Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Pikkusaari, Leena (2017)
    Oman asunnon hankinta on tavalliselle keskivertokuluttajalle usein elämän suurin investointi. Omakotitalon hankintaan liittyy aina riski siitä, ettei se vastaa laadultaan sitä, mitä ostaja on odottanut. Suurin riski sisältyy tilanteeseen, jossa kaupan kohteessa ilmenee useammankin vuoden asumisen jälkeen niin sanottu piilevä eli salainen virhe. Tyypillisesti salainen virhe on kiinteistössä myöhemmin esiin tuleva kosteus- ja homevaurio. Asuinkiinteistön myyjä vastaa salaisesta virheestä viisi vuotta kaupanteon jälkeen. Kuntotarkastuksella pyritään ennakolta selvittämään kaupan kohteen kunto ja kuntotarkastuksen teettäminen ennen yksityishenkilöiden välisen kaupan päättämistä on nykyisin enemmän sääntö kuin poikkeus. Toimeksiantajalle on iso merkitys sillä, että kuntotarkastuksen suorittaa asiantunteva pätevöitynyt kuntotarkastaja. Tutkielman tavoitteena on selvittää, voidaanko kuntotarkastustoimintaa pitää asiantuntijapalveluna. Koska kuntotarkastuksesta ei ole omaa lainsäädäntöä, tutkielmassa tarkastellaan, miten asianajo- ja kiinteistönvälitystoimintaa on säännelty. Tarkastelussa esiin tulleiden seikkojen perusteella kuntotarkastusta voidaan pitää asiantuntijapalveluna. Kuntotarkastustoimintaan liitetään aivan samoja velvoitteita ja toimintaa ohjaavia periaatteita, kuin lähemmän tarkastelun kohteena olleisiin asiantuntijapalveluihin. Vastuullista kuntotarkastusta tekevillä toimijoilla on olemassa hyvin seikkaperäiset ohjeet siitä, miten tarkastus tulee suorittaa. Ohjeissa myös painotetaan tarkastustoimintaan liittyviä eettisiä arvoja, kuten kuntotarkastajan puolueettomuutta, riippumattomuutta ja esteettömyyttä tehtävän suorittamisessa. Tutkielman toisena tavoitteena on selvittää, aiheuttaako velvoittavan lainsäädännön puuttuminen ongelmia ratkaistaessa osapuolien riitoja, kun tarkastustoimintaan sisältyy niin paljon sisällöllisiä ja laadullisia eroavaisuuksia. Tarkempana tutkimuskysymyksenä esitetään, aiheutuuko tilanteesta ongelmia kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta. Tarkastelussa esiintulleiden seikkojen perusteella voidaan todeta, että kuntotarkastuspalveluita tarjoavien tarkastustoiminnassa esiintyvät sisällölliset ja laadulliset erot aiheuttavat suurimman osan asuinkiinteistöjen kaupoista syntyvistä riidoista. Toimeksiantajilla ei myöskään aina ole itsellä riittävää tietoa siitä, minkä sisältöisenä kuntotarkastussopimus tulisi tehdä. Nykyisellään tilannetta ei voida pitää tyydyttävänä. Myyjällä on laaja vastuu esiintulevista laatuvirheistä. Ostajaa pidetään lähtökohtaisesti heikompana osapuolena, vaikka asuinkiinteistön myyntitilanteessa myyjä ja ostaja toimivat molemmat yksityishenkilöinä pyrkien tyydyttämään oman asumistarpeensa. Kumpikin osapuoli, myyjä sekä ostaja, voivat olla sopimussuhteessa vahva, normaali tai heikko osapuoli. Erilaisia tilanteita voi näin ollen syntyä yhdeksän. Tästä asetelmasta johtuen ei ostajaa voida automaattisesti pitää sopimussuhteen heikompana osapuolena. Tutkielmassa tehdyn tarkastelun perusteella näyttäisi siltä, että ainoastaan asuinkiinteistökauppoihin liitettävä pakollinen kuntotarkastus ja luvanvarainen kuntotarkastustoiminta voisivat yhdessä parhaiten ennakolta estää piilovirheiden aiheuttamat riidat. Ainoastaan asiantunteva ja pätevyysvaatimukset täyttävä kuntotarkastaja voi tuottaa sellaista tietoa, jolla on toimeksiantajalle arvoa.
  • Lumpus, Antti (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuolinpesän hallinnon vahingonkorvausvastuuta. Ihmisen kuollessa hänen omaisuutensa ja velkansa siirtyvät kuolinpesälle, jonka varallisuudesta täytetään kuolinpesän edunhaltijoiden, kuten vainajan ja kuolinpesän velkojien, avustuksensaajien sekä legaatinsaajien oikeudet. Muiden pesän edunhaltijoiden oikeuksien täyttämisen jälkeen jäljelle jäävä omaisuus jää kuolinpesälle osakkaille. Kuolinpesän edunhaltijoille voi koitua menetyksiä siitä, että kuolinpesän asioita ei hoideta asianmukaisesti. Silloin he voivat vaatia kuolinpesän hallinnolta vahingonkorvausta kärsimästään vahingosta. Tutkielman dispositio rakentuu neljän pääluvun varaan. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään kuolinpesän eri hallintomuotoja ja niiden toimivaltaa ja erityispiirteitä. Kuolinpesän hallinnon muotoutuminen alkaa pesän väliaikaisesta hallinnosta, jossa eräillä perittävän läheisillä on velvollisuus ottaa haltuunsa perittävän omaisuus ja pyrkiä muodostamaan kuolinpesän pääsääntöinen hallintomuoto, osakkaiden yhteishallinto. Osakkaiden tai pesän edunhaltijoiden vaatimuksesta kuolinpesä saatetaan joutua luovuttamaan ulkopuolisen pesänselvittäjän hallintoon. Oman hallintomuotonsa muodostavat vielä perittävän määräämän testamentin toimeenpanijan hallinto sekä osakkaiden sopimuksella perustama sopimushallinto. Toisessa pääluvussa tutkitaan sitä, minkälaisessa vastuuasemassa kuolinpesän hallinnon jäsenet ovat. Pesän hallinto voi joutua korvausvelvolliseksi vahingonkorvauslain yleissäännösten ja perintökaaren erityisten vahingonkorvausnormien perusteella. Korvausvastuu edellyttää sitä, että vahinko on aiheutettu tuottamuksellisesti. Käsittelen vahingonkorvauslain ja perintökaaren vahingonkorvausnormien suhdetta ja sitä, minkälaisia kuolinpesän hallintoon liittyviä erityispiirteitä hallinnon toimien tuottamusarvioinnissa on otettava huomioon. Vahingonkorvausvastuun lisäksi osakkaat voivat joutua henkilökohtaiseen velkavastuuseen vainajan veloista tiettyjen perunkirjoitusrikkeiden perusteella. Henkilökohtainen velkavastuu vastaa sisällöltään käännettyyn näyttötaakkaan perustuvaa vahingonkorvausvastuuta. Tutkielman kolmannessa pääluvussa tarkastellaan kuolinpesän hallinnon velvollisuuksia ja niitä toimia, joihin hallinto saattaa joutua ryhtymään pesänselvityksessä. Hallinnon velvollisuutena on muun muassa pitää huolta kuolinpesän omaisuudesta niin, että se ei pääse suotta vähenemään. Pesään kuuluvista veloista ja vainajan sitoumuksista on otettava selvää, ja tarpeettomat sopimukset on irtisanottava, elleivät ne ole tarpeen pesän selvittämiseksi. Pesänselvittäjä voi joutua selvittämään, olisiko vainajan tai pesänselvittäjän hallintoa edeltäneen osakashallinnon aikana tehty sellaisia oikeustoimia, joiden perusteella pesään voitaisiin palauttaa omaisuutta takaisinsaannilla. Pesän omaisuutta voidaan joutua myymään rahavarojen hankkimiseksi pesään. Hallinnon pitää realisoida omaisuutta niin, ettei sitä aiheutu ylimääräistä vahinkoa pesän edunhaltijoille. Neljännessä pääluvussa käsitellään vahingonkorvausvastuun toteuttamista. Selvitettäväksi tulevat kysymykset siitä, kuinka toisaalta kuolinpesän varallisuuteen kohdistuvat vahingot ja toisaalta suoraan yksittäiselle edunhaltijalle aiheutuneet vahingot tulisi korvata. Jos osakkaat ovat aiheuttaneet pesälle vahinkoa, pesänjakaja voi ottaa kantaa korvaussaatavan olemassaoloon perinnönjaossa, ja pesänselvittäjä voi tietyissä tilanteissa ajaa pesän hyväksi vahingonkorvauskannetta pesälle vahinkoa aiheuttanutta osakasta vastaan. Luvussa käsitellään myös, kuinka pesänselvittäjän itsensä korvausvastuu olisi toteutettava. Viimeiseksi tarkastellaan sitä, kuinka korvausvastuu pitäisi jakaa useamman korvausvelvollisen kesken ja millä perusteilla korvausvastuuta voidaan sovitella.
