Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Parmala, Julius (2018)
    As the esports scene has grown in the past ten years, so has the legal problems surrounding it. Because esports does not have the same kind of structure surrounding it as other sports, it lacks the committees and bylaws that could help in solving different legal issues. Instead esports relies on the more common legal avenues to solve problems that might be completely unheard of in other sports. This study will consider the contractual and legal relationships between different parties in an event where an unauthorized party is using a third party program to ‘rebroadcast’ the gameplay footage of a professional esports player on a streaming site. To thoroughly consider all the angles in an event like this, the author has to consider legal standing of all the parties involved. However, the study will focus on the legality and possible ramifications that an event like this might cause. As most of the more important service providers to date, especially the ones focused on streaming esports, have their base of operations in the United States, the study will focus on the legislation and the case law of the United States. Some legal points from foreign intellectual property legislations will be introduced, and the broader effects of different harmonization processes of international copyright treaties will be explained, but for the sake of clarity, the focus will be locked on the legislation of the United States and especially the Digital millennium copyright act and the Lanham Act. Also some watershed cases from U.S. case law will also be introduced to give some intelligibility to the actual applicability of the legal points that are made. As the contractual relationships between the video game developer, the professional videogame player (esports player) and the creator of the third party software are among the most important parts of the study, there is a separate chapter for the Terms of service agreements (TOS) and the End user license agreements (EULA). This is done to give the reader a basic understanding of the ways that video game companies establish and impose control over their intellectual property in the video game industry. Case law and interpretations of different court cases regarding the Terms of service agreements and End user license agreements will be introduced. As the subject matter is unavoidably intertwined with the use of worldwide web, it is important to look at the current legislation that is used to control things like e-commerce, and converse on the different aspects of intellectual property protection used in the digital age. For the reader to understand the basics of the harmonization of different intellectual property legislations in the internet age, the study will introduce some of the most important international intellectual property treaties, which form the basis for harmonized intellectual property protection in different countries worldwide. For clarity’s sake, a real life event where an individual used a third party program to stream a pro esports player’s gameplay on a streaming site will be introduced. The legal actions of each legal subject will be covered and the legal validity of their actions will be analyzed and used as a base for broader legal analysis on the subject of rebroadcasting via third party programs.
  • Kaistinen, Sanna (2012)
    Tutkielmani käsittelee goodwill-vahingon korvaamista kansainvälisen tavaran kaupan kontekstissa nk. YK:n kauppalain (CISG) vahingonkorvaussäännösten mukaan. Goodwill voidaan käsittää sopimusosapuolen kaupalliseksi maineeksi, jonka vahingoittuminen sopimusrikkomuksen seurauksena voi aiheuttaa haltijalleen välillistä taloudellista vahinkoa. CISG artikla 74 ei eksplisiittisesti määrittele goodwill-vahinkoa konvention mukaan korvattavaksi vahingoksi, mutta vahinkolaji voi oikeuskirjallisuudessa vallitsevan kannan mukaan tulla korvattavaksi. Korvauksen saamisessa goodwill-vahingosta ilmenee kuitenkin käytännön ongelmia, sillä esimerkiksi vahingon luonnetta ja sen näyttämiseen liittyvää problematiikkaa ei ole käsitelty kattavasti oikeuskäytännössä tai oikeudenalan keskeisessä kirjallisuudessa. Tutkielmani käsittelee pääasiassa CISG artiklan 74 pohjalta kolmea pääkysymystä: 1) millaisessa muodossa goodwill-vahingon tulee ilmetä, jotta se on CISG:n mukaan korvattava vahinko, 2) milloin kyseinen vahinko on ennakoitavissa sopimuksen- tekohetkellä, ja 3) miten goodwill-vahinko tulee näyttää korvauksen saamiseksi. CISG artikla 74 määrittelee vahingonkorvaukseksi rahamäärän, joka vastaa sopimusrikkomuksen vuoksi toiselle sopijapuolelle aiheutunutta vahinkoa, menetetty kauppavoitto mukaan lukien. Yleiseksi rajoitukseksi korvattavaksi tuleville vahingoille artikla säätää vahingon ennakoitavuuden vaatimuksen: vahingonkorvaus ei saa olla suurempi kuin se vahinko, jonka sopimusta rikkonut osapuoli sopimusta tehtäessä ennakoi tai joka hänen olisi pitänyt ennakoida sopimusrikkomuksen seuraukseksi niiden tosiasioiden tai seikkojen valossa, jotka hän silloin tunsi tai jotka hänen olisi pitänyt tietää. Sovellettava vastuuperuste on ankara vastuu force majeure -poikkeuksin ja lähtökohtana vahinkoa kärsineen osapuolen korvauksen laskemiselle on täyden korvauksen periaate. Ensimmäinen tutkimuskysymys pohtii goodwill-vahingon aineetonta ja toisaalta taloudellista puolta. Oikeudenalan kirjallisuudessa vahinkolajia on käsitelty sekä aineettomana että taloudellisena vahinkona. Tutkielma esittää, että kaupallinen maine sinänsä on luonteeltaan aineetonta, mutta maineen vahingoituttua sopimusrikkomuksen seurauksena voi vahinkoa kärsineelle osapuolelle syntyä taloudellinen vahinko, joka johtuu esimerkiksi asiakkaiden ja siten kauppavoiton menetyksestä. Johtopäätöksenä siitä, millaisessa muodossa goodwill-vahingon tulee ilmetä, jotta se olisi CISG:n mukaan korvattava vahinko, esitetään, että vahingon tai sen seurausten tulee ilmetä taloudellisena vahinkona eli rahallisena menetyksenä, jotta vahinkoa kärsinyt osapuoli voi saada vahingostaan korvauksen. Keskeisenä perusteena johtopäätökselle esitetään CISG artiklan 74 sanamuotoa. Toinen tutkimuskysymys käsittelee goodwill-vahingon ennakoitavuutta sopimuksentekohetkellä. Oikeudenalan keskeisessä kirjallisuudessa ei vallitse yksimielisyyttä siitä, miten asiaa tulisi tarkastella. Kirjallisuudessa esitetään yhtäältä, että goodwill- vahingolle alttiina olevan osapuolen olisi aina ilmoitettava sopimuskumppanilleen kyseisestä riskistä sopimuksentekohetkellä, jotta vahinko voisi olla ennakoitava ja siten tulla korvattavaksi. Toisaalta esitetään, että vahinkolajia voidaan käsitellä yleisesti ennakoitavana. Tutkielma pohtii lähestymistapojen perusteltavuutta ja esittää, että goodwill-vahinkoa tulisi käsitellä yleisesti ennakoitavana ainakin silloin, kun tapauksen erityiset olosuhteet puoltavat vahingon ennakoitavuutta ilman erityistä ilmoitusta kyseisen vahingon riskistä. Myös tälle lähestymistavalle esitetään perusteluksi CISG artiklan 74 sanamuotoa, jonka mukaan ennakoitavuuden piiriin kuuluvat sellaiset vahingot, jotka sopimusta rikkoneen osapuolen olisi pitänyt ennakoida. Tutkielma esittää, että sanamuoto asettaa kansainvälisen kaupan toimijoille tietyn minimiedellytyksen mahdollisten vahinkolajien ennakoitavuudesta. Kolmas tutkimuskysymys perehtyy goodwill-vahingon näyttämiseen. Tutkielma esittää ensinnäkin, että goodwill-vahingon näyttämistä koskevat kysymykset kuuluvat CISG:n soveltamisalaan. Oikeuskirjallisuudessa esitetyn kannan mukaan vahinkoa kärsineen osapuolen tulee näyttää vahinkonsa kohtuullisella varmuudella. Luvussa käsitellyn oikeuskäytännön perusteella voidaan kuitenkin todeta, että goodwill-vahinkoon käytännössä sovellettava näyttökynnys on tätä korkeampi.
