Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Stenman, Rondy (2024)
    Käsitys veroparatiiseista ja aggressiivisesta verosuunnittelusta on muuttunut kuluvan vuosituhannen aikana. Yritykset ja yksityishenkilöt ovat hakeutuneet verohyötyjen perässä ulkomaille, kuten esimerkiksi Panaman ja Pandoran papereiden tietovuodot paljastivat. Tämä on johtanut verojen väärinkäytöksiä torjuvan lainsäädännön eksponentiaaliseen kehitykseen, mutta veroetuusjärjestelmien hyväksikäyttö on edelleen laaja ilmiö, jolla on monia negatiivisia vaikutuksia, mukaan lukien ihmisoikeuksiin ja kehitysmaiden talouteen. Etenkin aggressiivinen verosuunnittelu on nostanut verotuksen mukaan vastuullisuuskeskusteluun. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella veroetuusjärjestelmien hyväksikäytön vaikutuksia yritysten vastuullisuuteen. Tutkielma pyrkii alkuun valottamaan veroparatiisien määritelmää ja niihin liittyvän yritystoiminnan oikeudellista arviointia, samalla selvittäen, miten yritykset hyödyntävät veroetuusjärjestelmiä. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymykseen, millä tavoin vastuullinen verotus voidaan integroida laajemmin yritysvastuun käsitteeseen yritysten näkökulmasta. Tutkielma korostaa vastuullisen veronmaksun merkitystä yritysvastuun näkökulmasta ja käsittelee tulevaisuuden suuntaviivoja avaamalla verovastuuseen liittyvää laajaa sääntelykehikkoa. Tutkielma pohtii myös, miten yritysvastuu soveltuu veroasioihin, ja miten yritysvastuu ja aggressiivinen verosuunnittelu voivat olla ristiriidassa keskenään ja millaisia ratkaisuja tähän ongelmaan voitaisiin löytää. Tutkielman tavoitteena on tarjota analyysi yritysvastuun ja vero-oikeudellisten käytäntöjen välisestä suhteesta. Tutkielmassa havaitaan, että viimeaikaiset ponnistelut, kuten OECD:n BEPS-hanke, ovat vähentäneet aggressiiviseen verosuunnitteluun liittyviä huolenaiheita, mutta niihin ei silti pystytä aina tehokkaasti puuttumaan verolainsäädännön puitteissa. Etenkin monet veroraportointivaatimukset koskevat vain marginaalista yritysryhmää. Sen sijaan yritysvastuuta arvioivat tahot eivät ole sidottuja näihin tarkkoihin kehyksiin. Verovastuullisuus edellyttää läpinäkyvyyttä yritysten verotuskäytännöissä ja proaktiivista lähestymistapaa vero-oikeuden noudattamisessa, ylittäen pelkän lakisääteisten vaatimusten täyttämisen. Tämä voi käytännössä sisältää veroraportoinnin parantamisen, aggressiivisen verosuunnittelun välttämisen ja aktiivisen osallistumisen oikeudenmukaisempien verokäytäntöjen edistämiseen.
  • Lahdelma, Tommi (2021)
    Tutkielma on pääsääntöisesti oikeusdogmaattista tutkimusta. Tutkielmalla pyritään selvittämään, miten Suomesta Espanjaan muuttavan eläkkeensaajan eläketulojen verotus muuttuu uuden valtioiden kesken sopiman verosopimuksen myötä. Tutkielman toisessa luvussa tarkastellaan verovelvollisuusasemaa koskevia kysymyksiä. Kolmannessa luvussa selvitetään, mikä vaikutus henkilön verovelvollisuusasemalla on siihen, kuinka verovelvollisen eläketuloja verotetaan Suomessa. Tutkielman neljännessä luvussa tarkastelu siirtyy verosopimusten merkitykseen yleisesti. Viidennessä luvussa arvioidaan nimenomaisesti Suomen ja Espanjan välisen verosopimuksen muutosta eläketulojen näkökulmasta. Verovelvolliset jaetaan Suomen verolainsäädännössä yleisesti ja rajoitetusti verovelvollisiin. Yleisesti verovelvollisten verotus määräytyy ensisijaisesti tuloverolain nojalla ja verotus tapahtuu verotusmenettelylain mukaisessa järjestyksessä. Rajoitetusti verovelvollisten osalta verotus määräytyy tuloverolain lisäksi lähdeverolain mukaisesti ja verotus on pitkälti lähdeverotusta. Verosopimusten ensisijainen tarkoitus on estää juridista kaksinkertaista verotusta. Verosopimusten määräysten tehtävänä on jakaa sopimusvaltioiden välinen verotusoikeus keskenään. Verosopimuksilla ei ratkaista sitä, miten verotus sopimusvaltioissa konkreettisesti tapahtuu, vaan se jää kansallisten lainsäädäntöjen ratkaistavaksi. Suomen ja Espanjan välinen uusi verosopimus merkitsee Suomelle verotusoikeuden laajennusta Espanjassa asuvan Suomesta saamien eläketulojen osalta. Muutos koskee pitkälti muita kuin suomalaisen julkisyhteisön palveluksessa ansaittuja eläkkeitä. Julkisyhteisön palveluksessa ansaitun eläkkeen verotus vastaa vanhan verosopimuksen määräyksiä, ellei kysymyksessä ole julkisyhteisen liiketoiminnan yhteydessä ansaitusta eläketulosta. Poikkeuksellisen uudesta Suomen ja Espanjan välisestä verosopimuksesta tekee se, että 17 artiklan 2 kappaleen mukaisen eläkkeen mahdollinen kaksinkertainen verotus poistetaan käänteisellä hyvityksellä. Tällöin kaksinkertainen verotus poistetaan eläkkeen lähdevaltiossa.
  • Hautamäki, Henrik (2015)
    Tämän tutkielman aihepiirinä on verokonsultin sopimussuhteesta johtuvat velvoitteet asiakastaan kohtaan, kun verokonsultti tarjoaa asiakkaalleen verosuunnitteluun liittyviä palveluita. Tutkielmassa syvennytään kahteen tutkimusongelmaan, joista ensimmäinen liittyy verokonsultin tutkimisvelvollisuuteen ja toinen verokonsultin varoittamisvelvollisuuteen. Tutkimisvelvollisuudella tarkoitetaan verokonsultin velvollisuutta perustaa antamansa neuvo asian vaatimiin oikeudellisiin selvityksiin. Tutkielmassa pyritään tältä osin selvittämään, missä laajuudessa verokonsultin on kussakin eri tapauksessa ryhdyttävä selvittelemään verosuunnittelutoimeksiannon herättämiä oikeuskysymyksiä. Varoittamisvelvollisuudella tarkoitetaan verokonsultin velvollisuutta varoittaa asiakastaan esim. kaupan, transaktion, tai yritysjärjestelyn epävarmasta vero-oikeudellisesta kohtelusta. Tutkielmassa selvitetään, minkälaiset tekijät vaikuttavat varoittamisvelvollisuuden sisältöön kussakin yksittäistapauksessa. Tutkielmassa vertaillaan Suomen ja Ruotsin oikeutta. Tutkielma rakentuu siten, että johdannon jälkeen toisessa luvussa esitellään tutkimuksen kannalta keskeisiä käsitteitä ja sääntelyä, jonka jälkeen kolmannessa luvussa tarkastellaan verokonsultin korvausvastuun perusteita. Neljännessä ja viidennessä luvussa käsitellään kussakin yhtä tutkimuskysymystä. Näissä jaksoissa Suomen ja Ruotsin oikeutta tarkastellaan ensin erillisissä jaksoissa, jonka jälkeen yhteenveto -osiossa pohditaan, mikä tarkasteltavia oikeusjärjestelmiä erottaa ja yhdistää. Verokonsultin tutkimis- ja varoittamisvelvollisuutta ei tarkastella tutkielmassa tietyn ammattiryhmän, kuten asianajajien tai tilintarkastajien, näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää velvoitteiden yleinen sisältö, joka soveltuu kaikkiin verokonsultteihin professiotaustasta riippumatta. Verokonsultin tutkimis- ja varoittamisvelvollisuuden sisältö johdetaankin tutkielmassa yleisistä sopimusoikeudellisista periaatteista. Tämän vuoksi lähdeaineisto on monipuolista. Johtoa on haettu mm. sijoitus-, tilintarkastus- ja asianajopalveluita koskevasta sääntelystä ja oikeuskäytännöstä. Lisäksi tutkielmassa analysoidaan Home Properties AB:n ja Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB:n välistä Tukholman käräjäoikeudessa vireillä olevaa oikeuskiistaa, jonka keskiössä on verosuunnitteluun liittyvät vastuukysymykset. Tutkielmassa esitetään, että verokonsultin tutkimisvelvollisuuden sisältö on samantapainen sekä Suomen että Ruotsin oikeudessa. Verosuunnittelupalveluita tarjoavan konsultin on monesti selvitettävä kaupan, transaktion, sopimus- tai yritysjärjestelyn verokohtelu. Koska oikeustila saattaa vero-oikeudessa muuttua hyvin nopeasti, verokonsultin on kiinnitettävä erityistä huomiota vireillä oleviin lainsäädäntöhankkeisiin sekä tuoreisiin ennakkopäätöksiin. Verosäännösten monimutkaisuuden vuoksi verokonsultti joutuu monesti perehtymään lainvalmistelumateriaalin, josta sääntelyn taustalla oleva tarkoitus saattaa ilmetä. Kun liikutaan verosuunnittelun harmaalla alueella, oikeuskäytännön tutkiminen on yleensä välttämätöntä, koska veron kiertämistä ehkäisevien yleislausekkeiden soveltamislinjat eivät hahmotu säännöstekstistä. Suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa on kiinnitetty huomiota siihen, että poikkeuksellisen suuri oikeudellinen epävarmuus on veroasioiden hoitoon liittyvä ongelma, joka on huomioitava verokonsultin tutkimis- ja muiden velvoitteiden laajuutta tulkittaessa. Ruotsalaisessa oikeuskäytännössä ja -kirjallisuudessa on taas korostettu sitä, että erikoistuneen neuvonantajan, kuten verokonsultin, tutkimisvelvollisuutta arvioidaan ankarammin kuin tavallisen neuvonantajan tutkimisvelvollisuutta. Tutkielmassa väitetään, että oikeusjärjestelmien välillä on tältä osin vivahde-ero. Myös varoittamisvelvollisuuden sisältö on samantapainen Suomen ja Ruotsin oikeudessa. Verokonsultilla voi olla velvollisuus varoittaa asiakastaan esim. siitä, ettei tietyn toimenpiteen verokohtelusta ole annettu ennakkopäätöstä. Varoittamisvelvollisuuden sisältöön vaikuttavat monet seikat, joita tarkastellaan tarkemmin tutkielmassa. Varoittamista voidaan edellyttää etenkin niissä tilanteissa, joissa kyse on erityisen riskipitoisista verosuunnitteluoperaatioista ja toimeksiantaja ei ole koulutuksensa tai kokemuksensa puolesta perehtynyt vero-oikeuteen. Ensisilmäyksellä vaikuttaa siltä, että verokonsultin varoittamis- ja tiedonantovelvoitteiden laajuutta on arvioitu KKO:n oikeuskäytännössä hieman ankarammin kuin HD:n oikeuskäytännössä. Tästä syystä tutkielmassa pohditaan sitä, vaaditaanko verokonsultilta tältä osin huolellisempaa toimintaa Suomessa kuin Ruotsissa. Tutkielmassa tullaan kuitenkin siihen tulokseen, että ratkaisujen lopputulokset selittyvät niiden erityispiirteillä ja liian ohut praksispohja estää muutenkin järkevien vertailupäätelmien tekemisen.
