Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Flinck, Jens (2023)
    This thesis focuses on statistical topics that proved important during a research project involving quality control in chemical forensics. This includes general observations about the goals and challenges a statistician may face when working together with a researcher. The research project involved analyzing a dataset with high dimensionality compared to the sample size in order to figure out if parts of the dataset can be considered distinct from the rest. Principal component analysis and Hotelling's T^2 statistic were used to answer this research question. Because of this the thesis introduces the ideas behind both procedures as well as the general idea behind multivariate analysis of variance. Principal component analysis is a procedure that is used to reduce the dimension of a sample. On the other hand, the Hotelling's T^2 statistic is a method for conducting multivariate hypothesis testing for a dataset consisting of one or two samples. One way of detecting outliers in a sample transformed with principal component analysis involves the use of the Hotelling's T^2 statistic. However, using both procedures together breaks the theory behind the Hotelling's T^2 statistic. Due to this the resulting information is considered more of a guideline than a hard rule for the purposes of outlier detection. To figure out how the different attributes of the transformed sample influence the number of outliers detected according to the Hotelling's T^2 statistic, the thesis includes a simulation experiment. The simulation experiment involves generating a large number of datasets. Each observation in a dataset contains the number of outliers according to the Hotelling's T^2 statistic in a sample that is generated from a specific multivariate normal distribution and transformed with principal component analysis. The attributes that are used to create the transformed samples vary between the datasets, and in some datasets the samples are instead generated from two different multivariate normal distributions. The datasets are observed and compared against each other to find out how the specific attributes affect the frequencies of different numbers of outliers in a dataset, and to see how much the datasets differ when a part of the sample is generated from a different multivariate normal distribution. The results of the experiment indicate that the only attributes that directly influence the number of outliers are the sample size and the number of principal components used in the principal component analysis. The mean number of outliers divided by the sample size is smaller than the significance level used for the outlier detection and approaches the significance level when the sample size increases, implying that the procedure is consistent and conservative. In addition, when some part of the sample is generated from a different multivariate normal distribution than the rest, the frequency of outliers can potentially increase significantly. This indicates that the number of outliers according to Hotelling's T^2 statistic in a sample transformed with principal component analysis can potentially be used to confirm that some part of the sample is distinct from the rest.
  • Jentze-Korpi, Suvi (2017)
    Tämä Pro Gradu -tutkielma esittelee kahta käytössä olevaa lääketieteellistä käsitejärjestelmää (ICD ja SNOMED CT), sekä vertailee niiden eroja ja käyttötarkoituksia. Ontologioiden kehitystä seurataan esimerkin kautta relaatiomallista OWL -kieleen. Lisäksi esitellään RIM -malli, joka mallintaa terveydenhuoltoon liittyvää tietoa. Kliinisten dokumenttien laatu- ja sisältövaatimuksia verrataan kliinisten dokumenttien tallennukseen ja käyttöön tarkoitetun CDA -arkkitehtuurin ominaisuuksiin. Tutkielmassa pohditaan ontologiaperusteisen tietomallin ja lääketieteellisten käsitejärjestelmien yhteiskäyttöä. Kahden esimerkkitapauksen avulla käydään läpi CDA-arkkitehtuurin ja lääketieteellisten käsitejärjestelmien yhteensovittamistapoja, sekä käsitellään toteutukseen liittyviä huomioita. Lisäksi käsitellään uuden tietojärjestelmän määrittelyyn ja käyttöönottoon liittyviä näkökulmia ja valtakunnallisen käyttöönoton vaikutuksia.
  • Törnroos, Juha (2012)
    Perinteinen tekstihaku vertaa toisiinsa tekstistä löytyviä merkkijonoja, jolloin esimerkiksi hakusanalla 'Nokia' voidaan tulokseksi saada dokumentteja matkapuhelinvalmistajasta, Nokian kaupungista tai F.E Sillanpään Ihmiset suviyössä teoksen päähenkilöstä. Tässä tutkielmassa esitetään informaation haussa (engl. Information Retrieval, IR) käytettävä menetelmä, jolla on mahdollista hakea tekstidokumentteja tarkasti määritellyllä käsitteellä. Tarkasti määritellyllä käsitteellä tarkoitetaan ontologiassa, koneymmärrettävässä sanastossa, määriteltyä käsitettä. Tässä tutkielmassa keskitytään erityisesti historiaontologiassa määriteltyihin tapahtumiin. Tutkielmassa esitetty menetelmä pyrkii tunnistamaan dokumentissa esiintyvät käsitteet sanoja ympäröivän semantiikan perusteella. Täsmällisesti sanaa ympäröivä semantiikka saadaan niin kutsutusta semanttisesta avaruudesta, joka muodostetaan piilevän semantiikan analyysiksi (engl. Latent Semantic Analysis, LSA) kutsutulla matemaattisella menetelmällä, ja ympäröivää semantiikkaa sovelletaan ontologiseen kyselyn laajentamiseen. Mallin toimivuutta pyrittiin arvioimaan koejärjestelyllä, jossa aineistona käytetään Suomalaista historiaontologiaa ja suomenkielisen Wikipedia-tietosanakirjan artikkeleita. Koejärjestelyssä ilmenneiden vaikeuksien vuoksi toimivuuden arviointi jäi puutteelliseksi. Tutkielman lopussa on pohdittu menetelmän merkitystä informaation haussa yleisesti, sillä tutkielmassa kuvattu menetelmä ontologiassa määriteltyjen käsitteiden kuvaamisesta tekstidokumenttien määräämään semanttiseen avaruuteen on uusi, eikä aiempaa tutkimusta menetelmän toiminnasta tai kehittämisestä ole tehty.