  • Kasi, Miia-Mari (2020)
    Trademark functions have acquired a central part of EU trademark law during the last few decades along with the development of the so-called adverse effects doctrine, also known as the functions theory. It has been established by the Court of Justice of the European Union (CJEU) in its case law concerning the interpretation of the double-identity rule found in EU trademarks directive. A corresponding provision is also contained in the EU trademarks regulation. The provision entitles the trademark holder to prevent unauthorised use of a sign which an average consumer perceives as being identical with the trademark where it is also used in relation to goods and services which are identical with goods and services covered by the trademark (double-identity). It is however established case law that the trademark holder can oppose the use of an identical sign on the basis of the double-identity rule only where it also affects or is liable to affect one of the functions of the trademark. The scope of legally protected functions is not limited to the trademark´s essential function of indicating origin (origin function) but covers the functions of quality-guarantee, communication, investment and advertising (additional functions). This thesis examines the role of the adverse effects doctrine in current EU trademark law. The topic is relevant since the exact content of the doctrine has previously been considered unclear, especially insofar the additional functions are concerned. In this respect, the discussion is mostly attributable to the case L´Oréal v. Bellure where the CJEU held that adverse effect on the additional functions, even in the absence of harm to the origin function, could be invoked as a ground for infringement action based on the double-identity rule. Although double-identity situations may encompass different types of unauthorised use, this thesis is mainly focused on referential uses. The most typical (and important) form of referential use is the use of a competitor´s trademark in the context of comparative advertising, which is also governed by the EU Directive on Misleading and Comparative Advertising (MCAD). While comparative advertising can be considered as one form of referential use, not all referential uses contain an element of comparison. For this reason, this thesis divides the concept of “referential use” into three different categories: (1) use in comparative advertising, (2) use to indicate the intended use of goods and services, and (3) use for purposes other than indicating the intended purpose of goods and services. The double-identity rule is formulated and has been interpreted by the CJEU so that most often these modes of use fall within its scope. EU trademark law underwent a comprehensive reform during the second half of 2010s with the previous Directive 2008/95/EC having been repealed with effect from 15 January 2019. In addition to introducing a number of other amendments and clarifications to the old directive, the recast Directive (EU) 2015/2436 also brought changes to the articles concerning the content of the rights conferred by a trademark and limitation of the effects of a trademark. The transposition period for the recast directive expired on 14 January 2019. In Finland, the necessary changes were transposed into national law as part of the overall reform of the Finnish Trademarks Act. For one, the reform broadened the narrow spare parts exemption under the old directive so that the new Art. 14(1)(c) TMD now also covers use of the trademark for the purpose of identifying or referring to goods or services as those of the trademark holder. Furthermore, the use of a competitor´s trademark in unlawful comparative advertising has been added to the nonexhaustive list of uses in Art. 10(3) TMD which the trademark holder may, in particular, prohibit if the conditions for infringement are met. Unlike before, the preamble to the directive now also refers explicitly to the respect of fundamental rights and freedoms, as well as the freedom of expression. The legislative debate that took place at EU level is however more complex than the minor amendments to the old directive would seem to suggest. Most importantly, the content of the adverse effects doctrine and the scope of legally protected functions under the double identity rule was not changed, despite the Commission´s proposal to that effect. This means that the requirement of adverse effect on the trademark functions remains as an unwritten a requirement of double identity infringement even after the reform. With the updated trademark framework now in place, this thesis examines whether the adverse effect doctrine still has practical relevance after the reform, and if so, to what extent. First, it examines the development of the doctrine in the CJEU´s case law as well as the various approaches offered by recent literature to understanding its role in EU trademark law. Secondly, this thesis examines in more detail the effect which the amendments introduced by the reform have on the practical relevance of the adverse effects requirement through comparison and contrast between the manner in which certain types of referential use were assessed before and after the reform. The question is approached from the perspective of the different mechanisms for limiting the effect of the exclusive trademark rights from within and outside trademark law. This thesis concludes that the adverse effects doctrine still has a role in the post-reform EU trademark law, although a slightly more limited one. Referential use in the context of lawful comparative advertising is covered by the “comparative advertising exception” that follows indirectly from Art. 10(3)(f) TMD; whereas use of a competitor´s trademark in unlawful comparative advertising may be found infringing if it adversely affects one of the mark´s functions. To this end, this revision clarifies the dynamic between comparative advertising and trademark infringement in accordance with the principles established already in the CJEU´s case law pre-dating the reform. The second category of referential uses, on the other hand, was already captured by the narrow spare parts exception in the old directive. After the reform, referential use for indicating the intended purpose the goods and services, such as spare parts or accessories, forms one of the main areas of application of the broadened exception in Art. 14(1)(c) TMD. The third category of referential uses can be perceived as the “new” part of Art. 14(1)(c) TMD or, alternatively, as the extension to the old spare parts exception. As regard the latter, the new directive however seems to leave room for interpretation, and consequently room for applying the adverse effects doctrine.
  • Heinäsmäki, Kaisa (2022)
    During the year 2022, the total number of forcibly displaced persons reached 100 million for the first time on record, and in June 2022, the total number of refugees was 27.1 million. In the meanwhile, the use of more extensive and restrictive migration control measures continues to be a trend, as a variety of new policies aimed at deterring migration continue to be adopted around the world. Many of these measures and policies reach outside of the national territories of states and can be described as measures of externalisation of migration control. In this master’s thesis, the externalisation of migration control is explored against the obligations arising from the international legal framework of refugee protection. The thesis seeks to research the phenomenon through the following research questions: 1) What is the international legal framework surrounding the externalisation of migration control? 2) What kind of migration control measures and externalisation practices are adopted by states? 3) What is the legal basis for the extra-territorial actions taken by states and how does it affect their international obligations? The adopted research methodology is inclined to criticism, and thus intends to question the current international legal regime concerning refugee protection and its ability to respond to the refugee problems in a constructive manner. The sources of this thesis consist of international treaties and conventions, as well as national and international judicial decision, writings of legal publicists, and guidance, resolutions, expert opinions, and consultations of non-governmental bodies such as the UNHCR and the Executive Committee. Even though the main international legal instrument on refugee protection, the 1951 Refugee Convention, calls for international cooperation and distribution of burdens in its Preamble, in reality, states are moving more to the direction of responsibility shifting. Through a variety of arrangements, policies, and measures explored in this thesis, states have managed reduce the number of refugees and asylum-seekers arriving to their borders and entering their territories. As a consequence, the unequal distribution of the refugee burden remains unresolved.
