Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Game Studies"

Sort by: Order: Results:

  • Heiniö, Olli (2019)
    This thesis defined the grand strategy game Europa Universalis IV as a historical piece, as well as looked into the engagement of players into fairly radical history(ing) on the community forums. The primary material for analysis consisted of the game itself with its expansions, along with a textual component in the form of selected Developer Diary entries. The aim was to explore the level of history(ing) by developer-historians and player-historians alike, and their possible confrontations in these Diaries, i.e., the engagement in dialogic and dialectical process of history(ing). The methodology was synthetized by merging two conceptualizations: (hi)story-play-space (Chapman 2016) and problem space (McCall 2012). This allowed not only to look at the procedural rhetoric of EUIV and the claims made about history in the game, but also at what kind of history it afforded to the players. The qualitative analysis for the text component concentrated on the level of discussion on both of these aspects. Colonialism provided a case study for analysis since it has central gameplay mechanics. In essence, the results of this study found that there certainly is some ”fairly radical history(ing)” (Chapman 2016) going on in the community forums, albeit by a small minority of the players. The discussion was sometimes backed by actual sources, and not only was history debated, but also the game form itself in respect to history. With a more carefully planned selection of primary material from the community forums, it would have been possible to estimate the actual level of participation, which was not possible with the current data. Furthermore, there was very little dialogue between the Developer and the player-base, and more research should go into how the mechanics to be altered are chosen, and whether these changes are negotiated or not.
  • Kukkamäki, Jan (2022)
    Tutkielmani käsittelee Montpellier peliyhtiön 2014 valmistaman Valiant Hearts: The Great War -pelin historiaa ja pelintekijöiden pelisuunnittelun päätöksentekoa historian ja pelitutkimuksen keinoin. Asemoin tutkimuksessa Valiant Hearts -pelin aikansa kontekstiin ja tutkin 2000-luvulla peliteollisuudessa tapahtuneita muutoksia, jotka mahdollistivat pelin valmistamisen. Tämän lisäksi syvennyn pelintekijöiden ratkaisuihin hyödyntää historiallisia lähteitä ja analysoin, miten ensimmäisestä maailmansodasta tehty historian tutkimus ja yhteistyö historioitsijoiden kanssa on vaikuttanut pelin kehitykseen. Valiant Hearts julkaistiin ensimmäisen maailmansodan juhlavuotena 2014. Ajoituksen yhtenä tavoitteena oli levittää tietoisuutta ensimmäisestä maailmansodasta nuoremmille sukupolville helpommin lähestyttävämmällä tavalla. Tutkimukseni koostuu kahdesta päälinjasta. Ensimmäinen päälinja keskittyy 2000-luvun alusta 2014 vuoden peliteollisuuden historiaan, minkä kautta tutkin Montpellier peliyhtiön päätöstä ryhtyä valmistamaan peliä ensimmäisen maailmansodan teemoista. Montpellier otti haasteekseen esittää ensimmäinen maailmansota uudella ja lähestyttävämmällä tavalla, samalla mukaillen historiallisia lähteitä ja aikansa tavoitteita luoda tietoa ensimmäisen maailmansodan vaikutuksista ja sodan kokeneiden yksilöiden elämästä. Tutkimuksessani argumentoin, että pelintekijöiden teknillisiin päätöksiin on selvästi vaikuttanut vuonna 2009 järjestetty International Society for First World War Studies (ISFWWS) -konferenssi. Tutkimukseni toinen päälinja koostuu Valiant Hearts -pelin tarkastelusta kolmen pelihistorioitsijan luoman menetelmän avulla. Tämä on mahdollistanut sekä pelin tarkemman tutkimisen, että miten pelintekijöiden peliteknilliset ratkaisut välittävät tietoa menneisyydestä. Kyseiset kolme menetelmää ovat mahdollistaneet kattavan lähestymistavan tutkia ja arvioida Valiant Hearts -peliä historian simulaationa, elävöityksenä ja ongelmatilanteiden luojana. Tämän avulla olen tutkielmassani syventynyt pelintekijöiden tavoitteiden analysoimiseen ja niiden vaikutukseen pelaajalle. Lisäksi näitä kolmea menetelmää hyödyntämällä olen osoittanut miten pelintekijöiden ratkaisut ovat välittyneet pelaajalle ja miten ne luovat menneisyyden esitystä juuri tässä kyseisessä pelissä. Olen tutkimuksessani avannut niitä tapoja, joilla Valiant Hearts esittää historiaa ja erityisesti mitkä eri pelitekniset ratkaisut vaikuttivat tuon menneisyyden esittämiseen. Tämän lisäksi tutkielmani osoittaa peliteollisuudella olleen vahvan vaikutuksen Valiant Hearts-pelin kehitykseen ja taiteellisiin lopputuloksiin, jotka kumpusivat sekä Montpellier peliyhtiön työntekijöiden omista mielenkiinnoista, että historiallisista referensseistä. Tutkimukseni osoittaa, että Valiant Hearts -pelintekijöiden tavoitteista löytyi huomattavia yhtenäisyyksiä 2010-luvun ensimmäisen maailmansodan tutkimusnäkökulmiin ja lähestymistapoihin. Näillä on pyritty korostamaan sekä pelin opettavaista puolta, että 100-vuotisjuhlan tavoitteita välittää sodan vaikutuksia ja sen herättämiä tunteita.