Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kivi, Laura (2015)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yritysbrändin tuen lisääminen tuotebrändiin vaikuttaa kuluttajan tuotebrändistä kokemiin mielleyhtymiin eli assosiaatioihin. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin saada selville, miten yritysbrändin tuen vaikutus eroaa tutkittujen, eri juomakategorioita edustavien, tuotebrändien välillä sekä millaisia assosiaatioita yritysbrändi kuluttajissa herättää. Empiriassa keskitytään tarkastelemaan tilannetta, jossa yritysbrändi Sinebrychoffin tuki näkyisi voimakkaammin tiettyjen yrityksen valmistamien tuotteiden pakkauksissa. Tutkituista tuotebrändeissä yksi oli olutbrändi, yksi siideribrändi ja yksi lonkerobrändi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu erilaisten brändistrategiamallien sekä brändiassosiaatioiden tarkastelusta. Viitekehyksen keskiössä on tuettujen brändien strategiamalli sekä tämän vaikutukset tuote ja –yritysassosiaatioihin. Valitun strategiamallin vaikutusten toimeenpanevana voimana toimivat sekundaariset assosiaatiot. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen case-tutkimus ja se on suoritettu teemahaastatteluin. Aineisto on kerätty haastattelemalla kuuttatoista henkilöä Uudenmaan alueelta. Jokaisen haastateltavan kohdalla on käsitelty ainoastaan yhtä, haastateltavalle relevanttia juomakategoriaa. Tutkimuksessa voitiin havaita yritysbrändin tuen esiin nostamien assosiaatioiden liittyvän muun muassa tuotteen alkuperään, tuotelaatuun sekä valmistajaosaamiseen ja valmistusmääriin. Assosiaatiot olivat kuitenkin hyvin tuotebrändikohtaista. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että kuluttajan brändiorientoituneisuus sekä tuotebrändiin tai –kategoriaan sitoutumisen taso vaikuttivat valmistajayrityksen tuen merkityksellisyyden kokemiseen. Yritysbrändin tuotebrändille antaman tuen lisäksi tutkimuksessa nousi esille myös tuotebrändin antaman tuen vaikutus yritysbrändin suuntaan.
  • Leinonen, Roosa (2017)
    Maatalouden rakennekehityksen suunta on ollut pitkään tilalukumäärien väheneminen ja toisaalta tilakoon kasvaminen. Samalla maataloudenharjoittamisen perinteisen yritysmuodon rinnalle on tullut maataloudenharjoittaminen osakeyhtiömuodossa. Osakeyhtiöittämisen keskeisinä etuina yksityiseen elinkeinonharjoittajaan nähden pidetään verotusta ja osakeyhtiön oikeudellista asemaa. Osakeyhtiötä ei kuitenkaan tule perustaa pelkästään mahdollisen verohyödyn vuoksi, vaan yritysmuodon muutoksen tueksi on tehtävä tarkat taloudelliset laskelmat. Maatilojen heikko kannattavuus ja maksuvalmius ovat olleet viimevuosina paljon esillä mediassa. Tilastojen mukaan maatalouden kannattavuuskertoimet ovat olleet useamman vuoden hyvin alhaiset. Talouden heikko tilanne on aiheuttanut useille maatiloille maksuvalmiusongelmia. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako yritysmuoto maatilayrityksen maksuvalmiuteen. Tutkittavat yritysmuodot olivat yksityinen elinkeinonharjoittaja ja osakeyhtiö. Tutkimuksen teoriaosuudessa on käyty läpi maksuvalmiutta käsitteenä, maksuvalmiuden arviointia sekä eri yritysmuotoihin liittyvää teoriaa verotuksen ja yrityksen oikeudellisen aseman osalta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena kahdelle maatilalle, joita molempia harjoitettiin yksityisenä elinkeinonharjoittajana. Tarkasteltava ajanjakso tutkimuksessa on 2012–2016. Tälle ajalle tehtiin kuukausittaiset toteutuneet maksuvalmiuslaskelmat yksityiselle elinkeinonharjoittajalle. Vastaavat