Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "vuorovaikutus"

Sort by: Order: Results:

  • Lahtinen, Johanna (2019)
    Tavoitteet. Mobiililaitteiden käyttö on lisääntynyt yhteiskunnassamme huomattavasti 2000 -luvulla. Erityisesti pienten lasten vanhempien laitteiden käyttö on herättänyt huolta asiantuntijoissa, mutta sen vaikutuksia lapsen kehitykseen ei ole juurikaan tutkittu. Varhaislapsuuden sosiaalisilla kokemuksilla on suuri merkitys lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle. Kiintymyssuhteen muodostuminen sekä sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen omaksuminen alkavat varhaisen vuorovaikutuksen tilanteissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa puheterapeuttien näkemyksiä pienten lasten vanhempien mobiililaitteiden käyttötottumuksista sekä niiden mahdollisista vaikutuksista lasten kielen ja vuorovaikutustaitojen kehitykseen. Tutkimuksessa kiinnitetään huomiota etenkin lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen koettuun määrään ja laatuun sekä yhteiskunnallisiin tekijöihin. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena. Haastateltavina oli kahdeksan puheterapeuttia Etelä-Suomen alueelta. Aineistonkeruussa käytettiin teemahaastattelua ja ne suoritettiin yksilöhaastatteluin. Äänitetyt haastattelut litteroitiin tekstimuotoon, ja aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. Haastateltavat olivat huolissaan siitä, että vanhempien läsnäolo lasten kanssa vaikuttaa vähentyneen. Lasten käytösoireiden, tarkkaamattomuuden ja vuorovaikutuksen haasteiden koettiin lisääntyneen, ja sen katsottiin liittyvän osaltaan vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen ja vanhemman läsnäolon vähenemiseen. Lisääntyneen laitteiden käytön ajateltiin olevan todennäköisesti yksi tekijä, joka vaikuttaa tähän. Vanhempien kyky rajoittaa sekä omaansa että lasten laitteiden käyttöä ja siihen liittyvät asenteet koettiin osin pulmallisiksi. Vanhemman läsnäolo, lukeminen ja keskusteleminen lapsen kanssa on erityisen tärkeää lapsen suotuisalle kehitykselle. Vanhempien runsas mobiililaitteiden käyttö saattaa puheterapeuttien mielestä vaikuttaa laajasti lapsen kielen ja vuorovaikutustaitojen kehitykseen, ja sitä olisi hyvä käsitellä entistä avoimemmin heidän kanssaan.
  • Roschier, Nina (2017)
    Tutkimuksen tarkoitus: tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, sekä hammaslääkärin että potilaan kannaltaa, mikä vaikutus on potilaiden Internet-tiedonhaulla potilaan ja hammaslääkärin väliseen tiedonkulkuun ja suhteeseen. Materiaalit ja menetelmät: Hammaslääkärien kyselytutkimus toteutettiin lähettämälle 300 hammaslääkärille sähköpostitse sähköinen kyselylomake. Potilaiden kyselytutkimus toteutettiin viemällä 70 tulostettua kyselykaavakkeita kolmelle yksityiselle hammaslääkäriasemalle Suurhelsingin alueella. Vastausaikaa kummallekin kyselytutkimukselle annettiin noin 2 kuukautta. Kaikista osa-alueista saatava tieto käsiteltiin Excel-ohjelmistolla. Tulokset ja johtopäätökset: Potilasvastauksista tutkimuksessa käytettiin kaikki 65 kappaletta. Hammaslääkärien kyselytutkimuksessa vastausprosentti oli 29,7%. Johtopäätöksenä voidaan todeta että Internetin asema ja siihen suhtautuminen seuraa pitkälti tutkimustuloksia muissa länsimaissa. Vaikka potilaat hyödyntävät Internetiä tiedonlähteenä hammasongelmissaan, he kokevat toisaalta saavansa riittävästi luotettavaa tietoa hammaslääkäriltään. Internet ei siis ole korvaamassa hammaslääkärin asiantuntemusta, eikä siten ole uhkaamassa potilaan ja lääkärin välistä suhdetta. Ongelmaksi todettiin luotettavan tiedon löytäminen Internetistä. Hammaslääkärit, jotka kokivat potilaan Internet-tiedonhaut rasitteeksi, eivät luottaneet potilaan kykyyn löytää luotettavaa tietoa Internetistä. Toisaalta, hammaslääkärit ilmoittivat että he eivät tiedä mitä sivustoja heidän tulisi suositella potilailleen. Johtopäätöksenä voidaan siis todeta että hammaslääkäreiden valmiutta ohjata potilasta sopivien Internet-sivustojen äärelle tulisi parantaa.