  • Salin, Janiina (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan veron kiertämisen käsitettä ja sisältöä Suomen kansallisessa oikeudessa, sekä miten veron kiertämistä on säännelty EU-oikeudessa ja minkälaiset kriteerit EU-oikeus on asettanut kansalliselle veronkiertosääntelylle. Tämän osalta tarkastellaan, kuinka Suomen yleinen veronkiertosäännös VML 28 § suhteutuu EU-oikeuden asettamiin vaatimuksiin. Veron kiertämisen käsitteeseen ja sääntelytapoihin perehdytään myös oikeusvertailun avulla analysoimalla vertailumaiden lainsäädännön, oikeuskäytännön ja oikeuskirjallisuudessa esitettyjen kannanottojen eroja ja yhtäläisyyksiä koskien veron kiertämistä. Vertailumaita ovat Saksa, Ruotsi ja Iso-Britannia. Tutkielmassa käsitellään myös tiivisti verosopimusten sisältämää veron kiertämistä koskeva sääntelyä sekä sen suhdetta EU-oikeuteen. EU-oikeus edellyttää, että jäsenvaltiot noudattavat EU-oikeutta myös soveltaessaan kansainvälisiä verosopimuksiaan. Veron kiertämisellä tarkoitetaan verovelvollisen toimia, joilla tavoitellaan lainsäätäjän tarkoitukselle vieraita veroetuja ja joiden synnyttämille tilanteille on ominaista lain säännöksen sanamuodon normaalin tulkinnan ja lain tarkoituksen välinen jännitystila. Kyseisissä tilanteissa lain sanatarkka soveltaminen edellyttäisi usein vaaditun veroedun myöntämistä, mutta sen myöntäminen olisi vastoin lainsäätäjän tarkoitusta. Suomessa lainsäätäjä on ottanut lain tulkintaan kantaa nimenomaisella normilla, jolla annetaan lain soveltajalle normaalia laajempi toimivalta puuttua laintulkinnalla veronkiertotilanteisiin. Suomessa veron kiertämistä koskeva yleislauseke on sisällytetty lainsäädäntöön jo verrattain varhain. EU:n lainsäädännössä ei ole eikä siitä ole helposti johdettavissa veron kiertämisen määritelmää. Veron kiertämistä koskevat määritelmät ovat kehittyneet EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä taloudellisia perusvapauksia koskevien tapausten yhteydessä. EU-tuomioistuin arvioi ensin, aiheuttaako kansallinen veronkiertosääntely EU-oikeuden perusvapauksien rajoituksen tai onko se syrjivää. Tämän jälkeen EU-tuomioistuin arvioi, voidaanko syrjintää tai rajoitusta pitää hyväksyttävänä EU-oikeuden mukaisten oikeuttamisperusteiden perusteella. Veronkiertotapauksissa EU-tuomioistuin on arvioinut rajoitusten oikeutusta sekä rule of reason -doktriinin sekä oikeuksien väärinkäytön kiellon periaatteen valossa. EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä on kehittynyt puhtaasti keinotekoisten järjestelyjen kriteeri, jonka mukaan vain sellaista veron kiertämistä koskevaa kansallista lainsäädäntöä voidaan pitää hyväksyttävänä, joka tähtää vain puhtaasti keinotekoisten järjestelyjen estämiseen. EU-tuomioistuimen arvioitavana ei ole vielä ollut minkään jäsenvaltion yleisen veronkiertosäännöksen hyväksyttävyys suhteessa EU-oikeuteen, mutta veron kiertämisen estämiseen on vedottu useissa tapauksissa. Veron kiertämisen yleislausekkeita on pidetty tehokkaimpana keinona ehkäistä veron kiertämistä. Tämän kannalta olisi hyvin ongelmallista, mikäli EU-tuomioistuin katsoisi, etteivät jäsenvaltioiden veron kiertämistä koskevat yleislausekkeet ole EU-oikeuden mukaisia. Tämä aiheuttaisi suuren intressiristiriidan kansallisten verojärjestelmien ja EU-oikeuden tavoitteiden välillä.
  • Kuutti, Janne (2017)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan menettelyä, jossa vero-oikeudellisen rikkomuksen seuraamuksena voidaan määrätä sanktio joko rikosoikeudellisessa tai hallinto-oikeudellisessa menettelyssä. Tutkimuksen kohde sijoittuu rikos- ja hallintoprosessioikeuden rajapintaan ja sen tarkoituksena on selvittää, kuinka sanktiointi tulisi toteuttaa näiden rikkomusten osalta. Tutkimuksen oikeudellisena lähtökohtana on se, että sanktiointi voidaan toteuttaa joko rikos- tai hallinto-oikeudellisia keinoja käyttäen. Tällöin voidaan esittää kysymys siitä, millaisessa oikeudellisessa menettelyssä sanktiointi voidaan toteuttaa, jotta se täyttää ensinnäkin perus- ja ihmisoikeusmyönteisen laintulkinnan kriteerit, mutta samalla myös muut tarkoituksenmukaisuuden elementit. Tämän selvittämiseksi tutkimuksessa tarkastellaan oikeudellisia normeja ja periaatteita, jotka ohjaavat valintaa hallinnollisen- ja rikosoikeudellisen prosessilajin välillä. Jotta tutkimukseen saadaan lisää perspektiiviä, tutkimuksessa vertaillaan lisäksi kahta toisistaan poikkeavaa sanktiomallia, joiden avulla on pyritty ratkaisemaan kahteen kertaan tutkimisen ja rankaisemisen ongelma. Nämä tutkimuksen kohteena olevat sanktiomallit ovat Suomen toteuttama ”tienvalintamalli” ja Ruotsin valitsema ”yhden tuomioistuinmenettelynmalli”. Tutkimuksessa tuodaan esiin sekä Suomen että Ruotsin lainsäätäjän tekemiä valintoja järjestää sanktiointi vero-oikeudellisten rikkomusten osalta. Suomen ja Ruotsin vero-oikeudellisia sanktiojärjestelmiä on verrattu toisiinsa, sillä näissä valtioissa oikeudellinen ongelma on ollut hyvin samankaltainen. Tutkimusta luettaessa tulee kuitenkin huomioida se, ettei tämä tutkimus ole tarkoitettu oikeusvertailevaksi tutkimukseksi. Oikeusvertailu toimii ennemminkin tutkimuksen työkaluna, jolla pyritään löytämään suomalaisesta oikeusjärjestelmästä mahdollisia heikkouksia ja kehittämisen kohteita. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan myös Verohallinnon roolia osana vero-oikeudellista sanktiojärjestelmää. Suomessa Verohallinnolle on annettu nykyisen lainsäädännön puitteissa huomattavasti harkintavaltaa päättää siitä, mitkä tapaukset se hoitaa hallinnollisessa sanktiomenettelyssä ja mitkä asiat se ohjaa puolestaan rikosprosessissa käsiteltäväksi. Suomen lainsäädännössä ei ole tältä osin yksiselitteisesti määritelty prosessilajinvalintaa ohjaavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, aiheutuuko tästä Verohallinnon vedenjakajan roolista oikeusturvaa vaarantavia tekijöitä. Tutkimuksen yleisenä havaintona on se, että Suomen toteuttamasta sanktiomallista löytyy puutteita, joita ei voida pitää asianmukaisina oikeudenmukaiselle sanktiojärjestelmälle. Näin ollen prosessilajin valintaa ohjaavia normeja olisi syytä terävöittää, jotta lainkäyttö olisi tasapuolisempaa ja ennakoitavampaa verovelvollisen/syytetyn kannalta.
  • Hämäläinen, Greta (2015)
    Saamisoikeuden vanhentumista pidetään välttämättömänä ja tunnustettuna oikeutena. Saatavan vanhentuminen perustuu ajan kulumiseen ja velkasuhteen osapuolten passiivisuuteen. Verosaatavan vanhentumisessa on kysymys abstraktisen ja konkreettisen verovelan maksuunpanon määräaikojen vanhentumisesta. Tutkimuksessa tutkitaan eri verojen abstraktisia ja konkreettisia vanhentumisaikoja Suomen voimassaolevan lainsäädännön perusteella. Tutkimuksessa tutkitaan myös sitä, onko vanhentumisajoilla eroavuuksia eri verolajien kesken sekä sitä, eroavatko verosaatavien ja yksityisoikeudellisten saatavien vanhentumisajat toisistaan. Lisäksi tutkitaan vanhentumisen vaikutuksia velalliselle ja velkojalle. Tutkimuskohde on rajattu tiettyjen, yleisimpien verosaatavien ja yksityisoikeudellisten saatavien vanhentumisaikoihin. Tutkimuksessa tutkitaan Suomen voimassa olevan oikeuden sisältöä eli tulkitaan ja systematisoidaan verosaatavien vanhentumista koskevia säännöksiä. Lähdeaineistona on pääasiallisesti käytetty lainvalmisteluaineistoa, KKO:n ja KHO:n ratkaisuja sekä kotimaista oikeuskirjallisuutta. Vertailukohtana tutkielmassa käytetään Ruotsin vastaavaa lainsäädäntöä. Tuloverotuksessa verotuspäätös annetaan viimeistään verovuotta seuraavan kalenterivuoden lokakuun loppuun mennessä. Verotusta voidaan kuitenkin oikaista kaikkien virheiden osalta vuoden kuluessa. Varsinainen verotuksen oikaisu voidaan tehdä kahden vuoden kuluessa ja ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyöntiä koskeva oikaisu on tehtävä viiden vuoden kuluessa. Ruotsissa myöhästymismaksusta ja veronlisäyksestä on ilmoitettava kahden vuoden kuluessa. Ruotsissa päätös veronlisäyksestä voidaan antaa kuuden vuoden kuluessa, jos veroilmoitusta ei ole annettu ollenkaan. Perintö- ja lahjaveron maksuunpano-oikeus vanhentuu kymmenen vuoden kuluessa perinnönjättäjän kuolemasta tai siitä, kun lahjansaaja on saanut lahjan haltuunsa. Arvioverotus voidaan toimittaa kymmenen vuoden kuluessa perintö- tai lahjaverovelvollisuuden alkamisesta, jos perukirjaa tai veroilmoitusta ei ole annettu. Kymmenen vuoden vanhentumisaika vastaa yksityisoikeudellisen saatavan toissijaista vanhentumisaikaa, joka alkaa saatavan syntymisestä. Varainsiirtoverolaissa varsinainen maksuunpanoaika on kaksi vuotta. Varainsiirtoverotus voidaan toimittaa viiden vuoden kuluessa, jos ilmoitusvelvollisuus on laiminlyöty tai kymmenen vuoden kuluessa, jos lainhuutoa tai kirjaamista ei ole haettu. Välillisessä verotuksessa määräämättä jääneen veron maksuunpanoaika on pääsääntöisesti kolme vuotta, joka lasketaan verosaatavan syntymisestä. Autoverotuksessa ei ole säädetty määräaikaa autoveron määräämiselle ennen kuin rekisterissä tai käytössä oleva ajoneuvo on viranomaisen tiedossa. Ajoneuvoverolaissa määräämättä jääneen veron määräaika on kaksi vuotta. Ruotsissa verotuksen oikaisun määräaika ajoneuvoveron osalta on myös kaksi vuotta. Konkreettinen verovelka vanhentuu viiden vuoden kuluessa sitä seuranneen vuoden alusta, jona se on määrätty tai maksuunpantu. Konkreettinen verovelka vanhentuu lopullisesti, eikä määräaikaa voida jatkaa. Ruotsissa konkreettinen verovelka vanhentuu myös viiden vuoden kuluessa. Ruotsissa vanhentumisaikaa voidaan jatkaa viidellä vuodella, jos velallinen on tietoisesti vaikeuttanut julkisen tahon maksun saantia saatavasta. Jos verovelvollinen laiminlyö ilmoittamisvelvollisuutensa tai antaa väärän tiedon, tekoa voidaan arvioida myös rikosoikeudellisesti. Syyteoikeuden vanhentumisaika on porrastettu rikoksesta säädetyn rangaistuksen mukaan kahden, viiden tai kymmenen vuoden määräaikaan. Ruotsissa kaikkien verorikosten syyteoikeuden vanhentumisaika on viisi vuotta. Ne bis in idem -kielto estää kahteen kertaan syyttämisen tai rankaisemisen. KHO on katsonut, että rikosasian tultua lopullisesti ratkaistuksi muutoin kuin ne bis in idem -säännön perusteella, samassa asiassa määrätty veronkorotus on verovelvollisen oikaisuvaatimuksen tai muutoksenhaun johdosta poistettava. EIT:n oikeuskäytännön perusteella Suomessa on säädetty erillisellä päätöksellä määrättävästä veron- tai tullinkorotuksesta annettu laki ja rikoslakiin on lisätty säännös veron- ja tullinkorotuksen suhteesta veropetokseen ja verorikkomukseen. Ne bis in idem -kieltoa on tulkittu siten, ettei siviiliasioissa ja siihen liittyvissä vahingonkorvauskysymyksissä ole kysymys siitä, että henkilöä olisi tutkittu tai rangaistu EIS 7. lisäpöytäkirjan tarkoittamassa merkityksessä, vaikka ratkaisussa olisi kysymys samasta asiasta kuin mistä aikaisemmassa rikosprosessissa olisi ollut kysymys. Verorikosten osalta vahingonkorvausvaatimus voidaan esittää niin kauan kuin rikosasiassa voidaan nostaa syyte tai rikosasian käsittely on vireillä tuomioistuimessa. Verovelvollisen on voitava luottaa verotuspäätökseen, jos asia on tulkinnanvarainen tai epäselvä, verovelvollinen on toiminut vilpittömässä mielessä ja viranomaisen noudattaman käytännön tai ohjeiden mukaisesti. Tällöin on olennaista, että verovelka vanhentuu kohtuullisessa ajassa. Jos verovelvollinen on laiminlyönyt ilmoittamisvelvollisuutensa tai antanut virheellisen tiedon, hän ei voi saada luottamuksensuojaa. Silloin verotuksen oikaisun määräajan on oltava riittävän pitkä.
