Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Pronin, Siiri (2020)
    Talouselämän toimintakentän kansainvälistyminen ja maailmantalouden yleinen globalisoituminen ovat johtaneet siihen, että myös yrityskaupat ovat monimutkaistuneet vuosikymmenten saatossa. Yrityskaupoissa voidaan joutua ottamaan huomioon useamman valtion lainsäädäntö ja liiketoiminnallinen ympäristö. Liikesopimuksissa noudatetaan pitkälti alun perin Englannissa ja Yhdysvalloissa kehitettyä sopimustraditiota – yrityskauppojen asiakirjat ja dokumentaatio perustuvat angloamerikkalaisiin sopimuslausekkeisiin ja -malleihin, joiden seurauksena sopimukset ovat yhä useammin detaljiorientoituneita ja monimutkaisia kokonaisuuksia. Kansainvälistyvän sopimus- ja yritystoiminnan ytimessä ovat riskienhallinta ja korvausvastuisiin varautuminen. Yrityskauppoihin liittyy aina odottamattoman kehityksen mahdollisuus, joka yritysten on päätöksenteossaan osattava ottaa huomioon. Riskienhallintakentän jatkuvan laajenemisen seurauksena vastuuriskeille haetaan yhä useammin ulkopuolista vastuutahoa, joka tyypillisesti on vakuutusyhtiö. Siten yrityskauppojen riskienhallinnallinen puoli on erottamattomasti liitännässä vakuuttamiseen. Nykyisin onkin tavanomaista turvata yritysjärjestelyjä muun sopimustoiminnan ohella ottamalla erillinen yrityskauppavakuutus, joka täydentää yritysjärjestelyn muuta dokumentaatiota ja allokoi riskejä. Vakuutus turvaa etenkin tilanteilta, jossa kaupan kohde ei syystä tai toisesta vastaakaan odotettua. Warranty ja indemnity -vakuutukset ovat vakuutussopimuksia, jotka kattavat vahingot, jotka johtuvat tai ovat seurausta osakekauppakirjassa esitettyjen takuuehtojen tai vastaavien myyjän vakuutusten rikkomisesta. W&I-vakuutukset tarjoavat suojaa tuntemattomien ja ennalta-arvaamattomien riskitekijöiden varalta, ja niitä käytetäänkin suhteellisen vakiintuneesti yrityskauppojen riskienhallintakeinona. Tällaisten suojakeinojen suosio on kasvanut Pohjoismaisessa kehikossa jatkuvasti 1990-luvun lopusta lähtien. Erityisen mielekkäitä yrityskauppavakuutukset ovat perinteisesti olleet silloin, kun myyjänä on pääomasijoitusyhtiö, koska tällaiset yhtiöt tekevät yrityskauppoja jatkuvasti osana liiketoimintaansa ja kaipaavat siten suojaa sen varalta, että kauppaehdot eivät kaikilta osin vastaa sovittua. W&I-vakuutusten käyttö ei kuitenkaan enää samalla tavalla riipu siitä, millaista liiketoimintaa myyjä tai ostaja harjoittavat, vaan niitä voisi luonnehtia suosituiksi instrumenteiksi yrityskauppojen riskienhallinnassa kautta linjain. Muutos johtuu kasvavasta markkinakokemuksesta ja -valveutuneisuudesta, alhaisemmista preemioista sekä vakuutusmeklarien ja vakuutusyhtiöiden nousevasta kiinnostuksesta ja aktiivisuudesta Suomen markkinalla, jossa ostajat tyypillisesti tekevät huolellisen yritystarkastuksen ja sopimusrikkomuksiin liittyvät riidat ovat hyvin harvinaisia. Tämä tutkielma tarkastelee 1) W&I-vakuutuksia sopimustyyppinä, 2) niiden henkilöllistä ulottuvuutta sekä a) ennen sopimuksen päättämistä että b) sen jälkeen ja 3) niiden soveltamisalaa erityisesti sopimusvastuuseen varautumisen ja riskienhallinnan näkökulmista. Keskeisenä tavoitteena on siten ensinnäkin selvittää, millainen instrumentti W&I-vakuutus on sopimustyyppinä, miten sillä hallinnoidaan riskejä ja miten sitä tulkitaan. Lisäksi tutkielma valottaa sitä, miten yrityskauppavakuutukset suhteutuvat arkisempiin vakuutussopimuksiin tiedonantovelvollisuuden kannalta, kun tiedollisesti ylivoimaisin taho ei välttämättä ole vakuutussopimuksena lainkaan osallisena. Lopuksi tarkastellaan myös sitä, mitkä ovat W&I-vakuutuksen rajapinnat ja mitä voidaan tai pitäisi voida vakuuttaa yrityskaupan yhteydessä.
  • Murre-Öhman, Elise (2020)
    Tutkielman tarkoitus on tuottaa tietoa sekä muistisairaan vanhuksen itsemääräämisoikeudesta että sen toteutumisesta. Tutkimuksen kysymyksenasettelu on dualistinen, kaksikärkinen: ensimmäisessä tutkimustehtävässä selvitetään itsemääräämisoikeuden olemusta, sen alaa ja ulottuvuutta oikeustieteellisessä kontekstissa lainsäädännön ja oikeuskirjallisuuden valossa sekä tehdään rajanvetoa sallitun ja hylättävän intervention välillä. Toinen tutkimustehtävä on tutkia, miten muistisairaan vanhuksen autonomia reaalielämässä toteutuu hänen itsensä ja hänen läheisensä kokemana. Tutkimus on toteutettu yhdistämällä kahta eri tutkimusmetodia: lainopillista metodia selvitettäessä voimassa olevia oikeusnormeja ja niiden soveltamista sekä empiiristä, laadullista tutkimusmetodia tutkittaessa itsemääräämisoikeuden toteutumista reaalielämässä. Muistisairaiden ja heidän läheistensä kokemuksia on kartoitettu yksilöllisesti toteutettuna teemahaastatteluna. Haastattelut on nauhoitettu ja litteroitu ja haastatteluaineisto on analysoitu abduktiivisesti. Lähtökohta muistisairaan itsemääräämisoikeudelle on, että vaikka muistisairaus on etenevä, neurologinen sairaus, muistisairaan autonomia ei pääty diagnoosin saamiseen. Toimintakyvyn heiketessä autonomia kaventuu asteittain, mutta oikeutta tehdä itsenäisiä ja itseään koskevia päätöksiä tulee kunnioittaa ja tukea niin pitkään kuin mahdollista. Itsemääräämisoikeuden olemusta on pohdittu erilaisten autonomian määritelmien avulla. Koska tutkielma liittyy vanhuusoikeuden alaan, myös itsemääräämisoikeuteen liittyvät, vanhuusoikeuden keskeiset käsitteet on selvitetty oikeuskirjallisuutta apuna käyttäen. Perinteisen individualistisen autonomian rinnalla käsitellään relationaalista autonomiaa, ja relationaalisen autonomian ilmentymänä tuettua päätöksentekoa, joka mahdollistaa muistisairaan päätösten tekemisen vielä siinäkin vaiheessa, kun oma toimintakyky ei riitä alentuneen kognition vuoksi. Haastattelututkimuksen tuloksia on havainnollistettu purkamalla litteroitua materiaalia haastateltujen autenttiseksi puheeksi. Tällä tietoisella valinnalla on haluttu antaa haastatelluille se, mikä heille kuuluu: ihmisen yksilöllinen ääni. Samasta syystä haastatelluille henkilöille on annettu nimet, joskin keksityt - tunnistamisen välttämiseksi. Tausta-ajatuksena tutkimuksessa oli, että muistisairas ei voi käyttää itsemääräämisoikeuttaan, jos hän ei ole tietoinen itsemääräämisoikeutensa olemassaolosta ja oikeuksiinsa pääsemisen instrumenteista. Tutkimuksessa keskiöön nousi erityisesti kolme asiaa: ensiksi, että lakisääteiset neuvontapalvelut eivät toimi tavalla, joka turvaisi muistisairaiden vanhusten oikeuden oikeaan ja oikea-aikaiseen tietoon heitä koskevissa oikeudellisissa ja sosiaaliturvaan liittyvissä kysymyksissä. Toiseksi, että relationaalisen autonomian ilmentymänä tuettu päätöksenteko on luonteva toimintamalli läheisissä relaatioissa ja kolmanneksi, että yksin asuvat, perheettömät muistisairaat ovat joka suhteessa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa. Tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Lainsäädännöllisiä kehityskohteita ovat itsemääräämisoikeuslain säätäminen sekä tuettua päätöksentekoa koskevien pykälien lisääminen jo olemassa olevaan lainsäädäntöön. Myös "omaisköyhyyden" ratkaiseminen kolmatta sektoria apuna käyttäen voisi olla selvittämisen arvoista pyrittäessä parantamaan kaikkein haavoittuvimmassa olevien, perheettömien muistisairaiden vanhusten asemaa.