  • Vornanen, Taru (2019)
    Kehitysvammaiset ihmiset ovat pitkään olleet avoimien työmarkkinoiden ulkopuolella. Koulutuksen ja kehittyneemmän palvelujärjestelmän ansiosta kehitysvammaisilla ihmisillä on nykyisin mahdollisuus sijoittua tuetusti myös avoimille työmarkkinoille palkkatyön piiriin. Tuetun työllistymisen historia on melko lyhyt. Malli luotiin Suomessa noin 20 vuotta sitten, ja edelleen vain murto-osa työikäisistä kehitysvammaisista ihmisistä on sen piirissä. Tuetusti palkkatyössä työskentelee arviolta 500 kehitysvammaista ihmistä, painottuen nuoriin ja lievemmin kehitysvammaisiin ihmisiin. Jokaisessa työssä tarvitaan vuorovaikutustaitoja. Tiedetään myös, että kehitysvammaisilla ihmisillä saattaa olla kielellisissä ja vuorovaikutuksen taidoissa vaikeuksia vielä aikuisuudessa. Palkkatyössä on myös jonkin verran sellaisia aikuisia, joilla on kehitysvamman lisäksi vielä erillinen kielellinen häiriö. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin minkälaisia viestintätaitoja kehitysvammaiset ihmiset tarvitsevat palkka- tai avotyössä, miten he pärjäävät työssään yksilöllisillä taidoillaan ja minkälaisia keinoja vuorovaikutuksen sujuvoittamiseen työpaikoilla on käytössä. Tutkimus toteutettiin yhteensä kymmenen henkilön teemahaastatteluna. Haastateltavista puolet oli kehitysvammaisia palkka- tai avotyössä olevia ihmisiä ja puolet heidän lähiesimiehiään. Tutkimuksen toteutuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota eettisiin ohjeisiin sekä sensitiiviseen haastattelutapaan, haastateltavaryhmän haavoittuvuuden vuoksi. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena oli, ettei kehitysvammaisilta työntekijöiltä odoteta kovinkaan kompleksisia kielellisiä- ja vuorovaikutuksen taitoja. Keskeistä oli, että kielen ymmärtäminen oli sillä tasolla, että työtehtävät sujuivat. Kaikkien työntekijöiden työnkuva oli mukautettu siten, että he pärjäsivät työssään kielellisillä taidoillaan. Suurin osa haastateltavista kertoi vuorovaikutuksen työssä olevan sujuvaa ja ongelmatilanteita esiintyvän vain harvoin. Vaikka odotukset kielellisistä taidosta eivät olleet suuria, kaikilla työpaikoilla oli käytössä vuorovaikutusta tukevia keinoja. Kehitysvammaiset ihmiset tarvitsevat työssään monenlaisia vuorovaikutustaitoja. Nämä taitojen käyttö sujuu pääasiassa hyvin, kun työnkuva on yksilölle räätälöity ja tukea on riittävästi. Puheterapeuttisesta tiedosta voisi olla hyötyä työllistymisen ja sujuvan työpaikkaviestinnän tukemisessa.