  • Tikkanen, Johanna (2022)
    Pääsääntönä oikeudessamme on velkojen voimassa pysymisen periaate, jonka mukaisesti kuolema ei yleensä lakkauta henkilön velkasuhteita, vaan velkojilla säilyy kuolemasta huolimatta oikeus saada saatavalleen suoritus. Velat eivät kuitenkaan periydy, sillä oikeudessamme pääsääntönä on toisaalta myös jäämistöomaisuuden määrään rajoittuva vastuu. Tämä tarkoittaa sitä, että yleensä osakkaat eivät joudu henkilökohtaiseen vastuuseen perittävän veloista, vaan heidän tulee ainoastaan hyväksyä se, että kaikki jäämistöön kuuluva varallisuus menee tarvittaessa velkojen maksuun. Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, millaisin perustein kuolinpesän osakkaat saattavat joutua vastuuseen yhteishallinnon aikana syntyvästä velasta. Oikeuskirjallisuudessa on käsitelty hyvin laajasti vuoden 2004 velkavastuusääntelyn uudistusta ja osakkaiden henkilökohtaista velkavastuuta sekä ennen uudistusta että sen jälkeen. Sen sijaan muita perintökaaressa tai muualla säänneltyjä perusteita, joiden perusteella osakkaat saattavat joutua velkavastuuseen, ei ole käsitelty kovinkaan kattavasti. Velkavastuusääntelyn uudistuksen vuoksi muilla velkavastuun synnyttävillä perusteilla lienee nykyisin suurempi merkitys sekä osakkaiden että velkojien kannalta. Nykyään perintökaaren mukaisesti osakkaiden vastuu yhteishallinnon aikana syntyneestä velasta saattaa olla seurausta toiminnasta, jonka johdosta jokin PK 21 luvun henkilökohtaisen velkavastuun synnyttävistä perusteista täyttyy. Ennen vuoden 2004 uudistusta osakkaat saattoivat joutua PK 21 luvun mukaisen henkilökohtaisen vastuun perusteella vastuuseen kaikista perittävän veloista varsin helposti, mutta uudistuksen jälkeen osakkaiden henkilökohtainen velkavastuu realisoituu ainoastaan poikkeuksellisesti. Toisaalta vastuu voi perustua myös PK 21:4:n, PK 18:7:n mukaiseen vahingonkorvausvastuuseen tai PK 21:6:n palautusvastuuseen. Edellä mainittujen perintökaareen perustuvien vastuuperusteiden lisäksi tutkielmassa tutkitaan sitä, voiko osakkaiden vastuu perustua myös muuhun kuin perintökaaren mukaiseen sääntelyyn. Esimerkiksi verolainsäädäntöön perustuen osakkaat voivat joutua vastuuseen muun muassa luovutusvoittoverosta ja kiinteistöverosta. Toisaalta vuoden 2004 perintökaaren uudistusta edeltävässä korkeimman oikeuden ratkaisussa KKO 1993:43 on arvioitu sitä, millä perustein osakkaat saattavat joutua henkilökohtaiseen velkavastuuseen kuoleman jälkeen erääntyneistä vuokraveloista. Huoneenvuokralain lähtökohtanahan on se, että osakkaat vastaavat perittävän vuokraveloista ainoastaan kuolinpesän omaisuudella. Tutkielmassa pohditaan myös sitä, voisiko osakkaille tietynlaisissa olosuhteissa seurata vastuu vuokraveloista passiivisuuteen perustuvan vastuun perusteella.
  • Kotiniemi, Elisa (2016)
    Kuolinpesän osakkaat luetellaan perittävän jälkeen laaditussa perukirjassa. Perukirjan osakasluettelolle voi perintökaaren mukaan hakea vahvistusta maistraatilta. Osakasluetteloiden vahvistamiskäytännöstä on aikaisemmin oikeustieteessä haettu tukea siihen, tulisiko jotakuta henkilöä pitää kuolinpesän osakkaana vai osakaspiirin ulkopuolisena tahona. Tämän pohjalta tutkielmassa on tarkoitus selvittää, minkälainen merkitys osakasluettelon vahvistamisella on kuolinpesän osakkaiden ja heidän kanssaan asioivien tahojen oikeussuhteissa. Yhtenä käsiteltävänä kysymyksenä on, miten perukirjan osakasluettelon vahvistaminen muovaa näitä oikeussuhteita. Lisäksi käsitellään sitä, miten maistraatin vahvistuksen saama merkitys heijastuu osakasluetteloa vahvistettaessa tehtäviin, henkilöiden osakkuutta koskeviin ratkaisuihin ja maistraatin rooliin osakkuussuhteiden vahvistajana. Tutkielmassa pohditaan myös sitä, missä määrin maistraatin vahvistuksesta voi hakea johtoa erilaisten osakkuutta koskevien kysymysten ratkaisemiseen. Tutkielman metodeina ovat lainoppi ja oikeussosiologia. Lähteinä käytetään paitsi lakeja, lainvalmistelutöitä, oikeuskirjallisuutta ja oikeuskäytäntöä, myös empiiristä aineistoa. Osittain tutkimuskysymyksiä pohditaan aikaisemman kyselyaineiston pohjalta. Tutkielmaa varten on myös haastateltu jäseniä maistraatin työryhmästä, joka käsitteli osakasluetteloiden vahvistamismenettelyn yhtenäistämistä. Edellä mainitun lähdeaineiston pohjalta tutkielmassa todetaan, että osakasluettelon vahvistamista koskevan oikeudellisen instituution tarkoitus vaikuttaa myös siihen, miten osakkuuskysymyksiä on tarkoituksenmukaista arvioida osakasluetteloita vahvistettaessa. Osakkuussuhteiden vahvistamisella on merkitystä niin kuolinpesän kanssa asioivalle kuin kuolinpesän osakkaillekin. Sen on toisaalta tarkoitus tehdä kuolinpesän kanssa asioimisesta yksinkertaisempaa ja toisaalta turvata sitä, että ketään pesän osakkaista ei sivuutettaisi hoidettaessa kuolinpesän asioita kuolinpesän ulkopuolisten tahojen kanssa. Nämä tarkoitukset on lainsäädännössä toteutettu siten, että viranomainen tarkastaa perukirjaan merkittyjen osakkuussuhteiden oikeellisuuden, minkä jälkeen pesän kanssa asioiva voi saada vilpittömän mielen suojaa luottaessaan vahvistettuun osakasluetteloon. Edellä mainitut osakasluettelon vahvistamisen tarkoitukset heijastuvat myös siihen, millä perusteella maistraatti ratkaisee osakasluetteloa vahvistaessaan, onko joku henkilö pesän osakas vai ei. Osakkuuskysymysten ratkaisuperusteista tutkielmassa nousevat esiin osakkuussuhteiden varmuuteen ja oikeusvarmuuteen liittyvät tekijät. Toisaalta on myös sellaisia osakkuutta koskevia kysymyksiä, joihin ei ole valmista vastausta. Tutkielmassa päädytään siihen, että jonkun henkilön osakuuden ollessa epäselvä henkilö olisi parempi katsoa osakasluetteloa vahvistettaessa osakkaaksi ikään kuin varmuuden vuoksi. Tämä näyttäisi olevan myös käytäntönä ainakin jossain määrin. Tutkielmassa todetaan myös se, että maistraatti ei ratkaise osakkuussuhteita ensimmäisenä vaan ratkaisuja tehdään jo perunkirjoituksessa. Toisaalta maistraatti ei myöskään ole taho, jonka tehtävänä olisi sitovasti ottaa kantaa kuolinpesän osakkaiden piiriä koskeviin kysymyksiin. Maistraatin vahvistuksen oikeusvaikutuksista johtuu, että osakasluettelon vahvistamisen jälkeen osakkuussuhteiden tulisi ilmetä perukirjan osakasluettelosta vahvistamisen tarkoitusten toteutumista edistävällä tavalla. Olennaista on, että vahvistettuun osakasluetteloon tukeutuva, pesän kanssa asioiva taho voi luottaa vahvistettuun osakasluetteloon ja tulee sen myötä myös asioineeksi kaikkien kuolinpesän osakkaiden kanssa. Muissa suhteissa vahvistettuun osakasluetteloon voidaan tukeutua vain rajallisesti, ja osakkuuskysymyksiä voivat tarvittaessa ratkaista muutkin tahot kuin maistraatti.
  • Laine, Maiju (2017)
    Perintökaaren (PK) 21:5:n mukaan perunkirjoituksen toimittamisen jälkeen voidaan hakea julkista haastetta vainajan ja pesän velkojen selvittämiseksi niin kuin laissa julkisesta haasteesta (JulkHaasteL) säädetään. Julkisen haasteen tarkoituksena on selvittää perittävän tuntemattomaksi jääneet velat. JulkHaasteL 8.1 §:n mukaan tuntemattomaksi jäänyt velka lakkaa julkisessa haasteessa mainitun määräpäivän päätyttyä. Velkojien on ilmoitettava saatavansa kirjallisesti viimeistään haasteessa mainittuna määräpäivänä. Tutkielma keskittyy nimenomaisesti kuolleen henkilön jälkeen annettavaan julkiseen haasteeseen ja julkisen haasteen aiheuttamiin oikeusvaikutuksiin. Tutkielma jakautuu kahteen suurempaan osioon, joista ensimmäisessä on tutkittu julkisen haasteen käytännön merkitystä ja hyödyllisyyttä esittäen tutkielmaa varten kerättyä tilastollista tietoa julkiseen haasteeseen liittyen. Jälkimmäisessä osiossa on tutkittu laajemmin julkiseen haasteeseen liittyviä oikeusvaikutuksia. Tutkielmassa esitetään tilastotietoa muun muassa siitä, kuinka monta kuolleen henkilön jälkeen annettavaa julkista haastetta velkojille on haettu ja annettu vuosien 1999-2016 välisenä aikana. Tutkielmassa on lisäksi käräjäoikeuksien asiakirjoihin tutustumalla haettu tietoa siitä, kuinka paljon saatavia on sekä määrällisesti että suurudeltaan ilmoitettu niissä otannan neljässätoista kuolinpesässä, joissa saatavia ilmoitettiin laissa määrätyllä tavalla. Yhteensä otanta käsitti kaksikymmentä haastetta, joista neljässätoista saatavia oli ylipäätään ilmoitettu määräpäivään mennessä. Viidessä saatavia ei ilmoitettu lainkaan ja yhdessä tapauksessa haaste oli jäänyt sillensä. Mielenkiintoista oli huomata, että vuosien 1999-2016 välisenä aikana julkisia haasteita oli annettu keskimäärin noin 53 haastetta vuodessa, kun taas vuosien 1990-1996 välisenä aikana niitä annettiin vain keskimäärin noin 13 haastetta vuodessa. Tutkielmassa todettiin, että julkisen haasteen myötä ilmoitetut saatavat olivat suuruudeltaan melko merkittäviä. Tämä osoittaa, että julkisella haasteella voi ainakin joissakin tilanteissa olla huomattava merkitys kuolinpesän osakkaisiin. Tutkielmassa perehdyttiin myös kuulutusrekisteriin ja -menettelyyn liittyviin kysymyksiin. Tutkielman jälkimmäisessä osiossa pohdittiin kuolleen henkilön jälkeen annettavan julkisen haasteen oikeusvaikutuksia kuolinpesän osakkaisiin ja velkojiin sekä suhtautumista julkisen haasteen aiheuttaman prekluusion ehdottomuuteen. Julkisen haasteen merkittävin oikeusvaikutus on velan lakkaaminen eli prekludoituminen. Prekluusio ulottuu kaikkiin tuntemattomiksi jääneisiin velkoihin. Prekluusion ehdottomuuteen liittyvät kysymykset ja ongelmat kulminoituvat pitkälti velan tunnettuutta koskeviin kysymyksiin. Velkoja voi riitauttaa prekludoituneen velkansa sillä perusteella, että velkaa olisi tullut pitää JulkHaasteL:n 8.2 §:n mukaisesti tunnettuna. Tutkielmassa on pohdittu näitä velan tunnettuuteen liittyviä kysymyksiä myös oikeuskirjallisuudessa jokseenkin kritisoidun korkeimman oikeuden ratkaisun KKO 2009:16 kautta. Lisäksi tutkielmassa on lyhyesti pohdittu ulkomaisten velkojien asemaa suhteessa tähän kansalliseen velat lakkauttavaan instituutioon ja sen aiheuttamiin seuraamuksiin.
