Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Malmgren, Vilma"

Sort by: Order: Results:

  • Malmgren, Vilma (2024)
    Maisterintutkielmassani kysyn, miten feministiteoreetikko Sara Ahmed käsittelee toiseutta teoksissaan Strange Encounters: Embodied Others in Post Coloniality (2000) sekä Tunteiden kulttuuripolitiikka (2004) ja miten nämä toiseuden käsitykset kahdessa eri teoksessa suhteutuvat toisiinsa. Erityisesti kysyn, miten Ahmed käsittelee teoksissaan toiseutta kollektiivisten ruumiiden muodostajana. Tutkielmani on teoreettinen ja asettuu osaksi feministisen teorian tutkimuskeskusteluja toiseudesta. Tutkielmani aihetta on aikaisemmassa teoreettisessa tutkimuksessa tutkittu vähän, joten tutkielmani asettuu osaksi nykyistä tutkimuskeskustelua tarkastelemalla Ahmedin varhaistuotantoa uudesta näkökulmasta. Argumentoin, että molemmissa teoksissa toiseus muodostuu ruumiiden välisissä suhteissa. Teorian toiseudesta ruumiiden välisissä suhteissa Ahmed esittää Strange Encountersissa ja tutkielmassani osoitan hänen asettavan tämän saman teorian lähtökohdakseen myös Tunteiden kulttuuripolitiikassa. Tämän jälkeen analysoin, miten Ahmed teoretisoi kulttuurista ja rodullista toiseutta eli vierautta kollektiivisen ruumiin muodostajana Strange Encountersissa. Osoitan, että Ahmedin vierauden teoriasta on löydettävissä performatiivinen ulottuvuus, jolloin vierauden sekä vierauden kautta muodostuvan länsimaisen kollektiivisen ruumiin voi ymmärtää muodostuvan performatiivisesti ruumiiden välisissä suhteissa. Lopuksi tarkastelen toiseutta Tunteiden kulttuuripolitiikassa. Argumentoin, että teoksessa Ahmed jatkaa Strange Encountersin vierauden teoriaa tuomalla esiin, miten tunteet tuottavat vierautta ja kiinnittävät vierautta ylläpitäviin rakenteisiin. Lisäksi esitän, että tunteiden performatiivisuus täydentää Strange Encountersin performatiivisuudesta tekemääni analyysia tuomalla keskusteluun diskursiivisen performatiivisuuden. Lopuksi osoitan, että Ahmedin voi nähdä Tunteiden kulttuuripolitiikassa siirtyvän osittain kulttuurisesta ja rodullisesta toiseudesta eli vieraudesta sekä vierauden kautta muodostuvasta kollektiivisesta ruumiista kohti queeria toiseutta. Jatkotutkimuksen tehtäväksi jää syventää argumenttiani toiseuden muodostumisesta performatiivisesti ruumiillisissa teoissa sekä kenties laajentaa toiseuden teeman analyysia kohti Ahmedin muuta tuotantoa.