  • Koivurova, Antti (2021)
    This thesis surveys the vast landscape of uncertainty principles of the Fourier transform. The research of these uncertainty principles began in the mid 1920’s following a seminal lecture by Wiener, where he first gave the remark that condenses the idea of uncertainty principles: "A function and its Fourier transform cannot be simultaneously arbitrarily small". In this thesis we examine some of the most remarkable classical results where different interpretations of smallness is applied. Also more modern results and links to active fields of research are presented.We make great effort to give an extensive list of references to build a good broad understanding of the subject matter.Chapter 2 gives the reader a sufficient basic theory to understand the contents of this thesis. First we talk about Hilbert spaces and the Fourier transform. Since they are very central concepts in this thesis, we try to make sure that the reader can get a proper understanding of these subjects from our description of them. Next, we study Sobolev spaces and especially the regularity properties of Sobolev functions. After briefly looking at tempered distributions we conclude the chapter by presenting the most famous of all uncertainty principles, Heisenberg’s uncertainty principle.In chapter 3 we examine how the rate of decay of a function affects the rate of decay of its Fourier transform. This is the most historically significant form of the uncertainty principle and therefore many classical results are presented, most importantly the ones by Hardy and Beurling. In 2012 Hedenmalm gave a beautiful new proof to the result of Beurling. We present the proof after which we briefly talk about the Gaussian function and how it acts as the extremal case of many of the mentioned results.In chapter 4 we study how the support of a function affects the support and regularity of its Fourier transform. The magnificent result by Benedicks and the results following it work as the focal point of this chapter but we also briefly talk about the Gap problem, a classical problem with recent developments.Chapter 5 links density based uncertainty principle to Fourier quasicrystals, a very active field of re-search. We follow the unpublished work of Kulikov-Nazarov-Sodin where first an uncertainty principle is given, after which a formula for generating Fourier quasicrystals, where a density condition from the uncertainty principle is used, is proved. We end by comparing this formula to other recent formulas generating quasicrystals.
  • Laakso, Joosua (2023)
    Semantic segmentation is a computer vision problem of partitioning an image based on what type of an object each part represents, with pixel-level precision. Producing labeled datasets to train deep learning models for semantic segmentation can be laborious due to the demand for pixel-level precision. On the other hand, a deep learning model trained on one dataset might have inferior performance when applied on another dataset, depending on how different those datasets are. Unsupervised domain adaptation attempts to narrow this performance gap by adapting the model to the other dataset, even if ground-truth labels for that dataset are not available. In this work, we review some of the pre-existing methods for unsupervised domain adaptation in semantic segmentation. We then present our own efforts to develop novel methods for the problem. Those include a new type of loss function for unsupervised output shaping, unsupervised training of the model backbone based on the feature statistics and a method for unsupervised adaptation of the model backbone using an auxiliary network that attempts to mimic the gradients of supervised training. We present empirical results of the performance of these methods. We additionally present our findings on the effects of changes in the statistics of the batch normalization layers on domain adaptation performance.
  • Pääkkö, Teemu (2016)
    Tämä kirjoitus on tarkoitettu Helsingin Yliopiston Tietojenkäsittelytieteen laitokselle tehtäväksi Pro gradu- tutkielmaksi. Tavoitteena on selvittää, mitä käsitteitä sähköisestä potilastiedosta on käytetty sekä miten käsitteet eroavat toisistaan. Lisäksi tarkoitus on selvittää muiden käsitteiden suhdetta sähköisen potilaskertomuksen käsitteeseen. Sen jälkeen selvitetään sähköisen potilaskertomuksen käytöstä toivottuja sekä saatuja hyötyjä. Hyötyjen jälkeen selvitetään sähköiselle potilaskertomukselle asetettuja vaatimuksia. Vaatimusten jälkeen selvitetään sähköisen potilaskertomuksen käyttöön, käyttöönottoon ja vaatimuksiin liittyviä haasteita. Haasteista tarkastellaan läheisemmin yhteentoimivuuden haastetta ja sen ratkaisutapoja. Tarkastellut ratkaisutavat ovat viestipohjainen-, tietovarasto- ja yhteisarkkitehtuuri-ratkaisutavat. Seuraavaksi tarkastellaan korkealla tasolla sähköisen potilaskertomuksen kansainvälisiä standardeja. Loppuosassa työstä tarkastellaan sähköisen potilaskertomuksen openEHR-spesifikaatioita. openEHR-spesifikaatioiden tarkastelussa keskitytään kolmeen abstraktiin spesifikaatioon: viitemalliin, arkkityyppimalliin ja palvelumalliin. Suurin painoarvo on viitemallin ja arkkityyppimallin tarkastelulla. Nämä mallit määrittelevät sähköisen potilaskertomuksen rakenteen tietovarastossa sekä järjestelmässä ajon aikana. Lisäksi mallit määrittelevät menetelmät sähköisen potilaskertomuksen hakemiseksi tietovarastosta. openEHR-spesifikaatiot koetaan kansainvälisesti nykyhetken kattavimmaksi sähköisen potilaskertomuksen standardiksi. Spesifikaatiot huomioivat vuosikymmenten aikana eri projekteissa tehdyn tutkimustyön sekä IT-alan parhaat käytännöt. Ne kattavat sähköisen potilaskertomuksen ja sähköisen potilaskertomuksen vaatiman potilastietojärjestelmän toimintoineen huomioiden esimerkiksi tiedon versioinnin ja terveydenhuollon oikeusturvan vaatimukset. openEHR-spesifikaatioiden sekä openEHR yhteisön avoimen lähdekoodin ratkaisujen ja valmiiden kliinisten käsitteiden pohjalta on hyvä lähteä rakentamaan sähköistä potilaskertomusta ja sen käytön mahdollistavaa potilastietojärjestelmää. Täten tehty järjestelmä on kahden mallin arkkitehtuurin johdosta joustava mahdollistaen nopean reagoinnin terveydenhuollon alati kasvavaan ja muuttuvaan tarpeeseen. ACM Computing Classification System (CCS): Health care information systems Health informatics
  • Strandell, Toni (Helsingin yliopistoUniversity of HelsinkiHelsingfors universitet, 2003)
  • Rantanen, Robert (2023)
    Manual creation of game content is often the most expensive and time-consuming part of game development. Procedural content generation offers an alternative solution, automatically generating game content with the help of algorithms. This can decrease the cost and effort of content creation inaddition to offering other benefits such as increasing the game’s replayability. This thesis investigates the current state of procedural content generation and how it is utilized in game development. A major part the thesis is investigating state-of-art open-source software that can be used for automatic generation of game content. We evaluate the usefulness and practicality of utilizing these tools in game development.