  • Ruuth, Nellimari (2016)
    Suomessa siirryttiin vuonna 2010 kuolleilta tapahtuvien elinluovutusten sääntelyssä oletetun suostumuksen järjestelmään. Tämä tarkoittaa sitä, että henkilöltä voidaan hänen kuolemansa jälkeen irrottaa elimiä, ellei hänen tiedetä tai oleteta elinaikanaan vastustaneen elinluovutusta. Mielenkiintoista on, miten suostumuskysymys ratkaistaan kuolleiden elinluovuttajien kohdalla, koska he eivät ole enää itse kertomassa tahtoaan. Euroopan neuvoston ihmisoikeuksien ja ihmisarvon suojaamiseksi biologian ja lääketieteen alalla tehdyn yleissopimuksen (biolääketiedesopimus) ja sen ihmisperäisten elinten ja kudoksien siirroista annetun 2. lisäpöytäkirjan (SopS 23–24/2010) suostumussäännökset eivät määrittele vaadittavan suostumuksen muotoa. Siksi tutkielmassa tarkasteltiin sitä, mitä biolääketiedesopimus lisäpöytäkirjoineen elinluovutuksia koskevan suostumuksen osalta edellyttää eli sallivatko ne elinluovutusten perustamisen henkilön oletettuun suostumukseen. Kuollut henkilö ei lähtökohtaisesti ole perus- ja ihmisoikeussubjekti, mutta kuolleen (mahdollisen) elinluovuttajan oikeudellisen aseman hahmottamiseksi oli pohdittava lisäksi ihmisarvon suojan ulottuvuutta. Oletetun suostumuksen soveltamisen on nähty voivan vaarantaa muun muassa itsemääräämisoikeuden täysimääräisen toteutumisen. Tutkielman päätavoitteena oli kartoittaa oletetun suostumuksen järjestelmän soveltamiseen liittyviä oikeudellisia ongelmakohtia perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen näkökulmasta. Aiheen tarkastelu kansainväliseltä kannalta perustui Euroopan neuvoston piirissä laadittujen ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojaamiseksi laaditun yleissopimuksen (SopS 63/1999), biolääketiedesopimuksen ja sen lisäpöytäkirjojen sekä niiden selitysmuistioiden raameihin. Näiden lisäksi työssä hyödynnettiin Suomen lainsäädäntöä ja esitöitä, erityisesti oletetun suostumuksen järjestelmään johtaneen lakimuutoksen esitöitä. Kirjallisuuden osalta hyödynnettiin sekä kotimaista että ulkomaista kirjallisuutta ja artikkeleita. Lyhyesti tarkasteltiin myös muiden Pohjoismaiden elinluovutuksen suostumuskysymyksiin liittyvää sääntelyä sekä käytettiin hyväksi aiheen kannalta relevantteja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuja. Lainopin avulla oli mahdollista löytää vastaus siihen, millainen on kuolleiden elinluovuttajien oikeudellinen asema sekä miten suostumuskysymysten osalta elinluovutuksissa tulisi kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden ja kansallisen lainsäädännön nojalla toimia. Yhtenä tutkimuksen lähtökohtana oli ihmis- ja perusoikeusmyönteinen laintulkinta, jolloin ratkaisuksi pyrittiin löytämään sellainen vaihtoehto, joka parhaiten edistää ihmisoikeuksien ja perusoikeuksien toteutumista. Biolääketiedesopimuksen elinluovutuksia koskevan lisäpöytäkirjan tulkintaa ohjaavasta selitysmuistiosta ilmeni, että suostumuksen muoto on jätetty jäsenvaltioiden kansallisen harkintamarginaalin varaan. Silloin, kun elinluovutuksista, käytössä olevasta suostumusjärjestelmästä ja mahdollisuuksista ilmaista elinluovutusta koskeva tahto on tiedotettu laajasti ja tietoa on saatavilla tarpeeksi, voidaan hiljaisuus lähes tulkoon ongelmitta tulkita suostumukseksi eli suostumus voidaan olettaa. Ihmisarvon kunnioittamisen vaatimuksesta voidaan johtaa vaatimus kunnioittaa myös vainajan oikeuksia. Ihmisarvo edellyttää vainajan kohtelua siten, että hänelle elinaikanaan perusoikeuksina kuuluneet oikeudet toteutuvat mahdollisimman täysimääräisesti kuoleman jälkeenkin. Olennaista on vainajan elinaikaisten toiveiden kunnioittaminen. Itsemääräämisoikeuden toteutuminen edellyttää henkilön elinaikanaan saamaa riittävää ja oikeaa tietoa elinluovutusta koskevan päätöksen tekemiseksi, minkä lisäksi hänellä on oltava mahdollisuus ilmaista tahto luotettavalla ja mahdollisimman helpolla ja vaivattomalla tavalla. Lähiomaisilta voidaan tiedustella näkemystä vainajan oman elinaikaisen tahdon selvittämiseksi, jos tahdosta ei muuten ole tietoa. Koska oletetun suostumuksen järjestelmässä jokaisella on oikeus eläessään kieltää kuoleman jälkeinen elinluovutus itsemääräämisoikeuden nojalla, ei järjestelmä rajoita itsemääräämisoikeutta. Kuolleilta tehtävien elinluovutusten osalta kyse ei kuitenkaan aina ole vain vainajan oikeuksista, vaan myös omaisten oikeuksista. Yksityiselämän suojaa voivat saada myös vainajan omaiset, minkä lisäksi luovutuksia voidaan tarkastella myös perhe-elämän suojan kautta, jota koskevat kysymykset ovat usein yhteydessä myös uskonnon ja omantunnon vapauteen. Huomioitava on myös oletetun suostumuksen järjestelmän tavoite lisätä elinsiirteiden saatavuutta ja siten pelastaa elinsiirtoa odottavien elämä. Tavoitteen saavuttamisessa ovat avainasemassa myös asennemuutokset yhteiskunnassa. Olettamus elinluovutukseen suostumisesta muodostaa yleisen moraalisen lähtökohdan. Tuleva valtakunnallinen potilastietojärjestelmä parantaa tilannetta elinluovutusta koskevan mielipiteen selvittämismahdollisuuksien osalta. Olisi kuitenkin tarpeen kehittää käytäntö, joka varmistaisi sen, että elinluovutusta koskevat mielipiteet kirjattaisiin mahdollisimman laajasti ja kattavasti potilasasiakirjoihin.
  • Viinikka, Asko (2023)
    Tutkielmassa käsitellään Euroopan unionin komission 22.12.2021 antamaa ehdotusta direktiiviksi koskien sellaisten yhtiöiden tunnistamista, joita perustetaan pääasiassa verotuksellisista syistä ja jotka ulkoistavat ydintoimintonsa, koska niillä ei ole riittävästi omia resursseja, eli substanssia yhtiön ydintoimintojen hoitamiseen. Euroopan unioni on jo aikaisemmin säätänyt direktiivejä, joiden tarkoitus on estää verovilppiä ja jäsenvaltioiden välistä epätervettä verokilpailua ja sen seurauksena tapahtuvaa valtioiden veropohjien rapautumista, mutta nyt annettu direktiiviehdotus on ensimmäinen yritys luoda koko unionin alueelle yhtenäiset säännöt, jotka kohdentuvat ns. kuoriyhtiöiden tunnistamiseen. Direktiiviehdotuksesta annettiin komissiolle lausuntoja, joissa esitettiin kritiikkiä koskien ehdotuksen tarkoituksenmukaisuutta, ehdotuksen tulkinnanvaraisten termien mahdollista sisältöä sekä ehdotuksen mahdollista ristiriitaa EU:n primäärioikeuden kanssa. Tutkielmassa käsitellään edellä mainittuja kolmea teemaa direktiiviehdotuksen ulkoistamista koskevien 6, 7 ja 9 artiklojen osalta. Kyseisten artiklojen avulla on tarkoitus tunnistaa ns. riskiyhtiöt, tarkastella niiden substanssia sekä antaa verovelvolliselle mahdollisuus kumota olettama kuoriyhtiöstä. Tarkoituksenmukaisuutta arvioidaan ehdotuksesta annettujen lausuntojen perusteella painottaen muutamaa lausunnoissa esiin nostettua teemaa. Samanlaista arviointia tehdään vähäisessä määrin myös direktiiviehdotuksesta kansallisesti annettujen asiantuntijalausuntojen perusteella. Direktiiviehdotuksen termien mahdollista sisältöä tarkastellaan käyttäen apuna direktiiviehdotuksessa mainittuja lähteitä. Direktiiviehdotuksen mahdollista ristiriitaa EU:n primäärioikeuden kanssa arvioidaan EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön ja oikeuskirjallisuuden kannanottojen perusteella. Direktiiviehdotuksen substanssin arviointi perustuu yhtiöiden tarkasteluun ennalta määriteltyjen kiinteiden edellytysten perusteella. Tällainen rakenne ei lähtökohtaisesti ota huomioon eri toimialojen tai erityyppisten yhtiöiden erilaisia liiketaloudellisia tarpeita ja tilanteita. Direktiiviehdotuksen mukaan tapauskohtainen arviointi ja poikkeussääntöjen soveltaminen on kylläkin mahdollista, mutta johtuen joidenkin termien tulkinnanvaraisesta muotoilusta sekä substanssia koskevien vaatimusten poikkeamisesta EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännöstä ja direktiiviehdotuksen lähteistä, ei direktiiviä tulevaisuudessa soveltava taho voi varmuudella tietää mihin tilanteisiin direktiivi soveltuu. Direktiiviehdotuksen substanssia koskevat vaatimukset ovat myös mahdollisesti vastoin EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännössään määrittämiä ehtoja, joiden mukaan ennalta määritellyt kiinteät ehdot eivät ole sallittuja, vaan jokainen verovelvollista koskeva ratkaisu täytyy tehdä tapauskohtaisen arvioinnin perusteella.
