Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ESL"

Sort by: Order: Results:

  • Terhemaa, Oskari (2018)
    Tämä tutkielma käsittelee suomalaisten lukio-oppilaiden kokemuksia informaalista englanninoppimisesta. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa, miten nuoret oppivat englantia vapaa-ajan aktiviteeteissa ja minkä kielitaidon osa-alueiden he kokevat kehittyneen. Aktiviteeteista keskityn analysoimaan erityisesti videopelejä. Tutkielmassa pohditaan myös, mitä pedagogisia seurauksia tuloksilla voisi olla. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimivat informaalin oppimisen ja vieraan kielen oppimisen (SLA) tieteenalojen tutkimukset. Erityisesti esittelen aiempaa tutkimusta videopelien vaikutuksesta kieltenoppimiseen. Tutkielmassa käytetty aineisto koostuu kyselylomakkeella kerätyistä vastauksista ja puolistrukturoiduista haastatteluista. Kyselyn osallistujat ovat suomalaisia lukio-opiskelijoita eteläsuomalaisesta lukiosta. Kaiken kaikkiaan sain yhteensä 117 vastausta kyselyyni. Kyselyn vastausten perusteella haastateltavaksi valikoitui kolme vapaaehtoista opiskelijaa. Haastatteluiden yhteenlaskettu kesto on noin 95 minuuttia. Aineiston analyysissä on käytetty pääosin laadullisia sisällönanalyysin menetelmiä. Olen sen lisäksi täydentänyt analyysiä kyselyaineiston pohjalta laadituilla kvantitatiivisilla laskelmilla. Haastatteluiden analyysi nojaa kerronnallisen teemahaastattelun periaatteisiin. Tutkimusaineiston perusteella lukio-opiskelijat käyttävät englantia paljon vapaa-ajallaan. He kokevat oppineensa erityisesti sanastoa koulun ulkopuolisista aktiviteeteista. Haastatteluun osallistuneet opiskelijat kokevat oppineensa jopa enemmän englantia koulun ulkopuolella kuin koulussa. He nostavat esiin sanaston laajenemisen lisäksi kuullun- ja luetun ymmärtämistaitojen, puhetaitojen ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen. Tutkimuksen osallistujat kokevat tv-sarjojen ja elokuvien katsomisen ilman tekstityksiä ja englannin käytön tosielämän keskusteluissa hyödyllisimmiksi vapaa-ajan aktiviteeteiksi kielitaidon kehittymisen kannalta. Aktiivisesta englannin käytöstä vapaa-ajalla ylipäätään seuraa luonnollisesti paljon oppimista.
  • Toepfer, Thomas Neil (2020)
    The description and analysis of oral language use is a daunting task. In this study, I have attempted to look not only into oral language but also to probe a bit deeper into the interaction taking place between an interviewer (S) and an interviewee (Int) in a typical oral proficiency interview (OPI). An OPI has been described many times, but apparently no description of this particular S/Int interaction has been made. Nevertheless, the practitioners of the art, or skill if you will, of OPI make a variety of claims about the relative effectiveness of various strategies in testing. It would seem that most of these are primarily based on anecdotal evidence. This study may be the beginning of a look at what interaction is occurring, particularly in the Finnish setting. This study presents the analysis of three actual test interviews carried out by trained interviewers working for the National Certificate (NC) of Language Proficiency (of Finland). All three interviews were at the Advanced Level in the NC scaling system. In my study, I concentrated on the testing research of the late 1990s with its eclectic focus. I chose those factors identified in studies as most pertinent to interaction: speech act, discourse analysis, lexicality contra grammaticality, floor, back channelling, overlapping, introspection, repairs and repetitions, accommodation, and negotiation of meaning. In results differing somewhat from certain earlier studies, I identified various forms of the multiplicity of interaction which did occur in these interviews. In fact, it was shown that these OPI proceeded to a great extent under the control, initiation, and interaction of the candidates. The interviewers managed their task well, eliciting a broad and varied language sample from each candidate.