  • Paajanen, Sini (2014)
    Tutkielma käsittelee verosopimuskeinottelua ja emo-tytäryhtiödirektiivin veroetujen väärinkäyttöä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, tulisiko em. kansainvälisessä vero-oikeudessa esiintyvät ilmiöt käsittää sallituksi verosuunnitteluksi vai ei-sallittavaksi veron kiertämiseksi. Tutkielman metodi on lainopillinen. Aiheen esittelyn, rajauksen ja metodin esittelyn jälkeen tutkielmassa perehdytään aiheen kansainväliseen kontekstiin sekä sen asettamille edellytyksille ja reunaehdoille tutkimusongelman käsittelyssä. Tutkielmassa perehdytään verosopimuskeinottelulla ja emo-tytäryhtiödirektiivin veroetujen pitkälle menevällä hyväksikäytöllä tavoiteltaviin veroetuihin sekä muihin mahdollisiin järjestelyillä saavutettaviin etuihin. Lisäksi kirjoituksessa kuvaillaan eri valtioiden suhtautumista tutkielman aiheen mukaisiin ilmiöihin. Yksittäisten valtioiden kansallisten anti abuse -säännösten lisäksi on myös tutkittava, mikä on Euroopan unionin oikeuden vaikutus hyväksikäyttötilanteiden tulkinnassa. Myös verosopimusmääräyksillä on vaikutuksensa järjestelyn sallittavuuspunninnan kannalta. Tutkielmassa esitellään yleisimpiä verosopimuskeinottelutilanteita esimerkkien avulla. Esityksen pääpaino on direct conduit -menetelmässä, mutta myös esimerkiksi stepping stone- ja reverse hybrid -menetelmiä on kuvailtu havainnollistavin kaavioin. Kyseiset järjestelyt ovat niin sanottuja läpikulkuyhtiöjärjestelyjä, joissa verosopimusverkostoltaan ja usein myös kansalliselta verotukseltaan edulliseen valtioon perustetaan läpikulkuyhteisö, jonka kautta rahavarat kiertävät tulon lähdevaltiosta kolmanteen, verovelvollisen tosiasialliseen asuinvaltioon. Olennaista järjestelyille on se, etteivät verovelvollisen järjestelyn avulla saavuttamat veroedut olisi ollut saatavilla ilman läpikulkuyhteisön perustamista. Emo-tytäryhtiödirektiivin suomia veroetuja hyödyntävät järjestelyt perustuvat samaan lähtökohtaan kuin verosopimuskeinotteluna pidettävät läpikulkuyhtiöjärjestelyt: unionin ulkopuolella asuva verovelvollinen perustaa EU:n jäsenvaltioon läpikulkuyhtiön, jonka avulla verovelvollinen voi hyödyntää emo-tytäryhtiödirektiivin edellyttämät, unionin sisämarkkinatavoitteiden mukaiset veroedut. Sekä verosopimuskeinottelun että emo-tytäryhtiödirektiivin hyödyntämisen kautta rakennettavat läpikulkuyhtiöjärjestelyt pohjautuvat pääosin tulon lähdevaltion maksaman voitonjaon, käytännössä osingon, vapautukseen lähdeverosta. Täysin sääntelemättömässä tilanteessa lähdevaltio yleensä verottaa ulkomaille maksamistaan osingoista kansallisen lainsäädäntönsä mukaisen lähdeveron. Erilaisten rakenteiden avulla tapahtuvan kansainvälisen verosuunnittelumuotojen kuvailun jälkeen tutkimuksessa keskitytään sallitun ja ei-sallitun toiminnan arviointiin. Verovelvollisen luovuutta erilaisten järjestelyjen suhteen voivat rajoittaa niin kansallinen oikeus, verosopimusmääräykset kuin Euroopan unionin oikeus. Toisaalta myös jäsenvaltioiden oikeus soveltaa järjestelyjen rajoittamista koskevaa lainsäädäntöä on rajattu. Nämä toimivallan puitteet tulevat käytännössä vastaan helpoiten EU-oikeuden kohdalla, sillä unionin tuomioistuin edellyttää tämänhetkisen oikeuskäytännön mukaan kyseessä olevan järjestelyn olevan puhtaasti keinotekoinen, jotta järjestelyn voisi katsoa veron kiertämiseksi ja verovelvolliselta voisi evätä saavutetut veroedut. Jos verovelvollinen kykenee esittämään liiketoiminnallisia perusteita toiminnalleen, unionin tuomioistuimella saati jäsenvaltion kansallisella tuomioistuimella ei ole mahdollisuutta rajoittaa unionin primäärioikeuden edellyttämiä perusvapauksia. Johtopäätöksissä pohditaan yleisesti tutkielman aiheena olevien ilmiöiden sallittavuutta. Sallittavuutta pohditaan sekä ilmiöiden sisäisessä kontekstissa että suhteessa kansainvälisen vero-oikeuden muihin ajankohtaisiin rajanveto-ongelmiin. Valtioiden ei tulisi tarkastella verovelvollisen toiminnan arvioinnissa ainoastaan verovelvollisen sijoittautumista eri valtioihin, vaan kiinnittää tarkempi huomio eri valtioihin perustettujen konserniyhtiöiden välisiin voitonsiirtoihin, joilla rahavirtoja saadaan liikuteltua yhtiöiden välillä käytännössä verottomasti esimerkiksi hybridimuotoisia oikeustoimia hyödyntämällä. Myös siirtohintojen markkinaehtoisuuteen tulee kiinnittää korostetusti huomiota.
  • Hakonen, Maija (2016)
    Lisätystä ohjeistuksesta ja kansainvälisestä yhteistyöstä huolimatta lopullista kaksinkertaista verotusta tai nollaverotusta syntyy edelleen verosopimusoikeudessa kvalifikaatiokonfliktien seurauksena. Nollaverotuksen negatiivisista vaikutuksista ei jatkuvan mediahuomion ansiosta ole useinkaan epäselvyyttä, mutta veropaon estämisen lisäksi olisi yhä muistettava kiinnittää huomiota kaksinkertaisen verotuksen poistamiseen. Kaksinkertainen verotus luo esteitä kansainväliselle kaupalle, minkä lisäksi sen voidaan katsoa olevan epäoikeudenmukaista verovelvollisten keskinäisiä suhteita tarkasteltaessa. Yksittäiselle yritykselle kaksinkertainen verotus voi olla myös huomattava taloudellinen rasite ja aina yrityksellä ei ole edes kaksinkertaisen verotuksen kohteeksi jouduttuaan mahdollisuutta muutoksenhakuun. Tämä johtuu siitä, että nykyiset muutoksenhakukeinot eivät muutoksenhakuun tehottomuutensa vuoksi ole kaikissa tapauksissa sopivia, eivätkä ne tavoitteistaan huolimatta aina tuota tulosta. Kvalifikaatiokonflikteilla tarkoitetaan verosopimusoikeudessa sellaisia konfliktitilanteita, joissa molemmat sopimusvaltiot voivat verottaa eri sopimusartikloiden perusteella samaa tuloa tai vastaavasti jättää tulon kokonaan verottamatta. Kvalifikaatiokonflikti voi syntyä verosopimusta sovellettaessa kahdesta syystä. Ensinnäkin voidaan puhua luokitteluongelman kautta syntyneestä kvalifikaatiokonfliktista. Luokitteluongelman tilanteessa epäselvää on, mitä tulotyypin määritelmää sopimusmaiden tulisi tiettyä tuloa verosopimuksen tarkoituksiin luokiteltaessa seurata. Toisekseen kvalifikaatiokonflikti voi syntyä tulkintaongelman kautta. Erimielisyys ei tulkintaongelmassa johdu siitä, etteikö tiedettäisi mitä luokittelua pitäisi seurata. Tulkintaongelmassa erimielisyys johtuu sen sijaan siitä, että verosopimusta tulkitaan kahdessa valtiossa toisistaan poikkeavasti. Tulkintaongelmaan voidaan päätyä siten siitä huolimatta, että luokittelussa molemmat valtiot seuraavat samaa määritelmää ja samoja tulkintasäännöksiä. Uuden lähestymistavan esittelemisen jälkeen luokitteluongelmasta syntyvät kvalifikaatiokonfliktit ja niiden seurauksena aiheutuva kaksinkertainen verotus tai nollaverotus on teoriassa saatu poistettua. Läheskään kaikki maat eivät kuitenkaan käytännössä seuraa tällaista uutta lähestymistapaa, jolloin edelleen saatetaan päätyä tilanteeseen, jossa sopimusmaat luokittelevat saman tulon luokitteluongelmasta johtuen erilailla. Erilaiseen luokitteluun saatetaan ajautua myös tulkintaongelman kautta, johon ei uusi lähestymistapa tuo aina ratkaisua. Tulkintaongelmasta johtuvia kvalifikaatiokonflikteja syntyy erityisen herkästi IT-veloitusten erilaisen luokittelun seurauksena ja tästä syystä ohjeistusta ja tutkimusta tulisikin lisätä nimenomaan kyseisten veloitusten osalta. Etenkin rojaltiartiklan laitteistotulon määritelmä aiheuttaa ongelmia verosopimusmaiden välille, koska laitteistotulon osalta ei OECD:n kommentaaria ja ohjeita voida katsoa tulkittavan sopimusmaissa yhtenevästi. Kiina esimerkiksi ei seuraa laitteistotulon luokittelussa OECD:n suosituksia, vaan Kiina perii lähdeveron sellaisistakin tuloista, joita ei OECD:n malliverosopimuksen kommentaarin mukaan tulisi katsoa rojaltituloiksi. Suomi ei puolestaan hyvitä Kiinassa OECD:n ohjeiden vastaisesti perittyjä lähdeveroja, joten verovelvollisen ainoaksi mahdollisuudeksi jää hakea verotukseen huojennusta keskinäisen sopimusmenettelyn kautta. Keskinäinen sopimusmenettely ei kuitenkaan välttämättä tuota tulosta, koska mitään velvollisuutta sopimukseen pääsemiseen ei ole. Koska BRIC-maat tulkitsevat usein verosopimuksia OECD:n ohjeista poiketen, syntyy kvalifikaatiokonflikteja erityisen herkästi Suomen ja kyseisten maiden välille. BRIC-maissa muutoksenhaku on usein vaikeaa, jonka lisäksi veroviranomaisten tulkintakäytäntö saattaa vaihdella suuresti kyseisten maiden eri alueiden ja provinssien sisällä. Erityisesti Kiinassa tulkintakäytäntö saattaa olla samojen veloitusten osalta täysin erilainen riippuen siitä, mistä päin Kiinaa veloitukset maksetaan. Tältä osin kansainvälisessä verosopimusoikeudessa tulisikin pohtia tehokkaampia keinoja painostaa sopimusvaltioita huolehtimaan siitä, että maan omat viranomaiset noudattavat verosopimuksia maan sisällä yhtenevin perustein. Vaikka kvalifikaatiokonflikteja syntyykin edelleen kansainvälisessä verosopimusoikeudessa, on sitkeän kansainvälisen yhteistyö ja OECD:n ohjeistus kuitenkin joiltain osin tuottanut tämän ongelman osalta tulosta. Kiinassa SAT on esimerkiksi lisännyt ohjeistusta verosopimusten tulkinnasta, joten tältä osin kehityssuunnan voidaan katsoa olevan positiivinen. SAT:n ohjeet seuraavat lisäksi suurilta osin OECD:n kommentaarin ohjeistusta, joten tämän perusteella voitaneen myös olettaa, että Kiinassa tullaan tulkitsemaan verosopimuksia tulevaisuudessa enemmän OECD:n kommentaarin mukaisesti. Positiivisista kehitysaskeleista huolimatta tulkintaristiriidoilta tuskin pystytään monimutkaisen tulkintasäännöstön ja hankalasti ymmärrettävän käsitteistön takia tulevaisuudessakaan täysin välttymään. Ohjeistuksen lisäksi konfliktinratkaisukeinojen tehostaminen onkin välttämätöntä kansainvälisessä verosopimusoikeudessa. Niin kauan kuin maailmassa ei ole yhtä ainoaa verokieltä tai kansainvälistä verotuomioistuinta, joka voisi riidat yksimielisesti sopimuspuolia sitovasti ratkaista, on esimerkiksi pakollisen välimiesmenettelylausekkeen lisääminen verosopimuksiin hyvä vaihtoehto nykyisten kvalifikaatiokonfliktien lopulliselle ratkaisemiselle. Ennen tällaisen lausekkeen lisäämistä rojaltiartiklan erilaisen tulkinnan perusteella syntyneet kvalifikaatiokonfliktit ja niistä aiheutuva kaksinkertainen verotus jäävät tutkielmassa tehdyn selvityksen perusteella yhä edelleen toisinaan ratkaisematta.