  • Byggmästar, Andreas (2015)
    Avhandlingen behandlar regleringen av medicinsk forskning och utgår från den systematik som återfinns i lagen om medicinsk forskning (forskningslagen). Särskilt behandlas medicinsk forskning på minderåriga. Avhandlingen inleds med en kort översikt över rättsprinciper och mänskliga rättigheter som är relevanta inom det medicinskrättsliga området och som är tillämpliga på medicinsk forskning. Därefter beskrivs processen för inledande och genomförande av medicinsk forskning i huvuddrag. I det följande avsnittet görs en djupare analys av reglerna gällande samtycke. Det repressiva rättsskyddet ges sedan utrymme, och då framför allt skadeståndsskyddet. De nämnda avsnitten underbygger avsnittet gällande medicinsk forskning på minderåriga. De frågor som tas upp gäller minderåriga som samtidigt även hör till andra specialgrupper såsom exempelvis handikappade, frågan om representation av minderåriga samt frågan om beaktande av den minderårigas åsikt. I avhandlingen görs inte en heltäckande granskning av regleringen av medicinsk forskning på minderåriga, utan de frågor som granskas har valts på den grund att den synvinkel de representerar inte tidigare har behandlats i den finska rättslitteraturen eller därför att ytterligare rättspraxis har framkommit inom området. Den minderåriga har rätt att själv fatta beslut gällande samtycke från 15 års ålder, men den minderårigas samtycke krävs tillsammans med vårdnadshavarna ifall den minderåriga förmår förstå forskningens betydelse. Specialsituationer gällande vem som har rätt att samtycka ifall där fråga är om en minderårigs minderåriga barns deltagande i forskning medför en krävande balansgång mellan olika intressen. Gällande minderåriga gravida och ammande mödrar rekommenderas i avhandlingen att även forskning som är till nytta för det ofödda barnets hälsa borde kunna tillåtas när en moder som har förmågan att samtycka ger sitt samtycke till det. I avhandlingen diskuteras hur en minderårigs åsikt ska beaktas och hur den minderåriga ska informeras gällande forskningen. I samband med denna diskussion framkom i undersökningen att forskningslagens 7 § 4 mom., gällande beaktande av handikappade personers åsikt när de deltar i forskning, att ifrågavarande paragraf gäller vuxna och inte är tillämplig på minderåriga. Detta kan vara av vikt eftersom stadgandena gällande beaktande av forskningsobjektets åsikt inte är de samma i forskningslagens 8 § 5 mom gällande forskning på minderåriga. Representationen av minderåriga undersöks, vilken enligt gällande rätt förutsätter att båda vårdnadshavarna ger sitt samtycke i de situationer där vårdnadshavarna är två. Endast ifall ärendet ifråga inte har en stor betydelse för barnets framtid, den andra vårdnadshavaren är förhindrad och ärendet är brådskande kan en vårdnadshavare i allmänhet ensam fatta beslut. Inom medicinsk forskning har det i rättspraxis och rättslitteraturen ansetts tillräckligt med samtycke av en förälder ifall åtgärden som samtycket gäller är rutinmässig. Ingen reglering existerar vad gäller vilket lagrum som ska ges företräde i fall där flera av forskningslagens stadganden gällande specialgrupper är tillämpliga på samma individ. I avhandlingen framförs förslag till tolkning av forskningslagens stadganden gällande minderåriga i samband med stadganden gällande andra specialgrupper. Tolkningen utgår från att forskningslagen beaktas i samband med Oviedokonventionen och barnkonventionen. Den tolkning som förordas ger företräde åt den reglering som gäller specifikt minderåriga, när dessa saknar förmåga att samtycka till deltagande i forskning. Regleringen gällande minderåriga ska då tillämpas i sin helhet med företräde för annan specialgrupp. Den andra tolkningsregel som föreslås är att den reglering som ger det större skyddet för individen bör väljas, exempelvis så att ett lagrum som kräver obetydlig risk ska tillämpas framom ett lagrum där risken tillåts vara större, ifall båda stadgandena skulle vara tillämpliga på den minderårigas deltagande.
  • Bhardwaj, Shivam (2020)
    The banking and financial sector has often been synonymous with established names, with some having centuries old presence. In the recent past these incumbents have been experiencing a consequential disruption by new entrants and rapidly changing consumer demands. These disruptions to the status quo have been characterised by a shift towards adoption of technology and artificial intelligence particularly in the service and products offered to the end customers. The changing business climate in the financial sector has risen many convoluted questions for the regulators. These complications cover a vast set of issues – from the concerns relating to the privacy of data of the end users to the increasing vulnerability of the financial market, to unproportionally increased compliance requirements for new entrants, all form part of the mesh of questions that have arisen in the wake of new services and operations being designed with the aid and assistance of artificial intelligence, machine learning and big data analytics. It is in this background that this Thesis seeks to explore the trajectory of the development of the legal landscape for regulating artificial intelligence – both in general and specifically in the financial and banking sector, particularly in the European Union. During the analysis, existing legal enactments, such as the General Data Protection Regulation, have been scrutinised and certain observations have been made regarding the areas that still remain unregulated or open to debate under the laws as it stands today. In the same vein, an attempt has been made to explore the emerging discussion on a dedicated legal regime for artificial intelligence in the European Union, and those observations have been viewed from the perspective of the financial sector, thereby creating thematic underpinnings that ought to form part of any legal instrument aiming to optimally regulate technology in the financial sector. To concretise the actual application of such a legal instrument, a European Union member state has been identified and the evolution of the regulatory regime in the financial sector has been discussed with the said member states’ financial supervisory authority, thus highlighting the crucial role of the law making and enactment bodies in creating and sustaining a technologically innovative financial and banking sector. The themes recognised in this Thesis could be the building blocks upon which the future legal discourse on artificial intelligence and the financial sector could be structured.
  • Manninen, Peppi (2021)
    Transition to a more sustainable economy plays a major role in tackling climate change. Some estimates suggest that at least the amount of 180 billion euros per year should be channelled to sustainable investments to achieve the European Union’s 2030 targets as agreed in the Paris Agreement. To support the transition to a greener economy, the European Commission published in March 2018 the action plan for financing sustainable growth. Pursuant to Action 8 of the action plan, “the Commission will explore the feasibility of the inclusion of risks associated with climate and other environmental factors in institutions' risk management policies and the potential calibration of capital requirements of banks as part of the Capital Requirement Regulation and Directive.” In practice, this would mean either a more favourable capital treatment to ‘green’ or sustainable assets (a green supporting factor) or imposing higher capital requirements for ‘brown’ or unsustainable assets (a brown penalising factor). This thesis examines the feasibility of calibrating capital requirements of banks to better reflect climate-related financial risks and to boost transition to a greener economy. As risks deriving from climate change are still highly unpredictable and subject to several uncertainties, traditional risk-management techniques that mainly rely on historical data are ill-suited to assessing them. Therefore, this thesis also examines whether the precautionary principle could be applied in the bank regulation framework. The aim is to find the most suitable solution to reconcile the need for rapid climate action and safeguarding financial stability.
