Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Malin, Jukka (2007)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää pienten elintarvikeyritysten innovatiivisuutta ja sen yhteyttä yrityksen strategisiin toimintoihin. Yritysten erilainen suhtautuminen innovaatioihin ja uusia tuotteita kohtaan pyrittiin esittämään yrityksen eri taustatekijöiden kuten toimialan, resurssien, tuotestrategian ja uusien elintarvikkeiden laatukäsityksen kautta. Teoriaosassa käytiin läpi innovaatioteorioita ja innovaation käsitettä elintarvikealalla. Kirjallisuuden avulla tuotiin esiin yrityksen innovatiivisuuden mittaamiseen käytettyjä menetelmiä. Innovaatioteorian rinnalle nostettiin uusien elintarvikkeiden laatukäsitys ja tuotteen laatu, joiden avulla, kirjallisuuteen pohjautuen, tarkasteltiin elintarviketta tuoteinnovaationa. Empiirinen osa tutkimuksessa kerättiin yrityksille lähetettynä postikyselynä syksyllä 2005. Vastanneita yrityksiä oli 59, jotka olivat suomalaisia elintarvikkeita jalostavia yrityksiä. Kysely muodostui osioista esitiedot, uuden elintarvikkeen ominaisuudet, innovatiivisuus ja tuotestrategia. Yritysten ulkopuoliselle kuluttajaryhmälle (n=97) tehtiin myös kysely liittyen elintarvikkeen laatuun. Yritykset jaettiin kahteen eri ryhmään innovatiivisuuden perusteella ja ryhmien sisältöä tarkasteltiin yritysten elintarviketoimialan, tuotestrategian ja laatukäsityksen näkökulmasta. Ryhmiksi muodostuivat kasvuhaluiset innovoijat (n=24) ja perinteiset kehittäjät (n=25). Uuden elintarvikkeen 22 laatuominaisuudesta kehitettiin uuden elintarvikkeen laatumittaristo hyödyntämällä faktori- ja reliabiliteettianalyysiä. Laatumittaristo muodostui kuudesta eri ulottuvuudesta: ulkonäkö, tunne, käytettävyys, terveydellisyys, hygienia-aistittava laatu ja prosessilaatu. Laatumittarin avulla verrattiin kasvuhaluisten innovoijien ja perinteisten kehittäjien laatukäsitystä. Merkitsevä ero muodostui laadun terveydellisyys-ulottuvuuden arvostuksessa. Tutkimustulosten perusteella elintarvikealan pienyritysten toimialakentällä on strategisesti erilaisia yrityksiä. Kasvuhaluiset innovoijat olivat tuoteorientoituneita, joiden tuotestrategia tähtäsi kasvuun ja tuotteet olivat uutuusasteeltaan korkeita erikoistuotteita. Yritysryhmien innovatiivisuuteen vaikuttavana tekijänä oli yrityksen koko. Kooltaan kasvuhaluiset innovoijat olivat suurimmaksi osaksi mikroyrityksiä (2 - 9 hlöä). Innovatiivisuuden voi katsoa liittyvän yrityksen tiettyyn kasvuhaluiseen vaiheeseen, jolloin myös yritys ajattelee markkinasuuntautuneisemmin. Tuotteiden uudet mahdollisuudet luoda kasvua koetaan tärkeämmiksi kuin kasvuvaiheen ohittaneissa yrityksissä. Tutkimus tukee käsitystä, että innovatiiviset yritykset käyttävät enemmän ulkoista markkinainformaatiota hyväkseen.
  • Hanski, Kirsi (2021)
    Antibiotic resistance is a growing threat to global health due to overuse and misuse of antibiotics leading to untreatable or difficult to treat infections. Natural environments are an important reservoir of antibiotic resistance. The release of antibiotics into the environment promotes the development of antibiotic resistant bacteria and environmental occurrence of antibiotic resistance genes (ARGs). ARGs are common in nature and prevalent in aquatic environments such as surface waters and effluent. Cyanobacteria are widely found in marine, freshwater, and terrestrial environments. Since their ubiquitous presence in water environments cyanobacteria are exposed to antibiotic pollution and are in contact with resistant bacteria. The role of cyanobacteria in the antimicrobial resistome and dissemination of ARGs has only been studied recently. This work aimed to evaluate the antibiotic susceptibilities of 51 cyanobacterial strains against different classes of antibiotics, using liquid batch cultures, antibiotic discs, and bioinformatics approaches. Cyanobacterial strains used in this work were sensitive to most of the tested antibiotics. However, majority of the strains also showed resistance against trimethoprim and novobiocin. Overall, there was little variation in the antibiotic resistances observed between strains but differences in sensitivity to different antibiotics was observed between species and strains with most differences seen with Nostoc spp. According to bioinformatic tools used (CARD database and BLASTp) FosA protein was found only in strains showing resistance against fosfomycin but not in any sensitive phenotypes and therefore fosA gene was selected as the most promising putative resistance gene for subsequent assays. To determine whether the fosA from cyanobacteria could confer resistance to fosfomycin, the fosA gene from Nostoc sp. XPORK 5A was cloned into pET28a(+) expression vector under the control of T7 promoter and subsequently native cyanobacterial promoter. The ability of Escherichia coli BL21 (DE3) carrying each plasmid constructs to grow in the presence of fosfomycin was determined with agar plates and growth curve assay. E. coli transformants containing the fosA gene and T7 promoter conferred high-level resistance to fosfomycin showing ability to grow at the highest concentrations tested (1mg/ml) on agar plates and (500 µg/ml) in growth curve assay. FosA protein expression from the native cyanobacterial promoter appeared to be weaker and conferred lower-level resistance to fosfomycin (≥ 10 µg/ml). The results of this study provide more information about the antibiotic susceptibility of cyanobacteria. In addition, replicating a horizontal transfer of the fosA gene from cyanobacteria to proteobacteria conferred resistance to fosfomycin and these results may indicate that also nonpathogenic cyanobacteria could act as a source of fosA antibiotic resistance genes.
