Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "nykyesitys"

Sort by: Order: Results:

  • Hakkarainen, Nelly (2023)
    Maisterintutkielmani käsittelee Helsingin Kaupunginteatterin Nykyesityksen näyttämö -hanketta (2022–2023) uudenlaisena tuotantomallina esittävien taiteiden vapaan kentän ja laitosteatterin välisessä yhteistyössä. Tapausesimerkki kytkeytyy laajempaan kulttuuripoliittiseen keskusteluun resurssien epätasa-arvoiseksi koetusta jakautumisesta Suomen esittävien taiteiden kentällä, missä rahoituksen kahtia jakautuneisuus jatkuvan taloudellisen epävarmuuden keskellä sinnittelevään vapaaseen kenttään ja vakaasti rahoitettuihin VOS-teattereihin on uudistuspaineessa. Lähtökohtana tuotantomallin analyysiin käytän Pierre Bourdieun teoriaa kulttuurin kentästä, joka jakautuu rajoitetun tuotannon ja massatuotannon kenttiin ja kattaa sekä materiaalisen että symbolisen kulttuurin tuotannon. Avainkäsitteitä ovat symbolinen pääoma ja taloudellinen pääoma. Tutkielma arvioi sekä Nykyesityksen näyttämön taiteellista että taloudellista puolta kysyen millaista pääomaa se tuottaa siihen osallistuneille taiteilijoille ja Helsingin Kaupunginteatterille. Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on koottu teemahaastattelumenetelmällä kerätyistä asiantuntijahaastatteluista. Haastateltavina oli neljä Nykyesityksen näyttämön eri rooleissa toiminutta henkilöä: koordinaattori, kuraattori ja kaksi taiteilijaa. Haastattelun aihepiirit muodostuivat teoriasta ja sen käsitteistä. Analyysissä keskeisiksi teemoiksi nousevat nykyesityksen suhde Helsingin Kaupunginteatterin muuhun ohjelmistoon, Nykyesityksen näyttämön tuotantorakenne, julkisuuden merkitys symbolisen pääoman muodostumisessa ja Nykyesityksen näyttämön tulevaisuuden näkymät. Helsingin Kaupunginteatteri on Nykyesityksen näyttämö -hankkeellaan lisännyt symbolista pääomaansa ulottaessaan ohjelmistoaan massatuotannon kentältä rajoitetun tuotannon puolelle. Tuotannot edustivat esitystraditioon kriittisesti suhtautuvia uusia avauksia. Yleisö koostui pääasiassa taiteen asiantuntijayleisöstä, mikä on tyypillistä rajoitetun tuotannon osa-alueelle. Nykyesityksen näyttämö on tuonut uudenlaisen ohjelmiston lisäksi teatteriin sen normaalista yleisöpohjasta poikkeavaa yleisöä ja nostanut teatterin arvostusta kentän toimijoiden silmissä. Näkyvyys ammattikentällä lisäsi myös valittujen taiteilijoiden symbolista pääomaa. Taiteellisesti Nykyesityksen näyttämö on osa käynnissä olevaa nykyesityksen asemien haltuunottoa esittävän taiteen kentällä. Vapaata kenttää tukisivat tuotantorakenteet, joihin hakea mukaan, ilman että kaikkea täytyy luoda itse. Hankkeessa Studio Pasila annettiin vapaan kentän työryhmien käyttöön kesäkuukausiksi. Tässä on laajasti hyödynnettävää potentiaalia muillekin teattereille. Tulevaisuudessa laitosteattereissa nähdään kenties enemmän yhteistuotantoja siten, että taiteellinen idea tulee vapaalta kentältä. Se monipuolistaisi ohjelmistoja ja auttaisi vapaan kentän toimijoita kehittämään työtään suuremmille työryhmille ja näyttämöille, kun osa resursseista olisi katettu teatterin rakenteiden puolesta.