  • Juonala, Oona (2020)
    Online platforms have become a major actor in the EU Digital Single Market. They offer a wide range of services, such as social media and streaming services. The platform economy is in general perceived to have high growth potential in Europe. Despite the popularity and growth potential of online platforms, their regulation in the EU is fragmented. Online platforms are regulated on the EU level through, inter alia, the Electronic Commerce Directive. In addition, they might also be subject to regulation on a national level and in some cases, even on a local level. This fragmentation of the regulatory framework has resulted in an uncertainty of the applicable rules. addition, the regulatory environment of the EU is not favourable for online platforms to scale and develop in, which in turn has stifled innovation. The European Commission has addressed this issue in its various initiatives. As a response, it will publish a draft proposal on the new Digital Services Act in the fourth quarter of 2020 that will modernise the legal framework for online platforms. The purpose of this thesis is to examine how online platforms should be regulated on the EU level in light of the new Digital Services Act. This research is divided into two separate research questions: - How has the approach of the European Commission towards the regulation of online platforms evolved since 2015? - What kind of regulatory model should be adopted for the regulation of online platforms in the context of the upcoming Digital Services Act of the EU? In the first part of this research the author provides a background on the existing legislative framework applicable to online platforms. Policy papers by the European Commission are analysed in order to study its approach towards the issue. In the second part, the characteristics of different regulatory models are examined and their suitability for the regulation of online platforms in the context of the EU is analysed. The scope of research is narrowed down to the regulatory models of top-down regulation, co-regulation, self-regulation, transferring powers to existing regulatory authorities and creating a new centralised regulatory authority. Regarding the first research question, this study finds that the Commission has had an inconsistent approach towards the regulation of online platforms. It has highlighted the importance of platforms and their regulation but has avoided introducing concrete proposals until the Digital Services Act. Regarding the second research question, this study finds that online platforms are a new dynamic business model that top-down regulation is too inflexible to regulate. Taking into account the characteristics of online platforms and the division of competences in the EU, this study recommends co-regulation for the regulation of online platforms.
  • Karppanen, Mira (2017)
    Sharing Economy is a growing market and it contains many types of companies. Ridesourcing companies are platform-based companies, which provide an intermediator service connecting the drivers and the passengers. However, some scholars, governments and local taxi unions do not totally agree with this definition and claim that ridesourcing companies are de facto also providing the underlying transport service. The most famous ridesourcing company Uber was founded in the United States in 2009 and it expanded to Europe in 2011. Several other companies have followed in Uber’s steps, but the definition of the nature of their operations has not yet been clarified on the European Union level. Many Member States have banned the operations of ridesourcing companies and there is legislation regarding them for example in France. Some Member States, however, determine ridesourcing companies as digital services and allow their operations. Due to the unclear situation, three preliminary ruling requests have been submitted to the European Court of Justice regarding the definition of Uber. The Spanish and the French request are still pending. Hopefully, the decisions will determine whether Uber is a digital or a transport service provider. The employment status of the drivers of ridesourcing companies is not clear either. The companies deny having an employment relationship with the drivers and instead classify them as partners or clients and as self-employed transport service providers. Many cases have emerged globally where the drivers are trying to receive the employee status and the benefits which come with it. This thesis will present a case of the UK Employment Tribunal which determines first the nature of Uber’s operations and then the employment status of the drivers. That case will be compared with the two cases of Helsinki Court of Appeal where Uber drivers sentenced for providing an unlicensed taxi service. This thesis will argue that the definition of Uber was the difference which led to opposite decisions about the employment status of the drivers. Comparing the UK and the Finnish employment law and case law regarding Uber drivers show how fragmented the situation is in EU.
  • Vartiainen, Niko (2024)
    In recent years, stablecoins become a hot topic in the debates among policymakers and experts in financial regulation. A stablecoin can be defined as a virtual currency that aims to maintain a stable value relative to a specified asset, most often the United States dollar. In essence, stablecoins are an attempt by private companies to bring fiat currencies into the crypto space. Their primary purpose is to provide an option without volatility within the cryptocurrency market, where price swings are common, and the stability aspect distinctly sets stablecoins apart from other virtual currencies. This stability is crucial for enabling practical, everyday uses of digital currencies, such as payments, remittances, collateral, and as a safe haven for traders and investors during periods of high volatility in the broader crypto markets. Despite their goal to stay pegged to the value of the asset they link themselves to, stablecoins have not always managed maintain a stable value. Some have outright collapsed. Thus, their reliability has raised concerns. The European Union’s Regulation on Markets in Crypto-assets (MiCAR) aims to generate stability in the sector by introducing a wide variety of requirements to issuers of stablecoins. These include strict capital and liquidity requirements, comparable to traditional financial regulations. By doing so, it aims to integrate crypto-assets into the European Union's financial system by ensuring that they are subjected to appropriate oversight and regulatory standards. While protecting customers and investors and safeguarding financial stability, MiCAR sets a high bar for stablecoin issuers. It is possible that these strict requirements could potentially restrict the entry of new, innovative players in the crypto market. This might lead to a market dominated by large, established financial entities, potentially stifling innovation in the field of stablecoins. However, MiCAR can also increase the credibility of the crypto market among investors, consumers, and businesses by establishing basic guarantees on the transparency, reliability and accountability of service providers.
  • Träsk, Josefine (2018)
    The European telecommunications sector has witnessed a period of change in the last decades. Starting with the liberalisation process of the 1990s, the successive introduction of sector-specific regulation has resulted in a move from state-owned monopolies to privatisation and competition in the industry. Presented as a temporary instrument, the sectoral regime was intended to phase out and gradually be replaced by general competition law as a sufficient degree of competition emerged in the markets. Such transition has not taken place yet. After three decades of regulatory reforms, and a considerable degree of competition has emerged in most telecommunications markets, the sector now faces new challenges. In particular, telecommunications operators face growing competition from a new market actor providing services Over-The-Top of the Internet. These ‘OTT’ service providers offer communications services that increasingly substitute traditional telecommunications services. Yet they are not subject to the sectoral telecommunications framework. Whereas telecommunications operators must comply with a dual regulatory regime, OTT undertakings are subject to horizontal legislation only. The purpose of this thesis is to is to examine the necessity and appropriate scope of sector-specific telecommunications regulation at the EU level. To this aim, two closely related research questions are investigated, including 1) whether (or to what extent) sector-specific regulation is still needed to regulate telecommunications networks and services, and 2) whether (or to what extent) the scope of sector-specific regulation should be extended to also cover OTT services. These are timely questions as the European Commission proposed an overhaul of the telecommunications rules in September 2016. As far as the first research question is concerned, this thesis concludes that many of the sector-specific rules should be withdrawn since they are already covered by horizontal legislation. To reduce the risk of obsolete provisions as well as inconsistent and overlapping legislation, priority should be given to horizontal over sectoral legislation whenever possible. The sector-specific obligations should instead be minimised to provisions that are absolutely necessary for promoting competition and protecting end users. This is at least the case for the sectoral rules on interconnection and emergency services. As far as the second research question is concerned, this thesis concludes that the scope of the sector-specific rules should not be extended to also cover OTT services. At present, the technical and economic characteristics of these services do not warrant specific rules in addition to the horizontal rules in place. An extension of the sector-specific rules on interconnection and emergency services would instead cause significant additional cost for OTT providers and constitute a serious threat to innovation. These findings must however be reviewed in a few years as the market for OTT services has continued to mature.
