Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Brandt, Nea (2021)
    Ulkomaalaisten työntekijöiden kokema työsyrjintä ja hyväksikäyttö on merkittävä ongelma, joka jää herkästi havaitsematta. Tutkielman aiheena on ulkomaalaisten työntekijöiden kokema työsyrjintä ja hyväksikäyttö tarkasteltuna erityisesti perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta. Työsyrjintään liittyen on runsaasti niin kansallista kuin kansainvälistä sääntelyä, jonka tarkoituksena on turvata työntekijän oikeuksia ja ehkäistä mahdollisia hyväksikäyttötilanteita, mutta kokemuksen mukaan vaikuttaa siltä, etteivät ne toimi riittävän tehokkaasti. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että ulkomaalaisilla työntekijöillä on korkeampi riski joutua hyväksikäytetyksi työmarkkinoilla, mikä tulisi huomioida paremmin työvoiman suojelussa ja sen ennaltaehkäisemisessä. Tutkielman tavoitteena on selvittää erityisesti lainopin ja oikeussosiologian metodein, millaisia ulkomaalaisiin työntekijöihin liittyviä perus- ja ihmisoikeusliitännäisiä ongelmia esiintyy työmarkkinoilla. Pyrin selvittämään eri perus- ja ihmisoikeuksien kautta sitä, minkälaisia käytännön haasteita työelämässä ulkomaalaiset työntekijät kokevat. Tarkoituksena on selvittää, kuinka yhdenvertaisuus toteutuu ulkomaalaisten työntekijöiden osalta ja kuinka syrjinnän kieltoa noudatetaan työelämässä. Tutkielman tavoitteena on selvittää se, mahdollistaako nykyinen lainsäädäntö tietyissä määrin ulkomaalaisten työntekijöiden hyväksikäyttöä laillisin keinoin ja mitä keinoja hyväksikäyttöön puuttumiseksi on nykyisellään. Lisäksi tutkielmassa selvitetään nykyisiä valvontakeinoja ja hyväksikäytön seuraamuksia sekä puuttumiskeinojen toimivuutta. Tutkielma osoittaa sen, että ulkomaalaisten kokema hyväksikäyttö on Suomessa merkittävä yhteiskunnallinen ongelma, jonka ehkäisemiseen ja puuttumiseen tarvitaan uusia ja kehittyneempiä keinoja. Tutkimusta ulkomaalaisten työntekijöiden kokemasta hyväksikäytöstä olisi syytä tuottaa lisää, jotta ilmiö ymmärretään paremmin ja sen haasteisiin voidaan puuttua tehokkaammin. Lainsäädäntö ei riittävästi nykyisellään suojaa ulkomaalaisia työntekijöitä hyväksikäytöltä, jolloin perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen vaarantuu. Lisäksi työsyrjinnän ja hyväksikäytön valvonnassa on haasteita ja ristiriitaisuuksia, sillä valvontatoimivalta on jakautunut riippuen siitä, tapahtuuko syrjintä työelämässä vai muilla elämän osa-alueilla. Viranomaisten toimintaa on kehitettävä ja hyväksikäyttötapaukset tunnistettava mahdollisimman aikaisessa vaiheessa esimerkiksi viranomaisten koulutuksia lisäämällä sekä valvontakeinoja ja -toimivaltaa selkiyttämällä.
  • Vuorio, Karri (2024)
    Suomen lainsäädäntöön on sisältynyt jo pitkän aikaa erisisältöistä lainsäädäntöä, jonka nojalla on seurattu ja mahdollisesti estetty ulkomaisten sijoittajien toteuttamia omistusosuuksien hankintoja suomalaisista yrityksistä. Erityisesti Suomen liittyminen Euroopan unioniin johti kuitenkin siihen, että Suomen oli arvioitava uudelleen ulkomaisten sijoitusten seurantaa koskevaa lainsäädäntöään. Euroopan unionin tavoite vapaista sisämarkkinoista edellyttää perusvapauksien tehokasta toteuttamista. Tästä huolimatta Euroopan unionin jäsenvaltiot voivat rajoittaa perusvapauksien toteuttamista muun muassa jäsenvaltion turvallisuuteen liittyvistä syistä johtuen. Suomen nykyisen lainsäädännön puitteissa ulkomaisia yritysostoja voidaan seurata ja rajoittaa erittäin tärkeän kansallisen edun suojelemiseksi. Vuodesta 2020 alkaen ulkomainen yritysosto on ollut mahdollista vahvistaa myös ehdollisena. Tutkielmassa tarkastellaan seuraavia ehtojen asettamista koskevia kysymyksiä: miten ehtojen asettamista koskevaan säännökseen on suhtauduttava sääntelyteoreettisesta näkökulmasta, mitä tarkoitetaan yhtäältä sillä, että ehtoja on mahdollista asettaa vain erittäin tärkeän kansallisen edun suojelemiseksi ja toisaalta sillä, että ehtojen tulee olla välttämättömiä, ja miten yksittäisen ulkomaisen yritysoston yksilölliset piirteet määrittävät asetettavien ehtojen sisältöä. Tutkielmakysymyksiä tarkastellaan lainopin, teoreettisen lainopin, regulaatioteorian ja oikeustaloustieteen metodein. Ehtojen asettamisessa on kyse hyvin uudesta sääntelystä, eikä ratkaisukäytäntöä ole vielä muodostunut. Lisäksi ehtojen asettamista koskeva säännös ja sitä koskevat lain esityöt ovat luonteeltaan hyvin avoimia. Siten säännöstä koskeva oikeustila on tällä hetkellä äärimmäisen epäselvä ja joiltain osin jopa täysin ratkaisematon. Tutkielmassa pyritään systematisoimaan ehtojen asettamiseen liittyviä perustavanlaatuisimpia kysymyksiä ja siten asettamaan ne oikeudelliset puitteet, joiden sisällä ehtojen asettamisen tulisi tapahtua. Tutkielmassa on havaittu, että ulkomaisten yritysostojen kohdalla julkisen vallan interventio sääntelyn keinoin on välttämätöntä, jotta turvallisuuteen intressit on mahdollista ottaa asianmukaisesti huomioon. Lisäksi ehtojen asettamista koskevaa säännöstä on pidettävä vähimmän haitan periaatteen mukaisena sääntelyvaihtoehtona. Ehtojen asettamisen tapauskohtaisuudesta ja aikasidonnaisuudesta huolimatta ehtojen asettamista koskeva säännös on systematisoitavissa siten, että asetettavien ehtojen on aina täytettävä tietyt oikeudelliset reunaehdot riippumatta kunkin yksittäisen ulkomaisen yritysoston yksilöllisistä piirteistä. Ehtojen valintaa yksittäisen ulkomaisen yritysoston kohdalla ohjaa ensisijaisesti suhteellisuusperiaate. Ehtojen asettamisessa on kuitenkin otettava huomioon se, minkä tasoisen erittäin tärkeän kansallisen edun turvaamiseen ehtojen asettaminen liittyy. Mitä perustavanlaatuisemmasta turvallisuusedusta on kysymys, sitä rajoittavampia ehtoja on mahdollista asettaa, ja joissain tapauksissa ehtojen asettamismenettelyn aloittaminen ylipäätään ei ole mahdollista.
  • Leponiemi, Tuure (2015)
    Tutkielmassa käsitellään yhtiön ulkomailla syntyneiden tappioiden käyttömahdollisuuksia yhtiön asuinvaltiossa. Kun verosopimuksessa sovelletaan hyvitysmenetelmää, yhtiön ulkomaisen kiinteän toimipaikan tulot kuuluvat yhtiön veropohjaan yhtiön asuinvaltiossa. Tällöin myös ulkomailla syntyneet tappiot ovat suoraan vähennettävissä yhtiön asuinvaltiossa. Kun verosopimuksessa sovelletaan vapautusmenetelmää, on ulkomainen tulo vapautettu verosta yhtiön asuinvaltiossa, ja tällöin myös tappiot ovat lähtökohtaisesti vähennyskelvottomia. Jos yhtiö on perustanut toiseen valtioon tytäryhtiön, tytäryhtiö katsotaan juridisesti ja verotuksellisesti itsenäiseksi entiteetiksi, eikä tytäryhtiössä syntyviä tappioita pysty OECD:n malliverosopimuksen mukaan käyttämään muualla kuin tytäryhtiön asuinvaltiossa. Välittömän verotuksen alalla EU-oikeutta ei ole harmonisoitu. EU:n perussopimuksista johdettava EU-primäärioikeus soveltuu kuitenkin myös harmonisoimattomilla oikeudenaloilla, kuten tappiontasauksessa. SEUT 49 artiklan sijoittautumisvapauden nojalla yhtiö voi periaatteessa vaatia samanlaista verotuksellista kohtelua EU:n alueella ja kotimaassaan. Mikäli yhtiön on mahdollista tasata tappioitaan kotimaassa konserniavustuksella, tulisi mahdollisuus konserniavustukseen myöntää myös rajat ylittävissä tilanteissa, sillä muutoin ulkomaisia tytäryhtiöitä syrjitään kotimaisiin tytäryhtiöihin verrattuna. EU-tuomioistuin on tapauksessa Marks & Spencer (C-446/03) katsonut, että syrjintä on oikeuttamisperusteiden valossa sallittua. Syrjintä on kiellettyä vain silloin, kun tappiot katsotaan EU-tuomioistuimen tekemän rajanvedon mukaan lopullisiksi, eli silloin, kun yhtiö on käyttänyt loppuun mahdollisuudet tappioiden käyttämiselle sijoittautumisvaltiossa. Tosiasiallisesti edes vähennyskelvottomat tappiot eivät välttämättä ole EU-oikeuden mukaan lopullisia. Tapauksessa Krankenheim (C-157/07) katsottiin, että vaikka tappiot olivat vähennyskelvottomia, niitä ei kuitenkaan pidetty lopullisina. Tapauksessa Lidl Belgium (C-414/06) katsottiin lisäksi, että yhtiölle aiheutuva kassavirtahaitta, joka johtuu siitä, että tappiota ei voi vähentää niiden syntymävuonna, ei ole EU-oikeuden vastainen. Tapauksessa A Oy (C-123/11) EU-tuomioistuin katsoi, että yhtiön on näytettävä kansalliselle tuomioistuimelle, että tappiot ovat lopulliset, jotta ne saataisiin vähentää. Verovelvollisen yhtiön on tätä taustaa vasten vaikea arvioida, milloin lopulliset tappiot saadaan vähentää yksittäisessä tapauksessa. Tutkielmassa esitetään esimerkkitilanteita, miten yhtiön tappiontasaus suoritetaan kansallisten lakien ja verosopimuksien taustaa vasten. Suomen ja Ruotsin tappiontasaussääntelyt esitellään, ja tämän jälkeen näytetään esimerkkitilanteissa miten tappiot voidaan käyttää, kun suomalainen yhtiö sijoittautuu Ruotsiin kiinteän toimipaikan tai tytäryhtiön muodossa. EU-oikeudesta huolimatta ero tytäryhtiön ja kiinteän toimipaikan välillä on merkittävä, sillä kiinteän toimipaikan tappiot saadaan verosopimuksen hyvitysmenetelmä huomioiden käyttöön heti. Tytäryhtiömuodossa sijoittautunut yhtiö joutuu tyytymään EU-oikeuden epäselviin lopullisten tappioiden käyttöön liittyviin sääntöihin. Tutkielmassa otetaan erityistarkasteluun Suomen lainsäädännöstä löytyvä säännös, jonka mukaan kun ulkomainen kiinteä toimipaikka yhtiöitetään, sen tappiot palautuvat (emo)yhtiön tuloon Suomessa (TVL 123 b §). Säännös rajoittaa sijoittautumisvapautta, koska ulkomaista ja kotimaista kiinteää toimipaikka kohdellaan verotuksessa eri tavoin. Tapauksessa Nordea Bank (C-48/13) vastaavanlainen Tanskan laista löytyvä säännös katsottiin EU-oikeuden vastaiseksi. Tämän myötä Suomen laista löytyvä säännös TVL 123 b § on myös todennäköisesti EU-oikeuden vastainen, ja tätä säännöstä tulisikin EU-tuomioistuimen ratkaisun takia muuttaa. Tutkielmassa esitetään myös ajatuksia tappiontasauksen sääntelyn kehittämiseen liittyen. EU-tuomioistuimen lopullisten tappioiden käsite on jo muodostunut niin ongelmalliseksi, että sille on löydettävä varteenotettava vaihtoehto. Tällaisia vaihtoehtoja esitetään, ja näistä keskeisimmät ovat ulkomaisia tappioita koskevat recapture-säännökset, sekä CCCTB-direktiiviehdotuksessa esitellyt konsolidointisäännökset.
