Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Tirkkonen, Jenna (2014)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää kartellien kriminalisoinnin edellytyksiä Suomessa. Suomen ja muiden jäsenmaiden kilpailuoikeuden säädöspohja on peräisin Euroopan unionin harmonisointivaatimuksesta kilpailuoikeuden alalla. Leniency eli seuraamusten alentaminen ja seuraamuksista vapautuminen kartelliyhteistyön perusteella on peräisin Yhdysvaltojen kilpailuoikeudesta, josta se on otettu käyttöön myös Euroopan unionin kilpailuoikeuteen. Euroopan unionissa tai Suomessa kilpailuoikeudellista seuraamusjärjestelmää ei ole kriminalisoitu. Euroopan unioni antaa kuitenkin jäsenmailleen mahdollisuuden erilaisten seuraamusjärjestelmien käyttöönottoon kilpailuoikeudellisella alalla, joten osa jäsenmaista on katsonut tehokkaimmaksi vaihtoehdoksi kriminalisoida kartelliin osallistumisen. Lähes kaikissa EU:n jäsenmaissa on osaksi seuraamusjärjestelmää otettu käyttöön Euroopan kilpailuoikeusverkoston leniency-malliohjelman mukainen leniency-järjestelmä. Suomessa kriminalisoitu seuraamusjärjestelmä ja leniency on katsottu mahdottomaksi yhdistää leniency-järjestelmän tehokkaan toiminnan takaamiseksi. Leniencyn yhdistäminen kriminalisoituun seuraamusjärjestelmään on katsottu Suomen oikeusjärjestelmässä ongelmalliseksi, koska Suomen rikosoikeus ei tunne mahdollisuutta sopia syytteestä ja leniencyn tehokas toimiminen vaatii varman immuniteetin seuraamuksista leniency-hakijalle palkkioksi yhteistyöstä. Toisaalta leniencyn tehokkaan toimimisen edellytyksiksi on esitetty myös mahdollisuus ankariin seuraamuksiin niiille, jotka eivät leniencyä hae sekä korkea kiinnijäämisriski kartelliin osallistumisesta. Kriminalisoitu seuraamusjärjestelmä takaisi ankarat seuraamukset kartelliin osallistujille ja mahdollistaisi myös rikosoikeuden tutkimusvälineiden käyttöönoton kartellien paljastamiseksi, mikä kasvattaisi kiinnijäämisriskiä. Kartellioikeus on eurooppalaisissa kilpailuoikeusjärjestelmissä ja keskustelussa muutenkin eriytynyt muusta kilpailuoikeudesta. Monet EU:n jäsenvaltiot ovat kriminalisoineet, ja yhä edelleen tiukentaneet, kartelleja koskevaa seurausjärjestelmäänsä. Leniencyn ja kilpailuoikeudellisen vahingonkorvausvelvollisuuden suhde on katsottu ongelmalliseksi ensinnäkin, koska myös vahingonkorvaus on nähty sanktioluonteisena ja toiseksi leniency-hakemuksen on katsottu toimivan aihetodisteena vahingonkorvausoikeudenkäynnissä, vaikka hakemuksen tietoja ei saisikaan käyttää suoranaisina todisteina. Suomen kilpailuoikeuden seuraamusjärjestelmä rakentuu EU:n tapaan yrityksille kohdistetuille hallinnollisille sakoille. Kriminalisoiduissa järjestelmissä yritysten lisäksi vastuu kohdentuu myös yritysten sisällä toimiviin luonnollisiin henkilöihin, jotka tekevät varsinaiset kartellisopimukset. Ruotsissa kartelleja ei ole kriminalisoitu, mutta kilpailulain uudistuksessa, vastuun kohdentamiseksi myös kartellisopimusten varsinaisiin tekijöihin, otettiin käyttöön liiketoimintakielto. Suomessa ei ole minkäänlaista mahdollisuutta kohdistaa virallisia seuraamuksia yritysten sisällä toimiviin luonnollisiin henkilöihin.
  • Soini, Miisa-Matilda (2022)
    Koronaviruspandemian vaikutukset ovat näkyneet niin kuluttajien kuin elinkeinonharjoittajien arjessa. Erityinen vaikutus pandemialla on ollut lentomatkustamiseen. Lähtökohta sopimusoikeudessa on sopimusten sitovuuden periaate ja lentoyhtiön sekä matkanjärjestäjän tulee täyttää sopimuksen mukaiset velvollisuutensa myös koronaviruspandemian kaltaisissa erityisissä oloissa. Lentoyhtiötä koskevassa ylivarausasetuksessa (EY) 261/2004 ja Montrealin yleissopimuksessa sekä matkanjärjestäjää koskevassa matkapakettilaissa poikkeukselliset olosuhteet vapauttavat kuitenkin elinkeinonharjoittajan suoritushäiriöstä seuraavasta korvausvastuusta. Tutkielmassa selvitetään ja vertaillaan lentoyhtiön ja matkanjärjestäjän velvollisuuksien sisältöä poikkeuksellisissa olosuhteissa. Lentoyhtiötä koskeva sääntely on monikerroksista ja lainsäädäntö on osittain päällekkäistä myös matkapakettilain kanssa. Matkustajan suoja rakentuu pitkälti samoihin oikeuksiin ja suoja on päällisin puolin samantasoista. Koronaviruspandemian aiheuttamien olosuhteiden vaikutus elinkeinonharjoittajan suoritukseen sekä näin ollen vastuusta vapautumiseen vaikuttaa kuitenkin lainsäädännöissä ja eri tilanteissa eri tavalla. Merkittävimpinä eroina voidaan todeta, että lentoyhtiötä koskeva lainsäädäntö antaa matkustajalle mahdollisuuden pitää sopimuksen voimassa valitsemalla suoritushäiriötilanteessa uudelleenreitityksen, kun taas matkapakettilaki näyttää tarjoavan matkustajalle paremman suojan paluukuljetuksen viivästyessä. Lisäksi tutkielmassa arvioidaan poikkeuksellisten olosuhteiden määritelmää – ja erityisesti osapuolilta vaadittavia toimenpiteitä – pandemian jatkuessa ja olosuhteiden ollessa osapuolten tiedossa sopimusta tehtäessä. Näkökohdat siitä, voidaanko elinkeinonharjoittajan koronaviruspandemian jatkuessa edellyttää ottavan jatkuneet olosuhteet huomioon ja varautua mahdolliseen suoritushäiriöön näyttää vastuuvapausperusteiden samanlaisuudesta huolimatta koskevan lähinnä lentoyhtiötä. Lentoyhtiön varautuminen on huomioitu jo aikaisemmassa oikeuskäytännössä ja lentoyhtiön voidaan edellyttää taloudellisesti siedettävillä toimenpiteillä varautumaan olosuhteisiin ja niiden vaikutukseen, jotta lentojen peruutukset ja viivästyksen saataisiin vältettyä. Matkanjärjestäjää varautumisedellytykset eivät koske lainsäädännön sanamuodon perusteella arvioituna. Matkapaketti on molempien osapuolten aina peruttavissa ilman korvausvastuuta, jos matkakohteen olosuhteet ovat sopimuksen tekohetkestä muuttuneet siten, että matkaa ei voi toteuttaa sovitulla tavalla eli matkustajien turvallisuutta vaarantamatta. Kuitenkin erityisesti matkustajan peruutusoikeus saattaa riippua peruutuksen ajankohdasta ja erityisesti matkustajan etukäteisarvioon nojaavien perustelujen hyväksyttävyydestä.
