Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mäki-Arvela, Satu"

Sort by: Order: Results:

  • Mäki-Arvela, Satu (2020)
    Vuonna 2016 sitovaksi tullut Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 linjaa, että jokaisen oppilaan opintoihin tulee vuosittain sisältyä yksi monialainen oppimiskokonaisuus, jossa työskennellään yli oppiainerajojen. Monialaisia oppimiskokonaisuuksia ei ole tähän mennessä tutkittu englannin opetuksen näkökulmasta, vaikka eri oppiaineilla ja niiden opettajilla onkin merkittävä rooli oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa. Oppimiskokonaisuuksien toteutus päätetään paikallisesti, joten erilaisia käytännön mahdollisuuksia on runsaasti. Tämä tutkielma kartoittaa, millaisia monialaisia oppimiskokonaisuuksia englannin opettajat ovat toteuttaneet suomalaisissa yläkouluissa. Tutkimusaineisto kerättiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella sekä haastatteluilla ja arvioitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen.Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten englannin opettajat ovat toteuttaneet monialaisia oppimiskokonaisuuksia yläkoulussa? 2. Miten englantia käytetään ja opetetaan yläkoulun monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa? Tutkielman tulokset osoittavat, että englannin opettajien toteuttamat monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat keskenään hyvin erilaisia. Suosituimmat toteutustavat olivat teemaviikko- ja työpajamalli, mutta niiden sisältö vaihteli.Oppimiskokonaisuudet sisälsivät esimerkiksi erilaisia yksilö- ja ryhmätöitä, vierailuja ja vierailijoita sekä muita toiminnallisia aktiviteetteja. Englantia käytettiin pääasiassa opetuksen, kommunikaation ja tiedonhankinnan välineenä. Kielitaidon osa-alueista kirjoittaminen oli tärkeimmässä roolissa. Myös luetunymmärtämistä ja kielioppia harjoiteltiin ja arvioitiin lähes jokaisessa oppimiskokonaisuudessa. Suullisen ilmaisun osuus vaihteli, mutta tyypillisesti oppilaat puhuivat edes jonkin verran englantia. Kuullunymmärtämisharjoituksia teetätettiin hieman yli puolessa tutkituista oppimiskokonaisuuksista. Kohdekulttuurin käsittely jäi vähimmälle huomiolle. Koska laaja-alaisen osaamisen tavoitteet olivat suunnittelun keskiössä, oppiainekohtaisia tavoitteita kielitaidon osa-alueille ei opettajien mukaan juurikaan pohdittu.