Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Jaspers, Pinja (2016)
    Kaksoispatentoinnilla tarkoitetaan laajasti määriteltynä sitä, että samaksi keksinnöksi katsottavaa materiaalia esitetään useammassa kuin yhdessä patenttihakemuksessa tai patentissa. Suomen lainsäädäntö ja EPO:n toiminnassaan seuraama Euroopan patenttisopimus eivät ota kantaa kaksoispatentointiin silloin, kun mikään hakemuksista ei muodosta uutuudenestettä toisille. Tällaista kaksoispatentointia kuitenkin pidetään yleisesti ei-toivottavana ilmiönä. Tutkielmassa analysoidaan kaksoispatentoinnin käsitettä ja selvitetään sitä, kuinka Suomen sekä Euroopan patenttiviraston (EPO) käytännössä suhtaudutaan erilaisiin kaksoispatentointitilanteisiin. Oikeuskäytännössä omaksuttuja ratkaisuja pohditaan patenttioikeuden kokonaisuuden näkökulmasta. Kaksoispatentoinnin käsite rajataan tutkielmassa koskemaan neljää ”funktionaalista” tilannetta, joita käsitellään rinnakkain: 1. Satunnainen kaksoispatentointi: Eräänlainen kaksoispatentoinnin ”oppikirjaesimerkki” on tilanne, jossa kaksi toisistaan riippumatonta hakijaa jättää samaa keksintöä koskevan hakemuksen samana päivänä. 2. Saman hakijan kaksoispatentointi: Sama hakija jättää useamman kuin yhden samaa keksintöä koskevan hakemuksen samana päivänä. 3. Hakemusten yhteinen etuoikeuspäivä: Tilanteet, joissa kansainvälisen reitin (siis EPC- ja/tai PCT-järjestelmän) kautta ”palataan” samaan maahan jossa joko etuoikeushakemus (tai sen kanssa samanaikaisesti jätetty rinnakkainen hakemus) on vireillä tai siitä on jo myönnetty patentti. 4. Jaettu hakemus. Satunnaisen kaksoispatentoinnin osalta Suomen ja EPO:n linjat näyttävät yhteneväisiltä: Siitä riippumatta, kuinka samanlaisista hakemuksista on kyse, kaikki samana päivänä hakemuksensa tehneet hakijat ovat oikeutettuja patenttiin. Saman hakijan kaksoispatentoinnin kohdalla Suomen ja EPO:n käytännöt eroavat periaatteellisella tasolla toisistaan: Suomessa kaikista hakemuksista voitaisiin myöntää patentti, kun taas EPO:n käytännössä – muodollisen oikeusperustan puuttumisesta huolimatta – hakijan puuttuvan legitiimin intressin katsottaisiin todennäköisesti estävän patentin myöntämisen. Yhteisen etuoikeuspäivän osalta Suomessa sekä lainsäädännön esityömateriaali että käytäntö sallivat sekä eurooppapatenttihakemuksen että PCT-hakemuksen jatkamisen Suomeen vaikka etuoikeushakemus olisi suomalainen ja patenttivaatimusten osalta identtinen jälkimmäisen kanssa. EPO:n oikeuskäytäntö on tältä osin rajallista ja ristiriitaista. Yllättävimpänä tuloksena tutkielmassa havaittiin, että suomalainen ja EPO:n käytäntö eroavat selvästi toisistaan jaettujen hakemusten käsittelyn osalta: EPO:ssa jaetun hakemuksen ja kantahakemuksen väliltä edellytetään ainoastaan jonkinlaista eroa patenttivaatimuksissa esitetyissä teknisissä piirteissä, kun taas Suomessa suhtautuminen on huomattavasti rajoittavampaa. Etenkin käytännöt sen suhteen, saavatko jakamalla erotetun hakemuksen patenttivaatimukset olla kantahakemuksen patenttivaatimuksia laajempia, käytännöt näyttävät olevan päinvastaiset. Oikeusjärjestelmän koherenssin kannalta toisiaan vastaavia tilanteita tulisi kohdella vastaavasti ja tämä ei välttämättä suomalaisessa käytännössä tällä hetkellä toteudu. Myös vaihtoehtoisten patentinhakureittien olemassaolo on syytä huomioida kansallisia menettelyitä kehitettäessä, jotta patenttisuojan laajuus ei merkittävästi riippuisi hakureitistä. Lähivuosina todennäköisesti voimaan astuva yhtenäispatenttijärjestelmä korostaa tämän näkökulman merkitystä entisestään.
  • Kärkkäinen, Essi (2013)
    Ulkomaalaislain (301/2004) 52 §:n mukainen oleskelulupa yksilöllisestä inhimillisestä syystä voidaan myöntää Suomessa oleskelevalle ulkomaalaiselle, jos oleskeluluvan epääminen olisi ilmeisen kohtuutonta hänen terveydentilansa, Suomeen syntyneiden siteiden tai muun yksilöllisen inhimillisen syyn vuoksi, kun erityisesti otetaan huomioon olosuhteet, joihin hän joutuisi kotimaassaan, tai hänen haavoittuva asemansa. Tutkimuskohteenani oleva oleskelulupa sijoittuu ulkomaalaisoikeuden järjestelmässä lähinnä humanitaarisen maahanmuuton kategoriaan, johon kuuluvat myös esimerkiksi kiintiöpakolaiset, turvapaikanhakijat ja eräät perhesiteen perusteella oleskelulupaa hakevat kolmannen maan kansalaiset. Ulkomaalaislain 52 §:n perusteella myönnettävä oleskelulupa ei humanitaarisesta luonteestaan huolimatta ole kansainvälistä suojelua. Säännös tulee kuitenkin usein sovellettavaksi tilanteissa, joissa turvapaikanhakijalla ei ole katsottu olevan riittäviä perusteita kansainvälisen suojelun myöntämiseksi, mutta hänen palaamisensa kotimaahan olisi inhimillisesti ajateltuna kohtuutonta. Pakolaisoikeus on kansainvälisesti säännelty oikeudenala, jossa sovelletaan esimerkiksi vakiintuneita näytön arviointiin liittyviä periaatteita. Yksilöllisestä inhimillisestä syystä myönnettävä oleskelulupa on kuitenkin kansallinen säännös, jolla ei ole samanlaista kansainvälistä säädöspohjaa. Vaikka useilla valtioilla on käytössään UL 52 §:ää muistuttavia säännöksiä, oikeustila on kansainvälisesti hajanainen. Selvitän tutkielmassani, onko pakolaisoikeudellisilla periaatteilla, kuten benefit of doubt - ja non refoulement -periaatteilla vaikutusta suomalaisessa lainkäytössä, jossa arvioidaan, onko ulkomaalainen UL 52 §:n mukaisen oleskeluluvan tarpeessa. Tarkastelen tutkielmassani, millaiseksi säännöksen soveltamisala on muodostunut Helsingin hallinto-oikeuden käytännössä, ja miten se vertautuu säännöstä koskevaan lainvalmisteluaineistoon ja korkeimman hallinto-oikeuden ennakkoratkaisuihin. Olen poiminut Helsingin hallinto-oikeuden ratkaisuista tyyppitapauksia, joita käytän havainnollistamaan säännöksen soveltamisalaa ja rajanvetoa kansainväliseen suojeluun. Tutkielmassa selvitetään erityisesti, millaisiin näyttöä koskeviin vaatimuksin yksilöllisestä inhimillisestä syystä myönnettävän oleskelukuvan edellytykset kiteytyvät hallinto-oikeuden päätösharkinnassa, ja eroavatko ne niistä todistustaakkaa ja näyttökynnystä koskevista vaatimuksista, joita kansainvälisen suojelun osalta yleensä vaaditaan. Yksilöllisestä inhimillisestä syystä myönnettävä oleskelulupa on soveltamisalansa vuoksi läheisessä liitynnässä kansainväliseen suojeluun. Osoitan tutkielmassani, että pakolaisoikeudelliset periaatteet osittain läpäisevät myös UL 52 §:ää koskevan harkinnan hallinto-oikeuden ratkaisutoiminnassa.
  • Lind, Jessica (2018)
    Sijoittajien tarve suojalle vaihtelee. Iäkäs tarvitsee kokemattomuutensa ja tietämättömyytensä vuoksi erityissuojaa, jotta hän voi tehdä rationaa- lisia sijoituspäätöksiä. Eläkeyhtiö ei puolestaan erityissuojaa tarvitse. Sijoitusneuvonnassa onkin olennaista ymmärtää, kuinka yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat sijoittamiseen, jotta tarpeellinen sijoittajansuoja osataan kohdistaa sitä tarvitsevalle. Kysymys on myös ajankohtainen, koska yksilöllisten ominaisuuksien, kuten iän merkitystä sijoitusneuvontaa on pohdittu viime vuosina laajasti. Yksi tutkielman keskeisimmistä tavoitteista oli tunnistaa sijoittajan relevantit yksilölliset ominaisuudet. Lainsäädännössä tällaista systematisoin- ti ei ole tehty. Relevanteiksi ominaisuuksiksi on tunnistettu kokemus, koulutus, ammattitaito, taloudellinen asema, sijoitustavoitteet, ikä, tervey- dentila ja äidinkieli. Ominaisuudet löydettiin tulkitsemalla ja systematisoimalla voimassaolevaa oikeutta. Lisäksi pohdittiin laajemmin, miksi yksilölliset ominaisuudet ovat merkittäviä sijoitusneuvonnassa. Toinen päätavoite oli tutkia, kuinka tutkielman alussa määritellyt relevantit yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat sijoituspalvelun tarjoajalle asetettuihin velvollisuuksiin sijoitusneuvonnassa. Tutkielmassa keskityttiin arvioimaan, kuinka ominaisuudet vaikuttavat sijoituspalvelun tarjo- ajalle asetettuun asiakasluokittelu-, tiedonanto- ja selonottovelvollisuuteen. Tiedonantovelvollisuuksien tarkoitus on nostaa asiakkaan tiedon tasoa ja olla apuna arvioitaessa sopimuksen kannattavuutta ja soveltuvuutta yksilöllisiin tarkoituksiin. Tarkoituksena on, että lakisääteinen informointi kohdistuisi vain asiakkaisiin, jotka tarvitsevat tietoa. Lainsäädäntö sisältää yksityiskohtaisia säännöksiä siitä, mitä tietoa asiakkaalle tulee sijoitusneuvonnassa antaa. Tiedonantovelvollisuutta arvioidaan puoles- taan sen perusteella, mitä seikkoja rationaalisen sijoittajan objektiivisesti katsoen tulisi huomioida kussakin yksittäistapauksessa. Tämän vuoksi on tarkasteltava sijoituspalvelun tarjoajalle asetettua selonottovelvollisuutta. Selonottovelvollisuus on ikään kuin peilikuva tiedonantovelvolli- suudelle. Selonottovelvollisuuden tulisi kattaa sellaiset seikat, jotka rationaalisen sijoittaja objektiivisesti katsoen tulisi huomioida yksittäista- pauksessa. Lainsäädännössä määrätään yksityiskohtaisesti, mitä tietoja asiakkaasta on selvitettävä. Sijoittajan yksilölliset ominaisuudet voivat joko laajentaa tai supistaa sijoituspalvelun tarjoajalle asetettua tiedonanto- ja selonottovelvollisuutta. Asiakasluokat toimivat hyvänä lähtökohtana arvioitaessa velvollisuuksien laajuutta, mutta niiden lisäksi on huomioitava asiakkaan yksilölliset ominaisuudet. Lopullinen vaikutus sijoituspalvelun tarjoajan velvollisuuksiin riippuu kuitenkin aina yksittäistilanteesta. Tässä tutkielmassa on kuitenkin laajasti pohdittu, minkälainen vaikutus yksilöllisillä ominaisuuksilla voisi olla kussakin yksittäistilanteessa ja näin luotu yleisiä suun- taviivoja. Etenkin velvollisuuksien tarkoitukset sekä oikeusperiaatteet, kuten heikomman suoja, ohjasivat tulkinnanvaraisissa tilanteissa. Tutkielman lopussa käsiteltiin vielä soveltuvan sijoituskohteen valintaa, mikä mahdollisti analyysin siitä, kuinka ominaisuudet konkreettisesti vaikuttavat soveltuvan sijoituskohteen valintaan. Tänä päivänä sijoitustuotteiden kirjo on valtava ja perinteisten sijoitustuotteiden tilalle on tullut runsaasti uudentyyppisiä tuotteita. Soveltuvan sijoituksen tekemiseksi on vielä ymmärrettävä, kuinka sijoittajan yksilölliset olosuhteet vaikuttavat sijoitukseen. Varsinainen valinta on kuitenkin jätetty sijoitusneuvojan ammattitaidon varaan.