  • Aalto, Juho (2019)
    Non-heterosexual people are still facing widespread discrimination in Europe, in spite of rights positive legal development. I will approach the issue by using an analytical framework derived from Koskenniemi’s article ‘Human Rights, politics and Love’ for testing how human rights of non-heterosexual people are deferred to politics. I use this framework for showing that the reason for this lies within the heterosexual underpinning of the Convention itself. I will explain how the application of international law fails in providing an environment free of politics, in form of human rights, for non-heterosexual people and how the heterosexual underpinning of the Convention and its interpretation by the Strasbourg System. The way how non-heterosexual people’s rights are deferred to politics is helpful in revealing the heterosexual underpinning of the Convention. This is secondly shown as the non-heterosexual legal subject must first be acknowledged as a legal subject, before it can be represented before the European Court of Human Rights. The first set of case law shows that even though sexual behaviour was considered to fall within the ambit of Art. 8, its application was dependent of the Strasbourg System’s own acknowledgement of the non-heterosexual legal subject as “a criminal”, whose rights could be infringed by deferring them to politics by the need of the “democratic society” to punish non-heterosexual behaviour. This shows the heterosexual underpinning of the Convention, inter alia, as a homosexual applicant’s complaint was considered to be “querulous” in an inadmissibility decision. The chapter reveals how the application of the Convention to non-heterosexual “criminals” as a protective measure towards the “democratic society” was perceived unthinkable, thus it can be stated the Convention was deemed to protect heterosexuals’ rights ab initio. In the next chapter, I show that even though a change happened by the Court’s Dudgeon decision, which established that homosexual sex fell within the ambit of Art. 8, the Strasbourg System continued to defer the right to respect for private life of non-heterosexuals to politics, by allowing governments to continue the micromanagement of non-heterosexual’s private lives, for the protection of, inter alia, others in a “democratic society.” The non-heterosexual legal subject was elevated from the status of a common criminal to a rights holder, whose rights could still be compromised by politics as right-exceptions. In the last case law chapter, I introduce more recent case law where the Court’s choice of interpretation method, based on its own jurisprudence, reveal the heterosexual underpinning of the Convention and the Strasbourg system as a whole. When Art. 14 was first considered to be applicable to sexual orientation in Sutherland, it was, however, restrictively applied to non-heterosexuals in relevantly similar situations as that of heterosexuals. The Strasbourg System repeatedly stated the need of rights protection of non-heterosexuals in different situations by further developing the non-heterosexual legal subject in relation to heterosexuals, whose rights were perceived to be protected ab initio. The main finding is that it can be argued that the European Convention has a heterosexual underpinning, which has become more visible as the Strasbourg System has acknowledged non-heterosexual legal subjectivity in different aspects of live in its jurisprudence. The non-heterosexual legal subject has almost always existed in relation to heterosexuality, which confirms further the heterosexual underpinning of the Convention. For future study it would be meaningful to find what kinds of legal arguments could be evoked for shifting the treatment of non-heterosexuals from a relation to their protection as end in themselves.
  • Rytkönen, Anneli (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Tutkielmassa tarkastellaan sitä, millä tavoin lesken antama ennakkoperintö on otettava huomioon avioliitossa olleen perittävän jälkeen toimitettavassa osituksessa ja perinnönjaossa. Tutkielma on lainopillinen. Lainopillisia tulkintasääntöjä noudattaen pyritään vastaamaan siihen, mitkä ovat ne oikeudelliset perusteet, joiden mukaan määräytyvät ne kriteerit, joiden nojalla arvioidaan se, milloin kyseessä on lesken antama ennakkoperintö ja miten lesken antama ennakkoperintö on otettava huomioon avioliitossa olleen perittävän jäämistöä jaettaessa. Toisessa pääluvussa valotetaan tarkasteltavien kysymysten oikeudellisia lähtökohtia ja sitä, mitä oikeusjärjestyksessämme ennakkoperinnöllä tarkoitetaan. Kolmannessa pääluvussa tehdään selkoa siitä, mitä voimassa olevan oikeutemme mukaan tarkoitetaan lesken antamalla ennakkoperinnöllä. Neljännessä pääluvussa käsitellään sitä, miten ennakkoperintö on otettava lain mukaan huomioon perinnönjaossa perillisen perintöosaa laskettaessa. Viidennessä pääluvussa käsitellään ylisuuriin ennakkoperintöihin liittyviä kysymyksiä ja vastataan siihen, miten voimassa olevan oikeutemme mukaan ylisuuret ennakkoperinnöt otetaan huomioon perillisen perintöosaa laskettaessa. Tarkastelun kohteena on se, miten eri laskentamenetelmien avulla ratkaistaan ylisuuria ennakkoperintöjä koskeva ongelma. Kuudennessa pääluvussa tarkastellaan sitä, miten voimassa olevan oikeutemme mukaan lesken antamat ennakkoperinnöt on otettava huomioon avioliitossa olleen perittävän jälkeen toimitettavassa jäämistöosituksessa ja perinnönjaossa. Tässä yhteydessä tehdään selkoa siitä, miten avio-oikeuden alaisesta omaisuudesta annettu ennakkoperintö on otettava huomioon jäämistöosituksessa ja jaossa. Luvussa valotetaan myös sitä, miten avio-oikeudesta vapaa omaisuus vaikuttaa lesken antaman ennakkoperinnön huomioon ottamiseen ositus- ja perinnönjakolaskelmassa.
  • Eloranta, Ida (2018)
    Lesken jäämistöoikeudellisen suojan parantaminen on yksi jäämistöoikeuden merkittävistä kysymyksistä, johon on esitetty erilaisia ratkai-suja vuosien saatossa. Viimeisin merkittävä muutos lesken asemaan tehtiin 1980-luvulla, kun leskelle annettiin oikeus hallita ensiksi kuol-leen puolison jäämistöä jakamattomana. Tätä suojaa täydennettiin niin sanotulla vähimmäissuojalla, joka mahdollistaa leskelle oikeuden hallita ensiksi kuolleen puolison jäämistöön kuuluvaa asuntoa ja asuntoirtaimistoa. Suomalainen yhteiskunta on muuttunut kuitenkin sitten 1980-luvun, mutta merkittäviä muutoksia lesken asemaan ei ole sen jälkeen tehty. Oikeusministeriön asettama työryhmä perehtyi mietinnössään lesken asemaan sekä siihen liittyviin mahdollisiin muutostarpeisiin. Työryh-män mietinnöstä sekä siihen liittyvistä lausunnoista kävi ilmi, että lesken asemaan olisi hyvä tehdä parannuksia, etenkin asumissuojaan liittyvien kysymysten osalta. Ongelmaksi koettiin etenkin se, että leskellä ei ole mahdollisuutta ilman rintaperillisten suostumusta myydä ensiksi kuolleen puolison jäämistöön kuuluvaa asuntoa ja hankkia tilalle itselleen sopivampaa. Lesken asumissuojan osalta on tullut ilmi myös muita ongelmia. Osa on seurausta siitä, että lesken enimmäissuojaa ja vähimmäissuojaa säädettäessä ei oltu riittävästi pohdittu sään-nösten seurausvaikutuksia. Onkin tullut ilmi tilanteita, joissa lesken asumissuojaa koskevien säännösten soveltaminen on johtanut kohtuut-tomiin lopputuloksiin joko lesken tai rintaperillisten kannalta. Uudistuksella olisi tarve puuttua näihin ongelmiin. