiä ihanteitaan. Rajasin Konstigin tuotannosta käsiteltäväksi nämä manifestin jälkeiset kaunokirjalliset teokset, sillä niissä Konstig on pyrkinyt toteuttamaan ihannettaan totaalisesta romaanista. Konstigin määrittelemä totaalinen romaani hämärtää korkean ja matalan kulttuurin rajaa samaan tapaan kuin Alexandre Dumas 1800-luvulla. Tutkin työssäni, kuinka Konstigin estetiikka linkittyy kansainväliseen ilmiöön, jonka nimitykseksi on vakiintunut metamodernismi. Metamodernismissa pyritään yhdistämään postmodernismia ja sitä edeltäneitä ilmiöitä. Ilmiölle on leimallista uusvilpittömyydeksi kutsuttu pyrkimys arvojen ja tunteiden ilmaisuun ilman postmodernismille ominaista kyynistä etäisyyttä. Tutkielman toinen luku keskittyy metamodernismiksi nimitetyn ilmiön kartoittamiseen ja määrittelyyn. Kolmannessa ja neljännessä luvussa tarkastelen sen ilmentymistä Konstigin romaanien tematiikassa. Teokset ovat tematiikaltaan yhteneväisiä. Teosten keskeinen teema on uuden ja vanhan yhteentörmäykset, sukupolvien ja arvojen välillä. Tutkin tematiikan ilmentymistä teosten dialogissa sekä henkilöhahmoissa. Molemmissa romaaneissa on erilaisia arvoja edustavia henkilöhahmoja sekä päähenkilö, joka luovii arvojen välillä. Nykyaikaan suhtaudutaan sekä kyynisesti että toiveikkaasti. Kummankin teoksen lopussa teoksen keskushahmo tulee sinuiksi ristiriitaisten arvojen ja näkemysten kanssa. Totuus naisista -romaanin loppu on luettavissa myös ironisesti, mutta Perkeleessä on yksiselitteisen onnellinen loppu, jossa vilpittömyys ja epäkyynisyys voittavat. Tulkintani teosten sävyerosta on, että Konstig on siirtynyt yhä metamodernistisempaan ilmaisuun.