  • Kortström, Niko (2017)
    In this thesis, we will look into utilizing open source software build tools in an enterprise environment. We will aim at providing a complete set of tools starting from developer support and leading to software delivery. We will discuss the different tools that we will use to offer more reliable, easy to use and efficient process of composing software products. Many open source projects will be utilized and we will examine the required steps to be able to successfully operate them in a closed environment. We will also look into providing a completely new base image for in-house cloud platform building. The process of internally composing the operating system from open source components will be discussed in depth.
  • Joutsela, Aili (2023)
    In my mathematics master's thesis we dive into the wave equation and its inverse problem and try to solve it with neural networks we create in Python. There are different types of artificial neural networks. The basic structure is that there are several layers and each layer contains neurons. The input goes to all the neurons in the first layer, the neurons do calculations and send the output to all the neurons in the next layer. In this way, the input data goes through all the neurons and changes and the last layer outputs this changed data. In our code we use operator recurrent neural network. The biggest difference between the standard neural network and the operator recurrent neural network is, that instead of matrix-vector multiplications we use matrix-matrix multiplications in the neurons. We teach the neural networks for a certain number of times with training data and then we check how well they learned with test data. It is up to us how long and how far we teach the networks. Easy criterion would be when a neural network has learned the inversion completely, but it takes a lot of time and might never happen. So we settle for a situation when the error, the difference between the actual inverse and the inverse calculated by the neural network, is as small as we wanted. We start the coding by studying the matrix inversion. The idea is to teach the neural networks to do the inversion of a given 2-by-2 real valued matrix. First we deal with networks that don't have the activation function ReLU in their layers. We seek a learning rate, a small constant, that speeds up the learning of a neural network the most. After this we start comparing networks that don't have ReLU layers to networks that do have ReLU layers. The hypothesis is that ReLU assists neural networks to learn quicker. After this we study the one-dimensional wave equation and we calculate its general form of solution. The inverse problem of the wave equation is to recover wave speed c(x) when we have boundary terms. Inverse problems in general do not often have a unique solution, but in real life if we have measured data and some additional a priori information, it is possible to find a unique solution. In our case we do know that the inverse problem of the wave equation has a unique solution. When coding the inverse problem of the wave equation we use the same approach as with the matrix inversion. First we seek the best learning rate and then start to compare neural networks with and without ReLU layers. The hypothesis once again is that ReLU supports the learning of the neural networks. This turns out to be true and happens more clearly with wave equation than with matrix inversion. All the teaching was run on one computer. There is a chance to get even better results if a more powerful computer is used.