  • Saranpää, Johannes (2024)
    Tietoverkossa toteutetut omaisuusrikokset aiheuttavat esitutkintaviranomaisille haasteita sekä määränsä että laatunsa takia. Suomalaiset menettävät erilaisten verkkohuijausten uhreina kymmeniä miljoonia euroja vuosittain. Yhtä lailla järjestäytyneinä ryhminä kuin yksinkin toimivat rikolliset tahot kehittävät jatkuvasti uusia tapoja toteuttaa ulkomailta käsin taloudellisesti kannattavia rikoksia täysin ilman maantieteellisiä rajoituksia. Ulkomailla tehdyn rikoksen esitutkinnan toimittamisesta Suomessa säädetään esitutkintalaissa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, milloin ulkomailla tehty, suomalaiseen Suomessa kohdistunut tietoverkkoavusteinen petos tai maksuvälinepetos tulee suomalaisen esitutkintaviranomaisen tutkittavaksi. Tarkastelu kohdistetaan siihen, miten petoksen ja maksuvälinepetoksen tunnusmerkistöjen erot, lainkonkurrenssikysymykset ja rikosnimikkeen valinta voivat vaikuttaa rikoksen tekopaikan määrittelemiseen ja sitä kautta esitutkinnan toimittamisharkintaan. Arvioitavaksi tulee myös esitutkintalain 3 luvun 8 §:ssä tarkoitettu tarkoituksenmukaisuusharkinta ja se, mikä viranomainen lopulta päättää ulkomailla tehdyn rikoksen esitutkinnan toimittamisesta.
  • Nikkilä, Niina (2014)
    Elinkeinonharjoittajat joutuvat joissakin tilanteissa maksamaan ulkomaista arvonlisäveroa ostaessaan tavaroita tai palveluja toisesta EU-jäsenvaltiosta. Ulkomaista arvonlisäveroa ei voi vähentää kotimaan arvonlisäverotuksessa, vaan se on haettava takaisin kohdevaltion veroviranomaisilta ulkomaisen arvonlisäveron palautusmenettelyssä. Arvonlisäveron palautusmenettely on ollut voimassa Euroopan unionissa vuodesta 1981 alkaen, mutta sitä uudistettiin merkittävästi vuoden 2010 alussa muuttamalla vanha paperimenettely sähköiseen muotoon ja uudistamalla muitakin menettelyn yksityiskohtia. Uudistuksella haluttiin tehdä palautusmenettelystä nykyaikaisempi, yksinkertaisempi ja nopeampi sekä palautuksia hakeville elinkeinonharjoittajille että niitä maksaville veroviranomaisille. Sähköisessä arvonlisäveron palautusmenettelyssä hakemus jätetään hakijan sijoittautumisjäsenvaltion veroviranomaisen ylläpitämään sähköiseen portaaliin, josta se välitetään edelleen palautusjäsenvaltion veroviranomaiselle käsiteltäväksi. Hakemus on jätettävä määräajassa ja sen on täytettävä EU-direktiivissä säädetyt edellytykset. Sähköisessä palautusmenettelyssä hakemuksen liitteeksi ei edellytetä alkuperäisiä laskuja, mutta hakemuksessa on annettava yksityiskohtaiset tiedot ostettujen tavaroiden tai palvelujen myyjistä sekä hankintojen laadusta. Palautusjäsenvaltion veroviranomainen voi tarvittaessa pyytää hakijalta lisätietoja päätöksen tekemiseksi. Mikäli palautusjäsenvaltion veroviranomainen hyväksyy hakemuksen ilman lisätietopyyntöä, sen on maksettava arvonlisäveron palautus hakijalle neljän kuukauden kuluessa hakemuksen vastaanottamisesta. Myöhässä maksettavalle palautukselle on suoritettava korkoa. Arvonlisäveron palautusmenettelyn uudistuksella onnistuttiin nykyaikaistamaan menettelyä ja myös yksinkertaistamaan sitä joiltain osin. Hakijoille merkittävimmät parannukset uudessa menettelyssä ovat palautusten nopeutuminen aiempaan verrattuna ja alkuperäisten laskujen vaatimuksesta luopuminen. Monia jo vanhassa menettelyssä koettuja ongelmia ei kuitenkaan uudistuksessakaan pystytty ratkaisemaan, ja toisaalta sähköinen menettely toi mukanaan myös monia uudenlaisia ongelmia. Monet ongelmista johtuvat siitä, että sähköistä palautusmenettelyä sääntelevä direktiivi jättää useita menettelyn yksityiskohtia jäsenvaltioiden kansallisen sääntelyn varaan, mikä johtaa hyvin vaihteleviin käytäntöihin eri jäsenvaltioissa. Menettelyn suurimpia ongelmia hakijoiden näkökulmasta ovat palautusjäsenvaltion kansallisen sääntelyn perusteella määräytyvät vähennysoikeudet rajoitukset, jotka vaihtelevat huomattavasti eri jäsenvaltioissa, sekä palautusjäsenvaltioiden erilaiset kielivaatimukset. Hakemuksen laatiminen on uudistuksen jälkeenkin melko työlästä, kun jokaisesta laskusta on annettava hakemuksessa hyvin yksityiskohtaiset tiedot ja hankintojen laatua kuvaavat koodit on osattava valita yli 160 eri koodin joukosta. Uusi sähköinen palautusmenettely on tuonut mukanaan myös kokonaan uuden ongelmakentän, joka liittyy sähköisten järjestelmien toimintaan. Jokaisella jäsenvaltiolla on oma sähköinen järjestelmänsä ja niiden yhteen sovittamisessa on esiintynyt runsaasti teknisiä ongelmia, jotka ovat vaikeuttaneet palautusten hakemista. Monet elinkeinonharjoittajat kokevat näistä syistä ulkomaisen arvonlisäveron palautusten hakemisen hankalaksi ja työlääksi. Vaikka arvonlisäveron palautusmenettelyn uudistus saatiin pitkän ja vaikean uudistusprosessin jälkeen vuoden 2010 alussa viimein toteutettua, menettely kaipaisi edelleen joitakin muutoksia ja tarkennuksia eri jäsenvaltioiden käytäntöjen yhtenäistämiseksi. Arvonlisäveron palautusmenettelyn kehittäminen ei kuitenkaan liene EU:ssa lähitulevaisuuden asialistalla, joten helposti saatavilla olevan, luotettavan ja ajantasaisen tiedon tarjoaminen palautusmenettelyn tueksi on tärkeää. Euroopan komission ja viime kädessä myös jokaisen yksittäisen jäsenvaltion tehtäväksi jääkin palautusmenettelyn tehokkaan käyttämisen edellytyksistä huolehtiminen siten, että elinkeinonharjoittajan arvonlisäveron vähennysoikeus myös toisista jäsenvaltioista turvataan asianmukaisella tavalla.
