Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Rosi, Annemari (2015)
    Työn kohteena on emissionjärjestäjän eli investointipankin vahingonkorvausvastuun arviointi tilanteessa, jossa sen toimeksiantajana oleva liikkeeseenlaskija listautuu pörssilistalle ja järjestää samalla listautumisannin. Lainopilliselle tutkimukselle ominaisella tavalla työssä tarkastellaan voimassa olevan oikeuden sisältöä arvopaperimarkkina- ja sopimusoikeudellisten tiedonanto- ja selonottovelvoitteiden valossa. Emissionjärjestäjä on liikkeeseenlaskijan kanssa vastuussa esitteen laatimisesta ja julkaisemisesta. Emissionjärjestäjä tekee liikkeeseenlaskijayhtiöstä due diligence -tarkastuksen AML:n mukaisen velvoitteensa täyttämiseksi. Jos esitteessä on virhe tai se on puutteellinen, osakkeen merkinnyt sijoittaja voi vaatia pankilta tai liikkeeseenlaskijalta vahingonkorvausta tiedonantovirheen johdosta. Emissionjärjestäjän selonotto- ja huolellisuusvelvollisuuden voitaneen katsoa olevan laajimmillaan juuri pörssilistalle listautuvaa yhtiötä koskevassa due diligence -tarkastuksessa. Pankki toimii tarkastuksessa liikkeeseenlaskijaan toimeksiantosuhteessa olevana asiantuntijana, mutta sen tulee myös varmistua siitä, että listautuva yhtiö täyttää listayhtiöille asetetut edellytykset. Pankilta edellytetään due diligence -tarkastuksen suorittamisen osalta sitä, että se on toiminut perustellussa vilpittömässä mielessä liikkeeseenlaskijaa koskevia tietoja tarkastaessaan ja hankkiessaan. Pankin luottamusta liikkeeseenlaskijayhtiön ja muiden täytäntöönpanoapulaisten sille toimittamiin tietoihin ei juurikaan suojata, vaan sen täytyy itsenäisesti varmistua tietojen oikeellisuudesta, jos sillä on perustellusti aihetta epäillä esitteessä esitettyjen yksittäisten tietojen paikkansapitävyyttä. Pankin toimeksiannon rajojen suppea määrittely tai se, että yhtiö on antanut sille tahallisesti virheellisiä tietoja, ei aina vapauttane emissionjärjestäjää vahingonkorvausvastuusta. Korkeasta huolellisuusvelvollisuudesta huolimatta emissionjärjestäjän due diligence -tarkastuksen laajuutta ei voida määritellä rajoittamattomaksi esimerkiksi tarkastukseen käytettävän ajan rajallisuuden vuoksi. Pankin ensisijaisena kannustimena tehdä liikkeeseenlaskijayhtiöstä mahdollisimman kattava due diligence -tarkastus on sen pyrkimys välttää listautumisannin epäonnistumisesta mahdollisesti seuraavia imagotappioita. Sopimuksenulkoisesta oikeussuhteesta huolimatta pankin vahingonkorvausvastuu sijoittajaa kohtaan määräytyy sopimusperusteista vastuuta koskevien sääntöjen mukaan. Tämä ilmenee varallisuusvahinkojen lähtökohtaisena korvattavuutena arvopaperimarkkinoilla, käännettynä näyttötaakkana emissionjärjestäjän tuottamuksesta sekä siinä, että pankki on vastuussa myös täytäntöönpanoapulaistensa tuottamuksesta. Emissionjärjestäjä ja liikkeeseenlaskijayhtiö ovat solidaarisesti vastuussa esitteessä olevasta tiedonantovirheestä sijoittajaa kohtaan. Niiden keskinäisessä suhteessa vastuun jakautumiseen vaikuttavat korvausvelvollisen viaksi jäävä syyllisyyden määrä sekä vahinkotapahtumasta saatu etu yhtiön saaman merkintämaksun ja pankin saaman palkkion muodossa. Korkein kynnys sille, että pankin katsottaisiin yhtiön ja sen välisessä suhteessa vastaavan sijoittajaa kohtaan vahingonkorvauksesta näyttäisi olevan silloin, kun yhtiö on itse laatinut esitteen osion tai kun se on toiminut virheellisiä tietoja antaessaan tahallisesti yrittäen samalla erehdyttää pankkia. Emissionjärjestäjän voi olla vaikeaa esittää näyttöä siitä, että se on toiminut huolellisesti tiedonantovelvoitteidensa täyttämisessä, joten pankilla on intressi turvautua riskinjako- ja vastuunrajoitusehtoihin sekä liikkeeseenlaskusopimuksessa että itse esitteessä. Pankki voi saada hyväksytyksi osapuolten väliseen liikkeeseenlaskusopimukseen melko laajojakin pankin oikeusasemaa turvaavia indemnity-ehtoja, joissa liikkeeseenlaskija sitoutuu vastaamaan pankkia vastaan esitetyistä vahingonkorvauskanteista, jotka ovat seurausta esitteessä olevista virheellisistä tiedoista ja niistä aiheutuneista vahingoista. Melko harvoissa tilanteissa OYL:n varojenjakosäännös tai ehtoon liittyvät kohtuullisuusnäkökohdat näyttäisivät estävän indemnity-ehtojen soveltamisen pankin ja yhtiön välisessä suhteessa. Myös esitteeseen otettavilla tiedonannoilla on vaikutusta pankin huolellisuuden sekä sijoittajan mahdolliseen vahingon myötävaikutukseen liittyvässä arvioinnissa. Kun liikkeeseenlaskusopimukseen sisällytetään indemnity-ehto, pankin palkkiovaatimus pysynee kohtuullisella tasolla. Pankin intressissä voi olla sisällyttää esitteeseen nykyvaatimuksia laajemmin liikkeeseenlaskijaa koskevaa informaatiota, jos se ei voisi turvautua mahdollisten vahingonkorvausvaateiden osalta indemnity-ehtoihin. Pankin mukanaolo listautumisannissa tuo osaltaan luottamusta pääomamarkkinoille ja siten se edistää myös listautuvien yhtiöiden etuja.