  • Jyakhwa, Sarkal (2022)
    Turnip mosaic virus (TuMV) is an economically important plant RNA virus causing huge damage to wide range of arable and vegetable crops. A study was conducted in Nicotiana benthamiana to know if a TuMV mutant carrying a mutation in a thoroughly conserved WD-domain interacting motif and WG motif in HCPro protein can be mechanically transmitted to a healthy plant or not. HCPRoWD is a mutation in “AELPR” motif where glutamic acid and arginine are replaced by alanine. This mutated virus is here referred as TuMVWD. Similarly, in TuMVAG the tryptophan residue in the WG pair is changed to alanine and this mutated HCPro is called as TuMVAG. Four treatments, TuMVWT (positive control), Mock (negative control), TuMVWD and TuMVAG were made. Three plants per treatment were agroinfiltrated and five plants per treatment were used for mechanical inoculation experiment. Green fluorescent protein (GFP), a quantitative reporter of gene expression, was measured followed by qPCR for quantification of vRNA (viral RNA) accumulation. In agroinfiltrated plants, newly emerged leaves showed strong fluorescence in TuMVWT and TuMVAG by 14 dpi (days post inoculation), but TuMVWD showed poor GFP as compared to TuMVWT. During mechanical inoculation experiment, none of the treatments developed GFP in systemic leaves by six dpi but by 14 dpi GFP accumulation in the upper leaves of TuMVWT and TuMVAG was increased. TuMVWD was not used for 2nd mechanical experiment as it did not cause systemic infection during 1st mechanical inoculation experiment even by 14 dpi. Results from vRNA accumulation showed that mechanical transmission of virus was reduced with TuMVAG and not possible with TuMVWD. However, mutations had negative effect on vRNA accumulation.
  • Peltola, Eve (2019)
    Sosiaalinen media nähdään yhdeksi tärkeimmäksi kanavaksi, josta kuluttaja voi hyötyä etsiessä informaatiota ostopäätöstä varten. Sosiaalisen median kanavista Instagram on nostanut suosiotaan yhä enemmän erityisesti nuorten naisten keskuudessa ja kanava tarjoaakin monipuolisia tapoja informaation etsinnän toteuttamiselle. Jotta markkinointibudjetteja osataan allokoida oikeisiin kanaviin, on myös tärkeä ymmärtää kanavan informaation etsinnän käyttöön motivoivia tekijöitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Instagramissa tapahtuvaa informaation etsintää, miksi kuluttajat käyttävät Instagramia informaation etsintään ja johtaako Instagramin käyttö ostotapahtumaan. Tutkimuksessa keskitytään Instagramin suurimpaan yksittäiseen käyttäjäryhmään eli nuoriin naisiin. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto tutkimukseen kerättiin kahdeksalla puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut litteroitiin ja analysointiin teorialähtöisesti käyttämällä analysoinnissa teemoittelua. Tutkimuksen mukaan nuoret naiset käyttävät Instagramia informaation etsintään sisäistä tyydytystä, tuote- ja palvelutietoisuuden lisäämistä ja ostopäätöstä varten. Instagram toimii tärkeänä tekijänä ostopäätöksiä tehtäessä. Instagramin käyttö johtaa nuorilla naisilla harkittuun tai impulsiiviseen ostamiseen toteutettavan informaationetsinnän tyypin mukaan. Impulsiiviset ostot liittyivät tuotteisiin, kun taas harkitut ostot palveluihin. Nuoret naiset käyttävät Instagramia informaation etsintään pääosin kanavan ominaisuuksien eli kanavan tuoman uniikin visuaalisen tiedon ja käyttäjien luoman sisällön sekä kanavan sopivuuden eli informaation etsinnän nopeuden ja helppouden takia.
  • Javadi, Surosh (2022)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan Instagramissa toimivien vaikuttajien roolia nuorten kuluttajien henkilökohtaisessa ostopäätösprosessissa. Tavoitteena on selvittää, kuinka nuoret käyttävät Instagramin vaikuttajia käydessään läpi ostopäätösprosessin vaiheita. Tutkimuksessa perehdytään vaiheisiin yksitellen selkeän kokonaiskuvan saamiseksi. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka perustuu viitekehykseen. Tutkimuksen viitekehys rakennettiin kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Tutkimukseen osallistui kuusi (6) Y- ja Z-sukupolveen kuuluvaa nuorta kuluttajaa, jotka käyttävät päivittäin Instagramia ja ovat tietoisia sovelluksessa toimivista vaikuttajista. Haastattelujen perusteella muodostunut aineisto analysoitiin sisältöanalyysillä ja teemoittelulla. Tutkimustulosten perusteella Instagram-vaikuttajien merkitys nuorten ostopäätösprosessissa vaihteli. Instagram-vaikuttajien merkittävyys korostui ostopäätösprosessin tarpeen tunnistus-, ostopäätös- ja oston jälkeisen arvioinnin -vaiheessa. Muut prosessin kuuluvat vaiheet toteutettiin pääsääntöisesti muualla kuin Instagramissa. Tulosten perusteella kuluttajat kokivat, että vaikuttajien käyttö omassa ostopäätöksessään oli tuoteriippuvaista. Kuluttajat totesivat, että luottamus, läpinäkyvyys ja samaistuttavuus vaikuttaa positiivisesti vaikuttajien viestin vastaanottamiseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Instagram-vaikuttajien rooli ostopäätöksessä riippuu tuotteesta ja prosessin vaiheesta. Tiedostamalla kuluttajien käyttäytyminen ostoprosessissa, yritykset ja vaikuttajat voivat tuottaa sisältöä, jolla saadaan maksimoitua oston todennäköisyyttä. Vaikuttajien ja yrityksien on muodostettava kampanjoita, jotka välittävät luottamusta, läpinäkyvyyttä ja sopivat kohdeyleisöön.