  • Parviainen, Heli (2017)
    Tutkielman aihe on ulkomaalaisen elatusapuratkaisun tunnustaminen ja täytäntöönpano Suomessa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää kantajan mahdollisuuksia vaatia rajat ylittävää täytäntöönpanoa sekä vastaajan oikeussuojakeinoja tilanteissa, joissa alkuperäistä prosessia rasittaa jokin menettelyvirhe. Tutkielma käsittelee vain lapsen elatusavun täytäntöönpanoa, eli puolisoiden välinen elatusapu on rajattu tutkielmasta pois. Lisäksi tutkielmassa selvitetään vain tunnustamisen ja täytäntöönpanon edellytyksiä, eli myös varsinainen täytäntöönpanovaihe on rajattu tutkielman ulkopuolelle. Tutkielman metodina on käytetty lainoppia, minkä lisäksi tutkielmassa on käytetty empiiristä aineistoa, jonka tarkoituksena on ollut rikastuttaa tutkimusta ja sitoa tutkielman yhteyttä reaalimaailmaan. Tutkielmassa keskitytään kahden Suomea sitovan järjestelmän kuvaamiseen. EU:n jäsenvaltioiden välillä ulkomainen elatusapuratkaisu tunnustetaan ja täytäntöönpannaan ensisijaisesti elatusapuasetuksen (Neuvoston asetus (EY) N:o 4/2009 toimivallasta, sovellettavasta laista, päätösten tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta sekä yhteistyöstä elatusvelvoitteita koskevissa asioissa) nojalla. Toinen keskeinen säädös, jonka perusteella ulkomaisen elatusapuratkaisun tunnustamista ja täytäntöönpanoa on Suomessa mahdollista vaatia, on Haagin yksityisoikeudellisen konferenssin piirissä solmittu yleissopimus (Convention of 23 November 2007 on the International Recovery of Child Support and Other Forms of Family Maintenance). Tutkielmassa selvitetään elatusapuasetuksen ja yleissopimuksen suhdetta sekä sitä, kuinka ne sääntelevät tunnustamisen ja täytäntöönpanon edellytyksiä. Elatusavun rajat ylittävää perintää on helpotettu edellä mainituilla järjestelmillä ja esimerkiksi elatusapuasetuksessa on luovuttu täytäntöönpanokelpoiseksi julistamisesta tiettyjen ratkaisujen osalta. Tämän vuoksi tutkielmassa selvitetään myös sitä, miten vastaajan oikeussuojakeinot on huomioitu erityisesti niissä tilanteissa, joissa ulkomainen elatusapuratkaisu on suoraan täytäntöönpanokelpoinen Suomessa. Keskeisin tutkimuksessa havaittu ongelma eksekvatuuriasioiden käsittelyssä käräjäoikeuksissa liittyi käsittelyaikojen pituuteen. Tutkimuksessa ei havaittu muita suuria ongelmia kyseisten asioiden käsittelyssä Suomessa, joka on osaksi seurausta asioiden summaarisluonteisesta käsittelystä. Tutkimuksen lopussa esitetään muutamia de lege ferenda -tyyppisiä suosituksia siitä, kuinka eksekvatuuriprosessia voitaisiin kehittää sekä miten vastaajan oikeusturvaa tulisi parantaa.
  • Hilkamo, Aura (2016)
    Tutkielmani käsittelee ulkomaisen lain sisältöä koskevaa todistelua riita-asian oikeudenkäynnissä. Oikeudenkäymiskaaren (1.1.1734/4) 17:4:n mukaan tilanteissa, joissa tuomiostuin ei tunne sovellettavaksi tulevaa ulkomaista lakia, tuomioistumen tulee kehottaa asianosaista hankkimaan selvitystä sen sisällöstä. Mikäli selvitystä ei saada, tapaukseen sovelletaan Suomen lakia. Tutkielmassani pyrin ensinnäkin selvittämään ulkomaisen oikeuden soveltamistilanteiden yleisyyttä ja näiden tapausten yleisiä piirteitä. Lisäksi tutkielman keskiössä ovat kysymykset siitä, kenen tulee hankkia selvitys ulkomaisen lain sisällöstä ja millaista tämän selvityksen tulee olla. Tutkielmassa on pääsääntöisesti hyödynnetty oikeusdogmaattista metodia, mutta ulkomaisen lain soveltamistilanteiden yleisyyttä olen selvittänyt empiirisen tutkimuksen avulla. Tutkielmassani esitän mallin siitä, kumman asianosaisen tulisi hankkia selvitys ulkomaisesta oikeudesta asianosaisten selvitysvastuusee nojaavassa järjestelmässä. Lisäksi vertaan asianosaisten ja tuomioistuimen selvitysmahdollisuuksia ja pohdin tuomioistuinvastuiseen järjestelmään siirtymistä. Työssäni esittelen erilaisia malleja niin kutsutun selvityskynnyksen tason määrittämiselle ja peilaan esitettyjä malleja suomalaiseen oikeuskäytäntöön.
  • Ejanti, Lassi (2020)
    Kansainvälistyminen on merkittävä osa suomalaisten arkea eikä mikään oikeudenala ole varsinaisesti immuuni kansainvälistymiselle. Kansainvälistyminen on johtanut lisäksi entistä suurempaan määrään kansainvälisluonteisia velkasuhteita, joissa osapuolet ovat sijoittuneet eri maihin. Jokaiseen velkasuhteeseen liittyy kiinteänä osana vanhentuminen. Suomen oikeudessa vanhentumista yleislakina sääntelevässä velan vanhentumisesta annetussa laissa ei ole säännöksiä kansainvälisten tilanteiden varalta. Tämän työn tarkoituksena on tutkia sitä, miten ulkomainen menettely katkaisee sellaisen velan vanhentumisen, johon sovelletaan Suomen lakia. Tutkielman tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva siitä tilanteessa, joka Suomen oikeusjärjestyksessä tällä hetkellä vallitsee ulkomaisten menettelyjen katkaisuvaikutuksen osalta. Tavoitteena on lisäksi muodostaa käsitys siitä, minkälainen oikeustila tältä osin vallitsee Ruotsin, Norjan ja Tanskan laeissa ja yhdessä näiden ja eräiden muiden kansainvälisten lainsäädäntöinstrumenttien kanssa tehdä johtopäätökset siitä, minkälainen tilanne Suomen lain mukaan olisi kannattavin. Työn aihepiiristä ei ole kirjoitettu merkittävästi Suomen oikeuskirjallisuudessa. Tutkiminen pohjautuu olemassa olevan kirjallisuuden lisäksi muiden Pohjoismaiden oikeuden voimassa olevaan sisältöön, niiden esitöihin ja oikeuskirjallisuuteen. Lisäksi työssä tarkastellaan kahta kansainvälistä periaatekokoelmaa ja yhtä vanhentumista koskevaa yleissopimusta. Metodina työssä on käytetty lainopillista metodia ja praktista oikeusvertailua. Nämä metodit yhdessä muodostavat parhaan mahdollisen pohjan aiheen tutkimiselle. Työn tarkoituksena on keskittyä vanhentumislain tulkintaan ja systematisoimiseen eikä kattavaan oikeusvertailuun Pohjoismaiden kesken. Vanhentumislainsäädännöt Suomessa ja muissa Pohjoismaissa (pl. Islanti) ovat melko yhtenevät. Pääperiaatteet ovat samat ja eroja on ainoastaan yksityiskohtien tasolla. Kansainväliset tilanteet on nimenomaisesti huomioitu lain tasolla Ruotsissa ja Norjassa. Näissä maissa ulkomainen menettely tunnustetaan kuin kansallinen edellyttäen, että menettelylle on ollut olemassa pätevä syy. Kansainväliset instrumentit perustavat pääpiirteiltään Pohjoismaiden oikeutta vastaavan systematiikan, jossa merkittävimpänä erona on vanhentumisen katkaiseminen velkojan puolelta. Velan vanhentumisen tavoitteiden ja funktioiden sekä Pohjoismaiden kansallisen oikeuden ja kansainvälisten instrumenttien sisällön vertailun myötä johtopäätöksenä esitetään, että ulkomainen menettely tulisi tunnustaa Suomessa tiettyjen edellytysten vallitessa. Ulkomaiselle menettelylle tulisi olla perusteltu syy, joka voi olla sopimuksesta tai laista tuleva pakottava tai vapaaehtoinen oikeuspaikkasäännös tai välityssopimus. Ulkomainen menettely keskeyttää vanhentumisen kuitenkin vasta silloin kun asiassa on toimitettu tiedoksianto velalliselle, eikä silloin kun menettely tulee vireille, vaikka lain sanamuodon mukaan näin tulisi olla. Velkojan tulisi katkaista vanhentuminen vapaamuotoisesti siihen saakka, kunnes tiedoksianto tapahtuu. Vanhentumisnormiston periaatteiden ja tarkoitusten nojalla tällaista lain sanamuodosta poikkeavaa menettelyä voidaan pitää hyväksyttävänä. Kansainvälisiä tilanteita varten tulisi lisätä vanhentumislakiin nimenomaiset säännökset. Vanhentumislaissa tulisi määritellä tuomioistuinkäsite siten, että se kattaisi myös ulkomaiset tuomioistuimet sekä lakiin tulisi lisätä menettely, jossa velkojalla on velvollisuus ilmoittaa ulkomaisen menettelyn aloittamisesta velalliselle. Tällöin oikeudellisen katkaisemisen vanhentumisen keskeyttävä oikeusvaikutus syntyisi jo tällä ilmoituksella, eikä vasta tuomioistuimen tiedoksiannolla.
  • Nieminen, Niina (2019)
    Kansainvälistä kaksinkertaista verotusta poistetaan Suomessa kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta annetun lain (menetelmälaki) tai verosopimusten perusteella. Menetelmälakia sovelletaan juridisen kaksinkertaisen verotuksen poistamiseen myös verosopimuksellisissa tilanteissa silloin, kun verosopimuksessa ei toisin määrätä. Tutkielman on tarkoitus selvittää missä tilanteissa yhteisöjen verotuksessa ulkomainen vero jää Suomessa hyvittämättä ja mitä hyvittämättä jäämisestä aiheutuu. Hyvittämättä jäämisen tilannetta tarkastellaan erityisesti verovelvollisen verorasituksen, verotuksen oikeudenmukaisuuden ja neutraalisuuden kannalta sekä ottaen huomioon EU:n perussopimusten jäsenvaltioille asettamat velvollisuudet ja kansalaisille takaamat oikeudet. Ulkomainen vero voi jäädä hyvittämättä silloin, kun ulkomaille suoritettu vero ei ole lainkaan hyvityskelpoista. Hyvityksen saamisen edellytyksenä on menetelmälaissa ja verosopimuksissa, että juridisen kaksinkertaisen verotuksen voidaan katsoa syntyneen. Menetelmälain mukaisesti voidaan hyvittää vain Suomessa yleisesti verovelvollisten veroja. Myös muut kuin vieraassa valtiossa perityt valtionverot tai Suomessa verovapaista tuloista ulkomailla suoritetut verot saattavat jäädä hyvittämättä. Ulkomainen vero voi jäädä hyvittämättä myös kansallisten verojärjestelmien eroista johtuen. Mikäli toisessa valtiossa veron perusteena oleva veropohja on hyvin erilainen, saatetaan Suomessa katsoa, että veroa ei ole määrätty samasta tulosta eikä ulkomaista veroa hyvitetä. Myös verosopimustilanteissa toinen sopimusvaltio saattaa luonnehtia saman tulon syntyneen erilaisesta oikeussuhteesta kuin Suomessa luonnehditaan ja ulkomainen vero voi jäädä hyvittämättä. Joissain tapauksissa kumpikin samaa tuloa verottava valtio katsoo olevansa verovelvollisen asuinvaltio. Tällöin menetelmälakia ei voida soveltaa eikä myöskään verosopimus toimi tyydyttävästi, ja ulkomaista veroa saattaa jäädä hyvittämättä. Lisäksi ulkomainen vero saattaa jäädä hyvittämättä ulkomaisen veron hyvityksen enimmäismäärää koskevien sääntöjen nojalla. Ulkomaisen veron hyvitys myönnetään Suomessa normaalihyvityksen periaatteen mukaisesti eli hyvityksen määrä on rajattu siihen veron määrään, joka on suoritettava Suomeen. Enimmäismäärää koskevien sääntöjen mukaisesti ulkomaista veroa jää hyvittämättä, jos vieraan valtion verokanta on suurempi kuin Suomen verokanta. Ulkomaista veroa jää hyvittämättä myös silloin, kun verovelvollisen tulolähteen tulo on Suomessa tappiollinen tai verovelvollisen verotettava tulo on Suomessa muutoin pienempi kuin ulkomailla. Ulkomaisen veron hyvittämättä jääminen saattaa aiheuttaa EU:n vapaan liikkuvuuden kielletyn rajoituksen tai kiellettyä syrjintää. Hyvittämättä jättäminen saattaa myös johtaa epäneutraaliin tai epäoikeudenmukaiseen verotukseen. Joissain tilanteissa hyvittämättä jättäminen aiheuttaa verovelvolliselle lopullisen kaksinkertaisen verorasituksen. Kaksinkertainen verotus aiheuttaa neutraalisuushäiriön, sillä tällöin verovelvollinen saattaa olla huomattavasti ankaramman verorasituksen kohteena kuin verovelvollisen kanssa kilpailutilanteessa olevat verovelvolliset. Kaikissa hyvittämättä jättämisen tilanteissa kaksinkertaista verotusta ei aiheudu, mutta verovelvollisen lopullinen verorasitus voi olla ankarampi kuin esimerkiksi vain Suomessa liiketoimintaa harjoittavan verovelvollisen.