  • Heikkonen, Milla (2019)
    Objectives. Reciprocal interaction between a parent and a child can face many challenges due to preterm birth. Not only is the preterm infant developmentally immature for social interaction, but also the parent may find it challenging to interact with the preterm child. Even though the preterm child would greatly benefit from parents’ support, it can be difficult for an anxious parent to support a child adequately, further harming the development of the preterm child. The aim of the current study was to examine how maternal anxiety after preterm birth affects later interaction between parents and the preterm child and the development of the preterm child at 2–3 years of age. Also, the associations between interaction and screen time and child’s development were examined. Methods. Participants of the study were 27 preterm children who were born at 30,20 (±2,27) weeks of gestation. Mothers assessed their anxiety after the preterm birth with a STAI -self valuation questionnaire at the time of the gestational age of 35 and 40 weeks. Later at the 2–3 year follow-up mothers, fathers or both parents estimated interaction with a questionnaire that examined the amounts of language and music actions at home and child’s screen time. Also, child’s development was assessed with Bayley-III. The associations were examined with Pearson correlation and Spearman order correlation coefficients. Results and conclusions. The results show that maternal anxiety after preterm birth is acutely very common and half of the mothers were moderately anxious. When anxiety seemed more chronic instead of short-lived, maternal anxiety after preterm birth was associated with less interaction at 2-3 years of age. In homes of less anxious mothers, parents and children’s siblings played more music and premature children spent more time watching television or otherwise spending time with smart devices than in the homes of more anxious mothers. In this study, the higher amount of child’s screen time was associated with poorer socio-emotional development. Screen time’s effect on socio-emotional development can be even more harmful with prematurely born children since they often suffer from developmental deficits and challenges in reciprocal interaction. Even though it seems that less anxious mothers mean well and want to offer more stimuli for their preterm children, they may not help the child by offering him or her more screen time. The results add to previous knowledge about screen time’s associations with poorer socio-emotional development for the first time with preterm children.
  • Pesonen, Riina (2020)
    Aims. The aim of my study was to find out how much children, ages one to three, use functionally different kinds of pointing gestures, and whether their usage has a connection to children’s productive language development. I also surveyed in what kind of situations children use pointing gestures, and what kind of features are associated with their usage. Earlier studies have shown that the use of pointing gestures is at its largest at the age of 1,5 years, and that both the initiative pointing features and the declarative pointing features have a connection to the language acquisition of a child. The increase in number of pointing gestures precedes the growth of the productive vocabulary. It has been estimated that the combinations of pointing gesture and single word production in children predicts the skill to combine individual words into longer expressions. children begin to use combinations of pointing gestures and words about four months before they begin to combine individual words into longer expressions. It’s been noticed in earlier studies that different type of pointing gestures has different type of features, for example there is usually sound or word production with declarative pointing but imperative pointing often occur without word production. Methods. The source material of this longitudinal study consisted of a video material of five (n=5) children. For every child’s part, a 30-minute long video of a spontaneous playing or eating situation was analyzed at five different age points (1;0, 1;6, 2;0, 2;6 and 3;0). ELAN-software was used to mark the variables that were observed. The results were analyzed by statistical methods. The use of pointing gestures in different kinds of situations and the features associated with them were surveyed by the means of conversational analysis. Results and conclusions. The use of pointing gestures was at its height at the age point of 1;6, after which their use decreased. Initiatives and declarative pointings were the most commonly occurred functions. Answers and imperative pointings performed by pointing gestures appeared remotely in the entire source material, and no change in them was discovered between the age points. The amount of produced words grew bigger than the amount of pointing gestures a little before the children’s second birthday. Initiatives and declarative pointings were used by the children to draw an adult’s attention or to ask for the naming of objects. The children used imperative pointings most commonly when they wanted an object. Responsive pointings were used by the children to answer questions of adults. Initiatives, and declarative and imperative pointings were almost always related to production of language, unlike the responsive pointings. The results support former research data on the use of pointing gestures, and its connection to the development of children’s productive language acquisition. The results also support the importance of initiative and declarative pointing gestures in the development of a child's speech. The analysing of pointing gestures as a part of children’s interaction can aid to acquire a more thorough understanding of the development of a child’s speech and interactional skills during their first years.