  • Tikkanen, Juha-Pekka (2023)
    Euroopan komissio antoi 22.12.2021 direktiiviehdotuksen kuoriyhtiöiden verotustarkoituksiin tapahtuvan väärinkäytön estämiseksi. Direktiivillä pyritään torjumaan sisämarkkinoiden toimintaan vaikuttavia veronkiertoon ja verovilppiin liittyviä käytäntöjä estämällä kuoriyhtiöiden keinotekoista käyttämistä verotuksellisten etujen saamiseksi. Kuoriyhtiödirektiivillä luodaan välineet niiden yhtiöiden tunnistamiseksi, jotka eivät tosiasiassa harjoita mitään taloudellista toimintaa, mutta joilla mahdollistetaan veroetujen siirtyminen yritysten todellisille omistajille, edunsaajille tai konsernille, johon yritykset kuuluvat. Kuoriyhtiödirektiivin kohteena ovat erityisesti Alankomaihin, Luxemburgiin ja Irlantiin sijoitetut holdingyhtiöt, joiden avulla pyritään saamaan verosopimusten ja direktiivien mahdollistamia veroetuja. Siitä huolimatta direktiivillä on vaikutuksia myös suomalaisiin holdingyhtiöihin. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millä tavoin kuoriyhtiödirektiivi vaikuttaa suomalaisiin holdingyhtiöihin ja mitä asioita suomalaisten yhtiöiden on otettava huomioon direktiivin seurauksena. Lisäksi pohditaan kuoriyhtiödirektiviin tarpeellisuutta osana veronkierron vastaista sääntelyä. Kuoriyhtiödirektiivi aiheuttaa suomalaisille yrityksille lisää hallinnollista taakkaa muun muassa sen nykyisistä menettelyistä poikkeavalla raportointivelvollisuudellaan. Jokaisen yhtiön on vähintäänkin arvioitava, kuuluvatko ne direktiivin mukaisen raportointivelvollisuuden piiriin. Direktiiviehdotusta on moitittu muun muassa siitä, että se vaikeuttaa jo ennestään monimutkaista veronkierron vastaista sääntelykokonaisuutta ja siitä, että uutta sääntelyä luodaan ennen kuin aikaisempien verouudistusten tehoa on pystytty kunnolla todentamaan. Kuoriyhtiödirektiivin tarpeellisuutta ei ole pystytty perustelemaan, sillä väliyhteisölainsäädäntö ja tuleva globaali minimiverotus toteuttavat samaa tehtävää.
  • Okungbowa, Imade (2023)
    OECD:n BEPS-hankkeen seurauksena EU:ssa on toteutettu lukuisia uudistuksia aggressiivisen verosuunnittelun ja veron kiertämisen estämiseksi, kuten hyväksytty veron kiertämisen estämistä koskeva direktiivi ja laajennettu hallinnollista yhteistyötä koskevan direktiivin soveltamisalaa. Kaikista aikaisemmista ponnisteluista huolimatta viimeaikaiset verokriisit, kuten Pandoran paperien tietovuoto ja OpenLux-tutkinta ovat paljastaneet, että kuoriyhtiöitä käytetään yhä aggressiivisessa verosuunnittelussa ja veronkierrossa. Erityisesti monikansallisten konsernien on havaittu perustuvan yrityksiä, joilla ei ole vähimmäissubstanssia, tavallisesti matalan verotuksen lainkäyttöalueelle vähentääkseen maksettavikseen tulevien verojen kokonaismäärää. Jotta EU:ssa toimivat yhteisöt, joilla ei ole lainkaan tai hyvin vähän taloudellista toimintaa, eivät pääse hyötymään veroeduista tai aiheuttamaan veronmaksajille ylimääräistä taloudellista taakkaa, Euroopan komissio antoi joulukuussa 2021 direktiiviehdotuksen kuoriyhtiöiden väärinkäytön estämiseksi verotuksessa. Direktiiviehdotuksen säännösten tavoitteena on vähentää kuoriyhtiöiden väärinkäytöstä aiheutuneita verotulojen menetyksiä ja veroihin liittyviä väärinkäytöksiä rajat ylittävissä tilanteissa esimerkiksi mahdollistamalla veroviranomaisten pääsyn muissa jäsenvaltioissa sijaitsevien kuoriyhtiöiden tietoihin. Direktiiviehdotuksen avulla jäsenvaltiot kykenevät tunnistamaan EU:ssa sijaitsevat kuoriyhtiöt ja soveltamaan yhteisiä veroseuraamuksia niihin. Tutkielman ensisijaisena tarkoituksena on selvittää ehdotetun kuoriyhtiödirektiivin keskeinen sisältö ja vaikutus voimassa oleviin säännöksiin sekä arvioida kuoriyhtiödirektiivin tavoitteiden saavuttamiseksi asetettujen toimenpiteiden täytäntöönpanokelpoisuus ja tehokkuus. Erityisenä tavoitteena on selvittää, onko jo olemassa sääntelyä, jolla voitaisiin riittävästi puuttua kuoriyhtiöiden väärinkäyttöön ja siten arvioida direktiivin tarpeellisuus. Tutkielman kohteena oleva kuoriyhtiödirektiivi on vasta ehdotus, jonka lopullisesta sisällöstä ei ole vielä päätetty. Direktiiviehdotuksen jatkovalmistelussa ehdotusta on muun muassa tiukennettava tietyiltä osin, minkä lisäksi direktiiviehdotukseen liittyviä avoimia kysymyksiä on syytä tarkentaa, jotta tulkintaongelmilta vältytään käytännössä. Kuoriyhtiöiden väärinkäyttöä estävän sääntelyn merkittävin ongelma lienee, ettei sääntelyn suhdetta muuhun EU-lainsäädäntöön ole tarkennettu.
  • Kraft, Tuomas (2020)
    Jo jatkosodan ensimmäisenä syksynä 1941 alkoi suomalaisissa joukoissa ilmetä kurinpidollisia ongelmia, joita ratkottiin sotatuomioistuimissa. Niissä käsitellyt tapaukset liittyivät karkuruus- ja kuuliaisuusrikoksiin. Syksyn aikana tuomittiin seitsemän kuolemanrangaistusta, joista kaksi johti teloitukseen. Tutkielmassa kysyn, miten ja miksi näihin kuolemanrangaistuksiin päädyttiin. Toisaalta selvitän, olivatko kurin ylläpitoon keskeisesti liittyneiden säännösten tulkintakäytännöt vakiintuneet ja miten säännöksiä sovellettiin tarkastelun kohteena olevissa sotatuomioistuimissa. Kysymykset sisältävät pohdinnan tuomioistuinten riippumattomuudesta sekä sotatuomareiden työhön vaikuttaneista tekijöistä. Tutkielma on oikeushistoriallinen, ja se kuuluu historiallisen lainopin alaan. Tutkimuskysymyksiin vastaaminen edellyttää myös, että tuomioistuimien toimintaa ja sotilasrikoslainsäädäntöä tarkastellaan poliittisen historian ja sotahistorian kontekstissa. Tutkielmassa oikeudellinen tarkastelu nähdään osana tutkimusajankohdan yhteiskunnallisia tapahtumia ja keskusteluja. Kohdennan tarkasteluni kolmeen Karjalan armeijaan kuuluneeseen sotatoimiyhtymään, jotka ovat 5. divisioona, 7. divisioona ja 11. divisioona. Kahden ensimmäisen sotatoimiyhtymän kenttä- ja pikaoikeuksissa tuomittiin vuonna 1941 sotilasrikoksista langetetut kuolemanrangaistukset. Sen sijaan 11. divisioonan kenttäoikeudessa käsiteltyjen karkuruus- ja kuuliaisuusrikosten määrä jäi keskimääräistä alhaisemmaksi, eikä siellä siis myöskään tuomittu yhtään kuolemanrangaistusta. Näin divisioonan kenttäoikeus muodostaa mielenkiintoisen vertailukohteen tutkielman kahdelle muulle tarkastelun kohteena olevalle sotatoimiyhtymälle. Divisioonan mielenkiintoa lisää edelleen se, että sen kenttäoikeuden puheenjohtajan, varatuomari Paavo Alkion päiväkirjat on myöhemmin julkaistu. Tutkielman keskeisen arkistoaineiston muodostavat saatavilla olevat tarkasteltavien sotatoimiyhtymien kenttäoikeusaineistot, kuten rangaistus- ja tuomioluettelot, asiakirjavihot ja oikeudenkäyntipöytäkirjat. Aineistoa on laajennettu tarvittaessa myös suojeluskuntapiirien kenttäoikeuksien sekä sotaylioikeuden materiaaleihin. Aineisto osoittaa, että kenttäoikeudet ja niiden sotatuomarit joutuivat tekemään päätöksiä ristipaineessa, jossa yhtäällä vaikutti rikosoikeuden legaliteettiperiaate ja toisaalla armeijan huoli rangaistuksen yleisestävän vaikutuksen heikkenemisestä eli näkemyksestä, jonka mukaan velvollisuuksien laiminlyönti ei johtanut riittäviin seuraamuksiin. Tarkasteltavissa tapauksissa sotatuomareiden reaktiot sotilaiden esittämiin vaatimuksiin vaihtelivat. Kuolemanrangaistukseen päätymisen kynnystä nostivat näyttöön liittyvät vaatimukset mutta myös suomalainen rikosoikeudenhoito, jossa ei oltu nähty sijaa kuolemanrangaistukselle. Puhuttelu ja suostuttelu olivatkin oikeudenhoitoa yleisempi tapa ratkoa ongelmia. Voidaankin nähdä viitteitä sille, että kahden teloitukseen johtaneen kuolemanrangaistuksen taustalla on vaikuttanut armeijan tarve kurinpitoon, jolloin kyseisen pikaoikeuden riippumattomuus on saattanut vaarantua.