  • Pesonen, Reija (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien ammatillisen kehittymisen mahdollisuuksia ja haasteita kemian non-formaalissa oppimisympäristössä oppilaiden vierailun aikana. Tutkimuksessa non-formaali oppimisympäristö määriteltiin koulun ulkopuoliseksi paikaksi, jossa oppiminen on jollain tavalla organisoitua ja tavoitteellista, ja tapahtuu ohjatussa oppimisaktiviteetissa. Näiden lisäksi non-formaali oppimisympäristö määriteltiin paikaksi, jossa opettaja voi poistua perinteisestä ohjaajan roolistaan ja keskittyä sen sijaan tukemaan ja tarkkailemaan oppilaitaan. Jatkuvaa ammatillista kehittymistä tarkasteltiin erityisesti opettajan sisältötiedon sekä pedagogisen sisältötiedon näkökulmista. Aineisto kerättiin Helsingin yliopiston Kemianluokka Gadolinissa oppilaiden kanssa vierailleilta opettajilta vuosina 2019 ja 2022. Vastauksia saatiin yhteensä 45. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta ja teemahaastattelua triangulaatiota hyödyntäen. Saadut vastaukset analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä. Tulokset osoittavat opettajien odotuksien keskittyvän kemian sisältötiedon kehittymiseen kemian teorian sekä kouluarjesta poikkeavan kokeellisuuden kautta, ja näitä opettajat kokivat myös oppineensa vierailun aikana. Odotukset kohdistuvat myös yliopistoympäristöön, jossa mahdollisuus tutkijavierailuihin sekä tutustuminen oikeaan laboratorioon koettiin kehittävän opettajien sisältötietoa ja lisäävän relevanssia ja tapoja motivointiin opetuksessa. Oman opetuksen kehittämisen osalta odotukset kohdistuivat työskentelytapojen rikastuttamiseen, johon myös opettajat kokivat saaneensa hyötyä vierailun aikana. Tutkimuksen tulosten perusteella vierailut non-formaalissa kemian oppimisympäristössä voivat sekä vahvistaa opettajan osaamista että tuoda jatkuvan ammatillisen kehittymisen osaksi heidän työaikaansa. Ne voivat toimia luontaisena paikkana opettajien tutustuttamiseen uuteen, opetussuunnitelman ulkopuoliseenkin, mutta silti sitä relevanssilla ja ajankohtaisuudella tukevaan materiaaliin. Tutkimus nostaa esiin useita ehdotuksia jatkotutkimukselle. Selvitys sen osalta, millaisia odotuksia kemian pääaineopettajilla on muihin kemiaa opettaviin verrattuna sekä vertailu koetusta oppimisesta vierailun aikana, voisivat tuoda syvempää tietoa aiheeseen ja tässä tutkimuksessa saatuihin tuloksiin. Tutkimuksessa opettajat ovat vastanneet kyselyyn välittömästi vierailun jälkeen, ja seurantakysely siitä, millaiseksi opettajat ovat kokeneet oppimisen kemiasta ja sen opettamisesta voisi olla tarpeen tietyn aikajakson jälkeen vierailusta. Näin opettajille annettaisiin aikaa reflektoida myös sitä, miten he todellisuudessa ovat hyödyntäneet vierailun aikana oppimaansa omassa opetuksessaan.
  • Vehmanen, Maija (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten oppilaiden matematiikan osaamista eri matematiikan aihealueissa opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko oppilaiden osaamisessa eroja pääkaupunkiseudun kaupunkien, Helsinki, Espoo ja Vantaa, välillä. Tarkoituksena oli tutkia ala- ja yläkoulun välisiä eroja matematiikan osaamisessa eri aihealueissa. Tutkimuksen yksi tavoite oli selvittää opettajien näkökulmasta matematiikan opetuksen ilmeneviä ongelmia ja löytää näihin mahdollisia ratkaisuja. Matematiikan aihealueet (14kpl), joiden osaamista tässä tutkimuksessa tutkittiin, valikoituivat Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) ja ala- sekä yläkoulun oppikirjojen perusteella. Aihealueiden osaamista verrattiin muun muassa kansainvälisten PISA- ja TIMSS-tutkimuksien tuloksiin. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa opettajat (N=137) vastasivat anonyymisti tätä tutkimusta varten luotuun Microsoft Forms kyselyyn. Kysely koostui taustatietokysymyksistä (7kpl), määrällisistä kysymyksistä (2kpl) ja laadullisesta kysymyksestä (1kpl). Määrällisen aineiston avulla selvitettiin opettajien mielestä oppilaiden matematiikan osaamista eri aihealueissa. Taustatietokysymysten perusteella pystyttiin vertaamaan esimerkiksi ala- ja yläkoulun opettajien vastauksia keskenään tai eri kaupunkien välisiä vastauksia keskenään. Laadullisen aineiston avulla opettajat ilmaisivat matematiikan eri aihealueiden opetuksessa ilmeneviä ongelmia ja näihin ongelmakohtiin kehitysehdotuksia. Tulokset ja johtopäätökset. Määrällisen aineiston tuloksissa selviää, että eri matematiikan aiheiden osaamisessa oli eroa. Heikoiten osattiin yksikkömuunnokset ja parhaiten peruslaskutoimitukset. Viisi heikoiten osattua aihealuetta olivat yksikkömuunnokset, murtoluvut, sanalliset tehtävät, ongelmanratkaisu ja matemaattinen ilmaiseminen. Ala- ja yläkoulun opettajien vastauksissa oli eroa heikoiten osatun aihealueen osalta. Alakoulun opettajat kokivat, että heikoiten osattiin yksikkömuunnokset, kun taas yläkoulun opettajat kokivat, että matemaattinen ilmaiseminen osattiin heikoiten. Kaupunkien välillä ei ollut merkittäviä eroja, paitsi Helsingin ja muiden kaupunkien välillä. Laadullisen aineiston tulokset osoittivat, että opetukseen on liian vähään aikaa. Ratkaisuehdotus tähän oli esimerkiksi lisää oppitunteja matematiikkaan, lisää toistoa tai vähemmän aiheita. Heikko kielitaito ja esimerkiksi lukivaikeudet aiheuttavat sanallissa tehtävissä ongelmia. Murtoluvuissa ongelmana nähdään muistisäännöt ja jakomerkin ja jakoviivan ristiin käyttö. Opettajat ehdottivat jopa siirtymistä pelkän jakoviivan käyttöön. Matemaattisessa ilmaisemisessa näyttää tuottavan ongelmia välivaiheet ja yhtäsuuruusmerkin väärinkäyttö. Opettajien mielestä oppilaiden matemaattisiin merkintöihin, kuten välivaiheisiin ja yhtäsuuruusmerkin käyttöön, tulisi puuttua jo alakoulussa. Yksikkömuunnoksia tulisi opettajien mielestä opettaa konkreettiaan kautta, esimerkiksi mittaamalla. Ongelmanratkaisutehtäviä opetettavan monipuolisesti, yksin ja yhdessä. Opettajien mielestä ongelmanratkaisu tehtäviä tulisi olla enemmän tarjolla esimerkiksi oppikirjoissa.