  • Knuuti, Matleena (2021)
    Pikkulasten syömishäiriöillä tarkoitetaan syömiseen liittyvää problematiikkaa, joka häiritsee fyysistä psyykkistä tai sosiaalista hyvinvointia ja kehitystä pitkäaikaisesti. Opinnäytetyössäni kartoitan 1─3-vuotiaiden lasten syömishäiriöitä ja erityisesti niihin liittyviä vuorovaikutuksen pulmia sekä hoitokeinoja kirjallisuuskatsauksen keinoin. Aineisto on kerätty internetin tietokannoista artikkelihaulla. Lisäksi olen hyödyntänyt eri kirjastojen painettua materiaalia. Normaali syömisen kehityksen aikana lapsi oppii asteittain motorisia taitoja, integroi aistihavaintoja motoriseen kehitykseen ja samalla on vuorovaikutuksessa hoitajansa kanssa sekä oppii ilmaisemaan omaa tahtoaan. Millä tahansa osa-alueella esiintyvät vaikeudet altistavat syömishäiriön synnylle. Myös syömistä vaikeuttavat somaattiset sairaudet altistavat syömishäiriölle. Vaikeissa syömishäiriöissä taustalla on yleensä useita tekijöitä. 20─40 %:lla lapsista on ohimeneviä hankaluuksia syömiseen liittyen. 1─3 %:lla lapsista syömishäiriö on vaikea-asteinen. Kiintymyssuhdeteoria on eräs viitekehys, jonka pohjalta voidaan tarkastella syömishäiriötä sairastavan lapsen perheen vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksen ongelmat voivat olla syömishäiriön laukaiseva tai komplisoiva tekijä. Toisaalta lapsen syömishäiriö kuormittaa perhettä ja voi johtaa sekundaariseen vuorovaikutuksen vaikeutumiseen. Hoitovaihtoehdoista eniten tutkittuja ja käytettyjä ovat kognitiivis-behavioraaliseen viitekehykseen perustuvat interventiot, joista on olemassa useita eri strukturoituja malleja. Hoito voidaan toteuttaa yksilö- tai ryhmämuotoisena, avo- tai sairaalahoitona. Myös psykodynaamiseen teoriaan perustuvia hoitomalleja on olemassa. Pikkulasten syömishäiriöiden hoidosta tarvitaan lisää tutkimusta. Monet hyvään kasvatukseen liitetyt asiat, kuten lapsen sensitiivinen kohtelu ja säännöllinen ruokailurytmi ehkäisevät syömishäiriöiden syntyä ja ovat keskeinen osa syömishäiriöiden hoitoa.
  • Tappura, Hanna (2018)
    Aim: Due to the plasticity of the brain of a child under three years old early intervention can be very effective and affect the growth and development of the child extensively. As a concept early intervention is as yet unestablished within our healthcare system. The purpose of this study was to find out what kind of experiences Finnish speech-language therapists (SLTs) have about the assessment and the rehabilitation of children under three years old and the readiness of SLTs to work with these small children. The study also aimed to find out the reasons why small children are being sent to speech-language therapists. Methods: This study was done by a questionnaire and the material was gathered using an electrical survey with the E-lomake -program of the University of Helsinki between April and May 2016. The questionnaire was delivered to Finnish SLTs via the Finnish Assocation of Speech Therapists and four corporations that employ SLTs. The data was analysed with the IBM SPSS Statistics 24 -program using nonparameterized statistical tests and qualitative grouping. Results and conclusions: The questionnaire was answered by 194 SLTs out of which 111 worked regulary and 73 occasionally with children under three. The SLTs’ know-how about working with small children was mostly based on work experience. The professional capabilities were maintained and developed by additional trainings and literature. A degree in logopedics was considered to provide only minor capabilities toward working with small children. The results indicate that small children are sent to SLTs mostly because of disabilities and delayed speech development. The most popular assessment methods were tests, free observation and interviewing the child’s parents. AAC methods and playing were popular methods of rehabilitation. The practices in rehabilitating small children were varying and based on the available resources. According to the SLTs other healthcare professionals are not aware of what an SLT does and therefore their know-how is not utilized to it’s full extent.
  • Niinisalo, Maija (2017)
    Objectives: Behavioural synchrony occurs in many ways in intersubjective interaction, helping to coordinate actions and bonding people together. This study aimed to understand functions of blinking in two-person interaction and social cognition: Eyeblinks are a part of nonverbal communication in natural human conversation, and therefore a possible medium for automatic behavioural synchrony. Eyeblinks are involved in embodied cognition, since blink rate has been shown to depend on cognitive workload and emotional states, for example. Thus, eyeblinks may also have functions in embodied social cognition, and deserve to be studied from that perspective. Methods: Eleven pairs of voluntary participants performed a joint decision task, while their speech and eyeblinks were recorded, and experiences about the experiment were collected by questionnaires. Participants negotiated in two conditions: standing face-to-face, and facing away from each other. Cross-recurrence rates of eyeblinks were calculated, and blink rates, blink durations and recurrence rates were analysed with repeated measures analysis of variance in different conditions, and in different sequential phases of decision-making, and with respect to the subjective experiences of fluency of cooperation. Results and conclusions: Eyeblinks were synchronized in conversation; stronger in the situation where participants did not see each other. Blink rate was also higher, and blink durations shorter in that case. The stronger synchronization in the facing away condition was interpreted to be a consequence of the task being more difficult to perform than when facing the other participant, since the lack of a visual communication channel renders nonverbal communication ineffective. This could have increased participants' stress levels, and consequently also their blink rates. Sequential phase of negotiation did not have an effect on eyeblink synchrony. The experience of fluency and the amount of eyeblink synchrony were also correlated, which supports the interpretation of synchrony serving a function in coordination of interaction. Present study broadens the understanding of the functional roles of eyeblinks, nonverbal communication, and the mechanisms of interaction.