  • Rinkinen, Aleksi (2020)
    Nuorena lajina elektroniseen urheiluun (e-urheilu) ei ole kehittynyt samankaltaista uskottavaa ja keskitettyä kurinpidollista järjestelmää kuin perinteisen urheilun puolelle. E-urheilun eettisesti kestävä urheilukulttuuri ja reilun pelin mahdollistaminen edellyttää pelinkehittäjiltä ja muilta sidosryhmiltä toimenpiteitä varmistaa, että pelipalvelimilla ja turnauksissa ei ole mahdollista käyttää huijausohjelmistoja. Tällä hetkellä kurinpitoa leimaa vahva desentralisaatio, joka aiheuttaa epävarmuutta e-urheilijan näkökulmasta lajin ammattimaiseen pelaamiseen oikeusturvan ja -varmuuden puutteiden vuoksi. Tutkielmassa tarkastellaan pääasiallisesti e-dopingista määrättävien kurinpitomenettelyjen oikeudellisia ulottuvuuksia pääasiallisesti pelaajan näkökulmasta. Tarkastelu kohdistuu Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) -pelin sisällä oleviin kurinpitojärjestelmiin, mutta tätä kautta on mahdollista löytää myös laajemmin analogiaa koko e-urheiluun. Leimallista e-urheilun kurinpidossa on selkeän sateenvarjomallin puuttuminen, josta seuraa yhtäältä pelinkehittäjän ja turnausjärjestäjien määräämien kurinpitoseuraamusten osittainen päällekkäisyys, mutta toisaalta rajallinen vaikuttavuus. Varsinkin pelinkehittäjän asettamien pelikieltojen taustalta puuttuu tarpeeksi yksityiskohtaiset säännöt sekä aineellisella että prosessuaalisella puolella. Tämä johtuu osittain sopimusten alkuperäisestä luonteesta kuluttajasopimuksina, joissa ammattimaista e-urheilua ei ole otettu riittävällä tavalla huomioon. Kurinpitoseuraamuksia tarkastellaan tutkielmassa sopimus-, rikos-, prosessi-, urheilu- sekä perusoikeudellisesta näkökulmasta. Vertaamalla yksittäisiä kurinpitopäätöksiä, voidaan todeta, että kokonaisuudessaan pelaajan oikeusturvan ja -varmuuden kannalta suurimmat ongelmat kohdistuvat kurinpitoseuraamusten taustalla olevien sääntöjen ylimalkaisuuteen ja määrättävien seuraamusten sekä absoluuttiseen että relatiiviseen ankaruuteen. Samoin ongelmia aiheuttaa prosessuaalisella puolella valitusmahdollisuuksien, päätösten perusteluiden sekä läpinäkyvyyden puutteellisuus. Nämä asiat osaltaan johtavat pelaajan kannalta kurinpitoseuraamusten ennustettavuuden puutteeseen, ongelmiin suhteellisuus-, yhdenvertaisuus- ja kohtuusperiaatteen osalta sekä yksittäistapauksessa jopa perusoikeuksien kannalta ongelmallisiin tilanteisiin. Tarkastelemalla perinteisen urheilun puolella toimivia oikeudellisia instansseja ja ratkaisumalleja, sekä niiden taustalta löytyvää oikeudellista tutkimusta ja argumentaatiota, kyettiin löytämään ratkaisuehdotuksia ilmenneisiin ongelmiin. Ratkaisuna e-urheilun kurinpidon oikeudellisiin ongelmiin nähdään pelinkehittäjien kanssa sovittavat erilliset sopimukset ammattipelaajien kanssa sekä tätä kautta kurinpitovallan luovuttaminen ja keskittäminen riippumattomien kurinpitoelinten valtaan. Tällä menettelyllä pelinkehittäjä kykenee pitämään kiinni kuluttajien kanssa erillisistä sopimuksista, mutta samalla mahdollistaa ammattipelaajien intressien huomioon ottamisen laajemmin. Riippumattoman kurinpitoelimen lisäksi e-urheilijan oikeusturvan vaatimukset edellyttävät myös todellista mahdollisuutta saattaa pelaajaa koskeva päätös kurinpitoelimestä riippumattoman toimielimen arvioitavaksi. Tämän vuoksi e-urheiluun on perustettava urheilun kansainvälistä vetoomustuomioistuinta vastaava elin, jolla on todellinen valta arvioida ja muuttaa päätöksiä.
  • Hiltula, Nea (2015)
    Vankeusrangaistus on Suomen seuraamusjärjestelmän ankarin keino ja valtion voimakkain puuttuminen kansalaisten asemaan ja koskemattomuuteen. Vankeinhoidon kokonaisuudistusta koskeva lainsäädäntö tuli voimaan 1.10.2006. Kokonaisuudistuksen lähtökohtana oli säätää vankien oikeuksista ja velvollisuuksista sekä vankien perusoikeuksien rajoituksista täsmällisesti lain tasolla perustuslain ja ihmisoikeussopimusten velvoitteiden mukaisesti. Vankilassa tapahtuvasta kurinpidosta säädetään vankeuslain 15 luvussa, jonka mukaan vangille voidaan kurinpitorangaistuksena määrätä varoitus, oikeuksien menetys tai yksinäisyysrangaistus. Kurinpitojärjestelmä auttaa vankilan järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämistä. Lievien rikosten käsittely kurinpitomenettelyssä on nopeampaa ja tehokkaampaa kuin niiden saattaminen yleiseen tuomioistuimeen käsiteltäväksi. Tehokkuusnäkökulma toteutuu, kun seuraamus rikkomuksesta voidaan määrätä mahdollisimman pian rikkomuksen tapahtumisen jälkeen. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten vankilassa tapahtuvasta kurinpidosta on säädetty lain tasolla ja miten kurinpitojärjestelmää sovelletaan käytännössä. Tutkielmassa kuvataan kurinpitoa koskevaa lainsäädäntöä ja sen muutoksia. Sen selvittämiseksi, millaisia kurinpitorangaistuksia vankilassa käytännössä määrätään ja mitkä tapaukset saatetaan normaaliin poliisin esitutkintaan, tutkielmassa on purettu Rikosseuraamuslaitoksen kurinpitotilastoja ja Helsingin vankilan kurinpitoasiakirjoja vuosilta 2009-2012. Tutkielman toisena pääteemana on kurinpitorangaistuksen suhde Euroopan ihmisoikeussopimuksen 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklan ne bis in idem –kieltoon. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, onko vankilassa määrättävä kurinpitorangaistus sellainen seuraamus, joka kuuluu EIS:n 6. artiklan mukaisen rikossyytteen piiriin ja tällä tavalla estää mahdollisen syytteen nostamisen samassa asiassa. Tätä kysymystä selvitetään Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisujen ja korkeimman oikeuden ratkaisun 2012:46 avulla. Tutkielman avulla on luotu konkreettinen kuva siitä, minkälainen kurinpitojärjestelmä suomalaisissa vankiloissa on ja millaisia ongelmia siihen liittyy. Tutkielma on myös tuotu käytännön tasolle tarkastelemalla yksityiskohtaisemmin Helsingin vankilassa annettuja kurinpitorangaistuksia. Vangit eivät välttämättä ole tasa-arvoisessa asemassa, koska määrättävä kurinpitorangaistus ja sen pituus riippuu vankilan johtajan harkintavallasta. Lisäksi yksinäisyysrangaistuksesta on tullut yleisin seuraamus, vaikka kansainvälisten suositusten mukaan sen käyttö tulisi poistaa tai sen käyttö tulisi rajata koskemaan vain erityistilanteita. Korkeimman oikeuden ratkaisussa 2012: 46 todettiin, että vangille määrätty kurinpitorangaistus ei estänyt samaa asiaa koskevan syytteen nostamista. Tapauksessa vanki oli poistumisluvalta palatessaan tuonut kehonsisäisesti vankilaan doping- ja huumausaineita. Tällä perusteella vangille oli määrätty kurinpitorangaistus poistumislupaehtojen rikkomisesta ja vankia kohtaan oli myöhemmin nostettu syyte doping- ja huumausainerikoksista. Ne bis in idem –kiellon tulkinta ei saa olla liian kaavamaista ja jokaisen tapauksen erityispiirteet tulisi ottaa huomioon. EIT:n ratkaisukäytännön avulla tutkielmassa on päädytty siihen tulokseen, että korkeimman oikeuden ratkaisun perusteella ei voida vetää sellaista suoraa johtopäätöstä, että kurinpitorangaistus ei koskaan voisi olla sellainen seuraamus, joka estää syytteen nostamisen samasta asiasta.