  • Amanda, Kull (2023)
    During the COVID-19 pandemic many previously unsolved and uncertain legal situations appeared. Generally, when a new medicine or vaccine is developed the process is long and tedious. Private investors stand for most of the funding, with governments primarily funding basic discovery research. However, when the COVID-19 pandemic broke out, it was determined that the governments needed to take a more active role than before. There was an urgent need to tackle the challenges and health issues that arose, and governments involved themselves heavily in the research and development of COVID-19 vaccinations. Suddenly, the bulk of the financing for the vaccines came from governments, not from private investors. With this changed dynamic came questions about allocation of results and right to commercialisation, distribution, and profits. Despite the substantial public funding behind the pharmaceuticals research and development of COVID-19 vaccines, the companies reaped all the benefits. The co-operation between governments and pharmaceutical companies also essentially removed the typical industrial risks associated with vaccine development since the usual risks for scientific failures and manufacturing risks were taken care of by the substantial public funding. Furthermore, questions regarding the patent protection of COVID-19 vaccines arose. Does the monopoly position and exclusivity that the pharmaceutical companies got after developing vaccines contrast the public goal of distribution of vaccines worldwide and high vaccination rates? This thesis aims to answer these questions and clarify the legislations surrounding them.
  • Rintamo, Sara (2016)
    Surrogacy is a debated way of having children. It divides people, and jurisdictions in those who endorse it and those who do not accept it. Just within Europe there are multiple approaches adopted on its regulation, alternating between permissive take on it to total bans and criminal sanctions. Globalisation, advancement of medicine and digitalisation have contributed to enabling the providers of surrogacy services in countries where it is legal with the people in the countries where it is not permitted at all or where they are not eligible to take part in such an agreement, who want to have a child through a surrogacy arrangement. This has created a completely unregulated global market of service providers and cross-border reproductive patients circumventing domestic legislation. The diversity of regulatory approaches in national legislation in Europe combined with the total absence of international regulation create a robust foundation to exploitation and human rights infringements in surrogacy cases. Most European states have ratified the European Convention on Human Rights, and have to accommodate its requirements in their legislation and practices concerning surrogacy. Consequently, this thesis aspires to map out the different legislative ways that European countries have adopted in regulating surrogacy, and evaluate their compatibility with the European Convention on Human Rights as well as their felicity in ensuring the realisation of the human rights of the surrogate mothers. In addition to that, the thesis discusses the historical development of medically assisted reproduction and surrogacy. Cross-border surrogacy has led to litigation on both domestic courts and in the European Court of Human Rights. The case law from both of this are shaping the developing understanding of the scope of national legislation regarding surrogacy. Cross-border reproductive tourism has put the scope of national law in test, invoking questions about whether national regulation on the subject will prove to be redundant when the circumvention of national is increasingly affordable and accessible. Judging these cases, the courts have to take into account not only domestic legislation, but also international conventions the states have contracted and the principles, such as the priority of the best interest of the child, stemming from them. This thesis has a detailed review of the cross-border surrogacy cases of the European Court of Human Rights, and analyses case law’s impact on the current and the future development of national and international regulation, their effect on the predictability and legal stability of domestic law. Lastly, the thesis maps out the current endeavours on international level to draft international regulation on surrogacy. There are some similarities between the development of the international adoption regulation to ongoing developments of surrogacy in practice and in regulation. The thesis provides a brief review of present situation of international regulation, and aspires on its part to contribute data to analysing the best regulatory options for both national and international regulation on surrogacy.
  • Nissilä, Nea (2023)
    Digitalization requires new legislative tools that can effectively address the issues that are specific to digital markets. In the European Union, cases concerning dominant platforms used to fall under EU competition law and Article 102 TFEU, but this legal framework was sometimes ineffective in regulating issues that exist in digital markets. For instance, the Google Shopping case illustrates one of the difficulties of Article 102 TFEU in relation to digital markets, which are the abuses that are specific to digital markets, such as self-favouring. Digital markets evolve rapidly, and thus they require quick and effective responses from legislators. In order to further regulate digital markets, the European Commission introduced the EU Digital Markets Act (DMA) in 2020 and the DMA rules start to apply in May 2023. The overall objective of the DMA is to increase contestability and fairness in digital markets while simultaneously creating a more effective legal framework. The DMA is a sector-specific EU regulation that regulates the actions of the biggest digital platforms that are called gatekeepers, which offer their services to business users and end users located in the European Union. When the Commission designates a platform as a gatekeeper, the platform must follow the obligations set out by the DMA within six months after the designation. The main goal of this thesis is analysing the effectiveness of the regulation of digital markets after the DMA. As this thesis is finalized in April 2023 and the DMA rules start to apply in May 2023, this thesis focuses on the elements of effectiveness that can be evaluated now. In order to illustrate the effectiveness of the DMA, one of the central elements is the application of the DMA rules to the Google Shopping case. By applying the new legal framework to a case that was judged under the Article 102 TFEU framework, improvements in effectiveness will be portrayed in a more concrete manner. Furthermore, this thesis also examines the potential shortcomings when it comes to the effectiveness of the DMA. One of the most significant issues of the DMA is its inflexibility towards future developments. This thesis argues that while the DMA provides an effective framework for addressing the current issues in digital markets, it is unable to address future developments in digital markets effectively.
  • Calderón, Aparna (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Post the financial crisis of 2008, European Union has introduced a plethora of laws to reform the financial system and make it further resilient. While the crisis led to financial reforms that have created heavy load of compliance, it also created a field for innovation led financial services called Fintech. In the post-Covid-19 era, the need for financial institutions and supervisors to speedily and efficiently deal with compliance has become more pronounced, as they brace for the impact of pandemic and focus on other critical tasks. The combination of regulatory compliance load on one side and innovation on other side have made the role of AI critical to regulatory compliance and supervision. On this premise, the thesis discusses existing role of AI and the challenges in successful deployment of AI where it can be scaled to exploit all its abilities. The challenges in deployment of AI are two fold – one that relate to its role in compliance with financial governance framework including AML, PSD2, MiFID II and GDPR etc. requirements, and other that deals with the role of AI within compliance procedures such as reporting, following up with regulatory requirements and policies etc. The discussion aims to identify the gaps in technology such as black box problem and inductive bias in AI, as well as regulatory framework that hamper the deployment and exploitation of AI in compliance and supervision of financial institutions. At the same time, innovations such as RegTech and SupTech enable AI to provide fast solutions to banks, Fintech and supervisory authorities. The technological and regulatory challenges of AI are identified by doing empirical research and applying legal dogmatics, as well as considering socio-economic factors affecting the financial industry. The discussion also notes the vision of a Digital Europe and how the recently announced policy discussions such as the AI strategy, Data Strategy, Cloud Initiative, Digital Finance Strategy etc make a profound impact on the gaps identified, but also leave exposure to other possibilities such as lengthy process of adoption, implementation and testing of these policies. The discussion concludes that successful adoption of the proposed laws, provisions for financial industry in the AI strategy and new and innovative methods such as data ethnography can together solve the technological and regulatory challenges identified as hinderance to scaling up AI role in regulatory compliance.
