dc.date.accessioned |
2013-12-11T07:13:51Z |
und |
dc.date.accessioned |
2017-10-24T12:24:41Z |
|
dc.date.available |
2013-12-11T07:13:51Z |
und |
dc.date.available |
2017-10-24T12:24:41Z |
|
dc.date.issued |
2013-12-11T07:13:51Z |
|
dc.identifier.uri |
http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/3357 |
und |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138.1/3357 |
|
dc.title |
Asiakas ja muuttuvat vaatimukset : Asiakkaan ja asiakassuhteen merkitys ohjelmistokehitykselle ja sen käytännöille |
fi |
ethesis.discipline |
Computer science |
en |
ethesis.discipline |
Tietojenkäsittelytiede |
fi |
ethesis.discipline |
Datavetenskap |
sv |
ethesis.discipline.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/1dcabbeb-f422-4eec-aaff-bb11d7501348 |
|
ethesis.department.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/225405e8-3362-4197-a7fd-6e7b79e52d14 |
|
ethesis.department |
Institutionen för datavetenskap |
sv |
ethesis.department |
Department of Computer Science |
en |
ethesis.department |
Tietojenkäsittelytieteen laitos |
fi |
ethesis.faculty |
Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten |
sv |
ethesis.faculty |
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta |
fi |
ethesis.faculty |
Faculty of Science |
en |
ethesis.faculty.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca |
|
ethesis.university.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97 |
|
ethesis.university |
Helsingfors universitet |
sv |
ethesis.university |
University of Helsinki |
en |
ethesis.university |
Helsingin yliopisto |
fi |
dct.creator |
Nikunlassi, Arvi |
|
dct.issued |
2013 |
|
dct.language.ISO639-2 |
fin |
|
dct.abstract |
Internetin ja tietotekniikan yleistymisen vuoksi ohjelmistokehitys painottuu yhä enemmän yhteistyöhön ja interaktioon. Suunnitelmakeskeisyydestä ollaan siirrytty kohti ketterämpiä menetelmiä, joissa muutoksen ja kommunikaation tärkeys on tiedostettu.
Asiakas ja asiakassuhde on erittäin merkittävä komponentti ohjelmistoprojektin onnistumisessa. Nykyaikaisissa ketterissä ohjelmistokehitystiimeissä asiakkaan edustaja on tiiviisti yhteydessä kehittäjiin palaverien tai muun läsnäolon kautta. Asiakkaan tiivis yhteys kehitykseen on keino tehostaa kehitystä ja saada tyydyttävämpiä tuotteita. Vähemmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt toteutetun asiakassuhteen vaikutus kaikille projektin osapuolille.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan ohjelmistokehitystä asiakkaan ja asiakassuhteen näkökulmasta. Aluksi analysoidaan ohjelmistokehityksen peruspiirteitä ja esitellään yleisimpiä ketteriä menetelmiä. Tämän jälkeen esitellään erilaisia tutkimuksia asiakassuhteesta ja analysoidaan niiden tuloksia. Lopuksi luodaan yhteenveto havaituista ongelmista ja esitetään niihin ratkaisuehdotuksia. |
fi |
dct.language |
fi |
|
ethesis.language.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin |
|
ethesis.language |
Finnish |
en |
ethesis.language |
suomi |
fi |
ethesis.language |
finska |
sv |
ethesis.thesistype |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
ethesis.thesistype |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
ethesis.thesistype |
master's thesis |
en |
ethesis.thesistype.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis |
|
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi-fe2017112252291 |
|
dc.type.dcmitype |
Text |
|