  • Varmo, Olli (2013)
    Välitön verotus kuuluu pääsääntöisesti valtioiden autonomian eli itsemääräämisoikeuden alaan. Globalisoituvassa yhteiskunnassa liike-elämän valtioiden rajat ylittävien toimien määrä on kuitenkin lisääntynyt niin runsaasti, ettei verotusoikeuden jakaminen onnistu pelkästään kansallisilla keinoilla. Tätä varten Organisation for Economic Co-operation and Development on laatinut maaliverosopimuksen, jonka avulla valtiot voivat jakaa verotusoikeuden keskenään. Malliverosopimusta varten OECD on laatinut myös malliverosopimuksen kommentaarin, jossa malliverosopimuksen artiklojen sisältöä ja tarkoitusta on kuvattu yksityiskohtaisesti. Vuonna 2010 OECD uudisti malliverosopimuksen yritystulon kohdistumista koskevan 7 artiklan. Malliverosopimuksen uudistamisessa ei sinänsä ole mitään erikoista, mutta OECD päätyi ratkaisuun, missä malliverosopimuksen kommentaariin jätettiin sekä vuotta 2010 edeltäneen 7 artiklan kommentit että uudistetun artiklan kommentit. Kommentaarilla on ollut merkittävä vaikutus verosopimusten tulkintaa ja kahden kommentin 7 artiklan kommentin sisällyttäminen samaan kommentaariin saattaa aiheuttaa hämmennystä verosopimusten tulkinnassa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mikä mahdollinen vaikutus uuden artiklan kommentaarilla voi olla vanhan malliverosopimuksen mukaisen artiklan tulkintaa. Tutkimuksessa ongelmaa on lähestytty neljästä eri suunnasta. Ensimmäiseksi on tutkittu OECD:n oma näkemys asiasta. OECD:n näkemys on periaatteessa hieman kaksijakoinen. Kommentaarissa se ilmoittaa, että vanhan artiklan kommentaari on jätetty siihen, koska sillä on edelleen relevanssia tulkinnassa. Tästä huolimatta OECD kehottaa tulkitsemaan vanhoja artikloja uusien kommentaarien hengessä. OECD:n laatimat asiakirjat ovat kuitenkin luonteeltaan suosituksia, joten niillä ei ole sitovuutta tuomioistuimiin nähden. Kommentaarin vaikutusta ei kuitenkaan suoraan voida tällä perusteella hylätä, sillä OECD:n voidaan katsoa luovan jäsenilleen tietynasteisen poliittisen pakon noudattaa kommentaaria, mikäli jäsen ei ole tehnyt siihen huomautusta, jolla se ilmoittaa, ettei ole samaa mieltä malliverosopimuksen tulkinnasta. Seuraavaksi on perehdytty Wienin valtiosopimusoikeutta koskevan yleissopimuksen vaikutusta verosopimusten tulkintaan. Kommentaari voi vaikuttaa verosopimusten tulkintaan yleissopimuksen artiklojen kautta usealla tavalla: kontekstina, tavallisena tai erityisenä merkityksenä, myöhempänä sopimukseen tulkintaa ohjaavana sopimuksena tai käytäntönä sekä täydentävänä tulkintakeinona. Ainoastaan täydentäviä tukintakeinoja koskevalla artiklalla voi olla todellista merkitystä tutkimuskysymyksen kannalta, sillä se jättää runsaasti harkintavaltaa tuomioistuimelle valita soveliaaksi katsomaansa tulkinta-aineistoa. Kolmanneksi tutkielmassa otetaan katsaus kansainvälisen oikeiden periaatteisiin, joista acquiescencella ja estoppelilla voi hyvinkin olla vaikutusta kommentaarin asemaan jopa velvoittavana lähteenä. Molemmat koskevat enemmän tai vähemmän hiljaista hyväksyntää. Ensiksi mainitussa olosuhteet ovat sellaiset, että osapuolen katsotaan hyväksyneen tietyn seikan itseään sitovaksi. Tällainen voi olla esimerkiksi kommentaarissa esitetty tulkinta. Jälkimmäinen puolestaan viittaa puhevallan menetykseen eli tilanteeseen, jossa osapuoli olisi voinut toimia aikaisemmin, mutta jättänyt sen tekemättä ja menettänyt oikeutensa vastustaa tiettyä asiaa. Myös kommentaarin muodostumisella tapaoikeudeksi voi olla vaikutusta kommentaarin asemaan tulkinnassa. Tapaoikeuden muodostuminen vaatii kuitenkin aikaa ja riittävää opinio jurista tullakseen sitovaksi ja näiden toteaminen on hankalaa. Lisäksi tutkielmassa otetaan katsaus Euroopan Unionin oikeuden vaikutukseen tutkimuskysymyksen tilanteeseen, mutta tämä on yllättäen hyvin vähäinen, koska Unionin tuomioistuin ei voi antaa ratkaisuja, jotka todella vaikuttaisivat lyhyellä aikavälillä tilanteeseen. Lopuksi luodaan lyhyt katsaus kotimaiseen verosopimuksia koskevaan oikeuskäytäntöön. Johtopäätöksenä edellä esitetyn perusteella voidaan todeta, että uuden artiklan kommentaari voi vaikutta vanhan artiklan tulkintaan lähinnä vapaaehtoisten keinojen kautta. Ratkaisutoimintaa velvoittavia keinoja tai normeja ei käytännössä ole.
  • Torikka, Peter (2020)
    Keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden ja asunto-osakeyhtiöiden osakkaat maksavat yhtiölle yhtiövastiketta, joka on tuloverotuksessa TVL 54 §:n mukainen tulonhankkimismeno. Oikeuskäytännössä muodostuneen vastaavuusperiaatteen mukaan vastike on vähennyskelpoinen osakkaan saamasta vuokratuloista, jos se tuloutetaan kiinteistöyhtiön kirjanpidossa. Jos vastike puolestaan rahastoidaan, sitä ei voida vähentää vuokratuloista, mutta se lisätään osakkeen hankintamenoon. Vastaavuusperiaatteesta voidaan poiketa, jos yhtiölainaosuus maksetaan kertasuorituksena osakkeen luovutuksen yhteydessä tai jos kysymys on VML 28 §:n mukaisesta veron kiertämisestä. Tutkimuksessa huomio kiinnittyy erityisesti pitkäaikaisia menoja varten kerättävään pääomavastikkeeseen, jota kerätään myös kiinteistöyhtiön ottaman yhtiölainan lyhentämiseksi. Tuloutettu pääomavastike mahdollistaa eräissä tapauksissa verosuunnittelun, jossa osakehuoneiston hankintaan käytettävää yhtiölainaa eli käytännössä hankintamenoa voidaan vähentää vuokratuloista. Tuloutettua pääomavastiketta ei kuitenkaan lisätä osakkeen hankintamenoon, joten menettelyn seurauksena maksamatta jäänyt vero käytännössä siirtyy tulevaisuuteen, kun vero aikanaan maksetaan osakkeen luovutusvoitosta. Tutkimuksessa selvitetään KHO:n oikeuskäytännön valossa, millaisissa olosuhteissa pääomavastikkeiden vähentäminen vuokratuloista katsotaan veron kiertämiseksi, ja millaisia seurauksia yleisen veronkiertosäännöksen soveltamisella on siihen, missä määrin pääomavastikkeen vähennyskelpoisuutta rajoitetaan vuokratulojen verotuksessa. Oikeuskäytännön tarkastelulla kartoitetaan sallitun verosuunnittelun ja kielletyn veron kiertämisen rajaa sekä pyritään tämän perusteella ottamaan kantaa myös oikeuskäytännölle toistaiseksi tuntemattomiin tilanteisiin. Tutkimuksen pääasiallinen lähestymistapa on lainopillinen, mutta oikeuskäytännön tarkasteluun sisältyy myös lyhyt empiirinen katsaus yhtiövelkaosuuden suuruuden vaikutuksesta yleisen veronkiertosäännöksen soveltumiseen. Tutkimuksessa arvioidaan myös, miten vahva oikeuskäytännön varassa oleva vastaavuusperiaate on tarkastelemalla eräitä julkaisemattomia tapauksia. Tutkimustulosten tavoitteena on selkeyttää sallitun verosuunnittelun ja veron kiertämisen välistä rajaa verovelvollisen oikeusturvan parantamiseksi. Tutkimuksessa arvioidaan lopuksi vuoden 2019 hallitusohjelmassa esiintyvän kirjauksen mukaista mahdollista yhtiölainan lyhennysosuuden vähennyskelpoisuuden rajoittamisesta nykyisen oikeustilan valossa. Nykyisen oikeustilan lisäksi mahdollista lainsäädäntöuudistusta arvioidaan verotuksen neutraliteetin ja varainsiirtoverotuksessa esiintyvän yhtiölainakäsitteen valossa.