  • Nyman-Kujala, Linda (2020)
    Avhandlingens syfte är att behandla emissionsinstitutets ansvar för fel i prospektet som upprättas i samband med en börsintroduktion av det emitterande bolagets aktier. Vid en börslistning av bolagets aktier är investerarna bundna till den information som publiceras i bolagets börsprospekt. Börsprospektet utgör ofta den enda informationskällan som investeraren har att tillgå gällande det emitterande bolaget och dess värdepapper. Därmed är vikten av att den i prospektet publicerade informationen är korrekt av särskild betydelse för investerarna. Emissionsinstitutet har på marknaden ålagts uppgiften att som tredje part göra en grundlig granskning av både emittenten och informationen i prospektet med syfte att säkerställa att emittenten är börsduglig och att informationen i prospektet är korrekt. Genom antagandet av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1129 av den 14 juni 2017 om prospekt som ska offentliggöras när värdepapper erbjuds till allmänheten eller tas upp till handel på en reglerad marknad avskaffades de nationella bestämmelserna i värdepappersmarknadslagen (14.12.2012/746) om emissionsinstitutets ansvar för upprättande och offentliggörande av prospekt i samband med börsintroduktioner. Värdepappersmarknadslagen innehåller inte heller någon definition av vad som utgör fel i prospektet. Avhandlingens första del innehåller en rättsdogmatisk analys av lagstiftningen, rättsfallen och rättsdoktrinen inom värdepappersmarknadsrättens område. Syftet är att analysera under vilka omständigheter prospektet kan anses vara behäftat med ett fel. I avhandlingen konstateras sammanfattningsvis att definitionen av fel i prospektet vilar på värdepappersmarknadslagens allmänna bestämmelser om skyldigheten att tillhandahålla information samt de klassificeringar av information som gjorts i rättsdoktrinen. Avhandlingens andra del fokuserar på emissionsinstitutets uppgift att granska prospektet, upprätta information som publiceras i prospektet samt ansvar för de fel som uppdagas i prospektet. Hypotesen är att emissionsinstitutets ansvar gentemot investerarna för fel i prospektet är beroende av bl.a. felets natur, dess inverkan på investeraren samt uppfyllandet av emissionsinstitutets aktsamhetsplikt. Felen i prospektet klassificeras utgående från den bakomliggande informationens form- eller faktabundenhet. Ansvaret för fel i sakinformation som är enkel att bevisa i förhållande till rådande fakta torde bedömas strängare än ansvaret för fel som uppdagas i information som är beroende av prognoser, avvägningar eller riskkalkyler. Eftersom värdepappersmarknadslagens ansvarsbestämmelser bygger på vållandeansvar måste felet dessutom anses ha vållat skada för att ansvar skall uppkomma. Slutligen kan emissionsinstitutet undgå ansvar genom att bevisa att det uppmärksammat tillbörlig aktsamhet i utförandet av sitt uppdrag. I avhandlingen konstateras slutligen att emissionsinstitutets ansvar för fel i prospektet förblir sekundärt i förhållande till emittentens ansvar. Emittenten ansvarar primärt för ett prospekt som upprättats i dess eget intresse. Vidare ansvarar emittenten genom det skadeståndsrättsliga principalansvaret för sådana sakkunniga, i detta fall emissionsinstitutet, som den anställt vid upprättandet av prospektet. För att klargöra ansvarsallokeringen vid uppdagandet av fel i prospektet vore det därför önskvärt att genom reglering förtydliga till vilken del emissionsinstitutet bär ett självständigt ansvar för prospektet samt hur strängt detta ansvar skall bedömas. Vid regleringen bör intressena gällande distributionen av en felfri marknadsinformation och investerarnas rätt till ersättning vägas mot rättsekonomiska intressen gällande tryggandet av en effektiv, flexibel och fungerande värdepappersmarknad. Investerarens risktagande skall dock alltid basera sig på marknadsinformation som är väsentlig, tillräcklig och möjligast felfri.
  • Pekkanen, Kirsi (2022)
    Tutkielma käsittelee kanteluita, joissa vaaditaan muutosta syyttäjän esitutkinnan rajoittamispäätökseen sekä kanteluihin annettuja valtakunnansyyttäjän ratkaisuja. Tutkielmassa käytetään sekä lainopillisen, että empiirisen oikeustutkimuksen menetelmiä. Empiirinen tutkimus on toteutettu teoriaohjaavana analyysinä. Analyysissä on käytetty menetelmätriangulaatiota, jossa kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät tukevat päämetodina käytettyä kvalitatiivista tutki-musta. Tutkimusaineisto koostuu esitutkinnan rajoittamispäätöksistä tehtyihin kanteluihin valtakunnansyyttäjän toimistossa annetuista ratkaisuista vuosilta 2020–2021 sekä hallinnollisista diaareista. Tutkielmassa tarkastellaan valtakunnansyyttäjän toimiston kanteluinstituution kolmitasoista merkitystä sekä sen tosiasillista ilmentymistä syyttäjälaitoksen ratkaisukäytännössä. Tutkielmassa tarkastellaan ensinnäkin, miten kanteluita voidaan käyttää syyttäjäorganisaation tasolla koko syyttäjätoiminnan valvonnassa ja työnohjauksessa. Toiseksi tutkitaan sitä, miten kante-luratkaisulla voidaan ohjata yksittäisen syyttäjän ratkaisukäytäntöä. Kolmanneksi etsitään vastauksia siihen, miten kantelu toimii keinona hakea muutosta syyttäjän päätökseen. Esitutkinnan rajoittaminen toimii tutkielmassa aihetta rajaavana ilmiönä. Valtakunnansyyttäjä voi devoluutio-oikeuden nojalla ottaa uudelleen ratkaistavaksi syyttäjän päätöksen esitutkinnan rajoittamiseksi. Muutosharkintakantelun avulla voidaan saattaa syyttäjän virheellinen päätös valvonnan alle ja vaatia esitutkinnan uudelleen aloittamista. Tutkielman empiirinen selvitys osoittaa, että yli kolmannes esitutkinnan rajoittamispäätöksistä tehdyistä kanteluista on vuosina 2020–2021 johtanut päätöksen kumoamiseen tai muuhun toimenpiteeseen, joten kantelulla on erityinen merkitys päätösten valvonnassa. Uudelleen aloitetun esitutkinnan jälkeen noin neljä viidesosaa rikosasioista kuitenkin päätetään saattamatta asiaa tuomioistuimen käsiteltäväksi. Kanteluinstituutiolla on tästä huolimatta keskeinen merkitys, sillä tutkimustulosten perusteella syyttäjien päätöksissä ilmenee myös selkeitä virheitä, joihin ylemmän syyttäjän on perusteltua puuttua.
  • Pekkanen, Maija-Ilona (2024)
    This master’s thesis is a study with respect to employee protections in asset acquisitions in the EU and in Australia. This thesis sets out to examine if and how the two jurisdictions provide for employee protections in the event of a transfer of business. The thesis utilises a dual research methodology of comparative law and legal dogmatics. The thesis first sets out the differences of share and asset acquisitions from the operation of law perspective in order to demonstrate the need for statutory intervention in asset acquisitions. The thesis then goes on to lay out the historical developments of social and labour policies that have shaped the current policy considerations regarding the transfer of business provisions in the two jurisdictions. The thesis then examines the current statutory law with respect to the transfer of business provisions in the EU and in Australia. Finland has been used as an example jurisdiction in relation to the national implementation of the EU legislative instrument under examination. The thesis found that whilst both jurisdictions have statutory protections for employees in the event of a transfer of business, the applicability and scope of the protections vary drastically. It was also found that the differences in the operation of the regimes can be explained by the current policy considerations stemming from historical developments with respect to the wider labour law framework.