  • Heikelä, Meri (2017)
    Tutkielmassa käsitellään työaikasuojelun toteutumista kotona ja muualla kiinteän työpaikan ulkopuolella tehtävän työn osalta. Työaikalailla on tärkeä rooli työaikasuojelun toteuttamisessa. Lain ulkopuolelle on kuitenkin rajattu osa työsuhteessa työskentelevistä työntekijöistä. Työaikalain 2 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan työaikalakia ei sovelleta työhön, jota työntekijä tekee kotonaan tai muutoin sellaisissa oloissa, ettei voida katsoa työnantajan asiaksi valvoa siihen käytettävän ajan järjestelyjä. Työaikasuojelun riittävän toteutumisen kannalta on tärkeää, että soveltamisalarajausten tulkinta pysyy yhtä suppeana kuin lainsäätäjä on tarkoittanut. Työntekijän suojeluperiaate edellyttää, että työntekijän työaika tulee järjestää yhteiskunnassa voimassa olevien rajoitusten mukaisesti. Työajan järjestely on annettu työnantajan vastuulle, joten tästä seuraa se, että työnantajalla tulee myös olla mahdollisuus valvoa, että työtä tehdään annettujen määräysten mukaisesti. Jotta voidaan lähteä tarkastelemaan työnteon sisältöä työaikalain 2 §:n 1 momentin 3 kohdan rajoituksen näkökulmasta, tulee ensin ratkaista, missä työtä fyysisesti tehdään, eli voidaanko työnteon katsoa tapahtuvan kiinteällä työpaikalla. Tutkielmassa tarkastellaan siten ensinnäkin kiinteän työpaikan käsitettä ja erityisesti sitä, mitä itsenäisiä vaikutuksia kiinteän työpaikan määrittämisellä on yksittäistapauksessa työntekijän työajan seurantaan. Samassa yhteydessä käsitellään lisäksi työaikalain osittaista soveltamista, sekä pääasiallisen työn periaatetta. Tarkasteltavana olevassa työaikalain 2 §:n 1 momentin 3 kohdassa on sen sanamuodon mukaan erikseen mainittu työ, jota työntekijä tekee kotonaan. Tutkielmassa tarkastellaan, mitä työntekijän kodilla soveltamisalarajoituksessa tarkoitetaan ja miten kotona tehtävän työn ja muun kiinteän työpaikan ulkopuolisen työn arviointi eroaa työaikalain soveltamisalarajoituksen kohdalla. Tutkielmassa tarkastellaan myös työaikalain soveltamisalarajoituksen tulkintamuutoksia kotona tehtävää työtä koskien. Tutkielman ydinsisältöä on sen selvittäminen, mitä oikeastaan tarkoitetaan sillä, ettei voida katsoa työnantajan asiaksi valvoa työhön käytettävän ajan järjestelyjä. Tutkielmassa pyritään antamaan jäsennelty kokonaisuus niistä eri työntekijöiden työtehtäviin ja työskentelyolosuhteisiin liittyvistä yksityiskohdista, joiden perusteella työn on katsottu kuuluvan työaikalain soveltamisalaan tai vaihtoehtoisesti soveltamisalan ulkopuolelle.
  • Mäntylä, Niina (2013)
    Koulukiusaaminen on vakava ongelma. Sen tyypillisiä piirteitä ovat heikompaan uhriin kohdistuminen sekä jatkuvuus ja toistuvuus. Kiusaaminen on myös tyypillisimmillään tekokokonaisuus, jonka osateot täyttävät useiden rikosten tunnusmerkistöjä. Tässä tutkielmassa tarkastellaan rikosoikeudellista järjestelmäämme kiusaajan vastuun ja edellä mainittujen kiusaamisen tyyppipiirteiden valossa. Näin havaittuihin ongelmiin pyrin löytämään ratkaisuja de lege ferenda. Vaikka teoreettisesti sosiaaliadekvanssille ei löydy perusteita, käytännössä koulussa tapahtuvia 15 vuotta täyttäneidenkään tekoja ei pidetä ”niin pahoina” kuin muualla yhteiskunnassa tapahtuvia vastaavia tekoja. Kuitenkin esimerkiksi oppimisteorian ja kontrolliteorian valossa kiusaamisen paheksunnan – eikä vain moraalisen, vaan myös oikeudellisen - tulisi siirtyä kouluyhteisöön. Kosketus rikosoikeudelliseen järjestelmään, vaikkapa vain sen alkuvaiheissa poliisin mukaan ottamisella asiaan, saattaisi katkaista kierteen, kun tiedetään, etteivät kiusaajat tyypillisesti ole moniongelmaisia rikosoikeudellisen järjestelmän vakioasiakkaita. Tähän liittyy kuitenkin myös syyteoikeuskysymys. Kun kiusaamisessa uhrina on lapsi, joka vielä on tekijöitä heikommassa asemassa peläten kostoa, hänelle ei voi jättää vastuuta oikeudenkäynnistä päättämisestä. Myöskään huoltaja ei aina välttämättä toimi lapsen edun mukaisesti. Asianomistajarikosluonne tulisikin poistaa kunnianloukkauksen sekä yksityiselämää koskevan tiedon levittämisen osalta, kun uhri on alle 18-vuotias. Sama tarve koskisi myös meillä mahdollisia uusia kriminalisointeja, kuten viestintärauhan rikkomista ja vainoamista. Ongelma on akuutti myös seksuaalirikoksissa, joskin niissä kytkisin syyttäjän syyteoikeuden lapsen edun kynnykseen. Oleellista olisi lisäksi liittää edellä mainittuihin muutoksiin perusopetuslakiin kirjattu rikosilmoitusvastuu kouluille, silloin kun kyse ei ole vähäisestä teosta. Järjestelmämme ei kykene kovin tehokkaasti ottamaan huomioon toistuvan ja jatkuvan tekokokonaisuuden moitittavuutta kiusaamisen vahingollisuuden ytimenä. Rikoksen yksiköintiopit muodostavat rajan, jonka puitteissa lähinnä useampi lievä pahoinpitely voidaan arvioida perusmuotoiseksi pahoinpitelyksi. Usean eri rikostyypin saattaminen yhdeksi rikokseksi kriminalisoimalla kiusaaminen, vaikuttaisi rikosten vanhentumisaikaan sitä pidentävästi ja myös rangaistus voitaisiin paremmin tuomita kokonaisuuden moitittavuuden mukaan. Myös kiusaamisen ryhmälähtöisyys tulisi jotenkin huomioida. Vastaavanlainen tekniikka voisi olla toimiva kuin tappeluun osallistumisessa. Eli kiusaamiseen osallistumisesta tuomittaisiin, mutta sen lisäksi voisi tekijälle seurata esimerkiksi pahoinpitelytuomio. Myös lähestymiskiellon kehittämismahdollisuudet sekä ennakkovaroitusmalli (Tanskassa vainoamisen kriminalisoinnissa) tulisi selvittää kiusaamiseen puuttumista pohdittaessa. Nämä toisivat järjestelmään kaivatun seurannan elementin, sillä kiusaaminen on teko, joka tyypillisesti toistuu. Lisäksi kiusaamiseen osallistumisen tunnusmerkistöön tulisi vielä liittää on omiaan –muotoilu, jolloin hankalista näyttökysymyksistä päästäisiin eroon. Uhrin kärsimys olisi tällöin huomioitu tunnusmerkistössä. Tutkielman tuloksena voidaan todeta, että koulukiusaaminen on erikoislaatuinen kokonaisuus, jonka tyyppipiirteet tulee tunnistaa ja vakavuus ymmärtää. Vasta tältä pohjalta voidaan aloittaa kiusatun oikeudenloukkausten estämiseen tähtäävä kehittämistyö.