  • Klemola, Vilja (2017)
    Henkilötietojen laajamittainen käsittely ja julkaisu ovat olennainen osa nykyjournalismia. Henkilötietolakimme, jolla on implementoitu EU:n tietosuojadirektiivi, sisältää toimituksellisen eli journalistisen tarkoituksen poikkeuksen 2 §:n 5 momentissa. Poikkeus rajaa median pitkälti henkilötietolain henkilötietojen käsittelyvaatimusten ulkopuolelle. Myös EU:n uusi yleinen tietosuoja-asetus, jonka kansallinen soveltaminen alkaa toukokuussa 2018, sisältää journalistisen tarkoituksen poikkeuksen mahdollistavan 85 artiklan, mutta journalistista tarkoitusta ei ole määritelty kotimaisessa tai EU-lainsäädännössä. Koska EU:n yleinen tietosuoja-asetus muuttaa henkilötietolakiamme, tutkielma tarkastelee de lege ferenda -näkökulmasta yleisen tietosuoja-asetuksen vaikutusta henkilötietojen käsittelyyn journalistisessa tarkoituksessa. Tutkielma keskittyy erityisesti viranomaisten julkisista henkilörekistereistä saatujen henkilötietojen massamuotoiseen julkaisuun mediassa. Julkiset verotiedot on nostettu keskeisimmäksi henkilötietoesimerkiksi, jonka vuoksi tutkielmassa pohditaan myös verotietojen viranomaisjulkisuuden kehitystä ja julkisuuden perusteita. Lisäksi käsitellään yleisen tietosuoja-asetuksen vaikutusta kansalliseen julkisuusperiaatteeseen ja verotietojen julkaisuun mediassa. Myös verokoneiden journalistisen tarkoituksen toteuttamista tarkastellaan. Tutkielman johdattelevassa ja taustoittavassa toisessa luvussa käydään läpi henkilötietojen suojan kehitystä yksityiselämän suojan osasta itsenäiseksi perusoikeudeksi ja tarkastellaan relevanttia eurooppalaista oikeuskäytäntöä. Lisäksi sananvapauden, tiedonvälityksen vapauden ja mediavapauden merkitystä demokraattisessa yhteiskunnassa käsitellään. Koska tutkielmassa on valittu viranomaisjulkiset henkilötiedot tarkastelun kohteeksi, julkisuusperiaatteen roolia ja kehitystä Suomessa tarkastellaan. Tässä yhteydessä pohditaan lyhyesti myös EU:n julkisen sektorin hallussa olevan avoimen datan uudelleenkäyttöä koskevan direktiivin eli PSI-direktiivin suhdetta kotimaiseen julkisuusperiaatteeseen. Tutkielman kolmannessa luvussa pyritään löytämään kotimaisen ja eurooppalaisen oikeuskäytännön pohjalta ne elementit, joiden avulla voidaan arvioida journalistisen tarkoituksen toteutumista kun julkaistaan verotietoja tai muita viranomaisjulkisia henkilötietoja. Keskeisimpänä oikeustapausesimerkkinä toimii Veropörssi-tapaus (KHO 2009:82, Euroopan unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu C-73/07 Satakunnan markkinapörssi ja Satamedia ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen jaostoratkaisu Satakunnan Markkinapörssi Oy ja Satamedia Oy v. Suomi). Tietojen julkaisua pohdittaessa voidaan ensinnäkin kiinnittää huomiota henkilötietojen käsittelytarkoitukseen. Julkaisun tavoitteena on oltava tietojen, mielipiteiden tai ajatusten jakaminen yleisölle, ja julkaisun on palveltava yleistä etua. Julkaisutoiminnan kaupallinen tarkoitus ei automaattisesti sulje pois journalistista tarkoitusta, kuten ei myöskään raakatietojen massamuotoinen julkaisu. Erityistä huomiota on kiinnitettävä siihen, onko julkaisun todellisena tarkoituksena yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen, vai julkaistaanko tietoja vain yksittäisten ihmisten uteliaisuuden tyydyttämiseksi. Tätä arvioidessa voidaan kiinnittää huomiota myös niiden luonnollisten henkilöiden, joiden tietoja julkaistaan, asemaan yhteiskunnassa. Tiedonsiirron välineellä ei ole väliä, ja se voi tapahtua esimerkiksi internetin kautta tai perinteisen paperisen painotuotteen muodossa. Digitalisoitunut informaatioyhteiskuntamme mahdollistaa sananvapauden käytön selkeästi helpommin ja laajemmin kuin koskaan aikaisemmin. Digitalisoitumiskehitys onkin osaltaan laajentanut journalistista toimintaa harjoittavien joukkoa, sillä laajaa julkisuutta saavuttavat perinteisten joukkoviestintävälineiden välittämien viestien lisäksi yhä enenevissä määrin yksityiset ja usein anonyymit henkilöt internetin kautta muun muassa blogeissa ja sosiaalisessa mediassa. Tämä kehitys tulee todennäköisesti johtamaan siihen, että perusoikeuskollisioita sananvapauden ja sananvapautta rajoittavien perusoikeuksien välillä, mukaan lukien yksityiselämän ja henkilötietojen suoja, joudutaan tulevaisuudessa tulkitsemaan yhä enemmän. Nyky-yhteiskunnassa ei ole itsestään selvää, että yksinomaan perinteiset journalistiset instituutiot toimivat ”vallan vahtikoirana”, ja kautta tutkielman pyritäänkin pohtimaan journalistin ja journalismin käsitettä oikeudellisesta näkökulmasta, sekä tarkastelemaan mediavapauden toteutumista EU:n tietosuoja-asetuksen kansallisen soveltamisen alettua.
  • Korkealehto, Annika (2018)
    OECD julkaisi vuonna 2015 veropohjan rapautumista ja voitonsiirtoa ehkäisevän (Base Erosion and Profit Shifting, BEPS) toimenpiteen 13 loppuraportin, jolla siirtohinnoittelun dokumentointia pyritään parantamaan. Uutena siirtohinnoitteludokumentoinnin osana tuotiin maakohtainen veroraportti, joka on monikansallisen suuryrityksen laatima selvitys yritysryhmään kuuluvien osapuolten tulojen, taloudellisen toiminnan ja maksettujen verojen maakohtaisesta jakautumisesta. Raportointivelvollisuus koskee ainoastaan yritysryhmiä, joiden konsernituloslaskelman liikevaihto ylittää 750 miljoonaa euroa ja joihin kuuluu vähintään yksi ulkomainen osapuoli. Maakohtaisen raportoinnin tarkoituksena on parantaa yritysten toiminnan läpinäkyvyyttä paikallisille verohallinnoille sekä mahdollistaa aikaisempaa tehokkaampi ylätason siirtohinnoitteluriskien tunnistaminen, jolloin resursseja voidaan suunnata oikeisiin kohteisiin. Maakohtaisia tietoja voidaan hyödyntää myös arvioitaessa muita BEPS-ilmiöön liittyviä riskejä sekä taloudellisessa ja tilastollisessa analyysissa. Maakohtainen raportointi on otettu laajasti käyttöön eri valtioissa. Suomi on muiden EU:n jäsenvaltioiden tavoin implementoinut maakohtaisen raportoinnin osaksi kansallista lainsäädäntöä, jolloin raportoinnin kynnysarvon ylittävän konsernin ylimmän emoyrityksen, jonka verotuksellinen kotipaikka on Suomessa, on tullut antaa ensimmäinen vuotta 2016 koskeva raportti viimeistään vuoden 2017 loppuun mennessä. Verohallinnot vaihtavat ensimmäisen kerran verotuksen maakohtaisia raportteja vuoden 2018 aikana automaattisesti niiden valtioiden kanssa, joissa monikansallisella yritysryhmään kuuluvalla osapuolella on verotuksellinen kotipaikka tai joissa se on verovelvollinen kiinteän toimipaikan kautta harjoitetusta toiminnasta. Tietojenvaihto perustuu EU:n jäsenvaltioiden kanssa virka-apudirektiiviin (NDir 2011/16/EU, sellaisena kuin se on muutettuna neuvoston direktiivillä 2016/881/EU). Muiden lainkäyttöalueiden osalta edellytetään erillistä joko Euroopan neuvoston ja OECD:n virka-apua koskevaan yleissopimukseen, kahdenväliseen verosopimukseen tai tietojenvaihtosopimukseen perustuvaa toimivaltaisten viranomaisten sopimusta, joka toimii oikeudellisena perustana tietojenvaihdolle. Tutkielmassa havaittiin, että maakohtaisiin raportteihin liittyy edelleen useita tulkinnallisuuksia, jotka voivat tietyissä tilanteissa hankaloittaa tietojen vertailukelpoisuutta ja hyödyntämistä verohallinnon suorittamassa riskianalyysissa. Osa maakohtaisen raportin eroista johtuu yritysten raportin laatimiseen käyttämistä tietolähteistä, joiden valinnasta on tehty joustavaa, sekä toisaalta myös valtioiden lainsäädännön eroavaisuuksista. On mahdollista, että verohallintojen tulkinnat voivat erota sen osalta, katsotaanko raportointivelvollisuuden ylipäätään syntyvän. Maakohtaiseen raportointiin liittyvät epävarmuudet voivat lisätä myös yrityksille aiheutuvaa hallinnollista rasitusta. OECD on kuitenkin aktiivisesti pyrkinyt kehittämään maakohtaiseen raportointiin liittyvää ohjeistusta, jolla avoimiin kysymyksiin voidaan vastata. Lisäksi tutkielmassa havaittiin, että koska OECD:n ohjeistus ei ole valtioita oikeudellisesti sitovaa, valtioiden on erityisen tärkeää varmistaa maakohtaisten raporttien tietojen asianmukainen käyttö sekä luottamuksellisuus toimivaltaisten viranomaisten välisissä sopimuksissa, jotta yritysten liikesalaisuudet sekä toisaalta myös valtioiden verotettavat tulot eivät vaarantuisi. Tutkielmassa tarkasteltiin myös verotustietojen julkaisemista sekä maakohtaisen raportoinnin tulevaisuutta.