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa lesken asumissuojaan liittyviä ongelmakohtia sekä esittää mahdollisia ratkaisuja näihin ongelmiin. Huomioon ei oteta ainoastaan vain lesken etuja, vaan tarkastelussa pyritään tarkastelemaan tilannetta myös rintaperillisen etujen kannalta. Tutkimus keskittyy ainoastaan lesken ja rintaperillisen väliseen suhteeseen ja tutkimuksen lähtötilanteena on kuolinpesä, johon kuuluu lesken lisäksi vain rintaperillisiä. Aviovarallisuussuhteita ei huomioida paitsi silloin kun se on tarkastelun kannalta välttämätöntä. Keskityn tässä tutkielmassa tarkastelemaan nimenomaan lainsäädännössä omaksuttuja lesken ja rintaperillisen suojanormeja, jolloin lähtökohta tarkastelulle on, että perittävä ei ole tehnyt omaisuudestaan testamenttia. Näin ollen testamentti ja siihen liittyvät ongelmat on rajattu tutki-muksen ulkopuolelle. Keskeisimpänä lähteenä tässä työssä on ollut oikeusministeriön asettaman työryhmän mietintö 2004:6, jossa on pohdittu eri ratkaisuja lesken aseman parantamiseksi. Myös muu lainvalmisteluaineisto sekä oikeuskirjallisuus ovat merkittävässä roolissa lähdeaineistona. Ottaen huomioon suomalaisen ja ruotsalaisen jäämistöoikeuden yhteisen historian, myös ruotsalaiset lainvalmisteluasiakirjat ovat merkittävä lähde tarkasteltaessa aihepiirin kysymyksiä. Kun kysymyksessä on erityisesti lainsäädännön kehitystarpeita kartoittava työ, ei pelkästään nyky-lainsäädäntöön perehtyneet kirjoitukset tuo riittävää kuvaa asian suhteen. Tästä syystä tutkimuksessa on huomioitu myös oikeusministeriön työryhmän mietinnöstä annetut lausunnot, jotka ovat omiaan tuomaan käytännön näkökulmaa siihen, miten lainsäädäntöä tulisi kehittää. Tutkimus alkaa aiheen taustan ja historian kuvauksella, jonka jälkeen esittelen aihepiirin kannalta olennaiset oikeussäännöt. Ongelmien esittelyn yhteydessä tuon esiin oikeuskäytännössä sekä oikeuskirjallisuudessa esitettyjä tulkintoja ja ratkaisuja näihin kysymyksiin. Tämän lisäksi esittelen vielä vaihtoehtoisia malleja nykyiselle järjestelmälle. Arvioin eri mallien hyviä ja huonoja puolia suhteessa nykyjärjestel-määmme ja esitän lopuksi arvioni siitä, mikä olisi nykytilanteessa paras vaihtoehto, ottaen erityisesti huomioon nykyinen järjestelmämme ja siinä havaitut ongelmat. Keskeisin kysymys aiheen kannalta on se, kuinka vahva lesken suojan tulisi nykyään olla. Arvioinnissa tulee huomioida etenkin rintaperil-listen edut, joita ei ainakaan täysin voida ohittaa. Erimielisyyttä vallitsee siitä, mikä on sopiva lesken suojan taso ja miten tämä tulisi käy-tännössä toteuttaa. Yhtenä keinona on esitetty nykyisen järjestelmän kehittämistä muun muassa niin, että leskelle annettaisiin mahdollisuus hakea myyntilupaa hallintaoikeutensa kohteena olevalle, ensiksi kuolleen puolison jäämistöön kuuluvalle asunnolle. Lisäksi on kannatettu sitä, että leskelle annettaisiin avio-oikeudesta riippumaton osakasasema ensiksi kuolleen puolison kuolinpesässä. Muina vaihtoehtoina on esitetty vallintaoikeuden antamista leskelle ensiksi kuolleen puolison jäämistöön kuuluvaan asuntoon ja asuntoirtaimistoon tai vaihtoehtoi-sesti Ruotsissa omaksuttua mallia, jossa leski asettuu perimyksessä ainakin yhteisten rintaperillisten edelle. Vaihtoehtoisissa malleissa on etuna se, että edellä esitetty ongelma, jossa leskellä on tarve myydä hallintaoikeuden alainen asunto, poistuu. Toisaalta kun asunto näissä malleissa sisältyy lesken omaan varallisuuteen, ne tulevat näin myös lesken velkojien ulottuville. Lisäksi täysin uuden mallin omaksumista voidaan pitää tarpeettoman voimakkaana puuttumisena järjestelmään, jonka voisi katsoa pikemminkin kaipaa-van vain tietynlaista hienosäätöä. Tästä syystä nykyisen mallin kehittämistä on pidettävä parhaimpana ratkaisuna ongelmaan.
  • Nieminen, Minka (2022)
    Perittävän kuolema vaikuttaa monesti kaikista konkreettisimmin hänen leskeksi jäävän puolisonsa elämään. Puolison kuolema johtaa paitsi lesken elämän muuttumiseen, usein myös hänen taloudellisen toimeentulonsa ja elintasonsa heikkenemiseen. Puolison kuolemasta seuraavia taloudellisia vaikutuksia on pyritty minimoimaan lainsäädännön keinoin. Vuonna 1983 voimaan tullut lesken hallintaoikeutta koskeva PK 3:1a on yksi lesken asemaa kaikista keskeisimmin turvaava säännös. PK 3:1a:n säännös turvaa leskelle vähintäänkin oikeuden pitää ensin kuolleen puolison jäämistöön kuuluvan asunnon jakamattomana hallinnassaan, jollei lesken varallisuuteen kuulu leskelle kodiksi sopivaa asuntoa. Jos rintaperillinen tai testamentinsaaja ei vaadi jakoa, on leskellä oikeus pitää koko jäämistö jakamattomana hallinnassaan. Lisäksi leskellä on aina oikeus pitää puolisoiden yhteiseen kotiin sisältynyt tavanomainen asuinirtaimisto jakamattomana hallinnassaan. Tässä maisterintutkielmassa keskitytään PK 3:1a:n ulottuvuuksista asumissuojaan eli lesken oikeuteen pitää jäämistöön kuuluva asunto jakamattomana hallinnassaan. Tutkielman tarkoituksena on selvittää asumissuojan tarkka sisältö ja suojan saamisen edellytykset sekä kartoittaa sääntelyyn liittyviä ongelmakohtia. Kysymyksenasetteluna on tutkia, kuinka lesken asumissuojaan liittyvät tulkintaongelmat ratkaistaan. Kysymykseen vastaamiseksi tutkielmassa tarkastellaan säännöksen esitöistä ilmenevää suojasäännöksen taustaa ja tarkoitusta. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, mitä ilmenemismuotoja säännöksen tavoitteilla oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä on katsottu olevan. Toisena tutkimuskysymyksenä tutkielmassa on selvittää, voiko testamenttioikeudellisessa oikeuskirjallisuudessa muotoiltua leskelle suopean tulkinnan periaatetta soveltaa myös asumissuojaa koskevien ristiriitatilanteiden ratkaisuun. Leskelle suopean tulkinnan periaatteella tarkoitetaan sitä, että ristiriitatilanteissa tulisi valita leskelle suopea tulkintaratkaisu lesken ja perillistahon etujen ollessa vastakkain, näytön ollessa puolin ja toisin tasavahvaa. Periaatteen juuret ovat puolisoiden keskinäisissä käyttöoikeustestamenteissa. Oikeuskirjallisuudessa on selvitetty, että ensin kuollut puoliso on useimmissa tilanteissa halunnut suosia leskeä perillisiin tai toissijaisiin testamentinsaajiin nähden. Periaatteen soveltuminen lesken asumissuojaa koskeviin kysymyksiin näyttäytyy jokseenkin epävarmana. Tutkimuskysymyksiin vastattaessa tutkielmassa havaittiin, että huolimatta siitä, että lesken hallintaoikeutta koskeva sääntely on ollut voimassa jo 39 vuotta, liittyy säännöksen soveltamiseen yhä paljon tulkinnallisia epäselvyyksiä. Tutkielmassa päädytään johtopäätökseen, jonka mukaan säännöksen tarkoitusperien toteuttamiseksi PK 3:1a:n säännöstä on toisinaan syytä tulkita hieman sen sanamuodosta poikkeavasti, lesken etuja painottaen. Leskelle suopean tulkinnan periaate sopii moneen säännöksen soveltamistilanteeseen, mutta ei suinkaan kaikkiin. Tämän vuoksi periaatetta on sovellettava varoen. Ratkaisun hakeminen säännöksen tarkoituksesta ja tavoitteista on monesti perustellumpaa.