  • Suikkanen, Tanja (2019)
    Digitalisaatio ja uudet oppimisympäristöt ovat merkittävä osa 1.1.2018 voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen reformia. Yhteiskunnan digitalisoituminen edellyttää opetuksen digitalisoitumista eli oppilaitoksen toimintakulttuurin muutosta niin, että ammattiin valmistuvat nuoret ja aikuiset saavat valmiudet vastata tulevaisuuden haasteisiin. Näitä ovat digitaitojen lisäksi mm. muutoksenhallintakyky, ongelmanratkaisutaito, itseohjautuvuus sekä henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen taito. Tämä työ on kaksiosainen. Ensimmäinen osa on yksisyklinen kehittämistutkimus. Siinä suunniteltiin ja toteutettiin digitutorkoulutus Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa keväällä 2019. Tutkimus alkoi teoreettisella ongelma-analyysillä. Sen avulla selvitettiin, mitä asioita on aikaisempiin tutkimuksiin perustuen huomioitava, kun opetusmenetelmiä kehitetään enemmän digitalisaatiota hyödyntäviksi. Kehittämistutkimuksen toinen osa eli kehittämisprosessi oli digitutorkoulutuksen suunnittelu ja järjestäminen. Kehittämistuotoksena saatiin malli digitutorkoulutuksen järjestämiseksi. Sekä digitutoreina työskennelleiltä opiskelijoilta, että heidän asiakkailtaan pyydettiin palaute. Sen perusteella jatkossa on lisättävä digitutorpalvelun markkinointia sekä pohdittava, miten opiskelijoiden motivaatiota voidaan parantaa. Työn toisessa osassa haastateltiin kahdeksaan ammatillisen koulutuksen opettajaa ja yhtä apulaisrehtoria. Haastattelujen avulla etsittiin vastausta tutkimuskysymykseen ”Miten opettajat kokevat opetuksen digitalisoitumisen hyödyttävän heidän työtään?” Haastattelut olivat taustatutkimusta digitutortoiminnan kehittämistä varten. Niiden avulla pyrittiin tunnistamaan sellaisia asioita opetustyössä, joiden edistämiseen digitutortoiminnalla voidaan tulevaisuudessa vaikuttaa. Digitutorien työ on tärkeässä asemassa, kun uudet opiskelijat aloittavat opintonsa. He auttavat opettajia varmistamaan, että ensimmäisen vuoden opiskelijat omaavat riittävät tieto- ja viestintätekniikan taidot, kun lukujärjestyksen mukainen opiskelu orientoivien viikkojen jälkeen alkaa. Samalla ensimmäisen vuoden opiskelijat saavat vertaisoppimisen mallin, jota he voivat hyödyntää opinnoissaan myöhemmin toimien itse mallinantajina. Reformin myötä oppimisympäristöt monipuolistuvat ja opetus siirtyy yhä enemmän verkkoon. Verkko-oppimisen hyötynä on perinteisesti pidetty aikaan ja paikkaan sitomattomuutta. Digitalisaatio tuo paljon muitakin hyötyjä opiskeluun: ajantasainen tieto on helposti saatavilla, vuorovaikutus ja verkostoituminen lisääntyvät, osaamisen näkyväksi tekemisen tavat monipuolistuvat (multimodaalisuus). Digitalisaation haasteina oppilaitoksissa pidetään resurssien vähyyttä sekä käytäntöjen kirjavuutta saman oppilaitoksen eri osastoilla. Suunnittelun johdonmukaisuuden merkitys oppilaitoksessa korostuu. Työssä esitellään Kiltakoulu-opetusmalli.