  • Sarkkinen, Eliisa (2020)
    Tämän työn tavoitteena on selvittää oikeudellinen viitekehys, jonka puitteissa Suomessa tehdään koulukiusaamisen vastaista työtä ja löytää kehityskohteita, joiden myötä koulukiusaamisen vastainen työ tehostuisi. Koulukiusaaminen on toistuvaa ja tahallista samaan oppilaaseen kohdistuvaa vihamielistä käyttäytymistä. Olennaista on tapahtuman osapuolten epätasaväkisyys. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan valtion on ryhdyttävä kaikkiin asianmukaisiin lainsäädännöllisiin, hallinnollisiin, sosiaalisiin ja koulutuksellisiin toimiin suojellakseen lasta mm. ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta. Perustuslain mukaan jokaisella yksilöllä on oikeus mm. henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ja maksuttomaan perusopetukseen. Nämä oikeudet ovat vaarassa jäädä toteutumatta kiusatun osalta koulukiusaamisen vuoksi. Perusopetuslain 29 §:n mukaan oppilaalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Opetuksen järjestäjän tehtävänä on taata jokaiselle oppivelvolliselle samat mahdollisuudet opiskella ilman kiusaamista. Koulun keinot koulukiusaamisen vastaiseen työhön voidaan jakaa ennaltaehkäiseviin ja jälkikäteisiin keinoihin. Perusopetuslaissa on säädetty koulun jälkikäteisistä keinoista. Niitä ovat kasvatukselliset keinot, kurinpitokeinot ja turvaamistoimet. Koulun keinot eivät aina riitä lopettamaan kiusaamista. Tällöin tarvitaan yhteistyötä poliisin ja lastensuojelun kanssa. Koulukiusaamiseen sisältyy lähes aina tekoja, jotka täyttävät jonkun rikoslain tunnusmerkistön. Yleensä tulee kyseeseen pahoinpitely tai kunnianloukkaus. Koulukiusaamista käsitellään harvoin rikosoikeudellisesta näkökulmasta, johtuen mm. tekijän iästä ja koulun keinojen käytön ensisijaisuudesta. Koulukiusaamiseen liittyvät tuomiot ovat olleet lieviä. Koulukiusaaja voi joutua myös vahingonkorvausvastuuseen aiheuttamastaan vahingosta. Suomessa on toteutettu hankkeita, joiden tavoitteena on lisätä viranomaisyhteistyötä kiusaamisen selvittämisessä. Sovittelun käyttöä tulisi myös lisätä. Koulukiusaamisen vastaista työtä tulee tehostaa. Koulukiusaamisen kriminalisointi olisi keino parantaa kiusatun asemaa. Perusopetuslakiin tulisi määritellä tarkemmin vastuut ja velvollisuudet koulukiusaamisen puuttumiseen, ja koulujen keinovalikoimaa tulisi vahvistaa. Koulujen viranomaisvalvontaa pitäisi myös tehostaa. Koulut, poliisi ja lastensuojelu tarvitsevat enemmän resursseja, jotta jokaisen oppilaan oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön toteutuu.
  • Heikkinen, Juha-Pekka (2015)
    Koulutuskustannusten verokohtelu perustuu tuloverolain yleissäännöksiin. Koska asiasta ei ole yksityiskohtaisia säännöksiä, on asian tulkinta tällä hetkellä pitkälti oikeuskäytännön varassa. Tutkielman tavoitteena on selvittää oikeuskäytännöstä mahdollisesti löytyviä periaatteita joiden avulla verokohtelua voisi ennakoida. Tutkielmassa on käyty läpi korkeimman hallinto-oikeuden päätöksiä aikaväliltä 1961 – 2014. Päätökset koskevat henkilön oikeutta vähentää koulutuskustannukset verotuksessaan tulonhankkimismenoina, työnantajan maksamien koulutuskustannusten muodostumista veronalaiseksi ansioksi koulutettavalle ja yrittäjänä toimivan henkilön koulutuskustannusten verokohtelua. Oikeus vähentää koulutuskustannukset henkilön verotuksessa perustuu tuloverolain 29 §:n luonnollisia vähennyksiä koskevaan vähennysoikeuteen. Kyse on tulon hankkimisesta ja säilyttämisestä aiheutuneiden kustannusten vähennysoikeudesta. Elantomenojen vähennyskelvottomuudesta on säädetty tuloverolain 31 §:n 4 momentissa. Tämä sääntelytekniikka on pysynyt samana aina vuoden 1943 tulo- ja omaisuusverolaista saakka. Näin ollen korkeimman hallinto-oikeuden päätöksiä voidaan käyttää hyväksi pitkältä aikaväliltä. Koulutuskustannusten vähennyskelpoisuus jää edelleen luonnollisia vähennyksiä koskevan rajanvedon varaan siitä, onko kyseessä elantomenoksi luettava peruskoulutus vai esim. ammattitaidon ylläpitämiseksi välttämätön koulutus. Lähtökohtaisesti verokohtelun tulisi olla sama riippumatta siitä onko maksajana ollut koulutuettava itse vai työnantaja. Tutkielmassa on huomioitu myös stipendein ja apurahoin korvattujen koulutuskustannusten verokohtelu, sekä vuoden 2014 alusta voimaan tulleisiin lakimuutoksiin perustuva koulutusvähennykseen oikeuttava koulutus.
  • Pöder, Greete (2023)
    Tutkielman aiheena on pääomasijoittajan osakassopimuksessa käyttämät riskienhallintakeinot erilaisin kovenantein. Tutkielmassa käsitellään osakassopimuksen suhdetta pääomasijoittamiseen sekä pääomasijoittajan osakassopimukseen sisällyttämiä kovenantteja. Tutkielman metodi on pääsääntöisesti lainopillinen, ottaen kuitenkin huomioon myös oikeustaloustieteellisiä näkökulmia. Tutkielman tarkoituksena on esittää kannanottoja yhtiöoikeudellisesta näkökulmasta ottaen kuitenkin huomioon myös sopimusoikeudelliset periaatteet. Pääomasijoittamisella tarkoitetaan määräaikaisten ja ammattimaisten sijoitusten tekemistä julkisesti noteeraamattomiin yrityksiin arvonnousua tavoitellen. Pääomasijoittajan ja julkisesti noteeraamattomiin yrityksiin tehtyjä sijoituksia sääntelee osapuolten välisessä suhteessa osakassopimus. Tutkielmassa tarkastellaan pääomasijoitustoimintaan erityisesti osakassopimuksen soveltamiseen liittyviä ja osakassopimuksen yhtiöoikeudellisen sitovuusvaikutuksen puutteesta aiheutuvia riskejä. Tutkielmassa argumentoidaan, että vaikka yhtiöoikeudellinen sitovuusvaikutus puuttuu, ei se tee osakassopimuksesta kuitenkaan pääomasijoittajalle toimimatonta työkalua ja esitetään erilaisia näkökulmia yhtiöoikeudellisen sitovuusvaikutus ongelman ratkaisemiseksi yhtiöoikeudellisella tasolla muun muassa yhtiöjärjestyksen määräyksillä ja osakeyhtiön päätöksentekoon liittyvillä kysymyksillä. Lopputuloksena on systematisoiva kokonaisuus erilaisten riskien kartoittamiseksi.
  • Anias, Sara (2024)
    Tutkielmassa tarkastellaan rangaistuksen määräämisen ja mittaamisen keskeistä kokonaisuutta. Tutkielmassa tarkastellaan yleisiä rangaistuksen mittaamiseen liittyviä periaatteita, kuten tarkoituksenmukaisuus- ja oikeudenmukaisuusperiaatteita, normaalirangaistusasteikkoa ja siitä poikkeamista, sekä korkeimman oikeuden oikeuskäytäntöä rangaistuksen mittaamisesta. Korkein oikeus on 2010-luvulta alkaen pyrkinyt aktiivisempaan ohjausvaikutukseen rangaistuskäytännön ohjaajana ja normaalirangaistusasteikosta luopumiseen suuntaavan oikeuskäytännön viitoittajana. Korkein oikeus antoi vuonna 2011 ennakkopäätöksen, jossa se korosti omaa asemaansa rangaistuksen mittaamisessa ja totesi, että rangaistuksen mittaamisen lähtökohdaksi tulee ottaa korkeimman oikeuden rangaistuskäytäntö. Erityisesti tutkielmassa kuitenkin keskitytään rikoslain 6 luvun koventamis-. lieventämis- ja kohtuullistamisperusteiden syntyyn, kehitykseen, tulkintaan ja systematisointiin. Koventamis-, lieventämis- ja kohtuullistamisperusteet lisättiin rikoslakiin ensimmäisen kerran vuonna 1976. Rikoslain yleisten oppien kokonaisuudistuksen yhteydessä koventamis-, lieventämis- ja kohtuullistamisperusteet vakiinnuttivat paikkansa rikoslain 6 luvun 5, 6, ja 7 §:nä vuonna 2003. Lieventämis- ja kohtuullistamisperusteet ovat pysyneet muuttumattomina siitä saakka. Koventamisperusteita sen sijaan on muutettu useamman kerran myös rikoslain yleisten oppien kokonaisuudistuksen jälkeen, viimeisimpänä vuonna 2022. Myös tulevaisuudessa rikoslain 6 luvun 5, 6 ja 7 §:ä koskevat muutokset tulevat todennäköisesti suuntautumaan nimenomaan koventamisperusteisiin.