  • Honkaniemi, Helmi (2023)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan Instagram-vaikuttajien vaikutusta nuorten kuluttajien ostoaikomukseen. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Instagram-vaikuttajien julkaisema markkinointisisältö vaikuttaa nuorten kuluttajien ostoaikomukseen. Lisäksi tutkimuksessa on tavoitteena ymmärtää paremmin, mikä rooli vaikuttajilla on ostopäätösprosessin tiedonhakuvaiheessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu aiheen aikaisemmasta kirjallisuudesta sekä tutkimusartikkeleista. Teoreettinen viitekehys muodostuu vaikuttajamarkkinoinnista Instagramissa sekä kuluttajan ostopäätösprosessista. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimukseen osallistui kahdeksan Z-sukupolveen kuuluvaa, säännöllisesti Instagramia käyttävää kuluttajaa. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksessa Instagram-vaikuttajien julkaisemalla markkinointisisällöllä havaittiin olevan vaikutus Z-sukupolveen kuuluvien kuluttajien ostoaikomukseen erityisesti tarpeen tunnistus- sekä tiedon etsintävaiheessa. Vaikuttajat lisäsivät kuluttajien tarpeita erityisesti tuotteiden kohdalla, joissa visuaalisuus on tärkeä elementti. Tiedon etsintävaiheessa korostui vaikuttajan luotettavuus sekä muistiin perustuva käsitys Instagram-vaikuttajien julkaisemasta sisällöstä. Vaikuttajilla havaittiin merkittävä rooli kuluttajien ostopäätösprosessin tiedon etsintävaiheessa. Heidän havaittiin lisäävän kuluttajien itseluottamusta, ja heidän julkaisemaa markkinointisisältöä hyödynnettiin tuotetietojen, käyttökokemusten ja -tapojen sekä aitojen kuvien etsinnässä. Vaihtoehtojen vertailuvaiheessa Instagram-vaikuttajien julkaiseman markkinointisisällön vaikutus kuluttajiin oli vähäinen. Tarpeeksi kattavaa tietoa erilaisista vaihtoehdoista tarjoavien vaikuttajien löytäminen koettiin haastavana. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että Instagram-vaikuttajat vaikuttavat merkittävästi kuluttajien ostoaikomukseen. Vaikuttajilla on merkittävä rooli suusanallisen viestinnän jakamisessa, ja kuluttajat itse aktiivisesti etsivät vaikuttajien jakamaa tietoa. Tulosten perusteella vaikuttajamarkkinoinnin tulee olla samaistuttavaa, visuaalista ja muistiin jäävää. Sisällön tulisi myös tallentua Instagramiin niin, että siihen voisi palata. Yritysten saattaa olla kannattavaa hyödyntää erilaisia vaikuttajia markkinoinnissaan, jotta monenlaiset kuluttajat pystyvät samaistumaan vaikuttajiin. Tulevaisuudessa vaikuttajamarkkinointia on tarpeen tutkia TikTokissa, joka on nopeasti kasvava sosiaalisen median alusta.
  • Salo, Tuuli (2022)
    The current definition for dietary fibre was adopted by the Codex Alimentarius Commission (CAC) in 2009, but implementation still requires updating food composition databases with values based on appropriate analysis methods. The Finnish National Food Composition Database Fineli is among the first to be updated with CODEX-compliant values of total dietary fibre (TDF), insoluble dietary fibre (IDF), dietary fibre soluble in water but precipitated in 78 % aqueous ethanol (SDFP) and dietary fibre soluble in water and not precipitated in 78 % aqueous ethanol (SDFS). Previous data on population intakes of dietary fibre fractions is sparse. The aim of this study was to assess intakes and sources of dietary fibre and dietary fibre fractions in Finnish children based on updated values of the national food composition database Fineli. In addition, associations of sociodemographic factors with energy adjusted total dietary fibre intake were assessed. Our sample included 5206 children at increased genetic risk of type 1 diabetes from the Type 1 Diabetes Prediction and Prevention birth-cohort, born between 1996 and 2004. We assessed the intakes and sources based on 3-day food records collected at the ages of 6 months, 1, 3, and 6 years. Associations of child’s age, sex, breastfeeding status and sociodemographic factors were assessed with independent samples t-test, Mann-Whitney U-test, and univariate analysis of variance. Food sources of dietary fibre were assessed with source analysis. Older children and boys had higher intakes of absolute dietary fibre. The highest energy-adjusted intake of TDF was however observed in 1-year-olds (2.85 g/MJ in boys; 2.77 g/MJ in girls). At the age of 6 months, non-breastfed girls and boys had higher energy-adjusted intake of TDF than their breastfed counterparts, while at the age of one the setting reversed. Children of older parents, parents with a higher level of education, non-smoking mothers, and children with no older siblings had higher energy-adjusted intakes of total dietary fibre. Cereal products, fruits and berries, potatoes, and vegetables were the major food sources of total dietary fibre as well as the dietary fibre fractions. IDF was the major dietary fibre fraction followed by SDFP and SDFS. Proportions of IDF and SDFP decreased with age, while the proportion of SDFS increased. Our study based on updated CODEX-compliant food database values found that on average the TDF intake of Finnish children met the recommendations. The proportions of dietary fibre fractions as well as the roles of different foods as dietary fibre sources shifted with the child’s age, reflecting age related changes in the child’s diet.