  • Hakkarainen, Niina (2013)
    Julkiset hankinnat ovat tärkeä osa Euroopan unionin sisämarkkinoita. Hankinnoilla on alun perin tavoiteltu kilpailun avaamista maantieteellisten rajojen ylitse. Hankinnoilla toteutetaan edelleen tätä pyrkimystä jäsenvaltioiden alueilla toteutettavaan avoimeen kilpailuun. Julkisissa hankinnoissa noudatettavat periaatteet eivät ole itseisarvoja, vaan edesauttavat osaltaan kilpailun varmistamisessa. Julkisten hankintojen tavoitteena on myös saada aikaan hinta-laatu –suhteeltaan hyviä hankintoja. Näiden luomiseksi on katsottu useissa yhteyksissä tarpeen tehostaa hankintoja kustannustehokkuuden näkökulmasta. Euroopan unionissa pyritään sähköistämään hankintoja osana laajempaa tehostamista koskevaa pyrkimystä. Uusien hankintadirektiivien myötä jäsenvaltioiden tulee ottaa hankinnoissaan käyttöön sähköiset menetelmät. Euroopan komissio on ilmoittanut ottavansa kokonaan sähköiset hankintamenettelyt omalta osaltaan käyttöön vuoden 2015 puoliväliin mennessä. Dynaaminen hankintajärjestelmä on täysin sähköinen hankintamenettely, jonka on katsottu mahdollistavan merkittäviä kustannussäästöjä hankinnoissa. Menettely vaikuttaa vastaavan hankintojen sähköistämistä ja tehostamista koskeviin pyrkimyksiin. Tutkielmassani olen pyrkinyt vastaamaan kysymykseen siitä, onko dynaaminen hankintajärjestelmä nykymuodossaan tehokas. Dynaaminen hankintajärjestelmä on mahdollistettu Suomessa vuonna 2011, mutta sen käytöstä ei ole vielä Suomessa kokemuksia. Euroopan unionin tasollakin käyttö on ollut toistaiseksi vähäistä. Tästä syystä olen tutkielmassani keskittynyt lainsäädännön järjestelmälle asettamien mahdollisuuksien ja haasteiden tarkasteluun. Olen pyrkinyt antamaan vastauksia lain tulkinnallisiksi tai avoimiksi jättämiin hankintamenettelyyn liittyviin kysymyksiin. Tutkielmani johdannon jälkeen käsittelen toisessa kappaleessa julkisia hankintoja oikeudenalana. Esittelen julkisten hankintojen sääntelyhistoriaa ja niitä koskevaa normistoa sekä terminologiaa. Kolmannessa kappaleessa esittelen hankintalain mahdollistamat hankintamenettelyt. Pääpaino on dynaamisen hankintajärjestelmän kannalta keskeisissä avoimessa ja rajoitetussa hankintamenettelyssä sekä puitejärjestelyssä. Neljäs kappale sisältää yksityiskohtaisen dynaamista hankintajärjestelmää koskevan tarkastelun. Olen pyrkinyt luomaan lainsäädännön aukkoja tiivistäen kuvan järjestelmän nykymuodosta haasteineen ja etuineen. Tutkielman viides kappale sisältää dynaamisen hankintajärjestelmän tehokkuutta koskevan analyysin. Olen tässä yhteydessä tarkastellut tehokkuutta talouden näkökulmasta yleisemmin sekä esittänyt, miksi kustannustehokkuus on hankintojen kannalta käyttökelpoisin tehokkuuden mittari. Tarkastelen kappaleessa kustannuksia ensisijaisesti hankintayksikön näkökulmasta hankinnan eri vaiheissa avoimella ja rajoitetulla menettelyllä toteutettavaa puitejärjestelyä sekä dynaamista hankintajärjestelmää vertaillen. Analysoin dynaamisen hankintajärjestelmän tehokkuutta myös yritysten kannalta sekä yleisemmästä markkinoita koskevasta näkökulmasta. Käytän apuna muun muassa huutokauppateoriaa ja siitä esitettyä kritiikkiä. Olen myös tarkastellut sitä, mikä on hankintoja suorittavan toimijan vaikutus hankinnan tehokkaaseen suorittamiseen. Viidennen kappaleen lopuksi esitän arvioni siitä, miten dynaamista hankintajärjestelmää tulisi tehokkuuden näkökulmasta kehittää. Tutkielman päätelmissä esitän tutkielmasta esiin nousseet havainnot ja niistä tekemäni arviot sekä näkemykseni siitä, mikä on dynaamisen hankintajärjestelmän asema julkisten hankintojen tulevaisuudessa. Olen päätynyt siihen, että dynaaminen hankintajärjestelmä nykymuodossaan mahdollistaa kustannustehokkaan hankintojen suorittamisen kaikista edellä mainituista näkökulmista. Dynaaminen hankintajärjestelmä on mielestäni puitejärjestelyä kustannustehokkaampi tapa suorittaa hankintoja ja voisi hyvin korvata tämän tulevaisuudessa ainakin yksinkertaisten hankintojen suorittamisessa. Mielestäni dynaamista hankintajärjestelmää olisi kuitenkin tarpeen uudistaa, jotta sen hyödyt nousisivat esiin. Uskon, että uusien hankintadirektiivien myötä dynaamisesta hankintajärjestelmästä saadaan optimaalinen hankintamenettely sähköisten ja kustannustehokkaiden hankintojen suorittamiseen.
  • Sihvola, Janni (2021)
    Asianosaisten ja todistajien antamilla kertomuksilla on keskeinen merkitys oikeudenkäynnin kohteena olevan tapahtumainkulun selvittämisessä. Oikeuspsykologinen tutkimus on kuitenkin osoittanut, että henkilötodisteluun liittyy huomattava määrä epävarmuustekijöitä. Henkilötodistelun luotettavuuden parantamiseksi on ryhdytty rikosprosessia uudistaviin toimiin niin Suomessa kuin muuallakin, missä ratkaisuja on etsitty muun muassa teknologian tarjoamista mahdollisuuksista. Yhtenä teknologian sovellutuksena todistelussa on tarkasteltu videotallenteiden hyödyntämistä rikosprosessin eri vaiheissa. Tutkielmassa tarkastellaan esitutkintakuulusteluissa tehtyjen videotallenteiden hyödyntämistä todistelussa suhteuttaen sitä rikosprosessin tavoitteenasetteluun ja todistelun reunaehtoihin. Tarkoituksena on yhtäältä selvittää, tarjoaako nykyinen todistelun prosessioikeudellinen viitekehys parhaat edellytykset todistelulle luotettavuuden näkökulmasta ja onko kuulustelutallenteiden käyttöalan laajentaminen perusteltavissa todistajankertomusten luotettavuuden parantamisella. Kysymyksen tarkastelussa hyödynnetään oikeuspsykologista tutkimustietoa todistajankertomusten virhelähteistä. Lisäksi kuulustelutallenteiden soveltuvuutta todistelun prosessioikeudelliseen kehikkoon tarkastellaan oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin näkökulmasta selvittäen, mitä vaatimuksia kontradiktorisuus asettaa kuulustelutallenteiden käytölle ja miten tallenteiden käyttö on sovitettavissa niihin. Oikeuspsykologisen tarkastelun tuella kuulustelutallenteilla havaitaan tutkielmassa olevan potentiaalia luotettavamman todistelun saavuttamiseksi. Ajan kulumista voidaan oikeuspsykologisen tarkastelun perusteella pitää yhteisenä nimittäjänä useimmille virhelähteille, jolloin luotettavan todistelun tavoittelua tukee kuulemisen sijoittaminen mahdollisimman lähelle tapahtumia. Varmuusperiaatteeseen kytkettynä kuulustelutallenteiden käyttämisellä todistelussa on saavutettavissa hyötyjä, jotka voisivat myös parantaa prosessille asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja taata tuomioistuimelle luotettavampaa todistusaineistoa. Lopputulemaa puoltaa myös tutkielmassa käsitelty esitutkintapöytäkirjojen nykyisellään ongelmallinen käyttöala, jossa kertomusten luotettavuutta pyritään parantamaan käyttämällä kirjallisia esitutkintapöytäkirjoja. Kuten todistelun teknisten apuvälineiden kohdalla usein käy ilmi, myös kuulustelutallenteiden havaitaan olevan ristiriidassa oikeudenkäynnin välittömyysperiaatteen kanssa. Periaatteen välinearvoisuuden sekä todistelun luotettavuuteen kytkeytyvän tarkoituksensa vuoksi periaatteen modifioinnin on kuitenkin havaittu olevan paitsi mahdollista, myös välttämätöntä. Tutkielmassa tarkastellaan toiseksi kuulustelutallenteiden suhdetta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin lukeutuvaan kontradiktorisuusperiaatteeseen, jota toteuttaa henkilötodistelussa erityisesti vastakuulusteluoikeus. Problematiikkaa tarkastellaan erityisesti EIT:n oikeuskäytännön valossa. Kuulustelutallenteiden käyttäminen erityisesti todistajan henkilökohtaisen kuulemisen korvaavana menettelynä kaventaa kontradiktorisuutta, jonka vuoksi vastakuulusteluoikeus tulisi kuulustelutallenteita hyödynnettäessä toteuttaa esitutkinnassa. Tarkastelussa tunnistetaan todistajien henkilökohtaisen kuulemisen olevan vahva pääsääntö, josta poikkeamisen on katsottu edellyttävän tuekseen hyväksyttävää syytä. Vaatimuksen voidaan katsoa asettavan kuulustelutallenteita koskevalle lainsäädännölle keskeisen reunaehdon. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan vastakuulustelun esitutkinnassa toteuttamisen vaikutuksia syytetyn oikeusturvan, oikeudenkäyntiaineiston laadun ja esitutkinnan ja oikeudenkäynnin roolijaon kannalta. Tarkastelussa havaitaan, että oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimusten sijoittaminen esitutkintaan sisältää useita ongelmakohtia. Ongelmakohtien tunnistetaan rajoittavan kuulustelutallenteiden soveltamismahdollisuuksia oikeudenkäynnissä, mutta kuulustelutallenteille tunnistetaan näissä rajoissa myös mahdollisia käyttökohteita.
  • Istomin, Antonia (2024)
    Pääkaupunkiseudulla toimivat katujengit ovat yleistyneet viime vuosina. Mahdollisuus siitä, että Suomi on ajautumassa samankaltaiseen jengitilanteeseen kuin Ruotsi on antanut syytä pohtia lainopillisesta näkökulmasta, miten katujengit soveltuvat nykyiseen järjestäytyneeseen rikollisuuteen liittyvään lainsäädäntöön. Tarkemmin on siis aiheellista pohtia, mikäli katujengit kuuluvat järjestäytyneen rikollisryhmän määritelmäsäännöksen soveltamispiiriin, ja näin ollen myös mikäli rikoslain 6:5 järjestäytynyttä rikollisuutta koskeva koventamisperuste soveltuisi. Järjestäytynyt rikollisuus on mielletty hierarkkisena ja jäykkärakenteisena, mutta viime aikoina rikollisryhmät ovat muuttuneet dynaamisimmiksi sekä rakenteeltaan löyhemmiksi. Muuttunut ryhmärakenne kytkeytyy myös katujengeihin ja näin ollen pohdinta järjestäytyneen rikollisryhmän määritelmäsäännöksen soveltamisesta on aiheellinen. Koska määritelmäsäännös rajaa rikoksia tekevät ryhmät joko järjestäytyneiksi rikollisryhmiksi taikka rikosoikeuden yleisten osallisuusoppien mukaisesti nousee kysymys, mikäli katujengit istuvat määritelmäsäännöksen kriteereihin. Vertailu katujengi-ilmiön sekä järjestäytyneen rikollisryhmän välillä mahdollistaa katujengien asettamisen oikeudelliseen kontekstiin. Katujengien jäsenprofiili tuo rajanvetotilanteen, mikäli katujengit ovat nuorisorikollisuuden ja järjestäytyneen rikollisuuden välimalli. Tuoretta oikeuskäytäntöä on niukasti, mutta oikeuskäytäntö on kuitenkin osoittanut kulkusuunnan katujengien istuvuuteen nykyiseen lainsäädäntöön. Koska tuomiot eivät ole lainvoimaisia, voi hovioikeuden ratkaisut vaikuttaa käsitykseen siihen, mikäli katujengeihin sovelletaan järjestäytyneen rikollisryhmän määritelmäsäännöstä.
