Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Onko matematiikka poikien aine? : Tasavertaisuus peruskoulun matematiikan opetuksessa

Show simple item record

dc.date.accessioned 2013-10-07T05:20:59Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:22:28Z
dc.date.available 2013-10-07T05:20:59Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:22:28Z
dc.date.issued 2013-10-07T05:20:59Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/3158 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/3158
dc.title Onko matematiikka poikien aine? : Tasavertaisuus peruskoulun matematiikan opetuksessa fi
ethesis.discipline Teaching of Mathematics en
ethesis.discipline Matematiikan opettajan koulutus fi
ethesis.discipline Utbildning av matematiklärare sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/C3b2c51e-946b-441e-829f-14e18bcff245
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/61364eb4-647a-40e2-8539-11c5c0af8dc2
ethesis.department Institutionen för matematik och statistik sv
ethesis.department Department of Mathematics and Statistics en
ethesis.department Matematiikan ja tilastotieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Pakarinen, Piia
dct.issued 2013
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miksi matematiikkaa pidetään poikien aineena sekä pohtia keinoja, joiden avulla tyttöjä voisi rohkaista luottamaan omaan osaamiseensa. Tyttöjen ja poikien matematiikan osaamisessa ei peruskoulussa ole juurikaan eroa, mutta poikien asenteet matematiikkaa kohtaan ovat myönteisemmät kuin tyttöjen. Pojat luottavat enemmän omaan osaamiseensa ja ovat rohkeampia soveltamaan tietojaan. Tutkimuksessa kartoitetaan yhdeksäsluokkalaisten matematiikan opiskeluun liittyviä käsityksiä ja etsitään poikien ja tyttöjen välisiä eroja. Tutkimukseen osallistui 32 hämeenlinnalaisen yläkoulun oppilasta, joista 19 oli poikia ja 13 tyttöjä. Tutkimus toteutettiin matematiikan tunnin aikana toukokuussa 2013. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kysymyksenasettelulla pyrittiin siihen, että vastaukset olisivat yksiselitteisiä ja että niihin olisi helppo vastata kirjallisesti. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tutkimuksessa suurin osa oppilaista arvioi, että tytöt ja pojat osaavat matematiikkaa yhtä hyvin. Pojat vastasivat pitävänsä matematiikasta huomattavasti useammin kuin tytöt ja tyttöjen oman matematiikan osaamisen vähättely ja vähäisempi luottamus omiin matemaattisiin taitoihin tuli esille useissa vastauksissa. Onnistumisen kokemukset ovat merkityksellisiä matematiikan opiskelussa ja niiden avulla voidaan parantaa motivaatiota sekä saada parempia tuloksia. Onnistumista koetaan esimerkiksi hyvän koenumeron myötä ja silloin, kun osataan neuvoa kaveria jonkin tehtävän ratkaisemisessa tai kaveri auttaa vaikean tehtävän kanssa. fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112252042
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
GraduPakarinen.pdf 857.1Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record