  • Jokinen, Tiia-Maria (2019)
    Tutkielma tarkastelee verotustappioiden kohtelua vastavirtasulautumisessa. Vastavirtasulautuminen on absorptiosulautumisen erityismuoto. Tavanomaisinta on määritellä vastavirtasulautuminen sulautumiseksi, jossa emoyhtiö sulautuu tytäryhtiöön. Kyseessä on siten tytäryhtiösulautumisen käänteinen muoto. Toisin kuin tytäryhtiösulautumisesta, vastavirtasulautumisesta ei kuitenkaan ole säännöksiä Suomen osakeyhtiölaissa. Vastavirtasulautumisen määritelmä lepää näin ollen täysin oikeuskirjallisuuden ja -käytännön varassa. Tutkielman tarkastellessa verotustappioiden kohtelua vastavirtasulautumisessa nousevat myös sulautumista koskevat vero-oikeudelliset säännökset keskeiseen rooliin yhtiöoikeudellisten säännösten rinnalla. OYL 16:2:ssa määritellään osakeyhtiöoikeudellinen sulautuminen ja EVL 52 a §:ssä vero-oikeudellinen sulautuminen. Vastavirtasulautumisen on täytettävä näissä säädetyt edellytykset, sillä kyseiset edellytykset täyttämätön sulautuminen verotetaan purkautumisena. Tutkielma tarkastelee ensinnäkin verotustappioiden siirtymistä vastavirtasulautumisessa. Tappioiden siirtymistä sulautumisessa koskeva säännös on TVL 123.2 §, jonka mukaan vastaanottavan yhtiön, sen osakkeenomistajien tai näiden yhdessä on tullut omistaa vähintään puolet sulautuvan yhtiön osakkeita tappiovuoden alusta lukien. Kyseinen säännös sisältää omistusaikaa ja -osuutta koskevat edellytykset. Vastavirtasulautumisen kannalta kyseisen pykälän omitusedellytys on päinvastainen, koska vastavirtasulautumisessa omistajayhtiö eli emoyhtiö sulautuu omistettuun yhtiöön eli tytäryhtiöön. Katson kuitenkin tutkielmassa esitettyjen esimerkkien avulla, että TVL 123.2 §:n sisältämä omistusedellytys voi täyttyä vastavirtasulautumisessa ja tappiot voivat siirtyä sulautuvalta emoyhtiöltä vastaanottavalle tytäryhtiölle. Tämä edellyttää kuitenkin joko jonkinnäköistä ristiinomistusasetelmaa emoyhtiön ja tytäryhtiön välillä tai sitä, että emoyhtiöllä ja tytäryhtiöllä on yhteisiä osakkeenomistajia. Toiseksi tutkielma tarkastelee verotustappioiden käyttöoikeuden säilyttämistä vastaanottavassa yhtiössä. Verotustappioiden siirtymisessä on TVL 123.2 §:n omistusedellytyksen lisäksi myös toinen osa, joka koskee siirtyneiden tappioiden käyttöoikeutta vastaanottavassa yhtiössä. TVL 122.1 §:n ensimmäisen virkkeen mukaan yhteisön tappiota ei vähennetä, jos tappiovuoden aikana tai sen jälkeen yli puolet sen osakkeista tai osuuksista on muun saannon kuin perinnön tai testamentin vuoksi vaihtanut omistajaa tai yli puolet sen jäsenistä vaihtunut. Siirtyneen tappion vähentäminen vastaanottavassa yhtiössä voi estyä sen vuoksi, että vastaanottavassa yhtiössä tapahtuu sulautumisen johdosta TVL 122.1 §:ssä tarkoitettu omistajanvaihdos. Lisäksi kyseinen omistajanvaihdos aiheuttaa vastaanottavan yhtiön omien verotuksessa vahvistettujen tappioiden käyttöoikeuden menettämisen. Tutkielmassa katsotulla tavalla myös vastavirtasulautuminen voi aiheuttaa omistajanvaihdoksen TVL 122.2 §:ssä tarkoitetun omistajanvaihdoksen. Tappioiden käyttöoikeus voidaan kuitenkin vastavirtasulautumisessa säilyttää, mikäli omistajanvaihdosta ei tapahdu. Tuloverolain 122.3 §:n mukaan Verohallinto voi kuitenkin erityisistä myöntää poikkeusluvan tappion vähentämiseen TVL 122.1 §:ssä tarkoitetusta omistajanvaihdoksesta huolimatta. Myös vastavirtasulautumisen aiheuttamaan omistajanvaihdokseen on mahdollista saada poikkeuslupa. Tutkielmassa tarkastellaan lisäksi vastavirtasulautumisen verotehokkuutta verotustappioiden siirtymisen ja säilyttämisen kannalta verrattuna tytäryhtiöyhtiösulautumiseen sekä toisaalta emoyhtiön purkautumiseen. Purkautuminen ei tutkielmassa esitetyllä tavalla ole verotehokas ratkaisu, mutta punninta tytäryhtiö- ja vastavirtasulautumisen välillä riippuu kulloinkin vallitsevista olosuhteista tutkielmassa esitetyllä tavalla; toisinaan vastavirtasulautuminen on verotustappioiden kannalta tarkoituksenmukaisempi sulautumistapa ja toisinaan tilanne on päinvastainen.
  • Kuronen, Joonas (2013)
    Verovelvollisella on verotusmenettelystä annetun lain mukaan laaja myötävaikuttamisvelvollisuus, joka sisältää ensinnäkin ilmoittamisvelvollisuuden, lisätietojen antamisvelvollisuuden ja passiivisia velvollisuuksia, esimerkiksi velvollisuuden alistua verotarkastuksen kohteeksi. Tätä lakisääteistä myötävaikuttamisvelvollisuutta tehostetaan veronkorotuksella, joka määrätään tilanteissa joissa verovelvollinen on syystä tai toisesta laiminlyönyt myötävaikuttamisvelvollisuutensa. Vakavimmissa tilanteissa tätä laiminlyöntiä arvioidaan rikoslain verorikoksia koskevien säännösten perusteella. Suomen kaksiraiteisesta seuraamusjärjestelmästä johtuu, että verovelvolliselle on voitu saman laiminlyönnin perusteella määrätä sekä hallinnollinen veronkorotus että rikosoikeudellinen verorikosseuraamus. Perinteisesti veronkorotus otettiin ehkä huomioon rangaistusta lieventävänä seikkana, mutta jo vanhastaan rikoslaissa tunnustettu kaksoisrangaistavuuden periaate ei ulottunut rikosasian ja hallinnollisen veroasian välille. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on kuitenkin ratkaisukäytännössään vahvistanut veronkorotuksen rikosoikeudellisen sanktioluonteen ja samaistanut sen vastaamaan rikossanktiota. Tämä linjaus ei kuitenkaan ole poistanut asiaan liittyviä kotimaisen oikeuskäytännön ongelmia Verovelvollinen voi toisinaan lakisääteisen myötävaikuttamisvelvollisuuden alaisena joutua tilanteeseen, jossa hänet velvoitetaan antamaan lausumia veroasiassa, mutta jossa hän tulee samalla paljastaneeksi omaa syyllisyyttään jossakin rikosasiassa koskevia tietoja. On kyse myötävaikuttamisvelvollisuuden ja itsekriminointisuojaperiaatteen välisestä kollisiosta. Itsekriminointisuoja hallinnollisessa menettelyssä on vielä suhteellisen tuore instrumentti, eikä sen soveltamisedellytykset ole vielä vakiintuneet. Tutkimukseni aiheena on tämän myötävaikuttamisvelvollisuuden rajat eritoten verotusmenettelyn ja rikosprosessin rajapinnassa. Tarkastelen ensinnäkin kaksoisrangaistavuutta ja sen kieltoa eli ne bis in idem -vaikutusta veronkorotuksen sekä verorikoksen välillä. Toinen pääaiheistani on myötävaikuttamisvelvollisuuden merkitys tilanteissa, kun verovelvollinen ei voi täyttää sitä saattamatta itseään rikosasiassa vahingolliseen asemaan. Pyrin tuomaan esille kummankin kysymyksen pääongelmia ja merkityksellistä oikeuskäytäntöä ja esittämään perusteita niiden soveltumiselle. Tarkoituksenani on osoittaa, että ihmisoikeussopimuksen oikeusturvan vaatimukset tulee voida toteuttaa myös kansallisen seuraamusjärjestelmän erityispiirteiden asettamista rajoituksista huolimatta.
  • Männistö, Johanna (2014)
    Tutkielman tavoitteena on analysoida verovelvollisen myötävaikutusvelvollisuuden ja sivullisen tietojenantovelvollisuuden sisältöä ja rajoja. Velvollisuuksien rajoja tarkastellessa analysoidaan verotusmenettelylain pykälien sisältöä sekä sitä, voidaanko muusta lainsäädännöstä ja oikeuskäytännöstä johtaa rajoitteita näihin velvollisuuksiin. Lisäksi analysoidaan rajojen soveltamista käytännössä ja soveltamisen vaikutuksia verotusmenettelyn kulkuun sekä selvittämisvelvollisuuden jakautumiseen osapuolten välillä. Verovelvollisen myötävaikutusvelvollisuudella tarkoitetaan tutkielmassa verovelvollisen verotusmenettelylain 2 luvun mukaista ilmoittamisvelvollisuutta, velvollisuutta antaa lisätietoja sekä esittää aineisto tarkastettavaksi verotarkastuksessa. Verovelvollisella on perinteisesti katsottu olevan verotuksessa hyvin laaja myötävaikutusvelvollisuus. Tutkielmassa analysoidaan, miten verovelvollisen myötävaikutusvelvollisuutta on tulkittava suhteessa itsekriminointisuojaan eli oikeuteen olla myötävaikuttamatta oman syyllisyytensä selvittämiseen. Tutkielmassa lähestytään itsekriminointisuojaa kahdesta näkökulmasta. Tarkastelun kohteena on ensinnäkin se, miten itsekriminointisuoja vaikuttaa esitutkinnan tai rikosprosessin kanssa samanaikaisesti vireillä tai läheisessä ajallisessa yhteydessä olevaan hallinnolliseen verotusmenettelyyn. Oikeuskäytännössä itsekriminointisuojan on katsottu ulottuvan verotusmenettelyyn, jos verovelvollinen on ollut samanaikaisesti samoja asioita koskevassa esitutkinnassa epäillyn tai rikosprosessissa syytetyn asemassa. Tutkielmassa tarkastellaan myös mahdollisuutta ulottaa itsekriminointisuoja hallinnollisessa menettelyssä esitutkinnan aloittamista edeltävään aikaan. Verotusmenettelyssä kerätyt tiedot voidaan luovuttaa myöhemmin esitutkinta- ja syyttäjäviranomaisille, joten verovelvollinen ei voi tiedot antaessaan varmistua siitä, että tietoja ei tulla käyttämään häntä vastaan rikosprosessissa. Veroviranomaiset voivat tehdä saamiensa tietojen perusteella myös rikosilmoituksen. Itsekriminointisuojan ulottamisesta esitutkintaa edeltävään aikaan aiheutuisi kuitenkin hankalia rajanveto-ongelmia, joita on kuvattu tutkielmassa. Toisena näkökulmana itsekriminointisuojan tarkastelussa on se, voitaisiinko verotusmenettely rinnastaa tältä osin rikosprosessiin. Tällöin itsekriminointisuoja tulisi menettelyssä itsenäisesti sovellettavaksi. Tälle näkökulmalle ei löydy suoraa tukea oikeuskäytännöstä ja siihen on suhtauduttu myös oikeuskirjallisuudessa suurelta osin kielteisesti. Itsekriminointisuojan on kuitenkin oikeuskäytännössä katsottu ulottuvan yhä laajemmin erilaisiin hallinnollisiin menettelyihin, joten tutkielmassa analysoidaan verotusmenettelyn suhdetta itsekriminointisuojaan tässä kontekstissa ja suhteessa Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 (1) artiklaan. Tutkielmassa on tarkasteltu myös niitä vaikutuksia, joita itsekriminointisuojan soveltamisella voitaisiin ajatella olevan verotusmenettelyn kulkuun ja veroviranomaisten tiedonsaantioikeuteen. Tutkielmassa keskitytään sivullisen tiedonantovelvollisuuden osalta sivullisen erityiseen tiedonantovelvollisuuteen ja tarkastellaan sen rajoja oikeudenkäymiskaaren todistamiskiellon ja muihin lakeihin sisältyvien salassapitovelvoitteiden näkökulmasta. Oikeuskirjallisuudessa vallitsevana näkemyksenä vaikuttaa olevan, että verotusmenettelylain 19 §:n mukainen sivullisen erityinen tiedonantovelvollisuus ei oikeuta oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 23 §:n todistamiskiellon rikkomiseen. Tutkielmassa analysoidaan myös verotusmenettelylain 22 §:n 3 momentin suhdetta muussa lainsäädännössä asetettuihin salassapitovelvoitteisiin. Tutkielmassa nostetaan esille pankkisalaisuus, joka ei kuitenkaan enää estä tietojen antamista veroviranomaisille. Lisäksi tutkielmassa käsitellään asianajosalaisuutta, jonka suhdetta sivullisen erityiseen tiedonantovelvollisuuteen voidaan pitää epäselvänä. Tutkielmassa tarkastellaan myös muille viranomaisille lainsäädännössä asetettujen salassapitovelvoitteiden suhdetta verotusmenettelylain säännöksiin. Sivullisen erityisen tiedonantovelvollisuuden rajoja on hankala määrittää yksiselitteisesti. Veroviranomaisilla voitaneen kuitenkin nähdä olevan korostunut velvollisuus harkita erilaisten salassapitovelvoitteiden alaisten tietojen tarpeellisuutta ennen niiden pyytämistä. Viranomaisten tulee harkintavaltaa käyttäessään noudattaa hallinnon oikeusperiaatteita. Tutkielmassa tarkastellaan myös kansainvälisen tietojenvaihdon vaikutuksia verovelvollisen myötävaikutus- ja sivullisen tiedonantovelvollisuuteen. Kansainvälistä tietojenvaihtoa tarkastellaan sekä verovelvollisen ja sivullisen velvollisuuksia vähentävänä että niitä laajentavana keinona. Kansainvälinen tietojenvaihto laajentaa veroviranomaisten tiedonsaantioikeutta.