  • Solhagen, Aatos (2013)
    Företagsfinansiering är ett för tillfället mycket aktuellt ämne på grund av den rådande osäkerheten på finansmarknaden. Företag tyr sig både till banker och kapitalmarknader för att få finansiering. Olika finansiella produkter som används på finansmarknaden har skapats i olika rättsordningar och kan därför vara mycket svåra att betrakta ur den finska rättens synvinkel. Då när varierande finansiella instrument har använts i finska företags finansiering och i ett finskt företags insolvens så betraktas de ur finska rättens perspektiv. Då måste den finska insolvensrättsliga regleringen avgöra hur de bemöts enligt reglerna och hur dessa påverkar alla berörda parter. I denna pro gradu –avhandling är syftet att undersöka hur den finska återvinningslagen förhåller sig till finansiering av aktiebolag med kredit. Då fokuseras uttryckligen på hur återvinningslagens närståendekriterier tolkas i förhållande till finansiering av aktiebolag och med fokus på kreditförhållanden som råder mellan aktiebolag. Enligt återvinningslagen kan för det första ett närståendeförhållande mellan två företag grunda sig på kriterier som har med delägarskap eller med ett därmed jämförligt ekonomiskt förhållande att göra. För det andra kan närståendeförhållandet grunda sig på väsentligt inflytande på grund av ledande ställning i det andra företaget. Konsekvensen av ett närståendeförhållande är att vid gäldenärens konkurs tillämpas exceptionellt stränga återvinningsregler på parter som är närstående till gäldenären. Rättshandlingar, som t.ex. betalning av skuld, mellan närståendeparter kan återvinnas tillbaka till konkursboet med längre återvinningsfrister. På grund av att närståendekretsen är öppen för tolkning är det enligt gällande rätt osäkert att kan en borgenär bli närstående till en gäldenär vid kreditgivning eller inte. Denna bedömning av närståendeförhållandet är tvivelaktig ur rättssäkerhetssynpunkter eftersom närståendeförhållandet inte är förutsebart för parterna vid ett kreditförhållandets ingående. Avhandlingen försöker således tolka återvinningslagens närståendekriterier och deras tillämplighet vid kreditgivning ur den synvinkel där borgenären på ett eller annat sätt utövar makt och inflytande hos gäldenären. För den delen som närståendeförhållandet kan grunda sig på delägarskap eller därmed jämförligt ekonomiskt förhållande betraktas förhållandet med fokus på olika hybridinstrument som ändrar på en kredits karaktär till en aktieplacerings karaktär, vilket i praktiken kan möjliggöra att en borgenär tilldelas motsvarande rättigheter och skyldigheter som en aktieägare har i förhållande till aktiebolag. På grund av de nästan obegränsade möjligheterna att skräddarsy finansiella instrument finns det möjlighet till att kreditförhållandet kunde uppfylla kännetecknen för det som i återvinningslagen definierar närståendeförhållande på grund av delägarskap eller, i synnerhet, ett därmed jämförligt ekonomiskt förhållande. För den delen som närståendeförhållandet kan grunda sig på väsentligt inflytande genom ledande ställning betraktas kreditförhållandet ur olika kreditavtals synvinkel. Då fokuseras på olika kovenanter som ökar på borgenärens inflytande i gäldenärens affärsverksamhet. På grund av den faktiska kreditgivarkontrollen som kan uppstå genom kreditavtalets villkor kan ett närståendeförhållande på grund av väsentligt inflytande genom ledande ställning vara för handen. Förutom kovenanter diskuteras också närliggande kreditvillkor som MAC –klausuler. Även möjligheten till kreditgivarkontroll som kan uppstå vid avtalsbaserad företagssanering ges uppmärksamhet i studien. Ovannämnda kriterier för närståendeförhållande på grund av ekonomisk gemenskap kan överlappa varandra in casu. I enskilda kreditförhållanden kan finnas omständigheter som kunde passa till båda grunderna för närståendeförhållande. Därför är de centrala frågorna i denna avhandling att kan kreditgivarkontroll orsaka ett närståendeförhållande och hur avgörs det enligt den gällande återvinningslagen.
  • Tulisalmi, Mikko (2022)
    Tutkielmassa tarkastellaan kriisiyhtiön johdon vahingonkorvausvastuuta virheellisestä sijoitusinformaatiosta. Rahoituksen hankkimisen yhteydessä yhtiön johto antaa yleensä sijoittajille informaatiota yhtiöstä, sen taloudellisesta tilanteesta sekä muista sijoituspäätökseen liittyvistä asioista. Johdon antama informaatio on keskeisessä asemassa, sillä se toimii lähtökohtaisesti pohjana sijoituspäätöksen tekemiselle. Mikäli luovutettu sijoitusinformaatio osoittautuu virheelliseksi, siitä voi aiheutua vahinkoa sijoittajille. Samassa yhteydessä arvioitavaksi voivat tulla johdon tuottamuksellinen menettely ja mahdollinen vahingonkorvausvastuu. Tarkastelun kohteena ovat sellaiset kriisiyhtiöt, joissa yhtiö on taloudellisesti huonossa asemassa. Tutkimuksessa käsitellään erityisesti yksityisiä osakeyhtiöitä, joiden osakkeita ei ole annettu kaupankäynnin kohteeksi pörssiin tai muille säännellyille markkinoille. Aihe on kiinnostava siksi, että osakeyhtiölaissa ei ole nimenomaisia säännöksiä väärien tai harhaanjohtavien tietojen antamisesta, eivätkä harhaanjohtavaa markkinointia koskevat arvopaperimarkkinalain säännökset koske yksityisiä osakeyhtiöitä. Toisaalta sijoittaminen ei kuitenkaan painotu enää pelkästään esimerkiksi julkisiin pörssinoteerattuihin yhtiöihin. Tavoitteena on selvittää, minkä vahingonkorvausjärjestelmän perusteella johdon vastuuta voidaan arvioida ja miten eri korvausjärjestelmiä voidaan sovittaa yhteen. Tutkimus osoittaa haastavuuden johdon vastuuta koskevien eri säännösten päällekkäisessä soveltamisessa. Lisäksi arvioitavana on se, miten kriisiyhtiön johdon huolellisuuden tasoa tulisi arvioida, ja mikä yhtiön sidosryhmä on johdon fidusiaaristen velvollisuuksien suojakohteena. Näkökulmalla on ratkaiseva merkitys sen osalta, kuka voi vedota mahdolliseen johdon esittämään virheelliseen sijoitusinformaatioon ja millä kriteereillä johdon huolellisuutta arvioidaan. Vaikka sijoittajalle aiheutuu vahinkoa ja johdon vahingonkorvausvastuu informaatiovirheen osalta tulisi arvioitavaksi, johto ei kuitenkaan vastaa sijoittajan vastuulle kuuluvasta normaalista sijoittamiseen liittyvästä riskistä. Tutkimuksen lopussa arvioidaankin sitä, minkälainen optimismi johdolle sallitaan tietoja luovutettaessa. Tällöin on otettava huomioon myös sijoittajan oma tietämisvelvollisuus. Tutkimuksessa esitetään näkökulmia, joista voi olla hyötyä muodostettaessa kokonaisarviota johdon antaman sijoitusinformaation virheellisyydestä ja johdon henkilökohtaisesta vastuusta.
