Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Game Industry"

Sort by: Order: Results:

  • Kukkamäki, Jan (2022)
    Tutkielmani käsittelee Montpellier peliyhtiön 2014 valmistaman Valiant Hearts: The Great War -pelin historiaa ja pelintekijöiden pelisuunnittelun päätöksentekoa historian ja pelitutkimuksen keinoin. Asemoin tutkimuksessa Valiant Hearts -pelin aikansa kontekstiin ja tutkin 2000-luvulla peliteollisuudessa tapahtuneita muutoksia, jotka mahdollistivat pelin valmistamisen. Tämän lisäksi syvennyn pelintekijöiden ratkaisuihin hyödyntää historiallisia lähteitä ja analysoin, miten ensimmäisestä maailmansodasta tehty historian tutkimus ja yhteistyö historioitsijoiden kanssa on vaikuttanut pelin kehitykseen. Valiant Hearts julkaistiin ensimmäisen maailmansodan juhlavuotena 2014. Ajoituksen yhtenä tavoitteena oli levittää tietoisuutta ensimmäisestä maailmansodasta nuoremmille sukupolville helpommin lähestyttävämmällä tavalla. Tutkimukseni koostuu kahdesta päälinjasta. Ensimmäinen päälinja keskittyy 2000-luvun alusta 2014 vuoden peliteollisuuden historiaan, minkä kautta tutkin Montpellier peliyhtiön päätöstä ryhtyä valmistamaan peliä ensimmäisen maailmansodan teemoista. Montpellier otti haasteekseen esittää ensimmäinen maailmansota uudella ja lähestyttävämmällä tavalla, samalla mukaillen historiallisia lähteitä ja aikansa tavoitteita luoda tietoa ensimmäisen maailmansodan vaikutuksista ja sodan kokeneiden yksilöiden elämästä. Tutkimuksessani argumentoin, että pelintekijöiden teknillisiin päätöksiin on selvästi vaikuttanut vuonna 2009 järjestetty International Society for First World War Studies (ISFWWS) -konferenssi. Tutkimukseni toinen päälinja koostuu Valiant Hearts -pelin tarkastelusta kolmen pelihistorioitsijan luoman menetelmän avulla. Tämä on mahdollistanut sekä pelin tarkemman tutkimisen, että miten pelintekijöiden peliteknilliset ratkaisut välittävät tietoa menneisyydestä. Kyseiset kolme menetelmää ovat mahdollistaneet kattavan lähestymistavan tutkia ja arvioida Valiant Hearts -peliä historian simulaationa, elävöityksenä ja ongelmatilanteiden luojana. Tämän avulla olen tutkielmassani syventynyt pelintekijöiden tavoitteiden analysoimiseen ja niiden vaikutukseen pelaajalle. Lisäksi näitä kolmea menetelmää hyödyntämällä olen osoittanut miten pelintekijöiden ratkaisut ovat välittyneet pelaajalle ja miten ne luovat menneisyyden esitystä juuri tässä kyseisessä pelissä. Olen tutkimuksessani avannut niitä tapoja, joilla Valiant Hearts esittää historiaa ja erityisesti mitkä eri pelitekniset ratkaisut vaikuttivat tuon menneisyyden esittämiseen. Tämän lisäksi tutkielmani osoittaa peliteollisuudella olleen vahvan vaikutuksen Valiant Hearts-pelin kehitykseen ja taiteellisiin lopputuloksiin, jotka kumpusivat sekä Montpellier peliyhtiön työntekijöiden omista mielenkiinnoista, että historiallisista referensseistä. Tutkimukseni osoittaa, että Valiant Hearts -pelintekijöiden tavoitteista löytyi huomattavia yhtenäisyyksiä 2010-luvun ensimmäisen maailmansodan tutkimusnäkökulmiin ja lähestymistapoihin. Näillä on pyritty korostamaan sekä pelin opettavaista puolta, että 100-vuotisjuhlan tavoitteita välittää sodan vaikutuksia ja sen herättämiä tunteita.