  • Mattila, Sanna (2021)
    Aims. Long-term rehabilitation of post-traumatic brain injury can be stressful for rehabilitators and is often costly for society. There is a great need for new rehabilitation practices, that are both multimodal and motivating. Dance rehabilitation can be a considerable form of rehabilitation for those with severe brain injury because it can potentially rehabilitate several dimensions simultaneously. There are a variety of changes in the communication skills of people with severe brain injuries that affect an individual’s inner circle and everyday functioning. Identifying these changes is paramount in planning and targeting rehabilitation. Because post-traumatic brain injury is typically associated with incomplete symptom awareness, the assessment of the rehabilitative close others plays an important role. The purpose of this study was to investigate the effect of dance rehabilitation on the communication of adults with severe brain injury. Although dance has been researched and utilized in neurological rehabilitation to some extent, no research has been conducted on the effect of dance rehabilitation on the communication skills of a person with traumatic brain injury. Methods. The study included 10 adults aged 19 to 45 years with severe brain injuries. Rehabilitators participated in a dance rehabilitation intervention for 2 hours per week for 3 months. In addition, 10 well-known people close to the rehabilitator participated in the study. Subjects (N = 20) assessed the rehabilitator’s communication skills using the La Trobe Communication Questionnaire at the beginning and end of the dance rehabilitation intervention. Responses from rehabilitators and their close others were examined in five different content areas of communication. Analyzes of the research data were performed by statement groups by calculating the mean variables at the beginning and end of the intervention using statistical methods. In addition, the evaluations of the rehabilitator and the close other were compared. Results and conclusions. In this study, there was no statistically significant change in the estimates of rehabilitators and their close others at the beginning and end of the intervention. There was also no statistically significant difference in the assessments of the rehabilitators and their close others. Communication skills of people with brain injuries have not been previously studied in the context of a dance rehabilitation intervention. Further research is needed on both the rehabilitation of communication skills for severe brain injury and the effectiveness of dance rehabilitation.
  • Freese, Pekka (2019)
    Aims of the study The aim of this research is to examine the relationship of trait emotional intelligence with accuracy of emotion recognition and positive emotions in real life social interaction. Emotion recognition is a central part of emotional intelligence but the relationship between trait emotional intelligence and emotion recognition has not been examined in real life social interaction. In addition, the relationship between partners emotional intelligence and different positive emotions of the actor have not been previously studied. Methods The sample of the study consisted of 43 real supervisor-follower-dyads from Finnish organizations. The dyads had a 30-minute semi-structured performance review discussion after which they replied to self-assessments. The data is part of LeadEmo – Edistynyt menetelmä esimiesten tunneosaamisen kehittämiseksi – research project from years 2011-2013. Trait emotional intelligence was measured with Self-Report Emotional Intelligence Test self-assessment, emotion recognition accuracy by self-other agreement of valence and arousal and experience of pleasantness of the interaction by subparts of PANAS-X serenity and joviality scales. The data was analysed as structural equation models according to a dyadic analysis method called Actor Partner Interdependence Model. Results No relationship was found between trait emotional intelligence and emotion recognition of valence or arousal. Follower trait emotional intelligence was positively related to supervisor joviality and supervisor trait emotional intelligence was nearly statistically significantly positively related to follower joviality. Neither partners’ trait emotional intelligence was related to actor serenity.