maksuvalmiuslaskelmat tehtiin osakeyhtiölle hyödyntäen kolmea eri skenaariota. Nämä skenaariot olivat tulojen jättäminen osakeyhtiöön, osingon nostaminen yrityksestä ja palkan maksaminen osakkaalle. Tulosten perusteella voidaan todeta, että osakeyhtiöllä voi olla suuri vaikutus maksuvalmiuteen, mutta mahdollisista saavutetuista verohyödyistä huolimatta vaikutus ei aina ole positiivinen. Skenaario, jossa tulot jätetään osakeyhtiöön, nousi molemmissa tapauksissa maksuvalmiuden kannalta edullisimmaksi vaihtoehdoksi. Verotuksen osalta kyseinen vaihtoehto ei ollut molemmille tapauksille edullisin. Vaihtoehto ei myöskään ollut yrittäjille realistinen, koska yrittäjillä ei ole tilan ulkopuolisia tuloja. Osakeyhtiön paremmuuteen maksuvalmiuden kannalta vaikuttavat erityisesti yrityksen koko, yrittäjien lukumäärä, investointien määrä sekä tulon nosto tarpeet yrityksestä. Laskelmat on toteutettu käyttäen tutkimuksessa määritettyjä olettamia nostettavan tulon määrän osalta. Laskelmien mukaan muut osakeyhtiön skenaariot ovat maksuvalmiuden kannalta yksityistä elinkeinonharjoittajaa huonompia. Erot eivät kuitenkaan olleet kaikissa tapauksissa isoja, joten nostettavan tulon optimoinnilla voidaan vaikuttaa tietyn skenaarion paremmuuteen.
  • Leinonen, Jaakko (2013)
    Tutkielman tarkoituksena on tutustua suomalaisten elintarvikealan pörssiyhtiöiden tekemiin yritysostoihin ja selvittää, millainen rooli yrityskaupoilla on ollut yhtiöiden liiketoiminnan kehittämisessä. Ensisijaisena tavoitteena on selvittää tehtyjen yritysostojen motiiveja, minkä jälkeen tarkoituksena on pohtia sitä, miten elintarvikealan ominaispiirteet näkyvät yrityskaupoissa, sekä tarkastella mahdollisia yhtiökohtaisia eroja. Tutkimuksen kirjallisuusosio muodostuu yrityskauppoja koskevasta kirjallisuudesta, koskien erityisesti yrityskauppateorioita, yritysostojen motiiveja sekä kansainvälisten yrityskauppojen erityispiirteitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa analyysimenetelmänä oli teorialähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuskohteeksi valittiin yritysostot, jotka Atria Oyj, HKScan Oyj, Lännen Tehtaat Oyj, Olvi Oyj ja Raisio Oyj ovat toteuttaneet vuosien 1997–2012 välisenä aikana. Tutkimusaineistona käytettiin yhtiöiden vuosikertomuksia, pörssitiedotteita, yritysten internetsivustoja ja median julkaisemia uutisia. Aluksi yhtiöiden tekemät yritysostot taulukoitiin, minkä jälkeen edellä mainituista lähteistä etsittiin yhtiöiden kertomia motiiveja yrityskaupoille. Tämän perusteella analysoitiin kunkin yhtiön yrityskauppatoimintaa yksitellen ja vertailtiin yhtiöiden yrityskauppatoimintaa keskenään motiivien samankaltaisuuksien ja eroavaisuuksien tunnistamiseksi. Saatuja tuloksia pyrittiin ymmärtämään nimenomaan elintarvikealan näkökulmasta. Tutkimus osoittaa, että suomalaiset elintarvikeyhtiöt tekevät yritysostoja enimmäkseen markkinaperusteisin motiivein. Merkittävimmäksi motiiviksi nousi markkina-aseman vahvistaminen. Muita keskeisiä motiiveja olivat synergiaedut sekä tuotevalikoiman laajentaminen. Makrotaloudessa keskeisimmät yrityskauppoihin vaikuttavat tekijät ovat globalisaatio ja globaalin talouden suhdanteet. Elintarvikealan erityispiirteistä yrityskauppoihin johtavina tekijöinä esille nousevat kotimarkkinoiden pienuus, alan vaatimaton kannattavuuskehitys ja jatkuvasti kohoavat tuotantokustannukset, kahden suuren vähittäiskauppaketjun dominanssi päivittäistavarakaupassa, yritysten orgaanisen kasvun hitaus sekä ruokatrendien muuttuminen.