  • Teittinen, Helinä (2020)
    Julkishallinnon automatisointi on noussut viime vuosina hallinto-oikeudellisen keskustelun keskiöön. Suomessa oikeusministeriö selvittää tarvetta säännellä automaattista päätöksentekoa yleislailla, ja automaattisen päätöksenteon ongelmakohtiin julkista valtaa käytettäessä ovat kiinnittäneet huomiota niin perustuslakivaliokunta, ylimmät laillisuusvalvojat kuin oikeustieteen tutkijatkin. Samanaikaisesti myös Euroopan unionin (EU) yleisen tietosuoja-asetuksen (TSA) 22 artikla pitää sisällään automaattista päätöksentekoa koskevaa sääntelyä. Viranomaisessa sovellettuna TSA 22 artikla voidaankin tulkita hallintomenettelynormiksi, joka määrittää viranomaisen toimivallan ja menettelymuodot automaattisen päätöksenteon saralla. Asetelma pitää sisällään toimivaltajännitteen, sillä Euroopan unionille ei ole annettu toimivaltaa harmonisoida jäsenvaltioiden viranomaisia koskevia hallintomenettelysäännöksiä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, antavako Euroopan unionista tehdyn sopimuksen (SEUT) 16 artikla sekä Euroopan unionin perusoikeuskirjan (PeOK) 8 artikla Euroopan unionille toimivallan säännellä viranomaisen menettelyä automaattisessa päätöksenteossa. Toisekseen tutkielma pyrkii selvittämään, missä laajuudessa muut EU-perusoikeudet turvaavat yksilön menettelyllisiä oikeusturvatakeita automaattisessa päätöksenteossa. Tutkielma on luonteeltaan lainopillinen tutkimus Euroopan unionin oikeudesta. Jäsenvaltion viranomaisen toiminnan osalta tutkielma käyttää esimerkkeinä myös suomalaisia säännöksiä, sillä tutkielma pyrkii tuomaan EU-oikeudellisen näkökulman nimenomaan Suomessa käynnissä olevaan keskusteluun julkishallinnon automaattisesta päätöksenteosta. Tutkimuskohteena ovat Euroopan unionin perussopimukset, Euroopan unionin perusoikeuskirja sekä Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus. PeOK 8 artiklan tulkinnassa merkitystä saa myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) Euroopan ihmisoikeussopimuksen (EIS) 8 artiklaa (oikeus nauttia yksityisyyden ja perhe-elämän kunnioitusta) koskeva oikeuskäytäntö. Euroopan unionin oikeusperusta henkilötietojen suojan alalla on SEUT 16 artikla, jonka laajuus määräytyy viime kädessä henkilötietojen suojaa koskevan PeOK 8 artiklan mukaisesti. Vaikka automaattista päätöksentekoa ei mainita kummankaan artiklan sanamuodossa, soveltuu automaattisen päätöksenteon sääntely hyvin yhteen PeOK 8 artiklan menettelylliseen luonteen ja henkilötietojen suojaan liittyvän tiedollisen itsemääräämisoikeuden ulottuvuuden kanssa. Lisäksi EIT on EIS 8 artiklaa koskevassa vakiintuneessa oikeuskäytännössään katsonut, että yksilön EIS 8 artiklassa vahvistettujen oikeuksien toteutuminen edellyttää myös menettelyn asianmukaisuutta viranomaisessa, vaikka EIS:ssa ei varsinaista hyvää hallintoa koskevaa artiklaa olekaan. Edellä mainitusta huolimatta automaattista päätöksentekoa koskeva TSA 22 artikla on soveltamisalaltaan hyvin suppea, ja sen sisältämästä lähtökohtaisesta automaattisen päätöksenteon kiellosta voidaan poiketa monella perusteella. Jäsenvaltion viranomaistoimintaa koskee erityisesti TSA 22 (2) (b) artikla, jonka mukaan automaattisia päätöksiä voidaan tehdä, mikäli näin on erikseen säädetty jäsenvaltion lainsäädännössä, jossa vahvistetaan myös asianmukaiset toimenpiteet yksilön oikeuksien ja vapauksien sekä oikeutettujen etujen suojelemiseksi. Tietosuoja-asetuksessa ei kuitenkaan täsmennetä, mitä nämä asianmukaiset toimenpiteet pitävät sisällään, jolloin EU jättää kansallisille lainsäätäjille varsin vapaat kädet. Toki esimerkiksi yhdenvertaisuutta ja syrjintäkieltoa koskevista PeOK 20 ja 21 artikloista sekä EU-oikeudellisen hyvän hallinnon periaatteesta voidaan johtaa julkishallinnollisen automaattisen päätöksenteon menettelyn laatua koskevia vähimmäisvaatimuksia. Tutkielman johtopäätös on, että yksilön menettelylliset oikeusturvatakeet automaattisessa päätöksenteossa ovat jääneet EU-oikeudessa toisarvoiseen asemaan, vaikka EU:lla olisi toimivaltaa säännellä automaattista päätöksentekoa laajemminkin. Tämän voi otaksua johtuvan siitä, että jäsenvaltion menettelyllisen itsemääräämisoikeuden periaate ohjaa yhä EU-lainsäätäjän toimintaa hallinnollisen integraation saralla. Samanaikaisesti sisämarkkina-argumentaatioon perustuva materiaalisen lainsäädännön harmonisointi ei kuitenkaan näyttäisi olevan EU-lainsäätäjälle ongelma, mikä osaltaan kertoo siitä, että perus- ja ihmisoikeuksien toteuttaminen on Euroopan unionin tärkeysjärjestyksessä vasta toisella sijalla taloudellisten intressien jälkeen. Samalla kuitenkin henkilötietojen suojalla on EU-perusoikeutena vahva asema, mikä kertonee EU-perusoikeuksien välisestä hierarkiasta. Tässä mielessä henkilötietojen suojaan sisältyvien yksilön oikeusturvaa koskevien menettelyllisten elementtien vahvistaminen olisi omiaan parantamaan yksityisen menettelyllistä perusoikeussuojaa Euroopan unionissa.
  • Järvelä, Saara (2014)
    Yhdenvertaisuusperiaatteeseen sisältyy nykyään muodollisen yhdenvertaisuuden lisäksi ajatus tosiasiallisesta yhdenvertaisuusperiaatteesta, jonka turvaaminen vaatii muutakin kuin vain sokeutta ihmisten välisille eroille. Vaikka syrjintäkiellot ovat käytännössä tärkeitä yhdenvertaisuuden takeita, pyrkiminen tosiasialliseen yhdenvertaisuuteen vaatii myös aktiivisia toimia vanhojen syrjivien rakenteiden muuttamiseksi. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja EU-tuomioistuimen tulkintakäytännöt ovat vaikuttaneet merkittävästi sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeudelliseen asemaan Euroopassa. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on jo pitkään katsonut sukupuoli-identiteetin ja seksuaalisen suuntautumisen olevan henkilön yksityisyyden suojan ytimessä. Näin ollen valtio ei saa puuttua tai vaikeuttaa oikeuden käyttöä erottelemalla ihmisiä näillä perusteilla. Tuoreemmassa käytännössä EIT on myös katsonut, että samaa sukupuolta olevien parisuhde kuuluu myös perhe-elämän piiriin. Tämä oli erityisesti periaatteellisesti merkittävää; se oli muutos, jonka voi osaltaan sanoa vahvistavan käsitystä siitä, ettei kumppanin sukupuoli ole parisuhteen laadun kannalta ratkaiseva. Myös perusoikeuksien vahvistuminen EU:ssa on edistänyt sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asemaa, kun esimerkiksi EU:n syrjintäsäännöksiä ja perusoikeuskirjaa laadittaessa on sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt otettu erikseen huomioon. Suomessa syrjintä sukupuoli-identiteetin ja seksuaalisen suuntautumisen perusteella on selvästi kielletty. Nykyiset yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolait vaatisivat kuitenkin johdonmukaistamista. Yleisesti ottaen Suomen lainsäädännössä seksuaalivähemmistöjen asema on 2000-luvulla kehittynyt huimasti, mutta sukupuolivähemmistöt näyttävät monilta osin unohtuneen lainsäädäntöä kehitettäessä. Erityisesti lakia transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta pitäisi tarkistaa, sillä nykyinen laki on puutteellisesti valmisteltu, ongelmallinen henkilön fyysisen koskemattomuuden ja itsemääräämisoikeuden kannalta ja virheellinen termeiltään. Suomen nykyinen perhelainsäädäntö takaa samaa sukupuolta oleville pareille lähes avioliittoa vastaavan oikeudellisen asema, mutta toisaalta voidaan kysyä, onko kahden erillisen parisuhdemuodon järjestelmä enää nykyaikainen ja tarkoituksenmukainen. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeudet riippuvat vahvasti yhteiskunnan arvoista. Arvot vaikuttavat myös vahvasti siihen, miten kirjoitettuja perusoikeuksia tulkitaan. Demokraattista päätöksentekoa ja erityisesti yhteiskunnallista keskustelua voidaan pitää yhtenä syynä siihen, että sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asema on viime vuosikymmenten aikana parantunut. Suomessa viimesijainen sanavalta perusoikeuksien tulkinnasta on eduskunnan perustuslakivaliokunnalla, joka on kansanedustuslaitoksen elin. Suomen perusoikeusvalvonta perustuukin siten pääasiassa lainsäätäjän itsekontrolliin. Se, että esimerkiksi tuomioistuinten mahdollisuus tutkia lakien perustuslainmukaisuus on rajallinen, saattaa vaikuttaa siihen, ettei lainsäätäjä vaivaudu riittävästi perustelemaan lainsäädäntöratkaisujaan ja ottamaan huomioon perus- ja ihmisoikeusnäkökulmia. Olisikin syytä pohtia, miten perus- ja ihmisoikeudet otettaisiin nykyistä paremmin huomioon jo lainsäädäntövaiheessa.
