Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Asiakas ja muuttuvat vaatimukset : Asiakkaan ja asiakassuhteen merkitys ohjelmistokehitykselle ja sen käytännöille

Show full item record

Title: Asiakas ja muuttuvat vaatimukset : Asiakkaan ja asiakassuhteen merkitys ohjelmistokehitykselle ja sen käytännöille
Author(s): Nikunlassi, Arvi
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Science, Department of Computer Science
Discipline: Computer science
Language: Finnish
Acceptance year: 2013
Abstract:
Internetin ja tietotekniikan yleistymisen vuoksi ohjelmistokehitys painottuu yhä enemmän yhteistyöhön ja interaktioon. Suunnitelmakeskeisyydestä ollaan siirrytty kohti ketterämpiä menetelmiä, joissa muutoksen ja kommunikaation tärkeys on tiedostettu. Asiakas ja asiakassuhde on erittäin merkittävä komponentti ohjelmistoprojektin onnistumisessa. Nykyaikaisissa ketterissä ohjelmistokehitystiimeissä asiakkaan edustaja on tiiviisti yhteydessä kehittäjiin palaverien tai muun läsnäolon kautta. Asiakkaan tiivis yhteys kehitykseen on keino tehostaa kehitystä ja saada tyydyttävämpiä tuotteita. Vähemmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt toteutetun asiakassuhteen vaikutus kaikille projektin osapuolille. Tässä tutkielmassa tarkastellaan ohjelmistokehitystä asiakkaan ja asiakassuhteen näkökulmasta. Aluksi analysoidaan ohjelmistokehityksen peruspiirteitä ja esitellään yleisimpiä ketteriä menetelmiä. Tämän jälkeen esitellään erilaisia tutkimuksia asiakassuhteesta ja analysoidaan niiden tuloksia. Lopuksi luodaan yhteenveto havaituista ongelmista ja esitetään niihin ratkaisuehdotuksia.


Files in this item

Files Size Format View
Pro gradu.pdf 287.5Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record