  • Collin, Jesse Oskari (2014)
    Tutkielman kysymyksenasettelu perustuu tilanteeseen, jossa sijoittaja käyttää hyväksi moderneja sijoitusinstrumentteja irrottaakseen osakkeen riskiposition taloudellisista oikeuksista kuitenkin säilyttäen osakkeen tuottaman äänivallan. Ilmiöstä käytetään termiä empty voting. Empty voting –ilmiö murtaa perinteisen käsityksen residuaaliaseman ohjaamasta osakkeenomistajasta ja aiheuttaa yhtiöoikeudellisia ongelmia muun muassa osakkeenomistajan vastuukysymysten osalta. Keskiöön nousee myös kysymys oikeudesta käyttää äänivaltaa yhtiössä. Arvopaperimarkkinaoikeudellisesti empty voting –ilmiö on ongelmallinen esimerkiksi markkinoiden toimivuuden ja informaatioepäsymmetrian näkökulmasta. Keskeisin tutkimuskysymykseni on näin ollen se, miten empty voting –ilmiö vaikuttaa yhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeudellisesta näkökulmasta ja kuinka laajasta ilmiöstä on kyse sekä tutkin myös potentiaalisia ratkaisuvaihtoehtoja esille tuleviin ongelmiin. Aloitan tutkielmani valottamalla aiheeseen liittyvän nykysääntelyn taustaa, ilmiön syntymisen syitä ja muuttuneita markkinatoimijoita, minkä jälkeen tutkin empty voter –position saavuttamiseen liittyviä tekniikoita ja ilmiön laajuutta. Tämän jälkeen tutkimukseni painopiste siirtyy ilmiön aiheuttamien arvopaperimarkkina- ja yhtiöoikeudellisten ongelmien, sekä ratkaisuvaihtoehtojen tutkimiseen. Käsittelen myös suomalaisen sääntelyn soveltuvuutta ilmiöön kuten myös eurooppalaisia aiheeseen liittyviä lainsäädäntöhankkeita. Kyseessä on globaali ja varsin tuore ilmiö, joten aiheeseen suoraan soveltuvaa suomalaista oikeuskirjallisuutta tai –käytäntöä ei ole. Näin ollen joudun lähestymään tutkimuskysymystäni oikeusvertailun avulla. Tutkin aihetta kansainvälisen, pääasiassa yhdysvaltalaisen, oikeuskirjallisuuden ja globaalien tapausesimerkkien avulla. Käytän metodeina myös oikeusdogmatiikkaa pohtiessani suomalaisen sääntelyn soveltuvuutta empty
  • Vainionpää, Anne (2015)
    Syftet med denna uppsats är att undersöka legitimiteten av de finansiella stabiliseringsåtgärder som vidtagits av EU:s medlemsstater i hanteringen av eurozonens suveräna statsskuldskris. Mer specifik undersöks stabiliseringsåtgärdernas förhållande till de villkor inom EU-rätten som upprätthåller euroländernas finanspolitiska suveränitet. Vidare undersöks hur euroländernas finanspolitiska suveränitet påverkats av centrala rättsakter som upprättats under eurozonens suveräna statsskuldskris för att stärka unionens ekonomiska politik. För att kunna undersöka legitimiteten av de finansiella stabiliseringsåtgärderna och hur euroländernas finanspolitiska suveränitet rättsligt påverkats av eurozonens suveräna statsskuldskris beskrivs först hur euroländernas finanspolitiska suveränitet bestäms inom EU-rätten. I detta syfte beskrivs motiven och vägen till det europeiska valutasamarbetet EMU samt de villkor inom EU-rätten som upprätthåller euroländernas finanspolitiska suveränitet. Därefter presenteras de finansiella stabiliseringsåtgärderna var och en för sig samt central EU-lagstiftning som införts i samband med eurozonens suveräna statsskuldskris för att stärka unionens ekonomiska politik. Resultatet av undersökning visar att legitimiteten av de finansiella stabiliseringsåtgärderna härleds delvis utifrån EMU:s penningpolitiska målsättningar och successivt legitimerats med stöd av EU-rätten. I detta hänseende har kravet på en ökad finanspolitisk solidaritet inom eurozonen ökat. Det regelverk som införts under eurozonens suveräna statsskuldskris för att stärka unionens ekonomiska politik anses emellertid inte minska på euroländernas finanspolitiska suveränitet. Tvärtom anses regleringen vara ämnad att utgöra ett komplement till gällande system för ekonomisk styrning inom unionen i syfte att bevara euroländernas finanspolitiska suveränitet. I denna bemärkelse anses Maastrichtvillkoren för euroländernas finanspolitiska suveränitet förbli intakta. Genom att med hjälp av regleringen försöka stärka medlemsstaternas offentliga finanser förväntas vidare trycket mot ökad finanspolitiks solidaritet inom eurozonen minska. Det omarbetade systemet för ekonomisk styrning inom unionen lider dock fortfarande av institutionella svagheter som hotar att minska effektiviteten av unionens ekonomiska styrning. Eftersom den stärkta lagstiftningen hittills inte kunna tillämpas under normala ekonomiska förhållanden, är dess effektivitet än så länge oviss.
  • Itälä, Teemu (2016)
    The study examines the privacy and data protection obligations that are imposed on private actors such as companies upon their development and production of new technologies. The work will compare the European and United States privacy regulations and aims to provide a comprehensive general description of all legislative and other obligations especially when international companies that operate in multiple jurisdictions are concerned. The purpose of the work is to observe the differences and similarities between the respective approaches in regulating data protection obligations, and how these obligations are enforced. The thesis will focus on providing an annotated general description of the EU General Data Protection Regulation, which is currently under preparation, in comparison to the fairly dispersed field of information privacy within the United States. The purpose is to assess the significance and weight of certain fair information principles that lie in the legislative background, principles such as Privacy-by-Design, Privacy-by-Default and Privacy-enhancing technologies will be treated. The conclusions will provide a short overall assessment how companies should abide by and act with respect to the manifold data protection obligations they encounter.
  • Wilhelmsson, Emma (2022)
    Avhandlingen behandlar fenomenet blockkedjebaserade smarta kontrakt. Syftet med avhandlingen är att granska hur väl gällande finländska avtalsrättsliga regler kan appliceras på blockkedjebaserade smarta kontrakt. I avhandlingen diskuteras avtalsingåendet genom smarta kontrakt, om smarta kontrakt kan anses vara juridiska avtal, innehållet i ett smart kontrakt, tolkning av smarta avtalsvillkor, praktiska frågor och användningsområden i dag och i framtiden. Den rättsdogmatiska metoden används för att besvara ovanstående forskningsfrågor. Materialet består av rättsvetenskapliga artiklar och litteratur. En av de viktigaste frågorna gällande smarta kontrakt är huruvida de utgör avtal i juridisk mening. I avhandlingen analyseras huruvida ett smart kontrakt kan betraktas som juridiskt bindande avtal med fokus på de avtalsmekanismer som leder till ingående av ett avtal. Den tekniska utformningen av smarta kontrakt möjliggör många funktioner. Det smarta kontraktets säregna egenskaper som påverkar avtalsinnehållet och villkoren analyseras i ljuset av befintlig avtalsrätt. Problematik i förhållande till avtalsvillkoren, översättning och implementering av befintliga rättsliga regler till kod diskuteras. Ett smart kontrakts automatiska utförande och decentraliserade karaktär analyseras, varför smarta kontrakt är viktiga diskuteras och ett smart kontrakts förhållande till den fysiska världen granskas.