  • Kuronen, Katariina (2012)
    Pro gradu -tutkielmani käsittelee yksilöurheilijan immateriaalioikeussuojaa sponsorisopimussuhteessa. Tutkielmassa tarkastellaan ensiksi sopimusoikeudellisesta näkökulmasta, millainen on henkilön persoonan osien suoja oikeudetonta kaupallista hyödyntämistä vastaan. Tämän jälkeen selvitetään urheilun sopimusoikeuden erityispiirteitä oikeuskäytännön sekä -kirjallisuuden kautta. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten aihetta arvioidaan common law -maissa, ja aihetta lähestytään myös käytännön kannalta. Urheilua koskevaa säännösmateriaalia ei juuri ole, joten oikeudellista lähdeaineistoa yksilöurheilijoita koskien löytyy lähinnä Korkeimman oikeuden sekä muiden tuomioistuinten ja lautakuntien ratkaisukäytännöistä. Myös ICC:n Markkinoinnin kansainväliset perussäännöt ovat oikeudellisesta sitomattomuudestaan huolimatta tärkeä lähde. Urheilun kannalta erityisen tärkeä on niiden sponsorointia koskeva osio. Tutkimusalueen ulkopuolelle on rajattu joukkueurheilijat, sillä heidän katsotaan pääsääntöisesti olevan työsopimussuhteisia, jolloin heihin sovelletaan työsopimuslakia. Yksilöurheilijat puolestaan katsotaan pääsääntöisesti itsenäisiksi ammatinharjoittajiksi, jolloin heihin pätevät elinkeinonharjoittajia koskevat säännökset. Toisaalta oikeuskäytännön myötä on selvää, että henkilön kuvan käyttöön markkinointitarkoituksissa tarvitaan kyseisen henkilön lupa, kun henkilö on tunnistettavissa kuvasta, ja tämä pätee sekä entuudestaan tunnettuihin että tuntemattomiin henkilöihin. Sen sijaan henkilön nimi ei saa yhtä vahvaa suojaa. Toisen henkilön nimen käyttöön sovelletaan pääasiassa toiminimilakia sekä tavaramerkkilakia. Nämäkään lähteet eivät kuitenkaan tarjoa suojaa tapauksissa, joissa tunnetun henkilön nimestä pyritään selvästi hyötymään, mutta kyse ei ole sen käytöstä toiminimenä taikka halventavissa tai muutoin hyvän tavan vastaisissa yhteyksissä. Tilanne on siten verraten ristiriitainen ottaen huomioon, että henkilön kuvan käyttö vastaavalla tavalla on selvästi kiellettyä ilman asianomaista lupaa. Sponsoroinnin tarkoituksena on luoda yhteistyösopimus urheilijan eli sponsoroitavan sekä yrityksen eli sponsorin välille. Tällöin urheilija saa sponsorilta taloudellista tukea urheilun ja kilpailemisen aiheuttamien kulujen kattamiseksi. Sponsori puolestaan saa käyttää hyödykseen urheiluun ja kyseiseen urheilijaan liitettyjä positiivisia mielikuvia, goodwilliä sekä mainosarvoa. Siten sponsorisopimukset ovat varallisuusoikeudellisia sopimuksia, joissa lähestulkoon aina sovitaan joidenkin immateriaalisten oikeuksien käytöstä. Harrastajaurheilijoilla voi toki myös olla sponsoreita, mutta verraten tuntemattoman harrastajaurheilijan kuvaan tai nimeen ei yleensä liity sellaista kaupallista arvoa, jota sponsori haluaisi hyödyntää markkinoinnissaan, vaan tällöin kyse on useimmiten väline- tai varustesponsoroinnista. Tällöin sponsorin tuotteet saavat näkyvyyttä urheilijan käyttäessä niitä urheilusuoritustensa aikana tai muutoin. Aihetta käsitellään kuitenkin pääasiassa immateriaalioikeudellisesta näkökulmasta, jolloin merkityksellistä sponsorointisopimuksissa on se, millaisin ehdoin urheilijan kuvan, nimen, äänen ja imagon käytöstä markkinointiyhteyksissä on sovittu.
  • Alitalo, Anni (2019)
    Osakeyhtiölain systematiikassa OYL 20:25:n 1 virkkeen mukainen päätös yhtiön omaisuuden konkurssiin luovuttamisesta kuuluu yhtiön hallituksen erityistoimivaltaan. Tämä lähtökohta on vahvistettu myös oikeuskäytännössä ratkaisussa KKO 2017:58, jonka mukaan yksimielisilläkään osakkeenomistajilla ei ollut OYL 5:2.2:n ja OYL 20:25:n perusteella toimivaltaa päättää yhtiön omaisuuden luovuttamisesta konkurssiin. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää hallituksen ja yhtiökokouksen toimivallan välistä suhdetta OYL 20:25.1:n 1 virkkeen mukaisessa päätöksessä yhtiön omaisuuden konkurssiin luovuttamisesta ja punnita, olisiko toimivaltaa perusteltua laajentaa asiassa de lege ferenda yhtiökokoukselle ainakin yksimielisenä. Tutkimuskysymystä lähestytään lainsäädännöstä, lainvalmisteluaineistosta ja oikeuskirjallisuudesta koostuvan lähdeaineiston avulla pääasiassa lainopillista metodia hyödyntäen. Aluksi havainnoidaan osakeyhtiöinstituution tunnusomaisia piirteitä ja osakkeen omistamisen oikeudellista luonnetta. Tämän jälkeen siirrytään tarkastelemaan hallituksen ja osakkeenomistajien välisen toimivallanjaon suhdetta ja sen mahdollistamia siirtotilanteita, joissa hallituksen yleistoimivaltaan kuuluvia asioita siirretään yhtiökokoukselle. Siten tutkimuksessa luodaan pohja OYL 20:25:n 1 virkkeen mukaisen päätöksen holistiselle tarkastelulle, jossa hyödynnetään sääntelyn historiallista taustaa säännöksen nykytilan ymmärtämiseksi, verrataan yhtiön konkurssiin hakeutumista saneerausmenettelyyn hakeutumiseen ja mallinnetaan osakeyhtiölain pakottavan sääntelyn tarkoitusta konkurssiin hakeutumista koskevassa päätösasiassa. Tarkasteluun sisältyy myös oikeusvertaileva osio, jossa pureudutaan konkurssiin hakeutumista koskevaan päätöksentekotilanteeseen Ruotsissa. Tutkimuksen johtopäätökset perustuvat osakeyhtiölain säännösten pakottavuutta perustelevien esitöiden ja hallituksen erityisvaltaan kuuluvan OYL 20:25.1:n 1 virkkeen mukaisen päätöksen väliseen suhteeseen. Tämän lisäksi johtopäätökset pohjautuvat osakeyhtiölain viimeisimmän kokonaisuudistuksen kehitykseen kohti entistä tahdonvaltaisempaa sääntelyä, OYL 20:25.1:n 1 virkkeen ulkomuodon lähes täydelliseen vastaavuuteen VOYL 13:19.1:n 1 virkkeen kanssa, kuten myös VOYL esitöiden VOYL 13:19.1:n 1 virkettä koskevien perusteluiden painottumiseen lähinnä argumentoimaan sen puolesta, miksei yksittäisen hallituksen jäsenen tulisi olla kelpoinen päättämään yhtiön hallituksen puolesta konkurssihakemuksen laatimisesta. Sen sijaan kysymys yhtiökokouksen päätöksentekovallasta asiassa on sivuutettu esitöissä kokonaan. Lisäksi asiassa on huomioitava konkurssin oikeusvaikutusten kohdistuminen velallisyhtiön ja velkojan lisäksi velallisyhtiön osakkeenomistajiin, jotka käytännössä menettävät yhtiöoikeudellisen määräysvaltansa osakemuotoiseen omistukseensa yhtiöstä ja saavat sijoituksensa viimesijaisuuden johdosta harvoin jako-osuutta. Tutkimuksessa ilmeni myös osakkeen välityksellä omistajaan kohdistuvien velvollisuuksien näyttäytyminen osakkeisiin liitettyjä oikeuksia kestävämpinä, sillä osakkeisiin liitetyt maksuvelvoitteet saattavat säilyä muuttumattomina osakkeenomistajan konkurssiin asettamisesta huolimatta. Päätelmien taustalla vaikuttaa siten myös osakkeen omistamiseen liitettyjen oikeuksien ja velvollisuuksien tasapaino, konkurssin lailla purkautumiseen tähtäävää selvitystilaa koskevan päätöksentekovallan osoitus yhtiökokoukselle, yrityksen saneerausta koskevan päätösvallan kuuluminen ensisijaisesti yhtiökokoukselle sekä jälkimmäisestä linjanvedosta annetut esitöiden perusteet. Erityisesti on syytä mainita myös keino kiertää osakkeenomistajien toimivallan puuttuminen OYL 20:25.1:n 1 virkkeen mukaisessa päätösasiassa erottamalla yhtiön hallitus ja nimittämällä uusi konkurssimyönteisempi hallitus vanhan tilalle. Tutkimuksen keskeisenä lopputuloksena ilmeni perusteita harkita OYL 20:25:n 1 virkkeen mukaisen päätöksentekoasetelman pakottavuuden purkamista siten, että yhtiökokous voisi tarvittaessa päättää yksimielisenä hallituksen erityistoimivaltaan kuuluvasta yhtiön omaisuuden konkurssiin luovuttamisesta. Yhtiökokouksen toimivallan laajuus tulisi määrittää osakeyhtiölain pakottavan sääntelyn tarkoitusta mukaillen sekä osakkeen omistamisen oikeudellinen luonne ja siihen sisältyvä riski huomioiden.