  • Nevalainen, Liisa (2014)
    Kansainvälinen juridinen kaksinkertainen verotus tulisi Suomessa lähtökohtaisesti poistaa hyvitysmenetelmällä vähentämällä vieraassa valtiossa suoritettu vero Suomessa suoritettavasta verosta. Hyvitysmenetelmä ei kuitenkaan aina toimi toivotulla tavalla, jolloin hyvitys voi jäädä kokonaan tai osittain saamatta. Kansainvälisesti toimiva verovelvollinen voikin joutua kantamaan raskaamman verotaakan kuin tuloa vain Suomesta saava. Tutkielmassa ulkomaisen veron hyvittämisen ongelmat on jaettu kolmeen kategoriaan, mutta jako ei ole tarkkarajainen ja ongelmat ovat monesti päällekkäisiä. Ensinnäkään hyvitysmenetelmä ei toimi kaksoisasumis- tai kvalifikaatiokonflikteissa, koska määritelmäeroista johtuen kumpikaan valtio ei katso olevansa velvollinen poistamaan kaksinkertaista verotusta. Kaksinkertainen verotus saadaan poistettua vain, jos valtiot pääsevät yhteisymmärrykseen asuin- ja lähdevaltiosta sekä tulotyypistä ja verovelvollisesta. Verovelvollisen kannalta hankalimpia ovat verosopimuksettomat tilanteet, koska tällöin valtioilla ei ole velvollisuutta poistaa kaksinkertaista verotusta. Ongelmia kuitenkin aiheutuu myös verosopimustilanteissa. Konfliktit ja erityisesti kvalifikaatiokonfliktit ovat yleisimpiä syitä kaksinkertaiselle verotukselle. Toiseksi ulkomaisen veron hyvitys voi jäädä saamatta, jos sen edellytykset jäävät täyttymättä. Ulkomaisen veron hyvittäminen edellyttää, että verovelvollinen hakee hyvitystä, verovelvollinen on suorittanut ulkomaisen veron, vero on hyvitettävä, vero on maksettu ulkomaisesta tulosta ja tulo ei ole Suomessa verovapaa. Yksittäisissä tilanteissa edellytykset voivat osoittautua kohtuuttomiksi, vaikka lähtökohtaisesti ne ovat perusteltuja ja loogisia hyvitysjärjestelmän kannalta. Käytännössä ongelmia syntynee useimmiten hyvityksen rajoittamisesta vain tiettyihin ulkomaisiin veroihin. Hyvitystä ei myönnetä, jos ulkomaista veroa ei tulkita valtiolle maksettavaksi tuloveroksi tai verosopimukseen piiriin kuuluvaksi veroksi. Kolmanneksi ulkomaisen veron hyvitys rajoitetaan normaalihyvityksen periaatteen mukaisesti samasta tulosta Suomessa suoritettavan veron määrään eli enimmäishyvitykseen. Verovelvollinen joutuukin aina maksamaan korkeamman verokannan mukaisen veron. Kun vieraaseen valtioon maksettu vero on suurempi kuin samasta tulosta Suomessa maksettava vero, hyvitystä ei myönnetä normaalihyvityksen periaatteen mukaisesti täysimääräisenä. Normaalihyvitys itsessään ei aiheuta kaksinkertaista verotusta, mutta enimmäishyvityksen laskemistavan vuoksi verovelvollinen voi joutua kaksinkertaisen verotuksen kohteeksi. Tällöin hyvitys voi jäädä pienemmäksi kuin ulkomailla maksettu vero, vaikka lähdevaltion verotus olisi Suomea kevyempi. Enimmäishyvityksen laskemiseksi täytyy määrittää Suomen vero, ulkomainen tulo ja yhteenlaskettu tulo. Enimmäsihyvitys voi pienentyä merkittävästi, jos esimerkiksi menoja kohdistetaan ulkomaiseen tuloon tai aiempia tappioita vähennetään ulkomaantulosta. Enimmäishyvityksen laskemiseen liittyy monia epäselvyyksiä, mikä on verovelvollisen oikeusturvan kannalta erittäin ongelmallista. Mahdollisuus hyvittämättä jääneen veron vähentämiseen myöhempinä verovuosina parantaa todennäköisyyttä, että ulkomaiset verot saadaan hyvitettyä, vaikka kaksinkertaista verotusta ei aina saada täysin poistettua. Käyttämättömän ulkomaisen veron hyvitysaikaa olisi kuitenkin kohtuullista pidentää. Lisäksi menetelmälakia pitäisi täsmentää enimmäishyvityksen laskemisen osalta ja myös sisällöllisiä muutoksia etenkin tappion vähentämisen osalta tulisi harkita. Ulkomaisen veron hyvittämisen ongelmia saadaan tehokkaimmin vähennettyä yhdistämällä eri keinot: kansainväliset harmonisointitoimet, yksityiskohtaisemmat verosopimukset ja menetelmälain muutokset.
  • Parmola, Miku (2022)
    Ulkomaisilla toimijoilla voi olla monenlaisia muodollisia tai tosiasiallisia kytkentöjä Suomeen. Vuoden 2021 alusta ulkomaisia yhteisöjä on voitu pitää yleisesti verovelvollisina Suomessa tosiasiallisen johtopaikan perusteella. Samankaltaista sääntelyä on voimassa useissa Euroopan valtioissa, mutta tosiasiallisen johtopaikan määrittely vaihtelee eri valtioissa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää tuloverolaissa tarkoitetun tosiasiallisen johtopaikan muodostumisen edellytyksiä, sekä ulkomaisen yhteisön yleisen verovelvollisuuden myötä aiheutuvien kaksoisasumiskonfliktien ratkaisumahdollisuuksia. Ulkomailla perustettu tai rekisteröity yhteisö, jonka tosiasiallinen johtopaikka on Suomessa, on tuloverolain mukaan yleisesti verovelvollinen Suomessa. Tosiasiallinen johtopaikka sijaitsee paikassa, jossa yhteisön hallitus tai muu päätöksentekoelin tekee yhteisön tärkeimmät ylintä päivittäistä johtamista koskevat päätökset. Tosiasiallisen johtopaikan sijaintia arvioitaessa otetaan kuitenkin huomioon myös muut yhteisön organisointiin liittyvät olosuhteet. Tosiasiallisen johtopaikan muodostumisen edellytyksiin liittyy tulkinnanvaraisuutta muun muassa sen suhteen, minkälaisia ulkomaisia yhteisöjä voidaan pitää Suomessa yleisesti verovelvollisina. Edelleen tulkinnanvaraisuutta voi liittyä sen määrittelemiseen, mitkä ovat tosiasiallisen johtopaikan muodostavien päätösten tekijää ja sisältöä koskevat edellytykset, miten tosiasiallisen johtopaikan sijainti määritetään, ja mikä on tosiasiallisen johtopaikan sijaintia arvioitaessa huomioitavien olosuhteiden sisältö ja merkitys. Ulkomainen yhteisö on lähtökohtaisesti yleisesti verovelvollinen myös toisessa valtiossa, kuten perustamisvaltiossaan sen tullessa yleisesti verovelvolliseksi Suomessa. Kaksinkertaisen verotuksen poistamiseksi on turvauduttava valtioiden välillä solmitun verosopimuksen määräyksiin, valtioiden sisäisiin säännöksiin kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta ja mahdollisesti EU-riitojenratkaisudirektiiviin. Ulkomaisten yhteisöjen yleinen verovelvollisuus laajentaa Suomen verotusoikeutta, mutta sen vaikutus voi olla tosiasiassa vähäinen esimerkiksi tilanteissa, joissa kyseisellä yhteisöllä on ollut kiinteä toimipaikka Suomessa entuudestaan. Ulkomaisen yhteisön yleinen verovelvollisuus on tuonut mukanaan myös riskejä Suomessa toimiville ulkomaisille yhteisöille. Lopulliseen verosopimuksen vastaiseen kaksinkertaiseen verotukseen voidaan yhä päätyä.
