Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Asiakas ja muuttuvat vaatimukset : Asiakkaan ja asiakassuhteen merkitys ohjelmistokehitykselle ja sen käytännöille

Show simple item record

dc.date.accessioned 2013-12-11T07:13:51Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:24:41Z
dc.date.available 2013-12-11T07:13:51Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:24:41Z
dc.date.issued 2013-12-11T07:13:51Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/3357 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/3357
dc.title Asiakas ja muuttuvat vaatimukset : Asiakkaan ja asiakassuhteen merkitys ohjelmistokehitykselle ja sen käytännöille fi
ethesis.discipline Computer science en
ethesis.discipline Tietojenkäsittelytiede fi
ethesis.discipline Datavetenskap sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/1dcabbeb-f422-4eec-aaff-bb11d7501348
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/225405e8-3362-4197-a7fd-6e7b79e52d14
ethesis.department Institutionen för datavetenskap sv
ethesis.department Department of Computer Science en
ethesis.department Tietojenkäsittelytieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Nikunlassi, Arvi
dct.issued 2013
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Internetin ja tietotekniikan yleistymisen vuoksi ohjelmistokehitys painottuu yhä enemmän yhteistyöhön ja interaktioon. Suunnitelmakeskeisyydestä ollaan siirrytty kohti ketterämpiä menetelmiä, joissa muutoksen ja kommunikaation tärkeys on tiedostettu. Asiakas ja asiakassuhde on erittäin merkittävä komponentti ohjelmistoprojektin onnistumisessa. Nykyaikaisissa ketterissä ohjelmistokehitystiimeissä asiakkaan edustaja on tiiviisti yhteydessä kehittäjiin palaverien tai muun läsnäolon kautta. Asiakkaan tiivis yhteys kehitykseen on keino tehostaa kehitystä ja saada tyydyttävämpiä tuotteita. Vähemmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt toteutetun asiakassuhteen vaikutus kaikille projektin osapuolille. Tässä tutkielmassa tarkastellaan ohjelmistokehitystä asiakkaan ja asiakassuhteen näkökulmasta. Aluksi analysoidaan ohjelmistokehityksen peruspiirteitä ja esitellään yleisimpiä ketteriä menetelmiä. Tämän jälkeen esitellään erilaisia tutkimuksia asiakassuhteesta ja analysoidaan niiden tuloksia. Lopuksi luodaan yhteenveto havaituista ongelmista ja esitetään niihin ratkaisuehdotuksia. fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112252291
dc.type.dcmitype Text

Files in this item

Files Size Format View
Pro gradu.pdf 287.5Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record