Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Grönqvist, Mika (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuittauksen, velan maksun ja lahjan peräytymistä koskevia pykäliä, eli lain takaisinsaannista konkurssipesään 13 §,10 § ja 6 §:n, sisältöä ja tulkintaa. Tutkielmassa pyritään selvittämään edellä mainittujen pykälien sisältö, sekä se, ,milloin kyseessä olevien pykälien nojallla kuittaus, velan maksu ja lahja ovat peräytettävissä konkurssipesään. Tutkielmassa luodaan myös katsaus konkurssioikeudellisiin periaatteisiin ja tarkastellaan kyseessä olevia pykäliä osana suurempaa konkurssioikeudellista kokonaisuutta. Tutkimuksen lähdemateriaalina on käytetty kotimaista lainvalmisteluaineistoa, oikeuskirjallisuutta sekä tuomioistuinratkaisuja. Vaikka tutkimuksessa on osittain perehdytty myös muuhun kuin suomalaiseen aineistoon, ei tarkoituksena ole suorittaa oikeusvertailevaa tutkimusta. Pohjoismaisen aineiston on tarkoitus yhteisen lainvalmis-telun takia lähinnä tukea suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa esitettyjä kannanottoja. Tutkielman valossa kuittauksen, velan maksun ja lahjan peräytymistä koskevien pykälien tulkintaan liittyy joitakin ongelmia, joiden takia niin velallisen kuin takaisinsaantia vaativan konkurssihallinnon saattaa olla vaikea arvioida takaisinsaannin lopputulosta. Velallisen näkökulmasta olisi suotavaa, että olisi mahdollista ennalta arvioida takaisinsaantiriskiä, joka kohdistuu hänen ja hänen sopimuskumppaninsa ennen mahdollista konkurssia tekemiin oikeustoimiin. Konkurssipesän hallinnon kannalta taas suotavaa olisi, ettei turhia takaisinsaantikanteita nostettaisi sen takia, että takaisinsaannin lopputuloksen arviointi on vaikeahkoa. Kaikenkaikkiaan takaisinsaannin lopputuloksen arviointi vaatii suuren tapauskohtaisen oikeustapausten määrän tuntemista, koska tulkinta on viimekädessä jätetty oikeuskäytännössä ratkeavaksi. Lisäksi kuittauksen osalta on mainittava, että nykyinen velan maksun peräytymistä koskevan sääntelyn soveltaminen kuittauksen yhteydessä toimii käytännössä varsin huonosti. Velan maksun peräytymisen kohdalla lopputuloksen arvioiminen, varsinkin velallisen ja hänen sopimuskumppaniensa kohdalla on hankalaa, koska oikeustapauksia on paljon ja ne ovat kasuistisia. Lahjan peräytymistä koskevan pykälän soveltamista vaikeuttaa se, ettei oikeudessamme ole lahjalle yhtä kaikenkattavaa käsitettä. Lahja on määritelty eri oikeudenaloilla eri tavoin. Takaisinsaannin yhteydessä lahjan osalta on usein turvauduttu niin sanottuun kolmen neljäsosan sääntöön, mutta toisaalta siitäkin on tapauksittain poikettu huomattavastikkin. Näin ollen sen määrittäminen, milloin takaisinsaannin yhteydessä on kysymys lahjasta, etenkin kun lain esityöt jättävät mainitsematta mitä kolmen neljäsosan säännöllä tarkoitetaan, on hankalaa. Tilanne on oikeusvarmuuden kannalta huono.
  • Sajakoski, Inka (2020)
    Tutkielma käsittelee yrityssaneerauslain (47/1993) 17 luvun 2 §:n mukaisen palautusvelvollisuuden kuittausta saneerausvelallisen jälkikonkurssissa. Kuittaukseen eri yleistäytäntöönpanomenettelyissä liittyy monisyisiä kysymyksiä, joista on osittain hajanaisesti käsitelty oikeuskirjallisuudessa, erityisesti insolvenssioikeuden alalla. Ajankohtaisen aiheesta tekee käsillä oleva koronavirusepidemia ja sitä jo edeltänytkin konkurssien ”suvantovaihe”. Lähtökohtaisesti tällainen hiljaisuus konkurssimarkkinoilla tarkoittaa, että talous ei toimi terveällä tavalla vaan tosiasiallisesti toimintakyvyttömät yritykset ”kituuttavat” viimeisillään ajautumatta kuitenkaan aivan konkurssiin. Tällainen tilanne kasvattaa velallisen velkataakkaa ja huonontaa velkojien mahdollisuuksia saada edes osittaista suoritusta saatavilleen. Lisäksi yrityssaneerauksien mahdollisesta lisääntymisestä koronaepidemian jälkimainingeissa on ollut puhetta. Mikäli saneerausmenettelyt kasvattavat suosiotaan on odotettavissa vastaavasti muutaman vuoden sisään kasvava määrä jälkikonkursseja, joiden yhteydessä kuittaukseen liittyvät kysymykset nousevat väkisinkin esille. Kuittaus oikeustoimena merkitsee sitä, että kahden osapuolen vastakkaiset saatavat kumoavat toisensa päällekkäisiltä osiltaan. Velvoite tai sen henkilöasetelma muodostuu siis päällekkäiseksi ”negaationsa” kanssa. Pääsääntöisesti kuittauksen on katsottu olevan sallittua yleisten edellytysten täyttyessä, joita kotimaisessa doktriinissa on vakiintuneesti katsottu olevan kolme: 1) saatavien vastakkaisuus, 2) saatavien perimiskelpoisuus ja 3) saatavien samanlaatuisuus. Omaksi itsenäiseksi edellytykseen on viimeaikaisessa oikeuskirjallisuudessa käsitetty myös 4) oikeus pääsaatavan suorittamiseen. Kuitenkin, vaikka nämä edellytykset täyttyisivät kuittaus voi estyä tietyissä tilanteissa esimerkiksi konkurssin yhteydessä tietyin edellytyksin. Kuittausta konkurssitilanteessa säädellään konkurssilain 6 luvussa. Velkojalla on pääsääntöisesti oikeus käyttää konkurssisaatavaansa kuittaukseen velalliselle konkurssin alkaessa olevaa velkaansa vastaan. Konkurssissa suojataan myös nimenomaisesti velkojan oikeutta saada suoritus kuittaamalla konkurssisaatavansa konkurssivelallisen saatavaa velkojalta vastaan. Kuittauksen edellytyksenä ovat paitsi yleiset kuittauksen materiaaliset edellytykset myös konkurssikuittaukseen liittyvät kuittauksen erityiset edellytykset. Velkojan oikeutta kuittaukseen rajoitetaan myös konkurssilain 6. luvun säännöksin. Yrityssaneerausmenettelyn alkaessa asetettavan maksukiellon vastaisesti tehty suoritus on palautettava velalliselle. Tarkoituksena on suojella velallisen viimeisiä likvidejä varoja. Vaatimuksen esittäminen saneerausmenettelyssä kuuluu saneerausselvittäjällä. Kuitenkin mikäli vaatimusta ei esitetä tai maksua muutoin palauteta, tulee kysymykseen sen suoritusvelvollisuus velallisen jälkikonkurssissa. Korkein oikeus vahvisti tapauksessaan KKO 1997:89 säännön, jonka mukaan oikeusvaikutusten lakkaaminen ei vapauta velkojaa palautusvelvollisuudesta konkurssissa. Näin ollen palautussaatava tulee maksettavaksi myös velallisen jälkikonkurssissa. Jälkikonkurssissa pätee KonkL periaate kuittauksen sallittavuudesta, mistä johtuen arvioitavaksi tulevat myös palautussaatavan osalta kuittauksen yleiset ja erityiset edellytykset. Palautussaatavan voidaan lähtökohtaisesti katsoa täyttävän nämä edellytykset. Kuittauksen voi kuitenkin estää KonkL 6:2.3 säädetty kuittauskielto, jonka mukaan kuittaus ei ole mahdollista tilanteessa, jossa velkoja hankkiutuu velkaan velalliseen nähden järjestääkseen kuittaustilanteen. Arvioitaessa kuittauskiellon soveltuvuutta yksittäistapaukseen tulee huomiota kiinnittää osapuolten tarkoitukseen ja erityisesti velkojan tarkoitusperiin. Osapuolten tarkoituksen lisäksi TaksL mukainen takaisinsaantiperusteen tulee täyttyä, jotta suoritus voidaan rinnastaa maksuun ja katsoa sen siten olevan kuittauskiellon alainen. Luonteensa johdosta palautussaatavan kuittauksessa jälkikonkurssissa joudutaankin usein pohtimaan kysymystä tietyn velkojan suosimisesta. Velkojien yhdenvertaisen kohtelun periaate edellyttää, että samassa asemassa olevia velkojia kohdellaan konkurssissa samalla tavalla. Kuittauksen tuomat edut ja sille asetetut rajoitukset palautussaatavaa koskevissa jälkikonkurssin tilanteissa voidaan siten nähdä perustelluiksi pohjimmiltaan juuri velkojien yhdenvertaisuuden kannalta. Edellä mainitut rajoitteet kuittaukselle onkin säädetty nimenomaan tarkoituksena estää shikaaninomainen kuittaustilanteiden järjestäminen ja siten yhden velkojan pääseminen parempaan asemaan suhteessa muihin velkojiin. Ongelma tulee esille paitsi tarkoitushakuisten maksujen suorittamisen osalta, myös ns. vahinkosuoritusten kohdalla. Näyttöongelmat voivat osaltaan johtaa siihen, että velallisen väittäessä maksun tapahtuneen vahingossa velkojan myötävaikuttamatta on selvittäjän tai muun velkojan käytännössä mahdotonta näyttää osapuolten shikaaninomainen menettely toteen.