  • Kuusela, Tuomas (2017)
    Vertailen tässä tutkielmassa Suomen oikeusjärjestelmän ja Ison-Britannian scheme of arrangement -järjestelyn mahdollistamia keinoja, joilla taloudellisissa vaikeuksissa olevan suuren ja vahvasti velkarahoitteisen osakeyhtiön rahoitusta voidaan järjestellä uudelleen. Vertailu rakentuu osin oikeustaloustieteelliseen teoriaan ja osin yhtiörahoituskäytännön todellisuuteen perustuvalle taloudellista tehokkuutta ja oikeudenmukaisuutta tasapainottavalle puitekehykselle. Puitekehyksen perusteella uudelleenjärjestelyt tulisi pystyä toteuttamaan tehokkaasti siten, että yhtiön liiketoimintaan sitoutunutta kokonaisarvoa menetetään järjestelyn seurauksena mahdollisimman vähän. Tällöin uudelleenjärjestelyt kohdistetaan pelkkiin rahoittajavelkojiin, mikä nopeuttaa käsittelyä ja välttää jokapäiväisen liiketoiminnan häiriöitä. Tehokas järjestely torjuu myös ns. holdout-tilanteet, joissa pieni velkojavähemmistö pystyy estämään korkea-asteisen enemmistön edullisena pitämät ratkaisut. Toisaalta uudelleenjärjestelyn lainsäädännölliset puitteet eivät saa sisältää sellaisia elementtejä, jotka mahdollistavat selvät poikkeamat yhtiön rahoittajien etusijajärjestyksestä tai johtavat helposti tilanteisiin, joissa tuomioistuin vahvistaa uudelleenjärjestelyyn liittyviä fundamentaalisesti epävarmoja sisältö- ja arvonmäärityskysymyksiä. Jos suomalaisten osakeyhtiöiden velkarahoitus hajautuu jatkossakin aiemman kehityksen mukaisesti useille samaehtoisille velkarahoittajille, Suomeen on perusteltua ottaa vaikutteita Ison-Britannian tuomioistuinjohtoisesta scheme of arrangement -järjestelystä, jolla voidaan parantaa kohdennetusti hajautuneisiin rahoitusvelkoihin kohdistuvien uudelleenjärjestelyiden onnistumisen edellytyksiä. Scheme of arrangement -järjestelyn lähestymistapa – sellaisena kuin se nähdään Englannin ja Walesin tuomioistuinten velkajärjestelykäytännössä – vaikuttaa velkojien taloudellisten etujen näkökulmasta oikeudenmukaiselta. Yhtäältä tuomioistuimet huomioivat samaehtoisen velkojaryhmän korkea-asteisen enemmistön näkemyksen kulloisenkin järjestelyn taloudellisesta edullisuudesta. Toisaalta ne kuitenkin tutkivat tarvittaessa, ettei tietyn velkojaryhmän sisällä vaikuta sellaisia taloudellisia eturistiriitoja, jotka johtavat järjestelyä vastustavan vähemmistön epäoikeudenmukaiseen kohteluun. Järjestelyn periaatteelliset edut vaikuttavat selviltä suhteessa Suomen yrityssaneeraukseen, joka edellyttää raskasta velkaselvitystä, mahdollistaa poikkeamat rahoittajien etusijajärjestyksestä ja edellyttää tuomioistuimelta järjestelyn sisällöllisen hyväksyttävyyden kokonaisvaltaista arviointia sen tutkiessa saneerausohjelman vahvistamisen edellytyksiä ja esteitä.
  • Häkkinen, Esko (2014)
    Viime vuosikymmenten kriminaalipoliittisena trendina? la?nsimaissa on arvioitu olleen rikoskontrollin ankaroituminen. Kehitys on liitetty talouden sa?a?ntelyn ja hyvinvointivaltion heikkenemisen seka? epa?varmuuden ja individualismin vahvistumisen tapaisiin yhteiskunnan ja sen rakenteen ilmio?ihin. Suuntaus on leimannut voimakkaimmin Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian kaltaisia englanninkielisia? maita ja heikoimmin Pohjoismaita Suomi mukaan lukien. Eroa seliteta?a?n eroilla kansantalous-, hyvinvointi- ja demokratiamalleissa. Englanninkielisissa? maissa yhteiskunta on poissulkevampi ja poliittinen kulttuuri riitaisa, Pohjoismainen hyvinvointipolitiikka on inklusiivista ja universalistista ja politiikka konsensushakuista. Seka? yleista? trendia? etta? suhteellisia eroja seliteta?a?n toisin sanoen kriminaalipolitiikan kytkeytymisella? rakenteeseen ja pelkka?a? kontrollipolitiikkaa perustavampiin yhteiskunnallisiin valintoihin. Kriminaalipolitiikan kehitys Suomessa heijastaa samaa. Suomalainen kontrollipolitiikka lieveni hyvinvointivaltion laajetessa ja yhteiskunnan demokratisoituessa sodan ja?lkeisina? vuosikymmenina?. Lievenemiskehitys pa?a?ttyi 1980- ja 90-luvun vaihteen uusliberaaliin yhteiskuntapoliittiseen ka?a?nteeseen. Poliittisen pa?a?to?ksenteon tasolla kriminaalipolitiikan ankaroitumiseen on kansainva?lisesti liitetty kriminaalipolitiikan yleispoliittisen painoarvon kasvu ja samaan aikaan kriminaalipoliittisen keskustelun sisa?llo?llinen yhdenmukaistuminen. Yhteiskuntapoliittinen vaihtoehdottomuus on ohjannut etsima?a?n ratkaisuja sosiaalisiin ongelmiin rikoskontrollista. Kriminaalipolitiikan tekoa Suomessa on tutkittu vain va?ha?n. Miten kriminaalipoliittinen keskustelu kehittyi Suomessa hyvinvointivaltiollistumisen vuosikymmenilta? 1990- ja 2000-luvulle? Keskustelua tutkittiin sisa?llo?nanalyysin menetelma?lla? valtiopa?iva?asiakirja-aineistossa ajanjaksolla 1970–2010. Kaikki kansanedustajien aloitteet ja kysymykset analysoitiin kvantitatiivisesti ja la?hempa?a?n laadulliseen tarkasteluun otettiin kansanedustajien kirjalliset kysymykset kriminaalipolitiikasta. Tulokset osoittavat, etta? kriminaalipolitiikan painoarvo tutkitussa aineistossa kasvoi huomattavasti ja pysyva?sti juuri 1990-luvun alussa laman ja yhteiskuntapoliittisen ka?a?nteen hetkella?. 1970-luku erottuu sita? seuranneista vuosikymmenista? vasemmiston hallitsevan rooliin ja suhteellisen lievyyden aikakautena. 1980-luvulla – edelta?en keskustelun vilkastumista – aloite keskustelussa siirtyi keskusta- ja oikeistopuolueille. Keskustelun yleissa?vy ei muuttunut aiempaa kovemmaksi vain vasemmiston roolin pienentymisen vuoksi. Vasemmisto itsessa?a?n lakkasi varsinkin 1990- ja 2000-luvun myo?ta? edustamasta olennaisesti muuta poliittista kentta?a? lievempa?a? vaihtoehtoa kriminaalipolitiikassa. 1990-luvulla nouseva kriminaalipoliittinen kiinnostus kohdistui erityisesti omaisuus- ja talousrikoksiin. Sittemmin kasvavasti huomiota ovat saaneet osakseen va?kivalta- ja seksuaalirikokset. Kriminaalipoliittisten toimenpiteiden osalta erityisesti halu kontrollika?yta?nto?jen ja -valtuuksien kirista?miseen on lisa?a?ntynyt.