  • Laitinen, Anette (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan ulkomaisten yhtiö- ja trustimuotoisten vaihtoehtorahastojen Suomesta saaman portfolio-osinkotulon verokohtelua tuloverolain 20 a §:n sekä EU-oikeuden valossa. Sijoitusrahastomarkkinat ovat kehittyneet viime vuosikymmeninä nopeasti ja Suomeen kohdistuvalla kansainvälisellä sijoitusrahastotoiminnalla on nykyään tyypillisesti liittymiä Suomen lisäksi myös muihin valtioihin. Sijoitusrahastojen vero- ja yksityisoikeudelliseen sääntelyyn tehdyt uudistukset valmistuivat keväällä 2019. Uudistusten myötä voimaan tulleella tuloverolain (1535/1992) 20 a §:llä täsmennettiin kotimaisten ja ulkomaisten sijoitusrahastojen ja erikoissijoitusrahastojen verovapauden edellytyksiä. TVL 20 a §:n verovapautta koskevia säännöksiä sovelletaan myös niitä vastaaviin sopimusperusteisiin ulkomaisiin sijoitusrahastoihin. Sijoitusrahastojen rajat ylittävän toiminnan verottamiseen liittyy haastava tasapainoilu pääomien vapaan liikkuvuuden turvaamisen ja Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä. TVL 20 a §:n tarkkarajaiset vaatimukset herättävän kysymyksiä sääntelyn EU-oikeuden mukaisuudesta erityisesti pääomien vapaan liikkuvuuden näkökulmasta. Rajoitetusti verovelvollisten sijoitusrahastojen verotuksessa eniten tulkintaongelmia ovat aiheuttaneet kysymykset siitä, milloin ulkomainen sijoitusrahasto on vertailukelpoinen kotimaisen TVL 20 a §:n nojalla verovapaan sijoitusrahaston kanssa ja tulee vapauttaa lähdeverotuksesta Suomesta saadun tulon osalta. Tulkinnanvaraisuutta on liittynyt erityisesti ulkomaisten yhtiö- ja trustimuotoisten sijoitusrahastojen verokohteluun Suomessa. Uusi TVL 20 a § jättää avoimeksi kysymyksen siitä, mihin kotimaiseen yhteisöön ulkomaiset yhtiö- ja trustimuotoiset rahastot tulee rinnastaa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää 1) mitä TVL 20 a §:n sopimusperusteisuuden vaatimus tarkoittaa ja voidaanko yhtiö- ja trustimuotoiset sijoitusrahastot sulkea sen nojalla automaattisesti TVL 20 a §:n soveltamisalan ulkopuolelle, 2) miten avoimuusedellytystä tulee arvioida erikoissijoitusrahastoissa, ja 3) voidaanko TVL 20 a §:n voitonjakovaatimusta pitää EUoikeuden mukaisena ottaen huomioon TVL 20 a §:n sisältämän tosiasiallisen voitonjaon edellytyksen ja sen, että voitonjakoedellytyksen tavoitteena on verotuksen lykkääntymisedun estäminen. TVL 20 a §:n verovapauden edellytykset ovat ulkomaisten sijoitusrahastojen näkökulmasta pitkälti muodollisia ja yksityiskohtaisia. Verovapauden edellytykset on laadittu niin, että suuri osa toimintaperiaatteiltaan kotimaisia rahastoja muistuttavista ulkomaisista rahastoista saattaa jäädä säännöksen soveltamisalan ulkopuolelle. Sopimusperusteisuuden vaatimuksen osalta voidaan tutkielmassa selvitetyn perusteella todeta, että vain sopimusperusteiset sijoitusrahastot kattava verovapauden edellytys saatetaan tietyissä tilanteissa katsoa EU-oikeuden näkökulmasta peitellyksi tai epäsuoraksi syrjinnäksi. Tutkielman toinen kysymys koskee TVL 20 a §:n avoimuusvaatimusta, joka on yksi kotimaisen sijoitusrahaston keskeisimpiä ominaispiirteitä. Avoimuusvaatimus on nykyisessä muodossaan tulkinnanvarainen erityisesti siltä osin, milloin erikoissijoitusrahastoa on pidettävä suljettuna ja milloin on kyse erikoissijoitusrahaston verovapauden saamiseksi hyväksytystä rajoitetusta aukiolosta. Avoimuusvaatimuksen keskeisen merkityksen takia olisi tärkeää, että sen täyttymisedellytyksiä täsmennettäisiin lain tai Verohallinnon ohjeistuksen tasolla. Voitonjakovaatimuksen osalta tutkielmassa tarkastellaan erityisesti Euroopan unionin tuomioistuimen vuoden 2020 alussa antaman Köln-Aktienfonds Deka (C-156/17) -ratkaisun pohjalta. Voitonjakovaatimusta ei tutkielmassa selvitetyn perusteella voida kaikissa tilanteissa asettaa ulkomaisen sijoitusrahaston verovapauden edellytykseksi Suomessa. Tutkielman johtopäätösten osalta voidaan todeta, että kokonaisuudessaan uudistus tulee todennäköisesti selventämään ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelua ja rinnastettavuusarviointia Suomessa. Uudistus ei kuitenkaan tule olennaisesti vähentämään ulkomaisten yhtiö- ja trustimuotoisten sijoitusrahastojen verokohteluun liittyneitä tulkintaongelmia. Sääntely sisältää tulkinnanvaraisuuksia erityisesti sopimusperusteisuuden, avoimuusvaatimuksen ja tosiasiallisen voitonjakovaatimuksen osalta. Näiden edellytysten täyttyminen tulee todennäköisesti olemaan erikoissijoitusrahastoille usein vaativaa ja tapauskohtaista harkintaa edellyttävää.
  • Viljakainen, Henna (2017)
    Viimeisten vuosikymmenien aikana talous on laajentunut yli kansallisten rajojen ennennäkemättömällä tavalla. Globalisaatiosta, monikansallisesta yritystoiminnasta sekä rajat ylittävistä investoinneista on tullut keskeisiä teemoja niin taloudessa kuin sen oikeudellisessa sääntelyssäkin. Kansainvälisen kaupan kasvun ohella huomattava kehitystrendi on ollut ulkomaisten suorien investointien (Foreign direct investment, FDI) kasvava merkitys ja ulkomaiset suorat investoinnit ovat viime vuosien aikana nousseet aiempaa laajemman huomion kohteeksi niin poliittisessa kuin oikeudellisessakin keskustelussa. Ulkomaisilla suorilla investoinneilla on nähty olevan vahva kytkös makrotalouden toimintaympäristöön, talouden tulevaisuudennäkymiin ja suhdannevaihteluihin ja investointien edistämistä on pidetty yhtenä keskeisistä keinoista edistää talouskasvua sekä synnyttää uusia työpaikkoja ja innovatiivisia teknologioita. Edellä esitettyä taustaa vasten tutkielman tavoitteena on luoda oikeustaloustieteellistä lähestymistapaa hyödyntävä sääntelyteoreettinen analyysi ulkomaisten suorien investointien lainsäädännöllisestä viitekehityksestä sekä niiden potentiaalisista makrotaloudellisista vaikutuksista erityisesti talouskasvun näkökulmasta. Edelleen tarkoituksena on vastata kysymyksiin siitä, kuinka tarkoituksenmukaisena investointeihin kohdistuvaa lainsäädäntöä voidaan pitää erityisesti, kun otetaan huomioon investointien makrotaloudelliset vaikutukset ja toisaalta, minkälaisia kehitystarpeita lainsäädännöstä voidaan paikantaa. Ulkomaisten suorien investointien lainsäädännöllinen viitekehys muodostuu monista eri oikeuslähteistä ja on luonteeltaan monesta muusta sääntelystä poikkeavaa. Sääntelyn keskeisimpänä oikeuslähteenä ja koko kansainvälisen investointioikeuden perustana voidaan pitää noin 3300 kahden- ja monenvälistä investointisuojasopimusta. Nämä investointisuojasopimukset muodostavat sääntelyn oikeudellisesti sitovan normatiivisen perustan, jonka turvin yritykset uskaltavat tehdä ulkomaisia investointeja niihin kohdistuvista poliittisista, taloudellisista ja oikeudellisista riskeistä huolimatta. Yleisellä tasolla koko investointioikeuden keskeisimmäksi tarkoitukseksi voidaan nostaa rajat ylittävien investointien suojaaminen ja edistäminen sekä investointeihin rohkaiseminen takaamalla ulkomaiselle investoijalle suoja tietynlaisia kohdevaltion toimenpiteitä vastaan. Tavoitteena on vakaan, oikeudenmukaisen, suotuisan ja avoimen investointiympäristön luominen, jossa investointeja suojataan taloudellisen ja poliittisen järjestelmän äkillisiltä muutoksilta, mielivallalta ja syrjinnältä. Näiden tavoitteiden turvaamiseksi investoinneille mahdollisesti esteeksi muodostunutta sääntelyä on vahvasti liberalisoitu pyrkimyksenä taata investoinneille tasavertainen asema suhteessa kansallisiin toimijoihin. Ulkomaiset suorat investoinnit voivat potentiaalisesti vaikuttaa kohdevaltion talouskasvuun kahdella tavalla: suoraan lisäämällä talouden pääoman määrää sekä epäsuorasti niiden erinäisten positiivisten ulkoisvaikutusten (ns. spillover-vaikutusten) kautta. Tutkielmassa tarkastellaan investointien suorien pääomavaikutusten lisäksi niiden vaikutuksia kohdevaltion kilpailuolosuhteisiin sekä teknologian kehittymiseen ja tuottavuuden kasvuun, joiden toteutumiselle on löydettävissä vahva taloustieteellinen tuki. Tutkielmassa päädytään siihen, että investointien positiiviset makrotalousvaikutukset huomioon ottaen investointeihin kohdistuvan lainsäädännön liberalisoitumista voidaan pitää klassisen talousteorian mukaisesti tarkoituksenmukaisena kehityssuuntana. Sen sijaan sääntelyä, joka muodostaisi merkittävän esteen paitsi investointien liikkuvuudelle ja siten investointien suorille pääomavaikutuksille ja positiivisten spillover-vaikutusten jalkautumiselle kohdevaltiossa, ei voitaisi modernissa globaalissa ympäristössä pitää tarkoituksenmukaisena. Tutkielmassa todetaan, että liialliseen liberalisoitumiseen on investointien potentiaalisista hyödyistä huolimatta kuitenkin suhtauduttava varauksellisesti, sillä ulkomaisissa investoinneissa ja niiden sääntelyssä piilee myös omat uhkakuvansa. Jotta sääntely muodostaisi tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden, tulee sen turvata kansallisen suvereniteetin toteutuminen sekä kansallisten intressien riittävä suojaaminen tarjoten kuitenkin riittävässä määrin suojaa investoinneille ja investointien positiivisten vaikutusten realisoitumiselle kohdevaltiossa
  • Marttila, Mari (2019)
    Tässä tutkielmassa on kolme keskeistä kysymystä. Ensimmäiseksi tarkastelen, miten kansainvälisluonteisia adoptioita ja ulkomaisen adoptiopäätöksen tunnustamista on säännelty Suomessa. Yleisen tilanteen hahmottamiseksi avaan ensin kansainvälistä adoptiojärjestelmää ja Suomen kansainvälistä adoptiota koskevaa lainsäädäntöä. Tämän jälkeen selvitän, mitä ulkomaisen adoptiota koskevan päätöksen vahvistaminen Suomessa lähtökohtaisesti edellyttää ja millaisissa tilanteissa päätöksen vahvistamisesta voidaan kieltäytyä. Toiseksi tarkastelen Suomen ulkomaisen adoptiopäätöksen tunnustamista koskevia ihmisoikeusvelvoitteita. Kiinnitän huomiota erityisesti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännöllään tekemiin linjauksiin, jotka koskevat perhe-elämän ja yksityisyyden suojaa. Pohdinnassani hyödynnän erityisesti ihmisoikeustuomioistuimen sijaissynnytysjärjestelyjä koskevaa ratkaisukäytäntöä. Kolmanneksi pohdin mahdollisuutta tunnustaa ulkomainen adoptiojärjestely lapsen huoltoa koskevana päätöksenä. Jotta näiden kysymysten mielekkyys nousisi paremmin esiin, käsittelen tutkielman loppupuolella erikseen ulkomaisen adoption tunnustamatta jättämisen vaikutuksia lapsen Suomessa oleskelun näkökulmasta. Lopulta keskeiseen asemaan nousee se, miten meidän tulee ja miten haluamme ymmärtää lapsen edun kansainvälisissä adoptiotilanteissa.