  • Meri, Otto (2015)
    Tutkielman tavoitteena on tarkastella luoton koron yksipuolista muuttamista. Tutkielmassa pyritään selvittämään, millä ehdoilla ja missä tilanteissa koron yksipuolinen muuttaminen on mahdollista. Toisaalta tutkielmassa tarkastellaan luottosopimuksen syntyä ja luotto-oikeutta laajemmin. Luoton korko ei ole luottosopimuksesta irrallinen sopimusehto, vaan se kytkeytyy tiiviisti osaksi koko luottokokonaisuutta. Tutkielman tarkoituksena on selventää sitä oikeustilaa, joka koskee liike-elämän luottojen koron yksipuolista muuttamista. Pankkitoiminta on tiukasti säänneltyä. Sääntely jakaantuu riskienhallintasääntelyyn sekä asiakkaansuojasääntelyyn. Kahden elinkeinotoimijan välisiä luottosopimuksia ei ole säännelty erityislaeilla. Pääosa asiakkaansuojasääntelystä soveltuu vain kuluttaja-asiakkaisiin, minkä elinkeinonharjoittajan asemassa olevan luotonsaajan oikeudet poikkeavat kuluttaja-asiakkaasta. Korko on luoton määrän ja takaisinmaksun lisäksi yksi keskeisin luottosopimuksen ehdoista. Korkolaki on korkoa sääntelevä yleislaki, mutta pääosa sen säännöksistä koskee vain viivästyskorkoa. Tavallisen koron sopiminen on haluttu jättää luottosuhteen osapuolten vapaammin päätettäväksi. Tästä johtuen koron yksipuolisesta muuttamisesta ei ole olemassa erityissäännöstä. Sopimuksen sitovuuden periaate on oikeusjärjestelmässämme pääsääntö, josta on tietyin edellytyksin mahdollista vapautua. Erilaiset kohtuullisuutta painottavat periaatteet ovat saaneet vahvan jalansijan velvoiteoikeuden alalla. Aiemmin hyvin ehdottoman oloinen sopimuksen sitovuuden periaate on saanut väistyä osapuolten keskinäistä asemaa ja sen tasapainoa painottavien periaatteiden edestä. Oikeusperiaatteille on ominaista punninta, minkä vuoksi sopimuksen sitovuuden periaatetta ja kohtuullisuusnäkökulmia on mahdollista soveltaa yhtäaikaisesti. Erityisesti yksipuolisen koronmuuttamisen ja lojaliteettiperiaatteen välinen suhde on osin jäsentymätön. Koron yksipuolinen muuttaminen voi olla oikeutettua monin eri perustein. Tutkielmassa tarkastellaan niitä edellytyksiä, joiden vallitessa yksin toisen osapuolen taholta tapahtuva sopimuksen muuttaminen on mahdollista. Yksipuolinen muuttaminen ei ole mahdollista ilman tätä edeltävää luottosopimuksen tulkintaa. Tästä syystä tutkielmassa perehdytään varallisuusoikeudellisten oikeustoimien tulkintaan ja tähän liittyviin erityiskysymyksiin. Lopuksi tarkastellaan niitä oikeustieteen piirissä kehiteltyjä periaatteita, jotka toimivat yksipuolista koron muuttamista vastaan tai asettavat rajoituksia tällaisella muuttamismenettelylle. Yksipuolisen koronmuuttamisen tueksi tai sitä vastaan ei ole olemassa mitään yksiselitteistä sääntöä. Tapauskohtaisesti, oikeusperiaatteiden punninnan ja harkinnan jälkeen, on mahdollista ratkaista yksipuolisen muuttamisen oikeutus. Tämän tueksi on kyettävä luottosopimuksen tulkintaan ja tunnettava tähän liittyviä tulkintaperiaatteita.
  • Heikkilä, Valtteri (2023)
    Tutkielmassa käsitellään välityslausekkeita, jotka antavat yhdelle välityslausekkeen osapuolista oikeuden oikeusprosessin valintaan riitatilanteessa. Valintaoikeuden omaava osapuoli voi käyttää tällaista yksipuolista valintalauseketta turvatakseen omat oikeutensa ja aiheuttaakseen haittaa toiselle osapuolelle. Työn tarkoituksena on selvittää, miten välimiesmenettelylaki ja oikeustoimilain kohtuuttomuussääntely suhtautuvat yksipuoliseen valintaoikeuteen. Tutkimuksen metodi on lainopillinen. Tutkimuksessa kuvataan yleisesti erilaisia epätavallisia välityslausekkeita ja tarkastellaan välimiesmenettelylain asettamia mahdollisia rajoituksia yksipuoliselle valintaoikeudelle. Työssä käydään läpi välimiesmenettelylain asettamat rajoitukset lausekkeen käytölle yksittäisessä soveltamistilanteessa. Yksipuolisen valintaoikeuden kohtuullisuutta arvioidaan oikeustoimilain 36 §:n kautta. Tätä varten käsitellään välityslausekkeen kohtuusarvioinnille merkitykselliset seikat ja arvioidaan yksipuolista valintalauseketta näiden kautta. Tutkimuksessa annetaan ratkaisunormi tilanteeseen, jossa vahvempi osapuoli käyttäisi valintaoikeutta moitittavalla tavalla. Tutkielmassa tehdään johtopäätös, jonka mukaan yksipuolinen valintaoikeus voi olla kohtuuton sopimusehto, kun sillä estetään heikompaa osapuolta esittämästä omia vaatimuksiaan.
  • Tiihonen, Olli (2023)
    Tutkielman aiheena on yksipuolisen velvoittautumistoimen sitovuus. Kyse on siitä, kuinka itsensä voi velvoittaa yksipuolisesti velkasuhteeseen erityislakien soveltamisalan ulkopuolella. Tutkielman tavoitteena on selvittää millä kriteerein yksipuolinen velvoittautumistoimi voi syntyä Suomen oikeudessa ja miten näitä kriteerejä on tulkittu. Yksipuolinen velvoittautumistoimi voi saada sitovan vaikutuksen, mutta sitovuuden arviointiin ei ole yksiselitteisiä ja kaavamaisia kriteerejä. Arviointikriteerejä yksipuolisen velvoittautumistoimen sitovuuden tarkastelussa ovat ainakin ilmaisun tarkkuus, vastikkeellisuus, kohderyhmä, vallitseva toimintaympäristö ja olosuhteet sekä ilmaisun antajan ja adressaatin välinen suhde. Kriteereillä ei ole keskinäistä tärkeysjärjestystä. Olennaista on, kuinka ilmaisun vastaanottaja ymmärtää ilmaisun ja onko ilmaisua objektiivisesti arvioiden pidettävä antajaansa sitovana. Oikeuskäytännössä ja -kirjallisuudessa on perinteisesti suhtauduttu pidättyväisesti, vaikkakaan ei poissulkevasti, muutoin kuin nimenomaisella tahdonilmaisulla syntyviin sopimusoikeudellisiin sidonnaisuuksiin. Nimenomaiseen tahdonilmaisuun ja siihen nojaavaan perusteluun tukeutuminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Nimenomaisen tahdonilmaisun puuttuessakin adressaatin perusteltu luottamus voi vaikuttaa sopimusvelvoitteen tavoin.
  • Salo, Kaisa (2017)
    Jätteet eivät ole nykyisin enää pelkästään ympäristöä ja ihmisiä kuormittava haitta, vaan niiden ympärille on kehittynyt aktiivista liiketoimintaa. Jätteen arvo konkretisoituu silloin, kun sitä kerätään yhteen suuria massoja, jolloin sitä voidaan uusiokäyttää muun muassa teollisuudessa raaka-aineena. Tätä niin sanottua kiertotaloutta korostavat jätesääntelyn lähtökohdat kumpuavat Euroopan unionin oikeudesta sekä kansallisesta jätelainsäädännöstä. Yhdyskuntajäte on yksi jätelaji, jolla tarkoitetaan kotitalouksissa syntyvää ja siihen rinnastuvaa jätettä. Yhdyskuntajätehuolto muodostaa poikkeuksen jätesääntelyn pääsäännöstä, eli aiheuttamisperiaatteesta, jonka mukaan jätteen synnystä vastaava taho on myös vastuussa sen hävittämisestä koituvista kustannuksista. Yhdyskuntajätteen huollosta vastaavat sen sijaan kunnat, jotka organisoivat jätehuollon eri toiminnot ja valvovat niiden toimintaa. Jätteen kuljetus on yksi jätehuollon operatiivisista palvelutehtävistä. Jätteen kuljetus voidaan järjestää jätelain nojalla kahdella tavalla. Joko kunta järjestää yhdyskuntajätteen kuljetuksen itse omana toimintonaan tai kilpailuttaa sen hankintalain mukaan. Toisena vaihtoehtona kunta voi myös järjestää kuljetukset sopimukseen perustuvina yksityisinä kuljetuksina. Sopimuksenvarainen kuljetus voidaan järjestää koko kunnassa tai sen osassa, jolloin kotitaloudet solmivat palvelusopimuksen kuljetuspalveluja tuottavan yrityksen kanssa. Kyse on tällöin yksityisoikeudellisesta sopimuksesta, jolloin kunnan tehtäväksi jää vain valvoa kuljetusten toteutumista jätelain asettamien edellytysten valossa. Vuonna 2012 voimaan tulleessa uudessa jätelaissa yksityisiin sopimuksiin perustuville jätteenkuljetuksille asetettiin tiukemmat edellytykset, joiden tulee täyttyä, jotta kunta voi valita sopimuksenvaraisen mallin. Jätelain 37 §:n edellytykset näin ollen rajasivat kunnallisten jätehuoltoviranomaisten harkintavaltaa aiemmasta jätelaista poikkeavalla tavalla. Lisäksi jätelain 149 §:n 4 momentin siirtymäsäännöksen mukaan kuntien tuli vuoden sisällä lain voimaantulosta tarkastaa, että käytössä olleet sopimuksenvaraiset kuljetukset vastasivat jätelain 37 §:n mukaisia kriteerejä. Kriteerit ovat sisällöltään joustavat ja tulkinnanvaraiset, eivätkä ne koske kunnan järjestämää kuljetusta kuin osittain. Sopimuksenvaraisessa kuljetuksessa voitiin pitäytyä vain siinä tapauksessa, että kaikki jätelain edellytykset täyttyivät. Jätelain 37 §:n sanamuodon ja korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisujen mukaan kuntien ei tarvitse valita tai pysyttäytyä sopimuksenvaraisessa mallissa silloinkaan, kun lain edellytykset täyttyvät. Kysymyksessä on kuntien itsehallintoon perustuva ratkaisu, jolla se pystyy lakkauttamaan voimassa olevat yksityiset kuljetussopimukset siirtymäajan sisällä. Perustuslain omaisuudensuojasäännös suojaa omaisuudeksi katsottavia varallisuusoikeuksia kuten sopimussuhteita ja niihin perustuvia taloudellisia intressejä. Vaikka jätettä tuottavan yksityisen luonnollisen henkilön osalta kuljetussopimukseen ei välttämättä liity taloudellista arvoa, suojaa perustuslain omaisuudensuojasäännös myös sopimuksen toista osapuolta eli oikeushenkilöitä. Omaisuudensuojasäännös suojaa sopimussuhteiden pysyvyyttä, mikä tarkoittaa sitä, ettei voimassa oleviin sopimussuhteisiin tulisi puuttua taannehtivasti ilman perusteltuja intressejä. Sopimussuhteiden pysyvyyden kannalta olennaisia ovat siten perusoikeuksien yleiset rajoitusperusteet, joiden kautta rajoituksia tulisi punnita. Jätteenkuljetussopimusten osalta perusoikeustarkastelussa vastakkain asettuvat ympäristöperusoikeus, kuntien yhdyskuntajätehuollon vastuukysymykset sekä kuljetussopimuksen osapuolten oikeusasema. Kuntien toimivaltasäännökset ovat muodostuneet melko vahvoiksi yhdyskuntajätehuollossa. Näin ollen jätelaki mahdollistaa voimassaoleviin oikeussuhteisiin puuttumisen voimakkaasti myös tilanteissa, joissa se ei ole tarkoituksenmukaista eikä sille ole olemassa tarpeeksi painavia syitä.
