Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Evaluation"

Sort by: Order: Results:

  • Saari, Veera (2019)
    Tämä tutkimus keskittyy vertailemaan arvioivaa kielenkäyttöä akateemisessa ja populaaritieteellisessä diskurssissa. Tutkittava materiaali edustaa kahta eri rekisteriä: akateeminen ja populaaritieteellinen artikkeliteksti. Akateeminen tekstikokoelma koostuu kymmenestä neuropsykologian alan tutkimusartikkelista, joissa tutkitaan naisten ja miesten aivojen erilaisuutta. Populaaritieteellinen artikkelikokoelma koostuu puolestaan kymmenestä artikkelista, jotka on julkaistu akateemisten tekstien pohjalta ScienceDaily-julkaisussa. Tutkimuksen pääviitekehys perustuu Hunstonin ja Thompsonin (2000) teoriaan arvioivasta kielenkäytöstä akateemisissa teksteissä. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan ja luokittelemaan artikkeleissa esiintyviä arvioivia että-lauseita. Analyysi nojaa Hylandin ja Tsen (2005) teoriaan tästä kielellisestä lauserakenteesta, jonka he ovat havainneet sisältävän aina arvioivaa kielenkäyttöä. Arvioiva että-rakenne koostuu päälauseesta, jossa arvotetaan sitä seuraavan että-lauseen esittämää väitettä, kuten esimerkiksi tässä lauseessa: ”On selvää, että eroja löytyy”. Tutkimuksen metodina käytetään pääasiallisesti diskurssianalyysia. Tarkasteltavien rakenteiden löytämisessä ja luokittelussa käytetään apuna myös korpuslingvistiikan metodia. Analyysin ulkopuolelle on jätetty rakenteet, joissa että esiintyy relatiivi- tai demonstratiivipronominina, tai kun rakennetta käytetään teksteissä neutraalisti, ei arvioivassa merkityksessä. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Miten arvioivaa että-lausetta käytetään kummassakin materiaalissa? 2. Kenelle tai mille annetaan vastuu esitetyistä väitteistä? 3. Mitä teksteissä arvioidaan? 4. Millä tavoin teksteissä arvioidaan? 5. Mitä voidaan todeta arvomaailmasta tekstien takana? Tutkimuksen pohjalta selviää, että arvioivilla että-lauseilla on molemmissa teksteissä monia erilaisia käyttötapoja. Ne esiintyvät yleisemmin populaariteksteissä, keskimäärin yhdeksän kertaa tuhatta sanaa kohti; akateemisessa materiaalissa keskimäärin viisi kertaa tuhatta sanaa kohti. Molemmissa teksteissä vastuu väitteistä on useimmiten annettu abstraktille tutkimukseen liittyvälle termille, kuten tulokset tai analyysi, häivyttäen näin tutkijan omaa aktiivista roolia tulosten tulkinnassa. Molemmat tekstit arvioivat että-lauseessa esitettyjä löydöksiä useimmiten varmaksi ja tärkeäksi. Päälauseen verbivalinnoista käy ilmi, että arvioinnin varmuus kasvaa akateemisesta tekstistä populaaritieteelliseen tekstiin siirryttäessä. Tulokset osoittavat, että vaikka arvioinnin keinot ovat osittain erilaiset tutkituissa akateemisissa ja populaaritieteellisissä teksteissä, molemmat osallistuvat aktiivisesti lukijan suostuttelemiseen uuden tiedon paikkansapitävyydestä.
  • Mackay, Claire Louise (2021)
    The language of evaluation enables us to share opinions, cement values, and create interpersonal meaning. It is a fundamental aspect of both social media communication and political discourse. This study uses Martin and White’s (2005) Appraisal Framework to investigate how political actors use evaluation to express emotions and confer judgement in their attempts to increase support on social media. Drawing on a corpus of 1,212 tweets from Boris Johnson and Jeremy Corbyn during the 2019 British General Election campaign, this study focuses on how the individual politicians use ATTITUDE to build positive-self and negative-other evaluations. The analysis then considers the wider performance of populism in political discourse by examining positive appraisals of the people, presented against negative judgements of a corrupt elite. Finally, the thesis explores how specific Twitter features can be incorporated into the Appraisal Framework to better capture evaluation in tweets as complete objects. Contrary to expectations about the prevalence of negative messaging in electoral campaigns, the findings show that both candidates preferred to post positive evaluations on Twitter. Corbyn favoured judgements of his party that empathised their moral superiority (PROPRIETY), and Johnson praised his party for their ability to negotiate a departure from the EU (CAPACITY). Both candidates performed elements of populism, but the presentation and evaluation of the people was very different, with Johnson performing an exclusionary form of populism and Corbyn presenting a more inclusionary form. Whilst there are challenges in applying the Appraisal Framework to online campaigning, the results give a much more nuanced understanding of the evaluation inherent to this discourse than automated sentiment analysis is able to, particularly in identifying the interplay of positive-self and negative-other evaluation. However, Appraisal reaches beyond the text, and many features were present in the media attached to the tweets, and future studies would benefit from incorporating these aspects into the analysis. The evaluative force of other resources, such as emoji and hashtags, and Twitter practices, such as retweeting, should similarly not be underestimated, and this study concludes by suggesting how these aspects can be brought into the Appraisal Framework.
  • Unruh, Victoria (2023)
    This thesis examines Irish attitudes on Twitter following the announcement of Queen Elizabeth II’s. The aim of the study is not only to find out which different attitudes were expressed on the microblogging platform in Ireland around 8 September 2022 – the day the Queen passed away – but also how these attitudes were realised. Martin and White’s (2007) APPRAISAL theory builds the basis of this study. APPRAISAL emerged within Systemic Functional Linguistics and is a framework for analysing how evaluative language performs in different contexts. The theory offers fine categories for how speakers negotiate their positive as well as negative assessments with others. To answer the research questions, a limited corpus of 206 relevant tweets containing evaluation was annotated and analysed according to APPRAISAL theory -- specifically ATTITUDE, which deals with feelings (AFFECT), judgement of behaviour (JUDGEMENT) and the assessment of things (APPRECIATION). The evaluative markers were further examined and grouped into the subcategories of each of the three groups. The analysis yielded the result that the attitudes to the Queen’s death expressed on Twitter in Ireland were mainly negative and judgemental. Irish Twitter users criticised the Queen’s as well as the Crown’s behaviour with regard to colonialism and call for the monarchy to be abolished. They regard the system as outdated and useless – which the Twitter users mainly express through negative evaluative markers regarding the monarchy’s value. At the same time, some of the Irish Twitter users express their negative attitudes to Queen Elizabeth II and the monarchy through positive markers of evaluation. They celebrate her passing and share their joy on the microblogging platform. Contrary to the negative evaluations and celebrations, some Irish Twitter users’ attitudes were positive. They admired and praised Queen Elizabeth II and highlighted her role in the peace process between Ireland and the United Kingdom. This is mainly expressed by positively evaluating her behaviour as ethical as well as viewing her character as special. Often, the Irish users of Twitter share not only their condolences with their neighbours but also their own personal grief. These emotions are realised through negative markers of evaluation. This study revealed all the different attitudes Irish Twitter users shared after the announcement of Queen Elizabeth II’s death. Even though it was mainly criticism in the form of negative JUDGEMENT, the analysis also showed the positive feelings expressed towards the Queen and the monarchy.