  • Salminen, Eero-Matti (2012)
    The purpose of this study was to examine the integrated climatic impacts of forestry and the use fibre-based packaging materials. The responsible use of forest resources plays an integral role in mitigating climate change. Forests offer three generic mitigation strategies; conservation, sequestration and substitution. By conserving carbon reservoirs, increasing the carbon sequestration in the forest or substituting fossil fuel intensive materials and energy, it is possible to lower the amount of carbon in the atmosphere through the use of forest resources. The Finnish forest industry consumed some 78 million m3 of wood in 2009, while total of 2.4 million tons of different packaging materials were consumed that same year in Finland. Nearly half of the domestically consumed packaging materials were wood-based. Globally the world packaging material market is valued worth annually some €400 billion, of which the fibre-based packaging materials account for 40 %. The methodology and the theoretical framework of this study are based on a stand-level, steady-state analysis of forestry and wood yields. The forest stand data used for this study were obtained from Metla, and consisted of 14 forest stands located in Southern and Central Finland. The forest growth and wood yields were first optimized with the help of Stand Management Assistant software, and then simulated in Motti for forest carbon pools. The basic idea was to examine the climatic impacts of fibre-based packaging material production and consumption through different forest management and end-use scenarios. Economically optimal forest management practices were chosen as the baseline (1) for the study. In the alternative scenarios, the amount of fibre-based packaging material on the market decreased from the baseline. The reduced pulpwood demand (RPD) scenario (2) follows economically optimal management practices under reduced pulpwood price conditions, while the sawlog scenario (3) also changed the product mix from packaging to sawnwood products. The energy scenario (4) examines the impacts of pulpwood demand shift from packaging to energy use. The final scenario follows the silvicultural guidelines developed by the Forestry Development Centre Tapio (5). The baseline forest and forest product carbon pools and the avoided emissions from wood use were compared to those under alternative forest management regimes and end-use scenarios. The comparison of the climatic impacts between scenarios gave an insight into the sustainability of fibre-based packaging materials, and the impacts of decreased material supply and substitution. The results show that the use of wood for fibre-based packaging purposes is favorable, when considering climate change mitigation aspects of forestry and wood use. Fibre-based packaging materials efficiently displace fossil carbon emissions by substituting more energy intensive materials, and they delay biogenic carbon re-emissions to the atmosphere for several months up to years. The RPD and the sawlog scenarios both fared well in the scenario comparison. These scenarios produced relatively more sawnwood, which can displace high amounts of emissions and has high carbon storing potential due to the long lifecycle. The results indicate the possibility that win-win scenarios exist by shifting production from pulpwood to sawlogs; on some of the stands in the RPD and sawlog scenarios, both carbon pools and avoided emissions increased from the baseline simultaneously. On the opposite, the shift from packaging material to energy use caused the carbon pools and the avoided emissions to diminish from the baseline. Hence the use of virgin fibres for energy purposes, rather than forest industry feedstock biomass, should be critically judged if optional to each other. Managing the stands according to the silvicultural guidelines developed by the Forestry Development Centre Tapio provided the least climatic benefits, showing considerably lower carbon pools and avoided emissions. This seems interesting and worth noting, as the guidelines are the current basis for the forest management practices in Finland.
  • Suominen, Juulia (2020)
    Sourdoughs are a natural habitat for microbial communities predominated by lactic acid bacteria (LAB) and yeasts. How microbial communities assemble and function is, to a large extent, determined by inter-species interactions. However, evidence for LAB-yeast interactions in rich environments, such as sourdough, is yet largely unavailable. In this study, a set of LAB and yeast species was isolated from rye and wheat sourdoughs. While mainly typical sourdough species were identified, Pediococcus parvulus was, to the best of our knowledge, for the first time isolated from sourdoughs. The isolates were characterized in rich chemically defined culture conditions and screened for interactions. Potential interactions were discovered where LAB growth was enabled by a yeast, or where stable communities were formed despite competition. These findings, the resource of naturally co-occurring species, and the designed chemically defined growth medium present the grounds for future research for uncovering the underlying mechanisms of LAB-yeast interactions in rich environments. LAB and yeasts commonly co-occur rich environments of fermented food processes and also in human gut and soil microbiomes. Therefore, the outcomes of this study support not only the optimization of food fermentations but provide also model systems for complex communities directly influencing human health.
  • Nguyen, Cuong Xuan (2012)
    Phytoene desaturase (PDS) plays a key role in the carotenoid biosynthesis in plants. Knocked-down the expression of PDS gene by virus induced gene silencing (VIGS) shows the photobleached phenotype in infected plants so that it has been used as a marker or a long time in VIGS systems with range of plant species. Tobacco rattle virus (TRV) based VIGS system, which uses PDS as the visual marker has been successfully applied and showed the white phenotype in Gerbera hybrida. However, 2-pyrone synthase (PS) gene, which encodes the first enzyme in gerebrin/parasorboside biosynthesis, is significantly reduced in these infected VIGS albino sectors. The transcription level of 2PS gene was also strongly suppressed in leaves treated with photobleaching herbicide, Norflurazon (NF), which inhibits the activity of PDS. Thus, down-regulation of 2PS gene in photobleaching sectors is caused by silencing PDS gene rather than by reacting of gerbera to TRV in VIGS treatment. Interestingly, expression of 2PS in transgenic tobacco (Nicotina tabacum SR1) causes photooxidative bleaching of the leaves. The reduction of ??-carotene in white leaves which analyzed by thin layer chromatograph (TLC) is the main reason; however, the interference between gerberin/parasorboside and carotenoid biosynthesis in these transgenic plants is still unclear. To overcome the effect of overexpression 2PS gene, exogenous mevalonic acid lactone (MAL) could be applied to partially rescue this transgenic phenotype at the seedling stages.
