Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "nyblivna svensklärare"

Sort by: Order: Results:

  • Aalto, Rosa (2024)
    I min avhandling undersöker jag nyblivna svensklärare och deras uppfattningar om sin egen språkfärdighet i svenska. Med begreppet nybliven svensklärare avses i kontexten av denna avhandling en finskspråkig ämneslärare i svenska som andra inhemska språk med högst fem års arbetserfarenhet. Syftet är att ta reda på hurdana uppfattningar nyblivna svensklärare har om sin egen språkfärdighet i början av deras svensklärarkarriär. Jag är även ute efter att kartlägga hurdana styrkor och utmaningar nyblivna svensklärare upplever i sin språkfärdighet. För min undersökning har jag intervjuat fem nyblivna svensklärare. Svensklärarna är alla kvinnor mellan 24 och 30 år från olika delar av Finland. Tre svensklärare undervisar svenska i grundskolan och två undervisar inom vuxenutbildningen. Mitt material består av fem individuella temaintervjuer med de deltagande svensklärarna. I analysen har jag utnyttjat fenomenografi, som utgår ifrån att granska variationen bland de uppfattningar svensklärarna har om sin egen språkfärdighet genom att bilda kvalitativt åtskilda kategorier som beskriver dessa uppfattningar. Utifrån analysen var det möjligt att identifiera fyra olika uppfattningar svensklärarna hade om sin språkfärdighet: stark och mångsidig, tillräcklig och vardaglig, osäker och kritisk samt välvillig och optimistisk. Alla svensklärare uppskattade att de egna kunskaperna i svenska var åtminstone tillräckliga för att klara sig i undervisningsarbetet. Svensklärarna identifierade sammanlagt tre styrkor i sin språkfärdighet: grammatik, muntlig produktion och användningen av svenska på olika färdighetsnivåer. Största delen uppfattade grammatiken som en språklig styrka, vilket visade sig ha en positiv inverkan på deras självförtroende och ökade känslan av den självupplevda yrkesskickligheten. Svensklärarna identifierade också fyra utmaningar i sin språkfärdighet: ett konsekvent uttal av svenska, användningen av svenska på lägre färdighetsnivåer, den skriftliga produktionen och att tala svenska utanför undervisningskontexten.