  • Leino, Päivi Emilia (2015)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuvataiteellisen ja kirjallisen mainosilmoituksen tekijänoikeudellista asemaa Suomessa. Tutkimuskohteena on erilaisten kuvataiteellisten ja kirjallisten mainosilmoitusten teoskynnyksen arviointi sekä teossuojan kohde ja laajuus huomioiden lainsäädännön, kansainvälisten sopimusten ja oikeuskirjallisuuden lisäksi erityisesti Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisut, pohjoismainen oikeuskäytäntö ja Suomen tekijänoikeusneuvoston lausunnot. Metodologisesti tutkielma on luonteeltaan oikeusdogmaattinen tutkimus, jossa tarkastellaan voimassaolevan oikeuden sisältöä. Kuvataiteelliset ja kirjalliset mainosilmoitukset voidaan määritellä painomuodossa tai digitaalisella jalustalla oleviksi kaupallisiksi ilmoituksiksi. Lisäksi mainosilmoitus voi olla luonteeltaan sekä kuvataiteellista että kirjallista ilmaisua yhdistävä ilmoitus. Kuvataiteelliset ja/tai kirjalliset mainosilmoitukset voivat saada teossuojaa, sillä Bernin yleissopimus suojaa myös kaupallisista lähtökohdista syntyneitä omaperäisiä teoksia. Euroopan unionin tuomioistuimen 2000-luvun ratkaisukäytännön perusteella teokselta edellytettävä omaperäisyysvaatimus voidaan katsoa Euroopan unionissa harmonisoiduksi silloin, kun teos kuuluu InfoSoc-direktiivin soveltamisalaan. Euroopan unionin tuomioistuimen mukaan teoksen tulee olla omaperäinen eli tekijänsä itsenäisen henkisen luomistyön tulos. Teoksessa tulee ilmetä tekijänsä luovat itsenäiset valinnat, jotka eivät saa olla luonteeltaan mekaanisista tai funktionaalisista syistä johtuvia tai täysin ulkoisista olosuhteista riippuvaisia. Käytäntöä tarkastelemalla on mahdollista arvioida mainosilmoitusten kaupallisen tarkoituksen vaikutusta mainosilmoitusten tekijöiden luovien valintojen tekoon. Kuvataiteellisten mainosilmoitusten omaperäisyystulkinnassa huomiota kiinnitetään muun muassa tuotteen väri-, tekniikka- ja sommitteluvalintoihin. Kuvataiteellisten mainosilmoitusten luovien valintojen tulkinnassa itsenäisten luovien valintojen tarkastelu vaiheittaisena luomisprosessina tarjoaa läpinäkyvyyttä teostason tarkasteluun. Kirjallisten mainosilmoitusten itsenäiset luovat valinnat näyttäytyvät usein sanojen valinnassa, järjestämisessä ja yhdistämisessä. Mikäli mainosilmoitus yhdistää sekä kuvataiteellista että kirjallista ilmaisua, saattaa ilmaisumuotojen yhdistäminen jo sinänsä tarjota hyvät edellytykset teoskynnyksen ylittymiseksi. Teostason tulkinta edellyttää kuitenkin aina tapauskohtaista arviointia ja kytkentää todellisuuteen, sillä omaperäisyyden tarkastelussa voi muutoin olla käsitelainopillisten päätelmien riski. Mainosilmoituksen teossuoja kohdistuu ilmoituksen konkreettiseen ilmenemismuotoon. Mikäli mainosilmoitus on matalan teostason teos, voidaan teossuoja arvioida kapea-alaiseksi. Luovuuden tarpeettoman rajoittamisen ehkäisemiseksi ja kommunikaation turvaamiseksi on perusteltua, ettei teossuoja ole teoksen ilmentävää omaperäisyyttä laajempi. Näin ollen on tapauskohtaisesti mahdollista, että mainosilmoituksen teossuoja suojaa vain identtistä kopiointia vastaan. Toisaalta runsaasti tekijänsä luovia valintoja ilmentävän mainosilmoitusteoksen suoja-ala on laajempi, kuitenkaan kohdistumatta teoksessa ilmenevään oivallukseen tai teoksen ideaan.
  • Tulenheimo, Otto (2019)
    Tutkielma käsittelee myyjän toimintaa yrityskauppasopimukseen sisällytettävien vakuutusehtojen yhteydessä. Myyjän toiminnan tai passiivisuuden merkitys osapuolten välisen vastuunjaon kannalta on korostunut yrityskauppojen yhteydessä tavanomaisessa tilanteessa, jossa myyjän korvausvelvollisuus on vastuunrajoitusehdoin rajoitettu tiettyyn euromääräiseen enimmäismäärään tai koskemaan ainoastaan välittömiä vahinkoja. Yleisesti hyväksytyn periaatteen mukaan sopimusosapuoli, joka on menettelyt tahallisesti tai kvalifioidun tuottamuksellisesti menettää oikeutensa vedota hyväkseen vaikuttavaan vastuunrajoitusehtoon, jolloin myyjän lopullisen korvausvelvollisuuden rajojen ja laajuuden selvittämisen kannalta oleelliseksi muodostuu rajanveto tuottamuksen ja kvalifioidun tuottamuksen välillä. Tutkielman tarkastelutilanne on rajattu yrityskauppoihin, joissa myyjän virhevastuun syntyminen on riippuvainen yksinomaan myyjän antamien vakuutusten paikkansa pitävyydestä ja myyjän sopimusrikkomuksen seurauksena ostajan ainoaksi oikeussuojakeinoksi on määritetty vahingonkorvaus. Tutkielman mukaisiin yrityskauppasopimuksiin myös sisältyy vastuunrajoitusehdot, joilla myyjän korvausvastuu on rajattu ennalta määrättyyn enimmäissummaan ja myyjän vastuu on rajattu koskemaan ainoastaan ostajalle aiheutuvia välittömiä vahinkoja. Yrityskauppaprosessin keskeisenä osana ovat riskin- ja vastuunjakoa osapuolten välillä koskevat neuvottelut ja niiden tuloksena syntyvät kauppakirjaan sisällytettävät ehdot. Virhevastuun syntymisen kannalta olennaiseksi muodostuu kysymys siitä, kuinka hyvin osapuolet ovat täyttäneet yrityskauppasopimuksesta seuraavat velvollisuutensa, joiden voidaan sopimuksenmukaisen suorituksen ohella nähdä kiteytyvän myyjän tiedonantovelvollisuuteen sekä ostajan selonottovelvollisuuteen. Arvioitaessa myyjän suorituksen virheellisyyttä voidaan myyjän vakuutuksilla ja ostajan ennakkotarkastuksella nähdä olevan korostunut merkitys. Myyjän virhevastuu vakuutuksista syntyy tuottamuksesta riippumatta, mikäli vakuutus osoittautuu yrityksen omistusoikeuden siirtymisen jälkeen paikkansa pitämättömäksi. Toisaalta yrityskaupassa ostajalle on asetettu korkea tarkastusvelvollisuus, jonka seurauksena ostaja ei voi virheenä vedota seikkaan, joka tämän olisi pitänyt ennakkotarkastuksessaan havaita. Tutkielmassa pyritäänkin käsittelemään kyseisten työkalujen keskinäisten vaikutussuhteiden ohella niiden vaikutusta arvioitaessa myyjän kvalifioitua tuottamusta. Tutkielman tavoitteena on määritellä vahingonkorvausoikeudellisen tarkastelun avulla niitä tuottamusarvioinnin osatekijöitä, jotka voisivat saada vaikutusta myös myyjän vakuutuksiin kohdistuvan tuottamuksen normi- ja riskiperusteisen arvioinnin kohdalla. Kyseisinä osatekijöinä on tutkielman mukaisessa viitekehyksessä tarkasteltu normiperusteisen arviointitavan kohdalla oikeudellisesti sitovia normeja sekä yrityskauppasopimuksesta seuraavia osapuolia sitovia normeja. Riskiperusteisen arviointitavan kohdalla tarkastelu keskittyy 1) vahingonaiheuttajan ominaisuuksiin, 2) vahinkoriskin ennakoitavuuteen ja vahingon ominaisuuksiin, 3) vahinkoa aiheuttavan toiminnan luonteeseen, 4) vahingon välttämismahdollisuuksiin ja vahingon välttämisen edellyttämiin kustannuksiin sekä 5) ostajaan liittyviin tekijöihin. Tutkielmassa havaitaan normiperusteisen sekä riskiperusteisen arviointitavan yhteydessä myyjältä yrityskaupan yhteydessä edellytettävän asiantuntemuksen korostunut merkitys kvalifioivana tekijänä. Tämän lisäksi merkittäväksi mittariksi muodostuu vakuutuksen sisältö, riippuen erityisesti sen etäisyydestä suhteessa myyjän ydinliiketoimintaan. Kvalifioitua tuottamusta puoltavina osatekijöinä vaikuttavat myös vakuutuksen paikkansa pitämättömyydestä aiheutuvien vahinkojen määrä sekä myyjän yrityskauppasopimuksen päävelvoitteiden rikkominen.