  • Rajamäki, Riikka (2020)
    Oikeudessamme on vahvistettu jo 1950-luvulla konkurssitakaisinsaantia koskeva kuittauskielto, jonka osalta oikeustilan pitäisi olla selvä. Kyse on korkeimman oikeuden vahvistamasta kiellosta, jonka mukaan takaisinsaantivastaaja ei voi käyttää konkurssisaatavaansa kuittaukseen konkurssipesän takaisinsaantivaatimusta vastaan. Kyseinen kielto on jäänyt sittemmin hyvin vähälle huomiolle. Tässä tutkielmassa selvitetään, mikä on kyseisen rajoituksen tilanne oikeudessamme tällä hetkellä, ja onko rajoitukselle edelleen sijaa ja tarvetta. Tämä tapahtuu erityisesti hyödyntämällä oikeuskäytäntöä ja selvittämällä siitä, miten kieltoa on hyödynnetty ja noudatettu sekä millä perusteilla konkurssitakaisinsaannin kuittauskielto on oikeutettu. Otan tutkielmassa myös kantaa kieltoa koskeviin muutostarpeisiin. Tutkielmassa käytetty metodi on lainopillinen eli oikeusdogmaattinen. Tulkitsen ja systematisoin voimassa olevaa oikeutta eri oikeuslähteiden pohjalta ja esitän tulkintakannanottoni tutkimuskysymykseeni. Käytettävät oikeuslähteet muodostuvat laeista ja niiden virallislähteistä sekä oikeuskirjallisuudesta ja oikeustapauksista. Koska tutkimuskysymyksen kohteena olevaa kieltoa ei ole kirjattu lakiin, eikä tarkasteltu kattavasti myöskään oikeuskirjallisuudessa, tutkimuksen keskiössä on korkeimman oikeuden ja erityisesti hovioikeuksien oikeuskäytäntö. Hovioikeuskäytäntöä on kerätty kaikista Suomen viidestä hovioikeudesta ja se keskittyy lähinnä 2000-luvulle. Tutkielma etenee yleisestä erityiseen. Ensinnäkin se jakautuu kuittaukseen velvoiteoikeudellisena ja konkurssioikeudellisena ilmiönä. Velvoiteoikeudellisesti kuittausta tarkastellaan kuitenkin lähinnä vain siltä osin kuin se tutkimuskysymyksen kannalta on tarpeen eli kuittauksen yleisten edellytysten kautta. Konkurssioikeuden näkökulmasta tarkastelu on laajempaa. Käyn läpi erityisesti konkurssin aiheuttamat väljennykset ja tiukennukset kuittauksen yleisille edellytyksille, konkurssin asettamat kuittausrajoitukset sekä muut konkurssikuittauksen erityispiirteet. Materiaalisten edellytysten jälkeen katse suunnataan tarkemmin tutkimuskysymykseen. Tutkimuskysymyksessä on lähdetty liikkeelle siitä, että konkurssitakaisinsaannin kuittauskielto on oikeudessamme selvä ja siten kuittaus konkurssisaatavalla takaisinsaantia vastaan ei ole mahdollista. Näkemys perustuu korkeimman oikeuden linjaukseen tapauksessa KKO 1952 II 16 ja asiaa 1960-luvulla käsitelleeseen Jouko Halilan teokseen. Kuittauskieltoa on perusteltu takaisinsaannin tarkoituksella ja kuittauksen yleisen vastakkaisuusedellytyksen puuttumisella. Kerätyn hovioikeuskäytännön valossa voidaan kuitenkin todeta, että takaisinsaantia vastaan esitetään jatkuvasti kuittausvaatimuksia ja osittain tällaiset vaatimukset on myös hyväksytty. Tämä ja se, että asiaa ei ole käsitelty käytännössä ollenkaan oikeuskirjallisuudessa sitten Halilan teoksen osoittaa, että kiellon oikeustila ei ole niin selvä kuin ensiajatuksella voisi olettaa. Takaisinsaannin kuittauskiellolle on kuitenkin oikeudessamme edelleen tarvetta ja sen perustelut eivät ole vanhentuneet miltään osin, vaan ovat valideja edelleen nykypäivänä. Ehdotan kuitenkin selvyyden lisäämiseksi, että ensisijaisesti kuittauskielto kirjattaisiin lakiin, joko konkurssilain 6 lukuun tai takaisinsaantilakiin. Tässä yhteydessä olisi myös tarpeen tarkastella, ulotetaanko kuittauskielto konkurssin takaisinsaantitilanteissa koskemaan myös massasaatavia vai vain konkurssisaatavia. Jotta tietoisuus ja selvyys kuittauskiellon olemassaolosta kasvaisi, olisi sitä myös tärkeää tarkastella keskeisessä konkurssioikeudellisessa oikeuskirjallisuudessa ja saattaa asiaa koskeva tapaus korkeimman oikeuden käsittelyyn. Luonnollisesti jos takaisinsaannin kuittauskielto otettaisiin osaksi lainsäädäntöä, vaikuttaisi tämä positiivisesti sen käsittelyyn myös oikeuskirjallisuudessa ja mahdollisesti myös korkeimman oikeuden oikeuskäytännössä.
  • Lehtonen, Jenna (2023)
    Tutkielmassa etsitään vastausta kysymykseen siitä, kuka saa päättää lapsen rokottamisesta. Vastausta etsitään tarkastelemalla asiaa lapsen edun näkökulmasta. Kansainvälisesti arvioituna rokotuskattavuus on Suomessa pääosin hyvä, mutta meilläkin haasteena on ollut kattavuuden alueellinen ja rokotekohtainen vaihtelu. Rokotuskriittisyyttä on esiintynyt aina, mutta joitakin rokotteita kohtaan luottamus on heikentynyt. Myös koronaviruspandemia on muistuttanut siitä, kuinka taistelu tartuntatauteja vastaan ei ole päättynyt ja miten merkittävällä tavalla myös uusien tartuntatautien ilmaantuminen voi vaikuttaa yhteiskuntaan sekä ihmisten terveyteen ja elämään. Lähtökohtaisesti vastuu lapsen huollosta kuuluu lapsen huoltajalle, mikä pitää sisällään myös lapsen huoltajalle kuuluvan oikeuden päättää lasta koskevista henkilökohtaisista asioista. Tutkielmassa tarkastellaan ensimmäisenä sitä, missä tilanteessa lapsen huoltajalla on oikeus päättää lapsen rokottamisesta. Tähän sisältyy selvitys siitä, tarvitaanko päätökseen molempien huoltajien suostumus sekä selvitys siitä, miten toimitaan tilanteessa, jossa huoltajat ovat erimielisiä lapsen rokottamisesta. Lisäksi tarkastellaan huoltajan päätösvallalle asetettuja rajoja. Seuraavaksi tutkielmassa tarkastellaan kysymystä siitä, missä tilanteessa ja miten lapsen arvioidaan olevan tarpeeksi kypsä päättämään itse rokottamisestaan. Tähän sisältyy selvitys siitä, kuka tekee lopullisen arvion lapsen itsemääräämisoikeutta koskevien edellytysten täyttymisestä. Lopuksi tarkastellaan kokoavasti sitä, miten lapsen etu tällä hetkellä rokotustilanteessa toteutuu voimassa olevan lainsäädännön ja terveydenhuollon käytäntöjen valossa. Korkein oikeus ei ole vielä toistaiseksi antanut lasten rokottamista koskevia ratkaisuja, mutta eduskunnan oikeusasiamiehen asiassa antamat ratkaisut muodostuvat työssä hyvin olennaisiksi. Eduskunnan oikeusasiamies on ratkaisuissaan katsonut, että lapsen rokottamista ei voida pitää sellaisena rutiiniluontoisena toimenpiteenä, johon riittäisi vain yhden huoltajan suostumus. Tutkielmassa arvioidaan sitä, miten tämä vaatimus lapsen molempien huoltajien suostumuksesta vaikuttaa lapsen edun toteutumiseen, jonka lisäksi tutkielmassa keskitytään laajemminkin tarkastelemaan sitä, millä tavalla lapsen edun toteutuminen voitaisiin jatkossa riittävällä tavalla turvata.
  • Kontio, Osiiris (2024)
    Kulkuneuvojen paikoituksen arvonlisäverotus on ollut vero-oikeuden alalla pitkään epäselvä aihealue, josta on annettu huomattavan paljon oikeuskäytäntöä. Epäselvyys on liittynyt pääasiassa arviointiin siitä, milloin verollisen pysäköintipaikkojen vuokrauksen katsotaan liittyvän niin läheisesti arvonlisäverottomaksi säädettyyn kiinteistön luovutukseen, että suoritukset jakavat yhteisen arvonlisäverokohtelun niin sanotun liittymisperiaatteen mukaisesti. Oikeustilan epäselvyyttä on korostanut sekä aiheesta annettu runsas oikeuskäytäntö, että arvonlisäverolain varhaisempi, direktiivistä poikkeava, sanamuoto, jonka mukaan veroa oli suoritettava ”pysäköintitoiminnassa” tapahtuvasta pysäköintipaikkojen luovutuksesta. Oikeustilan on sittemmin katsottu selkiintyneen, kun lain sanamuodon muutos sai vaikutusta myös lain soveltamisessa korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Muutoksen jälkeen muun muassa myös osakaspysäköinti on katsottu lähtökohtaisesti arvonlisäverolliseksi. Tutkielman tarkoitus on selvittää kulkuneuvojen paikoituksen arvonlisäverotuksen oikeustilaa kokonaisuutena. Oikeustilassa aikaisemmin vallinneet epäselvyydet eivät ole kokonaan poistuneet ja etenkin osakaspysäköinnin arvonlisäverokohtelu on ollut pinnalla viimeaikaisessa keskustelussa, Verohallinnon julkaistua päivitetyn ohjeensa kulkuneuvojen paikoituksen arvonlisäverotuksesta. Ohjeessa Verohallinnon on katsottu ottaneen aikaisempaa tiukemman tulkintalinjan etenkin osakaspysäköinnin arvonlisäverollisuuden osalta. Asiasta odotetaan vahvistavaa oikeuskäytäntöä lähitulevaisuudessa. Tutkielmassa tarkastellaan myös pysäköinnin arvonlisäverokohteluun läheisesti liittyvän liittymisperiaatteen soveltumisen kriteereitä. Säädöspohjan puuttuessa, periaate on muodostunut pitkälle oikeuskäytännössä. Liittymisperiaatteen soveltumisella voi tosiasiassa olla merkittäviä vaikutuksia verovelvollisen taloudelliseen asemaan. Periaatteen soveltumiselle onkin pyritty systematisoimaan ennustettavampia kriteeristöjä sekä oikeuskäytännössä, että oikeuskirjallisuudessa. Verovelvollisen näkökulmasta epäselvyydet oikeustilassa heikentävät mahdollisuuksia ennakoida erilaisten toimien verokohtelua. Verovelvolliset tekevät itsenäisesti ratkaisuja oma-aloitteiseen verotukseen liittyen ja verokohtelun epävarmuus on käytännön tasolla verovelvollista kuormittava tekijä. Esimerkiksi pysäköinti-investointien osalta verovelvolliselle tuotantopanosten kustannuksista maksettavaksi koituvat arvonlisäveron määrät saattavat nousta merkittäviksi ja intressi niiden vähentämiseksi on usein läsnä suunniteltaessa investointeja ja tulevaa toimintaa. Arvonlisävero on toisaalta julkisen vallan näkökulmasta merkittävä fiskaalinen tulonlähde. Veronsaajien ja verovelvollisen edut tuleekin ottaa huomioon tasapuolisesti verotukseen liittyvissä toimissa.
