Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Funktionaaliset kielet tietokonepelien ohjelmointikielinä

Show simple item record

dc.date.accessioned 2014-06-03T12:20:30Z und
dc.date.accessioned 2017-10-24T12:23:50Z
dc.date.available 2014-06-03T12:20:30Z und
dc.date.available 2017-10-24T12:23:50Z
dc.date.issued 2014-06-03T12:20:30Z
dc.identifier.uri http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/3764 und
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138.1/3764
dc.title Funktionaaliset kielet tietokonepelien ohjelmointikielinä fi
ethesis.discipline Computer science en
ethesis.discipline Tietojenkäsittelytiede fi
ethesis.discipline Datavetenskap sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/1dcabbeb-f422-4eec-aaff-bb11d7501348
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/225405e8-3362-4197-a7fd-6e7b79e52d14
ethesis.department Institutionen för datavetenskap sv
ethesis.department Department of Computer Science en
ethesis.department Tietojenkäsittelytieteen laitos fi
ethesis.faculty Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Science en
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Pitkänen, Kaarlo
dct.issued 2014
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Tietokonepelit on jo pitkään luotu käyttäen lähes yksinomaan imperatiivisia ohjelmointikieliä, kuten C++- ja C#-kieltä. Toisaalta tiedetään, että funktionaalisessa ohjelmoinnissa esimerkiksi rinnakkaisuuden hallinta sekä ohjelmien testaus on usein helpompaa kuin imperatiivisessa ohjelmoinnissa. Tämä on yksi syy, miksi funktionaalisen ohjelmoinnin soveltaminen peliohjelmointiin on herättänyt mielenkiintoa. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan funktionaalisen ohjelmoinnin soveltamista peliohjelmointiin. Sen jälkeen, kun on selostettu tutkielmassa käytettäviä ohjelmointitekniikoita, esitellään kaksi funktionaalista ohjelmointia hyväksi käyttävää ohjelmointikieltä Yampa ja Casanova. Näillä ohjelmointikielillä toteutetaan esimerkkipelit, joita verrataan imperatiivisella ohjelmointikielellä toteutettuun esimerkkipeliin. Vertailusta voidaan huomata, että funktionaalisia ohjelmointitekniikoita hyväksi käyttävät esimerkkipelit ovat sekä pelaajan että ohjelmoijan näkökulmasta laadullisesti vertailukelpoisia perinteisellä imperatiivisella ohjelmointikielellä toteutetun peliratkaisun kanssa. fi
dct.subject Yampa
dct.subject Casanova
dct.subject FRP
dct.subject Haskell
dct.subject F#
dct.subject C#
dct.subject MonoGame
dct.subject funktionaalinen ohjelmointi fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2017112251079
dc.type.dcmitype Text
dct.subject.ysa peliohjelmointi fi

Files in this item

Files Size Format View
kaarlo_pitkanen.pdf 755.4Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record