Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Suomala, Elsa"

Sort by: Order: Results:

  • Suomala, Elsa (2022)
    Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä ei-ensikielenään suomea puhuvilla aikuisilla on suomen kielen oppimisesta ja käyttämisestä sekä millaisten roolien ja toimijuuksien valossa he aineiston perusteella näyttäytyvät. Aineistona toimivat ”Osallistumisen keinot monikielistyvässä työelämässä” (2020–) -hankkeen haastattelulitteraatit. Hankkeessa on kartoitettu monikielisissä työyhteisöissä toimivien aikuisten kielellistä vuorovaikutusta sekä osallistumisen keinoja. Tutkimusaineisto koostuu hankkeen haastatteluista poimituista 14 haastattelusta, joissa informantti on suomea muuna kuin ensikielenään puhuva ja suomen kieltä opiskellut henkilö. Tutkimusmenetelmänä toimii laadullinen sisällönanalyysi. Haastatteluista on poimittu kielen opiskelua ja -oppimista sekä kielikäsityksiä sisältävät lausumat, jotka on jaoteltu neljään eri kategoriaan informantin toimijuuden ja kielikäsitysten perusteella. Kategoriat ovat tunteet ja tuntemukset, toiminta, näkemykset sekä ominaisuudet ja uskomukset. Tutkimuksen teoriataustana toimii diskurssintutkimus ja tarkemmin kriittinen diskurssianalyysi. Keskeisiä analyysissä käytettyjä käsitteitä ovat intertekstuaalisuus, semanttiset roolit ja kielikäsitykset. Analyysissä kulkee lisäksi mukana käsitys funktionaalisesta kielenoppimisesta. Tutkimuksesta käy ilmi, että suomen kielen oppimiseen ja käyttöön vaikuttavat ympäristötekijät, oma aktiivisuus sekä käsitykset itsestä ja kielestä. Suomenkielisten hyvä englannin kielen taito koetaan esteenä kielenkäytölle ja -oppimiselle, sillä kieli vaihdetaan suomenkielisten toimesta keskusteluissa usein englantiin. Joko suomenkielisiltä tai muilta kielenoppijoilta saatetaan myös kuulla suomen kielen oppimisen olevan vaikeaa tai turhaa. Kielenoppimisen ajatellaan olevan toisaalta omalla, toisaalta työpaikan ja yhteiskunnan vastuulla.