  • Tokoi, Petra (2016)
    Puolustusministeriö asetti 13.12.2013 työryhmän arvioimaan, millä tavoin Suomen kansallisesta turvallisuudesta voidaan huolehtia tietoverkoista tulevien uhkien suhteen. Tehtävänä oli selvittää tiedonhankintaa koskeva nykytila turvallisuusviranomaisten kannalta. Komitea antoi mietintönsä 14.1.2015. Mietinnön pohjalta tietoliikennetiedustelun sisältävä lainsäädäntöhankkeen valmistelu aloitettiin sisäministeriön johdolla 1.10.2015. Yksityisyyden suojasta säädetään PL 10 §:ssä sisältäen henkilötietojen suojasta säätämisen kvalifioidulla lakivarauksella sekä välttämättömät rajoitukset viestin salaisuuteen tietyin edellytyksin. Tässä tutkielmassa tarkastellaan perusoikeusnäkökulmasta edellä mainittua mietintöä, siihen annettuja lausuntoja, liikenne- ja viestintäministeriön antamaa eriävää mielipidettä mietintöön sekä arvioidaan tietoliikennetiedustelusta säätämistä perusoikeusnäkökulmasta. Tutkimuskysymyksiä ovat, onko olemassa perusteita uudelle massaluontoiselle tietoliikennetiedustelulle osana suunniteltua tiedonhankintalakia vai onko poliisilla ja muilla viranomaisilla jo nykyisen pakkokeinolainsäädännön perusteella riittävät oikeudet saada tietoa terrorismin ja muun rikollisuuden torjumiseen. Lähteinä on käytetty viestintä- ja informaatio-oikeuden alan kirjallisuutta sekä perustuslakivaliokunnan mietintöjä ja lausuntoja, hallituksen esityksiä sekä muita virallislähteitä ja lehtikirjoituksia. Tutkimusmenetelmä on lainopillinen, ja tutkielmassa käytetään de lege ferenda näkökulmaa erityisesti siinä, kuinka tietoliikennetiedustelua koskevat toimivaltuudet ja esimerkiksi valvonta tulisi lain tasolla määritellä. Tietoliikennetiedustelusta säätämiseen liittyy perusoikeusproblematiikkaa, joka hankaloittaa olennaisesti tietoliikennetiedustelun toteuttamista perustuslain sallimissa rajoissa paitsi yksityisyyden suojan, mahdollisesti myös muiden perusoikeuksien turvaamisen kannalta. Mikäli tiedustelua ei saada säädetyksi tarkkarajaisesti, kohdennetusti sekä siten, että tietomassoihin on pääsy vain tarkasti ennalta rajatulla asiantuntijoilla, ei henkilötietojen suojaa voida taata tiedustelun kohteina oleville eikä niille, joiden yksityisyyttä mahdollisesti loukataan tietoja yhdisteltäessä. Toisaalta tietovirtoihin sisältyvien haittaohjelmien optimaalisista tunnistamistavoista ei välttämättä voida tehokkaasti säätää lainsäädännön keinoin. Näillä perusteilla voimassa olevaa pakkokeinolainsäädäntöä tulisi kehittää nykypäivän kyberuhkia vastaaviksi välttäen kohdentamaton massavalvonta, joka puuttuu perusoikeuksien takaamaan yksityisyyden suojaan.
  • Pietiläinen, Tanja (2018)
    Tutkielman pääkysymyksenä on, miten yksityiselämää suojataan tietoliikennetiedustelussa. Yksityiselämän suoja on perustuslaissa ja Euroopan ihmisoikeussopimuksessa taattu oikeus, jota on mahdollisuus rajoittaa tietyin edellytyksin. Tutkielma liittyy uuteen tiedustelua koskevaan lakihankkeeseen, jossa suojelupoliisille on annettu uutena toimivaltuutena suorittaa tietoliikennetiedustelua kansallista turvallisuutta uhkaavan toiminnan perusteella. Tietoliikennetiedustelua suoritetaan kohteelta salassa. Siten kohde voi saada tiedon häneen kohdistetusta tiedustelusta vasta jälkeenpäin. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on käytännössään asettanut tiettyjä kriteereitä tiedustelun hyväksyttävyydelle. Velvollisuus ilmoittaa tietoliikennetiedustelusta sen kohteelle on yksi keskeinen keino suojata yksityiselämää, sillä ilmoituksella kohde saa tiedon häneen kohdistetusta tietoliikennetiedustelusta. Kyseessä on tärkeä oikeusturvan tae, sillä näin kohde voi saat-taa toimenpiteen laillisuuden riippumattoman viranomaisen arvioitavaksi. Yksityiselämän suojan kannalta ongelmallista on, että ilmoitusvelvollisuus koskee kohdehenkilöitä vain rajallisesti, eikä sivullisia lainkaan. Tilanne olisi sekä perusoikeuksien että ihmisoikeuksien näkökulmasta kestämätön, joten ilmoitusvelvollisuutta on täydennetty hävittämisvelvollisuudella sekä tietojen hyödyntämiskiellolla. Viranomaisen tulee lähtökohtaisesti hävittää tiedot siten, että niitä ei saa hyödyntää ennen hävittämistä. Tutkimuksessa havaitaan, että yksityiselämän suoja on otettu uudessa tiedustelulainsäädännössä huomioon kattavasti tietoliikennetiedustelun eri vaiheissa. Silti yksityiselämää loukataan tiedustelullisin keinoin. Toisaalta tämä on hyväksyttävää, koska tiedustelulla mahdollistetaan kansallisen turvallisuuden suojaaminen ja kollektiivinen turvallisuus.
  • Alho, Katri (2018)
    Laki yksityishenkilön velkajärjestelystä (25.1.1993/57) tuli voimaan 8.2.1993. Lakia säädettäessä yksityishenkilön velkajärjestelyn päätavoitteeksi asetettiin yksityishenkilön taloudellisen tilanteen selvittäminen ja korjaaminen. Yksityishenkilön velkajärjestelyssä voitiin järjestellä vain yksityisen elinkeinon- ja ammatinharjoittajan yksityistalouteen liittyviä velkoja. Yksityisten elinkeinon- ja ammatinharjoittajien velat jaoteltiin yksityistalouteen ja elinkeinotoimintaan liittyviin velkoihin. Elinkeinotoiminnasta peräisin olevat velat voitiin järjestellä yksityishenkilön velkajärjestelyssä vain, jos elinkeinotoiminta oli lopetettu. Muut elinkeinotoimintaan liittyvät velat oli rajattu yksityishenkilön velkajärjestelyn ulkopuolelle. 1.1.2015 alkaen yksityisten elinkeinon- ja ammatinharjoittajien on ollut mahdollista saada myös elinkeinotoimintaan liittyvät velkansa järjesteltyä yksityishenkilön velkajärjestelyssä. Yksityishenkilön velkajärjestelylain 7 lukuun lisättiin säännökset siitä, milloin yksityiset elinkeinon- ja ammatinharjoittajat voivat saada elinkeinontoimintansa velat järjesteltyä yksityishenkilön velkajärjestelyssä. Uudistuksen tavoitteena oli selkeyttää ja parantaa yksityisten elinkeinonharjoittajien asemaa ja helpottaa yksityisten elinkeinonharjoittajien pääsyä yksityishenkilön velkajärjestelyyn. Tutkimus käsittelee yksityisten elinkeinon- ja ammatinharjoittajien elinkeinotoiminnan velkojen sisällyttämistä yksityishenkilön velkajärjestelyn piiriin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, soveltuuko yksityisten elinkeinon- ja ammatinharjoittajien elinkeinotoiminnan velkojen järjesteleminen yksityishenkilön velkajärjestelylle asetettuihin tavoitteisiin. Tutkimuksen keskeisimmät tutkimuskohteet ovat laki yksityishenkilö velkajärjestelystä ja yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun lain uudistamista valmistelleiden työryhmien antamat mietinnöt. Niiden avulla on pyritty selvittämään yksityishenkilön velkajärjestelyn tavoitteita ja sen taustalla vaikuttavia ideologioita. Yksityisten elinkeinon- ja ammatinharjoittajien soveltuvuutta yksityishenkilön velkajärjestelyyn on pyritty selvittämään myös vertailemalla yksityishenkilön velkajärjestelyä yrityssaneeraukseen ja konkurssiin. Tutkielmassa päädytään toteamaan, että yksityisten elinkeinon- ja ammatinharjoittajien elinkeinotoimintaan liittyvät velat voitiin sisällyttää yksityishenkilön velkajärjestelyyn ilman, että se aiheutti ristiriitaa yksityishenkilön velkajärjestelylle asetettujen alkuperäisten tavoitteiden kanssa. Yksityishenkilön velkajärjestelyn päätavoite on edelleen yksityishenkilön taloudellisen tilanteen selvittäminen ja korjaaminen. Velkajärjestelymenettelyyn soveltuvat edelleen vain ”melko pienimuotoista” elinkeinotoimintaa harjoittavat, palkansaajia asemaltaan muistuttavat yksityiset elinkeinon- ja ammatinharjoittajat. Velkajärjestelyn uudistamiselle ja yksityisten elinkeinon- ja ammatinharjoittajien aseman selkeyttämiselle ja parantamiselle oli selkeästi tarvetta.