  • Oinonen, Satu (2019)
    Suomessa tasaisesti jatkunut monikulttuuristumiskehitys on nostanut ajankohtaiseksi kysymyksen uskonnon ja kulttuurin sekä suomalaisen oikeusjärjestelmän välisestä suhteesta. Monikulttuuristumisen vaikutukset ilmenevätkin monella eri oikeudenalalla. Tältä osin kulttuuriset ja uskonnolliset seikat tulevat kyseeseen myös korkeimman hallinto-oikeuden ulkomaalaisasioita koskevassa oikeuskäytännössä, erityisesti vuonna 2015 Suomeen tulleiden turvapaikanhakijoiden aikaisempaa suuremman määrän seurauksena. Tutkielmassa on tarkasteltu kulttuuristen ja uskonnollisten seikkojen ilmenemistä korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytännössä vuosina 2002-2018. Tutkielmaa varten on koottu korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytännöstä 28 tapauksen oikeustapausaineisto. Aineistoa on systematisoitu eri tavoin kulttuuriset ja uskonnolliset seikat huomioon ottaen. Tutkielmassa on selvitetty sitä, miten kulttuuriset ja uskonnolliset seikat ilmenevät korkeimman hallinto-oikeuden ulkomaalaisasioita koskevassa oikeuskäytännössä ja miltä aineiston perusteella tehdyt havainnot näyttäytyvät perus- ja ihmisoikeudet huomioon ottaen. Tutkimuskysymyksen tarkastelu oikeustapausaineistoa hyödyntämällä on edellyttänyt "kulttuuriset ja uskonnolliset seikat" -käsitteen määrittelyä. Käsitettä on määritelty perus- ja ihmisoikeussääntelyyn tukeutuen. Tutkielman tarkoituksen kannalta on ollut tarkoituksenmukaisinta hahmotella sellainen sisältö käsitteelle "kulttuuriset ja uskonnolliset seikat", joka tukee tutkimuskysymyksen tarkastelua sekä oikeustapausaineiston analysointia. Oikeustapausaineistoa on tutkielmassa systematisoitu eri tavoin; ajallisesti, temaattisesti sekä perus- ja ihmisoikeuslähtöisen jaottelun avulla. Ajallisen systematisoinnin perusteella havaitaan, että määrällisesti korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytäntö painottuu erityisesti viime vuosiin, mihin vaikuttaa turvapaikanhakijoiden määrän kasvu. Tämä ilmenee myös kansainvälistä suojelua koskevien tapausten lukumääräisenä erottumisena. Tästä huolimatta korkein hallinto-oikeus on antanut kulttuurisia ja uskonnollisia seikkoja merkittävällä tavalla linjaavia päätöksiä 2000-luvun alussa. Oikeustapausaineiston temaattinen jaottelu puolestaan ilmentää kulttuuristen ja uskonnollisten seikkojen ilmenemistä laajasti eri asiaryhmissä, esimerkiksi lapsen etua, somalialaista klaanitaustaa ja kansainvälistä suojelua koskevissa asioissa. Perus- ja ihmisoikeuslähtöinen jaottelu ilmentää kulttuuristen ja uskonnollisten seikkojen liityntää perus- ja ihmisoikeussääntelyyn. Tältä osin perus- ja ihmisoikeudet ilmenevät korkeimman hallinto-oikeuden tapauksissa välillisesti, perus- ja ihmisoikeusmyönteisen laintulkinnan tai suoran liitynnän välityksellä. Välillisesti kulttuuriset ja uskonnolliset seikat ilmenevät muun ohella siten, että turvapaikanhakijan kotimaan kulttuuriin ja uskontoon liittyy sellaisia seikkoja, jotka voivat johtaa tämän toimien vuoksi jopa kansainvälisen suojelun tarpeeseen. Tältä osin maatietous korostuu. Kulttuuriset ja uskonnolliset seikat ilmenivät myös perus- ja ihmisoikeusmyönteisen laintulkinnan välityksellä, jolloin päätöksen perusteluissa korostuu perus- ja ihmisoikeusmyönteisen laintulkinnan vaikutus ratkaisun lopputulokseen. Tässä punninnassa heikompaan asemaan ovat jääneet sellaiset kulttuuriset ja uskonnolliset seikat, joiden on katsottu olevan Suomen oikeusjärjestelmän ja Suomea sitovien ihmisoikeusvelvoitteiden vastaisia. Suora perusoikeusliityntä ilmenee puolestaan sellaisissa kansainvälistä suojelua koskevissa tapauksissa, joissa on vedottu uskonnosta luopumiseen ja usein myös kristinuskoon kääntymiseen. Tällöin tapauksiin liittyy turvapaikanhakijan oikeus uskonnonvapauteen ja siihen sisältyvä oikeus vaihtaa uskontoa. Yleisesti ottaen voidaan todeta, että ulkomaalaisasioissa on keskeisellä tavalla kyse ulkomaalaisen tai tämän kotimaan kulttuuriin ja uskontoon liittyvistä seikoista ja edelleen näihin seikkoihin voi liittyä voimakkaasti ulkomaalaisen perus- ja ihmisoikeudet, vaikka perus- ja ihmisoikeuskysymykset eivät olisikaan oikeudellisen päätöksenteon keskiössä. Perus- ja ihmisoikeusliityntä on kuitenkin otettava huomioon kulttuurisia ja uskonnollisia seikkoja koskevassa harkinnassa.
  • Lybeck, Vilma (2024)
    Avoimet sijoitusrahastot tarjoavat vähittäissijoittajille hajautuksen etuja, korkean likviditeetin ja ammattimaista varainhoitoa. Rahastojen keskimääräiset kustannukset ovat kuitenkin edelleenkin Euroopassa korkeat. Vaikka kohtuuhintaisia rahastoja löytyy markkinoilta, voi ongelmaksi muodostua vähittäissijoittajien rajoittunut tietämys ja kyky tehdä rationaalisia sijoituspäätöksiä. Keskeisesti tätä kulutasoon liittyvää ongelmaa ratkomaan Euroopan komissio julkaisi toukokuussa 2023 niin kutsutun vähittäissijoittajastrategian, johon sisältyy kattavia uudistuksia vähittäissijoittajia koskevaan EU:n kehykseen. Ehdotuksella pyritään parantamaan sijoittajansuojaa muun muassa tarpeettomien kustannusten kiellon ja niin kutsutun ”value for money” -periaatteen kautta.   Sijoittajien ja rahastoyhtiön välinen suhde on luonteeltaan eräänlainen toimeksiantosuhde, jota voidaan tarkastella päämies-agenttiteorian kautta. Rahastoyhtiö vastaa rahaston hoidosta ja saa vastineeksi tällaisena "agenttina" toimimisesta korvauksen palkkioiden ja kulujen muodossa. Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua intressien erilaisuus ja agentin opportunistinen käyttäytyminen. Keskeiseksi tavoitteeksi muodostuukin näin agentin motivoiminen päämiehen etujen mukaiseen toimintaan. Perinteinen esimerkki tästä ovat erilaiset kannustinpalkkiojärjestelmät, joiden avulla agentin etu sidotaan päämiehen etuihin. Tutkielman tavoitteena on oikeustaloustieteellisestä näkökulmasta tarkastellen selvittää, onko avoimien sijoitusrahastojen kulujen kohtuullisuudesta tarkoituksenmukaista asettaa sääntelyä, vai varmistaako nykyinen sääntely yhdistettynä markkinakuriin ja toimivaan kilpailuun jo riittävällä tavalla kulujen kohtuullisuuden. Tutkielmassa tarkastellaan rahastojen perimiä kuluja ja palkkioita sekä näiden nykyistä sääntelyä. Tarkoituksena on luoda yleiskuva nykyisen sääntelyn asettamista rajoitteista sekä tavoista suojata osuudenomistajia mahdollisilta väärinkäytöksiltä kulujen ja palkkioiden määrissä. Tutkielmassa nähdään, että sääntely asettaa jo nykyisellään monia velvoitteita rahastoyhtiöille. Rahastoyhtiötä sitoo esimerkiksi velvollisuus toimia asiakkaidensa edun mukaisesti sekä olla veloittamatta tarpeettomia kustannuksia. Tutkielmassa päädytään ehdotetun uuden EU-sääntelyn osalta siihen, ettei vertailuarvomekanismi huomioi riittävästi erilaisia sijoitustuotteita eikä myöskään laajan tuotevalikoiman hyötyjä. Ehdotuksen merkittävimpinä ongelmina näyttäytyvät sääntelytaakan aiheuttamat suuret kustannukset, mahdollinen kilpailun vähentyminen sekä tuotevalikoiman ja innovaatioiden supistuminen. Näin tutkielmassa päädytään johtopäätöksenä siihen, että eniten potentiaalia suojata sijoittajia kohtuuttomilta kuluilta on sellaisilla keinoilla, jotka tukevat luonnollisen markkinakurin toimivuutta – viime kädessä siis lunastusoikeuksien tehokkaan käyttämisen mahdollistamisella sekä markkinoiden korkeamman kilpailutason vahvistamisella.