  • Harju, Anniina (2018)
    Suoritusvelvoitteen osalta sopimukset sekä sopimusehdot voidaan jakaa sellaisiin, joissa suoritus on tietyn ennalta sovitun lopputuloksen aikaansaaminen ja ehtoihin, joiden sisältönä on toiminta ilman varsinaista takuuta lopputuloksen saavuttamisesta. Tällaisella efforts- tai endeavours -ehdolla osapuoli velvoitetaan toimimaan tietyllä tavalla tai tietyn suuntaisesti. Endeavours- ja efforts -ehtoja käytetään runsaasi common law -oikeudessa, jolle onkin ominaista nimenomaisten ja tarkkarajaisten sopimusehtojen lisäksi avoimien sekä ns. boilerpate -tyyppisten sopimuslausekkeiden käyttö. Tutkimus käsittelee endeavours-ehtoja liikesopimuksissa Englannin common law -oikeudessa, niiden tulkintaa, riskejä sekä oikeusvaikutuksia. Vertailukohtana tutkimuksessa käytetään suomalaista sopimusoikeutta ja oikeusjärjestystä. Englannin kielen sekä common law -dominanssin vuoksi on tärkeä tuntea common law -maailman sopimuskonstruktioita ja niiden tulkintaa. Myös englanninkielisissä sopimuksissa, joihin sovelletaan Suomen oikeutta, on usein lisätty endeavours-ehto, vaikka sen oikeusvaikutukset ja todellinen sisältö tuskin lienee sopimuksen kirjoittajallekaan täysin selvä. Tutkimuksessa erotellaan toisistaan pääosin kolme erilaista endeavours-lauseketta; ”best endeavours”, ”reasonable endeavours” ja ”all reasonable endeavours”. Ensimmäisessä lausekkeessa osapuoli sitoutuu tekemään parhaansa tai kaikkensa tietyn sopimusvelvoitteen toteutumisen tai vastapuolen intressin eteen, toisessa lausekkeessa osapuoli sitoutuu suorittamaan taas kohtuulliset toimenpiteet. Välimuotona voidaan pitää viimeistä lauseketta, jossa osapuoli sitoutuu kaikkiin kohtuullisiin toimenpiteisiin. Endeavours-ehtoja tulkitaan samoja periaatteita noudattaen kuin muitakin sopimusehtoja. Tulkinnassa kulkevat rinnakkain kirjatun ehdon sanamuodon tulkinta sekä liiketaloudelliset seikat huomioiva “business common sense”-tulkinta. Best endeavours -ehdon kohdalla osapuolella on suurin riski joutua uhraamaan omia liiketaloudellisia intressejään. Best endeavours -ehtoja on tulkittu niiden sananmukaisen merkityksensä mukaan, eli osapuolen on tullut tehdä kaikkeansa eikä jättää yhtään kiveä kääntämättä, mutta oikeuskäytännössä on myös nojauduttu reasonable endeavours -ehdon tulkinnalle omaiseen tulkintaan, jossa velvoitetut toimet on rajattu kohtuullisiin toimiin. All reasonable -ehdon katsotaan täyttyneen, kun osapuoli on tehnyt kaikki kohtuulliset toimenpiteet ja kun toimien pidemmälle vieminen tai jatkaminen olisi toistoa. Reasonable endeavours -ehdon kohdalla liiketaloudellisten intressien tulkinnassa sovellettiin testiä, jossa vertailukohtana oli millä tavalla järkevä ja huolellinen hallituksen jäsen olisi ottanut oman yhtiönsä edun huomioon. Good faith -periaatteen luomien velvoitteiden voidaan katsoa olevan melko lähellä endeavours-ehdoilla asetettuja velvoitteita, ja velvollisuudet on jopa rinnastettu oikeusvaikutuksiltaan identtisiksi UNIDROIT-mallisopimuslausekkeissa. Periaatteen toteuttamiseksi osapuolen ei kuitenkaan tule uhrata omia liiketaloudellisia intressejään, joka taas voi tulla kysymykseen best endeavours -ehdon noudattamiseksi. Merkittävin riski endeavours-ehtojen osalta liittyy niiden soveltamisen tuloksena syntyvien oikeusvaikutusten vaikeaan ja ennakoimattomaan ennustamiseen. Lisäksi on huomioitava laveiden ja epätäsmällisten ehtojen sitomattomuusriski. Mikäli sopimuksesta puuttuu täysin objektiivinen kriteeri, jonka avulla tuomioistuin kykenisi arvioimaan ja mittaamaan osapuolen suorituksen toteuttamista, tuomioistuin ei pidä ehtoa täytäntöönpanokelpoisena ja sitovana. Lähtökohtana sopimuksen tulkinnassa Suomen oikeuden mukaan on osapuolten tarkoitus sekä kielellisten ilmaisujen yleiskielen mukainen tulkinta. Ilman nimenomaista sopimusehtoa, osapuolten ei lähtökohtaisesti voida katsoa tarkoittaneen endeavours-ehtoa tulkittavaksi Englannin oikeuden mukaan. Endeavours –ehtojen ei voida useimmiten edes katsoa sisältävän sopimuksen olennaisia ainesosia, joten kyseessä on oikeudellisen velvoitteen sijasta moraalinen velvoite. Laveasti muotoiltu endeavours- tai best efforts -ehto ei välttämättä muutoinkaan toisi mitään lisää osapuolten välisiin velvoitteisiin, sillä normaali huolellisuusvelvoite ja yhdistettynä lojaliteettivelvoitteeseen johtavat jo saman tyyppiseen vastuuseen.
  • Koivuaho, Fady (2023)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli käsitellä energiaperuskirjaa, sen uudistamista ja EU:n suunnitteleman sopimuksesta irtautumisen vaikutuksia kansainväliseen investointisuojaan ja EU:n ja sen jäsenmaiden sopimukseen liittyviin riidanratkaisua koskeviin velvoitteisiin. Energiaperuskirja on energia-alaan liittyvä monenvälinen investointisuojasopimus, joka neuvoteltiin 1990-luvulla Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen. Sopimuksen tarkoituksena oli turvata Euroopan energiansaanti sekä tuoda Venäjä lähemmäksi länsimaista kauppa- arvo- ja oikeusyhteisöä sekä lisätä ulkomaisten sijoittajien energia-alan investointien suojaa sopimusvaltioiden alueella. EU:n sopimuksesta irtautumisen keskeisenä tavoitteena on mitätöidä energiaperuskirjan mahdollistama sijoittajan ja sopimusvaltion välinen riidanratkaisua koskeva säännös, joka antaa sijoittajalle mahdollisuuden viedä riita-asia käsiteltäväksi ICSID-sopimuksen mukaiseen välimiesmenettelyyn, ja joka on yksi investointisuojan keskeisimmistä osista. Irtautumiseen soveltuu kuitenkin energiaperuskirjan 47 artiklan mukainen auringonlaskusäännös, jonka puitteissa sopimuksen määräyksiä sovellettaisiin 20 vuotta sopimuksen irtisanomisesta eteenpäin. EU pyrkii mitätöimään tämän auringonlaskusäännöksen vaikutuksen. Tutkielma keskittyy vastaamaan kysymykseen, voiko EU yksipuolisesti sopimuksesta irtautuessaan mitätöidä auringonlaskusäännöksen vaikutuksen ja estää sopimuksen riidanratkaisua koskevan osan soveltamisen heti irtisanomisen voimaantulosta lähtien ja 20 vuoden siirtymäajan sivuuttaen. Irtautumisen oikeudellisten vaikutusten arvioinnissa voidaan tunnistaa riidanratkaisuun liittyen neljä eri skenaariota, joihin kaikkiin liittyy oma oikeudellinen tulkintansa ja joita tässä tutkielmassa käsitellään: 1. EU:n sisäiset energiaperuskirjan perusteella nostetut sijoittajan ja sopimusvaltion väliset riidat ennen EU:n irtaantumissopimuksen voimaantuloa 2. EU:n sisäiset energiaperuskirjan perusteella nostetut sijoittajan ja sopimusvaltion väliset riidat EU:n irtaantumissopimuksen voimaantulon jälkeen 3. EU-jäsenmaan ja kolmannen maan väliset sijoittajan ja sopimusvaltion väliset riidat EU:n irtaantumissopimuksen voimaantulon jälkeen, kun kolmas valtio ei ole sopinut EU:n kanssa sopimuksen soveltamisen lopettamisesta 4. EU-jäsenmaan ja kolmannen maan väliset sijoittajan ja sopimusvaltion väliset riidat EU:n irtaantumissopimuksen voimaantulon jälkeen, kun kolmas valtio on sopinut EU:n kanssa sopimuksen soveltamisen lopettamisesta Tutkielman johtopäätelmänä on se, että EU:n sisäisten 1–2 skenaarioiden osalta irtautumisen oikeudellisissa seuraamuksissa ratkaiseva eron tekevä tekijä on se, onko sijoittajan ja valtion välinen riita-asia pantu vireille tai ratkaistu ennen vai jälkeen irtaantumissopimuksen voimassaoloa. Välitystuomioiden ratkaisukäytännön perusteella välitystuomioistuimet eivät todennäköisesti jaa EU:n näkemystä energiaperuskirjan määräyksien tehon lakkaamisesta tapauksissa, joissa menettely on aloitettu ennen irtautumista. Irtautumisen jälkeisten tapauksienkin osalta on todennäköistä, että EU:n argumentit haastetaan vetoamalla kansainvälisen oikeuden normeihin ja periaatteisiin, jotka suojelevat valtiosopimusten kolmansien osapuolien perusteltuja odotuksia ja luottamusta oikeusympäristön varmuuteen ja pysyvyyteen. Skenaarioiden 3-4 osalta, eli EU:n irtautumisen vaikutuksista energiaperuskirjan antamaan investointisuojaan suhteessa kolmansiin maihin, irtautumisen ajallisen ulottuvuuden osalta oikeudelliset kysymykset saavat saman vastauksen kuin EU:n sisäisen soveltamisen osalta. EU-jäsenmaan ja kolmannen maan suhteen avainerona- ja kysymyksenä on kuitenkin se, saako EU neuvoteltua kolmannen maan kanssa irtautumissopimusta vastaavan sopimuksen, jossa sopimusvaltiot sopivat, ettei energiaperuskirjan 47 artiklan mukaista auringonlaskusäännöstä sovelleta. Jos tällaista sopimusta ei neuvotella, niin tällöin auringonlaskusäännös tulee normaalisti voimaan. Jos sopimus on neuvoteltu, niin se kohtaa todennäköisesti välimiestuomioistuimessa saman haasteen, kuin EU:n sisäinen lopettamissopimus.