  • Törmänen, Tuula (2019)
    Tutkimukseni lähtökohtana on aviopuolison kuolema ja eloon jääneen puolison eli lesken heikentynyt kyky edustaa itseään taloudellisissa asioissa. Puolison kuolemaan ja kuolinpesän osakashallintoon liittyy lesken taloudelliseen asemaan vaikuttavia ratkaisuja, joiden tekemiseen lesken on oltava oikeustoimikelpoinen. Kun ilmenee, ettei leski mahdollisesti ole kykeneväinen valvomaan taloudellisia etujaan puolison kuolinpesässä, on arvioitava lesken edunvalvonnan tarvetta. Käsittelen lesken edunvalvonnan tarpeen arvioinnissa vaikuttavia edunvalvontaoikeuden periaatteita ja niiden vaikutusta edunvalvontapäätöksen sisältöön. Toinen merkittävä näkökulma lesken edunvalvontaa harkittaessa on päätös edunvalvojan henkilöstä. Tutkimukseni rajautuu tilanteisiin, joissa leski ei ole oikeustoimikelpoisena ollessaan tehnyt edunvalvontavaltuutusta ja näin ollen edunvalvontapäätöksessä tehdään ratkaisu myös edunvalvojan henkilöstä. Luonteva valinta leskelle määrättäväksi edunvalvojaksi voisi olla lesken läheinen henkilö. Tällaisesta valinnasta aiheutuu kuitenkin usein esteellisyys edunvalvojan ja päämiehenä olevan lesken välille, jolloin edunvalvoja ei voi edustaa päämiestään tämän puolison kuolinpesässä. Esteellisyysperusteet voivat olla läsnä silloinkin, kun leski ja edunvalvoja eivät ole saman kuolinpesän osakkaita. Kun edunvalvonnasta on päätetty sekä edunvalvonnan tason että edunvalvojan henkilön osalta, käsittelen seuraavaksi niitä ratkaisuja, joita edunvalvoja voi joutua päämiehenä olevan lesken puolesta tekemään. Riippuen edunvalvonnan tasosta, edunvalvoja tekee ratkaisuja yhdessä päämiehensä kanssa toimien päämiehensä tukevana edunvalvojana taikka yksin silloin, kun päämiehen toimikelpoisuutta on rajoitettu. Vaikka päämiehenä olevan lesken toimikelpoisuutta olisikin rajoitettu, on edunvalvojan päämiehensä puolesta ratkaisuja tehdessään pyrittävä selvittämään päämiehen oma tahto ja mahdollisuuksien mukaan noudatettava sitä. Käsittelen myös edunvalvojan velvollisuutena olevan päämiehen parhaan edun toteuttamisen problematiikkaa puolison kuolinpesässä.
  • Vailaranta, Maija (2013)
    Tutkimuksessa tarkastellaan eloonjääneen puolison ja rintaperillisen välistä jäämistöoikeudellista suhdetta niissä tilanteissa, joissa eloonjääneellä puolisolla on oikeus vedota perintökaaren 3 luvun 1a §:n 2 momentin mukaiseen asunto- ja asuntoirtaimistosuojaan. Tämä niin sanottu vähimmäisoikeus on riippumaton rintaperillisen jakovaatimuksesta ja testamentinsaajan oikeudesta. Kun kuolleelta puolisolta jäi oikeudenomistajina sekä eloonjäänyt puoliso että lakiosaansa vaativa rintaperillinen, kilpailevat jäämistöoikeudellisista intresseistä kaksi perinteisesti vahvaa oikeutta. Eloonjääneen puolison jäämistöoikeudellinen suoja rajoittaa rintaperillisen oikeutta toteuttaa perintönä saamansa omaisuuden täydellinen omistusoikeus. Tutkimuksessa lähdetään liikkeelle selvittämällä niitä syitä, joiden perusteella vahvana pidettyyn ja perinteisesti vain täydellisenä omistusoikeutena toteutuvaksi katsottuun lakiosaan kajottiin antamalla eloonjääneelle puolisolle vastikkeeton hallintaoikeus tiettyyn kuolinpesän omaisuuteen. Ajallisesti pitkän lainsäädäntötyön ja useamman eri sääntelyvaihtoehdon jälkeen päädyttiin sanamuodollisesti verrattain yksinkertaiseen vähimmäisoikeussääntelyyn. Eloonjääneen puolison asemaa parantaneen perintökaaren vähimmäissuojasäännöksen voimaantulon yhteydessä vuonna 1983 ei myöskään tehty muutoksia rintaperillisen lakiosaa koskevaan sääntelyyn. Lainsäädännöllisiä uudistuksia tehtäessä tulisi kuitenkin uudistuksen heijastusvaikutus muuhun sääntelyyn kuitenkin ottaa huomioon mahdollisimman tarkasti. Näin ei ole täysin tyydyttävästi vähimmäisoikeussäännöksen kohdalla tapahtunut. Jotta eloonjäänyt puoliso voi vedota vähimmäisoikeuteensa, tulee ensin määritellä hallintaoikeuden sisältö, kohde ja rajat sekä selvittää hallintaoikeussuojan edellytysten olemassaolo ja se, miten vastuu vähimmäisoikeuden alaisesta omaisuudesta jakautuu rintaperillisen ja eloonjääneen puolison kesken. Laki ei anna selvää vastausta siihen, miten kuolinpesän omaisuus jaetaan silloin, kun jäämistö koostuu ainoastaan eloonjääneen puolison vähimmäisoikeuden alaisesta omaisuudesta ja jäämistöä ovat jakamassa lakiosaperillinen ja testamentin saaja. Silloin, kun perittävä on disponoinut omaisuudestaan mortis causa kolmannen tai eloonjääneen puolison hyväksi, eikä kaikkien kuolinpesän osakkaiden oikeuksia pystytä toteuttamaan samanaikaisesti, on selvitettävä, mistä omaisuudesta rintaperillisen lakiosa maksetaan ja kenen toimesta. Kolmannen hyväksi tehdyn testamentin tilanteessa jakosäännöksistä ollaan oikeusoppineiden kesken lähes yksimielisiä. Sen sijaan silloin, kun testamentti on tehty eloonjääneen puolison hyväksi, vähimmäissuojan ja lakiosasääntelyn vaikutus testamenttisaantoon on epäselvempi. Lisäksi kysymys vähimmäisoikeuden vaikutuksesta lakiosan laskemiseen on tulkinnanvarainen. Eloonjääneen puolison ja rintaperillisen välisen jäämistöoikeudellisen suhteen jännitteet näyttävät ratkeavan suurimmaksi osaksi tuomioistuimia rasittamatta ennen kaikkea pesänselvittäjä ja –jakaja -instituution olemassa olon vuoksi. Tästä huolimatta perintökaaren kokonaisuudistusta viime vuosikymmenen puolella pohtineessa työryhmässä nousi vaatimus myös eloonjääneen puolison ja rintaperillisen välien selkeyttämisestä lainsäädäntöön tehtävin muutoksin. Tutkimuksessa luodaankin lopuksi katsaus näihin lainsäädännöllisiin uudistusesityksiin ja siihen keskusteluun, jota asiasta on käyty. Lainsäädännöllistä uudistusta ei kuitenkaan ole näköpiirissä, sillä perintökaaren kokonaisuudistus on poistettu vireillä olevien asioiden listalta.