  • Heinonen, Laura (2018)
    Julkisuusperiaatteella tarkoitetaan viranomaisten asiakirjojen julkisuutta ja jokaisen oikeutta saada tieto julkisesta vallan käytöstä ja viranomaisten toiminnasta. Kaikki viranomaisten asiakirjat eivät kuitenkaan ole julkisia, vaan julkisuusperiaatteesta poikkeaminen on mahdollista, koska julkisuutta voidaan välttämättömistä syistä rajoittaa erikseen lailla. Julkisuuden rajoittaminen on noussut yhä merkittävämpään rooliin tietoyhteiskunnan kehittymisen myötä, kun tiedon määrä ja merkitys ovat kasvaneet. Viranomaiset valvovat laajasti yksityistä toimintaa ja saavat valvonnan yhteydessä yksityisten yritysten liikesalaisuuksia haltuunsa. Pro gradu –työni tarkoituksena on selvittää yksityisen yrityksen liikesalaisuuksien suojaa viranomaisvalvonnassa. Ensimmäinen tutkimuskysymykseni liittyy liike- ja ammattisalaisuuden käsitteeseen. Suomen lainsäädännössä esiintyvät muun muassa käsitteet liike- ja ammattisalaisuus, ammatti- ja liikesalaisuus, liikesalaisuus, yrityssalaisuus ja muu elinkeinosalaisuus. Selvitän näiden käsitteiden eroja ja sitä, miksi terminologia eri laeissa on erilainen. Toiseksi selvitän, minkälaista yksityisten yritysten toimintaan viranomaiset valvovat ja miksi, sekä mihin viranomaisten valvontaoikeus perustuu. Kolmantena tutkimuskysymyksenäni on yksityisten yritysten liikesalaisuuksien suoja viranomaisvalvonnassa ja valvonnan tulosten julkisuus. Selvitän, miten asiakirjajulkisuus ja salassapito on järjestetty viranomaisissa ja millä perusteella tieto valvonnasta annetaan tiedon pyytäjälle. Keskityn kolmen viranomaisen valvontatoimintaan tarkoituksenani selvittää liikesalaisuuksien suojaa niiden valvonnassa. Nämä viranomaiset ovat Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira. Valviran osalta keskityn terveysteknologiasektoriin. Tutkimusmetodini on perinteinen lainoppi, mutta työssäni on myös empiirinen osa, koska tein edellä mainituille viranomaisille pienen sähköpostikyselyn liikesalaisuuksien suojasta niiden valvontatoiminnassa. Eri laiessa esiintyvien liikesalaisuutta tarkoittavien käsitteiden erot ovat hyvin pieniä. Ainoastaan muun elinkeinosalaisuuden suojan taso on matalampi: tieto muusta elinkeinosalaisuudesta voidaan antaa, jos tiedon antaminen ei aiheuta elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa. Suomen tulee saattaa EU:n liikesalaisuusdirektiivi (EU) 2016/943 voimaan viimeistään 9.6.2018. Voimaansaattaminen on tarkoitus tehdä säätämällä uusi liikesalaisuuslaki. Laissa tulee olemaan liikesalaisuuden määritelmä, jota on tarkoitus soveltaa, kun ratkaistaan onko kyseessä muun lain tarkoittama liikesalaisuus. Tässä yhteydessä ei kuitenkaan yhtenäistetä yli 120:ssä laissamme esiintyviä liikesalaisuutta tarkoittavia käsitteitä. Nähdäkseni yhtenäistämistyö kannattaisi kuitenkin tehdä, koska se selkeyttäisi oikeustilaa ja toisi oikeusvarmuutta. Viranomaisvalvonta on julkisen vallan käyttöä, jossa tulee noudattaa lainalaisuusperiaatetta, virkamieshallintoperiaatetta ja hyvän hallinnon periaatteita. Viranomaisten valvonta kohdistuu yksityiseen sektoriin laajasti, muun muassa kilpailunrajoituksiin, rakentamiseen, työsuojeluun, terveydensuojeluun ja ympäristönsuojelun. Valvontaorganisaatiot ja valvonnan kohteet ovat hyvin erilaisia. Viranomaiset myöntävät lupia elinkeinonharjoittamiseen, ja luvanvaraiseen elinkeinotoimintaan liittyy myös toiminnan valvonta. Viranomaiset tekevät myös erilaisia tarkastuksia valvonnan kohteisiin, ja viranomaisilla on käytössään laissa säädettyjä pakkokeinoja, joilla voidaan puuttua havaittuihin epäkohtiin ja kieltää lainvastainen toiminta. Elintarvikelainsäädännöllä ja –valvonnalla, lääkelainsäädännöllä ja –valvonnalla sekä terveysteknologiatuotteiden lainsäädännöllä ja valvonnalla pyritään Suomessa ensisijaisesti varmistamaan ihmisten ja eläinten turvallisuutta ja ehkäisemään terveysvaaroja ja -haittoja. Lainsäädäntö on runsasta ja se pohjautuu pitkälti EU-asetuksiin. Asetuksissa on säännönmukaisesti säädetty valvonnan avoimuudesta, mutta myös valvonnan kohteiden liikesalaisuuksien suojaamisesta. Kansallisissa laeissa viranomaisille on säädetty salassapitovelvoite valvonnan kohteiden liikesalaisuuksien osalta, mutta myös salassapidon estämättä yleisen edun vaatiessa tiedonantovelvoitteita. Evira ja Fimea perustavat tiedonluovutuspäätöksensä julkisuuslain säännöksiin. Niillä on myös tiedonhallinta- tai tiedonohjaussuunnitelmat, joissa niiden toiminnassa syntyvät asiakirjat on määritelty. Jokaisen asiakirjaluokan kohdalla on merkintä asiakirjojen julkisuudesta tai salaissa pidosta. Mitään erityisiä ohjeita valvonnan kohteiden liikesalaisuuksien suojaamisesta Eviralla ja Fimealla ei ole, vaan päätökset tietojen luovuttamisesta tehdään julkisuuslain nojalla. Valviralta en saanut vastausta kysymyksiini.
  • Rönkkö, Nelli (2022)
    Energiasektori tuottaa noin 75 % maailman kasvihuonekaasupäästöistä. Ilmastonmuutoksen lisäksi erityisesti luontokato vaatii välittömiä toimia. Huolta energia-alaan liittyen ovat viime aikoina aiheuttaneet muun muassa akkuihin, aurinkopaneeleihin sekä tuulivoimaloihin tarvittavien harvinaisten maametallien niukkuus ja niihin liittyvän kaivostoiminnan vaikutukset paikalliselle luonnolle. Perinteisen valtiollisen lainsäädännön ohella yksi mahdollinen tapa vaikuttaa globaalien ympäristöongelmien ratkaisemiseen on yksityinen sääntely, jonka rooli muutoksen synnyttäjänä on usein unohdettu. Tutkielmassa tarkastellaan, mikä on yksityisen sääntelyn rooli ja vaikuttavuus vihreän energian siirtymässä sekä mitä mahdollisuuksia vihreään energiaan liittyvällä yksityisellä sääntelyllä on ympäristöongelmien ratkaisemisen näkökulmasta. Itsesääntelyn käsitettä lähellä olevalla yksityisellä sääntelyllä tarkoitetaan vapaaehtoista sääntelyä, jonka ovat luoneet kansalaisjärjestöt tai muut ei-valtiolliset organisaatiot yritysten ohella tai niiden lisäksi ja johon liittyy usein seuranta-, valvonta- ja ongelmanratkaisumekanismeja. Esimerkkeinä tutkielmassa käytetään RE100-aloitetta, jonka myötä merkittävästi energiaa kuluttavia yrityksiä on sitoutunut käyttämään 100-prosenttisesti uusiutuvaa sähköä keskimäärin vuoteen 2028 mennessä, sekä kansainvälistä EKOenergia-ympäristömerkkiä, joka pyrkii huomioimaan energiantuotannossa ilmaston lisäksi myös luonnon monimuotoisuuden. Tutkielma on sääntelytutkimus. Lähteinä tutkielmassa käytetään energiaan ja ympäristöongelmiin liittyviä virallislähteitä, ympäristöoikeudellista kirjallisuutta sekä yksityiseen sääntelyyn liittyvää kirjallisuutta. Sääntelyä pyritään lisäksi peilaamaan mahdollisimman paljon luonnontieteellisiä tutkimustuloksia vasten. Aineistona tutkielmassa käytetään lisäksi esimerkkeinä toimiviin instrumentteihin liittyviä julkaisuja. Tarkastelun perusteella yksityisen sääntelyn rooli näyttäytyy ennen kaikkea kunnianhimoisempien toimien edistäjänä. Vaikka yksityisillä sääntelyjärjestelmillä pystytään tuottamaan lisäarvoa, eivät ne kuitenkaan korvaa julkista lainsäädäntöä, jonka vastuulle jäävät muun muassa muutoksen kannalta haitallisten tukien ja verovähennysten poistaminen sekä vähimmäistason asettaminen. Yksityisen sääntelyn vaikuttavuuden täyden potentiaalin arvioidaan olevan vielä saavuttamatta, mutta aiemman tutkimuksen perusteella sääntelyjärjestelmiä on mahdollista kehittää vaikuttavuutta edistävään muotoon. Yksityisellä sääntelyllä on suuri potentiaali edistää vihreän energian siirtymää erityisesti globaalien arvoketjujen kautta. Tulevaisuudessa järjestelmissä tulisi huomioida entistä paremmin muun muassa lisäarvon tuottaminen lainsäädännön tasoon nähden, tuotantokapasiteetin aktiivinen lisääminen, energian kaikki loppukäyttöalat sekä energia-alalle olennaisiin raaka-aineisiin liittyvät ongelmat.