  • Mathur, Michael (2020)
    The Clean Energy Package reformed the electricity market design with hopes for adapting the electricity system to the challenges of the future. Especially important was to create an efficient electricity market that could improve cross-border trading and the possibilities for energy technologies. This paper aims at identifying the new regulatory framework for energy storage systems. In addition, the electricity market design’s impact on security of electricity supply is assessed. The method used is a literature review based on EU official documents regarding the electricity market design. In addition, scientific articles provide understanding on the economic and technical possibilities of energy storage systems in the new electricity market design. The impact on security of electricity supply is based on the technical and legal capabilities that are assessed in relation to the needs of the electricity system. As illustrated in this paper, the new regulatory framework improves significantly the case for energy storage systems. The reforms are divided into the core rules, rules regarding access, market reforms and including energy storage in long-term network planning. These reforms indicate the expectations that policy makers have for energy storage. In addition, by reforming the framework for energy storage, the security of electricity supply will improve as a result of removing the need for capacity mechanisms, creating a favorable environment for renewable energy production and improving the affordability of electricity.
  • af Hällström, Camilla (2014)
    This thesis examines immunity from execution of state property in execution proceedings of arbitral awards. In this study, I aim to consider the extent of immunity from execution in these execution proceedings. This includes considerations of current rules in public international law on immunity from execution and the application of these rules on national execution proceedings of arbitral awards. Immunity from execution protects state property from execution measures. Immunity from execution is based on equality of states and the upholding of friendly relations between states. States have in the 20th century started to participate in commercial transactions and dealings with individuals. This has led to the revision of the traditionally absolute notion of immunity from execution. Immunity from execution has been limited in certain instances. The view on the extent of immunity from execution is not always coherent in the international community. There is no universal international convention in force that regulates the matter. National courts interpret the rules on immunity from execution, which means that there can be quite incoherent and unexpected decisions in this area of public international law. The certainty of execution is of crucial importance in relation to arbitral proceedings. Immunity from execution is a factor that compromises this certainty. As arbitration is time-consuming and costly, uncertainty relating to the execution of arbitral awards can mean that individuals refrain from arbitrating against states. This, again, can impact trade and investment involving states. The Sedelmayer saga is an excellent illustration of the implications that immunity from execution can have on execution of mixed arbitral awards. Sedelmayer is an investor whose investment was expropriated by the Russian Federation. An arbitral award was subsequently rendered against Russia. Sedelmayer has sought execution against Russian property in both Germany and Sweden over the last 13 years, without fully succeeding to satisfy the award. He also appealed to the European Court of Human Rights on the ground of the German proceedings. In this thesis, I will critically consider the implications that immunity from execution can have on execution of arbitral awards. Regard will be taken to sources of public international law, especially treaties and customary international law. I will also examine domestic legislation and case law in order to accurately consider national perceptions and tendencies of immunity from execution. I will especially use the Sedelmayer saga as an illustrating and exemplifying series of case law.
  • Zalmanovitch, Oded (2014)
    The recognition and enforcement of arbitral awards is of paramount significance for the success of arbitration in the international arena. In fact, the enforceability of arbitral awards throughout the world is perceived as one of the main advantages of arbitration. Since the inception of the New York Convention in 1958, nearly 150 states have acceded to the Convention, making it one of the most successful international conventions in history. By means of establishing a mechanism through which arbitral awards are easily enforceable worldwide, the New York Convention has empowered commercial parties with an effective method of resolving their disputes via a neutral forum and a process they confide in. However, the ultimate test of any arbitration proceeding is its ability to render an award which, if necessary, will be recognized and enforced in relevant national courts. The recognition and enforcement of international arbitral awards entangle a potentially complicated succession of topics. In numerous cases, enforcement of an arbitral award implicates the national law of the state where an award is made, the national law of the state where enforcement is sought, and the stipulations of feasible international conventions or treaties. Essentially, the New York Convention, the UNCITRAL Model Law and other national arbitration statutes not only form a common presumption that international arbitral awards are legitimate and must be recognized, but also allow for non-recognition and enforcement of awards on the same enumerated and considerably limited substantive grounds. In a theoretical sense, perhaps the most intriguing facet of the New York Convention resides in the limitations placed on the grounds for resisting enforcement. It is inevitable that the grounds for non-enforcement as stipulated under the New York Convention are susceptible to be interpreted divergently by various dissimilar courts seized in any particular matter. In an ideal world, the provisions of the New York Convention and of the Model Law would be understood and interpreted in the same exact way by courts everywhere. In practice, however, this ideal does not quite happen as there are recurring inconsistent decisions under the New York Convention. The main objective of this study is to provide a comprehensive legal analysis of the challenging boundaries and exceptions to the enforcement of international arbitral awards in an attempt to reach conclusive findings regarding the extent of their impact. The primary focus will be put on the obstacles and hurdles to the enforcement of international arbitral awards, namely the exhaustive resisting grounds stipulated under the New York Convention. These resisting grounds will be thoroughly explored and examined both theoretically and pragmatically.
  • Hyvönen, Salla (2014)
    Tutkimuskohteena on Englannin oikeuden trustin siirrettävyys Suomen velvoiteoikeuteen. Tutkimus vastaa kysymykseen siitä, mitä oikeudelliset siirrännäiset ovat, ja siihen, onko trustin siirtyminen Suomen oikeuteen mahdollista. Trust-instituutio on vieras, ja sen käsitteet sekä rakenne ovat vaikeasti istutettavissa Suomen oikeuteen. Trustia ei myöskään sellaisenaan tunnusteta Suomen kansallisessa oikeusjärjestyksessä. Trustit ovat kuitenkin merkittäviä kansainvälisessä vaihdannassa, ja ne vaikuttavat vahvasti erityisesti common law -maissa. Euroopan komission aloitteesta laadittuun Draft Common Frame of Referenceen on myös sisällytetty kokonainen luku trusteista. Trust-oikeuden vaikutus näkyy Euroopan lisäksi muilla mantereilla siirtomaahistorian vuoksi. Tutkimuksessa tutkitaan oikeusvertailevan tiedon avulla eri muuttujien, kuten oikeusjärjestelmäerojen, vaikutusta siirrännäiseen trustien tapauksessa. Trusteihin liittyvät sui generis -tyyppiset oikeusvaikutukset ovat merkittävä syy siihen, miksi instituutiota ei tunnusteta Suomen oikeudessa sekä siihen, miksi niihin liittyvä lainvalinta voi olla tapauskohtaisesti työlästä. Trust-instituution velvoiteoikeudellisia erityispiirteitä tarkkaillaan etenkin siitä näkökulmasta, mitkä olisivat trustin mahdollisuudet menestyä siirrännäisenä Suomen velvoiteoikeuden järjestelmässä. Tutkielman metodina on oikeusvertailu, ja aihealueen kantavana teemana on siirrännäisiin liittyvä teoreettinen keskustelu. Tutkielman ensimmäisessä osassa selvennetään tutkittavan ilmiön ominaispiirteet eli trust-osapuolten oikeudet ja velvollisuudet. Toisessa osuudessa tarkastellaan siirrettävyyden edellytyksiä siirrännäisteorioita ja konkreettista velvoiteoikeudellista systematisointia ja tulkintaa käyttäen. Varsinainen trustin siirrettävyys käsitellään kolmiosaisesti perehtymällä ensin oikeudellisia siirrännäisiä koskevaan keskusteluun. Tämän jälkeen tutkitaan oikeusjärjestelmäeroihin liittyviä ongelmakohtia ja viimeisenä tarkastellaan Englannin oikeusjärjestykseen ja trust-oikeuteen vaikuttavaa equity-oikeutta. Osien välissä trust-instituution toiminnallisia piirteitä tutkitaan esimerkinomaisesti velvoiteoikeudellisesta näkökulmasta tosiasiallisen siirrettävyyden selvittämiseksi.