  • Rinne, Ville (2020)
    Maailma muuttuu kiihtyvää vauhtia ja suomalainen koulutusjärjestelmä pyrkii vastamaan muutokseen huomioimalla tulevaisuuden haasteet osana opetuksen suunnittelua. Linkittyminen, verkostoituminen, vuorovaikutus, laaja-alaisuus ja ovat sanoja, jotka toistuvat nykypäivän työelämässä. Vaikka maailman moninaisuus ei ole uusi asia, on sen merkitys nykyään ymmärretty paremmin opetuksessa sekä opetuksen suunnitellussa. Yksittäisten palasten sijaan pyritään rakentamaan kokonaisvaltaista kuvaa asiakokonaisuuksista. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 pyrkii vastaamaan yhteiskunnan vaatimuksiin laaja-alaisen osaamisen kautta. Laaja-alaista osaamista toteutetaan uudessa opetussuunnitelmassa opetuksen eheyttämisen sekä monialaisten oppimiskokonaisuuksien kautta. Näiden tarkoituksena on asettaa oppilaiden kokemukset opetuksen keskiöön. Opetussuunnitelma ohjaa koulukohtaisia opetussuunnitelmia, mutta laaja-alaisen osaamisen toteutuminen on pitkälti koulujen vastuulla. Koulut siis päättävät itse, miten opetuksen eheyttäminen sekä monialaiset oppimiskokonaisuudet järjestetään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suunnittelu jää usein opettajien itsensä vastuulle. Tarkastelen tutkielmassani sitä, miten peruskoulun yläkoulun maantiedon opettajat suhtautuvat opetuksen eheyttämiseen sekä monialaisin oppimiskokonaisuuksiin. Peruskoulun opetussuunnitelma 2014 on ollut käytössä porrastetusti vuodesta 2016 luokkaasteilla 7–9. Nyt kun opettajien kokemuksia on kertynyt kaikilta luokka-asteilta, on mielestäni todella hyvä aika tarkastella opettajien havaintoja aihepiiriin liittyen. Tutkielmani aineisto koostuu 281 peruskoulun yläkoulun maantiedon opettajille lähettämästäni lomakekyselystä, kolmen opettaja teemahaastatteluista sekä nykyisestä perusopetuksen opetussuunnitelmasta. Aineiston analyysissä olen hyödyntänyt sisällönanalyysin menetelmää, jonka perusteella olen luokitellut aineiston seuraaviin luokkiin: 1. Toteutuminen maantiedon opetuksessa 2. Opettajien suhtautuminen 3. Kehitysehdotukset Tutkielmani aineiston perusteella maantieto soveltuu erinomaisesti eheytettäväksi sekä osaksi monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Eniten maantietoa eheytetään biologian kanssa rinnakkaisopetuksena saman opettajan toimesta. Maantieto soveltuu laajuutensa ansiosta usein myös osaksi monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Aina tämä ei ole kuitenkaan mahdollista, mikä johtuu yleensä aikatauluongelmista tai epäsopivasta aihepiiristä. Opettajat suhtautuvat opetuksen eheyttämiseen sekä monialaisiin oppimiskokonasuuksiin pääosin positiivisesti. Tulos on samansuuntainen aikaisemman aihepiirin tutkimuksen kanssa. Opetuksen eheyttämisen nähdään edistävän laaja-alaista oppimista sekä yhteistyötä eri oppiaineiden välillä. Monialaisten oppimiskokonaisuudet nähdään niin ikään hyvänä asiana, mutta ne herättävät eheyttämistä enemmän kritiikkiä opettajien keskuudessa. Suurimpana ongelmana opetuksen eheyttämiseen sekä monialaisiin oppimiskokonaisuusiin liittyen nähdään resursointi. Yleisempänä kehitysehdotuksena mainitaan parempi suunnittelu. Muita mahdollisia parannuksia ovat opettajien koulutuksen lisääminen sekä valmiit oppimiskokonaisuudet, joita koulut voisivat halutessaan hyödyntää.
  • Tallberg, Mira (2014)
    Fraktaaligeometria on mielenkiintonen ja visuaalinen matematiikan ala, ja tunnetuimpana tavaramerkkinä sillä ovat värikkäät ja upeat kuvat, joissa kuviot toistamalla itseään kiertyvät ja kaartuvat ja jatkuvat äärettömyyksiin. Fraktaaligeometrista kuviota katsellessaan voi kirjaimellisesti nähdä äärettömyyden. Työni on tarkoitettu opiskelijoiden ja opettajien käytettäväksi, ja tavoitteenani on, että lukija tämän materiaalin luettuaan ymmärtää fraktaaligeometrisen konstruoinnin perusteet ja osaa ainakin teoriassa konstruoida fraktaaligeometrisia kuvioita helpoista funktioista, ihanteellisessa tilanteessa jopa mistä vain haluamastaan funktiosta. Työ on suunnattu toisen asteen tai sitä korkeampien asteiden opiskelijoille ja opettajille, sillä pohjatiedoiksi vaaditaan derivointitaitoja, kompleksilukujen ja –tason hallintaa, sekä funktion arvon määrittämisen ja graafisen kuvaamisen taitoa. Jokaisen kappaleen jälkeen on useita eritasoisia tehtäviä, joiden avulla opiskelija voi syventää teoreettista tietoaan. Kaikkiin tehtäviin vastaukset löytyvät liitteistä. Aluksi esittelen hieman fraktaaligeometrian historiaa Sir Isaac Newtonin ja Benoit Mandelbrotin oivallusten kautta. Lisäksi aluksi tutustutaan itsesimilaarisuuden käsitteeseen kuvien kautta. Työssä on kaksi suurempaa teoreettista osa-aluetta. Ensimmäinen näistä on Newtonin metodi ja sen avulla saatujen iteraatiotulosten kuvaaminen reaaliakselilla fraktaaligeometriseksi kuvioksi, toinen osuus on Newtonin metodin soveltaminen kompleksiluvuille ja näin saatujen iteraatioiden kuvaaminen komplementtitasolla. Kolmannessa kappaleessa esittelen Newtonin metodin ja kaksi erilaista tapaa tarkistaa saadun ratkaisun tarkistamiseen, ensimmäinen on sijoitusmenetelmä ja toinen Bolzanon lause. Tämän jälkeen käydään kahden erilaisen esimerkin avulla läpi, miten ensinnäkin iteraatiot kuvataan reaaliakselilla, ja toisekseen miten saadaan aikaiseksi värikuvia joista fraktaaligeometria on niin tunnettu. Neljännessä luvussa käydään kevyesti läpi kompleksiluvut ja -taso, ja sen jälkeen käydään läpi miten niitä sovelletaan Newtonin metodin kanssa ja millaisia iteraatiolukuja niistä seuraa. Viimeisessä luvussa käytettään tätä kaikkea aiemmin opeteltua tietoa yhdessä soveltamalla Newtonin metodia funktioon kompleksiluvuissa ja konstruoimalla se kompleksitasoon, josta lopulta syntyy fraktaaligeometrinen värikuva.