  • Anttila, Santeri (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia suomalaisen elintarvikealan yritysten vastuullisuusraportointia ja sitä, kuinka ne legitimoivat vaikuttamisensa yhteiskunnassa tapahtuvaan koulutustarjontaan, sekä mitkä ovat niiden intressit vaikuttamiseen ja vaikuttamisen aiheuttamat muutokset. Tutkielma on tehty kriittisestä näkökulmasta ja menetelmänä on kriittinen diskurssianalyysi. Aineistona tässä tutkielmassa toimi valittujen yritysten vastuullisuusraportit tai toimintarkertomukset, joissa yritykset kertovat vastuullisesta toiminnastaan. Tutkielmassa löytyi kolme erilaista diskurssia, joilla yritykset legitimoivat vaikutustaan koulutustarjontaan. Nämä diskurssit olivat taloudellinen diskurssi, yhteistyön diskurssi ja paremman maailman diskurssi. Taloudellinen diskurssi piti sisällään yrityksen taloudelliset tavoitteet, yhteistyön diskurssi korosti yrityksen asemaa yhteiskunnallisesti tärkeänä toimijana ja paremman maailman diskurssi korosti sitä, että yritykset haluavat vaikuttaa koulutukseen tehdäkseen maailmasta paremman paikan. Tämän tutkielman johtopäätöksenä voidaan sanoa, että yritysten intressit kouluvaikuttamiseen ovat pääasiassa taloudellisia, jolla pyritään saamaan jatkuvuutta yritykselle. Erilaisia vaikuttamisen keinoja ovat omat koulutusohjelmat, mutta myös yhteistyö oppilaitosten kanssa. Oppilaitosten kanssa yhteistyötä olivat esimerkiksi rahoittaminen, tutkimusyhteistyö ja lopputyöyhteistyö.
  • Fors, Vilma (2023)
    Tutkielman tavoitteena oli ymmärtää yritysten ajatuksia koskien kunnostettujen puhelinten käyttämistä työpuhelimena. Puhelinten vaihtuvuus on nopeaa ja ympäristöhaittojen vähentämiseksi olisi olennaista noudattaa kiertotalouden periaatteita kunnostamisesta ja kierrättämisestä myös puhelinten osalta. Tutkielmassa haluttiin tämän vuoksi selvittää, kokevatko yritykset ekologisen kestävyyden olevan olennainen ominaisuus työpuhelimille. Tutkielma on toteutettu toimeksiantona Resetelle, joka myy yrityksille kunnostettuja puhelimia leasingsopimuksella. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu teknologian hyväksymismallista (Technology Acceptance Model), sekä sen pohjalta kehitetystä teknologian hyväksymisen ja käytön yhdistetystä teoriasta (the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology). Teoreettisen viitekehyksen perusteella tarkasteltiin erityisesti kunnostettujen työpuhelinten havaittua hyödyllisyyttä, havaittua helppokäyttöisyyttä, sosiaalista merkitystä sekä yhteensopivuutta organisaatiossa käytössä olevan infrastruktuurin kanssa. Kirjallisuuskatsauksessa aiemmasta tutkimuksesta koskien mielipiteitä kunnostettujen puhelinten käyttämisestä huomattiin, että aiempi tutkimus kohdistuu pitkälti yksilöiden kontekstiin. Tämä tutkielma laajentaa ymmärrystä kunnostettujen puhelinten käyttämisestä tuomalla tutkimuskentälle yritysten näkökulman aiheesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, joka oli aiheelle luonteva lähestymistapa, sillä tarkoituksena oli ymmärtää haastateltavien yritysten mielipiteitä ja ajatuksia aiheesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Analyysimenetelmänä toimi teemoittelu, jonka pohjalta nousseita teemoja tarkasteltiin teoreettiseen viitekehykseen ja aiempaan tutkimukseen peilaten. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritykset yhdistävät kunnostettuihin työpuhelimiin viisi teemaa: laitteiden ominaisuudet, hinnan, työntekijöiden mielipiteet, laitteen kunnon ja ekologisen kestävyyden. Tulosten perusteella voidaan todeta, että uutta puhelinta edullisempi hinta on yritysten mielestä oleellinen hyöty kunnostetuissa työpuhelimissa. Näkemykset kunnostetun puhelimen laadusta vaihtelevat eri yritysten välillä, ja ovat niin myönteisiä, kuin varauksellisiakin. Myös työpuhelimen eliniän pidentämiseen suhtaudutaan sekä myönteisesti, johtuen ympäristösyistä, että varauksellisesti, johtuen huolesta teknologian vanhenemisesta. Tulosten perusteella työpuhelimen ekologisella kestävyydellä voisi olla yrityksille merkitystä heidän imagonsa kannalta, tai ekologisuus voi olla heille arvona tärkeä, mutta on tulkittavissa, ettei se kuitenkaan ole työpuhelimille kovinkaan olennainen ominaisuus. Jatkossa tulisi tutkia käytetyn ja kunnostetun teknologian hyväksymistä tilastollisesti, jotta saadaan yleistettävissä olevia tuloksia.