  • Nyberg, Anna (2019)
    Avhandlingen är en rättsdogmatisk undersökning av den nationella lagstiftningen gällande konkurrensförbud i anställningsförhållanden. Konkurrensförbud begränsar arbetstagarens rätt att vid anställningsförhållandets slut ingå arbetsavtal med arbetsgivare som bedriver konkurrerande verksamhet med den ursprungliga arbetsgivaren samt att för egen räkning idka konkurrerande verksamhet. Arbetsavtalslagen (55/2001, ArbAvtL) innehåller tvingande reglering av konkurrensförbud och har som syfte att säkerställa balansen mellan parterna: Arbetsgivaren skall ha möjlighet att ingå konkurrensförbud för att skydda att känslig information kommer i händerna på konkurrenterna, samtidigt som arbetstagarens näringsfrihet måste tryggas. Lagstiftningen de lege lata lämnar en del utrymme för tolkning. Vad är giltiga konkurrensförbud i anställningsförhållanden? Hurdana arbetstagare betraktas som sådana ledare att ArbAvtL:s begränsning av giltighetstiden och storleken för avtalsvitet inte gäller? Avhandlingen inleds med att granska faktorerna som spelar roll vid bedömningen av konkurrensförbuds giltighet. Konkurrensförbud är i sin helhet ogiltiga och binder inte parterna om det inte finns synnerligen vägande skäl för dem. Det saknas synnerligen vägande skäl om arbetsgivaren inte har ett faktiskt behov, arbetstagaren inte är i någon form av nyckelposition, naturen av arbetsgivarens verksamhet inte förutsätter konkurrensförbud, eller verksamheten som förbjuds inte är konkurrerande verksamhet. Konkurrensförbud är partiellt ogiltiga om dess giltighetstid eller avtalsvite överskrider den lagstadgade gränserna. Vad som är giltiga konkurrensförbud avgörs enligt en helhetsbedömning från fall till fall. Vidare granskas vilka arbetstagare som på basis av sina uppgifter och sin ställning anses leda ett företag, en sammanslutning eller en stiftelse eller en självständig del av sådana eller anses inneha en självständig ställning som är direkt jämförbar med en sådan ledande uppgift, och därmed kan bindas av längre konkurrensförbud än tolv månader och högre avtalsviten än sex månaders lön. Arbetstagare som objektivt sett har hög lön; har större befogenheter och ansvar än ordinarie arbetstagare; har andra arbetstagare hierarkiskt underordnade sig; samt har möjlighet att bestämma om sin egen arbetstid kan anses omfattas av ledarbegreppet i ArbAvtL och kan därmed bindas med strängare konkurrensförbud än vad lagstiftningen påbjuder. Arbetstagare som självständigt bestämmer om sin arbetstid och innehar olika typer av sakkunniguppgifter kan anses inneha sådana självständiga ställningar som direkt jämförs med ledande uppgifter och därmed kan de också bindas av strängare konkurrensförbud än vad lagstiftningen påbjuder. Eftersom arbetsgivarorganisationer varierar när det kommer till storlek, verksamhet, uppbyggnad etc. är det inte möjligt att dra svartvita riktlinjer för vilka arbetstagare som omfattas av undantagsregleringen och vilka som inte gör det. Undantagets personrelaterade omfattningsområde måste avgöras enligt en helhetsbedömning från fall till fall. Avslutningsvis diskuteras rättsläget de lege ferenda. Diskussionen tar avstamp i en ytlig granskning av Sveriges konkurrensförbudsreglering. Det faktum att den nuvarande lagstiftningen lämnar så pass mycket tolkningsutrymme och att det i sista han är domstolen som retroaktivt avgör konkurrensförbuds giltighet, leder till osäkerhet på arbetsmarknaden. Arbetstagares begränsade möjligheter att i praktiken pröva konkurrensförbuds giltighet, i kombination med de stränga påföljder som brott mot konkurrensförbud resulterar i, gör att arbetstagare riskerar följa konkurrensförbud som i verkligheten är ogiltiga. Jag argumenterar att detta leder till att arbetsgivare kan utnyttja situationen och godtyckligt använda konkurrensförbud. En obalans mellan arbetstagare och arbetsgivare uppstår. Användningen av konkurrensförbud skall visserligen även i framtiden möjliggöras, eftersom arbetsgivare i vissa situationer behöver kunna skydda information. Däremot behöver arbetstagares svagare ställning tryggas. Jag föreslår de lege ferenda att definitionen av ”synnerligen vägande skäl” för konkurrensförbud samt det personliga omfattningsområdet för arbetstagare i ledande ställning specificeras för att minska behovet av retroaktiva ställningstaganden. Vidare framför jag att arbetsgivare skall betala skälig ersättning åt arbetstagare redan från tidpunkten då konkurrensförbudet inleds. Den balanserade regleringen skulle leda till en minskad osäkerhet bland parterna och en mera övervägd användning av konkurrensförbud.
  • Simola, Nora (2017)
    The thesis discusses the private enforcement of competition law in cartel cases. The discussion evolves around the Directive 2014/104/EU on antitrust damages actions (“Damages Directive”), which was due to be transposed into national legislation of the Member States of the European Union by the 27th of December 2016. The purpose of the thesis is to provide a journey through the development of the private enforcement of competition law in the EU from the point of view of the European Commission as well as the European Court of Justice. The reader will notice that the principles that drive the European Commission towards the enhancement of private enforcement of competition law are not identical to those of the European Court of Justice. This is portrayed through various cases of the Court of Justice as well as various documents of the Commission, most important of which is the Damages Directive. The thesis focuses on a main theme which is the apparent conflict between public and private enforcement of competition law. At the centre of the tension lies the Leniency Programme, which is of great importance in detecting cartels. Attention is drawn for example to the differences of interest in regard to the disclosure of leniency document for evidence in private litigation in which the different approaches of the Court and the Commission is evident. The thesis sets out to evaluate the success of the Damages Directive on strengthening the position of private enforcement of competition law within the EU while keeping the thought of the possible mismatch of private and public enforcement in mind. As an example of the legislative process of implementing the Damages Directive, Finland’s journey to implementation is viewed.