  • Hoffren, Mira (2022)
    Oikeuskirjallisuus on vakiintuneesti asettanut vastakkain pohjoismaisen, passiivisen kuluttajan, sekä EU:n aktiivisen kuluttajan. Pohjoismainen kuluttajakäsitys ilmenee kansallisessa kuluttajansuojanormistossamme, joka on perinteisesti pyrkinyt turvaamaan kuluttajan asemaa kaupankäynnissä. Lähtökohtana on ajatus heikosta kuluttajasta, jota valtion tulee sääntelynormein suojella vahvemmassa asemassa olevilta elinkeinonharjoittajilta. Euroopan unionin ymmärrys kuluttajan ominaisuuksista kiteytyi valistuneen, kohtuullisen tarkkaavaisen ja huolellisen keskivertokuluttajan käsitteeseen, joka muotoutui Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytännössä ja päätyi 2000-luvun alussa osaksi Suomessakin sovellettavaa kuluttajansuojanormistoa. Keskivertokuluttajan mittapuu painotti kuluttajan velvollisuutta ostotapahtumassa ja siten heikensi kuluttajan asemaa suhteessa elinkeinonharjoittajaan. Viimeisin vuosikymmen EU:n kuluttajaoikeudessa on kuitenkin muuttanut edellä mainittua asetelmaa. EU on 2010-luvulla julkaistuissa strategioissaan painottanut kuluttajien oikeuksia ja antanut määräyksiä, jotka ovat nostaneet kuluttajansuojan tasoa. Huomiota on kiinnitetty erityisesti kuluttajansuojasäännösten täytäntöönpanoon, sekä kuluttajansuojan soveltamisalan katvealueiden tunnistamiseen ja tilkitsemiseen. Samalla tehtyjen toimenpiteiden arvioinnissa ja uusien toimenpiteiden suunnittelussa on ryhdytty hyödyntämään käyttäytymistaloustieteellistä tutkimusta. Kehityksen lopputuloksena on ollut tiheästi muuttuva kuluttajansuojasäännöstö, joka on turvannut kuluttajan asemaa jo yli sen, mitä pohjoismainen kuluttajansuojasääntely oli perinteisesti pitänyt tarpeellisena. Myös keskivertokuluttajan mittapuun tulkintaa on lavennettu komission laatimissa soveltamisohjeissa, sekä Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä. Euroopan komissio on perustellut kuluttajansuojan kehittämistarvetta toimimattomilla sisämarkkinoilla ja markkinaympäristön muutoksilla. Komission ulostuloissa on myös toivottu, että kuluttajien oikeuksien turvaaminen loisi luottamusta ja uudenlaista yhteyttä unionin ja sen kansalaisten välille. Euroopan unionin talouden ja muun yhteiskunnallisen kehityksen tarkastelu osoittaa, että komission huolet ovat perusteltuja. Yksityiset kuluttajat tekevät huomattavan määrän verkkokauppatilauksistaan kolmansista maista, eikä rajat ylittävä kaupankäynti EU:n sisällä ole saavuttanut täyttä potentiaaliaan. Verkkoympäristöt ovat myös tarjonneet uudenlaisia harhauttamisen ja päätöksentekoon vaikuttamisen kanavia. Uuden kuluttajapolitiikan taustalla on tunnistettavissa myös sellaisia tekijöitä, joita komissio ei lausu ääneen. EU on ottanut työllisyys- ja talouspolitiikan tavoitteiden nimissä entistä enemmän vastuulleen myös sosiaalipolitiikasta tuttuja keinoja ja tavoitteita. On mahdollista, että kuluttajansuojan uusi linja on ilmentymä laajemmasta hyvinvointivaltiokehityksestä, jota kohti EU on ottanut tietoisia ja osin julkilausuttuja askeleita 2000-luvulla. Kuluttajansuojasääntelyssä on myös huomioitava, ettei uudistustahti itsessään kerro kuluttajansuojan tason merkittävästä noususta. Normistoa on uudistettu myös siksi, että jo olemassa olevia oikeuksia voidaan turvata muuttuneessa markkinaympäristössä. Toistaiseksi kuluttajansuojasääntelyllä ei kuitenkaan ole pystynyt ratkaisemaan keskeisiä markkinoilla toistuvia väärinkäytöksiä. Siten on perusteltua olettaa, että EU tulee edelleen kehittämään kuluttajansuojanormistoa ja vahvistamaan täytäntöönpanoa.
  • Wilenius, Lauri (2021)
    Ylivelkaantumista pyritään ehkäisemään muun muassa kuluttajaluottojen hintaa sääntelemällä. Voimassa oleva kansallinen hintasääntely perustuu luotosta perittävää korkoa rajoittavaan korkokattoon ja muiden luottokustannusten enimmäismäärän osoittavaan kulukattoon. Näiden rajojen soveltaminen edellyttää selvyyttä siitä, mitä luoton korolla ja muilla luottokustannuksilla tarkoitetaan. Osa kuluttajaluottoja koskevasta sääntelystä perustuu Euroopan unionin lainsäädäntöön. Esimerkiksi kansallisessa hintasääntelyssä käytetyt käsitteet on yhdenmukaistettu koko unionin alueella. Tutkielman taustalla on ajatus siitä, että EU-oikeuden ja kansallisen oikeuden erot ovat merkityksellisiä hintasääntelyyn liittyvien käsitteiden tulkinnassa ja aiheuttavat jännitettä, joka täytyy jollakin tavalla purkaa. Erityisesti erot sääntelyn tavoitteissa ja käsitteiden tehtävissä voivat vaikuttaa olennaisella tavalla siihen, miten kansallisen hintasääntelyn soveltamisala määräytyy. Tutkielman selvitetään, millaisia luottokustannusten käsitteeseen liittyviä jännitteitä EU-oikeuden ja kansallisen oikeuden välillä on ja miten ne vaikuttavat käsitteen tulkintaan. Kysymykseen vastataan kuluttajaluottoja koskevaa kansallista ja EU-lainsäädäntöä tulkitsemalla. Huomio kiinnittyy erityisesti siihen, miten hintasääntelyn kannalta olennaisia käsitteitä käytetään EU-oikeudessa ja mikä niiden tehtävä EU-oikeudessa on. Tavoitteena on lainopillista metodia hyödyntäen löytää ja tarvittaessa kehittää juridisesti relevantteja työkaluja hintasääntelyn soveltamiseen. Tutkielman pääasiallisia tuloksia on ensinnäkin se, että jännite EU-oikeuden ja kansallisen oikeuden välillä on todellinen. Kansallisen hintasääntelyn soveltaminen edellyttää siihen liittyvien käsitteiden tulkitsemista EU-oikeuden lähtökohdista ja sille ominaista argumentaatiota käyttäen. Luottokustannusten käsitteellä ei ole itsenäistä kansallista sisältöä, vaan käsitteen sisältö määräytyy EU-oikeudellisen luoton kokonaiskustannusten käsitteen perusteella. Tilanne on sama luoton koron käsitteen kohdalla. Tällä käsitteellä on kuitenkin kansallisessa ja EU-oikeudessa niin erilaiset tehtävät, ettei se täysin luontevasti sovellu hintasääntelyssä käytettäväksi. Olennaisena johtopäätöksenä voi esittää myös sen, että luottokustannusten kannalta olennainen lisäpalvelun käsite kattaa vain sellaiset palvelut, jotka ovat luottosopimukseen nähden ylimääräisiä tai sitä täydentäviä. Lisäpalvelu ei itsessään vaikuta luottosopimuksen ehtoihin, ja niinpä sellainen seikka, josta on määrättävä luottosopimuksessa, ei voi olla lisäpalvelua koskevan sopimuksen kohteena.