  • Kontro, Mikael (2015)
    Suomessa on ollut vuodesta 1996 alkaen käytössä ulkomaisille avainhenkilöille erityisverotus. Niin kutsuttu avainhenkilölaki mahdollistaa ulkomaisten avainhenkilöiden verotuksen normaalista progressiivisesta ansiotuloverotuksesta poikkeavasti. Laki säädettiin määräaikaisena, mutta sen voimassaoloa on useita kertoja jatkettu. Avainhenkilöitä verotetaan Suomessa suhteellisella 35 prosentin verokannalla. Avainhenkilöiden verotuksesta ei Suomessa ole juurikaan kirjoitettu aiemmin, eikä sitä myöskään ole tutkittu. Tämän tutkielman on tarkoitus selvittää, minkä takia Suomessa on toteutettu tällainen verojärjestelmä, minkälaisia ongelmia tähän liittyy ja miksi sitä ylläpidetään. Tutkielmassa myös vertaillaan Suomen avainhenkilöveroa Ruotsin ja Tanskan vastaaviin järjestelmiin. Tutkielma on metodologisesti sekoitus vero-oikeushistorian, oikeusdogmatiikan, veropolitiikan ja oikeusvertailun metodeja siten, että päämetodi on oikeusdogmaattinen. Suomen avainhenkilölakia tarkastellaan ennen kaikkea oikeusdogmatiikan metodilla. Lain historian käsittelyssä hyödynnän kuitenkin vero-oikeushistoriallista ja veropoliittista metodia. Tarkasteltaessa Suomen järjestelmää rinnan ruotsalaisen ja tanskalaisen järjestelmän kanssa käytetään luonnollisesti oikeusvertailun metodia. Aineistona työssä käytetään kaikkea mahdollista teemaa tukevaa lähdeaineistoa. Ennen kaikkea käytetään kuitenkin voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä uutta ja vanhaa lainvalmisteluaineistoa. Ajoittain käytän kuitenkin muun muassa vanhoja pöytäkirjoja eduskuntakäsittelyistä tuodakseni esiin niitä ajatuksia, joita laki aikanaan on kansanedustajissamme aiheuttanut. Tutkielmassa ensinnäkin selviää, kuinka haastavasta tutkittavasta asiasta on kysymys. Avainhenkilöitä pyritään houkuttelemaan Suomeen, koska heillä uskotaan olevan sellaista osaamista, jota Suomi tarvitsee ja jota ei täältä löydy riittävästi. Tällaisen osaamisen mittaaminen ja näiden henkilöiden arvostaminen on liki mahdoton tehtävä, jos mietitään vastausta kysymykseen, hyötyykö Suomi tästä järjestelmästä. Kun Suomen järjestelmää vertaillaan naapurimaiden vastaaviin järjestelmiin, selviää, että Suomen järjestelmä on taloudellisesti vähiten kannustava. Lisäksi se on onnistunut tarkoituksessaan vertailumaiden järjestelmiä heikommin, jos verrataan lain käyttömääriä. Tutkielmassa selviää lisäksi, että avainhenkilövero sisältää myös merkittävän yhdenvertaisuusongelman, joka saattaa olla yksi syy lain vähäiseen käyttömäärään. Tutkielmassa näytetään, että avainhenkilöverotus on ongelmainen ja kansainvälisesti vertaillen epäonnistunut järjestelmä, mutta sen käytöstä poistaminen sisältää ”tuntemattomia” pelkoja, joita ei todennäköisesti haluta tai uskalleta kohdata. Pelot liittyvät Suomen taloudelliseen tilaan ja kansainväliseen kilpailukykyyn. Ongelma on myös osittain siinä, että teoria ja käytäntö eivät avainhenkilöverotuksessa kunnolla kohtaa. Tällä hetkellä näyttääkin siltä, että laki ei palvele tai toteuta sen alkuperäisiä tavoitteita. Tätä ei kuitenkaan tunnuta uskottavan, ja laille annetaan vuodesta toiseen uusi mahdollisuus. Avainhenkilöverotuksen poistamisen edellyttäisi täysimittaista ansiotulojen veroremonttia. Kun tämä ei Suomen veropolitiikassa kuitenkaan näytä toteutuvan lähivuosina, olisi toisena vaihtoehtona ainakin korjata lain puutteet, mikäli sen käyttöä jatketaan.
  • Lammi, Vilho (2015)
    Verosubjekti on tunnistettava ennen kuin toimijan verovelvollisuutta voidaan arvioida. Ulkomaisten entiteettien määrittelyyn ei ole kuitenkaan olemassa omia sääntöjä, vaan niiden luokittelu tehdään tuloverolain yleisten määritelmien avulla. TVL 3 § 7 kohdan mukaan kotimaisiin yhteisöihin verrattavat oikeushenkilöt ja muut varallisuuskokonaisuudet ovat yhteisöjä. Tätä verrattavuusvaatimusta on analysoitu osakeyhtiön ja osuuskunnan näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on tuloverolain verosubjektien yleisten määritelmien avulla muodostaa ulkomaisten entiteettien luokittelua koskeva säännöstö ja systematisoida luokitteluprosessia. TVL 3 § 7 kohdan sanamuoto ei itsessään kerro, vaaditaanko verrattavuutta kotimaisten yhteisöjen kanssa myös muulta erityiseen tarkoitukseen verrattavalta varallisuuskokonaisuudelta vai koskeeko verrattavuusvaatimus vain oikeushenkilöitä. Yhtymäksi luokitteleminen ei edellytä entiteetin vertaamista kotimaisiin henkilöyhtiöihin, vaan TVL 4 § sisältää yleisen määritelmän muulle elinkeinoyhtymälle. Jos ulkomainen entiteetti ei ole luokiteltavissa yhteisöksi, yhtymäksi tai yhteisetuudeksi, on siirryttävä tarkastelemaan entiteetin takaa paljastuvia omistajia oikean verosubjektin tunnistamiseksi. Vastaavuuden arviointi perustuu sekä yhtiöoikeudellisten ja tosiasiallisten piirteiden analysointiin. Koska sekä osakeyhtiölaki ja osuuskuntalaki mahdollistavat laajan valinnanvapauden, pitäisi myös ulkomaisia entiteettejä verrata koko tahdonvaltaisen lainsäädännön määrittelemien toimintamuotojen piiriin. Koska entiteetin verotuksellinen asema vaikuttaa suoraan sen toimintaan, tulisi myös ulkomaisen entiteetin verokohtelulle sen asuinvaltiossa antaa merkitystä. Vastaavuuden arvioinnissa huomiota tulisi kiinnittää entiteetin ominaispiirteiden sisältöön ja tarkoitukseen eikä ulkomaisen lainsäätäjän tekemiin teknisiin ratkaisuihin. Tuloverolain mukaisen luokittelun lisäksi entiteetin kuulumista verosopimuksen soveltamisalan piiriin on arvioitava erikseen. Tuloverolain mukaan yhteisöksi luokiteltava entiteetti saattaa jäädä verosopimuksen soveltamisalan ulkopuolelle, minkä johdosta tarkastelu siirretään entiteetin omistajien asuinvaltion ja tulon lähdevaltion väliseen verosopimukseen. EU-oikeudella on myös merkitystä vastaavuusarvioinnin kannalta: luokittelu, jonka seurauksena toisessa jäsenvaltiossa asuva entiteetti tulee luokitelluksi eri lailla kuin sitä vastaava suomalainen entiteetti, voi muodostaa kielletyn sijoittautumisoikeuden rajoituksen.