  • Nousiainen, Emmi (2015)
    Lahjonta on korruption ydinaluetta ja useimmissa maissa kriminalisoitu teko. Suomea on muiden Pohjoismaiden ohella totuttu pitämään pitkälti korruptiosta vapaana yhteiskuntana, mutta aika ajoin julkisuuteen nousevat lahjontaepäilykset todistavat, ettei täälläkään olla sille täysin immuuneja. Aiheen käsittely yleisessä keskustelussa sekä tuomioistuinkäytännön ja oikeustieteen piirissä keskittyy kuitenkin lähes poikkeuksetta julkisella sektorilla tapahtuviin väärinkäytöksiin. Tässä tutkielmassa tarkastellaan lahjontaa yksityisen sektorin sisäisenä ilmiönä. Suomessa elinkeinotoiminnan lahjontasääntely juontaa juurensa elinkeinonharjoittajien välisen vilpillisen kilpailun sääntelystä, ja nykyiset kriminalisoinnit löytyvät rikoslain (39/1889) 30 luvusta. Lainsäätäjältä yksityisen sektorin lahjusrikokset ovat muuhun huomioon verrattuna saaneet muutamana viime vuosikymmenenä varsin runsaasti panostusta. Tapahtuneen kehityksen myötä yksityisen sektorin lahjontasääntely vastaa hyvin pitkälti julkisen sektorin vastaavaa, mutta erojakin yhä löytyy. Näistä tärkeimpinä on perinteisesti pidetty sektoreiden erilaisia suojeluobjekteja eli niitä oikeushyviä, joita kunkin sektorin lahjussääntelyllä pyritään turvaamaan. Elinkeinotoiminnan lahjusrikoksissa on aina kyse kolmiomaisesta henkilörelaatiosta, johon kuuluu lahjuksen antajan ja vastaanottajan lisäksi vastaanottajan työn- tai toimeksiantaja. Lahjuksella katsotaan rikottavan sen vastaanottajan ja tämän työn- tai toimeksiantajan välistä luottamussuhdetta, sillä lahjuksen myötä vastaanottajan tehtävien suorittaminen työn- tai toimeksiantajan tarkoittamalla tavalla vaarantuu. Tämä luottamussuhde sekä työn- tai toimeksiantajana toimivan elinkeinonharjoittajan etu ovat perinteisesti olleet yksityisen sektorin lahjontasääntelyssä ensisijaisia suojeluobjekteja. Toissijaisesti sääntelyn on katsottu edistävän esimerkiksi rehellisen elinkeinotoiminnan ja yhteiskuntamoraalin intressejä. Julkisella sektorilla pääasiallisiksi suojeluobjekteiksi on tavattu nimetä virkatoiminnan lainmukaisuus ja riippumattomuus ulkoisista vaikutteista sekä yleisön luottamus siihen. Tutkielmassa analysoidaan ensinnäkin voimassaolevien elinkeinotoiminnan lahjussäännösten sisältöä ja tulkintaa, eli selvennetään sitä, millainen toiminta voi tulla arvioiduksi lahjomisena tai lahjuksen ottamisena elinkeinotoiminnassa. Lahjusrikosten tunnusmerkistöt koostuvat varsin monesta osasta, joista jotkut ovat sisällöltään huomattavan tulkinnanvaraisia. Säännösten tulkintaa ohjaavan kotimaisen oikeuskäytännön ja -kirjallisuuden ollessa niukkaa, tutkielmassa haetaan tulkinta-apua myös neljän eri eurooppalaisen vertailumaan lahjussääntelystä. Tältä pohjalta esitetään edelleen ehdotuksia suomalaisen yksityisen sektorin lahjussääntelyn kehittämiseksi. Lahjonnan ollessa suurilta osin piilorikollisuutta, ovat mahdollisuudet torjua sitä lainsäädännön keinoin kuitenkin rajalliset. Tutkielmassa arvioidaan siten myös elinkeinoelämän sisäisten keinojen kuten itsesääntelyn roolia tulevaisuuden lahjonnanehkäisyssä. Tutkielman toinen pääasiallinen teema on yksityisen sektorin asema lahjussääntelyn kokonaiskentällä, erityisesti verrattuna julkisen sektorin (virkamiesten) perinteisesti keskeisempään rooliin. Viimeaikaiset kansalliset lakimuutokset ovat kaikki peräisin erilaisista ylikansallisista sitoumuksista, joita lahjonnan alalla on tiettyjen eurooppalaisten ja maailmanlaajuisten tahojen toimesta perustettu. Näiden myötä yksityisen sektorin lahjonta on kansainvälisessä kontekstissa saavuttanut selvästi aiempaa merkittävämmän aseman muun lahjonnan rinnalla. Yksityisen sektorin lahjussääntelyyn on kansainväliseltä tasolta lähtien alettu liittää yhä enenevissä määrin myös yleisemmän tason suojeluobjekteja ja sääntelytavoitteita. Tutkielmassa tarkastellaan edelleen sitä, miten näiden muutosten voi nähdä heijastuneen kansalliseen lahjontasääntelyyn. Edellä mainitulla tavalla yksityisen ja julkisen sektorin säännökset ovat jatkuvasti yhdenmukaistuneet. Seuraava mahdollinen askel tässä kehityksessä olisi sektoreiden erillissääntelystä luopuminen kokonaan ja siirtyminen kaikille toimijoille yhteisiin lahjussäännöksiin. Tällainen ratkaisu on jo tehty kolmessa tutkielman vertailumaista, joten tutkielmassa hyödynnetään myös niiden sääntelymallien esimerkkiä sekä näkökulmia niiden taustasyistä ja onnistuneisuudesta. Tutkielmassa arvioidaan yhteissääntelyn soveltuvuutta Suomeen ja sen myötä huomioon otettavia lahjussääntelyn sisällöllisiä uudistustarpeita. Tässä yhteydessä esitetään arvioita myös suojeluobjektien eroavaisuuksien asettamista haasteista ja niiden huomioimisen mahdollisuuksista yhteissääntelyn tilanteessa.
  • Partanen, Peter (2022)
    Tutkielman tavoitteena on systematisoida ja analysoida Euroopan unionin tuomioistuimen (EUT) oikeuskäytännöllään luomaa oikeustilaa henkilökohtaisen veronmaksukyvyn huomioimisesta Euroopan unionissa (EU). Henkilökohtaisen veronmaksukyvyn huomioimisella viitataan siihen, että henkilön verotuksessa on otettava huomioon hänen varallisuus ja sosiaalinen tilanteensa eli henkilö- ja perhekohtaiset olosuhteet. Henkilökohtainen veronmaksukyky otetaan jokaisen jäsenvaltion verotuksessa jotenkin huomioon, ja se onkin varsin laajasti läsnä koko verotuksen spektrissä aina progressiivisesta veroasteikosta henkilö- ja perhekohtaisten olosuhteiden perusteella myönnettäviin verovähennyksiin ja -etuihin. Jäsenvaltiot ovat pidättäneet itsellään laajan suvereniteetin välittömän verotuksen alueella, joten ne myöntävät verotuksessaan moninaisia verovähennyksiä ja -etuja erilaisin painotuksin. EU-oikeuden ensisijaisuusperiaatteen johdosta jäsenvaltioiden on kuitenkin itsenäistä verotusvaltaa käyttäessään noudatettava EU-oikeutta eli perusvapauksia ja tilanteeseen soveltuvaa sekundaarilainsäädäntöä. Karkeasti ottaen voidaan todeta, että EU-oikeuden ja jäsenvaltioiden verosuvereniteetin välillä vallitsee systeeminen jännite. Tutkielmassa käsiteltävä problematiikka syntyy, kun henkilö on hyödyntänyt EU-oikeudellista oikeuttaan vapaaseen liikkuvuuteen, jolloin hänen henkilökohtaista veronmaksukykyä ei jäsenvaltioiden itsenäisten verojärjestelmien seurauksena välttämättä huomioida täysimääräisesti hänen asuin- eikä työskentelyvaltiossaan. Tämän erilaisen kohtelun myötä on päästy EU-oikeudellisen arvioinnin piiriin ja EUT on ymmärrettävästi ottanut lähtökohdakseen, että henkilöiden vapaa liikkuvuus vaarantuu, mikäli verovelvollisen henkilö- ja perhekohtaisia olosuhteita ei oteta huomioon näissä rajat ylittävissä tilanteissa. Tätä EUT:n luomaa ”EU-vero-oikeudellista” oikeustilaa peilataan EU:n jäsenvaltioissa omaksuttuihin kansainvälisen vero-oikeuden periaatteisiin ja käytäntöihin, sillä oikeustila kuitenkin sijoittuu kansainvälisen vero-oikeuden laajempaan kontekstiin. Tutkielmassa pyritään vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. miten EUT:n luoma oikeustila veronmaksajan henkilökohtaisen veronmaksukyvyn huomioimisesta suhtautuu kansainvälisen vero-oikeuden periaatteisiin ja käytäntöihin, 2. tulisiko luonnollisten henkilöiden henkilökohtaisen veronmaksukyvyn huomioiminen harmonisoida EU:n tasolla, ja 3. miten mahdollinen harmonisointi olisi tarkoituksenmukaisinta toteuttaa (de lege ferenda)? EUT:n problematiikasta luoma oikeustila (ns. Schumacker-doktriini) on kansainvälisen vero-oikeuden näkökulmasta jokseenkin ongelmallinen, mutta EU:n sisämarkkinaidean näkökulmasta ymmärrettävä. Doktriinissa omaksutut perustelukäytännöt ja ratkaisut ilmentävät jäsenvaltioiden verojärjestelmien de facto itsenäisyyden ja erillisyyden murtamista sekä korostavat ideaa rajattomista ja toimintaympäristöltään homogeenisistä sisämarkkinoista, jolloin EUT:lle ei ole niin paljon väliä, missä jäsenvaltiossa henkilökohtainen veronmaksukyky otetaan huomioon, kunhan veronmaksaja saa sen aina jossain huomioon (ns. somewhere approach). EU:n sisällä on kuitenkin 27 itsenäistä ja erillistä verojärjestelmää, joten EUT:n luoma oikeustila suhtautuu kansainvälisen vero-oikeuden itsenäisyyttä ja erillisyyttä korostaviin periaatteisiin verrattain huonosti. Kansainvälisen vero-oikeuden näkökulmasta ongelmallisen oikeustilan perustuminen yksittäisiin ratkaisuihin, näiden ratkaisujen ristiriitaisuudet, jäsenvaltioiden fiskaaliset intressit, veropohjan tasainen allokoituminen, yksilön oikeusturva sekä se tosiasia, että jokaisessa yksittäisessä ratkaisussa ”astutaan jäsenvaltioiden varpaille”, kun verosuvereniteetti haastetaan EU-oikeuden nojalla, puhuvat kaikki positiivisen integraation puolesta. Näin ollen vastauksena toiseen tutkimuskysymykseen esitetään, että luonnollisten henkilöiden henkilökohtaisen veronmaksukyvyn huomioiminen tulisi harmonisoida EU:n tasolla, mutta harmonisointi tulisi toteuttaa osana suurempaa luonnollisten henkilöiden tuloverotuksen harmonisointikokonaisuutta. Tämän positiivisen integraation osalta tutkielmassa kannatetaan oikeuskirjallisuudessa laajasti hyväksyttyä ehdotusta suhteellisesta kansallisesta kohtelusta, jonka mukaisesti jäsenvaltiot myöntäisivät oman verolainsäädäntönsä nojalla henkilökohtaiseen veronmaksukykyyn liittyvät verovähennykset ja -edut kyseisestä jäsenvaltiosta saatujen tulojen suhteessa (pro rata parte). Järjestelmällä vältettäisiin Schumacker-doktriinin ongelmallisuudet ja maksimoitaisiin sekä EU-oikeuden vapaan liikkuvuuden että jäsenvaltioiden verosuvereniteetin täysimääräinen toteutuminen. Täten ehdotettu suhteellinen kansallinen kohtelu olisi sekä EU:n ja sen jäsenvaltioiden että yksityishenkilöiden edun mukaista.