  • Heinonen, Kari (2014)
    Vertaislainat ovat yksityishenkilöiden välille tehtäviä lainasopimuksia. Modernissa Internet-verkossa toimii välittäjäyhtiöitä, jotka tarjoavat palveluitaan potentiaalisten sijoittajien ja lainanottajien intressien yhdistämiseksi ja näiden välisten lainasopimusten solmimiseksi. Vertaislainaosapuolten oikeudellinen asema on toistaiseksi mm. oikeuskäytännön puuttumisen vuoksi epäselvä ja kansallisen lainsäädännön tulkinta vaihtelee oikeusjärjestyksittäin. Tutkielmalla on pyritty oikeusvertailun metodologiaa käyttäen selvittämään ja paremmin ymmärtämään millaisesta oikeudellisesta ilmiöstä vertaislainoissa on kyse. Tutkielman metodologinen tausta on oikeusdogmatiikan ohella praktinen ja teoreettinen oikeusvertailu, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä tutkimuskohteesta. Oikeusvertailun kohdemaina ovat USA ja UK, joilla molemmilla markkinoilla toimii maanosien merkittävimmät vertaislainavälittäjät ja joissa vertaislainavälitys on toisistaan poikkeavalla tavalla otettu lainsäädännössä huomioon. Vertailun tarkoituksena on ollut löytää kohdemaista elementtejä, joiden avulla olisi mahdollista arvioida Suomen oikeustilaa suhteessa vertaislainoihin ja hyödyntää saatavaa tietoa avointen kysymysten ratkaisemiseksi. Oikeudellisia kysymyksiä herättää kolmikantainen sopimuskonstruktio, jossa elinkeinonharjoittajana toimiva välittäjä solmii sopimussuhteet sijoittajan ja lainanottajan kanssa tarjoamistaan palveluista, jotka koskevat koko lainaprosessia markkinoinnista perintään mutta ei itse tule lainasopimusten osapuoleksi. Palvelussa on siis kysymys kuluttajasopimuksista mutta konstruktiossa näyttää siltä, ettei kuluttajansuojalaki sovellu kaikilta osin tutkielman kohteena olevaan kolmikantamuodostelmaan. Tätä muodostelmaa on näin ollen pyritty paremmin ymmärtämään sopimusoikeuden edustukseen liittyvien oppien – valtuutuksen, komissiokaupan ja välittäjäopin – avulla. Perinteisiin sopimussuhteisiin ajatellut opit eivät kuitenkaan yksiselitteisesti sovellu vertaislainojen kolmikantaiseen sopimusmuodostelmaan, vaikka tunnusmerkkejä jokaisesta opista on mahdollista löytää. Tutkielman edetessä ilmeni, että vertaislainoja oikeudellisesti määriteltäessä tulisi ajattelua laajentaa totutusta ja hyödyntää esimerkiksi sopimusoikeuden prosessikäsitystä. Prosessikäsityksen ajatus murtaa yleisen käsityksen, ettei kenelläkään, joka ei ole sopimuksen osapuoli, voi olla sopimuksen suhteen oikeuksia eikä tälle voida kohdistaa velvollisuuksia. Vertaislainavälityksessä on kyseessä prosessi, jossa välittäjällä on sopimukset sijoittajan ja lainanottajan kanssa, jotka liittyvät läheisesti näiden väliseen lainasopimukseen. Tähän näyttäisi olevan perusteltua soveltaa sopimusoikeuden prosessikäsitystä. Vertaislainvälittäjän palvelusopimukset ovat kiistatta kuluttajasopimuksia elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välillä ja näin ollen niihin sovelletaan kuluttajansuojalakia. Lain kuluttajaluottoja koskeva 7 luku ei kuitenkaan sovellu lainojen välittäjiin. Sen vuoksi tutkielmassa etsittiin näkemystä arvopaperimarkkinoiden sääntelystä ex analogia sekä oikeusvertailun metodein. USA:n lainsäätäjä on suhtautunut vertaislainoihin kaikkein tiukimmin ja määritellyt lainasopimukset yksiselitteisesti Securities Actin mukaisiksi arvopapereiksi, joille laki määrää samat velvoitteet, kuin esimerkiksi pörssiosakkeiden välitykselle. Tämä murentaa vertaislainavälityksen perusajatuksen transaktiokustannusten minimoimisesta. UK:ssa oikeustila on vertailuvaltioista selkein ja vertaislainavälitystä säännellään kuluttajaluottoja koskevalla erityislailla. Sekä USA:ssa että UK:ssa on finanssikriisien ja kuluttajaluottomarkkinoiden muutosten johdosta perustettu uudet kuluttajien finanssisopimuksiin erikoistuneet valvontaviran-omaiset. Vertailtaessa kohdemaiden oikeustilaa Suomeen, ero on sekä lainsäädännön että valvonnan suhteen merkittävä. Suomessa finanssialan lainsäädäntö on perinteisestikin pirstaleinen ja myös sen viranomaisvalvonta on hajautettu Finanssivalvonnan, Etelä-Suomen aluehallintoviranomaisen ja kuluttajaviranomaisen kesken. Lainsäädännön ja valvonnan keskittäminen ei ole itseisarvoisesti tärkeää mutta nykyinen oikeustila ei välttämättä anna riittävästi suojaa uusille innovatiivisille kuluttajasopimuksille ja niiden osapuolille. Toisaalta viranomaisellakin tulisi olla riittävä ammattitaito usein monimutkaisten finanssipalveluiden ja -tuotteiden sääntelemiseksi. Tutkielma ei anna yksiselitteisiä ratkaisuja, vaan tuo esiin niitä avoimia kysymyksiä, joihin tulisi kiinnittää huomiota vertaislainojen välittäjiä ja sopimuksia arvioitaessa sekä mahdollisesti tulevaa lainsäädäntöä pohdittaessa.
  • Bergmann, Sina (2020)
    Komission vertikaalisia sopimuksia koskeva ryhmäpoikkeusasetus (330/2010) ja sitä täydentävä komission vertikaalisia rajoituksia koskevat suuntaviivat (EUVL 2010 C) ovat tärkeitä työkaluja yrityksille. Niillä yritykset voivat arvioida, ovatko niiden tekemät jakelusopimukset EU-kilpailusääntöjen mukaisia. Ryhmäpoikkeusasetus tuli voimaan vuonna 2010, mutta tämän jälkeen jakelusopimusten luonne on merkittävästi muuttunut digitalisaation myötä. Euroopan unionin kilpailuoikeussäännöt, erityisesti ryhmäpoikkeusasetus ja sen suuntaviivat, eivät ole pysyneet digitalisaation tuomien muutosten mukana. Ryhmäpoikkeusasetuksen ja sen suuntaviivojen voimassaolo päättyy vuonna 2022, mikä on nostanut esille tarpeen arvioida niiden soveltuvuutta tälle vuosikymmenelle. Tämä Pro gradu -tutkielma pyrkii vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensimmäinen tutkimuskysymys koskee sitä, minkälaisia vertikaalisia kilpailunrajoituksia esiintyy digitaalisilla markkinoilla. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena on järjestelmällistää vertikaalisten kilpailunrajoitusten olemassa olevaa oikeudellista toimintaympäristöä. Kysymys on tärkeä, sillä tällä hetkellä vallitsee epätietoisuus siitä, minkälaisia vertikaalisia kilpailunrajoituksia digitaalisissa markkinoissa esiintyy. Toinen tutkimuskysymys selvittää, minkälaisia haasteita nämä digitaalisilla markkinoilla esiintyvät kilpailunrajoitukset luovat ryhmäpoikkeusasetuksen soveltamiselle. Tavoitteena on saada selville, miten yli kymmenen vuotta vanha ryhmäpoikkeusasetus soveltuu 2020-luvulle. Kolmas tutkimuskysymys on, miten nämä haasteet tulisi ottaa huomioon vuonna 2022 kun ryhmäpoikkeusasetuksen voimassaolo päättyy. Tavoitteena on löytää ratkaisu havaittujen haasteiden selättämiseen. Pro gradu -tutkielmassa on käytetty oikeusdogmaattista tutkimusmenetelmää. Tutkielmassa havaitaan, että digitaalisilla markkinoilla esiintyvät vertikaaliset kilpailunrajoitukset voidaan jaotella neljään ryhmään: sähköinen kaupankäynti, digitaaliset alustat, online-tieto ja teknologinen kehitys. Sähköisessä kaupankäynnissä esiintyviä vertikaalisia kilpailunrajoituksia ovat verkkokaupan myyntikiellot, kaksoishinnoittelu, yksinmyyntisopimukset ja valikoivat jakelusopimukset. Digitaalisissa alustoissa vertikaalisia kilpailunrajoituksia esiintyy alustojen pariteettisopimuksissa ja online-määrähinnoittelussa sekä markkinapaikkakielloissa. Online-tiedon kategoriassa esiintyvät vertikaaliset kilpailunrajoitukset ovat internetin vähimmäismainostetut hintakäytännöt ja hintavertailua koskevat työkalukiellot. Teknologisten kehitysten vertikaalisina kilpailunrajoituksina esiintyvät algoritmit, jotka joko avustavat olemassa olevaa määrähinnoittelua tai luovat niitä itse. Toisen tutkimuskysymyksen osalta havaitaan, että digitaalisilla markkinoilla esiintyvät kilpailunrajoitukset luovat viisi haastetta ryhmäpoikkeusasetuksen ja sen suuntaviivojen soveltamiselle. Ensimmäinen haaste on kaksijakoinen ja liittyy Euroopan unionin tuomioistuimen C-230/16 Coty -tapaukseen. Ratkaisun perusteella on epäselvää, ovatko markkinapaikkakiellot tarkoitukseen tai vaikutukseen perustuva kilpailunrajoitus. Annettu päätös herättää kysymyksen siitä, mikäli markkinapaikkakiellot lukeutuvat vakavimpiin rajoituksiin asetuksen 4 artiklan alle. Lisäksi Cotyn jälkeen valikoivien jakelusopimusten soveltamisalan laajuus asetuksen 2 artiklan alaisuudessa on tulkinnanvaraista, koska tuomioistuin määritteli ratkaisussaan ylellisyystuotteen epäselvästi. Toinen havaittu ongelma on, että internetin myötä tulleet muutokset ovat johtaneet suuntaviivojen nykyisen jaottelun passiivisiin ja aktiivisiin myynteihin vanhentuneen. Kolmas haaste liittyy alustojen luonteeseen. Tällä hetkellä on epäselvää, lukeutuvatko alustojen solmimat jakelusopimukset ryhmäpoikkeusasetuksen soveltamisalaan, sillä on epävarmaa lukeutuvatko alustat "todellisiksi agenteiksi". Neljäs tunnistettu haaste on se, tulisiko alustojen välisiä pariteettisopimuksia luokitella artikla 4(a) alle määrähinnoitteluna tai omaksi vertikaaliseksi kilpailunrajoitukseksi. Jos ne mielletään omaksi vertikaaliseksi kilpailunrajoitukseksi, tulisiko ne myös luokitella ryhmäpoikkeusasetuksessa vakavimpiin rajoituksiin. Viidenneksi pohdintaa aiheuttaa, miten määrähinnoittelua luovaa algoritmia tulisi käsitellä ryhmäpoikkeusasetuksen alla silloin, kun päätöksen tekijänä ei ole ihminen. On epäselvää, kuuluvatko nämä ryhmäpoikkeusasetuksen 4(a) artiklan soveltamisalaan. Viimeisen tutkimuskysymyksen osalta tutkielmassa päädytään johtopäätöksen, jonka mukaan ryhmäpoikkeusasetusta olisi muutettava ennen sen voimassaolon päättymistä. Silloin sen avulla olisi paremmat valmiudet käsitellä digitaalisilla markkinoilla syntyviä vertikaalisia sopimuksia. Tutkielmassa ehdotetaan kahta muutosta tulevaan asetukseen. Aluksi uudessa asetuksessa ja sen suuntaviivoissa olisi tärkeää antaa ohjeet siitä, luokitellaanko digitaaliset alustat "todellisiksi agenteiksi" tai vähittäismyyjiksi. Tutkielmassa katsotaan, että ne tulisi lukea vähittäismyyjiksi. Tämä olisi otettava huomioon muuttamalla suuntaviivojen II jaksoa niin, että digitaalisten alustojen kantamat erityiset riskit otettaisiin huomioon arvioitaessa onko kyseessä agenttisopimus vai ei. Lisäksi, olisi tarpeellista muuttaa asetuksen käsitteellistä kehystä, jotta uudet liiketoimintamallit kuten alustat voitaisiin huomioida paremmin. Toinen muutosehdotus on, että asetuksen 4 artiklan vakavimpiin rajoituksiin lisättäisiin uusi alakohta sellaisille pariteettisopimuksille, joissa on laajoja vähittäiskaupan suosituimmuuslausekkeita. Tämä selventäisi jakoa näiden vertikaalisten rajoitusten ja määrähinnoittelun välillä. Lisäksi tämä ottaisi huomioon näiden pariteettisopimusten laajat kilpailunvastaiset vaikutukset.