  • Pihlström, Fanny (2017)
    Avhandlingen har som syfte att föra en kritisk diskussion kring tolkningen av legalitetsprincipen i samband med kriminaliseringen av sexuella trakasserier i Finland. Straffrättens syfte och legitimitet anknyter till att upprätthålla ett ordnat samhällsliv och trygga individen från kränkningar av grundläggande rättigheter. Staten är således å ena sidan skyldig att frånhålla sig från ingrepp men å andra sidan även skyldig till aktiva åtgärder inom den privata sfären. Utgående från genusrättsvetenskaplig forskning har det straffrättsliga systemet visat sig vara bristfälligt när det gäller att beskydda kvinnors rättigheter, speciellt beträffande rätten att inte bli utsatt för sexuellt våld. Våld mot kvinnor är numera en explicit uttalad människorättskränkning och Finland har förbundit sig genom ratificering av Istanbulkonventionen att vidta aktiva åtgärder för att motverka problemet. Genom 2013 års reform av strafflagen var det ursprungligen meningen att stifta en straffbestämmelse som täcker alla de former av sexuella trakasserier som ingår i artikel 40 i Istanbulkonventionen. Det föreslagna straffbudet blev dock inskränkt under riksdagsbehandlingen i och med att bestämmelsen i grundlagsutskottet och lagutskottet ifrågasattes utgående från obestämdhetsförbudet. Uppsatsen har som syfte att göra en rättsdogmatisk framställning av nuvarande straffbestämmelse om sexuellt antastande i SL 20:5a i ljuset av den folkrättsliga kriminaliseringsplikten. Uppsatsen lyfter även fram den nationella bestämmelsen i en nordisk kontext och gör en jämförande analys med den svenska motsvarande bestämmelsen i 6. kap 10 § BrB. Genom att granska de nordiska ländernas kriminaliseringar av sexuella trakasserier är syftet att föra en diskussion kring huruvida det föreligger konsensus beträffande den sexuella integritetens omfattning i en relevant referensgrupp. I uppsatsen diskuteras även den folkrättsliga kriminalpolitiska utvecklingslinjens förhållande till den humana straffrättspolitiken. Uppsatsen lyfter följaktligen fram den brist i systematiken i det nationella straffrättsliga systemet som uppstått i och med inskränkningen av gärningsbeskrivningen i SL 20:5a och ifrågasätter därtill överprioriteringen av statens negativa förpliktelser i anknytning till tolkningen av legalitetsprincipens obestämdhetsförbud.
  • Aspholm, Thomas (2020)
    I den finska rättsordningen anses vissa brott vara av sådan natur att de är medbestraffade i straffet för ett annat brott. Om en gärningsman gör sig skyldig till två i strafflagen straffbara gärningar kan det följaktligen anses att det ena brottet är medbestraffat i det andra. En inbrottstjuv som till exempel söndrar ett fönster för att möjliggöra inbrottet, döms inte för skadegörelse utan endast för grov stöld. Skadegörelsen är medbestraffad i straffet för den grova stölden. Penningtvätt har traditionellt ansetts utgöra ett sådant brott som kan vara medbestraffat i straffet för ett annat. Penningtvätt är i Finland kriminaliserat i strafflagens 32:6. I direktivet (EU) 2018/1673 av den 23 oktober 2018 om bekämpande av penningtvätt genom straffrättsliga bestämmelser framförs att medlemsstaterna bör säkerställa att vissa typer av penningtvätt också är straffbara när de begås av samma person som gjort sig skyldig till den brottsliga verksamhet som gav upphov till egendomen. Enligt den gällande begränsningsbestämmelsen i strafflagens 32:11 kan en sådan person som medverkat i förbrottet inte dömas för penningtvätt. Ett undantag till den här regeln gäller däremot vid grova fall av penningtvätt. Att en person som medverkat i förbrottet tvättar brottsnyttan har kommit att kallas för självtvätt. Självtvätt har ansetts förutsätta en alltomfattande kriminalisering eftersom den gällande bestämmelsen möjliggör att redan en obetydlig medverkan i förbrottet kan konstituera en ansvarsfrihetsgrund i förhållande till förbrottet. Behovet av att kriminalisera självtvätt har likaledes iakttagits utomlands i lagberedningen. Exempelvis införde Sverige en alltomfattande kriminalisering av självtvätt år 2014. I det inhemska lagberedningsmaterialet har det framförts att läran om medbestraffade handlingar kan utgöra ett hinder för en alltomfattande kriminalisering av självtvätt. Syftet med denna avhandling är att undersöka om denna lära i praktiken utgör ett hinder för en alltomfattande kriminalisering av självtvätt. För att besvara min forskningsfråga kommer jag att reda ut förhållandet mellan läran om medbestraffade handlingar och självtvätt. Genom att tillämpa de kriterier som uppställs av läran om medbestraffade handlingar på fall av självtvätt, kommer jag kunna reda ut huruvida läran utgör ett hinder för en alltomfattande kriminalisering. Eftersom Sverige har infört en alltomfattande kriminalisering av självtvätt kommer jag i avhandlingen också att reda ut hur denna kriminalisering lagtekniskt är uppbyggd.
  • Johansson, Janet (2022)
    Godtagbara och rättvisa kriminaliseringar främjar respekt för det straffrättsliga systemet och samtidigt efterföljande av strafflagstiftningen. Därav följer att såväl gränser som legitimerande argument för varje kriminalisering måste kunna anföras i en rättsstat. Syftet för denna avhandling är att framföra och diskutera fungerande och etiskt godtagbara kvalitativa ramvillkor för strafflagstiftningen, samt pröva huruvida dessa kriminaliseringsprinciper beaktats vid kriminaliseringen av cannabisbruk. Avhandlingen diskuterar inledningsvis avgränsande och rättfärdigande av straffrätten på ett mer allmänt plan. Som lösning för dikotomin mellan moral och politik å ena sidan och rätten å andra sidan erbjuds här Kaarlo Tuoris kritiska rättspositivism, där kriterierna för en godtagbar rättsnorm kan föras tillbaka på moraliskt präglade principer på rättens djupare nivåer. Avhandlingens tyngdpunkt ligger på själva kriminaliseringsprinciperna. Ingen internationellt accepterad enhetlig uppfattning om kriminaliseringsteorins innehåll existerar. Den finska uppfattningen bygger istället på en handfull principer, som uppnått en vedertagen ställning i vårt rättssystem. Med utgångspunkt i bl.a. finsk rättslitteratur samt grundlagsutskottets begränsningskriterier för grundrättigheter presenteras fyra huvudsakliga kriminaliseringsprinciper, det vill säga legalitetsprincipen, principen om skydd för rättsintressen, ultima ratio-principen, samt principen om nytto-skadeavvägning. Härefter diskuteras kriminaliseringsprinciperna specifikt i förhållande till kriminaliseringen av cannabisbruk. Kriminaliseringen av cannabisbruk har varit en återkommande omstridd fråga såväl redan på 1970-talet som under den senaste diskussionen kring medborgarinitiativet om avskaffandet av straffbarheten av cannabis. Emot varandra står den liberala västerländska principen om individens rätt till självbestämmande och strävan att totalt utrota droganvändning. För legalitetsprincipens del påpekas att den cannabisrelaterade lagstiftningen verkar otillräcklig på grund av vidare hänvisningar och otydliga regler om straffbarhet. Den mest omfattande diskussionen förs kring frågor om rättsintresse och individuell frihet. Kriminaliseringen av cannabisbruk framhålls stå vid gränsen mellan två ur rättsintresseprincipens synpunkt problematiska slag av kriminalisering, det vill säga paternalistisk och moralistisk kriminalisering. I samband med ultima ratio-principen behandlas sedan bland annat effektiviteten och kostnaderna av själva kriminaliseringen av cannabisbruk. För nytto-skadeavvägningens del diskuteras till sist hurdana negativa verkningar kriminaliseringen av cannabisbruk medfört och konstateras att den mest eftersträvade nyttan, det vill säga kriminaliseringens preventiva effekt, åtminstone inte entydigt uppnåtts.
