Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ulkosuomalaisuus"

Sort by: Order: Results:

  • Reinikainen, Johanna (2018)
    Pro gradu -työni käsittelee suomi toisena kielenä -tutkimusalaa. Tarkastelen tutkielmassani sitä, miten ulkosuomalaiset lapset tunnistavat, tuntevat ja tuottavat eri tekstilajeja. Analysoin myös sitä, millaisiin vastauksiin tehtävänannot ohjaavat kirjoittajaa. Keskityn tarkastelemaan informanttien vastauksia juuri tietyn tyyppisten tehtävien kannalta eli sitä, miten he vastaavat tehtävänantoihin. Tutkielmani on aineistolähtöinen ja kvalitatiivinen. Käsittelen vastauksia diskurssikompetenssin, erityisesti tekstilajikompetenssin, kannalta. Toteutin tutkielmani Kesälukioseuran ulkosuomalaisille lapsille ja nuorille suunnattujen Internetissä toimineiden suomen kielen opetussivustojen kirjoitustehtävien tehtävänantoja ja niihin saatuja vastauksia analysoimalla. Vastaukset on kirjoitettu syksyn 2010 ja kevään 2011 välisenä aikana. Aineistoni sisältää 16 oppilaan vastaukset kirjoitustehtäviin, kaiken kaikkiaan 136 vastausta 19:ään eri tehtävänantoon. Informanttini olivat vastauksia kirjoittaessaan 9–13-vuotiaita. He asuivat seitsemässä eri maassa. Kolme informanteista asui Ruotsissa, neljä Sveitsissä, kaksi Portugalissa, kaksi Kiinassa, kaksi Englannissa, kaksi Norjassa ja yksi Ranskassa. Lähetin informanttien vanhemmille taustatieto- kyselyn, jossa kysyttiin muun muassa lasten suomen kielen käytöstä ja muista heidän käyttämistään kielistä. Kyselyyn vastasivat kymmenen lapsen vanhemmat. Aineistoni on suhteellisen pieni, joten tutkimustuloksia ei pidä yleistää. Tutkielmani viittaa kuitenkin siihen suuntaan, että globaalistuneen maailman ja Internetin myötä informantit jakavat yhteisen mediamaailman televisiosarjoineen ja elokuvineen. Myös suositut kirjat ja sarjakuvat ovat tuttuja lapsille ympäri maailman. Kaikki informanttini seuraavat suomalaista mediaa, mikä näkyy teksteissä yhteisen kulttuurin jakamisena. Tarkastelemani aineiston perusteella voi päätellä sen, että monilla ulkosuomalaisilla lapsilla on suomen kielen perustaidot, jotka mahdollistavat sujuvan kielenkäytön eri tilanteissa. Sekä oppilaan sisäiset mallit että tehtävänannot ohjaavat sitä, millaiseksi vastaukset muotoutuvat. Tutkimissani ulkosuomalaisten lasten kirjoittamissa teksteissä muodoltaan vakiintuneet ja kulttuurisesti tunnistettavat genret hallitaan. Tehtävänannot ja nähtävillä olevat mallit tukevat kirjoittajaa.