  • Laine, Kaisa (2012)
    Tutkielman aiheena on irtainta esinettä kohdanneen vahingon kärsineen yksityishenkilön mahdollisuus korvaukseen vahingostaan. Oletuksena on vahingon aiheutuminen toisen yksityishenkilön toiminnasta sekä se, että kyseessä on sopimuksenulkoinen tilanne. Korvausmahdollisuuksista tarkastellaan vahingonkorvausta vahingon aiheuttajalta sekä vahingon korvaamista vahingonaiheuttajan hyväksi voimassa olevasta vastuuvakuutuksesta tai vahingonkärsineen hyväksi voimassa olevasta esinevakuutuksesta, jonka piirissä vaurioitunut esine on ollut. Tavoitteena on selvittää vahingon määrän laskemista yhtäältä vahingonkorvauslain järjestelmässä ja toisaalta esinevahinkojen korvaussääntöjen mukaan. Lisäksi tutkitaan, miten osapuolten toiminta, ominaisuudet ja olosuhteet vaikuttavat korvausmahdollisuuksiin sekä millä tavalla vakuutussopimussuhde vaikuttaa. Tutkielman 1. luvussa selostetaan tutkimustehtävä, käytettävä metodi ja tutkielman rakenne sekä tutkielman kannalta keskeiset käsitteet. 2. luvussa avataan esinevahingon käsitettä vahingonkorvauslain mukaan sekä vastuuvakuutuksessa ja esinevakuutuksessa ja selvitetään, ketä voidaan pitää VahL 5 luvussa tarkoitettuna esinevahingon kärsineenä. 3. luvun aiheena on esinevahingon arvostaminen vahingonkorvauslain mukaan. Vastuuvakuutuksissa vahinko arvostetaan samoin periaattein. Selvitetään erilaisia esineen arvostamistapoja ja niiden soveltuvuutta yksityishenkilön kärsimään esinevahinkoon. Tämän jälkeen käsitellään muita VahL 5:5:n mukaisia esinevahingosta maksettavia korvauseriä. 4. luvun aiheena on esinevahingon arvostaminen esinevakuutuksissa. Aluksi käsitellään rikastumiskiellon merkitystä esinevakuutuksissa, minkä jälkeen syvennytään korvausmäärän laskemiseen. Vahingon arvostamista esinevakuutuksissa pyritään vertaamaan vahingonkorvauslain mukaiseen vahinkojen arvostamistapaan. 5. luvussa käsitellään osapuolten toiminnan, ominaisuuksien ja olosuhteiden vaikutusta vahingonkärsineen korvausmahdollisuuksiin. Vahingonkorvausoikeutemme lähtee täyden korvauksen periaatteesta, mutta periaate ei kuitenkaan ole poikkeukseton. Korvausta voidaan sovitella sekä vahingonaiheuttajasta että vahingonkärsineestä johtuvista syistä. Osapuolten toiminnan luonne voi vaikuttaa myös vakuutuskorvauksiin. Vahingonaiheuttajan tuottamus on yleensä vastuuvakuutuksen ensimmäinen korvausedellytys, mutta kvalifioitu tuottamus johtaa korvauksen alentamiseen tai sen epäämiseen. Vahingonaiheuttajan toiminta voi vaikuttaa eräin edellytyksin myös esinevakuutuksesta maksettavaan korvaukseen. Vahingonkärsineen oma tuottamus voi myös vaikuttaa korvausmahdollisuuksiin esinevakuutuksesta, jossa vahingonkärsinyt on vakuutettuna. 6. luvun aiheena on vakuutussopimussuhteen vaikutus vahingonkärsineen korvausoikeuteen esine- ja vastuuvakuutuksesta. Vakuutuksenottajan ja vakuutetun aiempi käyttäytyminen suhteessaan vakuutuksenantajan kanssa voi vaikuttaa siihen, millaiseksi maksettava korvaus muodostuu. Merkitystä voi olla vakuutusta haettaessa vakuutuksenantajalle annetuilla tiedoilla tai vakuutusmaksun suorittamisen laiminlyönnillä. Vakuutuksenantajan laatimat vakuutussopimuksen ehdot vaikuttavat myös korvauksensaantimahdollisuuteen. Vakuutetulla on lisäksi VSL:ssa määriteltyjä vahinkoriskin pienentämiseen ja vahingon rajoittamiseen liittyviä sivuvelvoitteita, joiden laiminlyönti voi johtaa korvauksen alentamiseen tai epäämiseen. Vahingonkärsinyt ei ole vastuuvakuutuksessa vakuutuksenottajan tai vakuutetun asemassa. Tästä huolimatta vakuutuksenantajalla on tiettyjä velvollisuuksia vahingonkärsinyttä kohtaan VSL:n ja hyvän vakuutustavan perusteella. 7. lukuun on koottu tutkielman loppupäätelmät.
  • Isosaari, Julia (2017)
    2000-luvulla tapahtunut yhteiskunnan digitalisoituminen ja sitä seurannut jakamistalous ovat muuttaneet oikeudellista ympäristöä ja tuoneet markkinoille uusia vaihtoehtoja hyödykkeiden ja palveluiden tarjoamiseksi ja hankkimiseksi. Tutkielma käsittelee yksityishenkilön harjoittamaa sopimustoimintaa digitaalisten vuokranvälityspalveluiden kautta eli palveluissa solmittuja tilapäisiä sopimuksia asuinhuoneiston vuokralle antavan yksityishenkilön oikeudellisesta näkökulmasta. Tutkielman metodi on oikeusdogmaattinen eli lainopillinen ja sen lähdeaineistona on käytetty niin kotimaista kuin ulkomaista oikeuskirjallisuutta, virallisaineistoa ja oikeuskäytäntöä. Näille digitaalisten vuokranvälityspalveluiden kautta tehdyille sopimuksille tyypillistä on tilapäisyys ja ns. hotellikoti-konsepti, johon kuuluvat yleensä täysin varustellut ja kalustetut asunnot, joissa asuminen vastaa lähemmin majoitustoimintaa kuin huoneenvuokrasuhdetta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena sopimuksena digitaalisen vuokranvälityspalvelun kautta tehtyä sopimusta voidaan pitää arvioiden sopimusta sekä huoneenvuokran että luvanvaraiseksi säädetyn majoitustoiminnan näkökulmasta. Muita tutkimuskysymyksiä ovat muun muassa mikä on vuokralle antavan yksityishenkilön sopimussuhde sekä itse palveluun että palvelun kautta valittuun vuokralaiseen ja mitä erityispiirteitä sopimuksiin liittyy. Lisäksi arvioidaan digitaalisen vuokranvälityspalvelun roolia sen kautta tehdyssä sopimuksessa, sopimustoimintaan mahdollisesti kohdistuvia rajoituksia sekä kysymystä palveluiden käyttöehdoissaan ilmoittamista vastuunrajoituslausekkeista. Digitaalisen vuokranvälityspalvelun kautta tehtävän sopimus rinnastuu tutkielman tulosten perusteella pidemmälti huoneenvuokran käsitteeseen kuin luvanvaraiseen majoitustoimintaan, mutta oikeustilaa ei voida pitää selvänä. Toimintaan liittyviä erityispiirteitä sisältyy muun muassa sopimuksen muuttamiseen ja peruuttamiseen, sopimusvapauden rajoituksiin ja sopimusehtoihin. Digitaalisessa vuokranvälityspalvelussa tehdyt käyttöoikeuden luovutusta koskevat sopimukset ovat niin sanottuja sekamuotoisia sopimuksia, jotka sisältävät sekä yksilöllisiä ehtoja että vakioehtoja ja joissa korostuu pääasiallinen vakioehtojen käyttäminen. Yksityishenkilön sopimustoiminnassa digitaalisessa vuokranvälityspalvelussa on erotettava kaksi erillistä sopimussuhdetta, jotka ovat hänen sopimussuhteensa palvelun kautta valittavaan vuokralaiseen ja itse palveluun. Käyttöoikeuden luovutusta koskeva sopimus on kahden luonnollisen henkilön välinen sopimus, kun taas palvelun kanssa tehdyssä sopimuksessa kyse on luonnollisen henkilön eli kuluttajan ja palvelun eli elinkeinoharjoittajan välisestä sopimuksesta ja siihen vaikuttavat kuluttajansuojaa koskevat säännökset. Palvelua ei voida pitää vuokranantajan puolesta toimivana edustajana, vaan sopijapuolet yhteen saattavana välittäjänä. Sopimustoimintaan saattaa kohdistua erilaisia julkisen intressin ja yleisen edun tai yksityisoikeudellisten oikeussuhteiden perusteella. Rajoitusten osalta on kiinnitettävä erityisesti huomiota omistusoikeuden alaisuuteen kuuluvien omaisuuden- ja hallinnansuojan käsitteisiin ja asemaan oikeusjärjestelmässä. Koska digitaalisten vuokranvälityspalveluiden kautta harjoitetulla sopimustoiminnalla on vahva liityntä Euroopan unionin sisämarkkinoihin eikä sopimuksiin sovelleta kotimaista lakia asuinhuoneiston vuokrauksesta, ei sopimustoiminnan sääntelyä kansallisella tasolla voida pitää ratkaisuna oikeustilan epäselvyyteen, vaikka täsmennykset laissa voivat edesauttaa mahdollisten tulkintaongelmien ratkaisemista. Oikeustilan selkeyttämiseksi ja yksityishenkilöiden oikeussuojan kannalta oikeana keinona varmistaa palveluiden käyttäjien yhdenvertaisuus ja oikeusvarmuuden periaatteen noudattaminen, on turvata heidän sopimusvapautensa sekä mahdollisesti antaa jakamistalouden harjoittamista ja digitaalisten vuokranvälityspalveluiden kautta harjoitettavasta toiminnasta yleisohje.