  • Johansson, Melina (2024)
    Since early 2020, COVID-19 has indiscriminately affected societies around the globe, resulting in significant consequences on various aspects of our lives. Nonetheless, throughout the pandemic, our human and planetary systems have had to confront additional crises, such as rapid climate change. As such, there is a growing concern about environmental problems related to consumption and waste management, and research points to the need for extensive, substantial shifts in our societies and activities. In 2020, the European Commission published the European Green Deal, an unprecedented and transformative policy framework, aiming to reshape the landscape of sustainability in the European Union. At the forefront of the European Green Deal is the objective of transforming the European Union into a circular economy, shifting away from the linear economy model. Key activities to promote sustainability and a circular economy are different forms of material and product reuse, such as upcycling, furthermore, contributing to preserving the life cycle of a product. Despite its contribution to a sustainable and circular economy, upcycling may potentially constitute trademark infringement under the current framework of EU trademark law. Significantly, trademark proprietors may invoke their rights to oppose attempts by third parties to upcycle products containing the proprietor's trademark if done without the consent of the trademark proprietor. The intersection between trademark rights, sustainability, and the circular economy furthermore presents the need to reconsider the current trademark system in light of the growing environmental challenges of our society. Situated within the context of upcycling, this thesis aims to provide insight into the alignment of prevailing EU trademark law with the objectives of promoting sustainability and a circular economy in the EU. Furthermore, this thesis contributes with a discussion of how the trademark law can be better shaped to ensure integration with sustainability and circularity objectives. The thesis concludes that under the current trademark system, the extent to which trademark proprietors can control their products in relation to activities conducted by third parties is not aligned with the objectives of the European Green Deal. In the future, structural-level amendments to the current trademark law could be made to promote sustainability and circularity. However, at the present, revisiting existing provisions, namely exceptions and limitations, can be considered a viable strategy. Overall, it is argued that existing provisions should be interpreted more broadly, ensuring that the trademark system evolves with contemporary interests and does not impede the development of sustainable and circular practices.
  • Hokkonen, Eva-Lotta (2019)
    Tiivistelmä/Referat – Abstract Yhteiskunnan muutoksen ja teknologian kehityksen myötä henkilötietojen suojan merkitys on korostunut kasvavalla nopeudella viimeisten vuosikymmenten aikana. Henkilötietojen suoja on Euroopan unionin perusoikeuskirjassa vahvistettu perusoikeus, ja keväällä 2018 sovellettavaksi tulleen Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen myötä henkilötietojen suojan merkitys kasvoi entisestään. Tutkielmassa keskitytään rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän määritelmien tulkintaan ja erityisesti niiden väliseen rajanvetoon. Tutkielmassa tarkastellaan myös yhteisrekisterinpitäjyyden määräytymistä. Tutkielman ensisijainen tutkimustavoite on tarkentaa edellä mainittujen määritelmien soveltamiskriteerejä ja tulkintaa. Rekisteröidyn oikeudet pidetään tarkastelussa mukana läpi työn. Lisäksi tarkastellaan määritelmien tulkinnan pohjalta esiin nousevia rekisterinpitäjä – henkilötietojen käsittelijä -konseptiin liittyviä oikeudellisia haasteita. Tutkimuksen menetelmällisenä lähestymistapana käytetään lähtökohtaisesti lainoppia. Rekisterinpitäjä – henkilötietojen käsittelijä -konsepti toimii EU-oikeudessa perustana tietosuojavastuiden allokoinnille. Tehokas tietosuojalainsäädäntö ja rekisteröidyn oikeudet edellyttävät, että henkilötietojen käsittelyyn osallistuvat toimijat tietävät velvoitteensa. Rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän määritelmien tulkintaa on oikeuskäytännössä ja muissa lähteissä kuvattu funktionaaliseksi. Funktionaalisuus voidaan nähdä keinona tai tietosuojaoikeuden tulkintaperiaatteena, jonka avulla rekisteröidyn oikeussuojan tarve ja tosiasiallisesti vastuussa oleva taho saadaan kohtaamaan. Yksi tutkielman keskeisistä havainnoista on, että rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän määritelmien tulkinta riippuu aina rekisteröidyn tapauskohtaisesta oikeussuojan tarpeesta, eikä tulkintaa näin ollen voida tarkoin sitoa tiettyihin määritelmien elementteihin. Vaikka rekisteröidyn tarve henkilötietojen suojaan on määräävä tekijä rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän määritelmien tulkinnassa, pyritään tutkielmassa tarkentamaan niitä kriteereitä, joiden pohjalta rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän määritelmiä tulkitaan. Oikeuskäytännön, oikeudellisen kirjallisuuden ja viranomaisohjeiden pohjalta on tunnistettavissa joitakin toistuvia kriteereitä sekä määrääviä tekijöitä rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän määritelmien välisen rajanvedon ja määritelmien yleisen tulkinnan selkeyttämiseksi. Laaja ja funktionaalinen tulkinta ei selkeytä rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän välistä rajanvetoa. Rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän näkökulmasta funktionaalisuus voi näyttäytyä ennakoimattomuutena. Tutkielman lopussa tarkastellaan rekisterinpitäjä – henkilötietojen käsittelijä -konseptia myös rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän näkökulmasta, arvioiden määritelmien tulkinnassa esiin nousseita haasteita.
