Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Ukrainan sota"

Sort by: Order: Results:

  • Louhesto, Marjut (2024)
    Tässä tutkielmassa tarkastelen Ukrainan sodan valokuvia ja niiden luomia todistamispositioita The Guardianin kolmessa valokuvaesseessä (2022–2023). Analysoin sodan ensimmäisen vuoden valokuvia, niiden sisältöä, visuaalisia ja teknisiä erityispiirteitä, mahdollisia intertekstuaalisia viittauksia sekä yhteyttä laajempaan sodan kontekstiin. Näiden seikkojen perusteella tarkastelen myös sitä, millaisiin katsomisasemiin eli todistamispositioihin valokuvat ohjaavat katsojaa. Tässä tutkielmassa tarkoitan todistamisella pinnallista ja nopeaa kuvan näkemistä syvempää, osallistavampaa, vastuullisempaa ja tiedostavampaa tapaa katsoa valokuvia. Katsojasta tulee tällöin näkemiensä valokuvien välityksellä osallinen sodan tapahtumiin. Sodan tapahtumien todistaminen vaatii katsojaa tekemään jotakin näkemälleen kärsimykselle. Aineistoni 88 valokuvaa kuvaavat sotaa joko humanitaarisena kriisinä tai aseellisena konfliktina. Sodan humanitaarisesta kriisistä kertovat 50 valokuvaa, joiden teemana on kärsimys, pakeneminen ja sodan arki. Nämä valokuvat kutsuvat todistamaan erityisesti affektiivisesta ja humanitaarisesta todistamispositiosta käsin. Sotaa aseellisena konfliktina ilmentävät 38 valokuvaa, jotka teemoiltaan kuvaavat sodan osapuolia sekä sodan tuhoja. Aseellisen konfliktin valokuvat ohjaavat katsojaa todistamaan tapahtumia ennen kaikkea politisoidusta ja syyttävästä todistamispositiosta käsin. Hyödynnän todistamisen typologisoinnissa mediatutkija Maria Kyriakidoun (2015) tutkimusta, mutta laajennan ja täydennän hänen käsitteellistystään tutkielmaani paremmin sopivaksi. Analysoin näitä sotavalokuvien teemoja nostamalla tarkasteluni keskiöön kustakin teemasta muutamia valokuvia. Nämä yksittäiset valokuvat toimivat esimerkkeinä edustamastaan teemasta, ja niiden avulla pureudun sodan visuaalisiin esitystapoihin. Tarkoituksenani on osoittaa, miten The Guardian esittää yleisölleen Ukrainan sotaa. Sotavalokuviin sisältyy tyypillisesti vähintään implisiittisesti kärsimyksen kuvaaminen. Toisten ihmisten oikeaa kärsimystä sisältäviä valokuvia voi olla vaikea katsoa. Argumentoin, että katsojan vaikeista tunteista huolimatta tällaisia kärsimyksestä, väkivallasta ja materiaalisesta tuhosta kertovia valokuvia on kuitenkin katsottava. On tärkeää ymmärtää, millaisia konflikteja ympärillämme tapahtuu ja millaisilla tavoilla media pyrkii esittämään konflikteja ja kriisejä sekä samalla vaikuttamaan katsojaan. Sotavalokuvat esittävät katsojalleen vaatimuksen siitä, että katsojan on tehtävä jotakin todistamansa kärsimyksen helpottamiseksi.