  • Koskinen, Sanni (2019)
    Euroopan komissio on tehnyt valtiontuen alalla uuden aluevaltauksen ja alkanut viimeisen vuosikymmenen aikana tutkimaan valtioiden yrityksille myöntämien yksittäisten veropäätösten, kuten ennakkohinnoittelusopimuksien valtiontukisääntelyn mukaisuutta. Ennakkohinnoittelusopimuksella on tarkoitus määrittään yhtiön ja sen kanssa etuyhteydessä olevien yhtiöiden välisten liiketoimien hinnoittelun perusteet. Tällaisten etuyhteysyritysten liiketoimien hinnoittelua kutsutaan siirtohinnoitteluksi ja sen ytimessä on edellytys hinnoittelun markkinaehtoisuudesta eli markkinaehtoperiaatteesta. Markkinaehtoperiaatteen mukaisesti etuyhteysyritysten liiketoimien tulisi perustua samanlaisille ehdoille, kuin mitä itsenäisten yritysten voitaisiin olettaa soveltavan vastaavanlaisissa liiketoimissa markkinatilanteessa. Sääntelyllä estetään erityisesti yrityksen tulon siirtäminen keinotekoisia liiketoimia käyttäen konsernin sisällä halvemman verotuksen piiriin. Komission tutkinnat ovat johtaneet, tällä hetkellä, neljän päätöksen antamiseen, joissa komissio on todennut Alankomaiden, Irlannin ja Luxemburgin antaneen Starbucksille, Applelle sekä Fiatille ja Amazonille kiellettyä valtiontukea. Jotta komissio voi katsoa toimen valtiontukisääntelyn vastaiseksi, tulee toimi luokitella valtiontueksi SEUT 107(1) artiklan mukaisesti. Artikla asettaa toimelle neljälle eri kriteeriä, joista tapauksien näkökulmasta mielenkiintoisimmat ovat vaatimukset toimen tuottamasta edusta sekä toimen valikoivasta luonteesta. Komission mukaan ennakkohinnoittelusopimukset voitiin katsoa kielletyksi valtiontueksi, sillä sopimuksien mukaiset siirtohinnoittelumallit johtavat markkinaehtoperiaatteen vastaisiin lopputuloksiin ja siten yrityksen pienentyneeseen verorasitukseen muihin verrannollisessa asemassa oleviin yrityksiin verrattuna. Tutkielman tavoitteena on analysoida, missä kulkee raja ennakkohinnoittelusopimuksen katsomiseksi kielletyksi valtiontueksi. Tätä arvioidaan erityisesti päätöksien osapuolten ja myös unionin yleisen tuomioistuimen argumenttien valossa. Päätöksien ongelmallisuus kiteytyy erityisesti markkinaehtoperiaatteen soveltamiseen, joka on osoittautunut tulkinnalliseksi kysymykseksi erityisesti periaatetta koskevan OECD:n tuottaman sääntelyn epäselvän oikeuslähteellisen aseman ja hankalan soveltamisen vuoksi. Komissio on arvioinut tilanteita myös valtiontuelle epätyypillisesti valtion sisäisen järjestelmän ulkopuolisilla argumenteilla. Komission vastapuolten näkökulman mukaan asian arviointi tulisi sen sijaan perustaa puhtaasti kansallisten säännösten pohjalle. Komission päätöksissä erimielisyyttä on myös herättänyt valikoivuuden kriteeri ja sen alalla erityisesti kysymys siitä, voidaanko etuyhteysyrityksiä ja itsenäisiä yrityksiä pitää verrannollisessa asemassa keskenään. Komission näkemyksen mukaan etuyhteysyritykset tulee katsoa verrannollisiksi itsenäisten yritysten kanssa, joihin ei sovelleta siirtohinnoittelusäännöksiä, mitä näkemystä komission vastapuolet eivät jaa. Komission päätöksistä on valitettu unionin yleiseen tuomioistuimeen, joka on ehtinyt antaa ratkaisunsa kahden päätöksen osalta syksyllä 2019. Ratkaisuissaan yleinen tuomioistuin hyväksyi tapauksen arvioimisen markkinaehtoperiaatteen lähtökohdilta, mikäli kansallinen verojärjestelmä perustuu valinnalle verottaa etuyhteysyrityksiä ja itsenäisten yrityksiä samoin perustein. Ennakkohinnoittelusopimuksien valtiontuen mukaisessa arvioinnissa ei siten tule lähteä liikkeelle suoraan kansallisista säännöksistä, vaan painoarvoa annetaan erityisesti OECD:n ohjeistukselle. Unionin yleinen tuomioistuin asetti kuitenkin komissiolle näyttötaakan periaatteen vastaisesta menettelystä korkeammalle, kuin komissio itse oli tehnyt. Tuomioistuimen mukaan komission tulee esimerkiksi osoittaa, että ennakkohinnoittelusopimus ei ole vain OECD:n ohjeistuksen vastainen, vaan että sopimuksen soveltaminen tosiasiassa johtaa markkinaehtoperiaatteen vastaiseen lopputulokseen, joka tuottaa etua kyseiselle yritykselle. Päätösten oikeusprosessi voi kuitenkin jatkua vielä tulevaisuudessa, mikäli hävinneet osapuolet päättävät valittaa tuomiosta Euroopan unionin tuomioistuimeen. Tapauskohtaisen arvioinnin johdosta oikeustila tulee varmasti hakemaan muotojana vielä tulevaisuudessa oikeuskäytännössä.
  • Erkkilä, Mika-Petteri (2017)
    Yrityssaneerauksessa velat jaetaan niiden syntymisen mukaan joko saneerausvelkaan tai yrityssaneerausta koskevan hakemuksen vireilletulon jälkeen syntyvään velkaan eli massavelkaan. Käytännössä saneerausvelan ja massavelan välisenä erona on, että saneerausvelkaan kohdistetaan erilaisia velkajärjestelytoimia ja vastaavasti massavelat tulee maksaa normaalisti. Erilaisissa saneerattavan yrityksen kestovelkasuhteissa velan jaksottaminen sekä saneerausvelkaan että massavelkaan on vaikeaa. Tämä johtuu siitä, että kestovelkasuhteessa maksettavan velan määrä on lähtökohtaisesti sama velvoitteen voimassa ollessa. Yrityksen saneerausmenettelyssä kestovelkasuhteessa syntyvä velka joudutaan kuitenkin manuaalisesti jakamaan sekä saneerausvelkaan että massavelkaan. Tutkielmassa tutkittiin velan syntymistä ennakkoperintään perustuvassa kestovelkasuhteissa, joista yksityiskohtaisempaan tarkasteluun otettiin velan syntyminen tuloverotuksessa sekä työeläke – ja työttömyysvakuutusmaksuissa. Ennakkoperintämenettely on normaalista velan perinnästä poikkeava saatavan perintämenettely, joka tapahtuu esimerkiksi verotuksessa ennen varsinaista verotusmenettelyä. Tutkielman keskeisin tutkimuskysymys on; miten velka syntyy em. ennakkoperintään perustuvissa kestovelkasuhteissa? Tutkimushavaintojen perusteella, velan syntymiseen liittyvään kysymykseen annettava vastaus riippuu siitä, mistä oikeuslähteistä velan syntyminen johdetaan. Lähtökohdaksi voidaan ottaa kunkin velkatyypin materiaalinen normisto, jolloin velan syntyminen johdetaan esimerkiksi verolainsäädännöstä. Toisaalta velan syntymistä voidaan lähestyä soveltaen yrityssaneerauslakia (47/1993). Kyseisen lain esitöissä on esitetty juuri ennakkoon perittävän velan syntymistä koskevia kannanottoja. Oikeuskäytännössä tuloveron on katsottu syntyvän vasta verovuoden viimeisenä päivänä, johtuen verotuksen systematiikasta, joten veroennakot ovat kaikki massavelkaa. Työeläke – ja työttömyysvakuutusmaksujen ennakot ovat sen sijaan sekä saneerausvelkaa että massavelkaa ja erotteluperuste on ennakoihin perustuvien palkkojen maksuhetki. Tutkielmassa päädyttiin siihen, että ensisijaisin oikeuslähde velan syntymisen kannalta tulisi olla yrityssaneerauslaki (47/1993), koska YrSanL (47/1993) 1 §:n 2 momentti estää velan syntymisen johdettavan kunkin velkatyypin mahdollisista materiaalisista normeista. Näin ollen myös yrityssaneerauslain (47/1993) esitöissä esitetyille kannanotoille tulisi antaa suurempaa painoarvoa oikeuslähteenä. Lisäksi tuloveron syntymiseen vasta verovuoden viimeisenä päivänä suhtauduttiin kriittisesti, koska samasta jaksotuskäytännöstä on esim. Ruotsissa luovuttu, koska sen on todettu olevan velkojien yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista.