  • Lepola, Elina (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuluttajaluottosopimuksia kuluttajaluottosääntelyn tavoitteiden, sopimusehtojen kohtuullistamisen ja sääntelyn tosiasiallisen toteutumisen näkökulmasta. Kuluttajaluottosääntelyn tavoitteet liittyvät ylivelkaantumisen estämiseen ja velkaongelmista aiheutuvien haittavaikutusten vähentämiseen. Tutkielmassa havaitaan, että ylivelkaantumisella on laajoja koko yhteiskuntaan vaikuttavia seurannaisvaikutuksia. Viime kädessä ylivelkaantumisen estämisen voidaan nähdä olevan yhteydessä perusoikeuksien toteutumiseen, jos velkaongelmat vievät velalliselta mahdollisuuden elää ihmisarvoista elämää. Kuluttajaluottosääntelyn useista uudistuksista huolimatta kuluttajaluottoihin liittyvät haitalliset seurannaisvaikutukset, kuten maksuhäiriöisten henkilöiden määrä tai ylivelkaantuminen, eivät ole vähentyneet. Kuluttajaluotonantotoiminta on nopeasti muuttuva ala, joten lainsäädäntö ei pysy alan jatkuvien muutosten perässä. Lainsäädännöllä voi olla vaikea ennakolta puuttua kuluttajaluottoihin liittyviin ajankohtaisiin ongelmakohtiin. Tutkielmassa tuodaankin ilmi, että sovittelusäännösten hyödyntäminen voisi tuoda joustavuutta kuluttajaluottosopimusten ongelmakohtiin puuttumisessa. Tutkielmassa selvitetään kuluttajaluottosopimusten kohtuuttomien sopimusehtojen sovitteluedellytyksiä sekä sopimusehtodirektiivin 93/13/ETY että kuluttajansuojalain (38/1978) 4 luvun sovittelusäännösten kannalta ja käydään läpi kuluttajansuojalain sovittelusäännösten ja sopimusehtodirektiivin eroavaisuuksia. Keskeinen havainto on, että sopimusehtojen sovittelu on yksinkertaisempaa ja joustavampaa kansallisten säännösten perusteella, koska sopimusehtodirektiivin soveltamisalan kapeus ja teknisyys vaikeuttavat sen soveltamista. Kuluttajansuojan tosiasiallisen toteutumisen näkökulmasta sopimusehtodirektiivi kuitenkin menee kansallista sääntelyä pidemmälle, sillä direktiivin soveltuessa sopimusehtojen kohtuuttomuus on arvioitava viran puolesta. Tutkielmassa tutkitaankin myös sitä, voivatko kuluttajaluottosääntely ja sen tavoitteet toteutua summaarisessa menettelyssä, kun vastaaja pysyy passiivisena. Selvästi pakottavan lainsäädännön vastaiset vaatimukset voidaan hylätä viran puolesta oikeudenkäymiskaaren (4/1734) 5:6.2:n tai 5:13.1:n mukaisina selvästi perusteettomina vaatimuksina. Jos säännös tai sen soveltamistilanne eivät ole riittävän selkeitä, vaatimusten hylkääminen selvästi perusteettomina ei ole mahdollista, ja tuomioistuimen mahdollisuus toimia viran puolesta on vähäistä. Näin ollen sopimusehtodirektiivin ulkopuolisissa tapauksissa sopimusehtojen kohtuullisuutta ei voida arvioida viran puolesta. Kuluttajaluottovelallisten korostuneen heikon aseman vuoksi tuomioistuimen viran puolesta toimimisella on keskeinen merkitys sen suhteen, toteutuvatko kuluttajaluottosääntely ja sille asetetut tavoitteet tosiasiassa vai eivät.
  • Aulavuori, Jukka (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan luonnonmukaisen tuotannon ja luomutuotteiden oikeudellisia vaatimuksia kuluttajan perspektiivistä. Näkökulmia on neljä: luomutuotannon tavoitteet ja periaatteet, tuotantovaatimukset, markkinointi ja valvonta. Keskeisenä apukäsitteenä on EU:n luomulainsäädännön korostama kuluttajan luottamuksen suojaaminen. Suurin huomio kohdistetaan EU:n nykyiseen ja tulevaan luomuasetukseen 834/2007 ja 2018/848. Pääpaino on niin sanotuissa minimivaatimuksissa, eikä luomuasetuksen vaatimuksia ylittäviä vapaaehtoisia järjestelmiä käsitellä. Tuotantosääntöjen taustalla vaikuttavat tietyt tavoitteet ja periaatteet, jotka muodostavat selkärangan koko sääntelylle. Luomuasetusten kontekstissa nämä keskittyvät erityisesti kolmen teeman ympärille: (1) ympäristönsuojelun ja eläinten tarpeiden huomioon ottamiseen; (2) korkealaatuisten tuotteiden markkinoille tuottamiseen; ja (3) kuluttajien tarpeisiin vastaamiseen ja näiden luottamuksen suojelemiseen. On kuluttajan luottamuksen kannalta ratkaisevaa, että luomuasetus kykenee käytännössä toteuttamaan julkilausumiaan tavoitteita. Siksi tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisia tavoitteita luomulainsäädännöllä on, ja kuinka hyvin se on tosiasiassa kyennyt vastaamaan niihin. Kuluttajan tulee voida luottaa siihen, että tuote on sellainen, kuin on luvattu. Luomutuotteen ostaessaan kuluttaja ostaa lopputuotteen lisäksi myös lupauksen tuotantotavasta. Tuotantovaatimukset muotoutuvat käytännössä kokonaan EU:n asetusten kautta. Samassa yhteydessä tarkastellaan myös kolmansien maiden kanssa käytävää kauppaa. Lukuisat poikkeukset ja tuontituotteiden erilainen kohtelu muodostavat tältä osin suurimmat kysymykset kuluttajan luottamuksen kannalta. Markkinoinnissakin toimijoiden tulee noudattaa luomuasetuksen normeja, eikä kuluttajalle saa muodostua harhaanjohtavaa kuvaa tuotteesta. Markkinointia koskevat vaatimukset ovat kuluttajaoikeuden perinteisiä suojakeinoja. Markkinoinnin kannalta oleellista sääntelyä löytyy myös muualta elintarvikelainsäädännöstä. Harhaanjohtavat ympäristöväittämät ovat tällä hetkellä markkinoinnin kannalta kenties suurimpia ongelmakohtia. Valvonta on viimesijainen keino varmistaa, että luonnonmukaisen tuotannon sääntöjä on noudatettu. Valvontaa käsitellään lähinnä luomuasetusten näkökulmasta, mutta myös sen käytännön toteutumista Suomessa ja laajemmin EU:n alueella käydään läpi. Lisäksi tarkastellaan luomuun liittyviä huijauksia ja sitä, kuinka niitä pyritään ehkäisemään. Tutkielmassa havaitaan, että uutta luomuasetusta luodessa on tiedostettu edeltävän asetuksen keskeiset ongelmakohdat ja niihin pyritään myös vastaamaan. Kuluttajan luottamusta ja asemaa parantaisi muun muassa kuluttajatiedotuksen kohentaminen sekä epämääräisten tavoitteiden ja käsitteiden selkeämpi määritteleminen.
  • Koivukangas, Miisa (2024)
    Euroopan unionin kilpailusääntöjen tavoitteena on lisätä kuluttajien hyvinvointia sekä luoda sellaiset jäsenvaltioiden yhteismarkkinat, joilla kilpailu toimii tehokkaasti. Nämä tavoitteet pyritään toteuttamaan poistamalla ja ehkäisemällä sellaisia esteitä, jotka vaikuttavat markkinoiden yhdentymiseen kielteisesti. Kuluttajien etua edistetään kilpailuoikeuden keinoin suojelemalla kuluttajia kollektiivina sekä tehostamalla kilpailua ja kilpailuprosessia yhteismarkkinoilla. Tällaisen tehokkaan kilpailun seurauksena yritysten innovaatiot lisääntyvät ja kuluttajien saataville tulee laadukkaampia ja halvempia vaihtoehtoja tuotteille ja palveluille. Tutkielma keskittyy Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 101 artiklan 3 kohdan tehokkuuspuolustukseen sisältyvään nk. kuluttajahyötykriteeriin, jossa on kysymys kuluttajille jäävästä kohtuullisesta hyödystä, joka kilpailunrajoituksesta on seurattava. Tutkielmassa pyritään tulkitsemaan SEUT 101 artiklan 3 kohdan sisältöä lainopin keinoin, etenkin oikeuskäytäntöä sekä Euroopan komission päätöksiä ja soft law -lähteitä käyttäen. Toisinaan tutkielmassa tukeudutaan myös tausta-aineistona taloustieteen oppeihin. Tämän lisäksi tutkielmassa perehdytään EU:n kilpailupolitiikan tavoitteenasetteluun tutustumalla eri koulukuntien lähestymistapoihin ja näkemyksiin siitä, miten kilpailu markkinoilla toimii ja mitä tavoitteita kilpailuoikeudellisen sääntelyn tulisi turvata ja edistää. Tavallisesti kuluttajien hyvinvoinnin tai edun edistämisen on nähty toteutuvan sekä edullisempien että laadukkaampien tuotteiden ja palveluiden muodossa. Myös yritysten innovaatioiden ja kuluttajien valinnanvapauden lisääntymisen on katsottu toteuttavan kuluttajien etua. Tutkielma käsittelee laajasti sitä, mitä voidaan pitää kuluttajan edun mukaisena ja tulisiko SEUT 101(3) mukaista kuluttajahyötykriteeriä ja kuluttajan edun käsitettä tulkita joko suppeasti vai laajemmin sisällyttäen tulkintaan mahdollisesti muitakin kuin laatu- tai hintatekijöitä, kuten yleisen edun piiriin kuuluvia etuja.