  • Kuusikoski, Aaro (2019)
    Rekisterinpitäjän on informoitava henkilötietojen käsittelystä rekisteröityjä, joiden henkilötietoja se kerää ja käsittelee. Kyse on rekisterinpitäjän informointivelvollisuudesta. Henkilötietojen keräämisestä ja käsittelystä informoiminen on yksi henkilötietojen suojaa koskevan perusoikeuden keskeisimpiä aspekteja, minkä vuoksi rekisteröityjen informoiminen on merkittävää. Ilman henkilötietojen käsittelyä koskevaa informaatiota rekisteröidyn on mahdotonta tietää, kuinka ja mihin hänen henkilötietojaan käytetään tai on jo käytetty. Lisäksi, rekisteröidyt voivat käyttää heille suotuja tietosuojaa koskevia oikeuksiaan ainoastaan, jos he ovat tietoisia tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä. Rekisterinpitäjän informointivelvollisuus on yksi yleisen tietosuoja-asetuksen läpinäkyvyysvaatimuksista ja siitä säännellään asetuksen 12–14 artikloissa. Tietosuoja-asetuksen myötä informointivelvollisuuden sisältö tarkentui ja sen sisältämien vaatimusten määrä kasvoi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella informointivelvollisuutta ja selventää velvollisuuteen liittyvää oikeustilaa. Tutkimuksessa on tarkoitus käydä läpi informointivelvollisuuden tuomia vaatimuksia ja selvittää, miten rekisterinpitäjä voi toimittaa henkilötietojen käsittelyä koskevan informaation rekisteröidylle tietosuoja-asetuksen 12.1 artiklan vaatimalla tavalla asianmukaisesti. Tutkimusmetodina hyödynnetään lainoppia eli tutkielmassa tulkitaan ja systematisoidaan informointivelvollisuutta ja sitä koskevaa oikeustilaa. Tutkimuksen keskeisimpiä lähteitä ovat erilaiset, pääosin EU-oikeudelliset lähteet, kuten Euroopan unionin tuomioistuimen ja kansallisten tietosuojaviranomaisten ratkaisukäytäntö, unionin virallislähteet sekä aiheen kannalta relevantti kirjallisuus. Rekisterinpitäjän tulee toimittaa informaatio rekisteröidylle läpinäkyvästi eli rekisteröidyn tulee informaation perusteella ymmärtää, miten ja mihin tarkoituksiin hänen henkilötietojaan kerätään ja käsitellään. Jotta tämä informointi olisi läpinäkyvää ja jotta rekisterinpitäjä pystyisi täyttämään informointivelvollisuutensa, sen on otettava huomioon useat tietosuoja-asetuksen vaatimukset sekä erilaisiin henkilötietojen keräys- ja käsittelytoimintoihin liittyvät tapauskohtaiset erityispiirteet. Tapauskohtaisina erityispiirteinä tulee ottaa huomioon toimenpiteiden ja keinojen, joilla käsittelyä koskevat tiedot toimitetaan rekisteröidylle, asianmukaisuuteen vaikuttavat seikat. Tietosuoja-asetuksen vaatimusten lisäksi toimenpiteiden asianmukaisuuteen vaikuttavat esimerkiksi henkilötietojen keräämis- ja käsittelytilanteen ympäristö ja osapuolet, käsittelytarkoitukset sekä käsittelyn laajuus ja luonne. Näitä seikkoja tulee arvioida riskiperustaisesti. Mitä riskipitoisempaa rekisterinpitäjän toteuttama henkilötietojen kerääminen ja käsitteleminen on, sitä enemmän ja läpinäkyvämmin sen on otettava rekisteröidyn informoiminen omassa organisaatiossaan huomioon. Informointivelvollisuuden täyttämisessä tietosuoja-asetuksen vaatimusten ja riskiperustaisen lähestymistavan huomioiminen on erittäin tärkeää. Havaintojeni perusteella voidaan myös todeta, että informointivelvollisuuden täyttämiseksi rekisterinpitäjän kannattaa rakentaa tietosuojainformaatio monitasoisesti. Monitasoista tietosuojainformaatiota rakentaessa olisi erityisesti kiinnitettävä huomiota ensimmäisen tiedotustavan toimivuuteen, jotta rekisteröity ymmärtää informaation olennaisimmat seikat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Edelleen, rekisterinpitäjän tulisi hyödyntää erilaisia sähköisiä ja ei-sähköisiä keinoja monipuolisesti laatiessaan ja toimittaessaan tietosuojainformaatiota rekisteröidylle. Ennen henkilötietojen keräämistä ja käsittelyä sekä sen aikana, rekisterinpitäjän tulee arvioida omia tietosuojatoimintojansa esimerkiksi kiinnittämällä huomiota rekisteröityihinsä ja käsittelytilanteeseen sekä testaamalla valitsemiansa toimenpiteitä. Tällä tavoin rekisterinpitäjä voi varmistaa ja osoittaa informaationsa läpinäkyvän toteutumisen. Informointivelvollisuuden merkitys henkilötietojen suojan osalta on siis olennainen, muun muassa juuri siksi, että se mahdollistaa muiden rekisteröidyille myönnettyjen oikeuksien käyttämisen. Tulevaisuudessa käsittelystä informoimisen merkitys saattaa edelleen kasvaa, mikäli henkilötietojen suoja saa Euroopan unionin tuomioistuimessa ja kansallisten tietosuojaviranomaisten ratkaisuissa edelleen viimeaikaisen käytännön mukaisesti suuren roolin.
  • Lehtinen, Eira (2017)
    Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) tavoitteena on varmistaa luonnollisten henkilöiden yhdenmukainen ja korkeatasoinen suoja henkilötietojen käsittelyssä koko EU:n alueella, sekä henkilötietojen vapaan liikkuvuus. Asetus on osa komission digitaalisten sisämarkkinoiden strategiaa, joka tähtää Euroopan digitaalitalouden kilpailukyvyn parantamiseen. Asetuksella pyritään lisäämään kuluttajien luottamusta digitaalisiin palveluihin tarjoamalla heille tehokasta suojaa, ja mahdollisuus valvoa henkilötietojen käsittelyä. Tietosuoja-asetus päivittää henkilötietodirektiivin 95/46/EY aikaiset säännökset vastaamaan paremmin digitalisoituvan yhteiskunnan tarpeisiin. Tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohta sisältää rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettua etua koskevan käsittelyn oikeusperusteen, eli oikeutetun edun edellytyksen. Säännöksen mukaan henkilötietojen käsittely on lainmukaista, jos käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi, paitsi milloin henkilötietojen suojaa edellyttävät rekisteröidyn edut tai perusoikeudet ja -vapaudet syrjäyttävät tällaiset edut. Säännös on sanamuodoltaan avoin, ja asetuksen johdanto-osasta on löydettävissä vain muutamia ohjeita sen soveltamiseen. Oikeutetun edun edellytys on herättänyt keskustelua niin Suomessa kuin muissakin jäsenmaissa. Henkilötietodirektiivin 7 artiklan f kohdan vastaavaa säännöstä koskeva Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntö on vähäistä, ja säännöksen kansallisen implementoinnin ja soveltamiskäytännön välillä on selviä eroja. Suomi on ainoa jäsenmaa, jossa oikeutetun edun edellytykseen sisältyvän arvioinnin on tehnyt rekisterinpitäjien sijaan viranomainen, eli tietosuojalautakunta. Tarve säännöksen sisällön selventämiseen onkin suuri etenkin Suomessa, sillä tietosuoja-asetuksen soveltamisen alkamisen myötä 25.5.2018 rekisterinpitäjät arvioivat ensi kädessä itse, voivatko he käsitellä henkilötietoja oikeutetun edun edellytyksen nojalla. Tutkielmassa on