Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "young adult literature"

Sort by: Order: Results:

  • Laiho, Elina Anna Maria (2024)
    Genre conventions and associated tropes can be considered intrinsic to any form of genre fiction but are brought to attention especially in young adult speculative fiction (YA SF) since they participate in creating visible trends in contemporary book culture. Established, recognisable conventions invite subversions, and this is highlighted especially in the phenomenon of retelling narratives that draw inspiration from mythology, folklore, and history, using the established frameworks to address contemporary concerns. Such is the case for Xiran Jay Zhao's Iron Widow (2021) and Shelley Parker-Chan's She Who Became the Sun (2021). Both novels are a reimagination of the rise to power of two imperial Chinese rulers, Wu Zetian and Zhu Yuanzhang, respectively. Through the analysis of three prominent themes of YA and SF – the character of the hero, femininity/masculinity, and romance – this thesis shows how both novels deliberately subvert their genre conventions while echoing warrior epics in the form of heroic SF. Current scholarship agrees that SF, and other literary genres for that matter, are not stagnant categories, and often occupy liminal spaces that can be seen as amalgamations of distinguishable characteristics of several genres. The awareness of this intertextuality is at the core of reimagining narratives as well. Gender, especially the potential dissonance between social and individually embodied expressions of gender identities, emerges a prominent factor in the novels’ exploration of these themes, which prompts queer and feminist readings. Drawing queer theory and on scholarship surrounding Judith Butler’s conceptualisations of the performativity of gender this thesis looks at the way gender is discussed in the novels as both a social construct and as a means of self-actualisation.
  • Tamminen, Ida (2017)
    Pro gradussani tarkastelen naishahmoja John Greenin kirjoissa Looking for Alaska, An Abundance of Katherines, Paper Towns ja The Fault in Our Stars. Tutkielmani tavoitteena on selvittää miten naishahmoja kuvataan Greenin kirjoissa ja miten se eroaa mieshahmojen kuvauksesta. Lisäksi pohdin mediarepresentaation tärkeyttä etenkin nuorille suunnatussa kirjallisuudessa sekä sitä, ovatko Greenin naishahmot autenttisen tuntuisia. Teoriataustana käytän teoksia hahmojentutkimuksen, feministisen kirjallisuusteorian, kerronnantutkimuksen ja stereotyyppientutkimuksen alueilta. Tutkimusmenetelmänäni on tekstin huolellinen lukeminen, eng. ’close reading’, teoria-aineistooni nojautuen. Aineistonani käytän Greenin kirjojen lisäksi hänen omia mielipiteitään, kommenttejaan ja vastauksiaan, joita hän on esittänyt lukuisissa blogeissaan. Pro graduni keskeisimpiä tuloksia on se, että naishahmot on esitetty eri tavalla kuin mieshahmot, etenkin kun kyseessä ovat muut kuin nimettömät sivuhenkilöt. Naishahmoihin liitetään enemmän fyysiseen viehättävyyteen liittyviä piirteitä ja heidät on kuvattu vähemmän persoonallisiksi kuin miespuoliset henkilöhahmot. Vaikka hahmonkehitystä tapahtuu, se on usein sidoksissa miespuoliseen päähenkilöön. Naispuoliset henkilöhahmot ovat myös miespäähenkilön epäluotettavan kerronnan varassa, The Fault in Our Stars pois lukien. Totean Greenin kirjojen olevan kohdistettu pääosin teini-ikäisille tytöille. Koska representaatio vaikuttaa sekä kuvaan omasta itsestä että toisista, on tärkeää että se olisi monipuolista. Greenin kirjoissa naishahmojen representaatio on melko yksipuolista, mikä vähentää autenttisuutta. Naishahmojen autenttisuutta edustaa parhaiten The Fault in Our Stars, koska siinä on naispäähenkilö, jonka kerrontatyyli on melko realistinen. Autenttisuutta luodaan myös henkilöhahmojen omilla stereotypioilla, maailmankuvilla, huumorilla ja luonteenpiirteillä, sekä kerronnan keinoin. Green ilmaisee monissa kommenteissa olevansa tietoinen kirjojensa puutteista etenkin vähemmistöjen edustamisen suhteen sekä naishahmojen roolien suhteen, ja tämä tiedostaminen näkyy verratessa The Fault in Our Starsin naiskertojaa muiden kirjojen mieskertojiin. Green tekee naishahmojen yksinkertaistetun kuvittelun ja romantisoinnin ongelmallisuutta selväksi myös kirjoissa, joissa se on esillä toistuvana teemana, etenkin Paper Townsissa.
  • Vikstedt, Veera (2024)
    This thesis studies how illness is portrayed in two novels, The Fault in Our Stars by John Green (2012) and Conversations with Friends by Sally Rooney (2017). The Fault in Our Stars focuses on two cancer patients who get to experience incredible things and fall in love before one of them dies. Conversations with Friends focuses on complicated relationships and at the same time shows how the main character struggles with endometriosis. By showing the realism in Conversations with Friends and the romantization and sentimentality in The Fault in Our Stars this thesis argues that the novels bring out very different ethical considerations. The thesis builds on narrative ethical approaches and makes use of the work of scholars in narrative ethics such as Wayne C. Booth, James Phelan, and Howard Sklar. In the light of the theories of narrative ethics, the thesis analyses the lessons that the books can teach, how the characters and their illnesses are portrayed and what are the reader’s and writer’s responsibilities. The analysis brings up the various ethical questions: for example, is it ethical to romanticize cancer or to present endometriosis so that it can be interpreted to be a punishment for immoral actions. Both novels are shown to have their strengths and weaknesses when it comes to teaching readers lessons. When comparing the two novels, it can be seen that The Fault in Our Stars, which uses cancer as a vehicle to create a love story, is ethically more questionable that Conversations with Friends in which endometriosis is only one part of the main characters life. As ethics of representation is interested in how different groups of people are represented in novels, it is also important to look at how people with illnesses are portrayed in young adult and new adult literature.