  • Haajanen, Senni (2024)
    Tutkielmassa tarkastellaan, mitkä ovat kuluttajan suojakeinot ja oikeudet tilanteissa, joissa hylkäävä luottopäätös perustuu automaattiseen päätöksentekoon, mukaan lukien profilointiin, ja miten näihin keinoihin vaikuttaa se, jos päätöksenteon taustalla on tekoälyksi luokiteltava järjestelmä. Lisäksi vertaillaan suojakeinoja kuluttajan oikeuksiin silloin, kun kyse ei olekaan lainkaan automaattiseksi luokiteltavasta luottopäätöksestä. Tutkimme, ovatko suojakeinot toiminnasta aiheutuviin riskeihin nähden riittäviä ja miten sääntelyä tulisi tältä osin jatkossa kehittää. Automaattisen päätöksenteon suojakeinot kiteytyvät oikeuteen vaatia ihmisen osallistumista tietojen käsittelemiseen, oikeuteen esittää kantansa, oikeuteen saada selvitys päätöksestä ja siihen johtaneesta arvioinnista sekä oikeuteen riitauttaa päätös. Nämä suojakeinot kuitenkin eroavat toisistaan, riippuen tarkasteltavasta sääntelystä. (Automaattista) luottopäätöstä koskeva sääntely on tähän asti pohjautunut yleiseen tietosuoja-asetukseen sekä kuluttajansuojasääntelyyn, erityisesti EU:n kuluttajaluottodirektiiviin. Tässä tutkielmassa tarkastellaan erityisesti marraskuussa 2023 voimaantullutta toista kuluttajaluottodirektiiviä, joka aiempaa versiotaan laajemmin säätää nimenomaan automaattisesta tietojenkäsittelystä luotonannon yhteydessä. Maailman ensimmäinen tekoälysäädös EU:n tekoälyasetus tuo oman lisäkerroksensa automaattista luottopäätöksentekoa koskevaan sääntelyyn. Tekoälyasetus muun muassa edellyttää suuririskisiksi luokiteltavilta tekoälyjärjestelmiltä, joita käytetään arvioitaessa luonnollisten henkilöiden luottopisteytystä tai luottokelpoisuutta, erityistä ihmisvalvontaa, mikä osaltaan vaikuttaa kokonaisuuteen. Tutkielmassa läpikäydään näiden edelle mainittujen sääntelyiden yhtäläisyyksiä, eroavaisuuksia ja ristiriitaisuuksia, ja esitetään, miten ensinnäkin ei vielä tutkielman kirjoittamishetkellä sovellettavaa oikeutta olevia toista kuluttajaluottodirektiiviä ja tekoälyasetusta tulisi tulkita ja toisaalta tätä vanhempia sääntelyitä ja koko sääntelyverkostoa kehittää, jotta riittävän suoja kuluttajan perusoikeuksien, erityisesti syrjinnän ehkäisemisen, osalta automatisoidussa luotonannossa toteutuu.
  • Nummelin, Jan (2021)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan kuluttajan oikeussuojakeinoja vapaaehtoista vakuutusta koskevassa korvausriidassa. Nousseet oikeudenkäyntikustannukset ja kohonnut prosessikynnys ovat olleet prosessioikeudellisen keskustelun aiheina samaan aikaan, kun tuomioistuinlaitoksen ulkopuoliset riidanratkaisumenettelyt ovat saaneet yhä enemmän jalansijaa. Suomessa kuluttajariitalautakunta (ent. kuluttajavalituslautakunta) ja nykyään FINEn yhteydessä toimiva Vakuutuslautakunta ovat toimineet tuomioistuimen ulkopuolisina kuluttajariitojen ratkaisueliminä jo 1970-luvulta lähtien. Vaihtoehtoisen riidanratkaisun kenttä on kuitenkin ollut vuosien saatossa jatkuvan kehityksen kohteena. Esimerkiksi vuonna 2013 annettiin Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2013/11/EU kuluttajariitojen vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta, joka saatettiin kansallisesti voimaan muussa kuin viranomaisessa tapahtuvasta kuluttajariitojen ratkaisusta annetulla lailla (1696/2015). Direktiivin johdosta myös kuluttajariitalautakunnasta annettua lakia (8/2007) ajantasaistettiin. Oikeudessamme kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välistä sopimussuhdetta säädellään usein pakottavin normein. Käytännössä vapaaehtoisten vakuutusten, kuten koti-, matka-, ja kaskovakuutusten tarkempi sisältö on kuitenkin jätetty vakuutusyhtiöiden vakioehtoluontoisilla vakuutusehdoilla määriteltäväksi. Vuoden 2020 aikana pandemiaksi levinnyt koronavirusepidemia on osoittanut, että myös vakuutusehtojen laadinnassa ja tulkinnassa saatetaan kohdata ennennäkemättömiä tilanteita. Vakuutusehtojen tulkinta ja soveltaminen erilaisiin tilanteisiin saattaa johtaa myös perusteltuihin erimielisyyksiin vakuutuksen myöntäneen vakuutusyhtiön ja korvausta hakevan kuluttajan välillä, jolloin erimielisyydelle olisi osapuolten oikeuksien toteutumisen kannalta tärkeää saada ratkaisu. Kuluttajavakuutuksia koskevissa korvausriidoissa vakuutusyhtiö on kuitenkin lähtökohtaisesti elinkeinonharjoittajana kuluttajaa vahvemmassa asemassa niin tietotasoltaan kuin resursseiltaankin, minkä vuoksi kuluttajan asema kiistassa, joka koskee vakuutusyhtiön vakuutussopimukseen perustuvaa vastuuta, näyttäytyy lähtökohtaisesti varsin heikkona. Vakuutusyhtiön sisäisten muutoksenhakukanavien lisäksi kuluttajalla tulisikin olla myös tosiasiallinen mahdollisuus hakea oikeussuojaa vakuutusyhtiön ulkopuolelta. Tutkielmassa kuluttajan oikeussuojakeinojen tarkastelu keskitetään kuluttajariitalautakunnan ja FINEn tarjoamiin vaihtoehtoisiin riidanratkaisumenettelyihin sekä riita-asian oikeudenkäyntimenettelyyn. Tarkastelu aloitetaan vakuuttamisen lähtökohdista ja korvausriidan taustoista. Tarkastelun kohteeksi otetaan siten muun muassa vakuutussopimussuhteen perusteet ja vakuutusyhtiön antaman korvauspäätöksen oikeudellinen luonne. Tämän jälkeen luvussa kolme tutustutaan tarkemmin siviiliprosessille usein asetettuihin funktioihin ja prosessiperiaatteisiin, joiden avulla pyritään myöhemmin hahmottamaan siviiliprosessin ja vaihtoehtoisten riidanratkaisumenetelmien eroavaisuuksia kuluttajan näkökulmasta. Kolmannen luvun jälkeen käsitellään tarkemmin riita-asian oikeudenkäyntimenettelyä sekä kuluttajariitalautakuntaa ja FINEä. Tarkastelussa kiinnitetään huomiota muun muassa siviiliprosessin ja lautakuntamenettelyjen väliseen suhteeseen, menettelyjen erityispiirteisiin ja siihen, kuinka hyvin menettelyt edesauttavat oikeussuojan tosiasiallista saatavuutta. Tarkastelussa kiinnitetään huomiota muun muassa menettelyjen erityispiirteisiin liittyviin seikkoihin, kuten oikeudellisen asiantuntija-avun tarpeeseen, kuluriskeihin ja menettelyllisiin edellytyksiin saavuttaa asiassa aineellisesti oikea ratkaisu. Tarpeellisin osin tutkielmassa huomioidaan myös riidanratkaisuelimistä ja niiden ratkaisutoiminnasta saatavilla olevaa tilastotietoa. Lopuksi tutkielmassa pohditaan käsiteltyjen riidanratkaisuelimien suhdetta ja merkitystä muun muassa oikeuden saatavuuden kannalta. Pohdinnan aiheeksi tulee siten se, kuinka hyvin eri menettelyt takaavat kuluttajalle oikeuden tosiasiallisen saatavuuden, ja kuinka kuluttajan tulisi mahdollisesti menetellä ollessaan vapaaehtoisesta vakuutuksesta annetusta korvauspäätöksestä vakuutusyhtiön kanssa eri mieltä.
