Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Räihä, Sini"

Sort by: Order: Results:

  • Räihä, Sini (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan korealaisten suomenoppijoiden kirjoitelmissaan tekemiä subjektin, objektin, predikatiivin ja paikan adverbiaalin sijanvalintoja. Tutkielmassa selvitetään, millaista korealaisten oppijoiden sijanvalinta on ja mitä mahdollisia syitä on suomen yleiskielestä poikkeavien sijanvalintojen taustalla. Äidinkielenään koreaa puhuvien oppijansuomea ei ole vielä juurikaan tutkittu. Tutkielman aineisto koostuu 13 kirjoitelmasta, joiden tehtävänantona oli kirjoittaa kertomus kuvasarjasta. Tekstit kirjoitettiin eteläkorealaisessa yliopistossa järjestetyn suomen alkeiskurssin päätteeksi. Tutkielman menetelmänä käytetään sekä kontrastiivista analyysiä että virheanalyysiä. Analyysin kontrastiivisissa osioissa tarkastellaan taustoittavasti, miten suomen subjekti, objekti, predikatiivi ja paikan adverbiaali ilmaistaan koreassa. Virheanalyysin keinoin puolestaan tarkastellaan aineiston teksteissä tehtyjä sijanvalintoja. Suomen yleiskieltä noudattavat ja yleiskielestä poikkeavat sijanvalinnat lasketaan. Tämän jälkeen tarkastellaan yleiskielestä poikkeavia sijanvalintoja tarkemmin konteksteissaan ja pohditaan sijanvalintoihin vaikuttaneita syitä. Tuloksena todetaan, että kaikkiaan aineiston oppijat valitsevat sijat erittäin onnistuneesti. Prosentuaalisesti tarkasteltuna eniten yleiskielen mukaisia sijanvalintoja tehdään subjekteissa. Toisena objektin ja predikatiivin sijanvalinnat osataan lähes yhtä hyvin. Vähiten yleiskielen mukaisia valintoja tehdään paikan adverbiaaleissa. Analyysi osoittaa, että yleiskielestä poikkeavien sijanvalintojen taustalla vaikuttavat monet syyt, joista osa liittyy syntaksin hallintaan, mutta osa esimerkiksi taivuttamisen tuottamiin haasteisiin. Aineistossa esiintyy sekä yleisiä että oppijakohtaisia virheitä. Kaikkiaan yleisiä virheitä ovat muun muassa nominatiivin ylikäyttö objektin sijana ja todennäköisesti alkeiskurssin aikana fraaseina opittujen muotojen käyttö väärin uusissa konteksteissa. Lisätutkimuksia kuitenkin tarvitaan, jotta koreankielisten oppijansuomesta saataisiin tarkempi kuva.