  • Lehti, Iiris (2020)
    Avioliiton päättyessä toisen puolison kuolemaan on leskellä oikeus pitää ensiksi kuolleen puolison jäämistö jakamattomana hallinnassaan. Mikäli rintaperilliset vaativat jäämistön jakoa tai ensiksi kuolleen puolison testamentissa toisin määrätään, supistuu lesken hallintaoikeus käsittämään ensiksi kuolleen puolison jäämistöön kuuluvan puolisoiden yhteisenä kotina käytetyn tai muun jäämistöön kuuluvan eloonjääneen puolison kodiksi sopivan asunnon. Leskellä on oikeus asunnon ja asuinirtaimiston hallintaan, mikäli lesken varallisuuteen ei sisälly tämän kodiksi sopivaa asuntoa. Yhteisessä kodissa oleva tavanmukainen asuntoirtaimisto on myös aina jätettävä jakamattomana eloonjääneen puolison hallintaan. Tässä tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan lesken oikeutta asunnon hallintaan. Leskeksi jäädään useimmiten vanhemmalla iällä. Vuonna 2019 leskeksi jäi yhteensä 17 818 henkilöä, joista 73 prosenttia oli yli 69-vuotiaita. On siten mahdollista, että jonkin ajan kuluttua puolison kuolemasta lesken toimintakyky laskee siinä määrin, ettei tämä ole enää kykenevä huolehtimaan omista asioistaan ja asumaan ensiksi kuolleen puolison jäämistöön kuuluvassa asunnossa. Heikentyneen toimintakyvyn seurauksena leskelle voidaan tarvittaessa määrätä edunvalvoja hoitamaan tämän asioita, mikäli lesken asiat eivät tule muulla tavoin asianmukaisesti hoidetuksi. Tutkielman kysymyksenasettelu lähtee tästä tilanteesta. Kyseisestä tilanteesta nousee ensinnäkin kysymys siitä, miten lesken kyvyttömyys asua asunnossa vaikuttaa lesken hallintaoikeuden pysyvyyteen. Tutkielmassa päädytään siihen, että hallintaoikeuden pysyvyyden kannalta ei ole merkitystä sillä, asuuko leski asunnossa vaiko ei. Tämän tulkinnan jälkeen voidaan siirtyä käsittelemään sitä, miten leski voi määrätä hallintaoikeudesta ja sen alaisesta asunnosta, kun hän ei itse asu asunnossa. Määräämismahdollisuuksia tarkastellaan niin lesken kuin edunvalvojankin näkökulmasta. Kysymysten tarkastelu aloitetaan tekemällä katsaus siihen, miten lesken asema on kehittynyt voimassa olevan perintökaaren voimaantulosta lähtien. Tämän jälkeen käsitellään lesken hallintaoikeuden edellytyksiä, sisältöä ja pysyvyyttä. Lesken hallintaoikeuden tarkastelun jälkeen tehdään katsaus edunvalvontaoikeuden periaatteisiin sekä niihin säännöksiin, jotka määrittävät edunvalvojan oikeuksia ja velvollisuuksia päämiehensä omaisuuden hallinnassa. Lopuksi tarkastellaan edun-valvojan toimintaa tämän määrätessä lesken hallintaoikeudesta.
  • Perälä, Kati (2013)
    Tutkimuskysymyksenä tutkielmassa on, voiko leski vedota tasinkoprivilegiinsä, jos leski on perinyt puolisonsa perintökaaren 3 luvun perusteella. Kysymys on siis siitä, voidaanko perintökaaren 3 luvun mukaisessa jaossa soveltaa avioliittolain tasinkoprivilegiä koskevaa säännöstä, jonka mukaan leski ei ole velvollinen luovuttamaan tasinkoa ensiksi kuolleen perillisille. Vuonna 1966 voimaan tulleen perintökaaren 3 luvussa puolisolle annettiin perintöoikeus silloin, kun ensiksi kuolleelta ei ole jäänyt rintaperillistä. Lesken kuoltua toimitettavasta pesänjaosta erillistä ositusta ei pidetty tarpeellisena, koska sekä ositus että pesänjako perustuivat omaisuuden puolittamiseen. Kun avioliittolakia muutettiin vuonna 1976 siten, että leski ei ole velvollinen luovuttamaan tasinkoa ensiksi kuolleen perillisille, aiheutti muutos myös sen, että perintökaaren 3 luvun mukainen jako johtaa erilaiseen lopputulokseen kuin ositus. Tasinkoprivilegiä koskevaa säännöstä valmisteltaessa ei kuitenkaan otettu kantaa siihen, voiko leski vedota tasinkoprivilegiinsä perittyään puolisonsa perintökaaren 3 luvun perusteella. Perintökaaren 3 lukuun tehtiin vuonna 1983 lisäys, jonka mukaan leski voi vaatia pesänjakoa eläessään. Perintökaareen tehty muutos jätti epäselväksi, voiko leski vedota hänen eläessään toimitettavan jaon yhteydessä tasinkoprivilegiinsä. Tutkielmassa tarkastellaan sitä, voiko leski toimittaa ensiksi kuolleen jälkeen laskennallisen osituksen, jossa leski vetoaa tasinkoprivilegiinsä. Tähän kysymykseen korkein oikeus on ratkaisussaan KKO 1997:107 vastannut kieltävästi. Tarkastelun kohteena on myös se, perustuuko lesken eläessä toimitettava pesänjako perintökaaren 3 luvun puolittamisperiaatteelle vai voiko leski vedota jaossa tasinkoprivilegiinsä. Tähänkin kysymykseen korkein oikeus on jo antanut oman vastauksensa ratkaisussa KKO 1999:104, jonka mukaan leski ei voi myöskään lesken eläessä toimitettavan jaon yhteydessä vedota tasinkoprivilegiinsä. Tutkielmassa arvioidaan edellä mainittuja korkeimman oikeuden ratkaisuja. Lisäksi tutkielmassa esitetään ratkaisuehdotuksia siihen, miten leski voi korkeimman oikeuden kannasta huolimatta pitää oman omaisuutensa itsellään ja omalla suvullaan. Tutkielma sisältää lisäksi vaihtoehtoja lainsäädännön muuttamiseksi. Jotta tutkielmassa käsiteltävät ongelmat avautuisivat lukijalle, tutkielmassa perehdytään perintökaaren 3 luvun jakosäännösten soveltamisedellytyksiin ja perintökaaren 3 luvun jakoperiaatteisiin. Lisäksi tutkielmassa selvitetään osituksen kulku silloin, kun avioliittolain mukainen ositus voidaan riidattomasti toimittaa.
  • Rosengren, Axel (2023)
    Lesken oikeudellisen aseman parannuksessa otettiin harppaus eteenpäin vuoden 1983 perintökaaren uudistuksessa. Lesken siviilioikeudellista turvaa parannettiin lisäämällä perintökaaren 3 lukuun 1a § (209/1983). PK 3:1a.2:n mukaan leski saa oikeuden pitää puolisoiden yhteisen kodin asuinirtaimistoineen hallinnassaan, mikäli perillisten jakovaateesta tai perittävän tekemästä testamentista johtuen enimmäissuoja purkautuu. Lesken vähimmäissuojaan sovelletaan, mitä perintökaaren 12 luvussa on säädetty testamenttiin perustuvasta käyttöoikeudesta. PK 12:3.2:n mukaan lesken on vastattava omaisuudesta johtuvista tarpeellisista kustannuksista, jotka ovat sen laatuisia, että ne on suoritettava hänen hallinta-aikanaan saatavalla tuotolla. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten osakehuoneiston tarpeelliset kustannukset tulisi jakaa lesken ja uuden omistajan kesken. Tutkielmassa käsitellään käyttöoikeutta ohjaavia periaatteita, etenkin säilyttämis- ja nettoperiaatetta, sekä tutkitaan niiden merkitystä kuluvastuuseen. Kustannuksia tarkastellaan sekä esine- että jäämistöoikeudellisesta näkökulmasta, minkä jälkeen ne pyritään sijoittamaan asunto-osakkeesta tavallisimmin johtuviin kustannuksiin, hoito- ja pääomavastikkeisiin. Tutkielman keskeisenä johtopäätöksenä todetaan, että kustannusvastuun määrittelemisessä tulee ottaa huomioon kustannuksesta koituvan hyödyn jakautuminen osapuolten. Leski vastaa häntä hyödyttävistä kustannuksista, mutta enintään käyttöoikeuden nojalla nauttimansa tuoton määrältä. Lesken ei kuitenkaan tarvitse vastata sellaisista kustannuksista, jotka koituvat ainoastaan omistajan hyödyksi, vaikka leskelle koituisikin tällöin nettohyötyä.