  • Lumperoinen, Maria (2013)
    Aim of this thesis is to find out about internationalising service companies and possible new market entry modes. This is a case study for UK based Turquoise Holiday Company, which is a luxury tour operator. Research problem is to find out if the case company has prerequisites for internationalising to Finnish, Swedish, and /or Norwegian markets. Internal, external and strategic factors are taken into consideration. Introduction defines service and clarifies the difference from manufactured product. Theory chapter presents different foreign market entry modes and internationalising strategies for service companies. Also internal, external and strategic factors affecting internationalisation are presented, and they are base for theoretical framework. This study is a qualitative case study. Evaluation is based on publicly available information both externally from the market and internally from the case company. Thesis shows that many things are to be taken into consideration when a service company is thinking about international expansion. Travel industry in general is growing constantly but also going through changes that might change the business significantly. At the moment financial resources and language skills of the personnel of the case company are the internal factors that are limiting internationalising. Scandinavian countries are relatively wealthy though, which is encouraging external factor. Although Finland, Sweden and Norway are doing quite well in economic circumstances in Europe the markets are small in size compared to the UK. The most interesting internationalisation target could be Norway due to its high level of economy. Population of the country is not very big but also competition seems to be low. As this study does not include any practical market research it is suggested to conduct one if the company is willing to deepen its knowledge of consumer attitudes and market potential of the countries. Also the Turquoise Holiday Company should find out its possibilities of financial resources and educating personnel for foreign markets.
  • Tikkanen, Elina (2021)
    Internationalization provides firms a significant opportunity for growth and value creation worldwide. Especially those companies that operate in small and open economies tend to benefit from foreign market expansion. For example, the small size of Finland’s economy sets limitations to the domestic market opportunities. In addition to Finland’s macro-level strengths, Finnish companies’ innovativeness has gained attention as a potential sustained competitive advantage to support firm internationalization. Despite the identified potential, the Finnish food sector’s internationalization has been modest, and the research in this field has been limited. Thus, this thesis studies the internationalization phenomenon in the context of innovative Finnish food sector companies. The purpose of the research is to explore firm internationalization from the process perspective by investigating companies’ time-based decision making and behavior. The thesis aims to find out how and why do innovative Finnish food companies internationalize? The research was carried out as a qualitative study because the purpose was to form an in-depth understanding of the internationalization processes of Finnish food companies. In addition to the empirical research, an extensive literature review of various internationalization theories was conducted to develop a theoretical framework of the studied phenomenon. A multiple-case study was selected as the research strategy and two case-companies were selected, one representing a young SME and the other well established MNE. Both case companies were of Finnish origin, they operated in the food sector and had experience of expanding into international markets. The research data was collected through semi-structured interviews with company representatives, as well as by reviewing companies’ websites, publications, annual reports, and newspaper articles. The key findings of this study show that, in line with the initial hypothesis, food companies can utilize different internationalization strategies depending on their internal capabilities and resources. The accumulation of decisions regarding main internationalization dimensions and the actions taken based on these decisions in relation to time showed two different internationalization processes. The MNE had internationalized incrementally in line with traditional internationalization theories. On the contrary, the SME had internationalized early and rapidly on a global level. In addition, the company’s product portfolio was found to have a significant impact on decision-making and company-level behavior. Lastly, the innovativeness and uniqueness of both the products and the company’s know-how were shown to have a positive impact on achieving a sustainable competitive advantage on a global level.
  • Kaseva, Minna (2009)
    Digitaalisuus muuttaa perinteistä markkinointia ja internet vahvistaa asemaansa yhtenä tärkeimpänä tämän ajan markkinointimediana. Myös aikakauslehtikustantajat elävät ajan hengessä ja digitaalisten liiketoimintojen kehittämiseen panostetaan entistä tuntuvammin. Tässä tutkielmassa kiinnostuksen kohteena on kuluttajien käyttäytyminen lehtien internetistä ostamiseen liittyvän ostopäätösprosessin eri vaiheissa. Kirjallisuusosiossa tarkastellaan kuluttajan ostokäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä, jotka ohjaavat kuluttajan ostopäätösprosessia. Yleisen ostopäätösprosessin vaiheiden kuvailun lisäksi ilmiöön tuodaan internetin vaikutuksen näkökulmaa. Kirjallisuusosio toimi empiirisen tutkimuksen pohjana, jonka tavoitteena oli selvittää kuluttajien käyttäytymistä lehtien tilaamiseen liittyvän ostopäätösprosessin eri vaiheissa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli hankkia tarkempaa tietoa siitä, missä ostopäätösprosessin vaiheissa ja miten kuluttaja internetiä käyttää. Tutkimuksen tuloksista on johdettu tietoa aikakauslehtikustantaja Sanoma Magazines Finlandille, missä ostopäätösprosessin vaiheessa lehtien tilaamiseen liittyvä internetmainonta on tehokkainta ja millä tavoin lehtikustantajat pystyvät hyödyntämään internetmainonnan työkaluja parhaiten. Empiirisessä tutkimuksessa käytetty tutkimusote on kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin internetkyselynä. Tutkimuksen perusjoukko muodostui Sanoma Magazines Finlandin sähköisen suoramarkkinoinnin asiakas- ja markkinointirekisteristä, josta tasaväliotannalla poimittiin 5000 henkilön otos. Otosjoukolle lähetettiin sähköpostitse saatekirje, josta oli linkki E-lomakepalvelun avulla toteutetulle kyselylomakkeelle. Lopullinen aineisto koostui 555 palautuneesta hyväksytystä kyselystä. Aineisto analysoitiin SPSS –ohjelmalla ja E-lomakepalvelulla suorin jakaumin sekä ristiintaulukoimalla. Internetin kautta tilataan yleisimmin painettuja tarjoushintaisia lehtiä itselle suoraan lehden kustantajalta. Internetistä tehdyt lehtiostot painottuvat ennalta suunnitellun puolelle. Lehtiä jätetään tilaamatta internetistä, koska halutaan välttää tilauksesta mahdollisesti seuraavaa jälkimainontaa, ei haluta välittää henkilökohtaisia tietoja internetin välityksellä tai irtonumero ostetaan mieluummin kaupasta. Internetin välityksellä kuluttajien tarpeita lehtitilaukseen pystytään herättelemään parhaiten uutiskirjeiden ja sähköpostien, lehtimainosten, kustantajan internetsivuilla saatavilla olevan tiedon sekä word-of mousen eli ystävien suosittelujen avulla. Internetmainoksissa kuluttajien huomio kiinnittyy useimmin hintaan, mainoksen otsikkoon ja tekstisisältöön sekä tilaajalahjoihin. Lehtiin liittyvää tietoa hankitaan ja vertaillaan useimmin uutiskirjeen, sähköpostin, kustantajan internetsivujen ja artikkeleiden välityksellä. Hakukoneita käytetään lehteen liittyvän tiedon hankintaan ennakoitua harvemmin. Eniten tietoa haetaan liittyen lehden sisältöön, lehtitarjouksiin ja lehtien hintoihin. Lehden valintaan vaikuttavia tärkeimpiä tekijöitä ovat lehden sisältö, ilmestymistiheys ja maine, lehden sisällön ja ulkoiset ominaisuudet, tilauksen hinta sekä kustantajan tarjoama asiakaspalvelu ja internettoiminnot. Lehden internettilaamisessa kriittisessä osassa on tilauslomake. Tilauslomake jätetään usein täyttämättä, mikäli lehtitilaus tai tilaajalahja on odotuksia vastaamaton, sivuston ulkoasu aiheuttaa ärsytystä, tilaussuvut ovat hitaat sekä mikäli internetsivujen tai tilauslomakkeen selkeydessä ja toimivuudessa tai tiedon laadussa ja määrässä on puutteita. Kustantajien sivuille kaivattiin jonkin verran myös henkilökohtaista palvelua.
