Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Uuskoski, Olli"

Sort by: Order: Results:

  • Uuskoski, Olli (2011)
    Tämä tutkielma käsittelee lukiolaisten englannin kielen arvosanojen ja luokkahuoneen ulkopuolella pelattujen videopelien yhteyttä. Teoriaosassa esitetään kielitieteellisiä perusteita sille, miksi videopelien pelaaminen saattaisi kehittää pelaajan englannin kielen taitoja. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa kerättiin kyselylomakkeen avulla tietoja 495 vantaalaisen lukiolaisen arvosanoista, pelitottumuksista ja muista englantia sisältävistä luokkahuoneen ulkopuolisista aktiviteeteista. Tiedot käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmassa. Tutkimuksessa videopelien pelaamisen ja englannin arvosanojen väliltä löytyi tilastollisesti merkittävä korrelaatio. Kun muut muuttujat vakioitiin, videopelit olivat tutkimuksessa tutkituista aktiviteeteista kaikkein vahvimmin yhteydessä englannin arvosanoihin. Korrelaatio ei selittynyt taustamuuttujilla kuten pelaajien ylipäätään paremmalla koulumenestyksellä tai sosioekonomisella asemalla. Jo vain 0-5 tuntia viikossa pelaavien arvosanat erosivat tilastollisesti merkittävästi niiden arvosanoista, jotka eivät pelanneet ollenkaan. Eri peligenrejen välillä oli eroja siinä, miten vahvasti ne olivat yhteydessä korkeampiin englannin arvosanoihin. Pelaajista 85% oli sitä mieltä, että pelaaminen on kehittänyt heidän englannin kielen taitojaan ainakin jonkin verran. Aktiivisimmista pelaajista 70% oli sitä mieltä, että pelaaminen on kehittänyt heidän taitojaan todella paljon. Pelaamisen määrä oli vahvasti yhteydessä siihen, miten paljon ja kuinka monella osa-alueella kielitaidon katsottiin parantuneen pelaamisen seurauksena. Pelaajat olivat keskimäärin aktiivisia myös muissa parempiin englannin arvosanoihin yhteydessä olevissa aktiviteeteissa, kuten Internetin käytössä ja lukemisessa. Aktiivisuus muissa aktiviteeteissa ei kuitenkaan selittänyt pelaajien korkeampia arvosanoja kokonaan. Luokkahuoneen ulkopuolella harrastettavat aktiviteetit selittivät yhdessä lähes kolmanneksen arvosanojen kokonaisvaihtelusta. Pojat pelasivat paljon enemmän videopelejä kuin tytöt. Pojilla oli myös korkeammat englannin arvosanat kuin tytöillä. Pojilla arvosanoihin vahvimmin vaikuttavat aktiviteetit liittyivät kiinteästi videopeleihin ja tietokoneisiin. Tytöillä arvosanoihin vaikuttavat tekijät olivat huomattavasti monipuolisempia. Johtopäätöksenä tutkimuksessa todetaan, että yhteys hyvien englannin arvosanojen ja videopelien pelaamisen välillä on kiistämätön. Tutkimuksessa ei kuitenkaan voida lopullisesti osoittaa, että pelaajien korkeammat arvosanat johtuisivat juuri pelaamisesta. Tutkijoita ja opettajia kehotetaan kuitenkin tunnustamaan videopelien kiistaton merkitys oppilaille ja heidän englannin kielen taidoilleen.