  • Lågland, Nadine (2022)
    Den organiserade brottsligheten inom kriminella nätverk är i dagens läge ett växande samhällsproblem i Finland. Brotten som begås inom ramen för organiserad brottslighet är dessutom både grova och svårutredda, vilket till största del grundar sig i en väletablerad tystnadskultur samt en ovilja att samarbeta med de brottsutredande myndigheterna. I diskussionen beträffande kampen mot organiserad brottslighet betonas ofta möjligheten att använda kronvittnen, det vill säga en misstänkt eller tilltalad som i utbyte mot strafflindring medverkar till utredningen av någon annans brott. Erfarenhet från länder som tillåter användningen av kronvittnen, exempelvis Norge och Danmark, visar att införandet av en bestämmelse om strafflindring för kronvittnen har haft en positiv inverkan på möjligheten att lagföra medlemmar av kriminella nätverk och möjligheten att klara upp brott. I Finland är det möjligt att i enlighet med 6 kap. 6 § strafflagen ta i beaktande att en gärningsperson har strävat efter att främja utredningen av sin egen brottslighet. Den nuvarande lagstiftningen tillåter dock inte strafflindring till följd av medverkan vid utredningen av en tredje persons brottslighet. Syftet med denna juris magisteravhandling är därför att analysera möjligheten att i Finland införa en bestämmelse som möjliggör strafflindring för kronvittnen som medverkar till utredningen av andra personers brottslighet. Avhandlingen analyserar och jämför även hur våra nordiska grannländer Sverige, Norge och Danmark har valt att förhålla sig till denna typ av strafflindringsgrund. Avhandlingen resulterar i den slutsatsen att det finns både för- och nackdelar med kronvittnessystem. Förutom att kronvittnessystem har ansetts fungera som ett incitament för att få kriminella att samarbeta med de brottsutredande myndigheterna är ett kronvittnessystem även fördelaktigt ur ett effektivitetsperspektiv. Användningen av kronvittnen har dessutom framförallt ansetts vara effektivt i utredningar av brott som har begåtts av fler än en person, vilket ofta är fallet då det handlar om brott som begås av kriminella nätverk. Den främsta nackdelen som lyfts fram med kronvittnen berör rättssäkerhetsaspekter, och mer specifikt bevisvärdering och rätten till en rättvis rättegång. Europadomstolen har dock framhållit att kronvittnessystem inte är ett hot mot rättssäkerhet förutsatt att kronvittnesutsagan får stöd av annan bevisning och att det i slutändan är upp till domstolen att ta ett beslut kring huruvida strafflindring ska beviljas på basen av de uppgifter som kronvittnet lämnat. Slutligen konstateras i avhandlingen att det i detta skede finns skäl att i Finland utreda huruvida en bestämmelse om strafflindring vid medverkan till utredningen av annans brottslighet bör inkluderas i strafflagen.
  • Ekström, Niklas (2017)
    Kryptovarallisuuden alkuperäisenä tavoitteena voidaan todeta olevan erottautuminen rahoitusalan perinteisistä välittäjätahoista, kuten esimerkiksi pankeista. Kuitenkin kun kryptovarallisuuden käyttäjä säilyttää kryptovarallisuuttaan palveluntarjoajalla, tapahtuu juuri näin. On kuitenkin olemassa perusteltuja syitä sille, miksi kryptovarallisuuden käyttäjä valitsee omatoimisen säilytyksen sijaan säilyttää kryptovarallisuuttaan säilytykseen erikoistuneella palveluntarjoajalla. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kryptolompakon tai kryptolompakon sisältämän yksilöidyn kryptovarallisuuden panttausta palveluntarjoajalle molemmissa mainituissa tilanteissa. Palveluntarjoajan oikeusaseman kannalta keskeisin merkitys voidaan todeta olevan pätevän panttioikeuden synnyllä ja palveluntarjoajan panttioikeuden pysyvyydellä. Esimerkiksi julkivarmistuksen osalta vakuusoikeuden yleisissä opeissa tunnistettuja julkivarmistusmenetelmiä ei voida pitää etenkin omatoimisesti säilytetyn kryptovarallisuuden osalta täysin tyydyttävinä. Pantinantajan oikeusaseman kannalta keskeisin merkitys voidaan puolestaan todeta olevan palveluntarjoajalle uskotun panttioikeuden kohteen turvaamisella palveluntarjoajan velkojilta palveluntarjoajan maksukyvyttömyysmenettelyssä. Pantinantajan separaatio-oikeuden kannalta keskeisiksi tekijöiksi muodostuvat tutkimuksessa etenkin panttaussopimuksessa ja lainsäädännössä määritellyt säilyttäjän velvollisuudet, mutta myöskin tosiallinen tapa jolla palveluntarjoaja erottelee pantinantajan varallisuuden omasta varallisuudestaan. Tutkimuksen de lege ferenda -osiossa UNIDROIT:in digitaalisen varallisuuden periaatteiden mahdollista implementointia suomalaiseen oikeusjärjestelmään arvioidaan suhteessa vakuusoikeuden yleisiin oppeihin sekä MiCA asetuksen kryptovarapalvelun tarjoajiin soveltuviin velvoitteisiin. Digitaalisen varallisuuden periaatteilla ei todeta olevan vaikutusta pantinantajan oikeusaseman kannalta MiCA asetuksen voimaantulon jälkeen vuoden 2024 lopulla. Panttioikeuden julkivarmistuksen osalta digitaalisen varallisuuden periaatteet esittävät kuitenkin uutta digitaaliseen varallisuuden määräysvallan käsitettä, sekä mahdollisuutta julkivarmistaa digitaaliseen varallisuuteen kohdistuva panttioikeus määräysvallan olemassaolon perusteella. Panttioikeuden julkivarmistaminen määräysvallan olemassaolon perusteella voidaan todeta olevan tehokas ja varteenotettava uusi keino julkivarmistaa kryptovarallisuuteen kohdistuva panttioikeus suoraan lohkoketjussa.
  • Rajatalo, Hanna (2021)
    Digitaalinen rahoitus ja digitaaliset rahoitusmarkkinat ovat kehittyneet viime vuosien aikana merkittävää vauhtia. Digitaalinen rahoitus on tuonut mukanaan lohkoketjuteknologiaan perustuvat kryptomarkkinat ja kryptovarat. Kryptovarat ovat uusia ja vieraita instrumentteja markkinoilla, mutta koska niillä on paljon käyttömahdollisuuksia ja potentiaalia, ja koska ne ovat kasvattaneet merkitystään globaalisti lähivuosina, ovat ne hyvin ajankohtainen ja tärkeä tutkimusaihe myös oikeustieteellisestä näkökulmasta. Tämän tutkielman aiheena on kolikkoannit eli ICOt modernina rahoituskeinona ja näissä liikkeeseen laskettujen kryp-tovarojen, tarkemmin kryptotokeneiden oikeudellisen luonteen määrittely. ICO:jen ja kryptovarojen ympärillä liikkuu vielä hyvin paljon epäselvyyttä, ja lainsäädäntö on laahannut valitettavan jäljessä tässä digitaalisen rahoituksen kehityssuunnassa. Sääntelyyn liittyy paljon haasteita kryptovaroihin liittyvien epätietoisuuden sekä niiden luonteen monipuolisuuden johdosta, mutta jonkinlaisia suuntaviivoja näiden kanssa toimimiselle olisi tärkeä kehittää, jotta niiden turvallista käyttöä saataisiin varmistettua ja lisättyä markkinoilla. Tutkielmassa lähdetään liikkeelle digitalisaatiosta ja digitaalisesta rahoituksesta, sillä nämä luovat pohjan ja taustaymmärryksen itse tutkimuskysymykselle. Digitaalisessa rahoituksessa ja tähän liittyvissä kysmyksissä hyödynnetään EU:n digitaaliseen rahoitukseen liittyviä suunnitelmia, sillä nämä antavat hyviä suuntaviivoja eri valtioiden ja viranomaisten suhtautumisesta kryptomarkkinoihin. Kansainväliset eroavaisuudet kryptomarkkinoilla ovat suuria, ja tämä hankaloittaa kryptomarkkinoiden kehitystä. Tutkielmassa vertaillaan eri valtioiden suhtautumista kryptomark-kinoihin ja sitä, miten eri valtiot sääntelevät ICO:ja ja miten ne suhtautuvat kryptotokeneihin. Tässä arvioinnissa keskeistä on arvopaperimarkkinaoikeudellinen näkökulma. Tutkielmassa edetään kryptomarkkinoiden vertailun ja käsittelyn jälkeen suomalaiseen yhteisöoikeuskontekstiin ja lähdetään tutkimaan sitä, minkälaisista oikeudellisista instrumenteista kryptotokeneissa mahdollisesti on kyse, ja miten nämä kryptotokenit sopeutuisivat perinteisten yritysmuotojen olemassa olevien rahoitusinstrumenttien rinnalle. Alkuun käsitellään yritysten, pääasiallisesti osakeyhtiöiden, perinteistä pääomarakennetta ja rahoitusinstumentteihin liittyvään toimivaltaan ja kirjanpitoon liittyviä kysymyksiä. Näistä teemoista saamme suuntaviivoja kryptotokeneiden oikeudellisen luonteen määrittelylle, sillä näistä ei ole olemassa vielä erillissääntelyä, josta saisimme vastauksia näihin kysymyksiin. Koska yhteisöoikeudellista tai kirjanpito-oikeudellista sääntelyä kryptotokeneiden luonteesta ei ole vielä olemassa, on näiden tokeneiden oikeudellista luonnetta arvioitava niiden ominaisuuksien perusteella. Arvioitavana on kolme erilaista kryptotokenin muotoa, sijoitusmuotoiset, hyödykesidonnaiset sekä maksuvälinemuotoiset tokenit. Kaikilla näillä on erilaisia ominaisuuksia, eikä niitä voida lukea automaattisesti saman pääomakategorian alle. Sijoitusmuotoiset tokenit muistuttavat eniten perinteisiä arvopapereita, joilla käydään kauppaa markkinoilla, joten näiden oikeudellisen luonteen määrittely tuottaa mielenkiintoisimmat kysymykset juuri niiden sisällön ja osakkeiden kaltaisten ominai-suuksiensa vuoksi. Tutkielman keskeisenä johtopäätöksenä havaitaan, että kryptotokenit edustavat lähtökohtaisesti vieraan pääoman ehtoisia instrumentteja, mutta ne voivat sisältää oman pääoman ehtoisten instrumenttien kaltaisia ominaisuuksia, jolloin niitä voidaan arvioida välipääomarahoituksen näkökulmasta. Selkeitä johtopäätöksiä kryptotokeneiden oikeudellisesta luonteesta emme kuitenkaan voi vielä tehdä, sillä moni asia kryptomarkkinoilla on vielä erittäin epäselvää.