  • Tuomela, Erkka (2012)
    Tutkimuksessa tarkastellaan internetin välityksellä palveluita tarjoavien yritysten liiketoimintamalleja. Liiketoimintamalleja tutkimalla selvitetään miten erilaiset liiketoimintamallit vaikuttavat yritysten edellytyksiin menestyä. Tutkimustuloksissa esitetään millaisia hyviä tekijöitä tutkittavien yritysten liiketoimintamalleista löytyy ja toisaalta millaiset tekijät aiheuttavat mahdollisesti ongelmia liiketoiminnan kannattavuudelle. Tutkimustulokset eivät ole pienen otannan johdosta yleistettävissä. Tutkimustuloksia voidaan kuitenkin hyödyntää käytännön liike-elämässä esimerkiksi liiketoimintamalleja suunniteltaessa ja akateemisessa maailmassa tulevien tutkimusten aineistona. Erityisesti internetin välityksellä palveluita tarjoavat yritykset voivat hyötyä tutkimustuloksista, mutta tutkielma voi tarjota ideoita myös muunlaisten yritysten liiketoimintamallien kehittämiseen. Tutkimusstrategia on laadullinen tapaustutkimus ja liiketoimintamalleja tutkitaan sellaisina kuin ne ovat tutkimushetkellä. Tutkimusmenetelmä on vertaileva tutkimus jossa tutkimuskohteena ovat neljä suurta yritystä: Dropbox, Spotify, Groupon ja Monster. Aineisto kerätään talous- ja IT-alan aikakausilehdistä, yritysten vuosikertomuksista ja kotisivuilta. Aineiston avulla muodostetaan mahdollisimman hyvä kuva kunkin yrityksen liiketoimintamallista, jotta liiketoimintamalleja voidaan vertailla keskenään. Tutkimustulosten perusteella yrityksille voidaan suositella hyvin yleisluontoisen palvelun kehittämistä, sellaisen jolla on potentiaalisesti satoja miljoonia käyttäjiä. Palvelu tulisi kyetä rakentamaan mahdollisimman pitkälle automatisoiduksi, jotta suuren asiakasmassan palveleminen on kustannustehokasta ja skaalaeduista voidaan hyötyä täysmääräisesti. Pienillä resursseilla pyöritettävän suuren asiakasmassan palveleminen vaikuttaa erittäin kannattavalta, kuitenkin palvelun lanseerausvaiheessa suuret resurssit voivat luoda merkittävää kilpailuetua. Palvelulla tulisi olla houkutteleva arvolupaus, jotta miljoonat kuluttajat saadaan innostumaan palvelun käyttämisestä. Hinnoittelumallin tulisi perustua jatkuviin käyttömaksuihin, tällöin liikevaihtoa kertyy myös ilman uusasiakashankintaa. Potentiaalisia uhkatekijöitä liiketoiminnalle ovat liian vahva riippuvuus avainresursseista ja kumppaneista sekä hyvin voimakas kilpailu.