  • Smalin, Teemu (2019)
    Opetussuunnitelmia on tutkittu Suomessa paljon curriculum-teorian ja opetussuunnitelmaprosessien näkökulmasta, mutta vähäiselle tarkastelulle on jäänyt opetussuunnitelmauudistukset. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, miten tavoitetaso on Vantaan matematiikan kuudennen luokan opetussuunnitelmassa muuttunut opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Tutkielman teoriaosuus muodostuu opetussuunnitelmakäsitteen, opetussuunnitelman tehtävän, opetussuunnitelman taustalla vaikuttavien ideologioiden ja opetussuunnitelmista tehtyjä mallien tarkastelusta. Erityisen keskeisessä osassa ovat opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt. Teorialuvussa tarkastellaan myös lyhyesti suomalaisen opetussuunnitelman historiaa ja lopuksi luodaan katsaus opetussuunnitelmaan laadintaan liittyvään prosessiin. Metodisen lähtökohdan tutkielmassa muodostaa teoriaohjaava sisällönanalyysi, jonka peruslähtökohtia esitellään tutkimusongelmaa käsittelevässä luvussa. Aineiston muodostavat kuntakohtaisen opetussuunnitelman tavoitteet, joista ilmauksia etsitään verbianalyysin avulla. Ilmaukset luokitellaan taksonomiataulukon kognitiivisten prosessien mukaan. Tutkimustulosten perusteella näyttää siltä, että matematiikan tavoitetaso kuudennella luokalla on paikallisessa opetussuunnitelmassa kognitiivisten prosessien näkökulmasta kasvanut. Uudessa opetussuunnitelmassa ylemmät kognitiiviset prosessit korostuvat verrattuna alempiin. Tulos on samansuuntainen kuin muussa tutkimuksessa on esitetty. Tutkielma on rajoittunut kuudennen luokan paikallisen opetussuunnitelman tavoitteiden analyysiin. Jatkotutkimuksen tehtäväksi jäisi selvittää, miten laajemmassa mittakaavassa formaalilla ja koetulla opetussuunnitelman tasolla opetussuunnitelmauudistus näkyy, esimerkiksi sisältöjen ja tavoitteiden suhteen näkökulmasta.
  • Kärkkäinen, Johannes (2016)
    Työn saaminen Eurooppalaisesta koulusta matematiikan opettajana sai tutkijan innostumaan ja tuomaan esille Helsingissä sijaitsevan uuden koulun matematiikan opetusta. Koulu on uusi Suomessa, vaikka on Euroopassa ollut jo pitkään. Mitä tämä koulu tarjoaa matematiikan saralla ja miten se eroaa Helsingin muiden koulun matematiikan opetuksesta. Tutkielmassa käytetään apuna Eurooppalaisen koulun ja Helsingin kunnan koulun opetusmateriaalia sekä opetussuunnitelmaa. Käydään läpi lukuvuosi kerrallaan ja tarkastellaan, miten eroavaisuudet ja samankaltaisuudet näkyvät opetussuunnitelmassa. Tämä tutkielman pyrkii valaisemaan näitä aiheita ja tarjoamaan vilahduksen matematiikanopetussuunnitelman näkökulmasta koulun matematiikan opetuksessa yläkoulun puolella. Tutkija toimii tutkielmassa näkökulman antajana pitkälti mukanaan muutaman opettajan kertomat kokemukset, sillä koulun matematiikan opetuksesta ei ole monella Suomessa kokemusta. Tutkielman tarkoituksena on esitellä myös Eurooppalaisen koulun tarjoama vaihtoehto yksityiskouluna muihin yksityiskouluihin verrattuna kuten myös kunnan koulujen ohella, keskittyen ensisijaisesti matematiikan opetukseen, jota Eurooppalaisella koululla on tarjota. Tutkielmassa nousee esille kulttuuri, joka Eurooppalaisella koululla on tarjota, sekä tavoitteet, joita koulu pitää yllä matematiikan opetuksessa. Tutkielman lopussa käännetään katsetta tulevaan ja mahdollisuuksiin, mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan uuden opetussuunnitelman muodossa. Miten matematiikka voisi näkyä tulevaisuudessa ja mihin se mahdollisesti voi viedä näiden kahden opetussuunnitelman ja koulukulttuurin matematiikan opettajan näkökulmasta.
  • Abdullatif, Jinan (2019)
    Opetusvälineet ovat tärkeä työväline matematiikan opettamis- ja oppimisprosessissa. Ne tuovat abstraktin aineen aisteilla tunnusteltavaksi. Ne ovat tärkeä työväline opettamisessa ja parantavat opetuksen laatua. Siitä huolimatta niiden tuntemus, käyttö ja tuottaminen on opettajien keskuudessa vaihtelevaa. Opetusvälineiden kirjo on laaja ja niiden tunteminen ja käyttö vaatii opettajalta perehtymistä. Tässä työssä tarkastellaan erilaisia opetusvälineitä ja matematiikan opettajien opetusvälineiden tuntemusta, käyttöä ja tuottamista Ammanin yläkouluissa. Lisäksi tarkastellaan opetusvälineiden käytön yhteyttä opettajien kokemukseen ja pätevyyteen ja niiden käytön esteitä. Työhön on haastateltu näyteryhmää, joka koostuu Ammanin yksityisten ja julkisten yläkoulujen matematiikan opettajista. Tutkija on laatinut kyselylomakkeen, johon näyteryhmä on vastannut. Tulokset esitetään taulukoituna ja ne käydään erikseen läpi. Työssä käy ilmi, että Ammanin yläkoulujen matematiikan opettajien tuntemus opetusvälineistä on tyydyttävää. Opetusvälineiden käyttö ja tuottaminen ovat sen sijaan vähäisiä. Tähän löytyy opettajista riippumattomia syitä. Opettajan kokemuksella ei näytä olevan yhteyttä opetusvälineiden käyttöön ja tuottamiseen.