  • Lappi, Katja (2019)
    Kuluttajavakuutusmarkkinoilla tarjotaan kuluttajille hyvin erilaisia vakuutustuotteita, joten vakuutusehtojen kirjavuus on suuri. Kuluttajavakuutus on sekä varallisuusoikeudellinen sopimus kuluttajavakuutusosapuolten välillä, että vakuutusyhtiön kuluttajalle myymä aineeton vakuutushyödyke. Tästä syystä vakuutussopimuksen ehdoilla ja niiden tulkinnalla on erityinen merkitys, paitsi sopimuksen sisällön sekä osapuolten oikeuksien ja velvoitteiden määrittämisessä, myös myydyn vakuutustuotteen sisällön määrittäjänä. Tutkimukseni aiheena on kuluttajansuojalain 4 luvun 3 §:n epäselvyyssäännön mukainen tulkinta, eli epäselvän vakuutusehdon tulkinta kuluttajan hyväksi, vapaaehtoisissa kuluttajavakuutuksissa. Tarkastelen kuluttajansuojalain epäselvyyssääntöä lainopilliselta, oikeustaloustieteelliseltä sekä oikeustaloustieteen käyttäytymistaloustieteellisen suuntauksen kannalta. Kuluttajansuojalain 4:3 § on ennen kaikkea vakuutuksen osapuolten välistä riskinjakoa määrittävä tulkintanormi; riski kuluttajavakuutuksen epäselvän ehdon tulkinnasta asetetaan vakuutusyhtiölle, mikäli kuluttaja ei ole voinut vaikuttaa ehdon sisältöön. Vakuutussopimuslain ensisijaisuus suhteessa kuluttajansuojalain 4:3 §:n epäselvyyssääntöön, nostaa esille monia säännöksen soveltamiseen liittyviä kysymyksiä. Kuluttajansuojalain epäselvyyssääntö onkin kiinteässä suhteessa vakuutuksia koskevaan muuhun lainsäädäntöön. Kuluttajansuojalain epäselvyyssäännön lähtökohtaisena tarkoituksena on sopimuksen heikomman osapuolen suojaaminen. Lain tausta ja tavoitteet kohdistuvat ennen kaikkea kohtuullisen sopimustasapainon vaatimuksiin siten, että kuluttajan tiedollista ja taidollista epätasapainoa vakuutusyhtiöön nähden korjataan. Kuitenkin kuluttajansuojalain epäselvyyssääntö vaikuttaa myös vakuutusmarkkinoiden vaihdantaa turvaavana tekijänä, etenkin koska kyseessä ovat ehdolliset markkinat, joilla osapuolet suorittavat velvoitteitaan eriaikaisesti. Ehdollisilla markkinoilla epävarmuuden minimointi sopimussuhteessa sekä tulkinnan ennakoitavuus riitatilanteessa ovatkin olennaisessa asemassa oikeustaloustieteelliseltä kannalta ajatellen. Kuitenkin kuluttajansuojalain epäselvyyssääntö ja tulkintaperiaate epäselvyyssääntö ovat kohdanneet myös paljon kritiikkiä oikeustaloustieteen piirissä. Kuluttajansuojalain epäselvyyssääntö perustuu muodolliseen sopimusosapuoliasemaan, joten kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan määrittely on tärkeä lähtökohta säännöksen soveltamiselle. Oman haasteensa aiheuttaa kuluttajansuojalain kuluttajakäsitteen eroavuus vakuutussopimuslain kuluttajakäsitteestä. Lisäksi vakuutusmarkkinoiden kiihtyvä kansainvälistyminen voi aiheuttaa epävarmuutta sovellettavaksi tulevan lainsäädännön suhteen. Vakuutusehdon epäselvyyden edellytykset, epäselvän ehdon selventämiseen liittyvä aineisto ja tulkintaa ohjaavat periaatteet ovat merkittävässä asemassa kuluttajansuojalain epäselvyyssäännön mukaisessa tulkinnassa. Vakuutuksen ehdon tulee olla objektiivisesti katsoen epäselvä, mutta kyseinen määritelmä ei ole aina yksiselitteinen, vaan joudutaan arvioimaan sitä käsityksen ja ymmärryksen tasoa, joka kuluttajalta voidaan vaatia sekä toisaalta sitä tarkkuutta, jota ehtojen osalta vakuutusyhtiöltä vaaditaan. Oikeustapaukset sekä vaihtoehtoisten kuluttajariitojen ratkaisuelimien tuottamat suositusratkaisut ovatkin merkittävässä asemassa määriteltäessä ehtoepäselvyyden merkitystä. Lainsäädännön tarkoituksena on vaikuttaa sen kohteena olevien toimijoiden käyttäytymiseen. Käsittelen oikeustaloustieteellisen, sekä erityisesti oikeustaloustieteen käyttäytymistaloustieteellisen suuntauksen kannalta, niitä mahdollisia vaikutuksia ja ongelmia, joita kuluttajansuojalain 4:3 §:llä saattaa olla suhteessa vakuutuskuluttajaan sekä vakuutusyhtiöön. Arvioin erityisesti lainsäännöksen mahdollisia vaikutuksia vakuutusehtojen tarkkuuteen, sekä toisaalta sopimusosapuolten toimintaan ehtoepäselvyyden selvittämisen ja muutoksenhaun osalta. Vakuutussopimus on yksinkertaisimmillaankin monimutkainen sopimus, joten KSL 4:3 § on nähdäkseni merkittävässä asemassa kuluttajaa suojaavana tulkintanormina vakuutusmarkkinoilla. Tulevaisuutta ajatellen, koska oikeustaloustieteellisen käyttäytymistieteen suuntauksen mukaiset teoriat ovat viime aikoina vahvistuneet eurooppalaisen kuluttajansuojalainsäädännön taustamateriaalina, oletan, että kyseinen suuntaus voi vaikuttaa myös kuluttajansuojalain 4:3 §:n mukaiseen ehtojen tulkintaan kuluttajan käsitykseen liittyvien vaatimusten osalta.
  • Korhonen, Aino (2024)
    Sähkön kuluttajahinnat nousivat vuoden 2022 lopulla poikkeuksellisen korkeisiin lukemiin. Pääasiallisena syynä tähän oli Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja sen aiheuttama kriisi Euroopan sähkö- ja energiamarkkinoilla. Lukuisat kuluttajat tekivät korkeiden hintojen aikana määräaikaisia kiinteähintaisia sähkönmyyntisopimuksia sähkön vähittäismyyjien kanssa siinä pelossa, että hinnat jatkaisivat yhä nousuaan. Sähkön markkinahinnat kääntyivät kuitenkin yllättäen nopeaan laskuun jo alkuvuodesta 2023. Näin ollen suuri joukko kuluttajia jäi jumiin poikkeuksellisen kalliisiin sähkösopimuksiin pitkäksi aikaa siitä huolimatta, että yleinen hintataso laski merkittävästi. Vaikka niin sanottu energiakriisi ohitettiin suhteellisen nopeasti, sen vaikutukset aiheuttavat edelleen haasteita suurelle ihmisjoukolle. Tässä tutkielmassa selvitetään, millaisia vaikutuksia tilanteella on kuluttajien perus- ja ihmisoikeuksien kannalta. Kun sähkön toimittamisessa kuluttajille on kyse välttämättömästä peruspalvelusta, voidaan kysymys sähkön saannista liittää viime kädessä sellaisiin perustavanlaatuisiin perus- ja ihmisoikeuksiin, kuten jokaisen oikeuteen elämään, asuntoon ja terveelliseen elinympäristöön. Tästä huolimatta sähkön ja muiden välttämättömyyshyödykkeiden yhteyttä perus- ja ihmisoikeuksiin ei ole täysimääräisesti tunnistettu kansallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa. Lisäksi tutkielmassa selvitetään sitä, millaisia vaikutuksia perusoikeuksille voidaan antaa kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisessä yksityisessä oikeussuhteessa. Tutkielmassa havaitaan, että perusoikeuskäsitys ja näkemykset perusoikeuksien vaikutustavoista ovat laajentuneet tällä vuosituhannella merkittävästi.
  • Juvonen, Annika (2016)
    Tutkielmani tarkastelee kuluttajansuojan perus- ja ihmisoikeusnäkökulmia sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Sen on myös tarkoitus pohjustaa keskustelua kuluttajansuojasta perus- ja ihmisoikeutena. Erityisenä näkökulmana tutkielmassani on kuluttajansuojan toimiminen elinkeinovapauden ja elinkeinonharjoittajan omaisuudensuojan rajoittajana. Kuluttajansuojan rooli perusoikeutena olisi nimenomaan näiden kahden perusoikeuden tasapainottajana. Tutkielmani metodi on lainopillinen. Aloitan tutkielmani tarkastelemalla kuluttajansuojaa perus- ja ihmisoikeutena käsittelevää kansainvälistä keskustelua. Samassa osiossa tarkastelen eri valtioiden perusoikeussuojaa kuluttajansuojalle. Tämän jälkeen tutkin aiheeseen liittyviä kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia (erityisesti Euroopan unionin perusoikeuskirjan 38 artiklaa, jossa turvataan kuluttajansuojan korkea taso). Viimeisessä osiossa tarkastelen kuluttajansuojan perusoikeussuojaa ja sen asemaa elinkeinovapauden ja elinkeinonharjoittajan rajoitusperusteena Suomessa. Kuluttajansuojaa on tutkittu perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta erittäin vähän. Laajempaankin tutkimukseen olisi selkeästi perusteita, koska PL 22 §:n perustuvan perusoikeuksien horisontaalivaikutuksen myötä julkisen vallan on turvattava perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen myös kahden yksityisen välisessä suhteessa. Lisäksi kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välinen suhde on epäsymmetrinen, eli kuluttaja on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa kuin elinkeinonharjoittaja. Kuluttajansuojaa ei ole mainittu eksplisiittisesti muissa ihmisoikeussopimuksissa kuin EU:n perusoikeuskirjassa. Tämä johtunee siitä, että kuluttajansuojan tarve nousi keskusteluun vasta 1970-luvulla, jolloin suuri osa ihmisoikeussopimuksista oli jo laadittu. Monen eri ihmisoikeussopimuksissa suojatun oikeuden voidaan katsoa suojaavan myös kuluttajansuojaa. Tutkimuksesta käy ilmi, ettei kuluttajansuojaa toistaiseksi voida pitää perus- tai ihmisoikeutena muualla kuin valtioissa, joissa se on säädetty perusoikeudeksi. Perusoikeuskirjassa on tehty jaottelu oikeuksien ja periaatteiden välille, joista 38 artikla sijoittuu periaatteeksi. Suomessa ei ole havaittavissa merkkejä siitä, että kuluttajansuoja olisi lähiaikoina kehittymässä perusoikeudeksi. Ennemminkin on havaittavissa, etteivät kaikki kuluttajansuojaa suojaavat perusoikeudet suoranaisesti toteudu. Kuluttajansuojalla on kuitenkin potentiaalia kehittyä perus- ja ihmisoikeudeksi nimenomaan elinkeinovapauden vastinpariksi.