  • Nieminen, Laura (2010)
    Osallistavan suunnittelun määrä Suomessa on viime vuosina kasvanut huomattavasti. Asukaskyselyt ovat yksi tapa osallistaa asukkaita, ja ne sopivat erityisesti suuren yleisön osallistamiseen. Internetissä toteutetut asukaskyselyt nopeuttaisivat ja helpottaisivat asukaskyselyiden tekemistä mm. siksi, että tieto voidaan tallentaa suoraan sähköiseen muotoon. Internetin käyttö asukaskyselyiden tekemisessä on kuitenkin uusi menetelmä, josta on vasta vähän tutkimustietoa. Ongelmallista Internet-kyselyissä on se, että kasvaneista käyttäjämääristä huolimatta kaikilla ei edelleenkään ole mahdollisuutta käyttää Internetiä. Lisäksi Internet-kyselyn otos on yleensä valikoitunut ja otoskoon määritteleminen on hankalaa. Tutkielma toteutettiin osana Kuopion kaupungin Puijon alueen vuorovaikutteista suunnitteluprosessia. Tutkielman tavoitteena oli vertailla Internet-kyselyä postikyselyyn, jotta saataisiin selville, onko Internet-kysely kelvollinen osallistamismenetelmä. Lisäksi tavoitteena oli profiloida vastaajia mielipiteiden ja taustamuuttujien perusteella. Tutkielman aineistona oli Kuopiossa tammikuussa 2009 toteutetun, Puijon aluetta koskevan asukaskyselyn tulokset. Aineiston analysointiin käytettiin faktorianalyysia, klusterianalyysia, erotteluanalyysia ja korrespondenssianalyysia. Katoa tutkittiin ?2-testillä ja laskemalla ristitulosuhteet. Sekä Internet- että postikyselyn vastaajista muodostuivat Tyytymättömien, Tyytyväisten ja Luonnonsuojelijoiden vastaajaryhmät, joilla olivat melko samanlaiset mielipiteet ja taustamuuttujat molemmissa aineistoissa. Tyytymättömät olivat tyytymättömiä Puijon alueen nykytilaan eivätkä arvostaneet Puijoa. Myös Luonnonsuojelijat olivat tyytymättömiä Puijon alueen ja metsien nykyiseen hoitoon, mutta eivät kannattaneet metsänhoitoa. Tyytyväisten mielestä Puijon alueella kaikki on nyt kunnossa. Lisäksi postikyselyn aineistosta muodostui Kehittäjät-ryhmä ja Internet-kyselyn vastaajista Virkistäytyjät-ryhmä. Internet-kyselyssä 46–60-vuotiaat ja korkeakoulutetut olivat yliedustettuina, mutta kummallakaan kyselyllä ei saatu edustavaa otosta kuopiolaisista. Katoa oli paljon. Edes keskustelua herättänyt aihe ei riittänyt aktivoimaan kuopiolaisia vastaamaan kyselyyn ja tutkielmassa käytettyjen tutkimusmenetelmien kannalta kyselylomake oli puutteellinen. Tämän tutkielman tuloksista saatiin lopulta lähinnä suuntaviivoja Puijon suunnitelmaehdotuksille. Kunnissa tarvitaan uusia työkaluja osallistamiseen, ja tähän tarpeeseen Internet-kysely olisi kustannustehokas vastaus. Sen vuoksi Internet-kyselyä kannattaa edelleen tutkia ja kehittää. Internet-kyselyllä olisi mahdollista saada edustavampi otos, jos vastaajat valittaisiin satunnaisotannalla ja he saisivat salasanan kyselyyn. Myös kaikille avoimella kyselyllä voitaisiin kartoittaa mielipiteitä, kunhan tuloksia tulkittaisiin kriittisesti.
  • Hu, Siyu (2020)
    Electronic commerce (E-commerce) has become an international phenomena nowadays. Especially in China, due to the country’s size, large population and culture, the consumption-driven economic growth plays a more fundamental role than in many other countries, which gives higher requirements for the development of modern logistics. The rapid development of Chinese e-commerce, has made online shopping a very important part in people’s daily life as it is cheaper and more convenient than to buy things from traditional stores. At the same time, the Chinese government gives strong support to E-commerce in its economic development strategy. In March 2015 an E-commerce idea called Internet Plus (Internet+) was officially announced by the Chinese Prime Minister as an important government business strategy in the future economic development plan. The idea does not only aim to develop a new type of economics, but also to improve the traditional economics. The new strategy can decrease enterprises’ cost and increase overall operating efficiency. Behind the high development speed of the e-commerce, logistics is a very important factor to ensure the success of the online business and it is necessary to realize which factors under E-commerce Logistics takes the biggest part and has the most weight among all logistics features. In this study, I will concentrate on Internet+ Logistics, which derived from E-commerce Logistics. Evaluate the logistics performance of 364 online none timber forest products (NTFPs) stores from Alibaba online shopping mall names Tmall. The study can be seen as complete and conceptual, both in the academic and the practical field. By using entropy weight method, Topsis analysis and cross analysis, I analyze the weights of different levels indexes in Internet+ Logistics performance and also get total scores and ranking of sample online stores, in order to understand the important factors and the development trend in Internet+ Logistics. My study reveals, that some indexes such as service can largely influence the performance of online store logistics, which are the most important elements of Internet+ Logistics. The proposed framework enriches the theory of network marketing and gives directions to business owners to make improvements on the logistics quality of their online stores.
  • Kosunen, Anna-Kaija (2014)
    Tämän tutkimuksen aiheena on tutkia internetsivujen palvelun laatua käyttäjien arvioimana. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisena business-to-business-asiakkaat kokevat raaka-ainetoimittajan internetsivuston palvelun laadun.Tutkimuksessa kartoitaan käyttäjien kokemuksia, odotuksia sekä tarpeita sivustoon liittyen. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusstrategiana on tapaustutkimus. Case-yritys ja työn toimeksiantaja on Valio Oy:n teollisuusmyynti. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin yksilöhaastatteluina toteutettuja teemahaastatteluja. Haastattelun teemojen lähtökohtana olivat aiemmat sähköisen palvelun laatua koskevat tutkimukset ja niissä käytetyt laatu-ulottuvuudet. Haastattelun teemat olivat sivuston tietosisältö, sivuston toiminnalliset ominaisuudet, sivuston vuorovaikutteisuus, sivuston käytettävyys sekä sivuston ulkoasu. Lisäksi selvitettiin haastateltujen henkilöiden internetin ja Valio Oy:n teollisuusmyynnin internetsivuston käyttötottumuksia ja raaka-ainetoimittajien sivuja koskevia odotuksia. Aineiston keräämiseksi haastateltiin kaiken kaikkiaan yhdeksän Valio Oy:n teollisuusmyynnin internetsivuille rekisteröitynyttä käyttäjää. Sivuston käyttäjät ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä sivuston palvelun laatuun. Tutkimuksessa haastatelluille henkilöille on tärkeää etenkin sivuston käytön tehokkuus sekä sivuston informatiivisuus. Sivuston tietosisältöä pidetään kattavana, mutta osa harvemmin käytetystä tiedosta koetaan hieman vaikeana löytää. Muutoin sivuston käytettävyys koetaan hyväksi. Sivuston vuorovaikutteisia ominaisuuksia ei juurikaa käytetä ja toiminnallisista ominaisuuksista käytetään etupäässä hakutoimintoja. Hakutoimintoja pidetään tärkeinä ja niiden toimintaan ollaan tyytyväisiä. Myös sivuston ulkoasu miellyttää haastateltuja henkilöitä. Tutkimuksella saatiin vastaukset asetettuihin tutkimusongelmiin. Tutkimuksella pystyttiin lisäämään sivuston käyttäjien ja heidän tarpeidensa tuntemusta, joka on edellytys sivuston palvelun laadun parantamiselle. Koska sivuston käyttämisen tehokkuus on tärkeää, on suositeltavaa panostaa etenkin sivuston tietosisällön selkeään järjestämiseen sekä hakutoimintojen toimivuuteen. Myös sivuston tietosisällön persoinointi voi lisätä sivuston käyttämisen tehokkuutta. Tulosten tarkastelussa on syytä huomioida haastateltujen henkilöiden rajallinen määrä. Jatkotutkimuksena hyödyllistä voisikin olla tutkia Valio Oy:n teollisuusmyynnin sivuston käyttäjien kokemaa palvelun laatua kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