  • Nyholm, Linda (2021)
    Hedersrelaterat våld är förhållandevis ouppmärksammat i Finland i lagstiftningen, rättspraxis och rättslitteraturen trots dess allvarlighet. Hedersrelaterat våld försätter offret i en särskilt utsatt position. Offret kan behöva utstå betydande begränsningar och kontroll i sin vardag och utsättas för fysiskt våld i strävan efter att bevara eller återupprätta hedern. Hedersrelaterat våld innebär en väsentlig kränkning av de mänskliga rättigheterna. Av Istanbulkonventionen som ratificerades i Finland år 2015 följer avtalsförpliktelser relaterade till att bekämpa hedersrelaterat våld. Heder får inte ses som en rättfärdigande grund till våldshandlingar och omständigheter som att ett brott begåtts mot en partner, ett barn, någon i ett utsatt tillstånd, upprepade gånger m.m. ska ses som försvårande omständigheter. Avhandlingen granskar huruvida dessa avtalsförpliktelser uppfylls i vår nuvarande straffrättsliga reglering samt vilka problematiska aspekter som föreligger beträffande tillämpningen av strafflagen i hedersrelaterade ärenden. Faktum är att offer för hedersrelaterat våld besitter ett inadekvat skydd. Avtalsförpliktelserna uppfylls bristfälligt och det förekommer ett flertal motstridigheter i strafflagens utformning som försvårar hanteringen av ifrågavarande ärenden. Följaktligen undersöks möjliga lagstiftningsändringar i syfte att finna lösningar som ger upphov till ett effektivare skydd för offer mot hedersrelaterat våld än vad den nuvarande straffrättsliga regleringen förmår. Föremål för denna granskning är Sveriges kriminaliseringar och lagförslag av kvinnofridskränkning, hedersmotiv som straffskärpande grund och hedersbrott. Det står klart att nyss nämnda resulterar i ett avsevärt bättre skydd mot hedersrelaterat våld och det är motiverat att liknande lagstiftningsändringar skulle företas i Finland, om än med en annan utformning för att råda bot på de begränsningar som föreligger i den svenska lagstiftningen.
  • Asikainen, Eeva (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan patentteja kestävän kehityksen näkökulmasta. Tarkastelun keskiössä ovat kylvösiemeniin myönnettyjen patenttien vaikutus kestävään ruokatuotantoon ja siten myös jokaisen oikeuteen ruokaan. Oikeus ruokaan on kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa tunnustettu oikeus. Oikeus ruokaan tarkoittaa sitä, että jokaisella on oikeus riittävään ravintoon ja oikeus olla vapaa nälästä. Oikeus ruokaan ei kuitenkaan toteudu kaikkialla maailmassa. Globaali ruokatuotanto ei ole kestävällä tasolla eikä se tällä hetkellä pysty vastaamaan kaikkien ihmisten ravitsemuksellisiin tarpeisiin. Useat haasteet, kuten ilmastonmuutos ja väestönkasvu aiheuttavat suuria ongelmia globaalille ruokasysteemille ja sen kestävyydelle. Ruokatuotannon vinoumaa kuvastaa osuvasti se, että ruokaa tuotetaan kyllä määrällisesti riittävästi jokaista henkilö kohden, mutta samaan aikaan noin 820 miljoonaa ihmistä kärsii nälästä. Tämä ongelma esiintyy korostetusti Afrikassa, jossa noin kolmas osa koko mantereen väestöstä kärsii jollain tasolla nälästä. Ongelma on suurin Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa, johon tässä tutkimuksessa keskitytään. Patentti tuottaa yksinoikeuden, joka antaa haltijalleen oikeuden kieltää muita hyödyntämästä patentoitua keksintöä. Aiemmin luonnon geeniresurssit olivat patentoitavuuden ulkopuolella. Teknologia kehittyi 1960-1990 luvuilla etenkin ruokatuotannon osalta. Seuraava askel oli kohti bioteknologisia innovaatiota ja geenitekniikkaa. Teollistuneiden maiden intressissä oli uusien bioteknologisten keksintöjen tehokas suojaaminen patenttisääntelyllä. Maailman kauppajärjestön perustamisen yhteydessä allekirjoitettiin TRIPSsopimus, jolla harmonisoitiin laajasti immateriaalioikeudellista sääntelyä. TRIPS-sopimuksen 27 artiklan 3 b-kohta mahdollistaa geenimuunneltujen kylvösiemenien patentoinnin. TRIPS-sopimus velvoittaa kaikkia Maailman kauppajärjestön jäsenvaltioita ja näin ollen myös suurinta osaa Afrikan valtioista. TRIPS-sopimuksen sääntelyn implementoiminen Afrikassa ei ole täysin ongelmatonta. Lisäksi bioteknologian siirtyminen maatalouden harjoittamiseen on johtanut siihen, että maataloutta harjoitetaan pääsääntöisesti kahdella tavalla eli perinteisenä maanviljelynä, jota erityisesti harjoittavat afrikkalaiset pienviljelijät sekä tehomaataloutena, jolle luonteenomaista ovat geenimuuntelu, runsas kemikaalien käyttö sekä yksipuoliset ja mekaaniset viljelytavat. Perinteinen maanviljely on usein ekologisempaa sekä siinä hyödynnetään useita erilaisia viljelytapoja ja viljelykasveja. Tehomaatalouteen ja geenimuunneltuihin kasveihin liittyy paljon potentiaalia etenkin ilmastonmuutoksen ja maatalouden suhteen, mutta myös monia huolenaiheita ja pelkoja. Kylvösiementuotannolle omainen piirre on alan monopolisoituminen. Afrikan köyhien kehitysmaiden on hyvin vaikeaa kilpailla ruokatuotannossa tehomaataloutta harjoittavien kansainvälisten kylvösiemenyritysten kanssa. Lisäksi TRIPS-sopimuksesta aiheutuu rajoitteita perinteisen afrikkalaisen maanviljelyn harjoittamiselle. Tässä tutkimuksessa maatalous, patentit ja ruokaturvallisuus ovat synergiassa ja vaikuttavat kaikki toisiinsa. Bioteknologia ja maatalouden keksinnöt nähdään potentiaalisina ratkaisijoina nälänhädän ongelmiin. Saharan eteläpuoleisen Afrikan maiden kannalta olisikin erityisen tärkeää, että uudet patenteilla suojatut maatalouden keksinnöt edistäisivät ruokaturvallisuutta. Ongelmana ja tämän tutkimuksen keskiössä kuitenkin on kuitenkin kysymys siitä, edistävätkö bioteknologian keksinnöt tosiaan ruokaturvallisuutta. Tutkimuksessa tarkastellaan siten myös sitä, onko patentti riittävä taloudellinen kannustin sellaisten keksintöjen tekemiseen, jotka ottavat nimenomaan huomioon kehitysmaiden tarpeet. Vaikka teknologia on kehittynyt nopeasti, ei nälänhädän ongelmia ole onnistuttu vielä poistamaan. Geenimuuntelussa on keskitytty enemmän rahakasvien kehittämiseen, kuin oikeuden ruokaan turvaamiseen.
  • Kuparinen, Mikaela (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan erityisesti jakamistaloudessa toimivan itsenäisen työnsuorittajan oikeudellista asemaa. Näkökulmana tutkielmassa on siten alustatalouteen pohjautuva työoikeudellinen kysymyksenasettelu, vaikka tutkielmassa hahmotetaan myös yleisemmällä tasolla itsenäisten työnsuorittajien työoikeudellisen aseman määräytymistä Suomessa. Kysymyksenasettelun keskiöön on valikoitunut työntekijäaseman tunnistaminen kyydinjakopalveluiden ja etenkin Uberin kuljettajien kohdalla. Uudenlaiset digitaalisiin alustoihin perustuvat työn tekemisen muodot ovat vaikuttaneet huomattavasti työntekijän ja itsenäisen työnsuorittajan aseman väliseen rajanvetoon liittyvään problematiikkaan. Tutkielmassa pyritään selvittämään, että pystytäänkö kyydinjakopalvelun kuljettajia koskevissa rajatapauksissa työsuhteen perustunnusmerkistön avulla tunnistamaan, tehdäänkö työtä työsuhteessa vai onko kyseessä itsenäinen työnsuorittaja. Tutkielmassa tarkastellaan myös kuljettajien työntekijäaseman arviointia koskevaa oikeuskäytäntöä Iso-Britanniassa. Työsuhteessa tehtävän työn erottaminen muista työtä koskevista oikeussuhteista on aina viime kädessä TSL 1 luvun 1 §:n 1 momentin tulkintaa. Työsuhteen yksi keskeisimmistä piirteistä on työntekijän alisteinen asema suhteessa työnantajaan. Työnantajan direktio-oikeus eli oikeus johtaa ja valvoa työntekoa on käytännössä tärkein kriteeri, jonka perusteella viime kädessä tehdään arvio työsuhteen olemassaolosta. Työnantajalla on direktio-oikeutensa nojalla valtuudet opastaa ja ohjata työntekijöidensä toimintaa, minkä lisäksi se voi myös käyttää heihin tietynlaista auktoriteettista valtaa ja valvoa heitä. Myös kyydinjakopalvelun kuljettajien työoikeudellisen statuksen arvioinnissa ydinkysymys kytkeytyy siten pitkälti siihen, voidaanko kuljettajien katsoa toimivan palvelun välittäjän johdon ja valvonnan alaisuudessa siinä määrin, että niiden välinen oikeussuhde tulkittaisiin työsuhteeksi. Edellä oleva kiteyttää samalla tutkielman tarkoituksen ja kysymyksenasettelun ytimen. Tutkielmassani tulen siihen lopputulokseen, että työsuhteen perustunnusmerkkien tarkastelun avulla pystytään arvioimaan kuljettajien työntekijäasemaa myös Uberin ja sen kuljettajien välisen oikeussuhteen osalta, mutta rajanvetoa koskeva tulkinta on kuitenkin hyvin haastavaa. Perussuhdeteorian näkemyksen vastaisesti yksittäisten tunnusmerkkien tarkastelu ei kuitenkaan näytä riittävän, vaan harkinnassa tulee käyttää myös kokonaisarviointia, jossa otetaan huomioon seikkoja, jotka luonnehtivat sopimussuhdetta laajemmin. Tällaisen lavennetun tulkinnan avulla voidaan hakea ratkaisua rajatapauksiin, joiden osalta kaikki tunnusmerkit näyttäisivät täyttyvän, mutta tulkinta ei herätä vielä täyttä varmuutta siitä, että kyse on työsuhteessa tehtävästä työstä.