Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vornanen, Reeta"

Sort by: Order: Results:

  • Vornanen, Reeta (2022)
    Tutkielmassa tarkastellaan kolmen kotimaisen elämäntaitokirjan kirjoittajia ja lukijoita. Tutkimuskysymykset ovat (1) millaisia kirjoittajapositioita aineistoon rakentuu ja (2) millaisia oletettuja lukijoita eri kirjoittajapositiot tuottavat. Lisäksi pohditaan laajempaa kysymystä siitä, mitä tekstiin rakentuvat kirjoittajat ja lukijat kertovat elämäntaitokirjallisuudesta tekstilajina. Tutkielman teoreettisena lähtökohtana on lingvistinen tekstintutkimus. Tutkimusaineistona on kolme suomeksi kirjoitettua elämäntaitokirjaa: Marianna Stolbow’n Rakastamisen taito, Jutta Gustafsbergin ja Juha Rouvisen Rakkauden voimakirja sekä Iikka Kiven Menisit ennemmin terapiaan. Aineistoa analysoidaan lingvistisen analyysin ja lähiluvun keinoin käyttäen apuna Martinin ja Whiten (2005) suhtautumisen teoriaa etenkin sitoutumisen systeemin osalta. Analyysissa kiinnitetään huomio niihin suomen kielen piirteisiin, jotka osoittautuvat aineistossa tutkimuskysymysten kannalta keskeisimmiksi. Tarkasteltavat tekstijaksot käsittelevät elämäntaitokirjallisuutta tai toteuttavat sen kommunikatiivisia päämääriä. Tutkimuksessa aineistosta nostetaan esille kolme erilaista kirjoittajapositiota: ammattilaisasiantuntijan kirjoittajapositio, kokemusasiantuntijan kirjoittajapositio sekä kanssakokijan kirjoittajapositio. Kutakin kirjoittajapositiota rakentaviksi jaksoiksi hahmottuvat etenkin teosten kynnystekstit, kirjoittajan esittely, kirjaa motivoivat jaksot, lähteiden käytön keinot sekä erilaiset neuvojen antamisen ja ohjeistamisen paikat. Tutkielmasta selviää, että kaikki siinä tarkastellut elämäntaitokirjallisuuden kirjoittajat ovat erilaisessa suhteessa asiantuntijuuteen. Kaikkien kirjoittajapositioiden kohdalla teoriatiedon esiin tuomista tärkeämpänä näyttäytyy kokemus. Niin eksplisiittinen kuin implisiittinenkin neuvominen ja ohjaaminen on aineistossa tyypillisesti suosittelevaa ja lukijan etua ja hyötyä korostavaa. Lisäksi ilmeni, että tekstijaksot, jotka eivät ole selkeän neuvovia tai ohjaavia, voi elämäntaidon kontekstissa toisinaan tulkita sellaisiksi. Teosten oletetuille lukijoille on yhteistä ennen kaikkea se, että he haluavat kuulla juuri tuon tietyn kirjoittajan mielipiteitä ja näkemyksiä.