Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Busan"

Sort by: Order: Results:

  • Soini, Taru (2020)
    Lukuisten muiden kaupunkien tapaan Busan, Etelä-Korean toiseksi suurin metropoli, on ottanut osaa globaaliin kilpailuun turisteista, koulutetusta työvoimasta ja ulkomaisista investoinneista. Matkailumarkkinointi ja kaupunkibrändäys ovat olennainen osa tätä kaupunkien välistä kilpailua, ja tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä siihen, millaista matkakohdekuvaa Busanista on pyritty välittämään Busan Tourism Organizationin (BTO) hallinnoimalla Instagram-tilillä. Markkinointiviestintä on luonnollisestikin oleellinen osa markkinointia, ja sen avulla voidaan tehokkaasti vaikuttaa siihen, millaisia mielikuvia ihmisille muodostuu tietystä matkakohteesta. Mielikuvat matkakohteesta muokkautuvat niin ennen matkaa kuin myös matkan aikana ja jopa sen jälkeen, ja Instagramin kaltainen sosiaalinen media on tarjonnut niin markkinoijille kuin matkailijoillekin helposti saavutettavissa olevan kanavan omien matkakohdekuviensa jakamiseen. Tutkimuksen aineistona on käytetty BTO:n virallisella Instagram-tilillä (visitbusan.kr) vuosina 2018-2019 julkaistuja kuvia. Julkaisujen joukosta valittiin tutkimuksen kannalta oleelliset kuvat, jotka kategorisoitiin ja analysoitiin semioottisen sisällönanalyysin keinoin. Täydentävänä tutkimusmetodina toimi kyselytutkimus, jonka avulla selvitettiin Busanissa vierailleiden ajatuksia kaupunkiin liittyen. Aineistona käytettyjen kuvien aiheet olivat monipuolisia sisältäen seuraavia teemoja: meri ja ranta, kulttuuri ja perinne, luonto, kaupunkinäkymät ja arkkitehtuuri, tapahtumat, ruokaperinne, aktiviteetit sekä lopuksi muut teemat. Kuten odotettua, Busanin sijainti meren rannalla näkyi vahvasti niin matkailumarkkinointiin käytetyissä kuvissa kuin kyselyn tuloksissakin. Matkailumarkkinointimateriaalia analysoitaessa on kuitenkin muistettava, että Busanista kiinnostuneet korealaiset kotimaanmatkailijat sekä ulkomailta Etelä-Koreaan saapuvat matkailijat saattavat kuitenkin eroavien kulttuuritaustojensa ja taustatietojensa takia tulkita kuvien viestejä hieman eri tavoin. Varmuutta ei myöskään ole siitä, kuinka harkiten ja millaisin perustein juuri tietyt kuvat on valittu julkaistavaksi ja kenen toimesta. Matkakohdekuvan analyysin avulla tuotettua tietoa voidaan hyödyntää sekä itse matkakohdekuvan että eri julkaisukanavien kehittämiseen. Analyysin tulosten avulla turismin edistämiseen pyrkivät toimijat saavat selkeämmän kuvan viestinnästään, ja voivat näin kehittää keskinäistä yhteistyötään.