Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "de Leeuw van Weenen, Pia"

Sort by: Order: Results:

  • de Leeuw van Weenen, Pia (2022)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Tutkielmassa tutkitaan eriyttävän tehtäväpaketin käytännöllisyyttä englannin opetuksessa ylä-aste tasolla. Tehtävät pohjautuvat opetussuunnitelman pohjalta opetettaviin aihepiireihin englannin tunneilla eri luokka-asteilla ja niiden tekeminen on mahdollista erilaisissa kokoonpanoissa ja tiloissa. Tavoitteena on luoda oppimateriaalipaketti, joka mahdollistaa opeteltavien aihe-alueiden monipuolisen lähestymisen ja työstämisen oppilaan omista lähtökohdista käsin niin, että oppilaan omaa tietotaustaa sekä kokemuksia voidaan hyödyntää mahdollisimman laajasti. Oppimateriaalipaketissa sovelletaan oppijalähtöistä lähestymistapaa, jossa opiskelijat itse osallistuvat oppimisensa suunnitteluun ja sen analysoimiseen. Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään eriyttämisen teoriaa ja taustaa, erityisesti opetus- ja oppimistilanteissa. Lisäksi esitellään arvioinnin taustoja ja käytäntöjä yleisesti, sekä suomalaisen kieltenopetuksen lähtökohtia. Tutkimusta varten tehtyä oppimateriaalipakettia testattiin kolmessa suomalaisessa yksityiskoulussa englannin oppitunneilla luokilla 7-9 oppitunneilla keväällä 2021. Oppitunneille osallistui kokonaisia kielenopetus ryhmiä, analysoituja tuloksia oli 33. Materiaalipaketin lisäksi jokaiseen tehtävään sisältyi avoimia kysymyksiä liittyen tehtävän sisältöön ja sen koettuun mielekkyyteen, joihin vastattiin välittömästi tehtävien tekemisen jälkeen. Kerätty aineisto analysoitiin pääsääntöisesti laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen, sillä tutkimuksen tärkein elementti oli opiskelijoiden antamat vastaukset tehtävien suorittamiseen liittyen. Tulokset osoittavat, että tämän oppimateriaalipaketin tehtävät olivat toimivia ja pidettyjä oppilaiden keskuudessa, ja ne koettiin suurelta osin oppimista edistäviksi. Lisäksi materiaali mahdollisti oppimisen tehostamisen valmiiden oppimateriaalien lisänä. Tässä tutkimuksessa arviointi ei ollut keskeisessä asemassa tutkittavan aiheen suhteen, mutta osana oppimisen havainnointia ja todentamista se tulisi ottaa huomioon oppitunneilla käytettävien materiaalien tuottamisessa. Jatkossa olisi tärkeää, että myös vaihtoehtoisia arviointimenetelmiä kehitettäisi vastaamaan paremmin erilaisten tehtävien ja tuotosten arviointia.