Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Onko matematiikka poikien aine? : Tasavertaisuus peruskoulun matematiikan opetuksessa

Show full item record

Title: Onko matematiikka poikien aine? : Tasavertaisuus peruskoulun matematiikan opetuksessa
Author(s): Pakarinen, Piia
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Mathematics and Statistics
Discipline: Teaching of Mathematics
Language: Finnish
Acceptance year: 2013
Abstract:
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miksi matematiikkaa pidetään poikien aineena sekä pohtia keinoja, joiden avulla tyttöjä voisi rohkaista luottamaan omaan osaamiseensa. Tyttöjen ja poikien matematiikan osaamisessa ei peruskoulussa ole juurikaan eroa, mutta poikien asenteet matematiikkaa kohtaan ovat myönteisemmät kuin tyttöjen. Pojat luottavat enemmän omaan osaamiseensa ja ovat rohkeampia soveltamaan tietojaan. Tutkimuksessa kartoitetaan yhdeksäsluokkalaisten matematiikan opiskeluun liittyviä käsityksiä ja etsitään poikien ja tyttöjen välisiä eroja. Tutkimukseen osallistui 32 hämeenlinnalaisen yläkoulun oppilasta, joista 19 oli poikia ja 13 tyttöjä. Tutkimus toteutettiin matematiikan tunnin aikana toukokuussa 2013. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kysymyksenasettelulla pyrittiin siihen, että vastaukset olisivat yksiselitteisiä ja että niihin olisi helppo vastata kirjallisesti. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tutkimuksessa suurin osa oppilaista arvioi, että tytöt ja pojat osaavat matematiikkaa yhtä hyvin. Pojat vastasivat pitävänsä matematiikasta huomattavasti useammin kuin tytöt ja tyttöjen oman matematiikan osaamisen vähättely ja vähäisempi luottamus omiin matemaattisiin taitoihin tuli esille useissa vastauksissa. Onnistumisen kokemukset ovat merkityksellisiä matematiikan opiskelussa ja niiden avulla voidaan parantaa motivaatiota sekä saada parempia tuloksia. Onnistumista koetaan esimerkiksi hyvän koenumeron myötä ja silloin, kun osataan neuvoa kaveria jonkin tehtävän ratkaisemisessa tai kaveri auttaa vaikean tehtävän kanssa.


Files in this item

Files Size Format View
GraduPakarinen.pdf 857.1Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record