  • Kupari, Victor (2022)
    The European Union classification system for sustainable activities obligates companies with more than 500 employees to report their EU taxonomy alignment from 2022 on. The purpose of the study was to find out what kind of action companies have taken in preparing for the EU taxonomy classification and reporting. In addition, the aim was to map companies' views on the challenges and benefits of EU taxonomy and environmental responsibility in general. The study was conducted as a case study, and the material was collected through an online survey. The target group was corporate finance and environmental managers from companies employing more than 500 people in Finland, Sweden, and Denmark. Forty-two people answered the survey, 28 of whom say the EU taxonomy affects the company they represent. Most of the respondents were representatives of large Finnish companies operating in the industrial sector. The data were examined by comparing the means and correlations of the responses. According to the survey, 97% of respondents said that their represented company was prepared for EU taxonomy. There were negative correlations between internal preparations and external support based on the data. Finding the EU taxonomy challenging, in turn, positively correlates with the acquisition of external support. Only a small proportion of the respondents said that companies they represented had calculated their own EU taxonomic eligibility or were willing to report on them. Most respondents assessed that their company was a pioneer in environmental responsibility. Based on the results, companies can be divided into two groups in preparation for EU taxonomy. Companies either seek to operate with internal resources or outsource the work. The respondents found that the most significant benefit of EU taxonomy was an improvement in the company's reputation. Topics related to EU taxonomy reporting and determining the company's taxonomic eligibility were identified as the most significant challenges. Companies that did not respond to the survey might not consider EU taxonomy a clear or preferred topic. This fact may also explain the high level of environmental responsibility of the companies that responded to the survey and their good preparation for the challenges posed by EU taxonomy. The role of EU taxonomy in promoting sustainability in companies is remarkable.
  • Hirvelä, Hannele (2018)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yritysten suoriutuminen yritysvastuun eri osa-alueilla on yhteydessä niiden taloudelliseen menestymiseen. Yritysvastuun yhteyttä yritysten taloudelliseen menestymiseen on aiemmin tutkittu yritysvastuuta kokonaisuudessaan tai yhtä osa-aluetta kuvaavien indikaattoreiden kautta, eikä kaikkia yritysvastuun käytännön työn osa-alueita ole tutkittu yhdessä. Näin ollen tutkimusaukko on perusteltu. Teoriaosassa yritysvastuun osa-alueita tarkasteltiin Aminin ja Bienstockin (2014) yritysvastuun viitekehyksen avulla. Viitekehys valittiin, koska se yhdistää yritysvastuun keskeisimmät teoriat ja viitekehykset käytännön yritysvastuutyöhön yrityksissä, ja sitä voidaan käyttää yritysten suoriutumistason arviointiin. Teoriaosassa läpi käyty yritysvastuun ja yritysten taloudellisen menestymisen välistä yhteyttä tutkiva aiempi kirjallisuus jaoteltiin myös Aminin ja Bienstockin (2014) viitekehyksen mukaan. Tutkimuksen aineistona toimi TE500-listaan perustava PwC:n vuoden 2015 yritysvastuubarometria varten kerätty aineisto. Lopullinen tutkimuksen otos muodostuu 108 yrityksestä. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Selitettävänä muuttujana oli liike-, netto- ja kokonaistulos, sijoitetun pääoman tuotto ja liikevaihto. Selittävänä muuttujana oli viisi Aminin ja Bienstockin (2014) yritysvastuun osa-alueita kuvastavaa aineiston indikaattoreista koottua summamuuttujaa. Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin ristiintaulukoinnin, Pearsonin korrelaation ja lineaarisen monimuuttujaregression avulla. Tutkimustulokset osoittavat, että Aminin & Bienstockin (2014) yritysvastuun viitekehys ei selitä yritysten taloudellista menestymistä, eikä yhteyttä Aminin & Bienstockin (2014) yritysvastuun dimensioiden ja taloudellisen menestymisen välillä löytynyt. Tämän ajateltiin johtuvan muun muassa siitä, että suomalaiset yritykset ovat harjoittaneet yritysvastuutyötä jo pitkään, eikä se enää ole yhteydessä taloudelliseen menestymiseen. Jatkotutkimuksissa tulisi paneutua tähän ajatukseen tarkemmin. Toiminnan laajuuden (liikevaihto) osalta löytyi positiivinen yhteys, jonka nähtiin johtuvan siitä, että isommilla yrityksillä on enemmän velvoitteita yritysvastuun suhteen ja enemmän resursseja käytössään.