  • Viljanen, Maria (2012)
    Tutkielma on kontekstuaalinen oikeushistorian analyysi vuoden 1974 Itämeren suojelusopimuksen syntyvaiheista ja sen liittymisestä silloiseen yhteiskunnalliseen ja kansainväliseen tilanteeseen. Tutkielmassa hahmotellaan ensin miten ympäristönsuojelu ja tarkemmin pilaantumiskäsitys muuttui 1970-luvulle tultessa. Tätä muutosta arvioidaan ILA:n vuoden 1958 New Yorkin ja vuoden 1966 Helsingin kokouksen ja niin sanottujen “Helsinki Rules” materiaalin myötä. Tutkielmassa analysoidaan myös Suomen ensimmäistä YK-aloitetta vuodelta 1970 ja liitetään se osaksi ympäristöoikeuden muutosta ja vuoden 1974 Itämeren suojelusopimuksen taustoja. Tutkielmassa arvioidaan Suomen intressejä tässä muutoksessa ja pohditaan todellisia syitä sopimuksen solmimiseen sekä arvioidaan näitä tavoitteita kansainvälisessä tilanteessa. Tutkielmassa tarkentavana kirjallisuutena ja yksilönäkökulman saamiseksi on käytetty Eero Johanne Mannerin mielipiteitä. Hän eli koko aikakauden tapahtumien keskiössä ja kirjoitti nimenomaan juristinäkökulmasta ympäristönsuojelusta, mutta kirjoituksista löytyi myös tietoa tapahtumien ympäristönsuojelullisista ja poliittisista tavoitteista.
  • Ryyppö, Eila (2015)
    Huolitsija on yksi monista tavarankuljetusalan toimijoista. Perinteisesti huolitsija toimii lähettäjän yhteyshenkilönä ja välikätenä solmien kuljetussopimuksia lähettäjän puolesta ja tämän lukuun. Huolitsijan tehtäviin usein kuuluu tavaroiden lastauksesta ja purkamisesta huolehtiminen, sekä erinäiset paperityöt tullausta ja rajamuodollisuuksia koskien. Toisinaan huolitsijan rooli muistuttaa rahdinkuljettajaa hänen sitoutuessa kuljetusten järjestämisen sijaan toteuttamaan tavarankuljetukseen itse tai alihankkijoiden avulla. Rahdinkuljettajan velvollisuudet ja vastuut on laajalti määritelty kansainvälisin sopimuksin. Näiden sopimusten säännökset ovat usein etenkin vastuun osalta pakottavia. Kansainväliset kuljetusoikeudelliset sopimukset eivät kuitenkaan sisällä huolitsijoita koskevaa sääntelyä. Näin ollen kansallinen säännöstö on päässyt kehittymään vapaasti synnyttäen merkittäviäkin eroja eri maiden välille. Tutkielmassa tarkastellaan Pohjoismaista järjestelmään, joka perustuu Pohjoismaisen Speditööriliiton yleisiin määräyksiin (PSYM 2000), sekä Ranskaa, jossa huolitsijan rooli on osittain säännelty lain tasolla. Niin huolitsijan itsensä kuin kuljetusasiakkaankin kannalta mielenkiintoinen kysymys koskee huolitsijan vastuuta. Tavaran vahingoittuessa kuljetuksen aikana on erittäin tärkeää kyetä määrittelemää kuka vahingoista vastaa ja missä laajuudessa. Pelkästään termistä ”huolitsija” ei voida vetää johtopäätöksiä vastuun luonteesta. Huolitsijan toimiessa välittäjänä hänen velvollisuutenaan on ainoastaan toimia huolellisesti, eikä vastuu kata kolmansien aiheuttamia vahinkoja. Kun voidaan katsoa huolitsijan ottaneen tehtävän hoitaakseen rahdinkuljettajana, on vastuu kuitenkin laajempi sisältäen vastuun alihankkijoista, jotka mahdollisesti todellisuudessa suorittavat kuljetuksen. Ranskalainen järjestelmä sisältää erityisen commissionnaire de transport –roolin, jossa huolitsija teoriassa toimii kuljetusten välittäjänä, mutta jonka vastuu todellisuudessa on lähempänä rahdinkuljettajan vastuuta. Rajanveto huolitsijan eri roolien välillä on haastavaa ja käytännöt vaihtelevat maittain. PSYM 2000 tarjoaa käytännöllisen työkalun kahden vastuutyypin, välittäjän ja rahdinkuljettajan vastuun erottamiseen. Ranskassa etenkin commissionnaire de transport:in erottaminen rahdinkuljettajasta on osoittautunut vaikeaksi. Kuljetusoikeuden kansainvälisestä luonteesta johtuen kuljetusoikeudellinen lainsäädäntö on pitkälti harmonisoitua. Huolitsijaan tämä yhtenäisyys ei ylety. Huolitsijan merkittävä rooli, ja paikoittain huomattavat taloudelliset intressit huomioon ottaen olisi toivottavaa, että toimijoille kulloinkin olisi selvää, mikä vastuun laajuus todellisuudessa on.
  • Horváth, Balázs Boldizsár (2021)
    This thesis is about the liability of hosting services and how it was reformed by the Digital Services Act (DSA). In our lives hosting services are everywhere and their liability for information that is being stored or disseminated using their platforms is important. The DSA adopted the liability system for intermediary services that was present in the E-Commerce Directive with slight changes. These changes can have significant consequences regarding the liability of hosting services, especially for those that neglect to pay heed to the reform that has taken place. To answer the research question, the thesis introduces the liability of hosting services under the E-Commerce Directive and explores the legal fragmentation that was the result of the different interpretations of Member States, then takes a closer look at the liability system of the DSA for hosting services. In the assessment of the provisions of the DSA, the individual sections are constantly contrasted with the corresponding sections of the E-Commerce Directive. When it is available, the preceding case-law of the Court of Justice of the European Union and preparatory documents form EU institutions are also introduced in an effort to retrace the steps of legal development that resulted in what the final form of the DSA. Special attention is given to the potential liability systems that were discussed during consultation and were ultimately discarded. The main areas of the thesis are the following: categorization of intermediary services and more closely hosting services, the liability exemption for hosting services and the important definitions connected to it (e.g., ‘active role’ or acting ‘expeditiously’), monitoring obligation, automatic tools for detection of illegal content, own investigations of hosting services, notices and liability, indexing systems and vicarious liability. Some of these existed in the E-Commerce Directive, others are new additions. If appropriate, problems of interpretation are also discussed as the research found some contentious issues with the new act, especially with the new additions. The thesis concludes with a review of the most problematic parts of the reform and a brief evaluation based on the findings. The research found that in many ways the reform that tried to create a clearer and fairer system for online intermediaries brought even more questions that are up for further interpretation. There are potential clashes with sectoral EU legislation and many of the clarifications that were codified in the DSA had already been settled by the case-law of the Court of Justice of the European Union while the novelties are left without the support of their own case-law.
