Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Integraalin ja pinta-alan opetus tehtävien keinoin

Show simple item record

dc.date.accessioned 2013-12-03T06:07:50Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:22:28Z
dc.date.available 2013-12-03T06:07:50Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:22:28Z
dc.date.issued 2013-12-03T06:07:50Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/3328 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/3328
dc.title Integraalin ja pinta-alan opetus tehtävien keinoin fi
ethesis.discipline Teaching of Mathematics en
ethesis.discipline Matematiikan opettajan koulutus fi
ethesis.discipline Utbildning av matematiklärare sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/C3b2c51e-946b-441e-829f-14e18bcff245
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/61364eb4-647a-40e2-8539-11c5c0af8dc2
ethesis.department Institutionen för matematik och statistik sv
ethesis.department Department of Mathematics and Statistics en
ethesis.department Matematiikan ja tilastotieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Niemi, Sami
dct.issued 2013
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Tämä pro gradu -tutkielma pyrkii tuomaan uusia ajatuksia matematiikan opetuksen ja opiskelun tueksi. Matemaattinen sisältö on suunniteltu lukion oppimäärää silmällä pitäen. Tutkielma käsittelee integraalikurssin opetusta ja lähestymistavaksi on valittu tehtävien kautta oppiminen. Tutkielmassa pyritään avaamaan lukiossa käsiteltävän integraalilaskennan teoriaa tehtävien keinoin. Tavoitteena on se, että opiskelijat oppisivat matematiikkaa ja sen teoriaa itsenäisesti laskemalla. Tutkielmassa on mukana avoimia ja suljettuja tehtäviä, jotka pyrkivät lisäämään käsitteellistä osaamista ja kokoamaan aihekokonaisuuksia yhteen. Tutkielmassa esitellään ensin avoimet ongelma-tehtävät ja paneudutaan niiden merkitykseen opetuksen näkökulmasta, jonka jälkeen siirrytään lukion integraalikurssin matemaattiseen sisältöön ja tehtävien pariin. Avoin tehtävä on matemaattinen tehtävätyyppi, jossa joko alku tai loppu on avoin tai molemmat ovat avoimia (Pehkonen, 2005). Ongelmatehtävä puolestaan on tehtävä, joka on sopivan haastava ratkaisijalleen. Matemaattisen ajattelun ja luovuuden kehittämisen menetelmänä tarjotaan usein ongelmaratkaisua (mm. Mason, Burton & Stacey 1982; Schoenfeld 1985; Stanic & Kilpatrick 1988). Avoimet tehtävät soveltuvat mainiosti haastamaan oppilaan ajattelua. Ne ajavat oppilaan tekemään itsenäisiä ja opetuksen näkökulmasta parhaimmillaan matemaattisia johtopäätöksiä koskien opiskeltavaa aihetta tai siihen liittyvää teoriaa. Opetuksen painopisteen muuttaminen opettajakeskeisestä luennoimisesta oppilaskeskeiseksi tuo mukanaan haasteita. Esimerkiksi voidaan epäröidä, opitaanko laskemalla myös matematiikan teoriaa itsenäisesti tai ryhmissä opiskelemalla. Tutkielma pyrkii vastaamaan teorian oppimisen haasteeseen tehtävien keinoin, jotka tutkielmassa on varta vasten luotu teorian oppimista varten. Tehtävät on pyritty rakentamaan niin, että ne olisivat sopivan haastavia ja sisältäisivät syvyyttä. Aihealueittain on pyritty luomaan hieman helpompia ja haastavampia tehtäviä. Tehtävät johdattelevat teorian äärelle tai syventävät jo olemassa olevien käsitteiden ymmärrystä. Oppilaita haastetaan piirtämään kuvia, esittämään ideoitaan, perustelemaan sanallisesti havaintojaan ja laskemaan. Avoimen tehtävän arvioiminen numeerisesti on haastavaa. Perinteinen suljettu tehtävä arvioidaan prosessin kautta. Tästä lähdettiin ja tänne päädyttiin; yksi lähtö ja yksi maali. Avoin tehtävä on monihaarainen ja sen arvioimisessa pitää mennä jossain mielessä kokonaisuuksien arvioimiseen. fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112252393
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
Gradu.pdf 1.205Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record