  • Kekäläinen, Maria (2018)
    Ennakkopäätösvalitus on valitus suoraan käräjäoikeudesta korkeimpaan oikeuteen – valitus merkitsee siis poikkeamaa kolmiportaisesta instanssijärjestyksen periaatteesta. Valituksen käytön edellytyksenä on muutoksenhakijan vastapuolen antama suostumus ja korkeimman oikeuden myöntämä valituslupa ennakkopäätösperusteella. Jos korkein oikeus ei myönnä asiassa valituslupaa, käräjäoikeuden ratkaisu jää pysyväksi ja säännönmukainen valitusoikeus hovioikeuteen menetetään. Tutkielman ensimmäinen tutkimuskysymys koskee ennakkopäätösvalituksen toimivuuden analyysiä. Tavoitteena on selvittää, mitä ongelmia ja riskejä ennakkopäätösvalituksen käyttöön liittyy oikeudenkäynnin asianosaisten näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan sitä, minkälaisissa tilanteissa kyseisen valituksen käytön edellytykset ovat täyttyneet ja minkälaiset tahot ovat turvautuneet valituksen käyttöön. Toisen tutkimuskysymyksen tavoitteena on selvittää, kuinka ennakkopäätösvalituksella voidaan edistää ryhmä- ja pilottikanteiden tavoitteita ja vähentää näiden kanteiden rakenteellisista ongelmista johtuvia haittoja. Tutkielman keskeisenä metodina käytetään lainopin metodia ja aiheen tarkastelu on rajattu pääasiallisesti dispositiivisiin riita-asioihin. Tutkielmassa havaitaan, että ennakkopäätösvalituksen toimivuus oikeudenkäynnin asianosaisten näkökulmasta on heikkoa. Valituksen käytön ongelmiksi tunnistettiin muun muassa korkeimman oikeuden valitusluvan tiukat myöntämisedellytykset ja asianajoon liittyvät haasteet. Hovioikeuden käsittelyn ohittaminen voi johtaa muun muassa muutoksenhaun oikaisufunktion heikkenemiseen. Vastapuolen suostumuksen saanti valituksen käytölle voi olla vaikeaa esimerkiksi oikeudenkäynnin asianosaisten intressien vastakkaisuuden vuoksi. Korkeimman oikeuden oikeuskäytännöstä on havaittavissa, että ennakkopäätösvalituksen kohteena olevissa riita-asioissa aktualisoituu usein puhdas oikeuskysymys ja asioiden tosiseikat ovat riidattomat valitusvaiheessa korkeimpaan oikeuteen. Oikeuskäytännön perusteella ennakkopäätösvalituksen käyttötilanteet voidaan jakaa kollektiivisten kanteiden tilanteisiin sekä kaksiasianosaistilanteisiin. Ennakkopäätösvalituksen käyttöön ovat usein turvautuneet vahvat toimijat, kuten yritykset, joilla on kyky sietää valituksen aiheuttama riski muutoksenhakuoikeuden menetyksestä. Myös yksityiset henkilöt ovat voineet turvautua kyseisen valituksen käyttöön vahvan toimijan tukemana tai silloin kun heillä on ollut kollektiivinen tuki oikeudenkäynnissä. Lisäksi tutkielmassa havaitaan, että pilottikanteen rakenteellinen heikkous ryhmäkanteeseen nähden on sen puuttuva oikeusvoimavaikutus suhteessa kanteen intressinhaltijoihin. Ennakkopäätösvalituksella on potentiaalia tarjota pilottikanteelle oikeusvoimavaikutuksen kaltainen vaikutus, mutta kuitenkin tietyin rajoituksin. Ryhmäkanteen rakenteelliseksi heikkoudeksi havaittiin sen menettelyllinen hitaus ja ennakkopäätösvalituksen havaittiin nopeuttavan kyseisen kanteen käsittelyä muutoksenhakuun kuluvan ajan osalta. Myös pilottikanteiden osalta kyseisen valituksen havaittiin nopeuttavan korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen saantia ja lisäksi nopeutettu käsittely voi torjua eräitä pilottikanteen rakenteellisista ongelmista johtuvia haittoja. Ennakkopäätösvalitus voi osittain edistää sekä ryhmä- että pilottikanteiden prosessiekonomisuutta, joka on katsottu yhdeksi kollektiivisten oikeussuojakeinojen eduksi.
  • Koivisto, Mari (2020)
    Tutkielmassa käsitellään sitä, millaisia tunnusmerkkejä vallitseva oikeustilamme ennakkoperinnölle asettaa. Ennakkoperintö ei näennäisestä yksinkertaisuudestaan huolimatta ole täysin selvä asia perintöä jaettaessa, ja sen tunnusmerkistöjen tarkastelulla saadaan kokonaiskuva koko jäämistöoikeuden systeemistä. Ennakkoperintöä määriteltäessä yleistä on lähteä siitä, että kyseessä on perillisen perittävältä aiemmin saama lahja, joka huomioidaan perinnönjaossa hänen perintöosaansa vähentävänä eränä. Rintaperillisen saama lahja oletetaan ennakkoperinnöksi, jos muuta ei näytetä, kun muun perillisen saama lahja on ennakkoperintöä vain, mikäli lahjanantaja on näin määrännyt. Tällainen määrittely luo kuitenkin liian yksiulotteisen kuvan ennakkoperintösäännösten soveltamisesta. Ennakkoperintö liittyy aina laajempaan jäämistöoikeudelliseen kokonaisuuteen. Se on jäämistöoikeudellinen instituutio. Toisin sanoen koko perintökaaren systeemi vaikuttaa siihen, millaista varallisuudensiirtoa voidaan pitää ennakkoperintönä. Suoraan PK 6:1:n sanamuodosta on havaittavissa seuraava tunnusmerkistö: 1) suorituksen on tehnyt perittävä elinaikanaan, 2) kyseessä on lahja eli vastikkeeton tai ainakin osittain vastikkeeton varallisuuden siirto, 3) suoritus on annettu perillisasemassa olevalle henkilölle ja 4) perittävän tarkoituksena on todella ollut antaa etukäteisesti perintöä. Kaikkien tunnusmerkkien on täytyttävä, jotta annettua voidaan pitää ennakkoperintönä. Toinen tunnusmerkki vastikkeettomasta edusta on kenties käsitteellisesti keskeisin, sillä mikäli kyseessä ei ole perittävän ”antama” varallisuusarvoinen etu, ei kyse voi olla ennakkoperinnöstä. Olennaista on, onko varallisuusarvoinen merkittävä etu siirtynyt perittävältä perilliselle ilman, että perillinen on suorittanut riittävää vastiketta saamastaan. Tietyin edellytyksin myös velka voisi täyttää ennakkoperinnön tunnusmerkistön, esimerkiksi velan vanhentuessa tai annettaessa se anteeksi. Tutkielmassa on lisäksi tarkasteltu jäämistöoikeudellisessa kirjallisuudessa tyypillisesti käytettyä ennakkoperintöolettaman termiä kriittisesti. Oikeustoimen muodollahan ei ole väliä ennakkoperintöä tunnistettaessa, vaan huomiota kiinnitetään sen tosiasiallisiin seurauksiin; onko varallisuusarvoinen etu siirtynyt ennen kuolemaa perittävältä, perittävän omasta tahdosta, perillisasemassa perittävän kuolinhetkellä olevalle henkilölle vastikkeetta tai osittain vastikkeetta. Perittävän tarkoituksella on siten ennakkoperintöluonteen luova vaikutus; mikäli hän ei ole tarkoittanut lahjoitusta otettavan ennakko-perintönä huomioon, ei näin myöskään tulisi menetellä. Lopuksi pohditaan perillisen mahdollisuuksia suojautua ennakkoperintöväitettä vastaan selvinneiden tunnusmerkistöjen pohjalta. Lopulta tunnusmerkistöistä keskeisimpänä tutkielman tarkastelun valossa pidetään perittävän tarkoitusta.