  • Vesikivi, Mikko (2019)
    Suomen verolainsäädäntö ei nykyisellään pidä sisällään erityisiä säännöksiä ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verotuksesta. Niinpä ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verokohtelu riippuu siitä, mihin suomalaiseen toimijaan ulkomainen sijoitusrahasto voidaan Suomen verolainsäädännön näkökulmasta rinnastaa. Kohdennetun lainsäädännön puuttuessa arviointi suoritetaan tapauskohtaisesti lähdeverokorttihakemusta, lähdeveron palautushakemusta tai ennakkoratkaisuhakemusta käsiteltäessä. Tässä tutkielmassa on käsitelty ulkomaisten sijoitusrahastojen verotukseen liittyvää oikeuskäytäntöä tarkoituksena määrittää keskeisiä arvioinnissa huomioon otettavia seikkoja. Mittavasta oikeuskäytännöstä huolimatta lainsäädännön puute aiheuttaa epätoivottua epävarmuutta ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verokohtelulle. Nykyisessä oikeuskäytännössä vertailtavuusarvioinnissa on annettu huomattavaa painoarvoa ulkomaisen sijoitusrahaston oikeudelliselle muodolle, rahaston toiminnallisten ominaisuuksien sijasta. Tämä on johtanut tulkintoihin, joissa ulkomaisen sijoitusrahaston erillinen oikeushenkilöllisyys ja suomalaista osakeyhtiötä muistuttavat piirteet ovat helposti johtaneet rahaston verovapauden epäämiseen. Korkeimmalla hallinto-oikeudella on mahdollisuus keskusverolautakunnan ennakkoratkaisusta 58/2017 tehtyä valitusta tutkiessaan ottaa kantaa oikeudellisen muodon ja toiminnallisten ominaisuuksien suhteeseen vertailuarvioinnissa. Sijoitusrahastojen verovapautta koskevan lainsäädännön tavoitteiden sekä pääomien vapaata liikkuvuutta koskevan EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön valossa olisi perusteltua laittaa enemmän painoarvoa ulkomaisen sijoitusrahaston toiminnallisille ominaisuuksille oikeudellisen muodon sijasta. Ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelu Suomessa ei ole myöskään ollut EU-tuomioistuimen tarkasteltavana, mistä johtuen nykyisen oikeus- ja verotuskäytännön EU-oikeuden mukaisuudesta ei ole täyttä varmuutta. Erityisesti ongelmat liittyvät UCITS-direktiivin mukaisten muiden kuin sopimusperusteisten yhteissijoitusyritysten verokohteluun. Ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelun ennakoitavuuden parantamiseksi valtiovarainministeriö on valmistellut TVL:n uudistusta, jolla tuloverolakiin sisällytettäisiin säännökset kotimaisten sijoitusrahastojen ja näitä vastaavien ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelusta. Tätä koskeva hallituksen esitys (HE 304/2018 vp) on julkaistu 13.12.2018. Uutta sääntelyä voidaan pitää tarkoituksenmukaisena ottaen huomioon lainsäädännön puutteesta aiheutuneet tulkintaongelmat ja oikeudellinen epävarmuus. Ehdotettuun sääntelyyn liittyy kuitenkin epäselvyyksiä, jotka ovat omiaan vesittämään sääntelyn tavoitetta lisätä lainsäädännön ennakoitavuutta ja oikeusvarmuutta. Ei ole myöskään selvää, täyttäisikö ehdotettu lainsäädäntö EU-oikeuden asettamat vaatimukset vai tulisiko hallintotuomioistuimien ratkaistavaksi myös jatkossa ulkomaisten sijoitusrahastojen pääomien vapaaseen liikkuvuuteen perustuvia rinnastamistapauksia. Hallituksen esitysluonnoksesta annetuissa lausunnoissa erityisen ongelmallisena on pidetty verovapauden rajaamista ainoastaan sopimusperusteisiin sijoitusrahastoihin. Tätä voidaan EU-oikeuden näkökulmasta pitää ongelmallisena, erityisesti ottaen huomioon UCITS-direktiivin antamat vaihtoehdot yhteissijoitusyritysten oikeudelliselle muodolle. Ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verokohtelu elää jatkuvasti uuden oikeuskäytännön muodostuessa. Oikeuskäytännöstä on johdettavissa tiettyjä edellytyksiä, joiden täyttyessä ulkomaista sijoitusrahastoa voidaan pitää rinnastettavana suomalaiseen sijoitusrahastoon. Koska ulkomaiset sijoitusrahastot toimivat kuitenkin monissa oikeudellisissa ja toiminnallisissa muodoissa, on arviointi aina enemmän tai vähemmän tapauskohtaista. Ehdotettu uusi lainsäädäntö voisi tietyiltä osin poistaa verokohteluun liittyvää epävarmuutta. Ehdotettuun sääntelyyn liittyvistä tulkinnanvaraisuuksista sekä sääntelyn ja EU-perusvapauksien välisestä suhteesta johtuen ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verokohtelua tultaisiin kuitenkin todennäköisesti jatkossakin arvioimaan tapauskohtaisesti Verohallinnon, keskusverolautakunnan ja hallintotuomioistuimien toimesta. Teemaan liittyvän EU-oikeudellisen tulkinnanvaraisuuden johdosta olisi toivottavaa, että ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelu Suomessa saatettaisiin EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi.
  • Peltoniemi, Katja (2018)
    Tutkielman lähtökohtana ovat perus- ja ihmisoikeudet. Tahdosta riippumatonta hoitoa arvioidaan vapaudenriistona, mikä tarkoittaa syvälle käyvää rajoitusta PL 7 §:ssä ja esimerkiksi EIS 5 artiklassa turvattujen oikeuksien suhteen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin antoi Suomelle langettavan tuomion tapauksessa X v. Suomi (3.7.2012). EIT totesi tuomiossaan, että Suomen kansallinen lainsäädäntö ei taannut riittäviä oikeusturvakeinoja mielivaltaa vastaan. Tapauksessa oli kyse objektiivisen lääkärilausunnon puuttumisesta tahdosta riippumattoman hoidon edellytysten arvioinnissa hoitoa jatkettaessa. Tämän jälkeen mielenterveyslakia (1116/1990) muutettiin lisäämällä uusia säännöksiä potilaiden oikeudesta ulkopuolisen lääkärin puolueettomaan arvioon hoitoon määräämisen edellytysten täyttymisestä tahdosta riippumattoman hoidon jatkamispäätöksenteon yhteydessä. Ulkopuolisen lääkärin lausunto perustuu aina potilaan henkilökohtaiseen tapaamiseen. Tässä tutkielmassa pyrin vastaamaan kysymykseen; minkälainen merkitys on ulkopuolisen lääkärin lausunnolla tahdosta riippumattoman hoidon jatkamispäätöksenteon yhteydessä. Ensin tarkastelen sitä, tuoko säännöksen sisältämä henkilökohtainen keskustelu potilaan kanssa jotain lisää hoitoon määräämisen edellytysten arviointiin suhteessa muihin hoidon jatkamisen kannalta oleellisiin lääketieteellisiin lausuntoihin. Toiseksi tarkastellaan ulkopuolisen lääkärin lausunnon esiintyvyyttä itse keräämäni aineiston pohjalta Vaasan hallinto-oikeudesta. Tutkielma on oikeusdogmaattinen, mutta hyödynnän empiiristä tutkimusmenetelmää uuden aineiston keräämisessä. Uusi aineistoni kattaa kaikki Vaasan hallinto-oikeuteen vuonna 2016 vireille tulleet tahdosta riippumattoman hoidon jatkamispäätökset sekä niihin kohdistuvat valitukset. Empiirisellä aineistolla tuon ulkopuolisen lääkärin lausunnon merkityksen tarkasteluun käytännön näkökulmaa. Oikeusdogmatiikkaa edustaa tutkimuksessani julkaistut tiivistelmän muotoon kirjoitetut oikeustapaukset. Tutkielmani tuloksissa muodostuu järjestys eri lausuntojen välillä tahdosta riippumattoman hoidon jatkamispäätöksenteon yhteydessä. Mielenkiinto kohdistuu siihen, mihin kohtaan ulkopuolisen lääkärin lausunto sijoittuu. Lyhyesti tutkielmani osoittaa, että potilaan henkilökohtaiseen kohtaamiseen perustuva lausunto, jota myös ulkopuolisen lääkärin lausunto edustaa, voidaan sijoittaa asiakirjaharkinnan ja potilaan tuntemiseksi vaadittavan pidempiaikaisen hoitosuhteen väliin. Asiakirjaharkintaa edustaa hallinto-oikeuden asiantuntijajäsenen lausunto, Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen lausunto sekä tietyin edellytyksin myös johtavan ylilääkärin lausunto. Potilassuhteeseen perustuvaa lausuntoa edustaa tarkkailulausunto hoitavan lääkärin toimesta. Järjestys osoittaa, että henkilökohtaista potilaan kohtaamista pidetään luotettavampana tapana arvioida potilaan mielisairautta ja hoidon tarvetta kuin asiakirjoista arvioimista. Toisaalta ulkopuolisen lääkärin lausunnossa on heikkoutensa. Ensinnäkin mielenterveyden edellytysten täyttymisen arviointi on haastava kokonaisuus. Yhden tapaamiskerran avulla, ei kiistatonta mielisairauden toteamista ole mahdollista suorittaa. Hallinto-oikeus on katsonut, että pitkä hoitosuhde ja potilaan tunteminen ovat luottamusta osoittavia tekijöitä. Ulkopuolisen lääkärin eriävä mielipide kuitenkin asettaa hoitavan lääkärin ja hoidosta päättävän lääkärin punnitsemaan omaa lausuntoaan tarkemmin ja perustelemaan päätöksensä paremmin. Itse keräämäni aineisto Vaasan hallinto-oikeudesta sisälsi vireille tulleita alistuksia yhteensä 291 kappaletta. Mielenkiinto kohdistui ulkopuolisen lääkärin esiintyvyyteen hoidon jatkamista koskevien hallintopäätösten yhteydessä. Aineistossani ulkopuolisen lääkärin lausuntoa oli käytetty yhteensä 146 kertaa ja siitä oli kieltäydytty 144 kertaa. Mielenkiintoista oli se, että kunnallisen puolen psykiatrista hoitoa tarjoavissa laitoksissa, joissa hoitoaika on usein lyhyempi, oli jokaisessa tapauksessa ollut ulkopuolinen lääkäri antamassa lausuntonsa hoidon edellytysten olemassaolosta. Näitä tapauksia oli yhteensä 48 kappaletta. Valtion mielisairaalan puolelta, jossa hoitoaika on keskimäärin 8 vuotta, kiinnostus ulkopuolisen lääkärin lausuntoon oli selvästi heikompaa. Valtion puolella psykiatrisen hoidon jatkamispäätöksiä tehtiin yhteensä 244 kappaletta, joista ulkopuolinen lääkäri oli mukana ainoastaan 99 tapauksessa. Tämän mukaan kieltäytymisiä oli huomattavasti enemmän eli 143 kappaletta. Tämä tarkoittaa sitä, että ulkopuolisen lääkärin lausunto oikeusturvakeinona ei jostain syystä herätä kiinnostusta pitkäaikaisesti hoidossa olevien potilaiden keskuudessa.