  • Saarinen, Päivi (2019)
    Objectives. As the population ages, the prevalence of dementia will also increase. People with dementia are the largest group requiring round-the-clock nursing. As dementia progresses language and interaction skills decline. At the end person is using only non-verbal communication. It is then the responsibility of a care-staff to maintain interaction. The aim of this study is to get information on how nurses think people with severe dementia (PSD) are communicating and how they think they are communicating themselves. In addition, this study gathers information on what are the challenges and successes of the interaction between nurses and PSD. Methods. Method for the research was semi-structured theme interview. Interviewees were 10 care-staff members from two enhanced service housing units in Southern Finland. Themes for the interview were formed based on the previous research. The interviews were recorded and transcribed. The collected data was analyzed using content analysis. Results and conclusions. According to the nurses, PSD use mostly non-verbal communication. They use touching, looking, facial expressions, showing, emotions and physical condition. PSD made interaction initiatives and were thus active in interaction. Nurses used simple speech and non-verbal communication. They used gestures, facial expressions, presence, emotions and time giving. The biggest challenge in the interaction between caregivers and PSD was the lack of shared language which led to aggression and anxiety by PSD. Interaction was successful when nurses had enough time to face and care and they had shared understanding with PSD. Music was thought to have a positive effect on the interaction of PSD. Interaction between the caregivers and PSD is mostly based on non-verbal communication. Hurry and the lack of personnel cause challenges in interaction. Nursing staff’s ability to interact with PSD is central to person-centered nursing. The speech therapist´s expertise in interaction and communication could be utilized in nurse training.
  • Jussila, Liisa (2019)
    Objectives. Selective mutism is a condition that develops during childhood. Selective mutism means a person’s inability to communicate in certain social situations, such as attending kindergarten. However, there are no extensive studies of people who deal with children with selective mutism on a daily basis. This thesis concentrated on early childhood educators’ experiences in interacting with children who have selective mutism. Furthermore, this thesis examined the participants’ perceptions on how selective mutism manifests in the early stages of a person’s development and in the environment of early childhood education. As well as their perceptions on diagnosing selective mutism and multi-professional cooperation. Methods. Eleven participants with a professional background in early childhood education participated in a semi-structured interview. The participants shared their own experiences and perceptions of the subject at hand guided by the frame of the interview. The recorded conversations where transcribed into academic material which was then processed with inductive analysis. Results and Conclusions. The participants experienced that the long-term nature of selective mutism, paucity of communication, and developing a relationship with the child caused challenges when working with selectively mute children. They felt that a broad professional and general knowledge of selective mutism helped them overcome these challenges. The interviewees agreed that selective mutism had a negative impact on the child’s opportunities to influence the matters that concerned them. Childhood educator professionals have a key role in identifying the symptoms of selective mutism in its early stages and intervening before it becomes a chronic issue for the child; therefore, childhood educators need systematic training and information about the disorder. The results of this thesis can be utilized when designing a more cohesive path to rehabilitation for children with selective mutism, planning education paths and implementing clinical cooperation with early childhood education professionals. Furthermore, the results indicate that the most effective way to prevent long term negative effects of selective mutism is to identify and deal with the problem early on in a child’s development. In addition, the results of this thesis indicate that rehabilitation measures during early childhood combined with a confidential relationship between the educator and the child are essential in overcoming selective mutism, so the child will be able to rehabilitate and communicate in kindergarten.
  • Malkavaara, Marjukka (2023)