  • Raittinen, Elliroosa (2020)
    The importance of corporate responsibility (CR) has increased, and it has become significant for all industries and companies. The Finnish sawmill industry has acknowledged the issue of environmental impact and responsibility for many decades. As the general awareness of CR has increased on the global level, the management and understanding of CR have developed as well in the sawmill industry. The focus of this thesis was to reveal the medium size sawmills’ managers attitudes to CR, and how the CR goals have been realized in the sawmills, and how the UN’s Sustainable development goals (SDGs) are represented in the sawmills’ CR strategies and realizations. The second target was to exam the development of CR in sawmill industry in the last ten years. The thesis is a qualitative research. The empirical data was collected by interviewing the managers of medium-sized sawmills in Finland between January and March 2020. The interviewing method based on semi-structured theme interview and the data analysis combined the qualitative and the thematic analyse methods. Based on the results, the interviewed managers perceive CR generally positive, and they see CR as a positive push-effect on the companies’ research and development processes. The managers found out that the most efficient way for medium size sawmills to execute CR is by integrating CR into the company’s strategy and daily operating processes. According to the sawmill managers, CR and business should be seen as a whole, and CR should be seen in every business sector of the company. The focus of sawmills’ CR actions is based on environmental and social responsibility. The economic responsibility was hard to define by the sawmill managers. The executed CR actions on sawmills are compatible with SDGs. Based on the findings, the most important SDGs in sawmills industry are Good health and well-being, Decent work and economic growth, Responsible consumption and production, Climate action, as well as, Life on land. The most significant change has happened in the shareholders’ awareness of CR. Furthermore, climate change and the loss of biodiversity have become more visible in general discussions and in companies’ CR actions. However, there is lack of CR marketing resources in Finnish medium size sawmills, which could be solved by cooperating with other companies and the Finnish sawmill federation. After the comparison of the findings to the previous literature, it could be concluded that Finnish sawmill industry is still on the reactive CR level with their CR, even if their attitudes have turned slightly more towards proactive CR level during the last decade.
  • Partanen, Hannu (2016)
    Tavoitteet: Tämän Pro gradu-tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin ”Y-Sukupolven” luonteenpiirteet ja työelämän odotukset huomioidaan yrityksen strategisessa henkilöstöjohtamisessa sitoutumisen näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, tiedostetaanko yrityksissä ”Y-Sukupolven” erityispiirteistä, minkälainen yhteys rekrytoinnilla ja henkilöstöjohtamisella on henkilöstön sitoutumiseen tässä kontekstissa sekä millä tavoin nämä linkittyvät strategiaan. Tutkimuksen toteutus: Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Empiirinen aineisto kerättiin neljästä eri teemahaastattelusta kevään 2016 aikana. Haastateltavat kohdeyritykset olivat kaupan- ja elintarvikealan yrityksiä. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu ”Y-Sukupolvea”, rekrytointia, henkilöstöjohtamista ja sitoutumista käsittelevästä kirjallisuudesta. Haastatteluista syntynyt empiirinen aineisto analysointiin teemoittelun avulla. Tulokset:Tutkimusaineiston perusteella kohdeyritysten rekrytoinnin ja henkilöstöjohtamisen toiminnot ovat suurelta osin linjassa ”Y-Sukupolven” odotuksien kanssa. Aikaisemman tutkimustiedon valossa ”Y-Sukupolven” sitoutumisen näkökulmasta tärkeitä painopistealueita ovat lähiesimiehen rooli, työyhteisö, joustavuuteen liitettävät tekijät, kouluttaminen ja kehittäminen sekä urapolkumahdollisuudet. Kyseiset painopisteet näkyivät myös kohdeyritysten henkilöstöjohtamisen tavoitteissa vahvasti, joista erityishuomion sai esimieskulttuurin kehittäminen osaksi yrityskulttuuria, johon liittyi myös henkilöstön kehittäminen. Haastateltavien käsitykset vastasivat niitä ”Y-Sukupolven” erityispiirteitä, jotka ovat merkityksellisiä sitoutumisen kannalta aikaisemman tutkimustiedon perusteella. Strategisesta näkökulmasta ilmeni, että henkilöstöjohtamisen ja rekrytoinnin toiminnot johdettiin liiketoimintastrategiasta, jolloin henkilöstöpolitiikka tukee osaltaan yritystä onnistumaan kokonaisstrategiassa määritellyissä tavoitteissaan. Tavoitteiden kulminaatiopisteinä ovat sitoutunut, osaava ja motivoitunut henkilöstö. Tästä huolimatta on epäselvää, kuinka suuri merkitys nimenomaan ”Y-Sukupolvella” on HR-toimintojen määrittelyssä, huomioiden yleiset muutokset myös ajankuvassa ja työelämänkuvassa.