  • Kuhanen, Laura (2017)
    Tutkielmassa käsitellään ulkopuolisen työvoiman käytön aiheuttamia yhteistoimintavelvoitteita. Ulkopuolisella työvoimalla tarkoitetaan tässä yhteydessä sekä alihankintaa, että vuokratyötä. Alihankintaa tilastoidaan hyvin vähän sen moninaisista muodoista johtuen. Vuokratyön käytön määrää puolestaan on tilastoitu viimevuosina. Vaikka tilastoihin perustuen ulkopuolisen työvoiman käyttö on vielä muutamien prosenttien luokkaa, puhutaan joillain aloilla jo varsin merkittävästä ilmiöstä. Ulkopuolisen työvoiman käyttöä sääntelevä normisto on hajallaan ympäri lainsäädäntöä. Ulkopuolisen työvoiman käytön aiheuttamien yhteistoimintamenettelyjen kannalta tarkasteluun tässä yhteydessä nousivat laki yhteistoiminnasta yrityksissä (yhteistoimintalaki) sekä laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (tilaajavastuulaki). Ulkopuolisen työvoiman käyttöä sekä niihin kohdistuvia yhteistoimintamenettelyjä koskevat yhteistoimintalain säännökset kuuluvat kuitenkin säännöksiin, joista voidaan yhteistoimintalain 61 § 1 momentin mukaan sopia toisin työnantajien ja työntekijöiden valtakunnallisten yhdistysten välillä. Tämän vuoksi tarkastelu ulkopuolisen työvoiman käytöstä johtuvasta yhteistoiminnasta tulee tässä yhteydessä ulottaa työehtosopimuksiin. Työehtosopimuksia otetaan tarkasteluun esimerkinomaisesti normeina sekä työtuomioistuimen oikeuskäytännön kautta. Tutkielmassa on tarkoitus selvittää ulkopuolisen työvoiman käytön aiheuttamia yhteistoimintavelvoitteita niin lainsäädännön kuin työehtosopimustenkin näkökulmasta. Tutkielman tarkoitus on vastata siihen, minkälaisia yhteistoimintavelvoitteita ulkopuolisen työvoiman käyttö voi aiheuttaa soveltuvasta normistosta riippuen. Yhteistoimintalaki sekä useat työehtosopimukset asettavat erilaisia yhteistoimintavelvoitteita alihankinnalle ja vuokratyön käytölle. Käytännön tilanteissa rajanveto alihankinnan, sekä vuokratyövoiman käytön välillä saattaa olla haastavaa. Rajanveto alihankinnan ja vuokratyön välillä nousee kuitenkin merkittäväksi yhteistoimintavelvoitteita määritettäessä. Työtuomioistuimen oikeuskäytännössä alihankinnan ja vuokratyön välisessä rajanvedossa painoarvoa on annettu työnjohto- ja valvontaoikeuden paikantamiselle. Vakiintuneesti alihankinnan osalta työnjohto-oikeus on kokonaisuudessaan työntekijöiden omalla työnantajalla, kun vuokratyössä puolestaan työnjohto- ja valvontaoikeutta käyttää käyttäjäyritys. Yhteistoimintalain asettamia velvoitteita voidaan jakaa tiedonantovelvoitteisiin sekä neuvotteluvelvoitteisiin. Yhteistoimintalain mukaan työantajan tulee pyydettäessä esittää henkilöstön edustajalle selvitys alihankintaan sovellettavista periaatteista, kun taas vuokratyövoiman käyttöä koskevia periaatteita tulee käsitellä yhteistoimintamenettelyssä. Vastaavia eroavaisuuksia alihankintaan sekä vuokratyövoiman käyttöön liittyvistä yhteistoimintavelvoitteista löytyy myös työehtosopimuksista. Lisäksi yhteistoimintalain 6 ja 8 lukujen säännökset tulevat sovellettavaksi, jos ulkopuolisen työvoiman käytöllä on henkilöstövaikutuksia. Myös tilaajavastuulaki sisältää oman tiedonantovelvoitteen ulkopuolisen työvoiman käyttöön liittyen. Tilaajavastuulaki nousee esiin myös sen tarjoaman alihankinnan määritelmän kautta, johon yhteistoimintalaki viittaa. Alihankinnan ja vuokratyön käytön erilaista sääntelyä perustellaan hyvin niukasti, ei juuri lainkaan yhteistoimintalain esitöissä eikä työehtosopimuksissa. Erot kuitenkin eri ulkopuolisen työvoiman muotojen sääntelyn välillä yhteistoiminnan näkökulmasta vaikuttavat merkittäviltä siihen nähden, että tosiasiallisesti rajanveto alihankinnan ja vuokratyön välillä saattaa olla hyvin haastava. Ulkopuolisen työvoiman käyttöön liittyvään normistoon liittyy epäjohdonmukaisuutta, joka liittyy sekä yleisesti alihankinnan ja vuokratyön käsittelyyn, että ulkopuolisen työvoiman käsittelyyn yhteistoiminnankin kannalta. Työehtosopimusten piirissä tulee kuitenkin koko ajan muistaa, että kyseessä on työmarkkinajärjestöjen neuvotteluratkaisu, jota tulisi usein arvioida kokonaisuutena.
  • Kokkonen, Tuomas (2020)
    Laissa takaisinsaannista konkurssipesään (26.4.1991/758, TakSL) säädetään edellytyksistä, joiden nojalla sinänsä päteviä oikeudellisia määräämistoimia voidaan peräyttää. Takaisinsaannilla voidaan siten palauttaa konkurssipesään tai muun insolvenssimenettelyn piiriin omaisuutta, jonka luovuttaminen on loukannut velkojien tasa-arvoisuuden periaatetta tai koko velkojakollektiivin oikeuksia. Tarkoituksena on mitätöidä taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneen velallisen sellaiset määräämistoimet, joilla on suosittu yhtä velkojaa toisten kustannuksella tai siirretty omaisuutta täytäntöönpanotoimien ulottumattomiin. TakSL 12 §:n mukaan velkojan ulosmittauksella saama maksu peräytyy pääsääntöisesti, jos ulosmittaus on toimitettu myöhemmin kuin kolme kuukautta ennen konkurssihakemuksen tekemistä tai muuta määräpäivää. Tämä säännös on edullinen takaisinsaantia vaativan kannalta, sillä peräyttäminen sen nojalla on mahdollista ilman erityisedellytyksiä koskien esimerkiksi velallisen taloudellista asemaa ja velkojan vilpitöntä mieltä. Ulosottokäytännössä on yleistä, että velallinen tekee maksuja ulosottoon ilman ulosottomiehen pakkotoimia. Tällaisia vapaaehtoisia suorituksia voidaan tehdä maksukehotuksesta ja maksuajalla sekä vahvistetun maksusuunnitelman tai -sopimuksen puitteissa. Kysymyksellä siitä, voidaanko TakSL 12 §:ää soveltaa vapaaehtoisesti ulosottomiehelle tehtyihin maksuihin, on siten käytännön merkitystä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä edellytyksillä tällaisia maksuja voidaan peräyttää. Ennen ulosottolainsäädännön uudistusta, joka kulminoitui uuden ulosottokaaren (15.6.2007/705, UK) voimaantuloon vuonna 2008, lakiin ei sisältynyt säännöksiä ulosottomiehelle vapaaehtoisesti tehdyistä maksuista. Tällaiset maksut oli kuitenkin jo pitkään sallittu ulosottokäytännössä, mutta korkein oikeus oli linjannut, ettei niitä pidetty TakSL 12 §:ssä tarkoitettuina ulosmittauksella saatuina varoina (KKO 1995:89). Ulosottolainsäädännön uudistuksessa lakiin otettiin vapaaehtoisesti ulosottomiehelle tehtyjä maksuja koskevat säännökset. Vaikka lakitekstissä tai esitöissä ei ollut otettu huomioon tämän muutoksen vaikutusta TakSL 12 §:n soveltamisalaan, oikeuskirjallisuudessa tällainen heijastusvaikutus havaittiin nopeasti. Nykyisen UK:n mukaan varat, jotka velallinen on suorittanut maksusuunnitelman tai maksusopimuksen perusteella, katsotaan heti ulosmitatuiksi, kun ne on maksettu ulosottomiehelle. Tämän säännöksen nojalla maksusuunnitelman ja -sopimuksen nojalla tehdyt vapaaehtoiset maksut voidaan samaistaa ulosmitattuihin varoihin. Siten vaikuttaa perustellulta, että niihin voidaan soveltaa TakSL 12 §:ssä säädettyä ulosmittauksella saatuja varoja koskevaa peräyttämisperustetta. Korkein oikeus vahvistikin tämän tulkinnan vuonna 2019 annetussa ennakkoratkaisussa (KKO 2019:91). Lakiteksti, esityöt ja oikeuskäytäntö eivät kuitenkaan edelleenkään anna selkeää vastausta siihen, voidaanko TakSL 12 §:ää soveltaa maksukehotuksen johdosta tai maksuajalla ulosottomiehelle tehtyihin suorituksiin. TakSL 12 §:n joustavaa tulkintaa siten, että kaikkien vapaaehtoisesti ulosottomiehelle tehtyjen maksujen katsottaisiin kuuluvan sen soveltamisalaan, voidaan puoltaa tietyin argumentein. Laissa ja esitöissä on esimerkiksi toisinaan käytetty sanamuotoja, joissa myös maksukehotuksesta ja maksuajalla tehdyt maksut rinnastuvat ulosmittauksella saatuihin maksuihin. Laajentavaa tulkintaa vastaan puhuu kuitenkin se, että laissa ei ole sitä selkeästi tukevia sanamuotoja ja esitöissä on toisinaan tehty ero ulosmitattujen ja vapaaehtoisesti maksettujen varojen välille. Lisäksi perinteisesti on katsottu, että takaisinsaantiperusteita tulisi tulkita suppeasti, koska takaisinsaannilla puututaan sinänsä päteviin oikeudellisiin määräämistoimiin. Myös korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntö tukee ajatusta takaisinsaantiperusteiden ei-laajentavasta tulkinnasta. Siten parhaiten perusteltu on näkemys, jonka mukaan ulosottomiehelle maksukehotuksen jälkeen tai maksuajalla suoritettuja varoja ei voida peräyttää TakSL 12 §:n nojalla. Jos TakSL 12 §:ää ei voida soveltaa, takaisinsaantia haluavien on vedottava johonkin muuhun takaisinsaantiperusteeseen. Kyseeseen tulevat TakSL 10 §:n mukainen velan maksun peräytyminen ja TakSL 5 §:ssä säädetty yleinen takaisinsaantiperuste. Nämä säännökset ovat velalliselta suorituksen saaneen takaisinsaantivastaajan kannalta edullisempia kuin TakSL 12 §, sillä niissä asetetaan peräyttämiselle useita erityisedellytyksiä. Erityisedellytykset koskevat muun muassa maksun vaikutusta velallisen taloudelliseen asemaan, maksun suuruutta ja takaisinsaantivastaajan vilpitöntä mieltä. Käytännössä kuitenkin TakSL 10 § soveltunee usein ulosottomiehelle maksukehotuksesta tai maksuajalla tehtyihin suorituksiin, jos maksu on ollut määrältään huomattava. Myös TakSL 5 §:ää voidaan periaatteessa soveltaa tällaisiin suorituksiin, mutta pykälässä esitetty tunnusmerkistö asettaa peräytymiselle varsin tiukat edellytykset.