  • Kare, Aleksi (2016)
    Vesipolitiikan puitedirektiivi 2000/60/EY on Euroopan unionin sisä- ja rannikkovedet kattavan vesienhoidon suunnittelun ja järjestämisen toteuttamiseksi annettu säädös. Direktiivin tavoitteena on saavuttaa vesien hyvä ekologinen ja kemiallinen tila vuoteen 2015 mennessä sekä estää vesien tilan huononeminen. Vesipolitiikan puitedirektiivi on pantu Suomessa täytäntöön vesienhoidon järjestämisestä annetulla lailla (1299/2004). Viranomaisten lain nojalla laatimat vesienhoitosuunnitelmat ja toimenpideohjelmat toteuttavat direktiivin tavoitetta tiedon tuottamisesta vesien tilan ja tarpeellisten toimenpiteiden määrittämiseksi. Vesien tilaan vaikuttavia toimintoja säännellään useassa laissa, merkittävimmin ympäristönsuojelulain ja vesilain mukaisilla lupajärjestelmillä. Vesienhoitosuunnitelmat on kytketty ympäristönsuojelulain ja vesilain lupaharkintaan viranomaisille suunnatulla huomioonottamisvelvollisuudella. Vesienhoidon tavoitteiden ei lakia säädettäessä tarkoitettu olevan itsenäisiä luvan myöntämisen edellytyksiä tai esteitä. Heinäkuussa 2015 vesienhoidon ympäristötavoitteiden normatiivinen luonne vahvistui jäsenvaltioita vahvasti velvoittavaksi. Euroopan unionin tuomioistuimen asiassa C-461/13 antaman ratkaisun mukaan jäsenvaltioilla on, jollei poikkeusta sovelleta, velvollisuus evätä lupa tietyltä hankkeelta, jos se voi aiheuttaa pintavesimuodostuman tilan huononemisen tai jos se vaarantaa pintavesien hyvän tilan taikka pintavesien hyvän ekologisen potentiaalin ja hyvän kemiallisen tilan saavuttamisen kyseisessä direktiivissä säädettynä ajankohtana. Lienee enää ajan kysymys, milloin vesienhoidon ympäristötavoitteista poikkeamisen perusteet tulevat uuden hankkeen yhteydessä harkittaviksi. Tutkimus käsittelee vesienhoidon ympäristötavoitteista poikkeamista uuden hankkeen takia. Poikkeamisen soveltamisen tarpeen määrittelyä varten tarkastelen ratkaisun EUTI C-461/13 vaikutusta ja vesienhoitosuunnitelman yhteyttä lupaharkintaan sekä perustuslaillisen lakisidonnaisuuden vaatimuksen suhdetta ympäristöoikeuden joustaviin normeihin vesipuitedirektiivin täytäntöönpanon ja vesienhoitosuunnitelman huomioonottamisvelvollisuuden uudelleentulkinnan kannalta. Lopuksi perehdytään tarkemmin poikkeamisen tarpeeseen, poikkeamisen aineellisiin edellytyksiin sekä mahdollisiin poikkeamismenettelyn malleihin, sekä esitetään uusi malli poikkeamismenettelyksi ja kootaan yhteen päätelmät sääntelyn muutostarpeista.
  • Hulkkonen, Anna (2017)
    Vesipuitedirektiivissä (2000/60/EY) asetetaan ympäristötavoitteeksi vesimuodostumien ’hyvän tilan’ saavuttaminen vuoteen 2015 mennessä. Itämeren suojelussa ja hyvän tilan saavuttamisen kannalta suurin haaste on rehevöityminen. Rehevöitymistä lisää vesistöön huuhtoutuva ravinnekuormitus. Yleisesti ottaen vesien laatu on parantunut Suomessa viime vuosikymmenten aikana, mutta varsinkin hajakuormitus on edelleen ongelma. Valtaosa rannikkovesistä on edelleen hyvää huonommassa tilassa. Maataloudesta aiheutuvat ravinnepäästöt ovat tyypillinen esimerkki vaikeasti hallittavasta hajakuormituksesta, joka aiheuttaa haittaa järvissä, joissa ja rannikkovesissä, mutta jossa yksittäisen päästölähteen vaikutus vesistöön on hankala määrittää. Tutkielmassa etsitään syitä heikoille tuloksille maataloudesta aiheutuvien ravinnepäästöjen vähentämisessä. Tarkastelun kohteena on peltoviljelystä aiheutuvan ravinnekuormituksen vähentämiseen tähtäävä sääntelyjärjestelmä ja vesipuitedirektiivin vaikutus siihen. Sääntelyjärjestelmän käsite ymmärretään laajasti ja tarkastelussa on siten paitsi lainsäädäntö, myös sen taustalla olevat tavoitteet ja pyrkimykset, institutionaaliset rakenteet sekä käytännöt. Tutkielmassa systematisoidaan maatalouden ravinnepäästöjen sääntelyä ja analysoidaan sääntelyn toimivuutta lainopin ja sääntelykeinotutkimuksen yhdistelmää hyödyntäen. Vesipuitedirektiivin mukaisesti laadittavissa alueellisissa vesienhoitosuunnitelmissa tulee määrittää vesimuodostumien ekologinen tila sekä esittää ne keinot, joilla hyvän tilan tavoitteeseen päästään kaikkien vesimuodostumien osalta. Maataloussektorille esitetyt toimenpiteet koostuvat lähinnä olemassa olevan lainsäädännön sisältämistä ohjauskeinoista ja niiden edistämisestä. Peltoviljelyyn kohdistuvaa vesiensuojelusääntelyä on runsaasti. Siinä on kuitenkin eräitä puutteita ja ongelmia, jotka selittävät heikkoja tuloksia tavoitteiden saavuttamisessa. Sääntely ei ole vesistölähtöistä, joten haittaa kärsivän vesistön sietokykyä ei oteta huomioon. Sääntelyssä ja käytänteissä ei myöskään kyetä ottamaan huomioon useiden toimijoiden kumulatiivisia vaikutuksia, mikä onkin hajakuormitusluonteisten päästöjen hallinnan perusongelma. Maatalouden ympäristökorvausjärjestelmässä maksettavilla tuilla on suuri taloudellinen merkitys viljelijöille. Ympäristökorvausjärjestelmän tehokkuutta vesiensuojelun edistämisessä heikentää kuitenkin sen vaihteleva kannustinvaikutus, jonka syynä on korvauksen maksaminen toimintaperusteisesti eikä tulosperusteisesti. Viljelijän saama taloudellinen hyöty toteutetusta toimenpiteestä ei ole riippuvainen toimenpiteen merkittävyydestä ravinnekuormituksen vähentämiseksi, minkä johdosta järjestelmä ei myöskään edesauta toimenpiteiden kohdistumista vesiensuojelun kannalta kriittisimmille alueille. Myös luonnonolosuhteista johtuvat syyt selittävät lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden saavuttamatta jäämistä. Vesistön toipuminen rehevöityneestä tilasta voi kestää vuosikymmeniä. Sääntelykeinoja pitäisi kehittää tulosperusteisiksi ja vesistölähtöisiksi. Vesipuitedirektiivissä sekä sen mukaisesti laadittavissa vesienhoitosuunnitelmissa omaksuttu kokonaisvaltainen ja vesistön tilasta lähtevä lähestymistapa ei ole vielä muuttanut peltoviljelyn vesiensuojelusääntelyn lähestymistapaa kokonaisvaltaisemmaksi tai kumulatiiviset vaikutukset huomioon ottavaksi.
  • Kinnunen, Janne-Ville (2016)
    Suomi on meren ja tuhansien järvien sekä tuhansien vesijättöjen maa. Vesijättöä syntyy kun vesialuetta maan nousun, vedenpinnan laskun tai umpeenkasvun seurauksena muuttuu pysyvästi maa-alueeksi. Koska Suomessa pääsääntöisesti vesialueet omistaa eri taho kuin maa-alueet, niin vesijätön muodostuminen tarkoittaa, että maa-aluekiinteistön eli rantakiinteistön ja rantaviivan väliin jää vesialueen omistajan omistamaa maa-aluetta, joka erottaa rantakiinteistön vesirajasta. Tästä seuraa haittaa varsinkin rantaan rajoittuvalle loma-asuntorakentamiselle, jossa oleellista on kiinteistön rajoittuminen rantaan. Tämän haitan poistamiseksi kiinteistönmuodostamislaissa on säädetty rantakiinteistön omistajalle mahdollisuus vesijätön lunastukseen. Tässä tutkimuksessa on selvitetty kattavasti vesijättöjen kiinteistönmuodostamisoikeudellisia erityiskysymyksiä. Ensinnäkin on tutkittu vesijättöjen oikeudellista luokittelua yhteiseen-, yksityiseen- ja erilliseen vesijättöön sekä tutkittu miten tällaiset erilaiset vesijätöt ovat syntyneet sekä miten ne lakkaavat eli muuttuvat kiinteistönmuodostamisoikeudellisesti ei-vesijätöksi eli ns. vanhaksi maaksi. Vesijättöjen luokittelun taustalla on Suomen kiinteistöjärjestelmän erityispiirteet, jotka perustuvat kiinteistö- ja omistusjärjestelmän historialliseen kehitykseen 1700 - 1800 luvuilla tehdyistä isojaoista lähtien. Varsinkin aiemmin voimassa olleilla säädöksillä on tässä asiassa suuri merkitys. Toisekseen tutkimuksessa on selvitetty vesijätön vesialueen puoleisen rajan sekä vanhan maan puoleisen rajan määräytymistä. Vanhan maan puoleisen rajan määräytymiseen vaikuttavat historialliset seikat siitä miten vesialueen ja maa-alueen omistus on kiinteistötoimituksilla tullut erotetuksi toisistaan. Vesijätön ja vesialueen välinen raja taasen perustuu tosiasialliseen tilanteeseen siitä, millä korkeudella vesi on. Kiinteistönmuodostamislainsäädännössä tältä osin viitataan vesilain säädöksiin vesialueen rajasta. Vesilain mukainen pääsääntö on, että vesialueen raja kulkee kesivedenkorkeuden tasolla. Sen lisäksi vesilaki sisältää pääsääntöön erinäisiä poikkeuksia merialueilla ja säännöstelyillä vesialueilla ja niitä käydään läpi kiinteistönmuodostamisoikeudelliselta näkökulmalta. Lopuksi tutkimuksessa selvitetään vesijätön lunastuslainsäädäntöä. Tutkimuksen kohteena ovat säädöshistoria, suhde omaisuuden suoja -perusoikeuteen, vesijätön lunastuksen edellytykset ja lunastuskorvausten määrääminen. Lunastuksen edellytysten osalta tutkimuksessa on pyritty systematisoimaan edellytyksiä ja lunastuskorvauksen osalta tarkastelunäkökulmana ovat korvauksen määräämisen oikeudelliset perusteet sekä osin myös kiinteistöarviointiopilliset perusteet.