  • Kallio, Sofia (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä ovat kryptovaluuttojen ulosoton merkittävimmät haasteet. Tutkimuksessa kryptovaluutoilla tarkoitetaan lohkoketjuteknologiaan perustuvia virtuaalivaluuttoja. Kryptovaluuttojen perimmäinen ajatus on olla itsenäinen järjestelmä julkisen vallan tai muiden kolmansien tahojen ulottumattomissa. Niiden perusperiaate on ristiriidassa ulosoton kanssa, jonka tavoitteena on toteuttaa tehokas täytäntöönpano julkista valtaa käyttämällä. Tutkimuksessa pyritään myös antamaan ehdotuksia siitä, kuinka haasteisiin voitaisiin vastata. Tutkimusmetodit ovat lainoppi sekä oikeussosiologinen ja oikeuspoliittinen tutkimusmetodi. Työssä tutkitaan voimassaolevaa oikeutta, mutta aihetta lähestytään myös yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Tutkimuksen lähteinä käytetään ulosotto-oikeudellista kotimaista kirjallisuutta. Kryptovaluuttojen osalta aineisto on pitkälti ulkomaista kirjallisuutta tai internet-lähteitä, sillä aihe on tuore eikä kotimaista kirjallisuutta ole vielä runsaasti. Tutkimus jakautuu kahteen osioon. Ensimmäisessä osiossa käsitellään kryptovaluuttoja, jotta niitä ja niiden toimintaa voidaan verrata suhteessa ulosottoon merkittävimpien haasteiden määrittämiseksi. Ensimmäisessä osiossa käsitellään myös kryptovaluuttoja koskevaa lainsäädäntöä. Toisessa osiossa käsitellään kryptovaluuttojen ulosottoa aikajärjestyksessä ulosoton kulkua seuraten. Tutkimuksen lopussa pohditaan ulosoton merkittävimpiä haasteita ja potentiaalisia tapoja vastata niihin. Tutkimuksen pohjalta päädytään siihen, että voimassa oleva lainsäädäntö ei täysin vastaa kryptovaluuttojen anonymiteettiin liittyvään ongelmaan. Erilaisia tapoja vastata tähän ongelmaan voisivat olla erilaisten teknisten keinojen hyödyntäminen tai lainsäädännön ulottaminen useampaan kryptovaluuttojen ja muun maailman välissä toimivaan palveluntarjoajaan. Keinojen määrittämistä vaikeuttaa kuitenkin tiedon puute tämänhetkisen lainsäädännön todellisesta tehokkuudesta ja kryptovaluuttoihin liittyvän teknologian tulevaisuuden kehityksestä. Tästä syytä kehitystä tulisi ensin tarkkailla tiiviisti ja vasta sitten, mikäli tarve vaatii, määrittää lisää keinoja kryptovaluuttojen sääntelemiseksi.
  • Inkinen, Christine (2021)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on sääntelyteoreettista näkökulmaa hyödyntäen tarkastella vaateteollisuuden ylituotannon tuhoamista kiertotalouden edistämisen kanssa ristiriidassa olevana ilmiönä. Vaateteollisuuden ylituotannon, eli sellaisten vaatteiden, joita ei koskaan myydä, osuuden arvioidaan olevan jopa 30-40 % kaikista tuotetuista vaatteista maailmanlaajuisesti. Ylituotannon tuhoaminen on toistaiseksi sääntelemätöntä. Ylituotannon kategorisesta tuhoamisesta on kuluvina vuosina käyty vuoropuhelua mediassa enenevissä määrin, ja Euroopan komissio on vuonna 2020 julkaistussa kiertotalouden uudessa toimintasuunnitelmassa nostanut tekstiilit yhdeksi etusijalle asetettavaksi tuoteryhmäksi. Samoin uudessa toimintasuunnitelmassa ehdotetaan yleistä myymättä jääneiden kestohyödykkeiden hävityskieltoa, joka toteutuessaan vaikuttaisi suuresti vaateteollisuuden toimintatapoihin. Euroopan parlamentti on suunnitelmaa koskevassa päätöslauselmassa päätynyt korostamaan pikamuodin asemaa vaateteollisuuden ongelmissa. Tutkielmassa selvitetään ensinnäkin sitä, mitä ympäristöoikeudellisia ohjauskeinoja ylituotannon tuhoamiseen puuttumiseksi voidaan käyttää. Koska komissio on ehdottanut hävityskieltoa, on hävityskiellon roolia tarkastelun kohteena korostettu. Eräänlaisena vaihtoehtoisena ja täydentävänäkin ratkaisuna nostetaan tutkielmassa esiin taloudellinen ohjaus, minkä lisäksi tarkastellaan informaatio-ohjausta, joka on toistaiseksi ollut vaateteollisuuden sääntelyssä korostuneessa merkityksessä. Itsesääntelyn osalta todetaan, ettei sen avulla ole toistaiseksi onnistuttu puuttumaan luotettavasti ja pitävästi ylituotannon tuhoamiseen, minkä vuoksi sääntelylle nähdään tarvetta. Tutkielman toisena tutkimuskysymyksenä on se, miten ympäristöohjauksen keinoin voidaan vaikuttaa ylituotannon tuhoamiseen. Ohjauskeinoja analysoitaessa hyödynnetään Ranskassa hyväksyttyä, mutta ei vielä voimaan astunutta hävityskieltoa sekä ylituotannon tuhoamisen kannalta relevantteja olemassa olevia ohjaavia ympäristöveroja, eli jäte- ja jätteenpolttoveroa. Jälkimmäisten osalta voidaan todeta, ettei verotus ole toistaiseksi ollut sellaisella tasolla, että verotuksen ohjaava vaikutus olisi voinut toteutua. Riippumatta siitä, säännelläänkö ylituotannon tuhoamista hallinnollisen vai taloudellisen ohjauksen keinoin, on ylituotannon tuhoamisen sääntelyssä riskinä ongelmien valuminen unionin ulkopuolelle. Uudessa toimintasuunnitelmassa on nostettu esiin jätteiden viennin tarkempi sääntely osana muita toimenpide-ehdotuksia. EU:sta viedään kuitenkin tekstiilijätteen lisäksi myös tuotestatuksella vaatteita unionin ulkopuolelle. Kohdemaissa taas ei välttämättä ole vaatteiden kierrättämiseksi tai edes muuksi hyödyntämiseksi tarpeellista infrastruktuuria, ja vaatteet saattavat lopulta päätyä sääntelemättömille kaatopaikoille tai avotuliin. Sääntelyn kannalta ei myöskään ole tarkoituksenmukaista jakaa vaateteollisuuden kuormittajia brändiarvon perusteella siten, että yksin pikamuotia tuottavien yritysten aiheuttama ympäristökuorma otetaan huomioon. Lopuksi tutkielmassa päädytään siihen, että sekä hävityskiellolla että riittävän korkeilla ohjaavilla jätteeseen suunnatuilla veroilla voidaan vaikuttaa ylituotannon tuhoamiseen kuormitusta vähentävästi. Koska kyseessä on sekoittuva saaste ja globaali teollisuuden haara, on kuitenkin tärkeää arvioida toteutunutta sääntelyä sen estämiseksi, että unionin tuhoamisesta kumpuavat ongelmat valuvat näkymättömiin muualle.