  • Myllynen, Maria (2013)
    Tutkielma käsittelee lievän pahoinpitelyn syyteoikeuden muutosta naisiin kohdistuvaan parisuhdeväkivaltaan puuttumisen näkökulmasta. Tutkielmassa kartoitetaan sitä, mikä on syyteoikeuden muutoksen merkitys parisuhdeväkivaltaan puuttumisen tehostamisessa. Tutkimuskysymyksiä ovatkin, mitä muutokselle asetetut tavoitteet vaativat toteutuakseen ja mitkä ovat muutoksen mahdollisia ongelmakohtia. Tutkielmassa kulkevat rinnakkain yleinen kriminaalipolitiikan tämänhetkistä tilaa kartoittava näkökulma ja erityinen näkökulma, josta käsin perehdytään syyteoikeuden muutokseen. Tutkielman alkuosassa pyritään hahmottamaan Suomen parisuhdeväkivaltaan puuttumiseen valitsemaa kriminaalipoliittista linjausta. Tämän vuoksi tutkielmassa myös tarkastellaan parisuhdeväkivaltaan puuttumisen lainsäädäntökehitystä ja sitä mitä vaatimuksia kansainväliset ja eurooppalaiset sopimukset voivat puuttumiselle asettaa. Tutkielman jälkimmäinen osa keskittyy lievän pahoinpitelyn syyteoikeuden muutoksen taustan ja tarkoituksen tutkimiseen. Tutkielmassa tarkastellaan erityisesti lainvalmistelun materiaalia ja siinä listattuja uudistukselle asetettuja tavoitteita. Tarkastelun kohteena on myös se, millaiset seikat vaikuttavat muutoksella tavoiteltujen yleis- ja erityispreventiivisten vaikutusten toteutumiseen. Rangaistusjärjestelmän käytöstä tehtävillä poikkeuksilla voi olla preventiivisiä vaikutuksia heikentävä merkitys. Tutkielmassa pyritään antamaan kuva siitä, millä tavalla esimerkiksi seuraamusluonteinen syyttämättä jättäminen voi vaikuttaa preventiivisten vaikutusten toteutumiseen. Tutkielmassa keskitytäänkin siihen, mikä merkitys syyttäjien toiminnalla voi olla syyteoikeuden muutoksen tavoitteiden toteutumisen kannalta. Tätä kartoitetaan tutkimalla sitä, millaista tietoa seuraamusluonteisen syyttämättä jättämisen käytöstä voidaan saada ja millaisiin seikkoihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota parisuhdeväkivallan kohdalla. Syyteoikeuden muutoksen tarkoitus on osoittaa lähisuhdeväkivaltana tapahtuneiden tekojen erityinen moitittavuus. Tämän tulisi näkyä myös todellisuudessa seuraamusluonteisen syyttämättä jättämisen käytössä tiukentuneina arviointikriteereinä. Seuraamusluonteisen syyttämättä jättämisen käyttämistä havainnollistetaan tämän vuoksi tutkielmassa myös syyttäjille lähetetyn kyselyn avulla. Empiirisen osion avulla saadaan tietoa syyteoikeuden vaikutuksista käytännön työssä. Syyttäjät ovatkin kyselyssä ottaneet kantaa siihen, näkyykö arviointikriteerien tiukentuminen heidän työssään. Kyselyn avulla saadaan lisätietoa myös siitä, millaiset seikat aiheuttavat edelleen ongelmia parisuhdeväkivallan tapauksissa. Tutkielmassa pyritään antamaan myös ehdotuksia siitä, millä tavalla syyteoikeuden muutoksen merkitystä voitaisiin vielä tehostaa naisiin kohdistuvaan parisuhdeväkivaltaan puuttumisessa.
  • Rintamaa, Krista (2019)
    Järjestäytynyt rikollisuus on alati kehittyvä ja muuttuva globaali turvallisuusuhka, jonka on katsottu edellyttävän vastatoimia sekä kansainvälisellä että kotimaisella tasolla. Tässä tutkielmassa tutkitaan järjestäytynyttä rikollisuutta liigaperusteen näkökulmasta tarkastelemalla sitä, millä edellytyksin tuomittavaa rangaistusta voidaan koventaa, jos rikos on tehty osana järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaa. Tarkoituksena on erityisesti tutkia sitä, toteuttaako liigaperuste lainsäätäjän tarkoituksen torjua ja ennalta ehkäistä järjestäytynyttä rikollisuutta. Järjestäytynyttä rikollisuutta koskevaa kansallista lainsäädäntöä muutettiin vuoden 2015 lakimuutoksella, jolla tehtiin myös joitakin muutoksia liigaperustetta koskevaan säännökseen. Tällä lakimuutoksella pyrittiin ensisijaisesti yhtenäistämään järjestäytynyttä rikollisuutta koskevia säännöksiä, mutta osaltaan myös laajentamaan nimenomaisesti liigaperusteen soveltamisalaa. Liigaperusteen soveltamista tarkasteltaessa keskitytään järjestäytynyttä rikollisryhmää koskevien neljän kriteerin - ryhmän koko, ryhmän ajallinen kesto, ryhmän rakenne, ryhmän toiminta ja tarkoitus - analysointiin myös oikeuskäytäntö huomioiden. Toisekseen analysoidaan ns. relevanssikriteerin täyttymistä, minkä mukaan rikos on tullut katsoa järjestäytyneen rikollisryhmän hyväksymäksi. Sekä järjestäytyneen rikollisryhmän määritelmän että relevanssikriteerin analysointi edellyttää ymmärrystä järjestäytyneestä rikollisuudesta ilmiönä ja sen luomista yhteiskunnallisista uhkista. Olennaista onkin selvittää mitä järjestäytyneellä rikollisuudella pääsääntöisesti tarkoitetaan ja millainen ryhmä voidaan katsoa liigaperusteen edellyttämäksi järjestäytyneeksi rikollisryhmäksi. Lakimuutoksesta huolimatta liigaperusteen soveltamiseen liittyy edelleen sekä tulkintaongelmia että käytännön ongelmia. Oikeustapausaineiston perusteella on havaittavissa ennen kaikkea se, ettei oikeustila kaikkien eri liigaperusteen soveltamisedellytysten osalta ole kovin vakiintunutta vaan tulkintaeroja on todettavissa eri kriteerien kohdalla. Oikeuskirjallisuudessa on esitetty monesti myös huoli siitä, että liigaperustetta koskevien kriteerien täyttymiselle on asetettu oikeuskäytännössä liian korkeat vaatimukset, kun otetaan huomioon haasteet saada näyttöä järjestäytyneeseen rikollisuuteen liittyvissä tapauksissa. Liigaperusteen soveltamisedellytysten ja näiden edellytysten tosiasiallisen tulkitsemisen lisäksi tutkielmassa nostetaan esiin liigaperusteen soveltamisen haasteita.
  • Halme, Eerika (2013)
    Liigaurheilusta on muodostunut taloudellisesti hyvin merkittävä elinkeinotoiminnan osa-alue, jossa vaikuttavat samaan aikaan sekä liike-elämän lainalaisuudet että urheilun aatepohja. Liigatoiminnan tulee olla muun yritystoiminnan tavoin kannattavaa, mutta liigatoiminnan huonosti järjestetyn taloudenpidon ja epärealistisen voitontavoittelun vuoksi useiden joukkueiden taloudellinen tilanne on monesti heikko. Liigaorganisaatio järjestää liigamuotoisen urheilukilpailun. Liigayhtiön omistavat liigassa pelaavat joukkueet, jotka ovat samanaikaisesti toistensa kilpailijoita ja yhteistyökumppaneita. Mielenkiintoisen liigan edellytyksenä on, että siihen osallistuu useampi joukkue, jotka ovat kilpailullisesti riittävän tasaväkisiä. Lähtökohtaisesti muilla aloilla elinkeinonharjoittajat pyrkivät ajamaan kilpailijansa markkinoilta, kun taas liigaurheilussa kilpailijat ovat taloudellisesti riippuvaisia toistensa menestyksestä. Eroavaisuudet joukkueiden taloudellisissa tilanteissa johtavat epätasaiseen kilpailuun. Liigan voitonjako on yksi keinoista, joilla on mahdollista vaikuttaa liigan kilpailulliseen tasapainoon. Tutkielmassa pohditaan, miten voitonjako vaikuttaa liigoihin. Tarkastelun kohteena on suomalainen liigayhtiö, mutta huomiota kiinnitetään myös eurooppalaisiin ja pohjoisamerikkalaisiin ammattilaisliigoihin. Voitonjaon vaikutusten lisäksi pohditaan, kuinka voitonjako on mahdollista ja kannattavinta toteuttaa. Aiheen käytännönläheisyyden vuoksi huomio kiinnitetään myös voitonjaon toteuttamiseen käytännössä. Tutkielma on toteutettu oikeusdogmaattista ja ongelmalähtöistä tulkintapaa noudattaen. Urheiluoikeudelliselle tutkimukselle ominaisesti ja aiheen kattavan tarkastelun saavuttamiseksi tutkielmassa on tukeuduttu vahvasti myös muihin kuin perinteisiin oikeudellisen tutkimuksen lähteisiin, kuten liigatoiminnan itsesääntelyyn, yleiseen tietoon liigatoimialasta sekä alalla toimivien henkilöiden haastatteluihin. Tutkielman lopputuloksena todetaan voitonjaon tasaaminen olevan keskeinen, joskaan ei kuitenkaan ainoa keino kilpailullisen tasapainon saavuttamiseksi. Riittävällä tulontasauksella turvataan joukkueiden taloudenpito ja mahdollistetaan liigan toiminnan tasapainoinen rakentaminen pitkällä tähtäimellä. Teknisesti tulontasaus on mahdollista toteuttaa liigayhtiössä sopimusperusteisesti tai osakeyhtiöoikeudellisin keinoin. Liigatoiminnassa osakeyhtiöoikeudelliset voitonjakokeinot ovat perinteisempiin yhtiöihin verrattuna hankalammin käytettävissä, jos tulonjako halutaan sitoa urheilulliseen menestykseen. Sopimusperusteisin tulonjakokeinoin liigayhtiöt pystyvät jakamaan voittonsa joukkueille joustavasti ottaen huomioon tulontasaustavoitteet ja mahdolliset sijoitukseen perustuvat tulonjakomekanismit.