    Tavoitteet. Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan, millaisia viittaussuhteiden tulkitsemisen ongelmia tyypillisesti kehittyvät 4- ja 5-vuotiaat lapset nostavat esiin leikkivuorovaikutuksessa oman vanhemman kanssa. Tutkimuksen kohteena ovat lasten esittämät korjausaloitteet. Korjausaloite on puheenvuoro, jolla ilmaistaan keskustelukumppanin aiemman vuoron olleen vaikeasti kuultavissa tai ymmärrettävissä. Korjausaloitteilla pyritään ylläpitämään ja tarvittaessa palauttamaan hetkellisesti menetettyä keskinäistä ymmärrystä eli intersubjektiivisuutta keskustelussa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, mitä korjausaloitteita lapset käyttävät vanhemman puheenvuorossa esiintyneen viittaussuhteen jäädessä epäselväksi, ja mikä on korjausaloitteiden esiintymisympäristö keskustelussa. Lisäksi selvitetään, voidaanko 4- ja 5-vuotiaiden lasten tekemien korjausaloitteiden välillä havaita eroa. Menetelmät. Tässä työssä tutkittiin kahdeksan 3;11–5;1-vuotiaan lapsen korjauskäytänteitä leikkivuorovaikutuksessa oman vanhemman kanssa. Tutkimusaineistona oli autenttisissa vuorovaikutustilanteissa tallennetut videot, ja yhteensä videoaineistoa oli kuusi tuntia 46 minuuttia. Aineisto on kerätty vuosina 2004–2007 osana Lapsen kehittyvä kieli ja vuorovaikutus -tutkimushanketta (myöh. COMPAIR). Tutkimus perustuu keskustelunanalyyttisen tutkimusparadigman mukaiseen sekventiaaliseen analyysiin ja aineistolähtöiseen ryhmittelyyn. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimukseen osallistuneiden lasten korjausaloitteet vastasivat monelta osin aiemman tutkimuksen havaintoja lasten korjauskäytänteistä. Viittaussuhteita tarkentavien korjausaloitteiden määrässä oli osallistujakohtaista hajontaa. Erot voivat osittain heijastaa lasten keskustelussa kohtaamien ongelmien määrää, osittain lasten taipumusta esittää korjausaloitteita. Lapset nostivat esiin viittaussuhteiden tulkitsemisen ongelmia pääasiassa tulkintaehdokkailla ja kysymyssanoilla. Aineistosta löytyi myös kaksi kysymyslauseen muotoista korjausaloitetta. Pelkkiä ei-sanallisia aineksia sisältäviä korjausaloitteita ei havaittu, mutta tulkintaehdokkaisiin liittyi usein osoittava ele tai tarkistava katse. Aineistoissa havaittiin laajempia toimintajaksoja, ja niiden aikana muotoutuvia tyypillisiä keskustelun lähikonteksteja, joissa lapset tekivät korjausaloitteita. 4- ja 5-vuotiaiden ryhmät eivät juuri eronneet toisistaan korjausaloitteiden esiintymisfrekvenssin tai koostumuksen osalta, mutta lähikonteksteja tarkasteltaessa 5-vuotiailla korjaustoimintaa esiintyi 4-vuotiaita harvemmissa konteksteissa. Kahden ikäryhmän korjauskäytänteiden vertaaminen vahvisti käsitystä siitä, että lapsen iän ja kielellisen kehitystason lisäksi kontekstuaaliset tekijät vaikuttavat siihen, millaisia puheen tulkitsemisen ongelmia lapset keskustelussa kohtaavat ja kuinka intersubjektiivisuus keskustelussa rakentuu. Tässä tutkimuksessa tutkittiin lapsen vuorovaikutusta vanhemman kanssa. Kattavampi kuva saataisiin tarkastelemalla jatkossa lasten korjaustoimintaa myös esimerkiksi leikkivuorovaikutuksessa ikätoverin kanssa.
  • Aho, Petra (2017)
    Objectives. There are approximately 14,500 new cases of dementia-associated diseases each year in Finland. The most common cause of dementia is Alzheimer's disease (AD). There are many changes associated with AD that affect the person's ability to participate in interaction. Until now only very few Finnish studies have been conducted on assessing, treating and supporting language and interaction in dementia-associated diseases, and this type of treatment is not widely available in Finland. The purpose of this study is to introduce one indirect group speech therapy intervention aimed at the spouses of persons with AD, and to study its effectiveness in the interaction strategies they apply as well as their perceptions and satisfaction regarding interaction. The participants' experiences of the intervention and its usefulness are also examined. The study also touches the applicability of a recently translated method for assessing the interaction between persons with AD and their spouses. Method. Three couples participated in the study, all of whom had one partner diagnosed with AD. The studied intervention consisted of six group meetings aimed at the healthy spouses. Data was collected at three separate occasions using VNVIS-CG – a method based on analyzing video-recorded material – and a questionnaire. The participants also filled out a feedback form at the end of the intervention. Results and conclusions. The study found that the participants adopted and implemented some of the strategies that were addressed during the intervention. The changes observed in the behavior of the participants were individual. However, the intervention seems to even out the differences in the number of strategies used by the participants. All of the participants found the intervention useful, and felt that it had affected their behavior, but only one of the participants reported greater satisfaction with the couple's interaction after the intervention. The participants' perceptions of interaction varied greatly, so conclusions about possible changes in these perceptions cannot be made. Further research on the matter, with a larger group of participants and a comparison group, is definitely needed. In the future, the methods used to evaluate effectiveness, as well as the content and the execution of the intervention, should also be modified as needed.