  • Jyry, Annika (2021)
    Whey is a significant side stream in the cheese making industry, and it can be utilized in several ways especially because whey proteins are nutritionally valuable. Whey cheeses are produced all around the world and mostly in small scale and traditional ways. The production of Ziger whey cheese has a long tradition in Switzerland, and it requires fresh whey derived from rennet-induced cheese making. The whey proteins are precipitated by high manufacturing temperature, the addition of acid and NaCl. The goal of this master’s thesis is to develop a Ziger whey cheese that can be applied in the Finnish dairy industry including optimization of the manufacturing process emphasizing the manufacturing temperature. The thesis also investigates and compares the effect of the temperature on the moisture, protein, and fat content and the yield of the Ziger whey cheese. Also, this thesis aims to examine the effect of the manufacturing temperature on the shelf life by monitoring microbial and physicochemical parameters of the Ziger whey cheese over 21 days of storage. The manufacturing temperatures examined in the production of Ziger were 88 oC and 93 oC, and the production was repeated three times for both temperatures which resulted in altogether six production series. The temperature had a significant effect on the yield which concluded, that the higher the temperature was during the manufacture, the higher the yield was. The microbiological quality was not affected by the manufacturing temperature. However, during the storage there was a significant correlation between the growth of lactic acid bacteria and the pH value i.e., the bacterial count increased as the pH value decreased. After 21 days of storage, every Ziger whey cheese sample crossed the threshold of spoilage for the total viable count which was set at 107 CFU/mL. The manufacturing temperature had no impact on the protein and fat contents. Instead of the manufacturing temperature, there was a strong correlation between the moisture and the fat content. Based on the fat content, the Ziger whey cheese can be categorized as creamy and soft whey cheese. For future reference of research, the quality and shelf life of Ziger whey cheese could be improved by modified atmosphere or vacuum packaging, high packaging temperatures, and shorter drainage time. Moreover, the production could be made more efficient by a continuous process in comparison to batch production.
  • Tervilä, Miia (2022)
    The physical stability of plant-based beverages is often weak and is used to be improved by food additives. β-glucan and dextran are hydrocolloids that have been found to increase fluid viscosity and therefore may have the potential to replace E-coded hydrocolloids. The aim of this master's thesis was to investigate the effects of oat β-glucan and microbiologically produced dextran on the physical stability of a drinkable oat snack. In addition, the aim was to determine the importance of the molecular size and concentration of β-glucan for its stabilizing ability. The oat base without any added hydrocolloids served as a control. β-glucan and dextran were added to the oat base as extracts so that they replaced a certain volume of oat base water. To determine the concentration effect of β-glucan, an oat beverage containing a high molecular weight β-glucan extract extracted from oat bran was prepared in three different extract concentrations. To determine the effect of the molecular weight, an oat beverage containing an enzymatically hydrolyzed low molecular weight β-glucan extract was prepared. The effects of dextran were studied by preparing oat beverages containing exopolysaccharide extract (EPS) (dextran positive and negative sample). Samples were stored in a refrigerator for 14 days, during which time their stability was characterized by observing phase separation and measuring viscosity, particle size and turbidity. The stability of the beverage samples decreased because of sedimentation, leading to the visual phase separation at the top of the samples. The high molecular weight β-glucan extracted from the oat bran reduced sedimentation and phase separation, and stability and viscosity increased as the extract concentration increased from 5% to 7.5%, with almost invisible phase separation in the latter. Thereafter, increasing the extract concentration to 10% no longer reduced the phase separation, but resulted in a decrease in viscosity during storage. Low molecular weight β-glucan (extract content 10%) did not increase the stability of the oat base, and the viscosity of the sample decreased by about 60% during storage. The decrease in viscosity in these samples may be due to the aggregation of proteins and / or β-glucan due to the higher β-glucan content. The effects of dextran on the stability of the oat beverage remained unclear, as the dextran-positive and negative samples did not differ significantly in viscosity or phase separation, so further studies are needed. Based on this thesis, high molecular weight β-glucan appeared to be a potential substitute for food additives in oat-based beverage applications.