  • Värtinen, Joonas (2014)
    Yhä suurempi osa rahoitustuotteisiin liittyvistä kuluttajasopimuksista solmitaan etänä käyttäen erilaisia sähköisiä kanavia. Päivittäinen pankkiasiointi on siirtynyt suuressa määrin fyysisistä konttoreista verkkopankkeihin ja verkkopankkipalveluiden käyttäjien määrä on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Työn tarkoituksena on käsitellä verkossa tehtävän vakuutussopimuksen solmimista ja sen sisällön määräytymistä. Tutkimusaihe on vakuutussopimus- ja kuluttajansuojalain mukaisen tiedonantovelvollisuuden täyttäminen sekä vakioehtojen liittäminen osaksi sopimusta sähköisessä ympäristössä. Tarkastelen tiedonantovelvollisuutta erityisesti vakuutuksenantajan näkökulmasta. Huomio suuntautuessa sekä tiedonantovelvollisuuden sisältöön että toisaalta tapaan, jolla tiedonantovelvollisuus tulisi täyttää. Sopimusta solmittaessa osapuolten tiedot sopimuksen kohteesta, hyödyistä tai riskeistä saattavat vaihdella. Tieto saattaa olla jakautunut epätasaisesti osapuolten kesken. Vakuutuksenantajan korostetun tiedonantovelvollisuuden tarkoitus on tasoittaa tiedollisesti vahvemman elinkeinonharjoittajan ja heikomman kuluttajan asemaa niin, että kuluttajalla olisi edellytykset ymmärtää vakuutustarpeensa mutta toisaalta välttää tarpeeton vakuuttaminen. Mikäli tiedonantovelvollisuuden sisältö tai tapa ei ole lain mukainen, voivat sopimus ja siitä seuraavat velvollisuudet poiketa oletetuista. Varsinkin kuluttajasuhteissa virhe sopimusprosessissa voi olla kriittinen. Sopimusdialogissa piilevä systemaattinen virhe korkean volyymin palvelussa saattaa aiheuttaa suuren määrän virheellisiä sopimuksia. Tavoitteena on kuvata vakuutuksenantajan tiedonantovelvollisuuden sisällölliset ja menetelmälliset vaatimukset sekä kuvata esimerkkiprosessi, jossa tiedonantovelvollisuus on toteutettu lain vaatimusten mukaisesti. Tiedonantovelvollisuus saa sisältönsä useista lähteistä, kuten vakuutussopimuslaki ja kuluttajansuojalaki. Tarjoamalla vakuutuksenottajalle kaikki eri laeissa vaadittu informaatio, voi johtaa helposti päällekkäisyyksiin ja informaatiotulvaan josta kuluttajan on vaikea löytää olennainen tieto. Riskeinä ovat myös kohonneet transaktiokustannukset sekä suurempi riski materiaalin ristiriitaisuuksista. Näin ollen on tärkeää kartoittaa ja optimoida sisältö niin, että päällekkäisyyksiltä vältytään mutta lain mukaiset velvoitteet täyttyvät. Prosessin suunnitteleminen tehokkaaksi tukee näin myös myynnillisiä ja asiakaspalvelullisia tarpeita. Verkkoympäristö poikkeaa perinteisestä sopimusneuvottelusta. Sopimusoikeuden yleiset periaatteet kuten sopimusvapaus ja tarjous- vastaus -mekanismi pätevät kuitenkin myös elektronisissa sopimuksissa. Lainsäädännössä on erityisesti varmistettu, että myös sähköinen sopimus täyttää kirjalliselle sopimukselle asetetut muotovaatimukset. Teknisillä ratkaisuilla ja prosesseilla on suurempi merkitys kuin mitä niillä on tavanomaisessa sopimusdialogeissa. Tekniset ratkaisut korvaavat sähköisissä välineissä perinteisen ihmisten välisen kanssakäymisen. Kahden ihmisen välisen dialogin sijaan vuorovaikutus verkkopalvelussa perustuu ihmisen ja Internet-pohjaisen käyttöliittymän keskusteluun. Se kuinka tämä keskustelu käydään, ratkaisee myös sen kuinka esimerkiksi tiedonantovelvollisuus toteutuu ja minkä sisältöiseksi sopimus lopulta muodostuu. Työn tavoitteena on kuvata vakuutussopimuksia, sekä etämyyntiä koskeva sääntely-ympäristö ja lopuksi antaa esimerkki sopimustransaktiosta, jossa vakuutuksenantaja täyttää eri oikeuslähteistä johtuvat tiedonantovelvollisuudet yhdessä sähköisessä prosessisissa ilman päällekkäisyyksiä.
  • Torkkel, Heidi (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuluttajan vastuuta maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä. Koska suomalaiset kuluttajat maksavat päivittäisiä ostoksiaan eniten maksukortilla ja verkkopankkitunnuksilla, tarkastellaan tutkielmassa niiden väärinkäyttöä. Tässä tutkitaan siten kuluttajan ja pankin/luottokorttiyhteisön eli maksupalveluntarjoajan välistä vastuunjakoa maksukortin ja verkkopankkitunnusten oikeudettomasta käytöstä. Oikeudettomasta käytöstä on kyse tyypillisesti siitä, että maksuväline on kadonnut, anastettu tai se on muutoin päätynyt sivullisen haltuun ja sitä käytetään väärin. Saatuaan maksuvälineen haltuunsa, sivullinen voi nostaa sillä automaatista rahaa tai maksaa ostoksia myyjän tiloissa. Kun maksukorttiin on liitetty lähimaksuominaisuus, on sen väärinkäyttö myös helpottunut. Lähimaksuominaisuudella maksettaessa maksukorttia ei tarvitse syöttää maksupäätteeseen, vaan kortilla maksetaan ja maksu hyväksytään vilauttamalla maksukorttia maksupäätteen vieressä. Lähimaksaminen ei siten edellytä maksukortin pin-koodin tietämistä ja tämän vuoksi maksukortin väärinkäyttö on helpottunut. Näin ollen mielenkiintoinen kysymys on, että edellytetäänkö kuluttajalta jatkossa huolellisempaa toimintaa maksukortin säilyttämisen suhteen. Fyysisen maksuvälineen lisäksi maksuvälinettä voidaan käyttää väärin sen tietojen avulla. Tällöin sivullinen pystyy maksamaan niillä ostoksia verkossa ja tekemään oikeudettomia tilisiirtoja. Viime vuosina erilaiset tietojenkalasteluhuijaukset ovat lisääntyneet ja niillä pyritään saamaan maksuvälinetietoja haltuun. Myös lukuisiin suomalaisiin kuluttajiin on kohdistunut tietojenkalasteluhuijauksia. Tyypillisesti niissä havitellaan kuluttajien verkkopankkitunnuksia, joilla voi aiheuttaa merkittävää vahinkoa. Kuluttajan vastuu on olennaisesti muuttunut maksupalvelulain säätämisen jälkeen ja viimeisimmät muutokset vastuun sääntelyyn tehtiin vuoden 2018 alussa. Kuluttajan vastuun sisältöä tarkastellaan maksupalvelulain säännösten valossa ja niiden perusteella kuluttaja voi joutua vastuuseen kolmella eri perusteella; kuluttaja on vastuussa maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä, jos hän on 1) luovuttanut maksuvälineen sen käyttöön oikeudettomalle, 2) toiminut huolimattomasti tai 3) laiminlyönyt ilman aiheetonta viivytystä ilmoittaa maksupalveluntarjoajalla maksuvälineen katoamisesta, joutumisesta oikeudettomasti toisen haltuun tai muusta oikeudettomasta käytöstä. Kuluttajan vastuuta on kuitenkin rajoitettu 2 ja 3 kohdan tilanteissa 50 euroon, jos kuluttaja ei ole toiminut törkeän huolimattomasti tai tahallisesti. Näin ollen törkeän huolimattomuuden rajanvedolla on keskeinen merkitys kuluttajan vastuun kannalta ja tätä pyritään tässä tutkielmassa selvittämään. Kuluttajan vastuuta on myös rajoitettu erinäisillä perusteilla, joita tässä tutkielmassa myös tutkitaan. Tutkielman systematiikka noudattaa pitkälti vastuusääntöjen systematiikkaa. Lopuksi tutkielmassa tuodaan myös esiin vastuujärjestelmän ongelmia ja pohditaan järjestelmän kehitysmahdollisuuksia. Tutkielmassa selvitetään voimassa olevan oikeuden sisältöä, joten tutkielmassa käytetään metodina lainoppia. Kuluttajan vastuun määrittely on tapauskohtaista ja riippuvainen suuresti tapauksen olosuhteista, minkä vuoksi tutkielmassa hyödynnetään runsaasti oikeuskäytännöstä löytyvää materiaalina. Tutkielmassa pyritään huomioimaan uudet väärinkäytön muodot ja niistä erityisesti tietojenkalasteluhuijaukset. Lisäksi lähdemateriaalina käytetään myös Norjan ja Ruotsin käytäntöä, joita käytetään sekä vertailuun että tulkinta-apuna. Tutkielmassa havaitaan, että käytännössä maksupalveluntarjoaja kantaa vastuun oikeudettomasta käytöstä ja kuluttaja voi joutua vastuuseen vain erittäin moitittavan toiminnan tai laiminlyönnin johdosta. Tästä huolimatta järjestelmä ei ole täysin ongelmaton, mihin paneudutaan työn lopussa ja pohditaan mahdollisia kehitysmahdollisuuksia ongelmien poistamiseksi.
  • Sahamies, Lotta (2022)
    Kuluttajasopimuksissa sopijapuolia – kuluttajaa ja elinkeinonharjoittajaa – ei ole katsottu olevan keskenään tasa-arvoisessa asemassa. Kuluttajaa pidetään sopimussuhteessa heikompana osapuolena, jota tulee suo-jata. Tämän vuoksi kuluttajansuojalaissa (38/1978, ”KSL”) sekä muussa kuluttajalainsäädännössä on pa-kottavalla sääntelyllä rajoitettu osapuolten sopimusvapautta kuluttajan eduksi. Tarpeelliseksi on katsottu mm. kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan oikeuksien ja velvollisuuksien sääntely sopimuksen viivästys- ja virhetilanteissa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan KSL:n sekä eräiden muiden kuluttajasopimuksia koskevien lakien va-hingonkorvaussääntelyä siltä osin, kuin se poikkeaa vahingonkorvausoikeudellisista yleisistä opeista. Tar-koitus ei näin ollen ole tehdä tyhjentävää katsausta kaikkiin kuluttajasopimuksia koskeviin vahingonkor-vaussäännöksiin, vaan esitellä muutamia kuluttajasääntelylle ominaisia mutta vahingonkorvausoikeuden yleisistä opeista poikkeavia ratkaisuja. Tutkielmassa tarkastellaan mm. KSL:n mukaista elinkeinonharjoittajan vahingonkorvausvastuun edellytyk-siä; sekä eräitä kaksiosaissuhteen ylittävistä vastuita, kuten aikaisemman suoritusportaan vastuuta ja toi-saalta kuluttajan perheenjäsenen oikeutta korvaukseen. Lisäksi tutkielmassa käydään läpi eräitä aineetto-mia vahinkoja, jotka voivat tulla kuluttajalainsäädännön perusteella korvattaviksi sekä erilaisia kuluttajalle sopimusrikkomuksen vuoksi maksettavia lakisääteisiä vakiokorvauksia.