pyritty vastaamaan tähän tietotarpeeseen selvittämällä, millaisia edellytyksiä tietosuoja-asetuksen oikeutetun edun edellytys asettaa henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudelle. Tarkastelu on keskittynyt erityisesti juuri rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun. Tämän lisäksi tutkielmassa on selvitetty, vastaako henkilötietolain 7 artiklan f kohdalle kansallisessa laissa ja tietosuojalautakunnan soveltamiskäytännössä annettu sisältö tutkielmassa esitettyjä tietosuoja-asetuksen säännöksen edellytyksiä. Kysymykseen saadun vastauksen perusteella on mahdollista tehdä alustavia arvioita siitä, voivatko oikeutetun edun edellytykseen perustuvien henkilötietolain säännösten ja tietosuojalautakunnan käsittelyä koskevien lupien nojalla henkilötietoja käsittelevät reksiterinpitäjät jatkaa henkilötietojen käsittelyä tietosuoja-asetuksen oikeutetun edun edellytyksen nojalla. Tutkielmassa osoitetaan, että oikeutetun edun edellytykseen sisältyy kaksi kumulatiivista edellytystä. Rekisterinpitäjällä on ensinnäkin oltava oikeutettu etu, jonka toteuttaminen edellyttää henkilötietojen käsittelyä. Lisäksi rekisterinpitäjän on arvioitava, syrjäyttääkö rekisteröidyn eduille sekä perusoikeuksille ja vapauksille käsittelystä aiheutuva haitta rekisterinpitäjän oikeutetun edun käsitellä henkilötietoja. Ollakseen tietosuoja-asetuksen säännöksen tarkoittamalla tavalla oikeutettu, rekisterinpitäjän edun on oltava lainmukainen ja asianmukainen. Tämä edellyttää muun muassa, että edun on oltava tarkasti määritelty, jotta etu on ulkopuolisten arvioitavissa. Oikeutetun edun määrittelemisen jälkeen rekisterinpitäjän on suoritettava intressipunninta oikeutetun etunsa ja rekisteröidyn henkilötietojen suojaa edellyttävien etujen ja perusoikeuksien välillä. Rekisteröidyn edut ja oikeudet on käsitettävä laajasti, sillä henkilötietojen käsittelyllä voi olla vaikutusta esimerkiksi rekisteröidyn yhdenvertaisuutta koskevaan oikeuteen. Tietosuoja-asetus suojaa kaikkia rekisteröidyn perusoikeuksia, eikä ainoastaan oikeutta henkilötietojen suojaan. Henkilötietojen käsittely on oikeutetun edun edellytyksen nojalla lainmukaista ainoastaan, jos intressipunninta osoittaa, että rekisterinpitäjän oikeutettu etu on asianmukaisessa tasapainossa rekisteröidyn etujen ja perusoikeuksien kanssa. Tietosuoja-asetuksen suurin ero henkilötietolain oikeutettuun etuun perustuviin säännöksiin on, että tietosuoja-asetus edellyttää tapauskohtaista intressipunnintaa, jota henkilötietolaki ei puolestaan ole mahdollistanut. Muilta osin edellytysten välillä ei näytä olevan suurta eroa. Myös tietosuojalautakunnan soveltamiskäytäntö näyttää vastaavan tutkielmassa tunnistettuja edellytyksiä asetuksen säännöksen soveltamiselle. Tietosuojalautakunta on esimerkiksi intressipunnintaa koskevassa arvioinnissaan kiinnittänyt huomiota oikeutetun edun ja käsittelyn luonteeseen, sekä sovellettaviin suojatoimiin. Vastaavien seikkojen on katsottu kuuluvan myös tietosuoja-asetuksen edellyttämään intressipunnintaan. Vaikuttaakin siltä, että henkilötietolain oikeutettuun etuun perustuvien säännösten ja tietosuojalautakunnan myöntämien lupien nojalla henkilötietoja käsittelevät rekisterinpitäjät voivat tietosuoja-asetuksen soveltamisen alettua lähtökohtaisesti jatkaa käsittelyä tietosuoja-asetuksen oikeutetun edun edellytyksen nojalla. Tämä edellyttää kuitenkin tapauskohtaisen intressipunninnan suorittamista, ja rekisteröityjen selkeää informointia siitä, mikä reksiterinpitäjän oikeutettu etu edellyttää henkilötietojen käsittelyä. Lisäksi rekisteröidyillä on tietosuoja-asetuksen myötä mahdollisuus milloin tahansa vastustaa oikeutetun edun edellytykseen perustuvaa henkilötietojen käsittelyä.
  • Vainio, Sonja (2018)
    Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679, annettu 27 päivänä huhtikuuta 2016, luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta) tuo keskeisiä muutoksia henkilötietojen käsittelyyn niin jäsenvaltoissa kuin kansainvälisestikin. Yksi näistä muutoksista on osoitusvelvollisuus, jolla rekisterinpitäjät velvoitetaan osoittamaan noudattavansa käsittelytoiminnassaan tietosuojalainsäädännön velvoitteita. Tutkielman aiheena on rekisterinpitäjän osoitusvelvollisuus EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa. Osoitusvelvollisuus ei konseptina ole täysin uusi, mutta EU:n tietosuojauudistuksen myötä se on tuotu ensimmäistä kertaa osaksi EU:n tietosuojalainsäädäntöä. Tutkielmassa perehdytään osoitusvelvollisuuteen EU:n tietosuoja-asetuksen keinona toteuttaa henkilötietojen suojaa. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä osoitusvelvollisuudella tarkoitetaan, sekä mitä keskeisiä vaatimuksia velvoite asettaa rekisterinpitäjälle. Tutkielmassa tarkastellaan ja kontekstualisoidaan osoitusvelvollisuutta EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa. Erityisesti käsitellään lainsäädäntöuudistuksen tavoitteiden heijastumista osoitusvelvollisuuden sisältöön, laajuuteen ja luonteeseen, sekä viitekehystä sille, miksi osoitusvelvollisuus otettiin juuri nyt osaksi tietosuojalainsäädäntöä, eli mihin lainsäädäntötarpeeseen osoitusvelvollisuus vastaa. Lisäksi tutkielman oleellisena tutkimuskysymyksenä on osoitusvelvollisuuden sisällön ja erityispiirteiden tarkastelu. Keskeistä on selvittää, mitä osoitusvelvollisuudella tarkoitetaan ja mitä vuorovaikutussuhteita se luo. Tutkielmassa tarkastellaan myös osoitusvelvollisuuden laajuutta ja kohdistumista tietosuoja-asetuksessa sekä keskeisiä keinoja, joilla rekisterinpitäjä voi toteuttaa osoitusvelvollisuutta. Rekisterinpitäjille osoitusvelvollisuus merkitsee uutta haastetta, ja velvoitteen käytännön toteuttamiskeinot on pääosin jätetty rekisterinpitäjän valittavaksi. Tutkielmassa tarkastellaan keskeisiä tietosuojahallinnollisia käytäntöjä, jotka voidaan ottaa osaksi osoitusvelvollisuuden täyttämistä. Kokonaisuutena tietosuoja-asetuksen rekisterinpitäjiä koskeva osoitusvelvollisuus on verrattain uusi ja täsmentymätön velvoite. On kuitenkin ilmeistä, että rekisterinpitäjän vastuu käsittelyn lainmukaisuudesta varmistumisesta korostuu osoitusvelvollisuuden myötä. Toisaalta osoitusvelvollisuus on laadittu skaalautuvaksi ja jättää rekisterinpitäjälle harkintavaltaa niistä keinoista, joilla rekisterinpitäjä varmistaa henkilötietojen suojan tehokkaan toteutumisen toiminnassaan. Jos osoitusvelvollisuudesta mukautuu tietosuojauudistuksessa tavoiteltu joustava keino, saattaa velvollisuus johtaa rekisterinpitäjän parempaan ymmärrykseen omasta toiminnasta sekä tehokkaampaan henkilötietojen suojaan käytännössä.