  • Kaijolainen, Heidi (2015)
    Punajuuren nauttimisella on paljon terveydelle edullisia vaikutuksia. Viime vuosina raaka punajuuri on kuitenkin saanut negatiivista julkisuutta, sillä sen nauttiminen on yhdistetty ruokamyrkytysoireisiin niin Suomessa kuin muualla maailmassa. Vuonna 2010 Suomessa raportoitiin seitsemän raa’an punajuuriraasteen nauttimisesta aiheutunutta ruokamyrkytysepidemiaa, joissa oireet alkoivat ja laantuivat nopeasti. Näiden esiintymien raasteista ei löytynyt tyypillisiä elintarvikepatogeenejä tai niiden tuottamia toksiineja, joiden avulla oireet olisivat selittyneet. Sen sijaan raasteiden havaittiin sisältävän runsaasti Pseudomonas fluorescens -ryhmän bakteereita, jotka tunnetaan elintarvikepilaajina eikä -patogeeneina. Tässä työssä karakterisoitiin ruokamyrkytysten yhteydessä eristettyjä β-hemolyyttisiä P. fluorescens -ryhmän bakteereita ja tutkittiin, voisivatko kyseiset bakteerit tuottaa jotain oireet selittävää yhdistettä. Tämän lisäksi vertailuun otettiin ruokamyrkytyksiin liittymättömistä punajuurista ja porkkanoista eristettyjä fluoresoivia pseudomonaksia. Bakteerien karakterisoinnissa hyödynnettiin niin fenotyyppisiä kuin geneettiseen tietoon perustuvia menetelmiä, kuten kasvua eri lämpötiloissa, kykyä assimiloida eri hiilihydraatteja, entsyymiaktiivisuuksien määrityksiä ja rpoB-geenin sekvensointia. Pseudomonakset pystyvät tuottamaan valtavan määrän erilaisia sekundäärimetaboliitteja, joista tässä työssä keskityttiin tutkimaan syklisiä lipopeptidejä. Syklisten lipopeptidien tuottoon pystyvät bakteerit tunnistettiin PCR-pohjaisella menetelmällä, minkä lisäksi kahden lipopeptidin, tolaasiinin ja WLIP-lipopeptidin, tuottoa tutkittiin spesifisemmillä menetelmillä. Karakterisoinnin perusteella punajuuriraasteista eristetyt, P. fluorescens -ryhmään kuuluvat bakteerit eivät olleet identtisiä keskenään, joten mikään tietty fluoresoiviin pseudomonaksiin kuuluva bakteerikanta tuskin yksinään voisi olla ruokamyrkytysoireiden taustalla. PCR-menetelmällä saatiin viitteitä siitä, että kaikki tutkitut pseudomonakset pystyvät otollisissa oloissa tuottamaan syklisiä lipopeptideitä. Sen sijaan tutkittujen lipopeptidien osalta WLIP-lipopeptidiä tuotti osa bakteereista kun taas tolaasiinin tuotto oli paljon harvinaisempaa. Saatujen tulosten perusteella ei voida vetää johtopäätöksiä siitä, aiheuttivatko P. fluorescens -ryhmän bakteerit ruokamyrkytysoireet, mutta mahdollista se voisi olla ja lisätutkimuksia aiheesta olisi syytä tehdä.