  • Kuhmonen, Ellanoora (2023)
    IT-alan kasvanut merkitys on tuonut myös sopimusoikeuteen uuden kasvavan alan. IT-sopimuksissa yhdistyy laitteita, ohjelmistoja, käyttöjärjestelmiä, immateriaalioikeuksia, ja ylläpito- ja asennuspalveluita, jotka muodostavat monimutkaisen sopimuskokonaisuuden, johon joudutaan tapauskohtaisesti soveltamaan useita eri normeja. Lisäksi IT-alaa leimaa jatkuva muutos, virheettömyyden mahdottomuus, ja sopimusten tekninen sisältö. Yhdysvalloissa on jo 1990-luvulla aloitettu pohtimaan ratkaisuja IT-alan erityispiirteiden kattamiseksi, jonka johdosta luonnosteltiin pelkästään IT-sopimuksia koskeva erityislaki UCITA. Myöhemmin on myös kotimaisessa oikeuskirjallisuudessa mietitty, soveltuuko kauppalaki IT-sopimuksiin, ja mikäli ei, olisiko erityislaille tarvetta, vai riittävätkö yleiset sopimusoikeudelliset periaatteet vastaamaan IT-alan ongelmiin. Tutkielmassa keskitytään kahteen kysymykseen lainopillisesti, mutta myös oikeusvertailevin keinoin. Ensin tutkitaan kauppalain soveltamisalasäännöksiä, ja sitä millä edellytyksin kauppalaki voisi soveltua myös IT-sopimuksiin. Kauppalaki on elinkeinonharjoittajien välistä kauppaa sääntelevä yleislaki, joten on luonnollista aloittaa IT-sopimusten käsittely siitä lähtökohdasta. Ennen kauppalain käsittelyä käydään läpi yleisellä tasolla sopimustyyppijaottelua ja sekatyyppisiä sopimuksia, jotta voidaan hahmottaa, miten IT-sopimukset istuvat tähän jaotteluun. Toisena kysytään, mitä kauppalain virhesäännös pitää sisällään ja miten säännöstä tulkitaan IT-oikeuden kontekstissa. Esimerkiksi lojaliteettiperiaatetta käsitellään tässä yhteydessä muiden IT-alalle olennaisten tulkintaperiaatteiden ohella. Periaatteilla pyritään löytämään ratkaisu siihen, miten ohjelmistosopimuksen virhettä tulisi tulkita, kun kyse on erityislaatuisesta sopimustyypistä. Yhteenvedossa pyritään löytämään näkökulmia siihen, millainen IT-sopimusten rooli on tällä hetkellä lainsäädännön valossa, ja millaisia ratkaisuja tulevaisuutta varten on olemassa.
  • Rother, Tommi (2020)
    Tutkimuksessa käsitellään sitä, kuinka laajasti julkisuuslain 11 §:n mukaista asianosaisen tiedonsaantioikeutta voidaan rajoittaa yksityisen elinkeinonharjoittajan liikesalaisuuden ja muun elinkeinosalaisuuden perusteella. Koska asianosaisen tiedonsaantioikeus on yksittäistapauksessa laajempi kuin perustuslain 12 §:n 2 momentin ja julkisuuslain 9 §:n 1 momentin mukainen yleinen tiedonsaantioikeus, koskee asianosaisen tiedonsaantioikeus luonnollisesti myös julkisia asiakirjoja. Tutkimuksen näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että selvitetään myös, kuinka laajasti perustuslain 12 §:n 2 momentin ja julkisuuslain 1 §:n 1 momentin mukaista julkisuusperiaatetta voidaan rajoittaa yksityisen elinkeinonharjoittajan liikesalaisuuden ja muun elinkeinosalaisuuden perusteella. Liikesalaisuus muodostaa ehdottoman salassapitoperusteen yleisestä tiedonsaantioikeudesta julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan perusteella. Se on säädetty myös nimenomaiseksi asianosaisen tiedonsaantioikeuden rajoitusperusteeksi julkisten hankintojen osalta julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdassa. Lisäksi liikesalaisuus voi jäädä asianosaisjulkisuuden ulkopuolelle myös muissa asioissa julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 1 kohdan yleislausekkeen mukaisena erittäin tärkeän yleisen edun tai erittäin tärkeän yksityisen edun perusteella. Liikesalaisuutta ei kuitenkaan ole määritelty julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa. Mainittua kohtaa koskevien lain esitöiden mukaan liikesalaisuus on määritelty liikesalaisuuslain 2 §:ssä, jota sovelletaan myös julkisuuslakia tulkittaessa. Liikesalaisuuslaki on kuitenkin yksityisoikeudellinen, eikä liikesalaisuuden määritelmä sovellu sellaisenaan hallintoasioihin. Liikesalaisuuden lisäksi julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaisena salassapitoperusteena on mainittu muu yksityinen elinkeinosalaisuus. Lainkohdan mukaan myös muut yksityiset elinkeinosalaisuudet jäävät yleisen tiedonsaantioikeuden ulkopuolelle. Muiden elinkeinosalaisuuksien salassapitoperuste on kuitenkin suoja-asteeltaan merkittävästi heikompi kuin liikesalaisuuksia sisältävien tietojen. Niitä koskevaa määritelmää ei myöskään muutettu liikesalaisuuslain säätämisen yhteydessä. Muita elinkeinosalaisuuksia ei ole nimenomaisesti säädetty asianosaisjulkisuuden rajoitusperusteeksi, mutta niitä koskeva tieto voi kuitenkin jäädä asianosaisen tiedonsaantioikeuden ulkopuolelle julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 1 kohdan yleislausekkeen mukaisen erittäin tärkeän yleisen edun tai erittäin tärkeän yksityisen edun perusteella. Liikesalaisuuden ja muun elinkeinosalaisuuden vaikea määriteltävyys ja erityisesti julkisuusperiaatteen vaikutus liikesalaisuuden sekä muun elinkeinosalaisuuden sisältöön ja niiden perusteella suojaa saavien tietojen alaan ovat tuottaneet ja tuottavat vaikeuksia niin viranomaisille kuin myös yksityisille niiden asioidessa viranomaisten kanssa. Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, kuinka laaja vaikutus yksityisoikeudellisessa liikesalaisuuslaissa olevalla liikesalaisuuden määritelmällä on rajoitettaessa asianosaisen tiedonsaantioikeutta yksityisen elinkeinonharjoittajan liikesalaisuuden ja muun elinkeinosalaisuuden perusteella hallinnossa ja hallintoprosessissa. Samalla tarkastellaan myös sitä, voiko liikesalaisuuslain mukainen liikesalaisuuden määritelmä jotenkin vaikuttaa julkisuuslain mukaisen muun elinkeinosalaisuuden sisältöön ja tulkintaan.