Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Saara Turunen"

Sort by: Order: Results:

  • Iivonen, Outi (2022)
    Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani häpeän ja ulkopuolisuuden motiiveja Saara Turusen romaaneja Rakkaudenhirviö (2015) ja Sivuhenkilö (2018). Pyrin analyysissani selvittämään, millaisten motiivirakenteiden avulla häpeä tunteena kietoutuu sivullisuuden kokemukseen ja ulkopuoliseen identiteettiin. Tutkimuskysymyksiäni ovat seuraavat: Miten häpeä motiivina tulee romaaneissa esiin? Miten häpeä tunteena liittyy sivullisen ja ulkopuolisen identiteetteihin? Onko teoksissa muita teemaan liittyviä motiivirakenteita? Rakentuvatko teemat kahden romaanin välillä paradigmaattisesti eli siirtyvätkö teemat romaaniparin välillä? Käytän analyysini metodina kirjallisuudentutkimuksessa paljon käytettyä lähilukua ja teoslähtöistä tekstianalyysia, joiden avulla pyrin löytämään teoksista häpeää ilmentävät motiivit. Teoreettinen viitekehykseni on temaattisessa tutkimuksessa ja tunteiden tutkimuksessa. Luen teoksia parina ja pyrin todistamaan tutkielmassa teeman rakentumisen paradigmaattisesti teosten välillä. Tunteiden tutkimus liittyy kirjallisuuden affektiiviseen käänteeseen ja tarjoaa mahdollisuuden kontekstualisoivalle ja yhteiskunnalliselle tulkinnalle. Hyödynnän myös sosiologisia häpeä- teorioita, joista tärkein analyysilleni on Silvan Tomkinsin affektiteoria, jossa häpeä asettuu jatkumolle innostuksen vastapariksi. Käsittelen häpeää tutkielmassani laaja-alaisena tahmeana tunteena, johon tarttuu helposti myös syyllisyyttä, noloutta, ylimielisyyttä ja ilkeyttä. Tutkielmassani osoitan, että häpeä on oleellinen osa tutkimiani teoksia, ja niihin liittyvät motiivirakenteet liittyvät selvästi myös ulkopuolisuuden tunteeseen ja sivullisuuden kokemukseen. Teosparissa on käytetty osin päällekkäisiä motiiveja, joista tärkeimmäksi osoittautui sukupuoleen liittyvä häpeä, joka tiivistyy Rakkaudenhirviössä lehmänaisen hahmoon ja Sivuhenkilössä pohdintaan äitiydestä. Kertojan äidin vaikutus on molemmissa teoksissa vahva. Häpeän ja ulkopuolisuuden suhde ei teoksissa kuitenkaan ole täysin suoraviivainen, häpeä aiheuttaa ulkopuolelle jättäytymistä, mutta ulkopuolisuus aiheuttaa myös häpeää
  • Vainio, Petra (2020)
    Tarkastelen pro gradu -työssäni Saara Turusen romaaneja Sivuhenkilö (2018) ja Rakkaudenhirviö (2015). Tutkin, mitä Turusen romaanit sanovat kirjallisuudesta ja miten ne osallistuvat kirjallisuudesta käytävään keskusteluun. Turunen kommentoi kirjallisuusmaailmaa erityisesti sukupuolen näkökulmasta. Sivuhenkilön feministinen eetos sekä kriittinen kirjallisuusmaailman tarkastelu ohjaavat etsimään tällaisia ajatuksia myös Rakkaudenhirviöstä. Teokset kuvaavat, millaista sukupuoleen kytkeytyvää epätasa-arvoa kirjallisuuden ja taiteen maailmassa edelleen esiintyy. Lisäksi ne ottavat kantaa omaelämäkerrallisuuteen, julkisuuteen ja kriitikon valtaan. Pohjustan analyysia tarkastelemalla teosten vastaanottoa kirjallisuuskritiikkien ja muutamien muiden epitekstien kautta. Tulkitsen Sivuhenkilön olevan reaktio Rakkaudenhirviön vastaanottoon. Käsittelen vastaanottoa sukupuolen näkökulmasta ja kuvaan, millaista sukupuoleen liittyvää puhetta, sukupuolittuneisuutta ja jopa provosoitumista vastaanottoon sisältyy. Tarkastelen myös, miten Turusen teosten omaelämäkerrallisuuteen, aiheisiin ja muotoon on suhtauduttu. Kuljetan vastaanottoa mukana läpi tutkielman ja osoitan, miten Turusen käsittelemät aiheet näkyvät vastaanotossa. Hyödynnän tässä odotushorisontin käsitettä. Tulkitsen Turusen teoksia kirjallisina tekoina, jolla on yhteys kulttuurielämään ja laajemmin yhteiskunnalliseen keskusteluun. Teokset ottavat kantaa sekä eksplisiittisesti että implisiittisesti. Eksplisiittiset kannanotot ovat luonteeltaan suoria kommentteja kirjallisuusmaailman piirteistä ja epäkohdista. Implisiittisesti teokset ottavat kantaa esimerkiksi nostamalla esiin huomiota herättäviä aiheita, kuten itsensä häpäisyn ja väkivaltafantasiat, sekä leikittelemällä lajitraditiolla. Turusen romaanit hyödyntävät omaelämäkerrallista ainesta, mikä on pantu merkille vastaanotossa. Luen teoksia autofiktioina. Tämän lisäksi Rakkaudenhirviöllä on muodon osalta yhteyksiä kehitysromaanin ja taiteilijaromaanin lajeihin. Omaelämäkerrallinen tausta lisää teosten vaikuttavuutta. Samalla autofiktiivisyys hämää lukijaa sekoittamalla totta ja fiktiota. Lukijaa haastaa myös teosten tapa hyödyntää ironian, parodian ja satiirin keinoja.