  • Auvinen, Heini (2022)
    Opetusvideot ovat yleistyneet opetusmateriaaleina ja aiempien tutkimusten perusteella ne on myös todettu toimivaksi ja pidetyksi tavaksi oppia. Opetusvideoiden toimivuuteen vaikuttaa kuitenkin moni asia. Tässä tutkielmassa tutkin, ovatko opetusvideot hyödyllistä materiaalia itseopiskelukurssilla ja millaisia elementtejä löytyy toimivasta opetusvideosta. Tutkielmasta löytyy konkreettisia esimerkkejä opetusvideoiden toimivuuteen. Opetusvideot voivat toimiessaan olla hyvin tehokas oppimismuoto. Tutkielmaa varten tein Helsingin avoimen yliopiston itseopiskelukurssille opetusvideoita, videoihin liittyviä tehtäviä ja näiden ohelle tutkimuskyselyn. Jokaiseen videoon kuului siis videon aihetta tukeva, oppijaa aktivoiva tehtävä. Tehtäväpakettiin kuului yhteensä kolme videota, kolme tehtävää sekä tutkimuskysely. Opetusvideoiden toimivuutta opetusmateriaalina tutkittiin tehtävien onnistumisen ja opiskelijoiden kokemusten perusteella. Toimivan opetusvideon taustalla on huolellinen suunnittelu. Suunnittelussa tulee ottaa huomioon videon aiheuttama kognitiivinen kuormitus, jotta videosta saadaan oppimistuloksia parantava oppimateriaali. Opetusvideon tulee olla tarpeeksi lyhyt, visuaalinen ja aktivoiva. Tutkielmassani pohditaan, kuinka passiivisia opetusvideoita saadaan kehitettyä myös oppijaa aktivoiviksi.
  • Pekkarinen, Elsa (2017)
    Autonomisen oppimisen malli on eräällä Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen maisterivaiheen kurssilla käytetty oppimismenetelmä. Kyseisessä mallissa opiskelijoilla on aktiivinen ja yhteisöllinen rooli koko oppimisprosessin ajan. Kurssin arviointi toteutettiin itsearviointina. Arviointi tapahtui kurssin lopussa arviointikeskustelulla, jossa opiskelija antoi itselleen kurssista arvosanan opettajan tukiessa häntä tarpeen mukaan. Itsearviointi on yliopisto-opinnoissa harvoin käytetty arviointimenetelmä, joka kuitenkin mainitaan useissa lähteissä puhuttaessa arvioinnista. Tässä tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan aiemmin mainitun maisterivaiheen kurssin opiskelijoiden itsearviointitaitoja ja oppimistuloksia, joita autonomisen oppimisen malli tuotti. Arvioinnin vaikutus oppimiseen on selvä ja Itsearviointi ja oman oppimisen tarkastelu ovat jokaiselle opiskelijalle tärkeitä taitoja, joita on mahdollista kehittää. Arvioinnilla on todettu olevan merkittävä vaikutus oppimiseen (Falchikov 2013, Snyder 1971, Wass et al 2001). Myös itsearviointitaidon on huomattu olevan oppimisen kannalta tärkeää, sillä oppiminen on hankalaa ilman oman toiminnan ja ajattelun tarkastelua ja säätelyä (Kohonen ja Leppilampi 1994). Opiskelijoiden itsearvioinneissa havaittiin epätarkkuuksia, kun opiskelijat eivät painottaneet kaikkia kurssin oppimistavoitteita tasapuolisesti. Opiskelijat myös esimerkiksi vertasivat itseään muihin opiskelijoihin, kokivat tottuneensa koepainotukseen tai eivät kokeneet ymmärtäneensä tarpeeksi kurssin asioita. Autonomisen oppimisen mallin huomattiin ohjaavan oppimisprosessiin, jossa korostuu ulkoa opettelun sijaan syvällinen ymmärtäminen. Opiskelijat raportoivat oppineensa asiasisältöjen lisäksi muun muassa kanssakäymistaitoja, säätelemään omaa toimintaansa ja työskentelemään muiden ihmisten kanssa. Itsearviointi ja autonomisen oppimisen malli näyttäisivät tämän tutkielman perusteella ohjaavan opiskelijaa syvälliseen ymmärtämiseen ulkoa opettelun sijaan. Yliopisto-opiskelijoiden tulisi kuitenkin harjoitella itsearviointia, mikäli sitä halutaan käyttää laajemmin arvioinnissa. Black, Harrison ja Lee (2003) ovat todenneet, että vaikeinta itsearviointia kehitettäessä on saada oppilaat arvioimaan omaa työtään tavoitteiden näkökulmasta.