  • Fang, Xin (2012)
    Bacterial soft rot is one of the most serious diseases affecting potatoes in fields and storages worldwide. Soft rot on potatoes and other crops are caused mainly by Pectobacterium atrosepticum, Pectobacterium carotovorum and several Dickeya species. The disease spreads via many ways and insects are suggested to be important agents in the epidemiology. Evolutionary and geological evidences suggest soil nematodes play essential roles in ecological processes including nutrients cycling, decomposition and disease suppression. Although some studies show that Pectobacteria can survive the digestive tract of the nematodes, it is unclear whether the soil nematodes can be vectors for transmission and dissemination of plant pathogenic bacteria. Moreover, the life span of C. elegans, a free-living and bacterial-feeding nematode, is limited when fed on Pectobacterium. How soft rot bacteria interact with C. elegans and how the nematodes respond to these bacteria are still unknown. Results of this study suggest that Pectobacterium could be disseminated via nematodes on potatoes, indicating that nematodes could serve as vectors in the dissemination of soft rot bacteria on crops. Through the bacterial transmission assay, Pectobacterium is proved to possess a better ability to persist with nematodes compared to E. coli. It seems that pectobacteria have some traits that provide this ability, so Pectobacterium mutants related to Pectobacterium-plant interaction were tested and the expressions C. elegans genes were measured using quantitative polymerase chain reaction (qPCR), aiming to find out genes playing a role in Pectobacterium-nematodes interaction. However, in this study most likely type VI secretion system, putative Flp/Tad-like pilus, flagella, full length lipopolysaccharides, quorum sensing or ExpAS two-component system are not necessary determinants for the interrelationship of Pectobacterium and nematodes.
  • Erjama, Melina (2024)
    Saprotrophic wood-decaying fungi access nutritional carbon by degrading lignocellulosic biomass with ligninolytic and carbohydrate active enzymes. Research of species-species level interactions of the fungi is crucial to understand ecosystem functions and carbon cycling. Furthermore, research results of wood-decaying fungi and interspecific fungal interactions can be beneficial for development of biotechnological applications. In this study, two brown rot species Fomitopsis pinicola and Fomitopsis betulina, two white rot species Phlebia radiata and Fomes fomentarius and one soft rot species Schizophyllum commune were studied in combination cultures on birch wood substrate for 12 weeks. Interactions of the fungi were studied by analysing laccase, manganese peroxidase, xylanase, and iron reduction activities, and by analysing the expression of genes coding for lignocellulose-degrading enzymes. pH of the cultures was measured to estimate the metabolic activity of the fungal species. Suppression of xylanase and iron reduction activities demonstrated dominance of the white rot species over the other decay type species in the co-cultures. In addition to the depressed enzyme activities, increase in white rot production of laccase and manganese peroxidase activities indicated combative interactions in the co-cultures. This study evidenced species and growth-time dependent changes in signature enzyme activities and in gene expression of wood-decaying fungi during interspecific fungal interactions.
  • Sinisalo, Heidi (2019)
    Background: The elderly population grows in Finland and older people suffer from several health problems, such as undernutrition and constipation. Offering snacks with energy, protein and fiber can be helpful to elderly people with nutritional problems. The aim of the study: This thesis investigated how a nutritious snack containing oat and canola oil (OFA biscuit) affects energy intake, weight and bowel function in an elderly population compared to a wheat biscuit with less energy, fiber and fat. Materials and methods: A randomized, controlled intervention was conducted in healthy elderly ≥ 70 years. The participants were divided to two groups that ate four biscuits per day, either OFA-biscuits or wheat biscuits. The intervention lasted for 6 weeks. Height, weight and body composition were measured, energy and nutrient intake was collected via 24 h recall interviews. The participants kept a diary on the amount of biscuits eaten as well as stool frequency and stool form. Bristol scale 1-7 types were hard stools (1-2), normal stools (3-4) and loose stools (5-7). Results: 35 participants were recruited and 28 of them carried through the intervention. The volunteers were 70-89 years old (mean 77 y). 20 women and 8 men participated. The volunteers were supposed to eat 140 biscuits during the intervention. In OFA-group the volunteers ate approx. 91 biscuits and in the control group approx. 110 biscuits. There were no statistical differences between or inside groups in intake of energy and nutrients, weight or body composition. Defecation frequency didn’t differ between the groups. The stool form changed during the intervention in the OFA group. Between the pre-intervention week and the latter half of the intervention the number of hard stools decreased. The same diminishment happened between the first week in intervention and the latter half of the intervention. Also the percentage of hard stools decreased during the intervention. There were no statistically significant differences in the control group stool forms. Conclusion: The stool form changed from hard to softer stools during the intervention, even though the energy and fiber intake did not increase and the volunteers did not consume biscuits as planned. The participants were healthy and fit older people that didn’t suffer from constipation. OFA product could also be useful for people with constipation. Future research should have a focus on intervention with elderly people with a risk of malnourishment and constipation.