  • Vainio, Mika (2019)
    Tutkielma käsittelee suomalaisuuden ja toiseuden kohtaamisia Saara Turusen teoksissa Tavallisuuden aave – kuvia kotimaasta (2016) sekä Kim, Lekki & Namwaan (2017). Tutkielmassa kysytään, miten suomalaisuus, etninen toiseus ja vieraus kohtaavat sekä onko toisen ja erilaisen mahdollista päästä osaksi teoksissa esiteltävää kotimaata ja tuntevatko vieraat olevansa siellä kotonaan. Teoreettisesti tutkielma on eri tieteiden välinen tarkastelu suomalaisuuden, kansallisen identiteetin sekä etnisen toiseuden suhteesta nyky-yhteiskuntassa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan teosten suhdetta kotiin ja paikkaan. Tutkimus soveltaa toiseuden teoriaa osana teatterintutkimusta. Tutkimuksella pyritään tarkastelemaan nykyteatterissa käsiteltäviä aiheita ja teemoja laajemmassa yhteiskunnallisessa keskustelussa. Tutkielma esittelee molempien esitysten tuottavan ristiriitaista kuvaa suomalaisuudesta. Esityksissä Suomi näyttäytyy kotimaana, jossa toiseudella on oma hintansa. Teokset viestivät, ettei toisilla ja vierailla ole mahdollisuuksia nousta hierarkkisesti samalle tasolle kantasuomalaisten kanssa. Erilaiset kulttuurit esittäytyvät uhkana suomalaisuudelle, mikä johtaa herkästi konflikteihin. Suomalaisuus ja toiseus kohtaavat esitysten sielunmaisemissa, raja-aitojen ja perunamaiden, kaupunkien ja maaseutujen välissä. Esityksissä luonnon rooli on keskeinen toiseuden ja suomalaisuuden kohtaamisissa. Tavallisuuden aave rakentaa lintusymboliikan kautta ristiriitaisen kuvan Suomesta kotipaikkana. Tutkielmassa kotimaan ihmiset näyttäytyvät samanvärisinä harmaina lintuina, joille värillä on merkitystä. Erilaiset ja vieraat ovat saaneet ympärilleen värikkäät sulat, joita on vaikea piilottaa vaaleiden sävyjen keskelle. Tutkielma tarkastelee Kim, Lekki & Namwaan -esityksen kautta käärmesymboliikkaa, jossa kahden kulttuurinen välinen kohtaaminen päättyy alkuhuumasta menetykseen. Tutkielma tuo esille, että luonnolla on vahva merkitys suomalaisten kansallisessa identiteetissä. Suomalaiset ovat osa luontoa ja luonto on osa suomalaisia. Tutkielmassa todetaan, että luonnon keskellä ihmisten tulisi kohdata toisensa tasavertaisina. Tutkielmassa Tavallisuuden aave esittelee ristiriitaisia ja värittömyydellä peiteltyjä kuvia Suomesta ja suomalaisuudesta. Tarkastelu osoittaa väreillä olevan keskeinen rooli esitysten tuottamassa kotimaassa. Värikäs ei pääse itseään ja taustaansa karkuun. Kim, Lekki & Namwaan ¬-esitys puolestaan asettaa toiseuden pääosaan ja pyrkii kohtaamaan suomalaisuuden uudessa valossa siinä epäonnistuen. Tutkielma osoittaa, että toiseuden hinnalla on seuraamuksensa.